abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 1 februari 2021 @ 18:30:56 #51
340341 Blester
Membre très utile
pi_197766198
Iedereen spreekt hier vooral over voorbehoud van financiering, maar hoe wordt er door verkopers gekeken naar een voorbehoud van een bouwtechnische keuring in deze verkopersmarkt?
~ Love comes unseen; we only see it go
pi_197766533
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 18:30 schreef Blester het volgende:
Iedereen spreekt hier vooral over voorbehoud van financiering, maar hoe wordt er door verkopers gekeken naar een voorbehoud van een bouwtechnische keuring in deze verkopersmarkt?
Na het tekenen van het koopcontract zijn er drie dagen bedenktijd, tegenwoordig wordt de bouwkundige keuring in die drie dagen uitgevoerd.
pi_197767412
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 18:52 schreef Itam het volgende:

[..]

Na het tekenen van het koopcontract zijn er drie dagen bedenktijd, tegenwoordig wordt de bouwkundige keuring in die drie dagen uitgevoerd.
Zo ging het bij mij niet.

Ik had een voorbehoud voor de bouwtechnische keuring met een bepaald bedrag als maximumuitkomst.

De mensen die mijn huis kochten hadden dat voorbehoud niet, de meeste bieders juist wel.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  maandag 1 februari 2021 @ 19:49:38 #54
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197767523
quote:
0s.gif Op maandag 1 februari 2021 18:30 schreef Blester het volgende:
In mijn recente ervaring hadden wij het contract getekend en had de koper vervolgens x dagen om ook te tekenen. De koper had de bouwkundige keuring ingepland voordat die x dagen om waren. En tekende dus op tijd. Waarna die drie dagen bedenktijd nog volgden. Er stond geen bouwkundig voorbehoud in het contract.
The love you take is equal to the love you make.
pi_197768101
Bij een woning waar we vorig jaar interesse in hadden werd op het biedingsformulier gevraagd hoeveel ‘eigen geld’ je van plan was in te leggen... :P
  maandag 1 februari 2021 @ 20:29:04 #56
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_197768502
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 20:48 schreef skrn het volgende:
Je, maar heb je ook gevraagd waarom ze je gegevens en paspoorten willen? Ik snap er niks van? Of is er iets speciaals aan die woning, komt ie van een coöperatie ok zo?
Kunnen ze je al door de screening halen en kan de assistent gelijk de koopovereenkomst opmaken zodat je die dezelfde dag nog kunt tekenen en terug sturen.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_197773888
quote:
14s.gif Op maandag 1 februari 2021 20:29 schreef fathank het volgende:

[..]

Kunnen ze je al door de screening halen en kan de assistent gelijk de koopovereenkomst opmaken zodat je die dezelfde dag nog kunt tekenen en terug sturen.
Welke screening kan een makelaar dan uitvoeren? En welke screening doen makelaars? En op basis van welke AVG-grondslag precies?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 2 februari 2021 @ 09:25:23 #58
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_197773950
quote:
1s.gif Op zondag 31 januari 2021 18:41 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

En hoe zou een makelaar dat dan kunnen doen, dat opvragen? Volgens mij kan dat helemaal niet
Zat makelaars die ook hypotheken, verzekeringen etc. verkopen en dan ineens wel allerlei financiële dingen op kunnen vragen.
Chique is anders dat klopt.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  dinsdag 2 februari 2021 @ 09:46:55 #59
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_197774215
quote:
1s.gif Op zondag 31 januari 2021 18:41 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

En hoe zou een makelaar dat dan kunnen doen, dat opvragen? Volgens mij kan dat helemaal niet
Gewoon bellen met een willekeurige hypotheek adviseur en deze informatie opnoemen als zijnde hemzelf ... en ik gok dat een makelaar ook gewoon genoeg mensen in de kring heeft die dat zonder problemen kunnen doen.
Dum de dum
  dinsdag 2 februari 2021 @ 09:57:20 #60
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197774348
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 09:46 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Gewoon bellen met een willekeurige hypotheek adviseur en deze informatie opnoemen als zijnde hemzelf ... en ik gok dat een makelaar ook gewoon genoeg mensen in de kring heeft die dat zonder problemen kunnen doen.
Welke informatie? Dit is toch bij lange na niet genoeg informatie om op te baseren of iemand wel een hypotheek kan krijgen voor een bepaald bedrag?
  dinsdag 2 februari 2021 @ 10:40:17 #61
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_197774943
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 09:18 schreef baskick het volgende:

[..]

Welke screening kan een makelaar dan uitvoeren? En welke screening doen makelaars? En op basis van welke AVG-grondslag precies?
Een makelaar geldt als poortwachter binnen de WWFT. Zo moet een makelaar al onderzoek doen naar de herkomst van je geld. Als jij van plan bent om 150k spaargeld in een huis te steken zal een makelaar die volgens de regels werkt jou moeten vragen waar je geld vandaan komt. Heb je daar geen plausibele verklaring voor zullen ze dat moeten melden.

Wat ze exact kunnen opvragen over jou en je financiën moet ik straks thuis navragen voor je. Ze zullen ongetwijfeld iig kunnen checken of je een negativee BKR-registratie achter je naam hebt.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  dinsdag 2 februari 2021 @ 11:21:46 #62
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197775584
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 10:40 schreef fathank het volgende:

[..]

Een makelaar geldt als poortwachter binnen de WWFT. Zo moet een makelaar al onderzoek doen naar de herkomst van je geld. Als jij van plan bent om 150k spaargeld in een huis te steken zal een makelaar die volgens de regels werkt jou moeten vragen waar je geld vandaan komt. Heb je daar geen plausibele verklaring voor zullen ze dat moeten melden.

Wat ze exact kunnen opvragen over jou en je financiën moet ik straks thuis navragen voor je. Ze zullen ongetwijfeld iig kunnen checken of je een negativee BKR-registratie achter je naam hebt.
Ik denk niet dat een makelaar je BKR-status kan opvragen.

Het gaat om een koopwoning, hè. Het zal vast anders in elkaar steken bij huurwoningen, waar een check wel nodig is i.v.m. toekomstige huurbetalingen.

En het gaat hier nog maar om de biedingsfase. Voor zover ik kan nagaan, komt die check op eigen middelen pas aan de orde als er echt tot koop wordt overgegaan.

[ Bericht 7% gewijzigd door Lienekien op 02-02-2021 11:34:11 ]
  dinsdag 2 februari 2021 @ 11:42:47 #63
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_197775939
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 11:21 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik denk niet dat een makelaar je BKR-status kan opvragen.

Het gaat om een koopwoning, hè. Het zal vast anders in elkaar steken bij huurwoningen, waar een check wel nodig is i.v.m. toekomstige huurbetalingen.

En het gaat hier nog maar om de biedingsfase. Voor zover ik kan nagaan, komt die check op eigen middelen pas aan de orde als er echt tot koop wordt overgegaan.
Vergeet niet dat we vandaag de dag in de situatie leven die TS schetst in de OP.
Dus wellicht de makelaar dat misschien eventjes op voorhand doet zodat hij de verkoper de beste (en meest kansrijke) opties kan geven qua biedingen die zijn binnen gekomen.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  dinsdag 2 februari 2021 @ 11:58:49 #64
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197776191
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 11:42 schreef nils7 het volgende:

[..]

Vergeet niet dat we vandaag de dag in de situatie leven die TS schetst in de OP.
Dus wellicht de makelaar dat misschien eventjes op voorhand doet zodat hij de verkoper de beste (en meest kansrijke) opties kan geven qua biedingen die zijn binnen gekomen.
Een makelaar kán je BKR niet opvragen.
  dinsdag 2 februari 2021 @ 12:34:44 #65
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_197776681
Dank iedereen voor de reacties. Ik heb uiteindelijk toch maar de kopie-ID meegestuurd, maar wel voorzien van watermerken en afgeschermde BSN.

Mocht het bod op niks uitlopen dan gaat er wel een mailtje achteraan met een verwijderingsverzoek. :6

-edit-
Ik heb trouwens wel een bouwkundige keuring opgenomen als voorbehoud. Als de woning in de staat is zoals men laat voorkomen dan mag dat ook voor verkoper geen enkel bezwaar zijn en kost het mij alleen (onnodig) geld. :)
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  dinsdag 2 februari 2021 @ 12:41:31 #66
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_197776766
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 11:58 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Een makelaar kán je BKR niet opvragen.
Mogen en kunnen zijn 2 zaken ... Bij een willekeurige hypo tussenpersoon kan je met naw (paspoort gegevens) wel iets checken.

Ik kreeg ook gewoon alles over de telefoon bij een 1e gesprek.

Overigens is het paspoort hier denk ik voor redenen die ze nooit zullen toegeven.
Dum de dum
  dinsdag 2 februari 2021 @ 12:46:49 #67
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197776829
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 12:41 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Mogen en kunnen zijn 2 zaken ... Bij een willekeurige hypo tussenpersoon kan je met naw (paspoort gegevens) wel iets checken.

Ik kreeg ook gewoon alles over de telefoon bij een 1e gesprek.

Overigens is het paspoort hier denk ik voor redenen die ze nooit zullen toegeven.
Ik zeg dus kán niet. En mag inderdaad ook niet.

Zonder BSN komt hij (gelukkig) sowieso niet ver.
pi_197777522
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 10:40 schreef fathank het volgende:

[..]

Oke, dat klinkt plausibel. Ik hou me aanbevolen voor wat ze kunnen en mogen checken en in welk stadium (bieden, onderhandelingsfase, na acceptatie bod/voor ondertekenen koopovereenkomst) :Y
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 2 februari 2021 @ 13:31:00 #69
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197777550
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 12:34 schreef Eix het volgende:
Dank iedereen voor de reacties. Ik heb uiteindelijk toch maar de kopie-ID meegestuurd, maar wel voorzien van watermerken en afgeschermde BSN.

Mocht het bod op niks uitlopen dan gaat er wel een mailtje achteraan met een verwijderingsverzoek. :6

-edit-
Ik heb trouwens wel een bouwkundige keuring opgenomen als voorbehoud. Als de woning in de staat is zoals men laat voorkomen dan mag dat ook voor verkoper geen enkel bezwaar zijn en kost het mij alleen (onnodig) geld. :)
En een voorbehoud van financiering? Of is dat te vanzelfsprekend om erbij te noemen?
pi_197777553
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 11:42 schreef nils7 het volgende:

[..]

Maar geeft deze gekke huizenmarkt een makelaar een vrijbrief om alles en iedereen z'n moeder (i.c. alle bieders) maar "eventjes op voorhand" door allerlei systemen te halen?
pi_197777572
quote:
11s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 13:31 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En een voorbehoud van financiering? Of is dat te vanzelfsprekend om erbij te noemen?
Als je het niet noemt bij je bod, dan is het voorbehoud van financiering er niet. En zo vanzelfsprekend is het volgens niet voor alle potentiële kopers, tegenwoordig.
  dinsdag 2 februari 2021 @ 13:41:26 #72
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_197777727
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 13:31 schreef baskick het volgende:

[..]

Maar geeft deze gekke huizenmarkt een makelaar een vrijbrief om alles en iedereen z'n moeder (i.c. alle bieders) maar "eventjes op voorhand" door allerlei systemen te halen?
Nee maar er gebeuren deze tijd voldoende questionable ethische activiteiten.
N/A
  dinsdag 2 februari 2021 @ 13:55:22 #73
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_197777948
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 13:32 schreef baskick het volgende:

[..]

Als je het niet noemt bij je bod, dan is het voorbehoud van financiering er niet. En zo vanzelfsprekend is het volgens niet voor alle potentiële kopers, tegenwoordig.
Ik bedoel te vanzelfsprekend om het hier in het topic erbij te benoemen.

(Lijkt me trouwens sterk dat het niet meer in je koopcontract mag als je het niet op dit formuliertje hebt ingevuld.)
pi_197778260
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 13:41 schreef nils7 het volgende:

[..]

Nee maar er gebeuren deze tijd voldoende questionable ethische activiteiten.
Fair enough.

quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 13:55 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ah, zo :)

quote:
(Lijkt me trouwens sterk dat het niet meer in je koopcontract mag als je het niet op dit formuliertje hebt ingevuld.)
Waarom? Dit is je bod. Behalve prijs horen de voorwaarden daar toch integraal bij?
  dinsdag 2 februari 2021 @ 14:55:49 #75
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_197778767
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 13:55 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Als je er later mee komt dan pakken ze gewoon het volgende bod ... een paar k inleveren op geen voorbehoud op financiering is niks voor verkopers. Stukje zekerheid dat eea niet afketst (en sneller gaat neem ik aan, als iemand het zo kan pinnen of allemaal al geregeld heeft).
Dum de dum
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')