abonnement Unibet Coolblue
pi_197686887
Hier weer verder met alle kleuter- tot puberperikelen.

De lockdown-editie :+.
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 28 januari 2021 @ 15:58:01 #2
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_197686919
Haha, heel herkenbaar, de frustraties bij nieuwsbegrip :D

In dat opzichte is het thuisonderwijs wel interessant. Ik heb nu veel meer zicht op de lesmethodes en begrijp nu ook waarom bepaalde methodes minder goed werken bij onze kinderen.

Ik word plaatsvervangend ongelukkig van STAAL bijvoorbeeld :X
Oude (on)bekende.
  donderdag 28 januari 2021 @ 16:17:27 #3
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197687222
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 15:58 schreef Mevr_Mus het volgende:
Haha, heel herkenbaar, de frustraties bij nieuwsbegrip :D

In dat opzichte is het thuisonderwijs wel interessant. Ik heb nu veel meer zicht op de lesmethodes en begrijp nu ook waarom bepaalde methodes minder goed werken bij onze kinderen.

Ik word plaatsvervangend ongelukkig van STAAL bijvoorbeeld :X
STAAL is dan ook een draak van een methode.

Hier hebben we afgelopen week gewerkt met een oefencito M5 rekenen, en normaal gesproken ben ik geen cito-fan maar Sticker deed het wonderbaarlijk goed.
pi_197687311
STAAL, ik kan er ook niets mee, die tig categorieën voor spelling die ze uit hun hoofd moeten leren. Maar voor zoon werkt t dus echt wonderbaarlijk goed, hij houdt van logisch redeneren en regeltjes toepassen. Juf is ook erg enthousiast blijkbaar.
  donderdag 28 januari 2021 @ 16:33:10 #5
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_197687471
staal is een ramp als kinderen er halverwege hun schoolcarriere mee beginnen (had ik bij mijn oudste 2) maar als het de enige methode is die je kent werkt het zo fijn en maakt het heel veel echt goed inzichtelijk.
Iig verbetert het op onze school wel de taalvaardigheden als je het vergelijkt met de vorige methode.
  donderdag 28 januari 2021 @ 16:43:04 #6
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_197687607
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 16:23 schreef mousemicky het volgende:
STAAL, ik kan er ook niets mee, die tig categorieën voor spelling die ze uit hun hoofd moeten leren. Maar voor zoon werkt t dus echt wonderbaarlijk goed, hij houdt van logisch redeneren en regeltjes toepassen. Juf is ook erg enthousiast blijkbaar.
Bij ons op school zijn de leerkrachten ook enthousiast. Maar voor onze oudste werken die categorieën totaal niet. Er zit veel te veel ruis in, waardoor bij de regels heel creatief toepast :X

Maar ook de taallessen van STAAL vind ik vrij waardeloos. Is voor mijn gevoel meer een (vrij onzinnige) vorm van bezigheidstherapie voor onze oudste :X Misschien komt dat ook omdat S verbaal heel sterk is en zijn woordenschat en algemene kennis enorm groot zijn, maar dan nog.... :N
Oude (on)bekende.
  Licht Ontvlambaar donderdag 28 januari 2021 @ 16:44:23 #7
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_197687627
Ik vond Nieuwsbegrip vooral storend sturend.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  donderdag 28 januari 2021 @ 16:46:38 #8
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197687660
STAAL heeft een au-ou-plaat en bijbehorende rap. Op die au-plaat staat een vrouw, wat Sticker dus een tijd met au schreef. Maar nee, het ging niet om die vrouw maar om haar broek, die was NAUW. Daar kan ik dus niks mee he. :')
pi_197688309
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 16:46 schreef Nanukerst het volgende:
STAAL heeft een au-ou-plaat en bijbehorende rap. Op die au-plaat staat een vrouw, wat Sticker dus een tijd met au schreef. Maar nee, het ging niet om die vrouw maar om haar broek, die was NAUW. Daar kan ik dus niks mee he. :')
Is een broek niet te krap? Of is dat dan weer regio-gebonden O-)
  donderdag 28 januari 2021 @ 18:43:15 #10
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_197689465
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 17:23 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Is een broek niet te krap? Of is dat dan weer regio-gebonden O-)
Als de juf zegt dat je goed naar de au-plaat moet kijken, zou mijn 9-jarige in staat zijn om te schrijven dat de vrauw een kraupe brauk draagt :') |:( Als je vraagt het op te schrijven zoals het in boeken wordt geschreven doet hij het wel goed :')
Oude (on)bekende.
  donderdag 28 januari 2021 @ 19:04:06 #11
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197689837
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 17:23 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Is een broek niet te krap? Of is dat dan weer regio-gebonden O-)
In mijn regio is een broek te 'eng'. :D
  donderdag 28 januari 2021 @ 19:17:34 #12
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_197690065
Even zo'n au-plaat opgezocht om te zien waar jullie het over hebben. Maar hier zou mijn zoon ook compleet de mist mee in gaan hoor.

Sterker nog, ik heb zelf geen idee wat ze bij het niet ingevulde ballonnetje bij de vlag bedoelen (tenzij nog een keer blauw, maar die hadden ze al bij de auto)

Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  donderdag 28 januari 2021 @ 19:20:35 #13
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197690112
Eigenlijk is de au-plaat een soort van widm-raadsel. Je ziet het pas als je het weet. Of andersom. Ofzo. ;(
  donderdag 28 januari 2021 @ 19:22:21 #14
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_197690146
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 19:17 schreef livelink het volgende:
Even zo'n au-plaat opgezocht om te zien waar jullie het over hebben. Maar hier zou mijn zoon ook compleet de mist mee in gaan hoor.

Sterker nog, ik heb zelf geen idee wat ze bij het niet ingevulde ballonnetje bij de vlag bedoelen (tenzij nog een keer blauw, maar die hadden ze al bij de auto)

[ afbeelding ]
Australië neem ik aan?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  donderdag 28 januari 2021 @ 19:23:36 #15
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_197690169
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 19:22 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Australië neem ik aan?
OMG, natuurlijk. TOPO-STAAL
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  donderdag 28 januari 2021 @ 19:25:04 #16
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_197690194
Maar ik heb idd een tijdje bijles gegeven aan een meisje van groep 8, en daar vond ik sommige dingen ook al best wel vreemd... Bijv. dat ze bij werkwoorden niet gewoon eerste, tweede en derde persoon enkelvoud en meervoud gebruiken, maar alleen 'ik/ander/meer'. Ze moest het mij uitleggen voordat ik doorhad wat ze wilden horen. Zes dingen (personen) is misschien wat veel, maar wel veel logischer dan het reduceren tot drie vormen.

Zelf heb ik vooral heel veel gehad aan Latijn op de middelbare, dat is echt een vrij logische taal en je kreeg er bij ons op school ook veel theoretische taalkunde bij. Dat was ook heel handig om andere talen te leren. Maargoed, wat werkt bij een gymnasiast is misschien niet besteed aan een mavo-leerlingen. En op de lagere school is dat natuurlijk voor de meesten ook te moeilijk, maar een beetje taalkunde is best handig om te begrijpen waarom de spelling is zoals die is. Al is er bij de au/ou en ij/ei geen logica, dus daar kan je je dan niet aan vasthouden.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_197690532
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 19:20 schreef Nanukerst het volgende:
Eigenlijk is de au-plaat een soort van widm-raadsel. Je ziet het pas als je het weet. Of andersom. Ofzo. ;(
Niets is wat het lijkt...
  donderdag 28 januari 2021 @ 20:06:23 #18
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_197691213
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 19:42 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Niets is wat het lijkt...
Ik moet bij die kleurplaat aan mijn broer denken. Die zat in groep 3 of 4 en die moest de namen schrijven bij plaatjes.

Op 1 plaatje stond een schoorsteen waar rook uit kwam. Daar moest je rook schrijven, maar mijn broer had daar sgoorsteen geschreven. En bij het andere plaatje stond een olifant. Dat moest Sam zijn kennelijk, maar mijn broer had ollifant geschreven. Twee rode strepen erdoor, want fout.

Mijn moeder heeft het bewaard. Af en toe kijk ik er naar en dan zie ik die driftige rode strepen staan en dan kan ik er weer met mijn hoofd niet bij.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_197691460
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 15:58 schreef Mevr_Mus het volgende:

Ik word plaatsvervangend ongelukkig van STAAL bijvoorbeeld :X
:D!

Ik ken de categorieën inmiddels zelf wel. De kinderen zijn er handig mee en de methode lijkt bij ze te werken. Ik kan er alleen niet aan wennen dat ze niet meer met lettergrepen werken. En de opdrachten vind ik vaak stom giswerk (welk woord wordt hier in hemelsnaam bedoeld?).

We maken zelf parodieën op de categorieën, zoals cocaïnewoord in plaat van colawoord. :+

[ Bericht 4% gewijzigd door Claudia_x op 28-01-2021 20:27:54 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 28 januari 2021 @ 20:34:06 #20
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_197691878
Meelezer die zich niet meer kan inhouden meldt zich: hoe werk je niet met lettergrepen?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_197692008
@Lemijn Ze gebruiken klankgroepen. Het woord 'letter' heeft 2 lettergrepen: let-ter. En ook 2 klankgroepen: le-tter. In klankgroepen verdelen is hoe je het hoort als je het woord zou roepen, zeg maar.
  donderdag 28 januari 2021 @ 20:49:56 #22
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_197692228
Ik wil nu zeggen 'ja maar zo werkt het niet' maar dat zal wel geen zin hebben. Ik leg het op een stapel waar ook al mijn verbazing over staartdelingen, optellen etc ligt. Ik zal wel oud worden :P .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_197692285
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 20:40 schreef Hupje het volgende:
@:Lemijn Ze gebruiken klankgroepen. Het woord 'letter' heeft 2 lettergrepen: let-ter. En ook 2 klankgroepen: le-tter. In klankgroepen verdelen is hoe je het hoort als je het woord zou roepen, zeg maar.
Dank voor je uitleg, nu snap ik eindelijk de categorie klankgroepenwoord...
  Licht Ontvlambaar donderdag 28 januari 2021 @ 20:54:02 #24
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_197692333
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 20:40 schreef Hupje het volgende:
@:Lemijn Ze gebruiken klankgroepen. Het woord 'letter' heeft 2 lettergrepen: let-ter. En ook 2 klankgroepen: le-tter. In klankgroepen verdelen is hoe je het hoort als je het woord zou roepen, zeg maar.
Echt? Want ik zou namelijk wel let-ter roepen.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_197692335
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 20:49 schreef Lemijn het volgende:
Ik wil nu zeggen 'ja maar zo werkt het niet' maar dat zal wel geen zin hebben. Ik leg het op een stapel waar ook al mijn verbazing over staartdelingen, optellen etc ligt. Ik zal wel oud worden :P .
Het is niet logisch, het is een regel die ze moeten leren en toepassen. Klankgroepenwoord, letter, le- eindigt op een korte e, dan moet je de t verdubbelen. Of zoiets. Ik kan er ook niet zo veel mee, maar zo lang mijn kind leert spellen en het voor hem werkt hoor je mij niet klagen...
pi_197692365
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2021 20:54 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Echt? Want ik zou namelijk wel let-ter roepen.
Ik ook hoor. Wij zijn vroeger geïndoctrineerd met het denken in lettergrepen denk ik...
pi_197692390
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2021 20:54 schreef mousemicky het volgende:

[..]

Het is niet logisch, het is een regel die ze moeten leren en toepassen. Klankgroepenwoord, letter, le- eindigt op een korte e, dan moet je de t verdubbelen. Of zoiets. Ik kan er ook niet zo veel mee, maar zo lang mijn kind leert spellen en het voor hem werkt hoor je mij niet klagen...
Ik vind het wel logisch. Lettergrepen gebruik je toch vooral voor het afbreken van woorden als je schrijft. En hoe vaak doe je dat nou?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_197692394
De regel is dat als je aan het eind van een klangroep een korte klank hoort, de volgende klankgroep twee medeklinkers krijgt. Hoor je aan het eind van de klankgroep een lange klank, dan haal je er een weg van de lange klank.
/Juffen modus uit :+
pi_197692425
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 20:57 schreef Hupje het volgende:
De regel is dan dat als je aan het eind van een klangroep een korte klank hoort, de volgende klankgroep twee medeklinkers krijgt. Hoor je aan het eind van de klankgroep een lange klank, dan haal je er een weg van de lange klank.
/Juffen modus uit :+
En dan breekt de dag aan waarop je discussie krijgt over het woord 'omelet'.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 28 januari 2021 @ 21:00:19 #30
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_197692454
quote:
10s.gif Op donderdag 28 januari 2021 20:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

En dan breekt de dag aan waarop je discussie krijgt over het woord 'omelet'.
insert mijn zoon met een vermoeide zucht: Dat is dan vast een uitzondering, mama
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_197692486
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 21:00 schreef livelink het volgende:

[..]

insert mijn zoon met een vermoeide zucht: Dat is dan vast een uitzondering, mama
Inderdaad! Leenwoord.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Licht Ontvlambaar donderdag 28 januari 2021 @ 21:15:22 #32
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_197692720
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 20:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind het wel logisch. Lettergrepen gebruik je toch vooral voor het afbreken van woorden als je schrijft. En hoe vaak doe je dat nou?
Ik begrijp wat je bedoeld, maar voor mij persoonlijk gaat dat niet op (zal wel een afwijking zijn :P ) Ik zeg/hoor echt let-ter, niet lè-(t)ter. Maar hee, als het gemakkelijker is met leren lezen/schrijven, prima toch :D
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_197692731
Aaargh... ik was al niet zo'n held in spelling vroeger. En dan probeer ik mijn kind (ook niet zo'n spelling held) te helpen met tegenwoordige deelwoorden :? . Ik wist niet dat dat zo heette, maar goed, aan de hand van de voorbeelden kwamen we een heel eind...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_197692779
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2021 21:15 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ik begrijp wat je bedoeld, maar voor mij persoonlijk gaat dat niet op (zal wel een afwijking zijn :P ) Ik zeg/hoor echt let-ter, niet lè-(t)ter. Maar hee, als het gemakkelijker is met leren lezen/schrijven, prima toch :D
Het is geen afwijking - het is wat je gewend bent. Dat heb ik zelf ook. Maar lettergrepen zijn een vrij visueel instrument terwijl klankgroepen meer auditief zijn. Daarom vind ik het wel zinnig om bij kinderen met klankgroepen te werken. Mijn zoon begrijpt niks van lettergrepen; hij weet niet beter.

Ik merk regelmatig dat ik wat andere methoden gebruik dan mijn kinderen aangeleerd hebben gekregen. Zij kunnen het gelukkig goed aan om meerdere methoden te horen en daar iets uit te kiezen wat ze prettig vinden. Dat gaat niet voor alle kinderen op. Ik kan me voorstellen dat het voor ouders dan lastiger wordt om te helpen, vooral nu met het thuisonderwijs.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_197693041
Mijn oudste kan heel veel met STAAL. Maar die heeft sowieso veel taalgevoel. Maar omdat hij al die categorieën zo goed beheerst, kan hij het ook aan zijn zusjes uitleggen. Scheelt voor mij weer.

De rekenmethode daarentegen :X Rekenen in eierdozentaal en zo.
  donderdag 28 januari 2021 @ 21:33:39 #36
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_197693072
Omdat hier zo lekker veel juffen en onderwijskundigen en zo rondlopen nog even een vraag.

Stel, je hebt een gemiddeld intelligent, redelijk taalgevoelig kind dat veel leest. Leert die niet min of meer vanzelf spelling? Zonder 30 staal-regels?

Of was het ‘vroeger’ ook zo ingewikkeld. Ik weet oprecht niet hoe ik dit in de jaren tachtig leerde. Of mijn moeder in de jaren vijftig. Ik zou dat best willen weten.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_197693171
Mijn kind vroeg zich vooral af waarom je niet ‘neegun’ schrijft, terwijl je dat wel zegt. Dus nu heeft hij geleerd over de ‘stomme e’ en benoemt hij die overal.

Ik kom me een beetje in dit topic nestelen. Qua leeftijd is Sjaak nog 2 maanden een kleuter, maar hij zit in groep 3 dus hij past hier ook best wel bij :)
pi_197693267
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 21:33 schreef Lemijn het volgende:
Omdat hier zo lekker veel juffen en onderwijskundigen en zo rondlopen nog even een vraag.

Stel, je hebt een gemiddeld intelligent, redelijk taalgevoelig kind dat veel leest. Leert die niet min of meer vanzelf spelling? Zonder 30 staal-regels?
Ik ben ervan overtuigd dat taalvaardigheid ontwikkelen een kwestie van meters maken is: veel discussiëren aan de eettafel, lezen, schrijven. Maar ja, niet alle kinderen lezen of schrijven enthousiast. Voor hen is er dan de gemankeerde logica van taalmethodes. Ze komen er een eind mee.

quote:
Of was het ‘vroeger’ ook zo ingewikkeld. Ik weet oprecht niet hoe ik dit in de jaren tachtig leerde. Of mijn moeder in de jaren vijftig. Ik zou dat best willen weten.
Ik weet het eigenlijk ook niet. Dit vond ik wel treffend (zie ook de tabel getoond op 9:25):


Meer lezen? 'Ik zou zeggen: lees twintig boeken'
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 28 januari 2021 @ 21:57:15 #39
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_197693524
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 21:43 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik ben ervan overtuigd dat taalvaardigheid ontwikkelen een kwestie van meters maken is: veel discussiëren aan de eettafel, lezen, schrijven. Maar ja, niet alle kinderen lezen of schrijven enthousiast. Voor hen is er dan de gemankeerde logica van taalmethodes. Ze komen er een eind mee.
[..]
Het is zeker goed dat die taalmethodes er zijn! En dat men ze probeert te verbeteren. Idem voor rekenen.

Ik ga er ook eens met mijn moeder over praten. Ik vermoed dat die zich wel iets herinnert van onze schooltijd. Zo herinner ik me echt helemaal niets van begrijpend lezen. Signaalwoorden, huh? Die voorbeelden van Arjen Lubach doen bij mij geen enkele bel rinkelen. Maar ik weet wel dat we moesten lezen. En verhalen schrijven. En werkstukken.

edit: leuk artikel voegde je nog toe @Claudia_x !

[ Bericht 6% gewijzigd door Lemijn op 28-01-2021 22:05:16 ]
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_197693583
Ik herinner me alle bijlessen begrijpend lezen nog wel -O- Wat een hel was dat. Alles uit dat filmpje van Arjen Lubach herken ik nog.
pi_197693604
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 21:57 schreef Lemijn het volgende:

[..]

Het is zeker goed dat die taalmethodes er zijn! En dat men ze probeert te verbeteren. Idem voor rekenen.

Ik ga er ook eens met mijn moeder over praten. Ik vermoed dat die zich wel iets herinnert van onze schooltijd. Zo herinner ik me echt helemaal niets van begrijpend lezen. Signaalwoorden, huh? Die voorbeelden van Arjen Lubach doen bij mij geen enkele bel rinkelen. Maar ik weet wel dat we moesten lezen. En verhalen schrijven. En werkstukken.
Ik wou vooral zeggen dat ik denk dat je kind er zonder die methodes wel komt - en hopelijk ook ondanks die methodes. Ze maken soms meer kapot dan ons lief zou moeten zijn. Ik houd erg van het vak Nederlands, maar niet van hoe het er nu uitziet. Er gaat leesplezier verloren en dat is juist zo belangrijk om taalvaardig te worden.

Het wordt allemaal uitstekend uitgelegd in het artikel in De Groene. Ezelsbruggetjes zijn belangrijker geworden dan talig inzicht.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 28 januari 2021 @ 22:29:52 #42
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197694263
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 21:33 schreef Lemijn het volgende:
Omdat hier zo lekker veel juffen en onderwijskundigen en zo rondlopen nog even een vraag.

Stel, je hebt een gemiddeld intelligent, redelijk taalgevoelig kind dat veel leest. Leert die niet min of meer vanzelf spelling? Zonder 30 staal-regels?

Of was het ‘vroeger’ ook zo ingewikkeld. Ik weet oprecht niet hoe ik dit in de jaren tachtig leerde. Of mijn moeder in de jaren vijftig. Ik zou dat best willen weten.
Dit vraag ik me ook af. Ik ben erg taalvaardig, maar alles wat ik weet over spelling is omdat ik dat 'gewoon' weet (vermoedelijk vaker heb gelezen want ik las als kind al heel veel). Ik heb niet het idee dat mijn Nederlands goed is dankzij een methode met 68 regels die al dan niet toegepast moeten worden.

Leuk om te weten: mijn beide kinderen zijn beduidend meer taalfouten gaan maken nadat ze de spellingsregels aangeleerd kregen. :D
pi_197694512
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 21:33 schreef Lemijn het volgende:
Omdat hier zo lekker veel juffen en onderwijskundigen en zo rondlopen nog even een vraag.

Stel, je hebt een gemiddeld intelligent, redelijk taalgevoelig kind dat veel leest. Leert die niet min of meer vanzelf spelling? Zonder 30 staal-regels?

Of was het ‘vroeger’ ook zo ingewikkeld. Ik weet oprecht niet hoe ik dit in de jaren tachtig leerde. Of mijn moeder in de jaren vijftig. Ik zou dat best willen weten.
Voor mijzelf sprekend werkte het idd zo. Ik las vrij veel, en leerde tegelijk moeilijke woorden in context (zowel spelling als betekenis).

Maar als ik naar mijn oudste kijk, die kan lezen en dan tóch totaal de spelling missen. Hij schreef vandaag op dezelfde pagina 3x het woord “want”, tenminste dat was zijn bedoeling. 1x spelde hij namelijk “wand”. Of bij spelling is de opgave schrijf moss_l. En dan schrijft hij op mosel. Terwijl je die dubbele -s dus gewoon kan overschrijven. Zo zonde van de fout... Ik denk dat zijn hoofd echt anders werkt dan de mijne.

[ Bericht 2% gewijzigd door Phaidra op 28-01-2021 23:18:50 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_197694519
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 22:29 schreef Nanukerst het volgende:

Leuk om te weten: mijn beide kinderen zijn beduidend meer taalfouten gaan maken nadat ze de spellingsregels aangeleerd kregen. :D
Da's een normaal fenomeen (hypercorrectie). Zie bijvoorbeeld dit artikel waarin ook voor inzicht en tegen het klakkeloos toepassen van regels wordt gepleit.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_197694579
Ik heb dus serieus pas op de pabo geleerd waarom je mollen met 2x een l schrijft en molen met 1x _O-

De rest ga ik morgen lezen, zag er uit als een interessant stukje fok;)

Maar nu eerst snel echt slapen, de jongste ligt nog niet tussen ons in, dus geen trappende benen tegen mijn rug O+
pi_197695302
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 21:33 schreef Lemijn het volgende:
Omdat hier zo lekker veel juffen en onderwijskundigen en zo rondlopen nog even een vraag.

Stel, je hebt een gemiddeld intelligent, redelijk taalgevoelig kind dat veel leest. Leert die niet min of meer vanzelf spelling? Zonder 30 staal-regels?

Of was het ‘vroeger’ ook zo ingewikkeld. Ik weet oprecht niet hoe ik dit in de jaren tachtig leerde. Of mijn moeder in de jaren vijftig. Ik zou dat best willen weten.
vroeger (ik ben van 1982) hadden we ook de letterdief oid bij lopen (geen loopen dus ik me er één weg) en nog iets bij bommen waardoor je kon onthouden dat de medeklinker dubbel moest. En daar gebruikte je ook de 'klankgroep' bij, al noemden ze dat niet zo..

Ik vermoed dat veel mensen na verloop van tijd alle regels 'vergeten' maar dat die regels als soort van 'code' in je hersenen is geprogrammeerd en je het dus onbewust toepast :D

[ Bericht 0% gewijzigd door tombolafan op 28-01-2021 23:27:44 ]
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_197695701
Kleuter vandaag: Ik verveel me.
Papa: Ik heb nog wel een schoolwerkje voor je.
Kleuter: Dan verveel ik me niet meer.

:')
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_197695810
Nu ging ik dus googlen en zag dat er ergens in een bibliotheek een handleiding 'spellingland', een spellingmethode uit 1981 te leen is en nu wil ik die om te kijken wat ik geleerd heb _O-
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_197696047
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2021 20:57 schreef Hupje het volgende:
De regel is dat als je aan het eind van een klangroep een korte klank hoort, de volgende klankgroep twee medeklinkers krijgt. Hoor je aan het eind van de klankgroep een lange klank, dan haal je er een weg van de lange klank.
/Juffen modus uit :+
Ik vroeg me al af hoe ik dit aan m'n zoon moest uitleggen, dank je! Heb hetzelfde tijd terug tijdens een oudergesprek gevraagd, omdat ik wilde weten hoe zij dat leren, zodat ik het hem niet eerst anders zou hebben geleerd. Dat was overgang van groep 1 naar 2 en kreeg alleen "dat hoeft hij nog lang niet te weten".. Momenteel zeggen ze dat ze geen woorden/rekenen met hem doen omdat hij in groep 2 zit en dat mag echt pas in groep 3 hoor. Maar hij wil het zelf en oefent er uit zichzelf mee, dus dan probeer ik het zelf maar zo goed mogelijk uit te leggen :P (geen reguliere school trouwens, misschien zijn ze er daarom zo strikt in)
pi_197696136
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2021 23:41 schreef Gevalletje het volgende:

[..]

Ik vroeg me al af hoe ik dit aan m'n zoon moest uitleggen, dank je! Heb hetzelfde tijd terug tijdens een oudergesprek gevraagd, omdat ik wilde weten hoe zij dat leren, zodat ik het hem niet eerst anders zou hebben geleerd. Dat was overgang van groep 1 naar 2 en kreeg alleen "dat hoeft hij nog lang niet te weten".. Momenteel zeggen ze dat ze geen woorden/rekenen met hem doen omdat hij in groep 2 zit en dat mag echt pas in groep 3 hoor. Maar hij wil het zelf en oefent er uit zichzelf mee, dus dan probeer ik het zelf maar zo goed mogelijk uit te leggen :P (geen reguliere school trouwens, misschien zijn ze er daarom zo strikt in)
Bij een tweetekenklank (oe, ie, eu, ui, ei, ij, au, ou) en een medeklinker 'schrijf je het woord zoals je het hoort'
Poe-pen (tweetekenklank)
Poet-sen (medeklinker)
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_197698751
quote:
0s.gif Op donderdag 28 januari 2021 22:43 schreef Loj het volgende:
Ik heb dus serieus pas op de pabo geleerd waarom je mollen met 2x een l schrijft en molen met 1x _O-

Mollen is een bakker-woord!
De bakker komt zijn bed niet uit voor 1 brood :D
En dan heb je ook nog jager woorden. Die loopt langs en zet er eentje op de gang.

Maar mijn kind leest zoveel dat hij genoeg spelling kent. Van die lessen over de regels gaan hij fouten maken. Alleen tijdens de lessen. Dus dat geeft niks. Hij spelt het goed op intuïtie/weten, echt uitleggen is een ander verhaal.

Juf had begin van het jaar gezegd dat ze dit schooljaar 25 boeken moeten lezen (thuis en op school). De mijne had die in de zomervakantie al gelezen :P
(Vriendje raakte juist jn paniek en weigerde per direct nog te lezen. Juf had het iets taktischer mogen zeggen)

[ Bericht 0% gewijzigd door Deepfreeze op 29-01-2021 08:37:45 ]
  vrijdag 29 januari 2021 @ 08:35:32 #52
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197698827
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 08:28 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Mollen is een bakker-woord!
De bakker komt zijn bed niet uit voor 1 brood :D
En dan heb je ook nog jager woorden. Die loopt langs en zet er eentje op de gang.

Maar mijn kind leest zoveel dat hij genoeg spelling kent. Van die lessen over de regels gaan hij fouten maken. Alleen tijdens de lessen. Dus dat geeft niks. Hij spelt het goed op intuïtie/weten, echt uitleggen is een ander verhaal.

Juf had begin van het jaar gezegd dat ze dit schooljaar 25 moeten lezen (thuis en op school). De mijne had die in de zomervakantie al gelezen :P
(Vriendje raakte juist jn paniek en weigerde per direct nog te lezen. Juf had het iets taktischer mogen zeggen)
25 boeken?
pi_197698853
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 08:35 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

25 boeken?
koffietijd :D
  vrijdag 29 januari 2021 @ 08:43:27 #54
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197698923
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 08:37 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

koffietijd :D
Sowieso! :D Maar 25 boeken vind ik best veel klinken, dat zou hier ook tot weerstand leiden. Zoals alles overigens, want een dag niet gediscussieerd over het nut van de aangeboden lesstof is een dag niet geleefd! *O* :')
pi_197698999
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2021 23:07 schreef tombolafan het volgende:

[..]

vroeger (ik ben van 1982) hadden we ook de letterdief oid bij lopen (geen loopen dus ik me er één weg) en nog iets bij bommen waardoor je kon onthouden dat de medeklinker dubbel moest. En daar gebruikte je ook de 'klankgroep' bij, al noemden ze dat niet zo..

Ik vermoed dat veel mensen na verloop van tijd alle regels 'vergeten' maar dat die regels als soort van 'code' in je hersenen is geprogrammeerd en je het dus onbewust toepast :D
De klinkerdief herinner ik me, met zo'n plaatje van een boevenmasker erbij :Y
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_197699117
quote:
1s.gif Op donderdag 28 januari 2021 23:41 schreef Gevalletje het volgende:

[..]

Ik vroeg me al af hoe ik dit aan m'n zoon moest uitleggen, dank je! Heb hetzelfde tijd terug tijdens een oudergesprek gevraagd, omdat ik wilde weten hoe zij dat leren, zodat ik het hem niet eerst anders zou hebben geleerd. Dat was overgang van groep 1 naar 2 en kreeg alleen "dat hoeft hij nog lang niet te weten".. Momenteel zeggen ze dat ze geen woorden/rekenen met hem doen omdat hij in groep 2 zit en dat mag echt pas in groep 3 hoor. Maar hij wil het zelf en oefent er uit zichzelf mee, dus dan probeer ik het zelf maar zo goed mogelijk uit te leggen :P (geen reguliere school trouwens, misschien zijn ze er daarom zo strikt in)
Bij ons op school gebruiken ze dit filmpje om dit uit te leggen: . Er zijn er wel meer in deze reeks.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_197699193
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 08:43 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Sowieso! :D Maar 25 boeken vind ik best veel klinken, dat zou hier ook tot weerstand leiden. Zoals alles overigens, want een dag niet gediscussieerd over het nut van de aangeboden lesstof is een dag niet geleefd! *O* :')
Ik heb het er met de lees-coordinator-juf eens over gehad (ben biebcoordinator op school). Dit een een landelijk advies vanuit zo'n taalwerkgroep. Het gaat wel om 25 leeftijds-niveau adequate boeken.

Ze lezen hier normaal elke dag van half 9 tot 9 op school. Dus dat helpt wel.

D leest ook heel snel. Hij leent nu e-books via de bieb, dan mag je 10 boeken lenen en die verdwijnen na 3 weken. Hij is inmiddels begonnen op het account van grote broer, dus hij heeft in ieder geval 10 boeken gelezen in 3 weken. Maar dat komt door het thuiswerken :P
pi_197701212
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 08:58 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Bij ons op school gebruiken ze dit filmpje om dit uit te leggen: . Er zijn er wel meer in deze reeks.
Maar dan zou ik eerst nagaan wat er op de school van het kind aangeboden wordt qua methode, anders leert ie straks net andere regels/ezelsbruggetjes :o
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_197703718
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 08:58 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Bij ons op school gebruiken ze dit filmpje om dit uit te leggen: . Er zijn er wel meer in deze reeks.
Ik heb dit aan Sjaak laten zien en hij schreef al: ba-kker. Dus volgens mij begrijpt hij het :s)
pi_197703798
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 11:27 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Maar dan zou ik eerst nagaan wat er op de school van het kind aangeboden wordt qua methode, anders leert ie straks net andere regels/ezelsbruggetjes :o
Ja, dat is wel handig. Lijkt me anders wel heel verwarrend.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_197705801
Ja, dat zeker.
Zo moet ik echt nog een keer in de staal uitleg van deze regel duiken. Belangrijkste regel, maar hij wordt heel anders uitgelegd dan dat ik deed op school..
pi_197711289
Ik zal een navragen welke methode ze hier hebben, als de scholen weer open gaan. Dan is ook z'n "echte" juf weer terug van zwangerschapsverlof, eens kijken of zij misschien wel wat meer woordjes of sommetjes met hem wil doen, of dat het echt nog even afwachten is.

Filmpje ziet er wel leuk uit, Phaidra! Morgen toch eens kijken wat Q ervan vindt :)
  Licht Ontvlambaar vrijdag 29 januari 2021 @ 21:20:03 #63
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_197711820
MiniMe heeft SE2 glansrijk doorstaan, als ze nu besluiten dat er geen eindexamens zouden komen, is ze zonder onvoldoendes geslaagd.
* Sjeen trots :+
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  vrijdag 29 januari 2021 @ 21:26:01 #64
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_197711997
quote:
99s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 21:20 schreef Sjeen het volgende:
MiniMe heeft SE2 glansrijk doorstaan, als ze nu besluiten dat er geen eindexamens zouden komen, is ze zonder onvoldoendes geslaagd.
* Sjeen trots :+
^O^

Mijn zoon heeft SE2 ook doorstaan, maar wel zijn zijn cijfers duidelijk gekelderd. Dat kon hij prima hebben, maar toch. Het beeld is over de hele klas hetzelfde. Het is echt slechter gegaan.
Ik merk dat het toch een effect is van de maatregelen. Nou is mijn zoon iemand die echt het meest oppikt van de lessen en de uitleg van de leerkrachten. En zeker in die laatste week ging dat ontzettend chaotisch, nu de leerlingen ook 1,5 meter afstand van elkaar moeten houden. Mijn zoon wordt een beetje moedeloos.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_197712057
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 16:39 schreef Loj het volgende:
Ja, dat zeker.
Zo moet ik echt nog een keer in de staal uitleg van deze regel duiken. Belangrijkste regel, maar hij wordt heel anders uitgelegd dan dat ik deed op school..
Staal klankgroepenwoord bedoel je?

Bakker - klankgroep ba - laatste klank is een a - dat is een korte klank dus dan schrijf je de k dubbel

Slager - klankgroep sla - laatste klank is een aa - dat is een lange klank dus haal je er één weg

Toeter - klankgroep toe - laatste klank is een oe - dat is een tweetekenklank dus dan schrijf je het woord zoals je het hoort

Hufter - klankgroep huf - laatste klank is een f - dat is een medeklinker dus dan schrijf je het woord zoals je het hoort
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  Licht Ontvlambaar vrijdag 29 januari 2021 @ 21:35:10 #66
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_197712326
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 21:26 schreef livelink het volgende:

[..]

^O^

Mijn zoon heeft SE2 ook doorstaan, maar wel zijn zijn cijfers duidelijk gekelderd. Dat kon hij prima hebben, maar toch. Het beeld is over de hele klas hetzelfde. Het is echt slechter gegaan.
Ik merk dat het toch een effect is van de maatregelen. Nou is mijn zoon iemand die echt het meest oppikt van de lessen en de uitleg van de leerkrachten. En zeker in die laatste week ging dat ontzettend chaotisch, nu de leerlingen ook 1,5 meter afstand van elkaar moeten houden. Mijn zoon wordt een beetje moedeloos.
Dat is wel normaal, heb ik begrepen. SE2 schijnt (geen idee of het aan de stof ligt) toch wel het meest moeilijk te zijn.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  vrijdag 29 januari 2021 @ 21:36:59 #67
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_197712375
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 21:35 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Dat is wel normaal, heb ik begrepen. SE2 schijnt (geen idee of het aan de stof ligt) toch wel het meest moeilijk te zijn.
Oh, dat wist ik niet.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_197712802
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 21:27 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Staal klankgroepenwoord bedoel je?

Bakker - klankgroep ba - laatste klank is een a - dat is een korte klank dus dan schrijf je de k dubbel

Slager - klankgroep sla - laatste klank is een aa - dat is een lange klank dus haal je er één weg

Toeter - klankgroep toe - laatste klank is een oe - dat is een tweetekenklank dus dan schrijf je het woord zoals je het hoort

Hufter - klankgroep huf - laatste klank is een f - dat is een medeklinker dus dan schrijf je het woord zoals je het hoort
En ik ken deze regel alleen met de bovenste twee regels...
Dus toeter en hufter passen voor mij niet in deze regel ;)

Maar tnx voor de uitlegc snap nu dat die bij de kinderen er dus wel bij hoort... mag ik maandag (oh nee, dan werk ik dinsdag) weer mee aan de slag :)
  Licht Ontvlambaar vrijdag 29 januari 2021 @ 21:53:52 #69
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_197712874
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 21:36 schreef livelink het volgende:

[..]

Oh, dat wist ik niet.
Ik praat ook alleen maar mijn dochter na in deze :@
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_197713686
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 21:51 schreef Loj het volgende:

[..]

En ik ken deze regel alleen met de bovenste twee regels...
Dus toeter en hufter passen voor mij niet in deze regel ;)

Maar tnx voor de uitlegc snap nu dat die bij de kinderen er dus wel bij hoort... mag ik maandag (oh nee, dan werk ik dinsdag) weer mee aan de slag :)
Ja dat snap ik, ik stond eens vanuit niks in groep 6 met staal dus toen moest ik al die categorieën ineens stampen, de kinderen wisten t veel beter :D
Nu dochter in groep 4 dus kan ik meedoen met opbouwen :+
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_197714648
Hoezo is hufter een andere categorie? Da s dan toch uh, korte klank, dus 2 medeklinkers.. ft zijn beide medeklinkers dus dat is genoeg.. Nou ja, ik deed het vroeger ook op woordbeeld. Net als ik al die duitse naamvallen op de middelbare haalde op of het er goed uitzag, de regels vergat ik steeds..
pi_197714734
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 23:06 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Hoezo is hufter een andere categorie?
De klankgroep is huf(-ter). De regel van 2 medeklinkers of niet gaat om twee dezelfde.
  zaterdag 30 januari 2021 @ 00:42:06 #73
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_197716102
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 21:26 schreef livelink het volgende:

[..]

^O^

Mijn zoon heeft SE2 ook doorstaan, maar wel zijn zijn cijfers duidelijk gekelderd. Dat kon hij prima hebben, maar toch. Het beeld is over de hele klas hetzelfde. Het is echt slechter gegaan.
Ik merk dat het toch een effect is van de maatregelen. Nou is mijn zoon iemand die echt het meest oppikt van de lessen en de uitleg van de leerkrachten. En zeker in die laatste week ging dat ontzettend chaotisch, nu de leerlingen ook 1,5 meter afstand van elkaar moeten houden. Mijn zoon wordt een beetje moedeloos.
Wij kregen vanuit school ook een mail dat ze zien dat de resultaten van de leerlingen toch wel wat zorgelijk zijn over all, en daarom krijgen ze nu een extra herkansing voor deze SE week. Kwam goed uit want onze chaoot was een hele toets vergeten waar ze dus een 1 voor kreeg. Nu kan ze die herkansen en nog een vak waar ze wat matig op had gescoord. (Al had ze behalve die 1 geen onvoldoendes gehaald). Zelf vindt ze die extra herkansing dus eigenlijk niet nodig maar ik heb haar weten te overtuigen dat het toch wel handig kan zijn om de stof nog een keer te leren omdat ze dat straks bij het centraal schriftelijk ook allemaal moet kennen. Plus als ze haar gemiddelde iets kan verhogen kan dat ook geen kwaad.
in de haak.
  zaterdag 30 januari 2021 @ 10:21:53 #74
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_197719118
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 00:42 schreef trui het volgende:

[..]

Wij kregen vanuit school ook een mail dat ze zien dat de resultaten van de leerlingen toch wel wat zorgelijk zijn over all, en daarom krijgen ze nu een extra herkansing voor deze SE week. Kwam goed uit want onze chaoot was een hele toets vergeten waar ze dus een 1 voor kreeg. Nu kan ze die herkansen en nog een vak waar ze wat matig op had gescoord. (Al had ze behalve die 1 geen onvoldoendes gehaald). Zelf vindt ze die extra herkansing dus eigenlijk niet nodig maar ik heb haar weten te overtuigen dat het toch wel handig kan zijn om de stof nog een keer te leren omdat ze dat straks bij het centraal schriftelijk ook allemaal moet kennen. Plus als ze haar gemiddelde iets kan verhogen kan dat ook geen kwaad.
Mijn zoon doet niet aan herkansingen :(
Zijn theorie is dat als hij een voldoende heeft, dat het dan goed genoeg is en dat als hij een onvoldoende heeft hij het ook echt niet kan, dus dat het dan zinloos is om te herkansen.

Hij heeft voor dit SE maar 1 onvoldoende gehaald, maar dat was Nederlands debat en dat gaat hij sowieso niet herkansen. Ik ben hem er nu toch maar van proberen te overtuigen dat het best zinvol kan zijn om te herkansen om de redenen die jij zegt. Hij denkt er nog over na :P

Hij wist me trouwens te vertellen dat het cijfer van biologie voor iedereen 0,2 omhoog was gegaan. Ik vroeg hoe hij dat zo zeker wist, maar er bleek dus inderdaad 1 iemand te zijn die zijn blad leeg weer had ingeleverd en die had een 1,2 gekregen :D
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zaterdag 30 januari 2021 @ 13:00:35 #75
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_197721320
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 januari 2021 10:21 schreef livelink het volgende:

[..]

Mijn zoon doet niet aan herkansingen :(
Zijn theorie is dat als hij een voldoende heeft, dat het dan goed genoeg is en dat als hij een onvoldoende heeft hij het ook echt niet kan, dus dat het dan zinloos is om te herkansen.

Hij heeft voor dit SE maar 1 onvoldoende gehaald, maar dat was Nederlands debat en dat gaat hij sowieso niet herkansen. Ik ben hem er nu toch maar van proberen te overtuigen dat het best zinvol kan zijn om te herkansen om de redenen die jij zegt. Hij denkt er nog over na :P

Hij wist me trouwens te vertellen dat het cijfer van biologie voor iedereen 0,2 omhoog was gegaan. Ik vroeg hoe hij dat zo zeker wist, maar er bleek dus inderdaad 1 iemand te zijn die zijn blad leeg weer had ingeleverd en die had een 1,2 gekregen :D
Haha die J. Cato wilde eigenlijk ook niet naar de inzage momenten van de toetsen gaan die ze niet zo heel goed gemaakt had. Maar ik heb haar toch weten te overtuigen dat ze beter wel kon gaan en nu heeft ze wel een foutje in het nakijken van haar economie toets ontdekt waardoor ze er 0,3 bij heeft gekregen.
in de haak.
pi_197777844
Ik ben nu op het punt beland dat ik helemaal klaar ben met het les geven thuis. Dat wil zeggen, wanneer ik daar tijd voor heb. Ik heb ook nog eeb baby die niet bijster veel slaapt overdag en veel aandacht vraagt. Ik kan mijn dochter gewoon niet de aandacht geven die ze verdiend. Daardoor ben ik bang dat ze achter gaat lopen :{

Daarbij vind ik dat mijn dochter extreem weinig les krijgt van de juf online. Ma, di en vrij een half uurtje online les, wat vaker op 25 minuten afgelopen is. Woensdag een niet verplichte les van de stagiaire en op donderdag zelfs niks. Dit alles niet in groepjes, maar voor heel groep 3. Één keer per week een individuele leesbeurt. Ik zou de juf hier over willen mailen, maar ik denk dat ik hier rijkelijk te laat mee ben, zo in de laatste week :')
pi_197777904
Hoe oud is je dochter? Een half uur les per keer vraagt echt enorm veel concentratie. Normaal duurt een instructie ook geen half uur maar eerder een kwartier. Dus staar je daar echt niet blind op.

En ja, er zijn heus kinderen die achterstanden oplopen, maar je kan ook de lat lager leggen voor de gehele groep en dan is de achterstand op zijn minst minder groot dan wanneer je alles bij het oude laat.

En dat je het gehad hebt is logisch, juf zijn is niet voor niets een beroep met een studie van vier jaar. Ik ben zelf juf op het mbo en mijn kinderen waren de vorige keer heel resoluut: leuk dat jij juf bent voor grote kinderen, maar het is maar goed dat je niet bij ons werkt. Ik ben er gewoon niet voor gemaakt. En dan heb ik geeneens een baby hier thuis.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_197777978
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 13:53 schreef mefke79 het volgende:
Hoe oud is je dochter? Een half uur les per keer vraagt echt enorm veel concentratie. Normaal duurt een instructie ook geen half uur maar eerder een kwartier. Dus staar je daar echt niet blind op.

En ja, er zijn heus kinderen die achterstanden oplopen, maar je kan ook de lat lager leggen voor de gehele groep en dan is de achterstand op zijn minst minder groot dan wanneer je alles bij het oude laat.

En dat je het gehad hebt is logisch, juf zijn is niet voor niets een beroep met een studie van vier jaar. Ik ben zelf juf op het mbo en mijn kinderen waren de vorige keer heel resoluut: leuk dat jij juf bent voor grote kinderen, maar het is maar goed dat je niet bij ons werkt. Ik ben er gewoon niet voor gemaakt. En dan heb ik geeneens een baby hier thuis.
Misschien laat ik me ook leiden door vriendjes van mijn dochter die op andere scholen zitten. Die krijgen wel langer online les. Ik denk dat het ook een punt van frustratie is. Ik ben niet in de gelegenheid om mijn dochter de hulp te bieden die ze nodig heeft en dan die onlinelessen die vaak al 5 minuten voor tijd zijn afgelopen... Pff :{

Mijn dochter zit trouwens in groep 3. Groep 4 en 5 krijgen ook een half uur les. Daar ligt het denk ik niet aan.
pi_197778044
Ik verbaas me eerder over scholen die denken dat een 7 jarige de concentratie kan opbrengen om hele dagen online te zitten. Lukt mij die ene dag in de week dat ik een hbo master doe ook niet. En ik ben 35 jaar ouder dan zij ;-)

Je frustratie is helder en de online lessen maken het niet beter. Je kan kijken of je ergens bewust tijd voor haar kan vrijmaken. Dat wordt met een baby die niet slaapt lastig, maar liever een kwartier echte aandacht en hulp dan een uur telkens half. En echt, ze pikt het zo weer op als de scholen open gaan. Leren is ook iets sociaals, ze krijgen vleugels op school
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_197778246
Hier groep 6, en dat is ook max een half uurtje. Meestal 3x20 minuten instructie in de week, 2 voor rekenen, 1 voor taal(dictee). En nog ergens een half uur voor kosmisch of Engels. Juf is wel bereikbaar de hele week, maar dan moet je zelf gaan vragen als kind zijnde.

Maar ik denk dat je met wat korte blokjes over de dag echt wel een end bent met de basisstof. Of wordt er qua stof wel veel uren verwacht?

Even doorbijten nog (zegt de moeder die gisteren samen met kind in tranen zat omdat hij vastliep :o )
pi_197778551
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 14:02 schreef mefke79 het volgende:
Ik verbaas me eerder over scholen die denken dat een 7 jarige de concentratie kan opbrengen om hele dagen online te zitten. Lukt mij die ene dag in de week dat ik een hbo master doe ook niet. En ik ben 35 jaar ouder dan zij ;-)

Je frustratie is helder en de online lessen maken het niet beter. Je kan kijken of je ergens bewust tijd voor haar kan vrijmaken. Dat wordt met een baby die niet slaapt lastig, maar liever een kwartier echte aandacht en hulp dan een uur telkens half. En echt, ze pikt het zo weer op als de scholen open gaan. Leren is ook iets sociaals, ze krijgen vleugels op school
Zo dacht ik tot gisteren ook nog ;) Maar vandaag... ik ben er echt in één klap klaar mee en zie opeens allemaal beren op de weg.

Inderdaad, nog even doorbijten. En hopen dat dit de laatste keer is.
pi_197780699
@Sunshine1982 het is hier ook maar 3x 30 minuten per week klassikaal online. Ik zou elke dag een half uurtje dagstart op prijs stellen maar meer eigenlijk niet. :@

Ik heb hier 2 groep 3-ers en dat is ook geen aanrader. Ik zie het bij vlagen ook somber in qua ontwikkeling, gewoon omdat ze meer bezig zijn met elkaar monitoren dan met werken en aandacht bij de les houden. :') Om over de competitie tussen die twee en de bijbehorende frustraties nog maar niet te spreken. :X
Nog 3 dagen doorbikkelen met thuisonderwijs en proberen een fulltime baan ernaast te doen, dan is het even klaar. Het eind is in ieder geval (even) in zicht, ook voor jullie. :*
pi_197781088
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 16:54 schreef _NIKKI_ het volgende:
@:Sunshine1982 het is hier ook maar 3x 30 minuten per week klassikaal online. Ik zou elke dag een half uurtje dagstart op prijs stellen maar meer eigenlijk niet. :@

Ik heb hier 2 groep 3-ers en dat is ook geen aanrader. Ik zie het bij vlagen ook somber in qua ontwikkeling, gewoon omdat ze meer bezig zijn met elkaar monitoren dan met werken en aandacht bij de les houden. :') Om over de competitie tussen die twee en de bijbehorende frustraties nog maar niet te spreken. :X
Nog 3 dagen doorbikkelen met thuisonderwijs en proberen een fulltime baan ernaast te doen, dan is het even klaar. Het eind is in ieder geval (even) in zicht, ook voor jullie. :*
Nog even doorbikkelen :Y Bijkomend feit is dat ik echt moeite moet doen om haar aan haar schoolwerk te laten werken, terwijl het bij haar vader een koud kunstje is. Toen ik aan haar vroeg waarom dat was antwoordde ze dat ik niet streng genoeg ben. En de keren erna dat ik wel wat strenger deed huilde ze dat ik tte streng was :') :{
  dinsdag 2 februari 2021 @ 19:11:10 #84
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_197783290
Wij hebben er in ieder geval 2 dagen thuisschool bij. Mijn dochter zit in quarantaine :X :+
pi_197783577
Zal ik er ter balans even ons programma ingooien: maandag weekopening, vrijdag weeksluiting, niet verplicht. Donderdag een kwartier verplicht samen zijn. Geen uitleg, wel bijkletsen en tijd voor grapjes. Verder niets, geen uitleg, geen instructie, niets. Er zijn filmpjes met uitleg en de juffen zijn dagelijks bereikbaar. Soms is mijn zoon al om 10 uur klaar met werken. Ik maak me absoluut nergens zorgen over :)
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_197783797
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 19:18 schreef Clubsoda het volgende:
Zal ik er ter balans even ons programma ingooien: maandag weekopening, vrijdag weeksluiting, niet verplicht. Donderdag een kwartier verplicht samen zijn. Geen uitleg, wel bijkletsen en tijd voor grapjes. Verder niets, geen uitleg, geen instructie, niets. Er zijn filmpjes met uitleg en de juffen zijn dagelijks bereikbaar. Soms is mijn zoon al om 10 uur klaar met werken. Ik maak me absoluut nergens zorgen over :)
Als je een kind thuis hebt zitten die moeilijk kan leren, vind ik dit vrij karig. En ik heb ook zoiets van: wat doen de leerkrachten de hele werkdag? :@
pi_197785548
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 19:25 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Als je een kind thuis hebt zitten die moeilijk kan leren, vind ik dit vrij karig. En ik heb ook zoiets van: wat doen de leerkrachten de hele werkdag? :@
Werk nakijken, lessen voorbereiden, filmpjes opnemen, beschikbaar zijn voor vragen, noodopvang verzorgen, contact onderhouden met kinderen die het nodig hebben? Daarbij: het is niet zo alsof ze op school de hele dag maar uitleg staan te geven; mijn zoon krijgt op school ook maar een half uur per week klassikale instructie en iedere dag 5 minuten dictee. Klassikaal uitleggen is ook niet de enige en/of beste manier om kinderen wat te leren. Ik vraag me af of een kind wat moeilijk kan leren nou zoveel heeft aan klassikale uitleg, meestal ligt het tempo dan te hoog en dat geeft alleen maar spanning. Een individuele aanpak vind ik veel wenselijker.

De reken- en taalprogramma's zijn adaptief, dus die sluiten aan op het niveau van het kind en herhalen opdrachten waarin voorheen fouten werden gemaakt. Voor iedere onderwerp is er een instructiefilm opgenomen en in de programma's zelf zit ook uitleg. De leerkrachten monitoren dat en plannen individuele afspraken met kinderen om uitleg te geven waar nodig, net zoals in de klas. Ik vind dat veel zinniger dan klassikale instructies waarbij je er maar vanuit gaat dat iedereen dezelfde onderwijsbehoefte heeft. Mijn zoon is bijvoorbeeld sinds het begin van de lockdown bezig met vermenigvuldigen en delen over de tientallen. Dat is gewoon eindeloos herhalen en oefenen met automatiseren en hoofdrekenen. Als hij voor de derde week op rij dingen als '93 : 13' moet uitrekenen dan heeft daar hij écht niet nog een keer instructie voor nodig ;)

Er lijkt soms een idee te heersen dat goed onderwijs vooral veel instructietijd is, terwijl we uit didactische hoeken weten dat eenzijdig zenden zo ongeveer de minst nuttige manier van kennisoverdracht is, in ieder geval voor adolescenten en volwassenen.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 2 februari 2021 @ 21:03:25 #88
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_197786696
Nog langer geen sport, de puber hier in huis vindt daar wel iets van...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_197787493
Onze groep 3er heeft elke dag met een klein groepje van hetzelfde niveau een half uur online met de juf. Ze doen dan verschillende dingen. Vandaag hadden ze een les hoofdletters en robotlezen.
Verder staan er veel filmpjes online in teams.
De juffen hebben voor de ouders een filmpje gemaakt hoe een dag in groep 3 er ongeveer uit ziet. Dus we kunnen aardig de structuur van school aanhouden als we thuis lesgeven.


En ja dat sporten }:| ze mist haar turnvereniging enorm.
pi_197788163
Dikke stress hier..

T moet een school kiezen. Vorig jaar zijn we niet naar opendagen geweest. Alles moet nu digitaal..
Ze heeft, net voor de sluiting van de scholen, 1 school gezien en dat wordt 'm niet.
Ze heeft nu van 2 scholen informatie avonden gehad en filmpjes gezien, maar ze weet het gewoon echt niet.

Bah, wat is dit klote. Ben er echt wel verdrietig van.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 2 februari 2021 @ 21:58:33 #91
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_197788399
Hè bah Vicky, dat lijkt me echt zo stom! We hadden hier geluk dat er wel nog een meeloopdag fysiek mocht. Anders was de keuze toch wel moeilijker geweest, vorig jaar wel op mbo hier in de buurt geweest maar niet naar de school waar ze nu aangenomen is.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_197788525
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 20:23 schreef Clubsoda het volgende:

Er lijkt soms een idee te heersen dat goed onderwijs vooral veel instructietijd is, terwijl we uit didactische hoeken weten dat eenzijdig zenden zo ongeveer de minst nuttige manier van kennisoverdracht is, in ieder geval voor adolescenten en volwassenen.
Het valt mij tegen hoeveel feedback mijn kinderen krijgen van hun leerkrachten. Daar hebben docenten eenvoudigweg te weinig tijd voor. Dat is normaal zo en dat is nu helemaal zo. En de oefenprogramma's zijn helaas vaak niet veel beter. Als één ding uit de wetenschappelijke literatuur duidelijk is, dan is dat wel dat feedback belangrijk is. Het verbaast me dat zoveel oefenprogramma's daar niets of weinig mee doen.

Mijn kinderen hebben mij gelukkig, dus die gaan niet alleen als een speer door hun schoolwerk heen maar maken juist grotere stappen dan op school. Ik denk wel eens dat ik ze beter had kunnen homeschoolen. Maar ja, dan hadden ze al die leuke sociale contacten misgelopen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_197788547
@Vicky dat is ook echt heel naar. ;( Ik snap dat deze situatie heel slecht is voor je moederhart. Wordt het sowieso een andere school dan de school waar A. op zit?
pi_197788640
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 21:51 schreef Vicky het volgende:
Dikke stress hier..

T moet een school kiezen. Vorig jaar zijn we niet naar opendagen geweest. Alles moet nu digitaal..
Ze heeft, net voor de sluiting van de scholen, 1 school gezien en dat wordt 'm niet.
Ze heeft nu van 2 scholen informatie avonden gehad en filmpjes gezien, maar ze weet het gewoon echt niet.

Bah, wat is dit klote. Ben er echt wel verdrietig van.
Wat is dit een rotsituatie zeg. Zo sneu voor deze groep kinderen, dit is echt een keuze voor de komende 4/5/6 jaar en die moet je nu maken op basis van een filmpje... niet te doen.
pi_197788731
Sjaak kreeg vandaag feedback van de juf, op werk waar hij mee bezig is. Dit hoorde ik van oma, want Sjaak was daar tijdens het videobellen. Maar oma weet de feedback niet meer. Sjaak heeft het niet eens benoemd, daar moet ik het morgen aan vragen. Ik ben benieuwd of hij het me morgen nog kan vertellen.
Dus waarschijnlijk kan ik morgen de juf een mailtje sturen met de vraag wat die feedback was.
pi_197788842
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 21:51 schreef Vicky het volgende:
Dikke stress hier..

T moet een school kiezen. Vorig jaar zijn we niet naar opendagen geweest. Alles moet nu digitaal..
Ze heeft, net voor de sluiting van de scholen, 1 school gezien en dat wordt 'm niet.
Ze heeft nu van 2 scholen informatie avonden gehad en filmpjes gezien, maar ze weet het gewoon echt niet.

Bah, wat is dit klote. Ben er echt wel verdrietig van.
Misschien kun je haar helpen door informatie over de scholen op te zoeken en te helpen de diverse argumenten te wegen? Ze zou bijvoorbeeld eerst een lijstje kunnen maken van wat ze belangrijk vindt aan een school en daarna voor beide scholen op die punten een + en een - geven. Ik vind zelf scholenopdekaart.nl een fijne website, vooral het tabblad met oudertevredenheid (er staan op detailniveau scores bij). En ik kijk op de website van de Onderwijsinspectie naar rapporten en naar behaalde resultaten in de afgelopen jaren.

Zo zitten er bij ons in de buurt twee heel vergelijkbare scholen. Ze liggen nota bene naast elkaar en hevelen scholieren naar elkaar over als een school veel meer inschrijvingen heeft dan de andere. Door scholenopdekaart.nl heb ik ontdekt dat één van de scholen laag scoort op oudertevredenheid, met name op 'de school zorgt ervoor dat mijn kind interesse heeft in de lesstof'. Dat gaf voor ons de doorslag.

En veel scholen bieden de mogelijkheid voor twijfelaars om contact op te nemen. Dat zou je gerust kunnen doen en dan samen een lijstje aanvullende vragen voorbereiden. Het klinkt als iets onbenulligs, maar voor Ivan is het belangrijk hoe scholen omgaan met mobiele telefoons. Ik heb daardoor gemerkt dat zoiets kleins al veelzeggend kan zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_197788980
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 22:03 schreef _NIKKI_ het volgende:
@:Vicky dat is ook echt heel naar. ;( Ik snap dat deze situatie heel slecht is voor je moederhart. Wordt het sowieso een andere school dan de school waar A. op zit?
Ja T wil niet naar de school van A.

Claudia, goede tip! Ik ga eens op die site kijken.
T gaat morgen een lijstje maken van de twee scholen.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_197789096
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 21:51 schreef Vicky het volgende:
Dikke stress hier..

T moet een school kiezen. Vorig jaar zijn we niet naar opendagen geweest. Alles moet nu digitaal..
Ze heeft, net voor de sluiting van de scholen, 1 school gezien en dat wordt 'm niet.
Ze heeft nu van 2 scholen informatie avonden gehad en filmpjes gezien, maar ze weet het gewoon echt niet.

Bah, wat is dit klote. Ben er echt wel verdrietig van.
Ik ken best wel wat scholen uit de regio van binnen/van collega’s, dus als je vragen hebt staat mijn DM open. Niet als promo voor mijn eigen achool bedoeld trouwens. (Heb zwsch verlof dus sta wat dat betreft “uit”)
Kwak
pi_197789339
D
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 22:21 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Ik ken best wel wat scholen uit de regio van binnen/van collega’s, dus als je vragen hebt staat mijn DM open. Niet als promo voor mijn eigen achool bedoeld trouwens. (Heb zwsch verlof dus sta wat dat betreft “uit”)
Thnx!!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  dinsdag 2 februari 2021 @ 22:53:32 #100
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_197789958
Wat een nare situatie Vicky. Het is echt niet leuk allemaal. Kent ze kinderen die op de scholen zitten zodat ze daar wat aan kan vragen?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_197792257
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 22:17 schreef Vicky het volgende:

[..]

Ja T wil niet naar de school van A.

Claudia, goede tip! Ik ga eens op die site kijken.
T gaat morgen een lijstje maken van de twee scholen.
Kent ze geen kinderen die op die 2 scholen zitten? Dat van de nu eersteklassers kan horen hoe het is?

Het is wel lastig om nu iets te zoeken inderdaad. Zeker als je niet een specifiek traject ofzo op het oog hebt..

Succes!
  Moderator woensdag 3 februari 2021 @ 09:18:34 #102
236264 crew  capricia
pi_197792887
Hoe zitten jullie in het laten testen van je (basisschool) kind na vijf dagen als een medeleerling positief getest is?

Dat gaat hier nog wel een dingetje worden.
Definitely not CIA
  woensdag 3 februari 2021 @ 09:18:48 #103
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_197792892
Ah Vicky, dat is wel echt sh*t zeg! -O-

@Sjeen Wat gaat jouw dame lekker zeg! _O_
***
pi_197792985
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2021 09:18 schreef capricia het volgende:
Hoe zitten jullie in het laten testen van je (basisschool) kind na vijf dagen als een medeleerling positief getest is?

Dat gaat hier nog wel een dingetje worden.
Ik denk dat we t wel gaan doen. (en dan hoop ik dat ze op hun vader lijken, die vindt de test een fluitje van een cent, ik heb nog een dag last erna en ook al een keer een bloedneus ervan)..

en ik ben blij dat we geen middelbare school hoeven uit te zoeken nog
  Moderator woensdag 3 februari 2021 @ 09:32:14 #105
236264 crew  capricia
pi_197793076
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2021 09:25 schreef watmoetikkiezen het volgende:

[..]

Ik denk dat we t wel gaan doen. (en dan hoop ik dat ze op hun vader lijken, die vindt de test een fluitje van een cent, ik heb nog een dag last erna en ook al een keer een bloedneus ervan)..

en ik ben blij dat we geen middelbare school hoeven uit te zoeken nog
Ik hoop in elk geval dat de scholen niet zonder bijzijn en toestemming van de ouders kinderen gaan testen.
Definitely not CIA
  woensdag 3 februari 2021 @ 09:45:21 #106
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_197793234
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2021 09:32 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik hoop in elk geval dat de scholen niet zonder bijzijn en toestemming van de ouders kinderen gaan testen.
Ben je daar echt bang voor ja? Het idee is toch dat de kinderen niet op school zijn t/m de negatieve test, hoe zie je dan stiekem daar testen voor je?

Dat wordt gewoon de GGD bellen joh :) .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_197793251
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 09:45 schreef Lemijn het volgende:

[..]

Ben je daar echt bang voor ja? Het idee is toch dat de kinderen niet op school zijn t/m de negatieve test, hoe zie je dan stiekem daar testen voor je?

Dat wordt gewoon de GGD bellen joh :) .
Precies dit. En misschien zijn ze tegen die tijd wel toe aan blaastesten.

Kinderen moeten ook weleens een prik, dat is veel invasiever en voor de meesten enger.
Kwak
  woensdag 3 februari 2021 @ 10:19:25 #108
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197793636
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2021 09:18 schreef capricia het volgende:
Hoe zitten jullie in het laten testen van je (basisschool) kind na vijf dagen als een medeleerling positief getest is?

Dat gaat hier nog wel een dingetje worden.
Dat gaat hier ook een dingetje worden ben ik bang.
  woensdag 3 februari 2021 @ 10:20:08 #109
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197793648
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 09:47 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Precies dit. En misschien zijn ze tegen die tijd wel toe aan blaastesten.

Kinderen moeten ook weleens een prik, dat is veel invasiever en voor de meesten enger.
Ik krijg echt 1000x liever een prik dan een wattenstaafje in mijn neus.
pi_197793704
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2021 09:18 schreef capricia het volgende:
Hoe zitten jullie in het laten testen van je (basisschool) kind na vijf dagen als een medeleerling positief getest is?

Dat gaat hier nog wel een dingetje worden.
De mijne is al 9, maar een strijd zou het wel worden vrees is. Het hangt ook even af van de inrichting van het onderwijs bij thuis blijven. Als ze gewoon verder kunnen werken thuis is het weer anders dan als ze dan 2 weken vrij hebben.
Ik denk wel dat ik het zou proberen. Maar als het echt veel strijd is, dan niet snel weer..
pi_197793768
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2021 09:18 schreef capricia het volgende:
Hoe zitten jullie in het laten testen van je (basisschool) kind na vijf dagen als een medeleerling positief getest is?

Dat gaat hier nog wel een dingetje worden.
Dit is mijn grootste bezwaar juist ook omdat het niet meer wordt gesteld als er kan getest worden naar het nu gewoon is er moet getest worden. Kort geleden wilden we nog geen kinderen gaan testen vanwege de impact op het kind en nu ineens moet het.
De optie van 10 dagen quarantaine zonder testen zie ik nl nergens meer voorbij komen. Alleen dan zit je weer dat er zoveel school gemist wordt.
Dus ja ik vind het wel een dingetje
  Moderator woensdag 3 februari 2021 @ 10:31:14 #112
236264 crew  capricia
pi_197793816
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 10:23 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

De mijne is al 9, maar een strijd zou het wel worden vrees is. Het hangt ook even af van de inrichting van het onderwijs bij thuis blijven. Als ze gewoon verder kunnen werken thuis is het weer anders dan als ze dan 2 weken vrij hebben.
Ik denk wel dat ik het zou proberen. Maar als het echt veel strijd is, dan niet snel weer..
Mijne is ook 9.
En ik wil niet over haar grenzen heen stappen. Als zij het okay vindt om getest te worden, prima.
Maar als zij dat niet wil, dan ga ik niet forceren.

Ze zit in een klas met heel veel kinderen. Dus ik vrees dat er om de haverklap getest moet gaan worden.
Definitely not CIA
  Moderator woensdag 3 februari 2021 @ 10:35:06 #113
236264 crew  capricia
pi_197793864
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2021 10:28 schreef Roosje84 het volgende:

[..]

Dit is mijn grootste bezwaar juist ook omdat het niet meer wordt gesteld als er kan getest worden naar het nu gewoon is er moet getest worden. Kort geleden wilden we nog geen kinderen gaan testen vanwege de impact op het kind en nu ineens moet het.
De optie van 10 dagen quarantaine zonder testen zie ik nl nergens meer voorbij komen. Alleen dan zit je weer dat er zoveel school gemist wordt.
Dus ja ik vind het wel een dingetje
Ik hoop dat de optie van online onderwijs gewoon beschikbaar blijft.
Definitely not CIA
pi_197793879
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2021 10:31 schreef capricia het volgende:

[..]

Mijne is ook 9.
En ik wil niet over haar grenzen heen stappen. Als zij het okay vindt om getest te worden, prima.
Maar als zij dat niet wil, dan ga ik niet forceren.
Het hangt ook van je kind af denk ik. Als ik de optie geef dat het niet hoeft, dan doet hij het ook niet.

Dit kind heeft sowieso een hekel dingen doen die hij niet leuk vind, als ik nooit iets forceer, dan zou hij niks doen behalve games/lezen/pannenkoeken eten. Het is eentje met een sterke eigen wil. Dus ik moet vaak genoeg even duwen. Ook met schoolwerk, of helpen bij tafel dekken, of eten, of... Dit kan er ook wel bij..

Het wordt wel beter met de jaren trouwens. Nu hij 9 is kunnen we veel overleggen en dingen samen beslissen.
  Moderator woensdag 3 februari 2021 @ 10:41:22 #115
236264 crew  capricia
pi_197793970
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 10:36 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Het hangt ook van je kind af denk ik. Als ik de optie geef dat het niet hoeft, dan doet hij het ook niet.

Dit kind heeft sowieso een hekel dingen doen die hij niet leuk vind, als ik nooit iets forceer, dan zou hij niks doen behalve games/lezen/pannenkoeken eten. Het is eentje met een sterke eigen wil. Dus ik moet vaak genoeg even duwen. Ook met schoolwerk, of helpen bij tafel dekken, of eten, of... Dit kan er ook wel bij..

Het wordt wel beter met de jaren trouwens. Nu hij 9 is kunnen we veel overleggen en dingen samen beslissen.
Dat gaat het hier wel worden:
Dat we overleggen.

Maar de keuze dat ze niet wil, het niet ziet zitten, om welke reden dan ook, heeft ze. De uiteindelijke beslissing ligt bij haar, ik kan haar alleen begeleiden daarin, en haar keuze een stem geven.

Laten we het maar afwachten hoe school het aan gaat vliegen. Maar met 48 kinderen in de klas, denk ik dat ze vaak thuis zullen zitten.
Maar misschien valt het allemaal we mee.
Definitely not CIA
pi_197793996
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2021 10:35 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik hoop dat de optie van online onderwijs gewoon beschikbaar blijft.
Verwacht daar niet te veel van; als een deel van de leerlingen en de leerkracht negatief testen na 5 dagen en er dus gewoon weer op school lesgegeven wordt kan je niet verwachten dat de leerkracht óók nog volledig online onderwijs aanbiedt...
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  Moderator woensdag 3 februari 2021 @ 10:45:31 #117
236264 crew  capricia
pi_197794030
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 10:43 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Verwacht daar niet te veel van; als een deel van de leerlingen en de leerkracht negatief testen na 5 dagen en er dus gewoon weer op school lesgegeven wordt kan je niet verwachten dat de leerkracht óók nog volledig online onderwijs aanbiedt...
De week- dagplanning en de boeken (zowel fysiek als Ambrasoft/Gynzy online) heb ik nodig. Zelfde als nu..eigenlijk. :D
Definitely not CIA
pi_197794086
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 februari 2021 21:51 schreef Vicky het volgende:
Dikke stress hier..

T moet een school kiezen. Vorig jaar zijn we niet naar opendagen geweest. Alles moet nu digitaal..
Ze heeft, net voor de sluiting van de scholen, 1 school gezien en dat wordt 'm niet.
Ze heeft nu van 2 scholen informatie avonden gehad en filmpjes gezien, maar ze weet het gewoon echt niet.

Bah, wat is dit klote. Ben er echt wel verdrietig van.
Oh wat naar. Wij zijn vorig jaar januari/februari ook niet gegaan, toen wilde ze niet en nu moet ze het online beslissen. De meeloopdagen die in november ofzo waren, daar wilde ze ook niet heen, want ze wilde dat wij mee konden. Tja, dat zit er dus niet in nu.

Waarschijnlijk gaat ze naar dezelfde school als onze oudste. Ze is er al wel eens binnen geweest toen we voor de oudste daar moesten zijn en vond het qua sfeer wel ok aanvoelen. En ze hebben een apart gebouw voor de brugklas, dat vindt ze ook wel een fijn idee.
Wij zijn ook wel tevreden over de school. Haar beste vriendinnetje gaat een andere richting doen, dus ze zouden al niet bij elkaar in de klas komen, maar zij gaat ook naar een andere school.
Mama van 2 lieve meiden :)
  woensdag 3 februari 2021 @ 12:15:50 #119
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197795472
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 10:36 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Het hangt ook van je kind af denk ik. Als ik de optie geef dat het niet hoeft, dan doet hij het ook niet.

Dit kind heeft sowieso een hekel dingen doen die hij niet leuk vind, als ik nooit iets forceer, dan zou hij niks doen behalve games/lezen/pannenkoeken eten. Het is eentje met een sterke eigen wil. Dus ik moet vaak genoeg even duwen. Ook met schoolwerk, of helpen bij tafel dekken, of eten, of... Dit kan er ook wel bij..

Het wordt wel beter met de jaren trouwens. Nu hij 9 is kunnen we veel overleggen en dingen samen beslissen.
Hier gaat het niet om dingen doen die hij 'niet leuk vindt', maar om grenzen aangeven en de baas zijn over je eigen lichaam. Het besef dat jij besluit wat er met jouw lijf gebeurt is een groot goed, we geven het onze kinderen al vanaf het begin mee (waarbij we inderdaad soms onze ouderlijke macht inzetten omdat zij het niet overzien), ik worstel wel met het gegeven dat we dat zomaar opzij gaan/moeten zetten.
pi_197795797
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 12:15 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Hier gaat het niet om dingen doen die hij 'niet leuk vindt', maar om grenzen aangeven en de baas zijn over je eigen lichaam. Het besef dat jij besluit wat er met jouw lijf gebeurt is een groot goed, we geven het onze kinderen al vanaf het begin mee (waarbij we inderdaad soms onze ouderlijke macht inzetten omdat zij het niet overzien), ik worstel wel met het gegeven dat we dat zomaar opzij gaan/moeten zetten.
Hier hebben we het ook thuis over. Sjaak gaat zich absoluut niet willen laten testen, dat gaat voor hem heel vervelend zijn en een erg nare ervaring. Als het iedere keer moet als er een kindje positief getest is, dan is dat voor hem echt niet te doen. Dus, zolang de blaastest nog niet standaard is, geven wij hem zelf de keuze door hem te vertellen wat de test inhoudt. En anders blijven we 10 dagen thuis, ook prima.
Gelukkig zitten er maar 8 andere kinderen in zijn klas, dus ik hoop dat het wel los gaat lopen.

En nee, hij krijgt ook niet af en toe een spuit, dus die ervaring heeft hij niet. Ik zag die vergelijking hierboven en vind een spuit ook nog eens net wat anders dan deze test.
pi_197795866
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 12:15 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Hier gaat het niet om dingen doen die hij 'niet leuk vindt', maar om grenzen aangeven en de baas zijn over je eigen lichaam. Het besef dat jij besluit wat er met jouw lijf gebeurt is een groot goed, we geven het onze kinderen al vanaf het begin mee (waarbij we inderdaad soms onze ouderlijke macht inzetten omdat zij het niet overzien), ik worstel wel met het gegeven dat we dat zomaar opzij gaan/moeten zetten.
Dat snap ik. En zo ben ik in principe ook wel. Oudste hoeft van mij geen beugel, terwijl de tandarts het wel aanraad (op cosmetische basis). Alleen dit kind, zal al bij het idee van zo'n test direct nee zeggen en niet meer in staat om een redelijk overleg te hebben.

Bij de 9-jaars prik ging het ook zo. Hij wilde niet, en dan kun je zeggen wat je wil over gezondheid etc, maar hij zal nee blijven zeggen om het idee van een prik. Dus gewoon gezegd dat het moest, dat ik het belangrijk vond, hij is gewoon meegegaan en erna was hij blij dat hij nu veiliger was. Toen nam hij de argumenten dus wel aan. Maar de weerstand is dan even heel hoog en de rede onbereikbaar. Voor hem is dat juist ook een leermoment, dat je wel de argumenten eerlijk tegenover elkaar moet zetten. En niet met je hakken in het zand je enige argument volhoud terwijl je niet luistert naar de ander.

Bij iets lichamelijks zal ik eerder meegaan, als hij redelijk argumenten kan aandragen/mijn argumenten zwak genoeg zijn. Als hij bijv gewoon school thuis kan doen, dan zou ik wel overwegen om het te laten gaan.

Ik hoop dat die ademtesten snel komen voor kinderen.

Dit is nogal een ding op dit moment. Dat koppige, ineens hakken in het zand, dwars worden. Ook om niks. Dat hij van een fout antwoord op een rekensom een uur zit te mokken en daarna in 10 minuten de rest goed afmaakt. Hij reageert gewoon sterk en dat zit hemzelf ook dwars met veel dingen.
pi_197795923
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2021 10:35 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik hoop dat de optie van online onderwijs gewoon beschikbaar blijft.
lijkt me niet.. want wie moet dat verzorgen? De juf stast gewoon voor die andere 25 kinderen die wél op school zijn..
  woensdag 3 februari 2021 @ 12:43:40 #123
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_197795961
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 12:41 schreef watmoetikkiezen het volgende:

[..]

lijkt me niet.. want wie moet dat verzorgen? De juf stast gewoon voor die andere 25 kinderen die wél op school zijn..
Bij de middelbare scholen staat voor de leerlingen die ivm quarantaine niet naar school kunnen een (Teams) camera op de docent gericht, waardoor hij/zij wel kan meekijken met de les. Zou dat nog wat schelen?
in de haak.
pi_197795964
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 12:41 schreef watmoetikkiezen het volgende:

[..]

lijkt me niet.. want wie moet dat verzorgen? De juf stast gewoon voor die andere 25 kinderen die wél op school zijn..
Vorige lockdown zijn er ook kinderen geweest die langer thuis bleven. Hier sloten die digitaal aan bij de uitleg van hun jaargroep. Ze misten wel dingen in de bijvakken en sociaal. Maar taal/rekenen ging in ieder geval wel op schema mee.
  woensdag 3 februari 2021 @ 12:44:11 #125
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_197795970
Een test is ook iets anders dan een prik of een doktersbehandeling... een vaccinatie of behandeling MOET gebeuren (ok, behalve als je als ouders niet wil vaccineren ofzo), maar een test is niet noodzakelijk. De enige consequentie is dat je dan niet naar school kan, maar ik denk dat N het niet zo erg zal vinden om 5 dagen langer thuis te zijn. Anderzijds is zij nog 5 en ik geloof dat ze dan met sabbelwatjes testen? Dus dan zou ik haar wel laten testen, aangezien dat niet pijnlijk is. En als ze eenmaal 6 is, is het hopelijk niet meer nodig...
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  woensdag 3 februari 2021 @ 12:44:40 #126
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_197795974
Het is een dilemma inderdaad. Mijn dochter zit nu in quarantaine omdat haar opa corona heeft en ze zaterdag bij hen was.

Vanmorgen was ze niet fit. Toen dacht ik we gaan morgen testen. Maar nu lijkt er niet veel aan de hand...
pi_197797524
Wij zijn er nog niet over uit of we J volgende week naar school laten gaan. Met 1 week thuis ben je met de vakantie erbij meteen 2 weken verder om eens te kijken wat de cijfers doen.
Wandelt vriend net met J langs school en doet de juf het raam open. J zegt spontaan tegen de juf dat hij volgende week misschien niet komt ( :') zucht) en de juf valt enorm uit tegen vriend :{ Dat het schádelijk is voor kinderen om niet naar school te gaan, en dat we echt niet moeten verwachten dat er dan online les wordt gegeven...
Ik hoop dat ze het aan de directie vertelt, laat ze maar bellen. 8-)
pi_197797614
Mijn dochter van 10 heeft al eens een test gedaan in het voorjaar. Dat viel haar enorm mee en ze zou zo weer gaan. Nu is zij ook van het type 'mijn tand zit een klein beetje los dus die trek ik er even uit' :X , dus misschien niet heel goed vergelijkingsmateriaal.

Ik maak me vooral zorgen over een van mijn zesjarigen. Die zou het ook echt vreselijk vinden denk ik, dus ik zal hem de uitleg over het proces geven en dan kan hij zelf bepalen of hij wil of niet (of tijdens de test nog afhaken). De andere zesjarige is meer als mijn dochter dus die gaat waarschijnlijk gewoon voor een test in het kader van 'alles om weer naar school te mogen'. :')
pi_197797672
Nou ja misschien ben ik dan een loeder als ik gewoon zeg dat zoiets moet. Heel veel gaat hier in overleg en alles wordt uitgelegd, maar als zijn vriendje in de klas ziek is dan zou ik hem sowieso willen laten testen. Ik ben hoogzwanger en dik en vind het voor mezelf een onacceptabel risico op dat moment.

Als hij helemaal door t lint gaat of echt weigert dan kijken we daarna wel weer, ik ga hem niet fysiek dwingen uiteraard. Idd zijn lichaam.

Voor de lockdown waren er ook 0 gevallen op zijn school, dus ik ga er niet vanuit dat dat nu heel anders zal zijn, overigens.
Kwak
  Moderator woensdag 3 februari 2021 @ 14:32:53 #130
236264 crew  capricia
pi_197797715
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2021 14:30 schreef kwakz0r het volgende:
Nou ja misschien ben ik dan een loeder als ik gewoon zeg dat zoiets moet. Heel veel gaat hier in overleg en alles wordt uitgelegd, maar als zijn vriendje in de klas ziek is dan zou ik hem sowieso willen laten testen. Ik ben hoogzwanger en dik en vind het voor mezelf een onacceptabel risico op dat moment.

Als hij helemaal door t lint gaat of echt weigert dan kijken we daarna wel weer, ik ga hem niet fysiek dwingen uiteraard. Idd zijn lichaam.

Voor de lockdown waren er ook 0 gevallen op zijn school, dus ik ga er niet vanuit dat dat nu heel anders zal zijn, overigens.
Iedereen zijn eigen afweging natuurlijk.
Maar stel nou dat je kind positief test, zonder ziek te zijn, zonder symptomen te hebben.
Wat ga je dan doen? Ga je zelf dan in afzondering van je kind leven?
Definitely not CIA
pi_197797894
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2021 14:32 schreef capricia het volgende:

[..]

Iedereen zijn eigen afweging natuurlijk.
Maar stel nou dat je kind positief test, zonder ziek te zijn, zonder symptomen te hebben.
Wat ga je dan doen? Ga je zelf dan in afzondering van je kind leven?
Wij zijn zelf al besmet geweest. De kinderen wellicht ook, maar die zijn toen niet getest omdat ze geen symptomen hadden. Ik ga ervan uit (struisvogel ja) dat ik antistoffen heb. En zo niet, dan krijg ik het nogmaals, het is niet anders. Ik blijf mijn kind knuffelen. Afschuwelijk lijkt me dat voor kinderen, als dat niet meer mag. ;( Nu knuffelt mijn ene zoon minstens 20x per dag met mij omdat hij dat écht nodig heeft. Hij trekt soms speciaal zijn superzachte spiderman onesie aan omdat hij dan zachter is om te knuffelen. O+ Ik kan me een leven zonder knuffelen ook gewoon niet voorstellen.
pi_197797989
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2021 14:32 schreef capricia het volgende:

[..]

Iedereen zijn eigen afweging natuurlijk.
Maar stel nou dat je kind positief test, zonder ziek te zijn, zonder symptomen te hebben.
Wat ga je dan doen? Ga je zelf dan in afzondering van je kind leven?
Wel of geen symptomen als hij besmettelijk is dan zou ik idd meer afstand houden, vaker handen wassen, en bovenal mezelf laten testen.

Hij is al niet zo knuffelig met mij, meer met zijn vader (buiten een lik over mijn gezicht ipv een kus als grapje elke avond :7 )dus voor hem zal het niet zo heel erg ingrijpend zijn. Ik zou me niet echt isoleren maar wel nog een keer extra testen als ik bijv een snotneus heb.
Kwak
pi_197798461
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2021 09:32 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik hoop in elk geval dat de scholen niet zonder bijzijn en toestemming van de ouders kinderen gaan testen.
Nee joh, dat gaat niet gebeuren. Er is toestemming van ouders nodig.

Ik las vandaag dat kinderen die in quarantaine moeten en zich niet laten testen een verlenging van de quarantaine met 5 dagen krijgen. Daarmee is het probleem volgens mij opgelost.

Dat gezegd hebbende: ik zou voor mijn kinderen het ongemak van de test relativeren, net zoals ik bij de reguliere vaccinaties doe, maar ik zou ze niet dwingen een test te ondergaan. Bij kinderen vanaf 12 jaar is de instemming van het kind zelf vereist. Zo'n harde grens is nodig om die hanteerbaar te maken, maar in feite is er natuurlijk niks hards aan. Het ene kind kan al eerder het belang van een test of andere medische handeling wegen dan het andere. Mijn beide kinderen zitten feitelijk net onder die grens van 12 jaar, maar mentaal niet. Ik neem hun standpunt héél serieus.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 3 februari 2021 @ 15:21:58 #134
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_197798511
Hee @Claudia_x , het is een onderwerp uit het vorige topic, maar ik ben benieuwd waarom je de categorale gymnasia had afgestreept van je zoons scholenlijst. Ik heb er zelf op één gezeten met heel veel plezier, maar kijk momenteel de docu Klassen en dat verruimt zeker wel mijn blik. Zowel over basisscholen als middelbare scholen. Los van de gezellige beelden uit Noord natuurlijk :P.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_197798665
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 15:21 schreef Lemijn het volgende:
Hee @:Claudia_x , het is een onderwerp uit het vorige topic, maar ik ben benieuwd waarom je de categorale gymnasia had afgestreept van je zoons scholenlijst. Ik heb er zelf op één gezeten met heel veel plezier, maar kijk momenteel de docu Klassen en dat verruimt zeker wel mijn blik. Zowel over basisscholen als middelbare scholen. Los van de gezellige beelden uit Noord natuurlijk :P.
Een aantal overwegingen spelen een rol:

- Op een school met athenaeum erbij kun je als kind later alsnog kiezen om klassieke talen te laten vallen. Ik zat zelf op een school met gemengde klassen (athenaeum en gymnasium) tot en met de vierde en daarna aparte athenaeum- en gymnasiumklassen. Veel leerlingen kozen er in de vierde voor geen Latijn en Grieks meer te volgen. Ik zou het fijn vinden als Ivan die mogelijkheid heeft.

- Ivan houdt niet zo van talen en ook niet van geschiedenis. Ik zie geen interesse in Latijn en Grieks. Wel vind ik athenaeum in combinatie met extra vakken aantrekkelijk voor hem, dus we kijken naar scholen met vwo+. Ivan wil graag programmeren of onderzoek & ontwerp (technasium) als extra vak volgen.

- De leerlingpopulatie op categorale gymnasia is anders. Voor sommige kinderen zal dat voor een veilige omgeving zorgen, denk ik. Ivan zelf heeft nu juist allemaal vrienden die vmbo en havo gaan doen. Een brede school heeft daarom de voorkeur.

Voor Lena denk ik trouwens dat een categoraal gymnasium heel leuk zal zijn. Ze toont al interesse in taalkunde.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_197800120
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 15:19 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nee joh, dat gaat niet gebeuren. Er is toestemming van ouders nodig.

Ik las vandaag dat kinderen die in quarantaine moeten en zich niet laten testen een verlenging van de quarantaine met 5 dagen krijgen. Daarmee is het probleem volgens mij opgelost.

Dat gezegd hebbende: ik zou voor mijn kinderen het ongemak van de test relativeren, net zoals ik bij de reguliere vaccinaties doe, maar ik zou ze niet dwingen een test te ondergaan. Bij kinderen vanaf 12 jaar is de instemming van het kind zelf vereist. Zo'n harde grens is nodig om die hanteerbaar te maken, maar in feite is er natuurlijk niks hards aan. Het ene kind kan al eerder het belang van een test of andere medische handeling wegen dan het andere. Mijn beide kinderen zitten feitelijk net onder die grens van 12 jaar, maar mentaal niet. Ik neem hun standpunt héél serieus.
Ik vind het ook wel iets anders of je test omdat er al klachten zijn, of alleen maar omdat je in contact bent geweest met een klasgenootje en zelf geen klachten hebt. In het eerste geval zou ik eerder zeggen dat het moet, dan in het tweede geval.

De oudste heeft al een keer een test gehad in de zomer, omdat hij koorts had. Hij vond het meevallen en zou dus zo weer naar de teststraat gaan. De jongste wordt toevallig komende week 6. Voor hem vind ik het lastiger. Als het 1x een nare ervaring is, dan wordt een volgende keer natuurlijk helemaal drama. Tot nu toe hebben we hem nooit getest, maar alleen thuisgehouden bij klachten tot hij 24 uur klachtenvrij was.
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 3 februari 2021 @ 18:34:55 #137
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_197801394
Onze school blijft volgende week dicht. Vind ik wel slim. Daarna is het vakantie.
pi_197801714
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 18:34 schreef -Bubseltje- het volgende:
Onze school blijft volgende week dicht. Vind ik wel slim. Daarna is het vakantie.
Hier is het nog 2 weken school. Ben je net weer in het ritme.

Hebben ze wel online les dan?
  woensdag 3 februari 2021 @ 19:03:10 #139
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_197801838
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 18:54 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Hier is het nog 2 weken school. Ben je net weer in het ritme.

Hebben ze wel online les dan?
Ja de online les gaat gewoon door zoals nu. Wel zullen we nieuwe boeken moeten krijgen want er is weer een kern bijna uit.
pi_197802147
In de ouderapp ging het al over een bezwaarbrief naar de directie terwijl de afspraken van school nog niet eens bekend waren. Ik word daar zo moe van.

Lees nu dat het idd anders tien dagen quarantaine is. Prima. Als er iets aan de hand is en hij wil niet testen dan doen we wel langere quarantaine dus.
Kwak
pi_197802390
Ik zag net op het nieuws iets over groepjes/bubbels. Dat een klas bijvoorbeeld 4/5 groepjes van 5 kinderen bijelkaar zet en dat bij besmetting alleen die ene bubbel thuisblijft / zich laat testen.
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_197803431
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 10:50 schreef Nijna het volgende:

[..]

Oh wat naar. Wij zijn vorig jaar januari/februari ook niet gegaan, toen wilde ze niet en nu moet ze het online beslissen. De meeloopdagen die in november ofzo waren, daar wilde ze ook niet heen, want ze wilde dat wij mee konden. Tja, dat zit er dus niet in nu.

Waarschijnlijk gaat ze naar dezelfde school als onze oudste. Ze is er al wel eens binnen geweest toen we voor de oudste daar moesten zijn en vond het qua sfeer wel ok aanvoelen. En ze hebben een apart gebouw voor de brugklas, dat vindt ze ook wel een fijn idee.
Wij zijn ook wel tevreden over de school. Haar beste vriendinnetje gaat een andere richting doen, dus ze zouden al niet bij elkaar in de klas komen, maar zij gaat ook naar een andere school.
T wil niet naar de school van A.

Na een informatieavond vanavond is ze weer wat wijzer en is het 75/25.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_197803666
Onze school gaat tot de vakantie toch weer met halve klassen werken. Dat is eind van de middag gecommuniceerd. Ik vind het wel slim, zo’n overgang.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_197803783
quote:
81s.gif Op woensdag 3 februari 2021 19:33 schreef Declan-Harp het volgende:
Ik zag net op het nieuws iets over groepjes/bubbels. Dat een klas bijvoorbeeld 4/5 groepjes van 5 kinderen bijelkaar zet en dat bij besmetting alleen die ene bubbel thuisblijft / zich laat testen.
Kinderen en 'bubbels van 5' :') Welke grapjas dit verzonnen heeft, heeft nog nooit in een school gekeken.
pi_197803800
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 20:24 schreef Peacefulll het volgende:

[..]

Kinderen en 'bubbels van 5' :') Welke grapjas dit verzonnen heeft, heeft nog nooit in een school gekeken.
Nou ja, zet ze met tafeltjes in een groepje neer en spreek af dat je bij elkaar blijft. Kan prima toch?
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_197804076
quote:
81s.gif Op woensdag 3 februari 2021 20:24 schreef Declan-Harp het volgende:

[..]

Nou ja, zet ze met tafeltjes in een groepje neer en spreek af dat je bij elkaar blijft. Kan prima toch?
Als kinderen de hele dag stil blijven zitten wel en voor de volle 100% van de tijd accepteren dat ze met die 5 kinderen een bubbel vormen en het niet per ongeluk in hun enthousiasme even vergeten. Tijdens het ophalen van de tas voor het eten en drinken bijv, of samen even de punt slijpen bij de prullenbak. Plus dat alle 32 kinderen bij binnenkomst (3 keer per dag minimaal dus) bij één wasbak de handen moeten wassen. Maar dan heb je ook nog dingen als binnenkomst, bij de kapstokken staan, buitenspelen..

En kleuters die eerst in de huishoek spelen met kind A, B en C, maar na een half uur gaat kleien aan een tafel met kind F, G en H.
Mijn kleutercollega zei voor de gein: ik geef alle kinderen een gekleurde stip op het voorhoofd en in dat gebied in het lokaal mogen ze spelen :')

Probleem is gewoon dat je de spontaniteit en het kind-zijn echt niet uit een kind kan halen, zeker niet als ze heel jong zijn. Daarom worden deze richtlijnen niet zo enthousiast ontvangen door het onderwijs.
pi_197804281
Hier (Spanje) tot groep 6 is de hele klas een bubbel. De bubbels mixen absoluut niet met andere bubbels. Dus de groepen hebben op verschillende momenten pauze en het plein is verdeeld in vakken. Als één kind positief is gaat heel de groep tien dagen naar huis.

Vanaf groep 6 houden de kinderen 1,5 meter afstand. Ook in de pauzes. Dan hoeft alleen het kind dat er naast of tegenover zit naar huis.

Het zijn hele strenge protocollen hier. Maar tot nu toe werken ze.
Met een meidenkwartet
pi_197804299
Succes allemaal de komende weken!!!
Met een meidenkwartet
pi_197804329
Onze school heeft alleen de adviezen van de overheid gecommuniceerd en ze gaan nu bepalen hoe dat er uit gaat zien, dus daar krijgen we morgen denk ik bericht over.

@Vicky, goed dat ze weer een beetje wijzer is, succes met de knopen doorhakken :*
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_197804644
Dijn dat ze er bijna uit is Vicky!

Ik denk dat die minibubbels best kunnen werken voor kinderen. Aangezien kinderen nog steeds veel minder besmettelijk zijn dan volwassenen gaat het vooral om langdurig contact waar het risico zit.

Kort bij elkaar in de buurt bij het pakken van een tas of je handen wassen is echt anders dan de hele dag in een groepje zitten qua risico.
Kwak
pi_197804990
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 21:23 schreef kwakz0r het volgende:
Dijn dat ze er bijna uit is Vicky!

Ik denk dat die minibubbels best kunnen werken voor kinderen. Aangezien kinderen nog steeds veel minder besmettelijk zijn dan volwassenen gaat het vooral om langdurig contact waar het risico zit.

Kort bij elkaar in de buurt bij het pakken van een tas of je handen wassen is echt anders dan de hele dag in een groepje zitten qua risico.
Vanuit virus oogpunt snap ik het, maar hoe ga je zulke mini bubbels maken zeg maar. Laat je dan vriendjes bij elkaar of niet en mogen ze dan op het plein ook niet mixen met andere bubbels?
Het lijkt me nog best gecompliceerd. En kunnen ze dan na schooltijd wel met een kind uit een andere bubbel spelen?

Stel dat je steeds in je eigen groepje moet werken, maar je zit niet in het groepje met je vriendje/vriendinnetje. Het lijkt mij nog helemaal zo simpel niet allemaal...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_197805018
nou, ben blij dat ze nog niet in de bovenbouw zitten.. duo's.. en dat er dan 27 kinderen in de klas zitten en jij in je eentje moet.. Of dat je net met iemand duo moet zijn waar je echt geen zin in hebt.. brr.. soort wie zit er naast je in de bus bij schoolreisje, maar dan erger..
pi_197805030
Vanaf groep 4 was het advies, met kleuters is het ook geen doen.
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_197805088
Ik denk dat bubbels in groepjes van een paar kinderen prima kan werken in de bovenbouw. Natuurlijk voorkom je niet 100% dat ze bij kinderen uit andere bubbels in de buurt komen maar dat is dan waarschijnlijk niet langdurig.

Voor de kleinere kinderen denk ik dat het echt ondoenlijk is om afstand te houden en bubbels te vormen, want het gros doet eerst en denkt pas later.

Wij horen vrijdag pas meer over de nieuwe regels, blijkbaar zijn er nogal wat veranderingen nodig ten opzichte van de oude haal/breng regels. We zien wel, ik breng en haal ze sowieso niet, want we wonen nog geen 100 meter bij de school vandaan. Sinds corona in het land is lopen ze zelf, want dan hoef ik me niet tussen de bergen andere ouders die te weinig afstand houden te begeven. ;)
pi_197805256
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 21:40 schreef Nijna het volgende:

[..]

Vanuit virus oogpunt snap ik het, maar hoe ga je zulke mini bubbels maken zeg maar. Laat je dan vriendjes bij elkaar of niet en mogen ze dan op het plein ook niet mixen met andere bubbels?
Het lijkt me nog best gecompliceerd. En kunnen ze dan na schooltijd wel met een kind uit een andere bubbel spelen?

Stel dat je steeds in je eigen groepje moet werken, maar je zit niet in het groepje met je vriendje/vriendinnetje. Het lijkt mij nog helemaal zo simpel niet allemaal...
In de klas zitten ze sowieso meestal al in hetzelfde groepje.

En mijn zoontje in groep 3 moet doorgaans gewoon op zijn plek blijven in de klas tenzij hij iets mag gaan pakken. Ik weet niet waarom mensen denken dat kinderen in grope 3 en 4 de hele dag random door de klas lopen? :?

En buiten op het plein is het risico nihil
Kwak
pi_197805285
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 21:41 schreef watmoetikkiezen het volgende:
nou, ben blij dat ze nog niet in de bovenbouw zitten.. duo's.. en dat er dan 27 kinderen in de klas zitten en jij in je eentje moet.. Of dat je net met iemand duo moet zijn waar je echt geen zin in hebt.. brr.. soort wie zit er naast je in de bus bij schoolreisje, maar dan erger..
Zat hier niemand vroeger op school gewoon een heel jaar naast dezelfde buur in de klas? Dat is toch standaard?
Kwak
  woensdag 3 februari 2021 @ 22:01:24 #157
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_197805342
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 21:57 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Zat hier niemand vroeger op school gewoon een heel jaar naast dezelfde buur in de klas? Dat is toch standaard?
Hier wordt er zeker 4 keer per jaar in de klas gerouleerd. Vindt het wel iets hebben, heb nooit echt van E. gehoord dat ze het vervelend vond. Behalve dat er ooit 1 meisje was dat haar kneep, ze is toen zelf naar de juf gegaan die de knijper toen heeft verplaatst..

Vroeger zat ik idd het hele jaar door naast de dezelfde. :)
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_197805434
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 22:01 schreef Rijstebuiltje het volgende:

[..]

Hier wordt er zeker 4 keer per jaar in de klas gerouleerd. Vindt het wel iets hebben, heb nooit echt van E. gehoord dat ze het vervelend vond. Behalve dat er ooit 1 meisje was dat haar kneep, ze is toen zelf naar de juf gegaan die de knijper toen heeft verplaatst..

Vroeger zat ik idd het hele jaar door naast de dezelfde. :)
Ja hier wisselen ze normaal na elke vakantie. Maar goed dan gebeurt dat nu dus even niet.

Ik verbaas me gewoon over t idee dat kinderen na de kleuterklas nog steeds de hele dag door t hele lokaal krioelen en constant van buur wisselen ondat ik het niet herken van de school van mijn zoontje.

Hij kan echt tijdens de les niet zomaar naar een vriendje in een ander groepje lopen. En in de bovenbouw kun je ook niet elke dag van plek wisselen normaal.
Kwak
pi_197805460
Er zijn ook scholen waar ze elke dag mogen kiezen waar ze willen zitten. En na elke pauze wisselen ze dan weer van plaats
pi_197805515
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2021 22:09 schreef F_r het volgende:
Er zijn ook scholen waar ze elke dag mogen kiezen waar ze willen zitten. En na elke pauze wisselen ze dan weer van plaats
Hoe werkt dat dan met de tafeltjes en bijhorende laatjes?
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_197805550
quote:
81s.gif Op woensdag 3 februari 2021 22:11 schreef Declan-Harp het volgende:

[..]

Hoe werkt dat dan met de tafeltjes en bijhorende laatjes?
Geen tafels met laatjes maar gewoon een kast met laatjes in de klas. Die pakken ze een zetten ze in de pauze weer terug.

Hetzelfde met groepsoverstijgend werken dan moeten spullen ook meegenomen worden
pi_197805647
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 22:13 schreef F_r het volgende:

[..]

Geen tafels met laatjes maar gewoon een kast met laatjes in de klas. Die pakken ze een zetten ze in de pauze weer terug.

Hetzelfde met groepsoverstijgend werken dan moeten spullen ook meegenomen worden
Aah slim!
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_197805668
Prima dat dat ook bestaat, maar het feit dat heel veel scholen niet zo werken lijkt me teken genoeg dat het prima met vaste plekken kán.
Kwak
pi_197805671
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2021 21:55 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

In de klas zitten ze sowieso meestal al in hetzelfde groepje.

En mijn zoontje in groep 3 moet doorgaans gewoon op zijn plek blijven in de klas tenzij hij iets mag gaan pakken. Ik weet niet waarom mensen denken dat kinderen in grope 3 en 4 de hele dag random door de klas lopen? :?

En buiten op het plein is het risico nihil
Hmmm, in mijn thuisklas lopen mijn twee groep 3ers gewoon de hele dag rond in mijn lokaal. Ik ben geloof ik niet zo'n goede juf... ;)

Maar even serieus, mijn duo zit op een Daltonschool en ze zijn gewend om veel samen te werken in verschillende groepjes op verschillende plekken (klas, gang, mediatheek). Dat zal nu heel anders ingericht moeten worden. Prima wat mij betreft hoor, dan maar even minder Dalton, maar ik kan me voorstellen dat school wel even goed over na moet denken over de exacte inrichting voor alle groepen.
pi_197805894
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2021 21:55 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

In de klas zitten ze sowieso meestal al in hetzelfde groepje.

En mijn zoontje in groep 3 moet doorgaans gewoon op zijn plek blijven in de klas tenzij hij iets mag gaan pakken. Ik weet niet waarom mensen denken dat kinderen in grope 3 en 4 de hele dag random door de klas lopen? :?

En buiten op het plein is het risico nihil
montessori onderwijs hier.. en normaal gesproken lopen ze dus inderdaad veel van hun plek om werkjes te pakken, werken ze ook op kleedjes en mixed het nogal.. wel vaste tafelgroepjes, maar meestal groep 3,4,5 gemengd, maar uitleg natuurlijk in de eigen jaargroep..
Hier moeten ze er ook flink over nadenken gok ik..rt groepjes zijn natuurlijk ook weer apart, kan dan ook niet..computers worden door alle klassen gebruikt en staan in de schoolzaal..leesmaatjes (groep 5 kind leest met groep 3 kind) kan ook niet, ik snap wel dat t even puzzelen wordt..

[ Bericht 6% gewijzigd door watmoetikkiezen op 03-02-2021 22:35:16 ]
pi_197805904
Hier zitten ze normaal van vakantie tot vakantie in groepjes met groep 6,7&8. Lesjes doen ze per jaargroep aan een centrale tafel. Kosmisch onderwijs juist weer gemengd. Deels werken ze in de klas, deels op de gang. En dan nog gemengd met andere bovenbouw klassen voor nieuwsbegrip.

Maar vorige keer hadden ze het prima voor elkaar. Desnoods groepjes per jaargroep voor een poosje. Thuis hebben ze helemaal weinig sociale contacten, en niet 100% les, dus het wordt er wel beter op..

De plusklas gaat niet offline, daar komen kinderen van diverse scholen bij elkaar. Dus daar moeten ze nog iets op verzinnen. Kijken of school het huidige uurtje meet ook kan faciliteren.
pi_197806014
Hier zit zoon in een 4/5 combinatie, maar t groepje van groep 5 zijn maar 4 kinderen. Ik gok zomaar dat dat groepje van 4 een bubbel gaat worden

Oudste zit op een tienerschool. Daar mag nu alleen groep 7 en 8 komen. In haar unit zitten 27 groep 7/ 8 kinderen, verdeeld over 4 stamgroepen. Nog niet gehoord over hoe zij t gaan doen.
Eerder moesten klas 1 en 2 met mondkapjes in de gang. Maar omdat hun locatie 1 groot lokaal zonder deuren is hoefde het niet. Ze moesten het wel allemaal (groep 7 t/m klas 2) in de buurschool. Daar hebben ze een aantal vakken en gym.
*poef* nu is het weg
pi_197806042
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 22:30 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier zitten ze normaal van vakantie tot vakantie in groepjes met groep 6,7&8. Lesjes doen ze per jaargroep aan een centrale tafel. Kosmisch onderwijs juist weer gemengd. Deels werken ze in de klas, deels op de gang. En dan nog gemengd met andere bovenbouw klassen voor nieuwsbegrip.

Maar vorige keer hadden ze het prima voor elkaar. Desnoods groepjes per jaargroep voor een poosje. Thuis hebben ze helemaal weinig sociale contacten, en niet 100% les, dus het wordt er wel beter op..

De plusklas gaat niet offline, daar komen kinderen van diverse scholen bij elkaar. Dus daar moeten ze nog iets op verzinnen. Kijken of school het huidige uurtje meet ook kan faciliteren.
ah, ook montessori..

en een rt-groepje is dan eigenlijk een soort minklas..haha (die zal ik maar niet tegen kindlief zeggen)
  woensdag 3 februari 2021 @ 22:40:46 #169
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_197806061
Sticker zit in een 4/5/6-groep, waarbij ieder kind een eigen leerlijn volgt en er dus veelvuldig wordt gemixt onderling. Ter illustratie: Sticker doet spelling groep 5, begrijpend lezen ook, maar dat zijn niet dezelfde groepjes (want niet elk spelling5-kind doet ook begr. lezen5). Ik ben heel benieuwd hoe ze het vorm gaan geven op een school als deze.
  Moderator woensdag 3 februari 2021 @ 22:41:05 #170
236264 crew  capricia
pi_197806067
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 22:18 schreef kwakz0r het volgende:
Prima dat dat ook bestaat, maar het feit dat heel veel scholen niet zo werken lijkt me teken genoeg dat het prima met vaste plekken kán.
Montessori hier, middenbouw. Wel vaste tafelgroepjes van 6 kinderen (2 kinderen groep 3, 2 kinderen groep 4 en twee uit groep 5). 48 kinderen in 1 klas. Twee docenten, dubbele lokalen qua ruimte.

Ze werken veel met andere kinderen op kleedjes op de grond. Bijv drie groep 5 kinderen die met een topografie kaart bezig zijn. Of ze roepen groep 4 bij elkaar voor een gezamenlijk lesje. Veel opdrachten zijn ook met kinderen: hou een interview met een groep 3 kind. Dat soort zaken.

Lijkt me heel lastig om alles om te turnen in een paar dagen, voor de school.
En dan ook al die leesgroepjes die weer op leesniveau ingedeeld zijn.
Echt een puzzel hoor. :D
Definitely not CIA
pi_197806128
Blijkbaar een hele traditionele school hier dus (er is ook niet zoveel te kiezen in de wijk, en de enige school met vernieuwend onderwijs was zo chaotisch door de vernieuwing die van boven was opgelegd dat we daar niet voor gekozen hebben), overigens werkt M wel op eigen niveau in de klas, gelukkig.

Ik snap nu wel beter waar het idee vandaan komt dat t niet kan ;)
Kwak
pi_197806260
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 22:38 schreef watmoetikkiezen het volgende:

[..]

ah, ook montessori..

en een rt-groepje is dan eigenlijk een soort minklas..haha (die zal ik maar niet tegen kindlief zeggen)
Jup, montessori. Bevalt prima.

Minklas, naar woord.. die externe plusklas heeft gelukkig een naam die we altijd gebruiken, ook binnen school. Hier hebben ze in school taalgroepjes en rekengroepjes. Of je daar rt of rekentijgers krijgt hangt af van de indeling ;)
.
pi_197809577
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2021 21:55 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

In de klas zitten ze sowieso meestal al in hetzelfde groepje.

En mijn zoontje in groep 3 moet doorgaans gewoon op zijn plek blijven in de klas tenzij hij iets mag gaan pakken. Ik weet niet waarom mensen denken dat kinderen in grope 3 en 4 de hele dag random door de klas lopen? :?

En buiten op het plein is het risico nihil
Bij ons mogen ze ook op het werkplein werken normaal gesproken. Was oorspronkelijk Dalton onderwijs, maar dat hebben ze losgelaten. Ze hebben wel wat punten van Dalton behouden die ze belangrijk vinden, maar werken niet Dalton genoeg meer voor de titel Daltononderwijs.
En ze werken elke week met een ander maatje normaal gesproken.
Maar dat mag nu dus niet, hoor ik juf net zeggen. Buiten spelen gaan ze zich nog over beraden. En ze komen in 2-tallen te zitten en in verband met een oneven aantal leerlingen hebben ze 1 groepje van 3.

En met begrijpend lezen hebben ze groep 6/7/8 gemengd op niveau, dus daar zegt je jaargroep niet in welke klas je zit, dat zal nu ook wel anders worden. Ze zullen het wel zelf moeten doen net zoals nu met het thuiswerken.

Aangezien op de school van de jongste, elk lokaal een eigen uitgang heeft, hoeven ze alleen in de gang te komen om naar het toilet te gaan. De jassen moeten weer in de klas op de stoel hangen ipv in de gang. Dus mondkapjes hoeven ze niet, als ze het fijner vinden dan mag het wel.

quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 21:57 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Zat hier niemand vroeger op school gewoon een heel jaar naast dezelfde buur in de klas? Dat is toch standaard?
Wij wisselden wel eens vroeger volgens mij. En bij mijn jongste in de klas wisselen ze een paar keer per jaar.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_197809620
Mijn punt was vooral dat mensen leken te denken dat het onmogelijk is om een paar weken vanaf 1 plek te werken. Ik snap best dat er normaal gesproken vaker gewisseld wordt of op alternatieve plekken gewerkt, in t ene onderwijs meer dan t andere.
Kwak
pi_197810272
Ik hoop dat de scholen de afgelopen maanden gebruikt hebben om andere plannen te maken. Groepjes hier, groepjes daar. in wisselende samenstelling.. heel handig is dat nu niet.

Mijn oudste op de middelbare wisselt ook niet meer van lokaal. De leraren wisselen. Handig nee. Leuk nee. Superduper stom ja. Maar ja...

Ik hoop zo hard voor jullie dat het allemaal snel beter gaat in Nederland! Hier zien we het nog steeds alleen maar erger worden. Ik heb zelf 2021 ook al bijna opgegeven. Maar goed, dat zakt hopelijk weg zodra covid ons huis heeft verlaten.
Met een meidenkwartet
pi_197810710
Net mail van school, vanochtend overleg binnen de stichting, vanmiddag binnen school. Morgen geen online lessen ivm inrichten van de klassen. Verdere info volgt hopelijk morgen.

Zul je zien dat ze sneeuwvrij hebben volgende week :P
pi_197810714
Hoe is het nu met je dochter @Cathmar ? Verder (nog) niemand klachten?
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_197810894
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 11:19 schreef Phaidra het volgende:
Hoe is het nu met je dochter @:Cathmar ? Verder (nog) niemand klachten?
Twee meiden positief, de rest vh gezin niet. Ze zijn samen in isolatie. Dag twee. Hopelijk komen we er zo doorheen. Gaat goed met ze. Gelukkig. Vind het best eng, dat je niet weet hoe ziek je er van wordt.
Met een meidenkwartet
pi_197811089
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 11:30 schreef Cathmar het volgende:

[..]

Twee meiden positief, de rest vh gezin niet. Ze zijn samen in isolatie. Dag twee. Hopelijk komen we er zo doorheen. Gaat goed met ze. Gelukkig. Vind het best eng, dat je niet weet hoe ziek je er van wordt.
Dat lijkt me inderdaad ook heel eng. Ik duim dat ze er goed doorheen komen :* .
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_197811536
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 10:17 schreef kwakz0r het volgende:
Mijn punt was vooral dat mensen leken te denken dat het onmogelijk is om een paar weken vanaf 1 plek te werken. Ik snap best dat er normaal gesproken vaker gewisseld wordt of op alternatieve plekken gewerkt, in t ene onderwijs meer dan t andere.
Onmogelijk zeker niet.

quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 10:56 schreef Cathmar het volgende:

Mijn oudste op de middelbare wisselt ook niet meer van lokaal. De leraren wisselen. Handig nee. Leuk nee. Superduper stom ja. Maar ja...

Ik hoop zo hard voor jullie dat het allemaal snel beter gaat in Nederland! Hier zien we het nog steeds alleen maar erger worden. Ik heb zelf 2021 ook al bijna opgegeven. Maar goed, dat zakt hopelijk weg zodra covid ons huis heeft verlaten.

Ik snap uberhaupt niet dat ze dat hier nog niet bedacht hebben eigenlijk... Niet de kinderen laten wisselen maar de docenten. Dan hoeven ze maar een paar keer te wisselen, voor gym en handvaardigheid en zulke vakken.
Veel logischer.
Het zou mij niks verbazen als we er dit jaar nog behoorlijk last van hebben, ik zie het echt nog niet gebeuren dat we van de zomer weer allemaal kunnen gaan en staan waar we willen.
Maar ik moet zeggen dat ik nogal een pessimist ben en het qua corona verrassend vaak best aardig klopt helaas.

Beterschap voor je meiden :*

quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 11:18 schreef Deepfreeze het volgende:
Net mail van school, vanochtend overleg binnen de stichting, vanmiddag binnen school. Morgen geen online lessen ivm inrichten van de klassen. Verdere info volgt hopelijk morgen.

Zul je zien dat ze sneeuwvrij hebben volgende week :P
Zei ik ook al tegen mijn jongste, zal je zien dat het hier van het weekend zo hard gaat sneeuwen, dat jullie maandag helemaal niet naar school kunnen ~:)
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_197811545
Sterkte Cathmar :*
Kwak
pi_197811896
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 11:30 schreef Cathmar het volgende:

[..]

Twee meiden positief, de rest vh gezin niet. Ze zijn samen in isolatie. Dag twee. Hopelijk komen we er zo doorheen. Gaat goed met ze. Gelukkig. Vind het best eng, dat je niet weet hoe ziek je er van wordt.
Ach wat lastig. En lastig ook om ze in isolatie te hebben, lijkt me?
Ik denk niet dat ik S in isolatie zou kunnen zetten. Desnoods gaat schaap of ik wel met kind in isolatie en biljft de ander dan gespaard en vrij om wel naar buiten te gaan ofzo.

Sterkte :*
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_197811953
quote:
1s.gif Op woensdag 3 februari 2021 20:08 schreef Vicky het volgende:

[..]

T wil niet naar de school van A.

Na een informatieavond vanavond is ze weer wat wijzer en is het 75/25.
Fijn dat die informatieavonden toch wel echt nuttig kunnen zijn! Succes voor A!

S heeft vol overtuiging haar middelbare school gekozen. Ze is er helemaal zeker van. Ze verzuchtte gisteren: "Zo gek he, dat ik nu mijn middelbare school heb uitgekozen!"

Vind ik ook :D Wat een grote stap is dat ook weer, de volgende school. Tegelijkertijd is ze er echt aan toe en past het helemaal. Het voelt óók heel vloeiend en logisch en helemaal niet als een grote stap.

De enige twijfel die ze nog heeft, is of ze wil starten met TTO, omdat ze bang is dat ze dat niet kan. Ik denk dat het perfect is voor haar. Ze zal er dus zeer waarschijnlijk wel mee starten. Mocht het toch tegenvallen, kan ze altijd nog switchen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_197812154
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 12:06 schreef Nijna het volgende:

[..]

Onmogelijk zeker niet.
[..]

Ik snap uberhaupt niet dat ze dat hier nog niet bedacht hebben eigenlijk... Niet de kinderen laten wisselen maar de docenten. Dan hoeven ze maar een paar keer te wisselen, voor gym en handvaardigheid en zulke vakken.
Veel logischer.
Het zou mij niks verbazen als we er dit jaar nog behoorlijk last van hebben, ik zie het echt nog niet gebeuren dat we van de zomer weer allemaal kunnen gaan en staan waar we willen.
Maar ik moet zeggen dat ik nogal een pessimist ben en het qua corona verrassend vaak best aardig klopt helaas.

Beterschap voor je meiden :*
[..]

Zei ik ook al tegen mijn jongste, zal je zien dat het hier van het weekend zo hard gaat sneeuwen, dat jullie maandag helemaal niet naar school kunnen ~:)
Dat is vast wel bedacht, maar niet gedaan vanwege de praktische onuitvoerbaarheid. Zeker in de bovenbouw zit je met clusters waardoor leerlingen bij elk vak in een andere groepssamenstelling zitten.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_197812186
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 12:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ach wat lastig. En lastig ook om ze in isolatie te hebben, lijkt me?
Ik denk niet dat ik S in isolatie zou kunnen zetten. Desnoods gaat schaap of ik wel met kind in isolatie en biljft de ander dan gespaard en vrij om wel naar buiten te gaan ofzo.

Sterkte :*
Wij mogen als gezin nergens heen. Zijn in quarantaine. En de meiden die positief zijn, zijn dan weer afgezonderd van ons. Het is niet hoe ik het van te voren had bedacht. Maar dit is echt de door de arts geadviseerde methode hier. Plus... ik zit hier aanders maanden binnen als we elkaar blijven besmetten. Ze hebben twee slaapkamers tot hun beschikking en we hebben de grote loggeerkamer met eigen badkamer omgebouwd tot woonkamer voor ze. Gelukkig voelen ze zicht goed he, anders zou ik dit nooit kunnen doen natuurlijk.
Met een meidenkwartet
pi_197812221
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 12:45 schreef Cathmar het volgende:

[..]

Wij mogen als gezin nergens heen. Zijn in quarantaine. En de meiden die positief zijn, zijn dan weer afgezonderd van ons. Het is niet hoe ik het van te voren had bedacht. Maar dit is echt de door de arts geadviseerde methode hier. Plus... ik zit hier aanders maanden binnen als we elkaar blijven besmetten. Ze hebben twee slaapkamers tot hun beschikking en we hebben de grote loggeerkamer met eigen badkamer omgebouwd tot woonkamer voor ze. Gelukkig voelen ze zicht goed he, anders zou ik dit nooit kunnen doen natuurlijk.
Ik vind het toch heftig klinken. Fijn dat ze zich goed voelen in ieder geval. En dat ze elkaar hebben!
Dat zou bij ons natuurlijk een groot verschil zijn, want S zou dan in haar dooie eentje geisoleerd moeten leven. Ik denk niet dat dat zou werken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_197812224
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 12:42 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]

Dat is vast wel bedacht, maar niet gedaan vanwege de praktische onuitvoerbaarheid. Zeker in de bovenbouw zit je met clusters waardoor leerlingen bij elk vak in een andere groepssamenstelling zitten.
ja dat is vervelend inderdaad, maar dat is hier dus nu niet meer. Iedereen zit heel de dag op dezelfde stoel.
Met een meidenkwartet
pi_197812238
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 12:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik vind het toch heftig klinken. Fijn dat ze zich goed voelen in ieder geval. En dat ze elkaar hebben!
Dat zou bij ons natuurlijk een groot verschil zijn, want S zou dan in haar dooie eentje geisoleerd moeten leven. Ik denk niet dat dat zou werken.
Nee precies. Mee eens! Hopelijk komt het nooit zover. x
Met een meidenkwartet
pi_197812281
Leerlingen blijven zitten en docenten wisselen. Dat doen wij al sinds augustus op het mbo. En dan moeten ze in dat lokaal ook eten en drinken en ze mogen wel even naar buiten om te roken eten maar dat is het dan. En dat is ECHT HEEL ERG. Maar dan ook echt. Want je wordt lamlendig van de hele dag op dezelfde stoel aan dezelfde tafel. Samengevat: na de lunch heb je waardeloze lessen.

De jongens doen op school alles in niveaugroepen, dus telkens wisselende samenstellingen. Vorige keer werd dat werken in mentorgroepen, maar dan heb je nog groep 6-7-8 samen. En bovendien, gaan ze dan binnen de groepen weer kijken naar wie noodopvang heeft en die groepen weer samen houden? Ik geef het ze te doen, de scholen. Elke keer maar weer iets nieuws bedenken.

Cathmar succes daar!
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_197813108
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 12:47 schreef Cathmar het volgende:

[..]

ja dat is vervelend inderdaad, maar dat is hier dus nu niet meer. Iedereen zit heel de dag op dezelfde stoel.
Op het VO kan dat niet. De clusters die DaD bedoelt zijn leerlingen die verschillende vakken volgen. Dus Pietje heeft Duits terwijl Hans en Linda Scheikunde hebben...

Bij ons houden ze juist de docenten zo veel mogelijk in hetzelfde lokaal omdat ze vaak na een fysieke les aan een halve examenklas meteen door moeten een online les in etc.
Kwak
pi_197813154
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 12:42 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]

Dat is vast wel bedacht, maar niet gedaan vanwege de praktische onuitvoerbaarheid. Zeker in de bovenbouw zit je met clusters waardoor leerlingen bij elk vak in een andere groepssamenstelling zitten.
Oh ja, daar had ik even wat minder bij stilgestaan 8-) , het is maar goed dat ik dat soort dingen ook niet hoef te doen dus :+

@Cathmar, wel fijner lijkt me dat ze samen in isolatie zitten. Toch nog een beetje aanspraak.
En goed om te lezen dat ze niet al teveel last lijken te hebben. :*
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_197813215
quote:
1s.gif Op donderdag 4 februari 2021 13:35 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Op het VO kan dat niet. De clusters die DaD bedoelt zijn leerlingen die verschillende vakken volgen. Dus Pietje heeft Duits terwijl Hans en Linda Scheikunde hebben...

Bij ons houden ze juist de docenten zo veel mogelijk in hetzelfde lokaal omdat ze vaak na een fysieke les aan een halve examenklas meteen door moeten een online les in etc.
Mijn dochter zit in de tweede en het is hier zo geregeld. De roosters etc etc alles is aangepast en anders. En ja dan zit de helft vd klas soms zelfstandig te werken.

Nu komt Spanje wel uit een heel andere situatie dan Nederland in de pandemie. Wellicht dat het hier gewoon allemaal strenger is en kan en moet.
Met een meidenkwartet
pi_197815837
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 13:40 schreef Cathmar het volgende:

[..]

Mijn dochter zit in de tweede en het is hier zo geregeld. De roosters etc etc alles is aangepast en anders. En ja dan zit de helft vd klas soms zelfstandig te werken.

Nu komt Spanje wel uit een heel andere situatie dan Nederland in de pandemie. Wellicht dat het hier gewoon allemaal strenger is en kan en moet.
Clusters en keuzevakken zijn hier in de bovenbouw.

Als je die leerlingen voor elk keuzevak dan maar zelfstandig laat werken hebben ze feitelijk alleen nog onderwijs in engels en nederlands... en de rest van de vakken niet of max 1x per week (vaak wel drie vakken tegelijk op 1 clusteruur namelojk). de situatie is gewoon echt heel anders.
Kwak
pi_197815923
Maar wat dan Kwak? Mondkapjes in de klas en afstand houden? Het idee is toch dat het niet nu even niet zo kan als pre-pandemie? Ik hoop dat het super snel veel beter gaat en alles gewoon weer normaal kan. Denk je dat dat haalbaar is (in Nederland)? Dat zou super zijn!

[ Bericht 0% gewijzigd door Cathmar op 04-02-2021 16:05:32 ]
Met een meidenkwartet
pi_197816086
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 15:58 schreef Cathmar het volgende:
Maar wat dan Kwak? Mondkapjes in de klas en afstand houden? Het idee is toch dat het niet nu even niet zo kan als pre-pandemie? Ik hoop dat het super snel veel beter gaat en alles gewoon weer normaal kan. Denk je dat dat haalbaar is (in Nederland)? Dat zou super zijn!
VO gaat nu helemaal niet naar school hier he, en examenklassen in halve groepen.

Ik zou het best ok vinden als alle groepen in halve groepen gaan, mondkapjes in de gang én klas en in de pauze evt in je vorige lokaal blijven ipv aula.

Eventueel rooster aanpassen zodat leerlingen zo min mogelijk wisselen.

Geen les op school = online meekijken. Sneltests voor docenten of leerlingen met klachten.
Kwak
pi_197816666
School heeft gemaild, we gaan maandag weer open met aangepaste begin en eindtijden voor elke -bouw. Verder de ''normale'' regels, niet heen en weer lopen door school, in je eigen groepje blijven en alleen met je eigen klas buiten pauze houden.
Vind ik fijn geregeld zo, er was nog even sprake geweest van halve klassen (en dus maar een halve schoolweek).
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
  Licht Ontvlambaar donderdag 4 februari 2021 @ 16:45:00 #197
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_197816695
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 13:40 schreef Cathmar het volgende:

[..]

Mijn dochter zit in de tweede en het is hier zo geregeld. De roosters etc etc alles is aangepast en anders. En ja dan zit de helft vd klas soms zelfstandig te werken.

Nu komt Spanje wel uit een heel andere situatie dan Nederland in de pandemie. Wellicht dat het hier gewoon allemaal strenger is en kan en moet.
Dat zou voor mijn dochter inhouden dat ze de hele week van acht tot zes in het lokaal zou moeten zitten en proberen haar huiswerk te maken tijdens de les biologie, aardrijkskunde, scheikunde, natuurkunde en Frans omdat ze die niet in haar pakket heeft zitten.
Nehhhh... dat is echt niet handig :P

Overigens viel de helft van de lessen uit ivm brand vanmiddag. Spanning en sensatie...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 4 februari 2021 @ 16:49:08 #198
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_197816771
quote:
1s.gif Op donderdag 4 februari 2021 16:45 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Dat zou voor mijn dochter inhouden dat ze de hele week van acht tot zes in het lokaal zou moeten zitten en proberen haar huiswerk te maken tijdens de les biologie, aardrijkskunde, scheikunde, natuurkunde en Frans omdat ze die niet in haar pakket heeft zitten.
Nehhhh... dat is echt niet handig :P

Overigens viel de helft van de lessen uit ivm brand vanmiddag. Spanning en sensatie...
Brand op school?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  Licht Ontvlambaar donderdag 4 februari 2021 @ 16:51:46 #199
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_197816807
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 16:49 schreef Ynske het volgende:

[..]

Brand op school?
Vrij letterlijk, op het dak. Veroorzaakt door werkzaamheden.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_197817019
Onze school blijft nog minstens een week dicht, en misschien zelfs tot de voorjaarsvakantie. Ze hebben een uitbraak op de noodopvang.
pi_197874384
Hier gaat de school morgen open, maar we zijn nog niet zeker of we Noor naar school laten gaan. De ramen in het lokaal moeten open blijven en aangezien het hier morgen rond de -5 overdag wordt, zullen de kinderen met jas en sjaal aan in de klas zitten. Waarschijnlijk ook met handschoenen omdat je handen dat niet zo fijn vinden zulke kou. Wat kun je nou op school doen met handschoenen aan :P

School had al gemaild dat kinderen ook thuis mogen blijven. Ik heb nog wat werkboekjes, waarschijnlijk gaan we daar thuis mee aan de slag. Had het liever anders gezien :{
pi_197890521
Wat heb je gedaan? Is ze naar school?
Ik vind het trouwens bijzonder dat ze thuis mogen blijven, ik had verwacht dat ze daar weer strikt op zouden zijn. Bij ons kwam gisteravond laat het bericht dat ze alsnog dicht waren, morgen een nieuwe poging.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_197890897
Mijn dochter vond het prima om weer op school te zijn (toen ze er eenmaal was) maar vertelde wel dat ze het inderdaad erg koud had gehad.

Ze had een dikke hoodie en jas aan maar wel een skinny jeans en dat is koud aan de benen natuurlijk.
pi_197891064
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 15:40 schreef mefke79 het volgende:
Wat heb je gedaan? Is ze naar school?
Ik vind het trouwens bijzonder dat ze thuis mogen blijven, ik had verwacht dat ze daar weer strikt op zouden zijn. Bij ons kwam gisteravond laat het bericht dat ze alsnog dicht waren, morgen een nieuwe poging.
We kregen gisteravond om 19.30 mail van school dat de school vandaag toch gesloten is. Ze heeft vandaag weer een online les gehad. Morgen gaan ze tot dusver wel open.
pi_197891248
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 15:59 schreef lily het volgende:
Mijn dochter vond het prima om weer op school te zijn (toen ze er eenmaal was) maar vertelde wel dat ze het inderdaad erg koud had gehad.

Ze had een dikke hoodie en jas aan maar wel een skinny jeans en dat is koud aan de benen natuurlijk.
Bij ons (mbo) zaten ze met dekentjes of met badhanddoeken over de benen in de klas. Misschien een tip?
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_197892172
Hier doen ze de ramen dicht tijdens de lessen. Voor school, tijdens de pauzes en na school worden dr ramen opengezet en ze hebben een meter die bijhoudt hoe het met de zuurstof is.
pi_197892585
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 16:16 schreef mefke79 het volgende:

[..]

Bij ons (mbo) zaten ze met dekentjes of met badhanddoeken over de benen in de klas. Misschien een tip?
Jazeker. Dekentje is een goed idee.
  maandag 8 februari 2021 @ 17:42:41 #208
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_197892912
Op de school van mijn zoon hebben ze de ramen ook open en blijft de regel gelden dat ze niet met jassen of hoodies in de klas mogen zitten. School begint echt heel anders te worden dan wij ooit hadden kunnen bedenken.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_197892945
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 17:42 schreef livelink het volgende:
Op de school van mijn zoon hebben ze de ramen ook open en blijft de regel gelden dat ze niet met jassen of hoodies in de klas mogen zitten. School begint echt heel anders te worden dan wij ooit hadden kunnen bedenken.
Hadden de kinderen het niet koud?
  maandag 8 februari 2021 @ 17:46:50 #210
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_197892979
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 17:44 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Hadden de kinderen het niet koud?
Ja, maar hij had wel een thermobroek aangedaan.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_197893179
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 17:42 schreef livelink het volgende:
Op de school van mijn zoon hebben ze de ramen ook open en blijft de regel gelden dat ze niet met jassen of hoodies in de klas mogen zitten. School begint echt heel anders te worden dan wij ooit hadden kunnen bedenken.
Jeetje.
Maar een hoodie is toch gewoon een trui. Mag dat niet?
  maandag 8 februari 2021 @ 18:00:12 #212
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_197893224
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 17:57 schreef lily het volgende:

[..]

Jeetje.
Maar een hoodie is toch gewoon een trui. Mag dat niet?
Capuchons mogen niet.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_197893267
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 18:00 schreef livelink het volgende:

[..]

Capuchons mogen niet.
:{ L draagt niets anders
  maandag 8 februari 2021 @ 18:04:10 #214
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_197893301
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 18:01 schreef lily het volgende:

[..]

:{ L draagt niets anders
Ja, maar dat is nog basisschool toch? Mijn zoon zit oup een middelbare school. En misschien mag hij wel hoodies, maar dan absoluut niet met de capuchon op. En dat vindt mijn zoon moeilijk. Als hij hem heeft wil hij hem ook het liefst op hebben. Dus dat kan het ook zijn.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_197893330
Ja, basisschool, maar mijn 16 jarige draagt ze ook veel. Maar inderdaad, ze zetten de capuchon niet op nee (denk ik)
  Licht Ontvlambaar maandag 8 februari 2021 @ 18:06:07 #216
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_197893346
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 17:42 schreef livelink het volgende:
Op de school van mijn zoon hebben ze de ramen ook open en blijft de regel gelden dat ze niet met jassen of hoodies in de klas mogen zitten. School begint echt heel anders te worden dan wij ooit hadden kunnen bedenken.
Serieus? Ik geloof dat ik dan eens in gesprek zou gaan eigenlijk. Of mijn dochter influisteren dat je ook en masse actie kunt voeren door af te spreken om allemaal met een hoodie aan naar school te komen.
Het vriest verdorie...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 8 februari 2021 @ 18:07:16 #217
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_197893365
quote:
11s.gif Op maandag 8 februari 2021 18:06 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Serieus? Ik geloof dat ik dan eens in gesprek zou gaan eigenlijk. Of mijn dochter influisteren dat je ook en masse actie kunt voeren door af te spreken om allemaal met een hoodie aan naar school te komen.
Het vriest verdorie...
Zie mijn toevoeging. Het kan ook zijn dat mijn zoon die regel zelf heeft ingevoerd omdat hij de capuchon niet op mag en hij dat lastig vindt.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Licht Ontvlambaar maandag 8 februari 2021 @ 18:09:47 #218
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_197893408
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 18:07 schreef livelink het volgende:

[..]

Zie mijn toevoeging. Het kan ook zijn dat mijn zoon die regel zelf heeft ingevoerd omdat hij de capuchon niet op mag en hij dat lastig vindt.
Ja ok, dat nuanceert het natuurlijk wel. Ik kan me ook voorstellen dat hij dat dan zo voor zichzelf interpreteert. Ik heb voor dochter trouwens een thermovest (zonder capuchon ;) ) bij Decathlon besteld, daar leeft ze in op school.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 8 februari 2021 @ 18:11:04 #219
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_197893431
quote:
1s.gif Op maandag 8 februari 2021 18:09 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ja ok, dat nuanceert het natuurlijk wel. Ik kan me ook voorstellen dat hij dat dan zo voor zichzelf interpreteert. Ik heb voor dochter trouwens een thermovest (zonder capuchon ;) ) bij Decathlon besteld, daar leeft ze in op school.
Ja, mijn zoon heeft ook een jas aan zonder capuchon. Dat lijkt een beetje op een vest en daar komt hij tot nog toe mee weg.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_197894143
Hoodies mogen hier wel maar geen capuchon op idd.
pi_197894297
Hoodies mogen bij ons wel (mbo) maar de capuchon mag niet op. Een petje ook niet. Een trainingsboek ook niet. Want zo mag je ook niet naar kantoor. Hawai zwembroeken en slippers trouwens ook niet, in de zomer dan he.
En het was in december al best een paar keer koud, maar dekentjes over je benen werken ook. Net als een dik vest. Maar ik wil ze ook niet met een dikke winterjas in de klas. En zo koud is het nou ook weer niet. Bij ons is sowieso een raam altijd maar aan 1 kant van het lokaal, dus het toch dan niet door zeg maar.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_197922534
Zijn er hier al kinderen uit groep 8 die hun schooladvies hebben gehad? Ivan heeft 'em maandag gehad. Een dag later vroeg hij: moet ik nou de rest van het schooljaar nog iets doen? :D
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_197922566
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 11:59 schreef Claudia_x het volgende:
Zijn er hier al kinderen uit groep 8 die hun schooladvies hebben gehad? Ivan heeft 'em maandag gehad. Een dag later vroeg hij: moet ik nou de rest van het schooljaar nog iets doen? :D
Zo begon S het schooljaar eigenlijk: we moeten een musical leren en schooladvies krijgen, heerlijk jaar om niks te doen :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_197922842
Bij ons is alles uitgesteld, dus advies komt ook pas in maart. Het is deze week leuke groepsdingen doen (gisteren), werken (vandaag en morgen) en carnaval (vrijdag). Daarna is het vakantie. En dan nog even tot het advies. Maar goed, ik vermoed dat dat bij ons niet anders wordt dan het was. En dan is er nog een eindtoets ergens komende maanden en het maken van een film (ipv een musical).
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_197922845
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 12:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Zo begon S het schooljaar eigenlijk: we moeten een musical leren en schooladvies krijgen, heerlijk jaar om niks te doen :D
Slimme meid. :D

Wij hebben inmiddels trouwens de ranglijst met scholen af. Nu is het nog spannend of hij op een van zijn favoriete scholen wordt ingeloot. Maar ja, daar hebben we geen controle over.

Zelf vind ik het vooral heel tof om de puberfase in te gaan met de kinderen! Ik probeer m'n lief vast wat voor te bereiden op menstruatie en andere ontwikkelingen die gaan komen. Hij is daar totaal niet op voorbereid.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_197922885
Oudste is ook nog echt een jochie. Hij wordt natuurlijk ook pas eind september 12, maar ik vind het nog geen echte puber. Die gaat veel leren en meemaken op allerlei terreinen straks op de multiculturele school in de binnenstad :D En dat is ook helemaal prima, benieuwd hoe dat dan weer wordt.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_197923062
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 12:15 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Slimme meid. :D

Wij hebben inmiddels trouwens de ranglijst met scholen af. Nu is het nog spannend of hij op een van zijn favoriete scholen wordt ingeloot. Maar ja, daar hebben we geen controle over.

Zelf vind ik het vooral heel tof om de puberfase in te gaan met de kinderen! Ik probeer m'n lief vast wat voor te bereiden op menstruatie en andere ontwikkelingen die gaan komen. Hij is daar totaal niet op voorbereid.
Heel slim :Y Ze was wel weer blij naar school te kunnen, overigens.

Wij krijgen maandag het definitieve advies en zullen dan ook meteen inschrijven, want ze weet welke school en dat ze TTO wil doen. Ik wil er wel een feestje van maken dat ze ingeschreven is dadelijk en de keuze gemaakt. Gewoon, omdat het kan.

Ik vind het heel erg tof, de puber O+ Ze is ook wel bezig met menstruatie inderdaad, aangezien er al een paar meisjes in haar klas ongesteld zijn, evenals een oude schoolvriendin van vorige school. Da meisje had verteld dat ze de eerste keer een dagje thuis mocht blijven toen ze net ongesteld was, en dat stond S ook wel aan :D Ze heeft ook al een paar keer gevraagd of ze van ons naar huis mag komen als ze op school is en doorlekt. Het houdt haar behoorlijk bezig en ze hoopt dat het nog een paar jaar duurt voor het zover is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_197923160
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 11:59 schreef Claudia_x het volgende:
Zijn er hier al kinderen uit groep 8 die hun schooladvies hebben gehad? Ivan heeft 'em maandag gehad. Een dag later vroeg hij: moet ik nou de rest van het schooljaar nog iets doen? :D
Gister een onderwijskundig rapport met het advies. Bovo komt vrijdag

Tess is voor 99% zeker van haar school. Mijn oude school. Ze gaat dan technasium doen. Ze twijfelde over TTO. Dat was de enige reden om voor een andere school te kiezen, maar mocht TTO niet lukken dan is die school ook minder leuk.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_197923184
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2021 12:31 schreef Vicky het volgende:

[..]

Gister een onderwijskundig rapport met het advies. Bovo komt vrijdag
Wat is Bovo?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_197923206
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 12:26 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Heel slim :Y Ze was wel weer blij naar school te kunnen, overigens.

Wij krijgen maandag het definitieve advies en zullen dan ook meteen inschrijven, want ze weet welke school en dat ze TTO wil doen. Ik wil er wel een feestje van maken dat ze ingeschreven is dadelijk en de keuze gemaakt. Gewoon, omdat het kan.
Leuk hoor! Best veel scholen bieden die mogelijkheid, is me opgevallen. Ivan voelt er niet veel voor.

quote:
Ik vind het heel erg tof, de puber O+ Ze is ook wel bezig met menstruatie inderdaad, aangezien er al een paar meisjes in haar klas ongesteld zijn, evenals een oude schoolvriendin van vorige school. Da meisje had verteld dat ze de eerste keer een dagje thuis mocht blijven toen ze net ongesteld was, en dat stond S ook wel aan :D Ze heeft ook al een paar keer gevraagd of ze van ons naar huis mag komen als ze op school is en doorlekt. Het houdt haar behoorlijk bezig en ze hoopt dat het nog een paar jaar duurt voor het zover is.
Wauw, jemig. Da's best snel. Met Ivan hebben we dat natuurlijk niet. Ik praat er wel met de kinderen over aan de eettafel. Ik heb er een hekel aan als over menstruatie wordt gedaan alsof het iets is waar je geheimzinnig over moet zijn. Ik praat er op m'n werk ook niet over, maar in het gezin moet er gewoon een plek voor zijn. En dat hebben Ivan en z'n vader maar te accepteren. :Y)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_197923235
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 12:33 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Wat is Bovo?
Oh whaha dat is het formulier dat ze hier meekrijgen waarmee je je in moet schrijven.

https://www.bovohaaglande(...)-en-toelaten-ouders/
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_197923255
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 12:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Leuk hoor! Best veel scholen bieden die mogelijkheid, is me opgevallen. Ivan voelt er niet veel voor.
Ik denk dat het voor S echt heel fijn en goed is. Ze is heel talig en vindt het ook heel leuk om daarmee bezig te zijn. Heeft zichzelf ook behoorlijk bekwaamd in Engels, zowel in woord als geschrift. Ik voorzie dat we hier een behoorlijke tijd veel Engels zullen spreken :D
quote:
[..]

Wauw, jemig. Da's best snel. Met Ivan hebben we dat natuurlijk niet. Ik praat er wel met de kinderen over aan de eettafel. Ik heb er een hekel aan als over menstruatie wordt gedaan alsof het iets is waar je geheimzinnig over moet zijn. Ik praat er op m'n werk ook niet over, maar in het gezin moet er gewoon een plek voor zijn. En dat hebben Ivan en z'n vader maar te accepteren. :Y)
Helemaal eens, hoor! Hier wordt er ook open over gesproken. Heeft schaap als enige man in huis maar mee te leven. Doet ie overigens ook prima, hoor. En S is heel open, gelukkig, over alles.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_197924203
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 11:59 schreef Claudia_x het volgende:
Zijn er hier al kinderen uit groep 8 die hun schooladvies hebben gehad? Ivan heeft 'em maandag gehad. Een dag later vroeg hij: moet ik nou de rest van het schooljaar nog iets doen? :D
Ja, dat bleef hier hetzelfde als het voorlopige advies wat ze gehad heeft in groep 7.
Ze hebben het hier naar voren gehaald omdat er blijkbaar bij een aantal kinderen toch onrust en onzekerheid was. School hebben we min of meer besloten ook.

Musical en schoolkamp is nog geen duidelijkheid over. Ik verwacht dat het kamp niet doorgaat en de musical... normaal beginnen ze in deze periode met uitzoeken wat het gaat worden en rollen verdelen. Maar daar bleef juf nogal vaag over tijdens het online lesgeven steeds.
Vorig jaar heeft groep 8 in allerijl nog een soort film in elkaar gedraaid met behulp van ouders, maar als ik school was zou ik nu al nadenken over een manier waarop het wel door kan gaan ook als we niet met een groep ouders kunnen gaan zitten kijken. Want die kinderen hebben er zin in.

quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 12:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Zo begon S het schooljaar eigenlijk: we moeten een musical leren en schooladvies krijgen, heerlijk jaar om niks te doen :D
Slimpie :D.

quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 12:26 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Heel slim :Y Ze was wel weer blij naar school te kunnen, overigens.

Wij krijgen maandag het definitieve advies en zullen dan ook meteen inschrijven, want ze weet welke school en dat ze TTO wil doen. Ik wil er wel een feestje van maken dat ze ingeschreven is dadelijk en de keuze gemaakt. Gewoon, omdat het kan.

Ik vind het heel erg tof, de puber O+ Ze is ook wel bezig met menstruatie inderdaad, aangezien er al een paar meisjes in haar klas ongesteld zijn, evenals een oude schoolvriendin van vorige school. Da meisje had verteld dat ze de eerste keer een dagje thuis mocht blijven toen ze net ongesteld was, en dat stond S ook wel aan :D Ze heeft ook al een paar keer gevraagd of ze van ons naar huis mag komen als ze op school is en doorlekt. Het houdt haar behoorlijk bezig en ze hoopt dat het nog een paar jaar duurt voor het zover is.
Mijn oudste (13) is vorige maand voor het eerst ongesteld geworden, ik was wel blij dat ze thuis was op dat moment ;). En we hebben het "gevierd" met een reep chocolade :+ .
Jongste heeft nog helemaal niks qua ontwikkeling lichamelijk dus ik denk dat dat nog even duurt, bij de oudste had ik het al wel eerder verwacht.
Hier hebben we het er ook wel regelmatig over, ik had ze ook al wel eerder verteld hoe dat zal met ongesteld worden enzo, dus het kwam niet helemaal onverwacht.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_197924374
Hier doen ze elk jaar een film en vorig jaar mocht die niet bekeken worden op school, wat ze normaal wel doen met alle kinderen en in de avond nog met ouders en familie. Toen is de bioscoop in Eindhoven afgehuurd en kon toch iedereen met ouders komen want ruimte genoeg. Dus ik hoop maar dat ze dat dit keer in hun achterhoofd houden. Kamp ging toen niet door, maar ze hebben er kamp zonder slapen van gemaakt, dus wel elke dag wat leuks doen. Ik gun ze nu wel een normale afsluiting van het jaar met kamp en schoolreisje enzo. Anders was het schoolreisje van groep 6 het laatste voor oudste.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_197930015
Ik merk vooral nu ik fotoboeken van 2018 en 2019 gemaakt heb (halloooo nesteldrang), dat Melba vorig jaar echt heel heel heel weinig heeft meegemaakt. Ik hoop dat we dit jaar weer een beetje op pad kunnen.

Vorig jaar voelde ik me ook niet fijn bij drukke plekken enzo, dus ook toen het mocht hebben we maar beperkt dingen gedaan. En J heeft de hele zomer bijna doorgewerkt toen we besloten niet op vakantie te gaan -O-

Wel veel buiten gespeeld, en een keer naar t pit-veiligheidsmuseum, een dinopark en aviodrome. Verder wat speeltuinen maar zelfs niet echt naar t strand ofzo . Voel me er stiekem wel een beetje rot over...
Kwak
pi_197930188
Dat had ik ook, @kwakz0r Ik werk het fotoboek elke 3 maanden bij. Het laatste half jaar had ik weinig dingen om foto's van te kiezen. Het zwembad in de tuin was het hoogtepunt. Ik heb expres met ons gezins-kerstdiner toch wat foto's gemaakt om maar een paar foto's van de feestdagen te hebben.

Hier weer een nieuwe fase... Kind gaat liever 's avonds in bed zelf een boek lezen dan voorgelezen worden... Erg leuk dat hij zo kan genieten van verhalen O+
pi_197930376
Leuk die pubers en schoolkeuzes.
Ik heb twee scholen uitgekozen voor dochter (13) en haar bij allebei ingeschrven. Ze stroomt in in VWO 3 TTO. Wat zal dat hard werken worden na 4 jaar geen NL onderwijs. Maar ze kan dat. Rond april/mei eens zien of ze nog testen moet doen, of dat rapporten van huidige school voldoende is. En dan moeten we nog 1 van de 2 kiezen. Of beter: zij moet kiezen. Ik had de hoop dat ze ze nog kon gaan bezoeken, of er eens lang rijden of zo, maar ik denk eigenlijk niet dat dat voor de zomer gaat lukken.
Grootste uitdaging op dit moment is dat beide scholen in de regio zijn waar we willen gaan wonen. Niet waar ons huidige huis is. En er dus nog een huis gekocht moet worden voor die tijd. Of ze gaat een tijdje bij familie doordeweeks. Even kijken hoe dat gaat lopen.
Met een meidenkwartet
pi_197930548
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 19:26 schreef Cathmar het volgende:
Leuk die pubers en schoolkeuzes.
Ik heb twee scholen uitgekozen voor dochter (13) en haar bij allebei ingeschrven. Ze stroomt in in VWO 3 TTO. Wat zal dat hard werken worden na 4 jaar geen NL onderwijs. Maar ze kan dat. Rond april/mei eens zien of ze nog testen moet doen, of dat rapporten van huidige school voldoende is. En dan moeten we nog 1 van de 2 kiezen. Of beter: zij moet kiezen. Ik had de hoop dat ze ze nog kon gaan bezoeken, of er eens lang rijden of zo, maar ik denk eigenlijk niet dat dat voor de zomer gaat lukken.
Grootste uitdaging op dit moment is dat beide scholen in de regio zijn waar we willen gaan wonen. Niet waar ons huidige huis is. En er dus nog een huis gekocht moet worden voor die tijd. Of ze gaat een tijdje bij familie doordeweeks. Even kijken hoe dat gaat lopen.
In deze tijd zijn er veel digitale 'open dagen', misschien is dat iets voor haar?

Moeilijke situatie wel... :{
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_197931195
Lastig hoor @Cathmar

Wij hebben op school wel lln gehad die uit het buitenland instroomden in de 2e of 3e klas (h en v) vanuit (internationale) scholen in Maleisië en Frankrijk, en vanuit de internationale schakelklas.

Hebben het allemaal prima gedaan, maar eentje is in 3H blijven zitten :+ die had er helemaal geen zin in en ging daarna pas aan de slag.

Alle anderen zijn lekker in- en doorgestroomd. De lln met niet-Nederlandse ouders die eerst nog een jaar schakelklas hadden gedaan hebben het wel wat lastiger gehad soms (een Chinese jongen, een Colombiaans meisje en een Spaanse jongen).
Kwak
pi_197933143
Fijn te lezen kwak. De heeft tot groep 6 gewoon op de basisschool gezeten en wij spreken gewoon Nederlands thuis natuurlijk. Maar verder is er niets Nederlands. Geen tv, boek, vriendin. Maar komt wel weer als we terug zijn. Zal voor alle vier een jaar hard werken worden maar met wat hulp komen ze er wel.

Toen we vertrokken spraken ze geen woord Engels. Ben super trots op ze, en op ons als gezin dat we dit ‘gewoon’ hebben gedaan. Nog een paar maanden genieten hier en dan is verandering ook weer goed.
Met een meidenkwartet
pi_197933950
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 21:07 schreef Cathmar het volgende:
Fijn te lezen kwak. De heeft tot groep 6 gewoon op de basisschool gezeten en wij spreken gewoon Nederlands thuis natuurlijk. Maar verder is er niets Nederlands. Geen tv, boek, vriendin. Maar komt wel weer als we terug zijn. Zal voor alle vier een jaar hard werken worden maar met wat hulp komen ze er wel.

Toen we vertrokken spraken ze geen woord Engels. Ben super trots op ze, en op ons als gezin dat we dit ‘gewoon’ hebben gedaan. Nog een paar maanden genieten hier en dan is verandering ook weer goed.
Komt vast goed! Dit waren idd ook grotendeels kinderen met Nederlandse ouders. Sommigen hadden basisschool wel in NL gedaan, anderen niet. Het is vooral grammatica en woordenschat bij NL waar ze tegenaan lopen (vaak is er via RT te regelen dat ze een aantal jaar een NL / EN woordenboek mogen gebruiken evt, of een gewoon NL woordenboek)
Kwak
pi_197941406
Leuk om te lezen over schoolkeuzes naar dr basisschool. Lijkt nog zo ver weg voor mijn groep 4 kind, maar tijd vliegt.

Kwak, ik ben ook bezig met het fotoboek van 2020. En ik merkte voor maart tot en met mei dat het anders was dan voorgaande jaren.
Nu heb ik mijn fotoboeken altijd op een zelfde soort manier (verslag, drie activiteiten en een collage per maand). En dit keer kon ik een mooie foto gebruiken die ik verdeelde over twee pagina’s.
En ik heb voor een andere maand maar twee activiteiten gebruikt en in juli heb ik er toen vier kunnen gebruiken.
Ik loop trouwens enorm achter met mijn fotoboeken. Van 2012 tot en met 2020 heb ik twee jaarboeken af. :o
pi_197942607
Wat zijn jullie goed bezig met jaarboeken enzo... ik lig 11 en 13 jaar achter -O- maar ik houd wel een soort dagboekje bij, maar dat wordt ook steeds sporadischer dat ik daar iets in schrijf... Afgelopen maand heb ik maar eens iets over corona geschreven, de keer daar voor dat ik schreef is 2019 geweest... :@
Mama van 2 lieve meiden :)
  Licht Ontvlambaar donderdag 11 februari 2021 @ 13:48:31 #244
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_197943767
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 12:26 schreef Nijna het volgende:
Wat zijn jullie goed bezig met jaarboeken enzo... ik lig 11 en 13 jaar achter -O- maar ik houd wel een soort dagboekje bij, maar dat wordt ook steeds sporadischer dat ik daar iets in schrijf... Afgelopen maand heb ik maar eens iets over corona geschreven, de keer daar voor dat ik schreef is 2019 geweest... :@
Troost je, ik lig al 16,5 jaar achter... ik ben echt een waardeloze moeder geloof ik :@
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_197943890
quote:
1s.gif Op donderdag 11 februari 2021 13:48 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Troost je, ik lig al 16,5 jaar achter... ik ben echt een waardeloze moeder geloof ik :@
Gedeelde smart is halve smart :*
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_197944270
Mijn man doet de fotoboeken. O+
2020 en 2014 zijn onderweg met de post. Hij doet steeds het laatste jaar, en dan ook gelijk eentje van voor de rij. Dan zijn we over 7 jaar klaar met de jaren samen met de kinderen :D
En dan nog eentje kindloos ervoor denk ik..

[ Bericht 5% gewijzigd door Deepfreeze op 11-02-2021 14:23:24 ]
pi_197945622
Nijna, ik houd ook een dagboek bij sinds juli 2013. Ik heb een app op mijn iPhone daarvoor en bijna elke avond schrijf ik daar in. Soms (leuke en/of bijzondere momenten of kinderpraat) meermaals op een dag.
Ik ben er erg blij mee. Want mijn dagboek gebruik ik ook voor het verslag in mijn fotoboeken. En zelfs met 6 jaar achterstand is het makkelijk terug te zoeken wat ze die maand gezegd en geleerd en gedaan had.
pi_198008654
Morgen weer de school dicht. Ik raak er ondertussen gewoon aan gewend :P
pi_198008778
*O* vandaag is het inschrijfformulier van T voor de middelbare school op de post gegaan. *O*
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_198009931
quote:
1s.gif Op donderdag 11 februari 2021 13:48 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Troost je, ik lig al 16,5 jaar achter... ik ben echt een waardeloze moeder geloof ik :@
Ik ook hoor, maar to be honest.. ik geef er ook niet zo veel om
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_198011112
Tot M’s geboorte heb ik losse albums met fysieke foto’s, en ook geprinte albums van losse vakanties.

Van M is er een album met fysieke foto’s en een groot boek van 0-1,5.

Daarna besloten om gewoon elk jaar een boek te maken, niet per se van hem maar juist van alles van dat jaar. Ik houd erg van fotoalbums, heb ook veel albums staan van mijn tiende toen ik een camera kreeg tot het einde van mijn studententijd O+

Niks met loedermoeder of modelmoeder te maken volgens mij :+ ben gewoon nogal nostalgisch
Kwak
pi_198439762
Kind (groep 3) kwam gisteren thuis met de mededeling dat ze nu in de klas in toetsopstelling zitten en dat ze 'de hele week toetsen gaan maken'.
Tnx, juf, no pressure. :')
  donderdag 11 maart 2021 @ 07:39:10 #253
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_198440021
Ik heb laatst eindelijk een album gemaakt van 2010-2014. Schifting gemaakt van een berg foto’s, die in albelli gegooid, die heeft er iets fraais van gemaakt, twee grote boeken voor de kinderen elk een kopie en een kleintje voor ons. Nog best ok geworden. En nu is er iig iets. :s)

Nu binnenkort maar eens een van 2015-2019. ;)
***
pi_198442936
quote:
99s.gif Op donderdag 11 maart 2021 07:39 schreef BE het volgende:
Ik heb laatst eindelijk een album gemaakt van 2010-2014. Schifting gemaakt van een berg foto’s, die in albelli gegooid, die heeft er iets fraais van gemaakt, twee grote boeken voor de kinderen elk een kopie en een kleintje voor ons. Nog best ok geworden. En nu is er iig iets. :s)

Nu binnenkort maar eens een van 2015-2019. ;)
goed bezig :)
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_198443016
Goed idee van die foto’s. Ook maar eens naar kijken dan.
Onze oudste is vandaag 20 geworden dus het wordt wel eens tijd (hoewel we van rond zijn geboorte en jonge jaren alleen fysieke foto’s hebben wegens gebrek aan digitale apparaten).
  donderdag 11 maart 2021 @ 20:19:37 #256
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_198451096
Gefeliciteerd Lily met je oudste *O*
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Licht Ontvlambaar donderdag 11 maart 2021 @ 21:41:18 #257
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_198452842
Lily, 20 gewoon! Proficiat *O*
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  Moderator donderdag 11 maart 2021 @ 21:48:46 #258
5428 crew  miss_sly
pi_198452993
quote:
1s.gif Op donderdag 11 maart 2021 11:52 schreef lily het volgende:
Goed idee van die foto’s. Ook maar eens naar kijken dan.
Onze oudste is vandaag 20 geworden dus het wordt wel eens tijd (hoewel we van rond zijn geboorte en jonge jaren alleen fysieke foto’s hebben wegens gebrek aan digitale apparaten).
Nee, 20? Hoe kan dat nou? Gefeliciteerd!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_198453318
Wauw lily 20 al! Van harte met je grote zoon! *O*
pi_198453893
Ja, 20. Wtf.
Het mooie is dat hij er zelf ook verbaasd over is. Ben ik 20? Wow. De tijd is voorbij gevlogen.

Hij zegt dus ook dat hij het zich kan herinneren dat hij ‘s middags naar bed ging.
Hij heeft een ijzersterk geheugen.

Dank voor de feli’s :*
  vrijdag 12 maart 2021 @ 13:23:38 #261
99066 Jiggle
twijfelt zelden
pi_198460866
Even een vraagje over "afspreken", geen idee of dat hier in het juiste topic staat.

Hebben meer ouders te maken met issues die daar allemaal bij komen kijken?

Allereerst met het afwachten wie met wie afgesproken heeft bij het ophalen uit school (groep 3), met discussiepunten als "vorige keer was het al bij jou", "ik wil nie met die, "we hebben afgesproken maar ik zie hem niet" :) :) :), dat soort dingen :).

Maar daarnaast ook het uiteindelijke afspreken bij ons thuis. Als ie bij een ander speelt hoor ik nooit kwaaie verhalen, maar hier thuis is het altijd meerdere keren ruzie omdat ze niet hetzelfde willen spelen of omdat er iets niet eerlijk is gegaan.

Ze ff lekker hun gang laten gaan is er bij ons thuis helaas niet bij, hoe is dat bij anderen?
pi_198467733
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 maart 2021 13:23 schreef Jiggle het volgende:
Even een vraagje over "afspreken", geen idee of dat hier in het juiste topic staat.

Hebben meer ouders te maken met issues die daar allemaal bij komen kijken?

Allereerst met het afwachten wie met wie afgesproken heeft bij het ophalen uit school (groep 3), met discussiepunten als "vorige keer was het al bij jou", "ik wil nie met die, "we hebben afgesproken maar ik zie hem niet" :) :) :), dat soort dingen :).

Maar daarnaast ook het uiteindelijke afspreken bij ons thuis. Als ie bij een ander speelt hoor ik nooit kwaaie verhalen, maar hier thuis is het altijd meerdere keren ruzie omdat ze niet hetzelfde willen spelen of omdat er iets niet eerlijk is gegaan.

Ze ff lekker hun gang laten gaan is er bij ons thuis helaas niet bij, hoe is dat bij anderen?
Herkenbaar!

Mijn dochter heeft een vriendinnetje in de klas en haar moeder is zo lief om de kinderen op woensdag mee naar huis te nemen omdat ik dan nog aan het werk ben. Als ik mijn dochter kom ophalen is het vaak 'Ahhhh, mag ik nog blijven spelen?'. Vriendinnetje: 'Ja, ze is zo kort hier geweest! '.

Als ik dat vriendinnetje hier uitnodig om te spelen is het vaak ruzie. De één wil met dat spelen en de ander wil met iets anders spelen. De één wil beneden met de switch spelen, de ander wil boven spelen. Zucht. Geen idee waar het aan ligt, want op school zijn ze dikke vriendinnen en doen ze vaak dingen samen.
pi_198467957
Lily Gefeliciteerd
20 echt?? Hoe dan???
pi_198468017
Lily gefeliciteerd!
  zondag 14 maart 2021 @ 15:38:08 #265
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_198496343
Vraagje, wat geven jullie mee als broodbeleg voor op school? Er is geen koelkast, dus ik dacht: geen kaas of vlees. Maar mijn man vindt dat dat wel kan.
KuikenGuppy
pi_198496401
Smeerkaas, jam, boterhamworst, pindakaas, appelstroop. Hier wel een koelkast overigens, maar geloof niet dat hij die gebruikt. Boterhamworst redt het prima tot 11.30 Kaas ook wel, denk ik eigenlijk. Dat kreeg ik vroeger in elk geval zelf mee :D
pi_198496629
De oudste had altijd 1 worst(cervelaat/ham), 1 (smeer)kaas, 1 koekjessmeer(speculaaspasta). Alleen geen worst als het mega-warm was.

De jongste has tot de lockdown 1 met chocopasta en 1 met appelstroop. Nu ipv appelstroop kip/kalkoenfilet. Al heeft hij liever geen vlees/kaas, dat vindt hij niet lekker. Kalkoenfilet is acceptabel na lang oefenen..
Maar met warm weer wordt dat ook weer appelstroop.

Allebei op bevroren brood trouwens. Al is dat natuurlijk ook wel ontdooit na een uurtje. In ieder geval nog geen zieke kinderen gehad daarvan..
pi_198496773
quote:
1s.gif Op zondag 14 maart 2021 15:38 schreef Burdie het volgende:
Vraagje, wat geven jullie mee als broodbeleg voor op school? Er is geen koelkast, dus ik dacht: geen kaas of vlees. Maar mijn man vindt dat dat wel kan.
Alles behalve rauw vlees (filet americain of ossenworst). Maar wel gewoon ham of kipfilet. Als het écht 30+ graden is alleen kaas of pindakaas idd. Dan even geen vleeswaren. Ik vind warme kaas niet te vreten, maar kinderen geven er niks om :+.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_198497779
quote:
1s.gif Op zondag 14 maart 2021 15:38 schreef Burdie het volgende:
Vraagje, wat geven jullie mee als broodbeleg voor op school? Er is geen koelkast, dus ik dacht: geen kaas of vlees. Maar mijn man vindt dat dat wel kan.
Wij hebben dat opgelost door 's zomers mini koelelementjes (van de Action) mee te geven in de broodtrommel.
Verder smeren wij eens per week brood en vriezen dat met vleeswaren/hagelslag/pasta/jam etc. en al in. Het gaat bevroren de broodtrommel in en is ontdooid (maar nog niet in staat van ontbinding) als het lunchpauze is. Werkt prima. :)
pi_198498218
De mijne krijgt geen vlees en kaas op brood vindt hij niet lekker. Dus vaak smeersels in de vorm van Speculoos pasta, pindakaas, smeerkaas etc.
Gaf hem in groep 1 altijd Optimel mee voor de pauze, dát wil dus niet zonder koelkast :X
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_198498305
Ik geef gewoon worst en kaas mee. Worst as in boterhamworst of ham. Geen rauwe vleeswaren of kipfilet. Kwa zoet vind ik het wat lastiger omdat mijn dochter aanleg heeft om dik te worden. Ik doe nu vaak 100% pindakaas of soms een boterham met een dun laagje chocopasta.
  zondag 14 maart 2021 @ 17:35:44 #272
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_198498980
Bedankt dames O+. Ik dacht eraan evt een klein koeltasje te kopen voor de lunch. Het is overigens maar voor tijdelijk, als de lockdown opgeheven wordt, gaan ze weer terug op het schoolrooster waarbij ze thuis lunchen.
KuikenGuppy
pi_198499521
Ik heb er nooit bij stil gestaan dat dit een issue kan zijn. Vroeger had ik al een continu-rooster en ik kreeg gewoon alles mee, dat ging prima. Dat doe ik nu bij Sjaak ook.
Maar ik snap dat je er bij stil staat als je wel anders gewend bent :)
  zondag 14 maart 2021 @ 18:08:48 #274
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_198499555
Ik heb voor de heel warme dagen coolpacks in de vriezer liggen. Die vouw ik dat om de beker heen of ik leg die onder de trommel die ik omwikkel met folie. Misschien is dat een idee @Burdie?
Wir müssen leben, bis wir sterben!
  Licht Ontvlambaar zondag 14 maart 2021 @ 18:09:44 #275
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_198499568
quote:
0s.gif Op zondag 14 maart 2021 18:05 schreef MevrouwCactus het volgende:
Ik heb er nooit bij stil gestaan dat dit een issue kan zijn. Vroeger had ik al een continu-rooster en ik kreeg gewoon alles mee, dat ging prima. Dat doe ik nu bij Sjaak ook.
Maar ik snap dat je er bij stil staat als je wel anders gewend bent :)
Hier ook nog nooit bij stilgestaan inderdaad, ze is inmiddels 16 en leeft nog steeds gelukkig :P
Favoriet hier is kruidenkaas/kipfilet/sla
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  zondag 14 maart 2021 @ 18:14:57 #276
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_198499671
Ik bleef vroeger ook over op school. Ik had een hekel aan zweetkaas en jam die helemaal in je boterham trok, verder alles prima. Hier kiezen de kinderen zelf (en de oudste smeert ook zelf)...

Op mijn werk is er trouwens ook 1 koelkast voor 450 medewerkers, dus de meesten hebben hun lunch ook gewoon in hun tas zitten. Nog nooit ziek van geworden...
  zondag 14 maart 2021 @ 20:17:52 #277
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_198501436
Haha oké, ik ben het juist helemaal niet gewend, pas vanaf de middelbare school en toen maakte ik zelf m'n lunch (of we gingen wat halen in de schoolkantine).
Maar dan ga ik morgen gewoon eens wat anders meegeven dan pindakaas, appelstroop en chocopasta :+.
KuikenGuppy
pi_198501589
quote:
1s.gif Op zondag 14 maart 2021 20:17 schreef Burdie het volgende:
Haha oké, ik ben het juist helemaal niet gewend, pas vanaf de middelbare school en toen maakte ik zelf m'n lunch (of we gingen wat halen in de schoolkantine).
Maar dan ga ik morgen gewoon eens wat anders meegeven dan pindakaas, appelstroop en chocopasta :+.
Je kan ook een gekookt eitje op het brood doen. Ik geef weleens gewoon een ei mee voor naast haar boterham.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 14 maart 2021 @ 20:34:53 #279
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_198501775
quote:
1s.gif Op donderdag 11 maart 2021 11:52 schreef lily het volgende:
Onze oudste is vandaag 20 geworden
De jouwe ook al 20? Gefeliciteerd! *G*

Het gaat echt zo gruwelijk hard :X
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_198514148
Hier hebben ze al sinds de start op school een koeltasje met daarin de broodtrommel en lunchbeker. Blijft het redelijk goed koel in. In de warmere perioden gaan in het koeltasje ook nog koelelementen.

Zoiets hebben ze hier. Verkrijgbaar in allerlei designs dus voor ieder wat wils:https://www.ilovespeelgoe(...)lm6QGwAaApuGEALw_wcB
pi_198543222
Ja hoi! Sjaak is geen kleuter meer, maar een gewoon kind. Ofzo. Hoe noem je de tijd na een kleuter? En hoezo is hij al 6?
pi_198543807
Gefeliciteerd mevrouwC. Gewoon kind inderdaad.
Vond het erg jammer in mijn dagboek toen. Ik had voor de dreumes, peuter en kleuterfase allemaal leuke tags. En na kind wist ik niet meer wat ik als tag moest verzinnen.
  woensdag 17 maart 2021 @ 09:12:43 #283
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_198543820
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 08:26 schreef MevrouwCactus het volgende:
Ja hoi! Sjaak is geen kleuter meer, maar een gewoon kind. Ofzo. Hoe noem je de tijd na een kleuter? En hoezo is hij al 6?
Gefeliciteerd!

Kuiken zei altijd: nu ben ik een jeugd.
:D :').
KuikenGuppy
pi_198543845
Kind... wat een saai woord :')

Jeugd _O- Vind ik wel erg grappig.

Ik ga nog eens nadenken over hoe ik Sjaak nu ga noemen...
pi_198543861
quote:
0s.gif Op zondag 14 maart 2021 20:34 schreef Rewimo het volgende:

[..]

De jouwe ook al 20? Gefeliciteerd! *G*

Het gaat echt zo gruwelijk hard :X
Ja, niet normaal meer :X


Gefeliciteerd MevrouwCactus, met je jeugdige :P
pi_198543936
Gefeliciteerd MevrouwCactus!

Was het niet schoolkind? Niet dat dat nou beter is.. ik blijf hem mini noemen :P
En het is maar 4 jaar, dan kun je weer over naar tiener. Gaat snel genoeg.
pi_198543940
Een jeugd O+
Mevrouw C, van harte met je "kleuter-geweest" ;)
Mama van 2 lieve meiden :)
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 17 maart 2021 @ 09:24:05 #288
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_198543943
quote:
0s.gif Op woensdag 17 maart 2021 09:15 schreef MevrouwCactus het volgende:
Kind... wat een saai woord :')

Jeugd _O- Vind ik wel erg grappig.

Ik ga nog eens nadenken over hoe ik Sjaak nu ga noemen...
Een post-kleuter? ;)

Gefeliciteerd! *G*
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_198634069
Mijn kind van 6 eneenhallef speelt bijna niet meer. Ze knutselt, maar poppen, lego, barbies, puzzels - niets weet haar interesse te behouden. Ze knutselt wel heel erg veel en maakt dan allemaal apparaten en uitvindingen.

Ze was heel plots klaar met spelen (rollenspel, bouwen, fantasiewerwerelden maken etc) een half jaar geleden. We makens ons wat zorgen om haar. Hebben het idee dat ze haar ei niet kwijt kan in spel, waar ze dat eerst wel kon. Voor mijn gevoel speelde ik tot mijn 12 met van alles en nog wat, maar vraag me ineens af of die herinneringen wel kloppen :D

Waar spelen jullie post-kleuter/jeugd/kinderen mee in de leeftijd van 7-8-9 jaar?
pi_198634457
quote:
0s.gif Op maandag 22 maart 2021 14:38 schreef Roomsnoes het volgende:

Waar spelen jullie post-kleuter/jeugd/kinderen mee in de leeftijd van 7-8-9 jaar?
Mijn 8-jarige zoon speelt veel met z'n Lego, autootjes, Duplo icm racebaan. Buiten met z'n skelter of step en met wat stokjes en stenen vermaakt hij zich ook altijd nog prima.

Nu hangt hij onderuitgezakt voor de tv, moet ook kunnen :+
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
  maandag 22 maart 2021 @ 15:44:44 #291
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_198635128
Lego... en lego.... en lego...

En soms met duplo (in combinatie met hubelino knikkerbaan).

Verder is ie graag buiten, hutten bouwen in de tuin (met allerlei in de garage/ schuur gevonden materialen) of gewoon schommelen of spelen met vriendjes.

En verder is Donald Ducks lezen en spelletjes spelen op de iPad favoriet...
pi_198635301
Hier wordt gespeeld met Lego, houten blokken (veel van Grimms, daar maken we dan een racebaan van enzo), we spelen veel spelletjes, Sjaak vermaakt zichzelf met De vloer is lava. En heel veel buiten spelen!
  maandag 22 maart 2021 @ 16:07:10 #293
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_198635426
Voor mijn meiden (8 jaar) een beetje hetzelfde. Veel knutselen, tekenen, strijkkralen, aquabeads etc. En buitenspelen: skeeleren, fietsen, steppen. Heel soms lego, playmobil of Gravitraxx. Ze doen nog wel veel rollenspellen met knuffels.

Oudste (9 jaar) speelt vooral buiten of met treinen. Verder lezen of tekenen.

En alledrie dol op hun tablet. Spelletjes, fimpjes kijken maar ook foto's en video's maken.
pi_198635526
Oh ja, die tablet. En Minecraft op de laptop.
pi_198636173
Mijn dame van 8 knutselt heeeeel veel.. Maar verder toch ook veel rollenspelen. Ze is detective met het overbuurmeisje en onderzoekt dan verdachte zaken in de buurt.. Soms zijn ze superheldje. Verder veel lego en rollenspelen met de knuffels..
Het overbuurmeisje is trouwens pas een half jaar van de rollenspelen, hiervoor alleen knutselen, skeeleren enzo en leren. Het dichtst bij rollenspelen dat ze kwam was schooltje spelen waarbij haar moeder of ik de juf moesten zijn en zij werkboekjes wilde maken..Bij haar begon het kunnen spelen van rollenspelen dus pas bij 8 jaar..
pi_198636471
iets heel anders..iemand nog tips voor bovenstaande 8 jarige die soms geheel vastloopt? Soms bij een moeilijke rekenopgave of nu bij het maken van een werkstuk.. Ze wordt stil en stopt nog net niet met ademen. Maar kan niet meer verwoorden wat ze denkt. Kan ook nieys meer vertellen over het onderwerp van haar werkstuk, terwijl ze er eerder zo n zin in had en er zo een half uur over kon babbelen..Nu komt ze niet verder dan de titel, ook niet als ik meedenk..
Het lijkt een soort angst om te falen, dat t in 1x perfect moet of dat het niet lukt zoals ze in haar hoofd heeft, maar meestal heeft ze daar niet zo n last van..
  vrijdag 26 maart 2021 @ 19:03:39 #297
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_198704053
Ik heb geen tip watmoetikkiezen. Wel herken ik het bij mij en bij mijn kinderen. Dat verlamd raken en niks meer kunnen. Ik heb het inderdaad altijd als faalangst gezien. Bij mij zelf gaat het altijd op het laatste moment over in een soort fatallisme. Dan heb ik het gevoel dat het toch allemaal niks meer uitmaakt en dan gaat de verlamming er af.

Bij mijn dochter hebben we daar wel hulp voor gezocht dmv cognitieve therapie. Het heeft niet zoveel geholpen, vond ik :N

Ik liep vandaag weer tegen een staaltje puberlogica aan. Mijn zoon heeft vorige week een tentamenperiode gehad en kreeg deze week langzaam de cijfers binnen. Overal prima cijfers, maar een 2,7 voor een vak en vooral een onderdeel dat hem echt niet ligt. Vandaag kreeg hij zijn laatste cijfer binnen voor economie. Ook weer prima. Hij was zelf echter bitter teleurgesteld over dat cijfer: "ik had gehoopt dat het een onvoldoende zou zijn, dan had ik een goede reden gehad om die 2,7 niet te herkansen". Helaas het wordt toch de herkansing die hij niet wil })
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_198706675
Weet iemand een tandpasta die niet zo minty van smaak is? Mijn dochter vindt alles wat we gehad hebben te scherp... Nu pikachu tandpasta van prodent, ook te scherp... Ik wil wel weer terug gaan naar de tandpasta tot 5/6 jaar, maar ik weet niet of dat nou heel goed schoon maakt.
pi_198707021
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 21:14 schreef Sunshine1982 het volgende:
Weet iemand een tandpasta die niet zo minty van smaak is? Mijn dochter vindt alles wat we gehad hebben te scherp... Nu pikachu tandpasta van prodent, ook te scherp... Ik wil wel weer terug gaan naar de tandpasta tot 5/6 jaar, maar ik weet niet of dat nou heel goed schoon maakt.
Er zijn tandpasta tabletten, misschien is dat iets?

Sjaak wil overigens niets anders dan de Cars tandpasta van Oral B. Dus die hebben we nog 4 tubes op voorraad...
pi_198707547
Hier Elmex, nooit een punt. Is die al te minty bevonden?
pi_198708028
Dicht
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')