STAAL is dan ook een draak van een methode.quote:Op donderdag 28 januari 2021 15:58 schreef Mevr_Mus het volgende:
Haha, heel herkenbaar, de frustraties bij nieuwsbegrip
In dat opzichte is het thuisonderwijs wel interessant. Ik heb nu veel meer zicht op de lesmethodes en begrijp nu ook waarom bepaalde methodes minder goed werken bij onze kinderen.
Ik word plaatsvervangend ongelukkig van STAAL bijvoorbeeld
Bij ons op school zijn de leerkrachten ook enthousiast. Maar voor onze oudste werken die categorieën totaal niet. Er zit veel te veel ruis in, waardoor bij de regels heel creatief toepastquote:Op donderdag 28 januari 2021 16:23 schreef mousemicky het volgende:
STAAL, ik kan er ook niets mee, die tig categorieën voor spelling die ze uit hun hoofd moeten leren. Maar voor zoon werkt t dus echt wonderbaarlijk goed, hij houdt van logisch redeneren en regeltjes toepassen. Juf is ook erg enthousiast blijkbaar.
Is een broek niet te krap? Of is dat dan weer regio-gebondenquote:Op donderdag 28 januari 2021 16:46 schreef Nanukerst het volgende:
STAAL heeft een au-ou-plaat en bijbehorende rap. Op die au-plaat staat een vrouw, wat Sticker dus een tijd met au schreef. Maar nee, het ging niet om die vrouw maar om haar broek, die was NAUW. Daar kan ik dus niks mee he.
Als de juf zegt dat je goed naar de au-plaat moet kijken, zou mijn 9-jarige in staat zijn om te schrijven dat de vrauw een kraupe brauk draagt Als je vraagt het op te schrijven zoals het in boeken wordt geschreven doet hij het wel goedquote:Op donderdag 28 januari 2021 17:23 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Is een broek niet te krap? Of is dat dan weer regio-gebonden
In mijn regio is een broek te 'eng'.quote:Op donderdag 28 januari 2021 17:23 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Is een broek niet te krap? Of is dat dan weer regio-gebonden
Australië neem ik aan?quote:Op donderdag 28 januari 2021 19:17 schreef livelink het volgende:
Even zo'n au-plaat opgezocht om te zien waar jullie het over hebben. Maar hier zou mijn zoon ook compleet de mist mee in gaan hoor.
Sterker nog, ik heb zelf geen idee wat ze bij het niet ingevulde ballonnetje bij de vlag bedoelen (tenzij nog een keer blauw, maar die hadden ze al bij de auto)
[ afbeelding ]
OMG, natuurlijk. TOPO-STAALquote:
Niets is wat het lijkt...quote:Op donderdag 28 januari 2021 19:20 schreef Nanukerst het volgende:
Eigenlijk is de au-plaat een soort van widm-raadsel. Je ziet het pas als je het weet. Of andersom. Ofzo.
Ik moet bij die kleurplaat aan mijn broer denken. Die zat in groep 3 of 4 en die moest de namen schrijven bij plaatjes.quote:
!quote:Op donderdag 28 januari 2021 15:58 schreef Mevr_Mus het volgende:
Ik word plaatsvervangend ongelukkig van STAAL bijvoorbeeld
Dank voor je uitleg, nu snap ik eindelijk de categorie klankgroepenwoord...quote:Op donderdag 28 januari 2021 20:40 schreef Hupje het volgende:
@:Lemijn Ze gebruiken klankgroepen. Het woord 'letter' heeft 2 lettergrepen: let-ter. En ook 2 klankgroepen: le-tter. In klankgroepen verdelen is hoe je het hoort als je het woord zou roepen, zeg maar.
Echt? Want ik zou namelijk wel let-ter roepen.quote:Op donderdag 28 januari 2021 20:40 schreef Hupje het volgende:
@:Lemijn Ze gebruiken klankgroepen. Het woord 'letter' heeft 2 lettergrepen: let-ter. En ook 2 klankgroepen: le-tter. In klankgroepen verdelen is hoe je het hoort als je het woord zou roepen, zeg maar.
Het is niet logisch, het is een regel die ze moeten leren en toepassen. Klankgroepenwoord, letter, le- eindigt op een korte e, dan moet je de t verdubbelen. Of zoiets. Ik kan er ook niet zo veel mee, maar zo lang mijn kind leert spellen en het voor hem werkt hoor je mij niet klagen...quote:Op donderdag 28 januari 2021 20:49 schreef Lemijn het volgende:
Ik wil nu zeggen 'ja maar zo werkt het niet' maar dat zal wel geen zin hebben. Ik leg het op een stapel waar ook al mijn verbazing over staartdelingen, optellen etc ligt. Ik zal wel oud worden .
Ik ook hoor. Wij zijn vroeger geïndoctrineerd met het denken in lettergrepen denk ik...quote:Op donderdag 28 januari 2021 20:54 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Echt? Want ik zou namelijk wel let-ter roepen.
Ik vind het wel logisch. Lettergrepen gebruik je toch vooral voor het afbreken van woorden als je schrijft. En hoe vaak doe je dat nou?quote:Op donderdag 28 januari 2021 20:54 schreef mousemicky het volgende:
[..]
Het is niet logisch, het is een regel die ze moeten leren en toepassen. Klankgroepenwoord, letter, le- eindigt op een korte e, dan moet je de t verdubbelen. Of zoiets. Ik kan er ook niet zo veel mee, maar zo lang mijn kind leert spellen en het voor hem werkt hoor je mij niet klagen...
En dan breekt de dag aan waarop je discussie krijgt over het woord 'omelet'.quote:Op donderdag 28 januari 2021 20:57 schreef Hupje het volgende:
De regel is dan dat als je aan het eind van een klangroep een korte klank hoort, de volgende klankgroep twee medeklinkers krijgt. Hoor je aan het eind van de klankgroep een lange klank, dan haal je er een weg van de lange klank.
/Juffen modus uit
insert mijn zoon met een vermoeide zucht: Dat is dan vast een uitzondering, mamaquote:Op donderdag 28 januari 2021 20:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En dan breekt de dag aan waarop je discussie krijgt over het woord 'omelet'.
Inderdaad! Leenwoord.quote:Op donderdag 28 januari 2021 21:00 schreef livelink het volgende:
[..]
insert mijn zoon met een vermoeide zucht: Dat is dan vast een uitzondering, mama
Ik begrijp wat je bedoeld, maar voor mij persoonlijk gaat dat niet op (zal wel een afwijking zijn ) Ik zeg/hoor echt let-ter, niet lè-(t)ter. Maar hee, als het gemakkelijker is met leren lezen/schrijven, prima tochquote:Op donderdag 28 januari 2021 20:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind het wel logisch. Lettergrepen gebruik je toch vooral voor het afbreken van woorden als je schrijft. En hoe vaak doe je dat nou?
Het is geen afwijking - het is wat je gewend bent. Dat heb ik zelf ook. Maar lettergrepen zijn een vrij visueel instrument terwijl klankgroepen meer auditief zijn. Daarom vind ik het wel zinnig om bij kinderen met klankgroepen te werken. Mijn zoon begrijpt niks van lettergrepen; hij weet niet beter.quote:Op donderdag 28 januari 2021 21:15 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik begrijp wat je bedoeld, maar voor mij persoonlijk gaat dat niet op (zal wel een afwijking zijn ) Ik zeg/hoor echt let-ter, niet lè-(t)ter. Maar hee, als het gemakkelijker is met leren lezen/schrijven, prima toch
Ik ben ervan overtuigd dat taalvaardigheid ontwikkelen een kwestie van meters maken is: veel discussiëren aan de eettafel, lezen, schrijven. Maar ja, niet alle kinderen lezen of schrijven enthousiast. Voor hen is er dan de gemankeerde logica van taalmethodes. Ze komen er een eind mee.quote:Op donderdag 28 januari 2021 21:33 schreef Lemijn het volgende:
Omdat hier zo lekker veel juffen en onderwijskundigen en zo rondlopen nog even een vraag.
Stel, je hebt een gemiddeld intelligent, redelijk taalgevoelig kind dat veel leest. Leert die niet min of meer vanzelf spelling? Zonder 30 staal-regels?
Ik weet het eigenlijk ook niet. Dit vond ik wel treffend (zie ook de tabel getoond op 9:25):quote:Of was het ‘vroeger’ ook zo ingewikkeld. Ik weet oprecht niet hoe ik dit in de jaren tachtig leerde. Of mijn moeder in de jaren vijftig. Ik zou dat best willen weten.
Het is zeker goed dat die taalmethodes er zijn! En dat men ze probeert te verbeteren. Idem voor rekenen.quote:Op donderdag 28 januari 2021 21:43 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ben ervan overtuigd dat taalvaardigheid ontwikkelen een kwestie van meters maken is: veel discussiëren aan de eettafel, lezen, schrijven. Maar ja, niet alle kinderen lezen of schrijven enthousiast. Voor hen is er dan de gemankeerde logica van taalmethodes. Ze komen er een eind mee.
[..]
Ik wou vooral zeggen dat ik denk dat je kind er zonder die methodes wel komt - en hopelijk ook ondanks die methodes. Ze maken soms meer kapot dan ons lief zou moeten zijn. Ik houd erg van het vak Nederlands, maar niet van hoe het er nu uitziet. Er gaat leesplezier verloren en dat is juist zo belangrijk om taalvaardig te worden.quote:Op donderdag 28 januari 2021 21:57 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Het is zeker goed dat die taalmethodes er zijn! En dat men ze probeert te verbeteren. Idem voor rekenen.
Ik ga er ook eens met mijn moeder over praten. Ik vermoed dat die zich wel iets herinnert van onze schooltijd. Zo herinner ik me echt helemaal niets van begrijpend lezen. Signaalwoorden, huh? Die voorbeelden van Arjen Lubach doen bij mij geen enkele bel rinkelen. Maar ik weet wel dat we moesten lezen. En verhalen schrijven. En werkstukken.
Dit vraag ik me ook af. Ik ben erg taalvaardig, maar alles wat ik weet over spelling is omdat ik dat 'gewoon' weet (vermoedelijk vaker heb gelezen want ik las als kind al heel veel). Ik heb niet het idee dat mijn Nederlands goed is dankzij een methode met 68 regels die al dan niet toegepast moeten worden.quote:Op donderdag 28 januari 2021 21:33 schreef Lemijn het volgende:
Omdat hier zo lekker veel juffen en onderwijskundigen en zo rondlopen nog even een vraag.
Stel, je hebt een gemiddeld intelligent, redelijk taalgevoelig kind dat veel leest. Leert die niet min of meer vanzelf spelling? Zonder 30 staal-regels?
Of was het ‘vroeger’ ook zo ingewikkeld. Ik weet oprecht niet hoe ik dit in de jaren tachtig leerde. Of mijn moeder in de jaren vijftig. Ik zou dat best willen weten.
Voor mijzelf sprekend werkte het idd zo. Ik las vrij veel, en leerde tegelijk moeilijke woorden in context (zowel spelling als betekenis).quote:Op donderdag 28 januari 2021 21:33 schreef Lemijn het volgende:
Omdat hier zo lekker veel juffen en onderwijskundigen en zo rondlopen nog even een vraag.
Stel, je hebt een gemiddeld intelligent, redelijk taalgevoelig kind dat veel leest. Leert die niet min of meer vanzelf spelling? Zonder 30 staal-regels?
Of was het ‘vroeger’ ook zo ingewikkeld. Ik weet oprecht niet hoe ik dit in de jaren tachtig leerde. Of mijn moeder in de jaren vijftig. Ik zou dat best willen weten.
Da's een normaal fenomeen (hypercorrectie). Zie bijvoorbeeld dit artikel waarin ook voor inzicht en tegen het klakkeloos toepassen van regels wordt gepleit.quote:Op donderdag 28 januari 2021 22:29 schreef Nanukerst het volgende:
Leuk om te weten: mijn beide kinderen zijn beduidend meer taalfouten gaan maken nadat ze de spellingsregels aangeleerd kregen.
vroeger (ik ben van 1982) hadden we ook de letterdief oid bij lopen (geen loopen dus ik me er één weg) en nog iets bij bommen waardoor je kon onthouden dat de medeklinker dubbel moest. En daar gebruikte je ook de 'klankgroep' bij, al noemden ze dat niet zo..quote:Op donderdag 28 januari 2021 21:33 schreef Lemijn het volgende:
Omdat hier zo lekker veel juffen en onderwijskundigen en zo rondlopen nog even een vraag.
Stel, je hebt een gemiddeld intelligent, redelijk taalgevoelig kind dat veel leest. Leert die niet min of meer vanzelf spelling? Zonder 30 staal-regels?
Of was het ‘vroeger’ ook zo ingewikkeld. Ik weet oprecht niet hoe ik dit in de jaren tachtig leerde. Of mijn moeder in de jaren vijftig. Ik zou dat best willen weten.
Ik vroeg me al af hoe ik dit aan m'n zoon moest uitleggen, dank je! Heb hetzelfde tijd terug tijdens een oudergesprek gevraagd, omdat ik wilde weten hoe zij dat leren, zodat ik het hem niet eerst anders zou hebben geleerd. Dat was overgang van groep 1 naar 2 en kreeg alleen "dat hoeft hij nog lang niet te weten".. Momenteel zeggen ze dat ze geen woorden/rekenen met hem doen omdat hij in groep 2 zit en dat mag echt pas in groep 3 hoor. Maar hij wil het zelf en oefent er uit zichzelf mee, dus dan probeer ik het zelf maar zo goed mogelijk uit te leggen (geen reguliere school trouwens, misschien zijn ze er daarom zo strikt in)quote:Op donderdag 28 januari 2021 20:57 schreef Hupje het volgende:
De regel is dat als je aan het eind van een klangroep een korte klank hoort, de volgende klankgroep twee medeklinkers krijgt. Hoor je aan het eind van de klankgroep een lange klank, dan haal je er een weg van de lange klank.
/Juffen modus uit
Bij een tweetekenklank (oe, ie, eu, ui, ei, ij, au, ou) en een medeklinker 'schrijf je het woord zoals je het hoort'quote:Op donderdag 28 januari 2021 23:41 schreef Gevalletje het volgende:
[..]
Ik vroeg me al af hoe ik dit aan m'n zoon moest uitleggen, dank je! Heb hetzelfde tijd terug tijdens een oudergesprek gevraagd, omdat ik wilde weten hoe zij dat leren, zodat ik het hem niet eerst anders zou hebben geleerd. Dat was overgang van groep 1 naar 2 en kreeg alleen "dat hoeft hij nog lang niet te weten".. Momenteel zeggen ze dat ze geen woorden/rekenen met hem doen omdat hij in groep 2 zit en dat mag echt pas in groep 3 hoor. Maar hij wil het zelf en oefent er uit zichzelf mee, dus dan probeer ik het zelf maar zo goed mogelijk uit te leggen (geen reguliere school trouwens, misschien zijn ze er daarom zo strikt in)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |