STAAL is dan ook een draak van een methode.quote:Op donderdag 28 januari 2021 15:58 schreef Mevr_Mus het volgende:
Haha, heel herkenbaar, de frustraties bij nieuwsbegrip![]()
In dat opzichte is het thuisonderwijs wel interessant. Ik heb nu veel meer zicht op de lesmethodes en begrijp nu ook waarom bepaalde methodes minder goed werken bij onze kinderen.
Ik word plaatsvervangend ongelukkig van STAAL bijvoorbeeld
Bij ons op school zijn de leerkrachten ook enthousiast. Maar voor onze oudste werken die categorieën totaal niet. Er zit veel te veel ruis in, waardoor bij de regels heel creatief toepastquote:Op donderdag 28 januari 2021 16:23 schreef mousemicky het volgende:
STAAL, ik kan er ook niets mee, die tig categorieën voor spelling die ze uit hun hoofd moeten leren. Maar voor zoon werkt t dus echt wonderbaarlijk goed, hij houdt van logisch redeneren en regeltjes toepassen. Juf is ook erg enthousiast blijkbaar.
Is een broek niet te krap? Of is dat dan weer regio-gebondenquote:Op donderdag 28 januari 2021 16:46 schreef Nanukerst het volgende:
STAAL heeft een au-ou-plaat en bijbehorende rap. Op die au-plaat staat een vrouw, wat Sticker dus een tijd met au schreef. Maar nee, het ging niet om die vrouw maar om haar broek, die was NAUW. Daar kan ik dus niks mee he.
Als de juf zegt dat je goed naar de au-plaat moet kijken, zou mijn 9-jarige in staat zijn om te schrijven dat de vrauw een kraupe brauk draagtquote:Op donderdag 28 januari 2021 17:23 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Is een broek niet te krap? Of is dat dan weer regio-gebonden
In mijn regio is een broek te 'eng'.quote:Op donderdag 28 januari 2021 17:23 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Is een broek niet te krap? Of is dat dan weer regio-gebonden
Australië neem ik aan?quote:Op donderdag 28 januari 2021 19:17 schreef livelink het volgende:
Even zo'n au-plaat opgezocht om te zien waar jullie het over hebben. Maar hier zou mijn zoon ook compleet de mist mee in gaan hoor.
Sterker nog, ik heb zelf geen idee wat ze bij het niet ingevulde ballonnetje bij de vlag bedoelen (tenzij nog een keer blauw, maar die hadden ze al bij de auto)
[ afbeelding ]
Niets is wat het lijkt...quote:Op donderdag 28 januari 2021 19:20 schreef Nanukerst het volgende:
Eigenlijk is de au-plaat een soort van widm-raadsel. Je ziet het pas als je het weet. Of andersom. Ofzo.
Ik moet bij die kleurplaat aan mijn broer denken. Die zat in groep 3 of 4 en die moest de namen schrijven bij plaatjes.quote:
quote:Op donderdag 28 januari 2021 15:58 schreef Mevr_Mus het volgende:
Ik word plaatsvervangend ongelukkig van STAAL bijvoorbeeld
Dank voor je uitleg, nu snap ik eindelijk de categorie klankgroepenwoord...quote:Op donderdag 28 januari 2021 20:40 schreef Hupje het volgende:
@:Lemijn Ze gebruiken klankgroepen. Het woord 'letter' heeft 2 lettergrepen: let-ter. En ook 2 klankgroepen: le-tter. In klankgroepen verdelen is hoe je het hoort als je het woord zou roepen, zeg maar.
Echt? Want ik zou namelijk wel let-ter roepen.quote:Op donderdag 28 januari 2021 20:40 schreef Hupje het volgende:
@:Lemijn Ze gebruiken klankgroepen. Het woord 'letter' heeft 2 lettergrepen: let-ter. En ook 2 klankgroepen: le-tter. In klankgroepen verdelen is hoe je het hoort als je het woord zou roepen, zeg maar.
Het is niet logisch, het is een regel die ze moeten leren en toepassen. Klankgroepenwoord, letter, le- eindigt op een korte e, dan moet je de t verdubbelen. Of zoiets. Ik kan er ook niet zo veel mee, maar zo lang mijn kind leert spellen en het voor hem werkt hoor je mij niet klagen...quote:Op donderdag 28 januari 2021 20:49 schreef Lemijn het volgende:
Ik wil nu zeggen 'ja maar zo werkt het niet' maar dat zal wel geen zin hebben. Ik leg het op een stapel waar ook al mijn verbazing over staartdelingen, optellen etc ligt. Ik zal wel oud worden.
Ik ook hoor. Wij zijn vroeger geïndoctrineerd met het denken in lettergrepen denk ik...quote:Op donderdag 28 januari 2021 20:54 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Echt? Want ik zou namelijk wel let-ter roepen.
Ik vind het wel logisch. Lettergrepen gebruik je toch vooral voor het afbreken van woorden als je schrijft. En hoe vaak doe je dat nou?quote:Op donderdag 28 januari 2021 20:54 schreef mousemicky het volgende:
[..]
Het is niet logisch, het is een regel die ze moeten leren en toepassen. Klankgroepenwoord, letter, le- eindigt op een korte e, dan moet je de t verdubbelen. Of zoiets. Ik kan er ook niet zo veel mee, maar zo lang mijn kind leert spellen en het voor hem werkt hoor je mij niet klagen...
En dan breekt de dag aan waarop je discussie krijgt over het woord 'omelet'.quote:Op donderdag 28 januari 2021 20:57 schreef Hupje het volgende:
De regel is dan dat als je aan het eind van een klangroep een korte klank hoort, de volgende klankgroep twee medeklinkers krijgt. Hoor je aan het eind van de klankgroep een lange klank, dan haal je er een weg van de lange klank.
/Juffen modus uit
insert mijn zoon met een vermoeide zucht: Dat is dan vast een uitzondering, mamaquote:Op donderdag 28 januari 2021 20:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En dan breekt de dag aan waarop je discussie krijgt over het woord 'omelet'.
Inderdaad! Leenwoord.quote:Op donderdag 28 januari 2021 21:00 schreef livelink het volgende:
[..]
insert mijn zoon met een vermoeide zucht: Dat is dan vast een uitzondering, mama
Ik begrijp wat je bedoeld, maar voor mij persoonlijk gaat dat niet op (zal wel een afwijking zijnquote:Op donderdag 28 januari 2021 20:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind het wel logisch. Lettergrepen gebruik je toch vooral voor het afbreken van woorden als je schrijft. En hoe vaak doe je dat nou?
Het is geen afwijking - het is wat je gewend bent. Dat heb ik zelf ook. Maar lettergrepen zijn een vrij visueel instrument terwijl klankgroepen meer auditief zijn. Daarom vind ik het wel zinnig om bij kinderen met klankgroepen te werken. Mijn zoon begrijpt niks van lettergrepen; hij weet niet beter.quote:Op donderdag 28 januari 2021 21:15 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik begrijp wat je bedoeld, maar voor mij persoonlijk gaat dat niet op (zal wel een afwijking zijn) Ik zeg/hoor echt let-ter, niet lè-(t)ter. Maar hee, als het gemakkelijker is met leren lezen/schrijven, prima toch
Ik ben ervan overtuigd dat taalvaardigheid ontwikkelen een kwestie van meters maken is: veel discussiëren aan de eettafel, lezen, schrijven. Maar ja, niet alle kinderen lezen of schrijven enthousiast. Voor hen is er dan de gemankeerde logica van taalmethodes. Ze komen er een eind mee.quote:Op donderdag 28 januari 2021 21:33 schreef Lemijn het volgende:
Omdat hier zo lekker veel juffen en onderwijskundigen en zo rondlopen nog even een vraag.
Stel, je hebt een gemiddeld intelligent, redelijk taalgevoelig kind dat veel leest. Leert die niet min of meer vanzelf spelling? Zonder 30 staal-regels?
Ik weet het eigenlijk ook niet. Dit vond ik wel treffend (zie ook de tabel getoond op 9:25):quote:Of was het ‘vroeger’ ook zo ingewikkeld. Ik weet oprecht niet hoe ik dit in de jaren tachtig leerde. Of mijn moeder in de jaren vijftig. Ik zou dat best willen weten.
Het is zeker goed dat die taalmethodes er zijn! En dat men ze probeert te verbeteren. Idem voor rekenen.quote:Op donderdag 28 januari 2021 21:43 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ben ervan overtuigd dat taalvaardigheid ontwikkelen een kwestie van meters maken is: veel discussiëren aan de eettafel, lezen, schrijven. Maar ja, niet alle kinderen lezen of schrijven enthousiast. Voor hen is er dan de gemankeerde logica van taalmethodes. Ze komen er een eind mee.
[..]
Ik wou vooral zeggen dat ik denk dat je kind er zonder die methodes wel komt - en hopelijk ook ondanks die methodes. Ze maken soms meer kapot dan ons lief zou moeten zijn. Ik houd erg van het vak Nederlands, maar niet van hoe het er nu uitziet. Er gaat leesplezier verloren en dat is juist zo belangrijk om taalvaardig te worden.quote:Op donderdag 28 januari 2021 21:57 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Het is zeker goed dat die taalmethodes er zijn! En dat men ze probeert te verbeteren. Idem voor rekenen.
Ik ga er ook eens met mijn moeder over praten. Ik vermoed dat die zich wel iets herinnert van onze schooltijd. Zo herinner ik me echt helemaal niets van begrijpend lezen. Signaalwoorden, huh? Die voorbeelden van Arjen Lubach doen bij mij geen enkele bel rinkelen. Maar ik weet wel dat we moesten lezen. En verhalen schrijven. En werkstukken.
Dit vraag ik me ook af. Ik ben erg taalvaardig, maar alles wat ik weet over spelling is omdat ik dat 'gewoon' weet (vermoedelijk vaker heb gelezen want ik las als kind al heel veel). Ik heb niet het idee dat mijn Nederlands goed is dankzij een methode met 68 regels die al dan niet toegepast moeten worden.quote:Op donderdag 28 januari 2021 21:33 schreef Lemijn het volgende:
Omdat hier zo lekker veel juffen en onderwijskundigen en zo rondlopen nog even een vraag.
Stel, je hebt een gemiddeld intelligent, redelijk taalgevoelig kind dat veel leest. Leert die niet min of meer vanzelf spelling? Zonder 30 staal-regels?
Of was het ‘vroeger’ ook zo ingewikkeld. Ik weet oprecht niet hoe ik dit in de jaren tachtig leerde. Of mijn moeder in de jaren vijftig. Ik zou dat best willen weten.
Voor mijzelf sprekend werkte het idd zo. Ik las vrij veel, en leerde tegelijk moeilijke woorden in context (zowel spelling als betekenis).quote:Op donderdag 28 januari 2021 21:33 schreef Lemijn het volgende:
Omdat hier zo lekker veel juffen en onderwijskundigen en zo rondlopen nog even een vraag.
Stel, je hebt een gemiddeld intelligent, redelijk taalgevoelig kind dat veel leest. Leert die niet min of meer vanzelf spelling? Zonder 30 staal-regels?
Of was het ‘vroeger’ ook zo ingewikkeld. Ik weet oprecht niet hoe ik dit in de jaren tachtig leerde. Of mijn moeder in de jaren vijftig. Ik zou dat best willen weten.
Da's een normaal fenomeen (hypercorrectie). Zie bijvoorbeeld dit artikel waarin ook voor inzicht en tegen het klakkeloos toepassen van regels wordt gepleit.quote:Op donderdag 28 januari 2021 22:29 schreef Nanukerst het volgende:
Leuk om te weten: mijn beide kinderen zijn beduidend meer taalfouten gaan maken nadat ze de spellingsregels aangeleerd kregen.
vroeger (ik ben van 1982) hadden we ook de letterdief oid bij lopen (geen loopen dus ik me er één weg) en nog iets bij bommen waardoor je kon onthouden dat de medeklinker dubbel moest. En daar gebruikte je ook de 'klankgroep' bij, al noemden ze dat niet zo..quote:Op donderdag 28 januari 2021 21:33 schreef Lemijn het volgende:
Omdat hier zo lekker veel juffen en onderwijskundigen en zo rondlopen nog even een vraag.
Stel, je hebt een gemiddeld intelligent, redelijk taalgevoelig kind dat veel leest. Leert die niet min of meer vanzelf spelling? Zonder 30 staal-regels?
Of was het ‘vroeger’ ook zo ingewikkeld. Ik weet oprecht niet hoe ik dit in de jaren tachtig leerde. Of mijn moeder in de jaren vijftig. Ik zou dat best willen weten.
Ik vroeg me al af hoe ik dit aan m'n zoon moest uitleggen, dank je! Heb hetzelfde tijd terug tijdens een oudergesprek gevraagd, omdat ik wilde weten hoe zij dat leren, zodat ik het hem niet eerst anders zou hebben geleerd. Dat was overgang van groep 1 naar 2 en kreeg alleen "dat hoeft hij nog lang niet te weten".. Momenteel zeggen ze dat ze geen woorden/rekenen met hem doen omdat hij in groep 2 zit en dat mag echt pas in groep 3 hoor. Maar hij wil het zelf en oefent er uit zichzelf mee, dus dan probeer ik het zelf maar zo goed mogelijk uit te leggenquote:Op donderdag 28 januari 2021 20:57 schreef Hupje het volgende:
De regel is dat als je aan het eind van een klangroep een korte klank hoort, de volgende klankgroep twee medeklinkers krijgt. Hoor je aan het eind van de klankgroep een lange klank, dan haal je er een weg van de lange klank.
/Juffen modus uit
Bij een tweetekenklank (oe, ie, eu, ui, ei, ij, au, ou) en een medeklinker 'schrijf je het woord zoals je het hoort'quote:Op donderdag 28 januari 2021 23:41 schreef Gevalletje het volgende:
[..]
Ik vroeg me al af hoe ik dit aan m'n zoon moest uitleggen, dank je! Heb hetzelfde tijd terug tijdens een oudergesprek gevraagd, omdat ik wilde weten hoe zij dat leren, zodat ik het hem niet eerst anders zou hebben geleerd. Dat was overgang van groep 1 naar 2 en kreeg alleen "dat hoeft hij nog lang niet te weten".. Momenteel zeggen ze dat ze geen woorden/rekenen met hem doen omdat hij in groep 2 zit en dat mag echt pas in groep 3 hoor. Maar hij wil het zelf en oefent er uit zichzelf mee, dus dan probeer ik het zelf maar zo goed mogelijk uit te leggen(geen reguliere school trouwens, misschien zijn ze er daarom zo strikt in)
Mollen is een bakker-woord!quote:Op donderdag 28 januari 2021 22:43 schreef Loj het volgende:
Ik heb dus serieus pas op de pabo geleerd waarom je mollen met 2x een l schrijft en molen met 1x
25 boeken?quote:Op vrijdag 29 januari 2021 08:28 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Mollen is een bakker-woord!
De bakker komt zijn bed niet uit voor 1 brood![]()
En dan heb je ook nog jager woorden. Die loopt langs en zet er eentje op de gang.
Maar mijn kind leest zoveel dat hij genoeg spelling kent. Van die lessen over de regels gaan hij fouten maken. Alleen tijdens de lessen. Dus dat geeft niks. Hij spelt het goed op intuïtie/weten, echt uitleggen is een ander verhaal.
Juf had begin van het jaar gezegd dat ze dit schooljaar 25 moeten lezen (thuis en op school). De mijne had die in de zomervakantie al gelezen![]()
(Vriendje raakte juist jn paniek en weigerde per direct nog te lezen. Juf had het iets taktischer mogen zeggen)
Sowieso!quote:
De klinkerdief herinner ik me, met zo'n plaatje van een boevenmasker erbijquote:Op donderdag 28 januari 2021 23:07 schreef tombolafan het volgende:
[..]
vroeger (ik ben van 1982) hadden we ook de letterdief oid bij lopen (geen loopen dus ik me er één weg) en nog iets bij bommen waardoor je kon onthouden dat de medeklinker dubbel moest. En daar gebruikte je ook de 'klankgroep' bij, al noemden ze dat niet zo..
Ik vermoed dat veel mensen na verloop van tijd alle regels 'vergeten' maar dat die regels als soort van 'code' in je hersenen is geprogrammeerd en je het dus onbewust toepast
Bij ons op school gebruiken ze dit filmpje om dit uit te leggen: . Er zijn er wel meer in deze reeks.quote:Op donderdag 28 januari 2021 23:41 schreef Gevalletje het volgende:
[..]
Ik vroeg me al af hoe ik dit aan m'n zoon moest uitleggen, dank je! Heb hetzelfde tijd terug tijdens een oudergesprek gevraagd, omdat ik wilde weten hoe zij dat leren, zodat ik het hem niet eerst anders zou hebben geleerd. Dat was overgang van groep 1 naar 2 en kreeg alleen "dat hoeft hij nog lang niet te weten".. Momenteel zeggen ze dat ze geen woorden/rekenen met hem doen omdat hij in groep 2 zit en dat mag echt pas in groep 3 hoor. Maar hij wil het zelf en oefent er uit zichzelf mee, dus dan probeer ik het zelf maar zo goed mogelijk uit te leggen(geen reguliere school trouwens, misschien zijn ze er daarom zo strikt in)
Ik heb het er met de lees-coordinator-juf eens over gehad (ben biebcoordinator op school). Dit een een landelijk advies vanuit zo'n taalwerkgroep. Het gaat wel om 25 leeftijds-niveau adequate boeken.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 08:43 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Sowieso!Maar 25 boeken vind ik best veel klinken, dat zou hier ook tot weerstand leiden. Zoals alles overigens, want een dag niet gediscussieerd over het nut van de aangeboden lesstof is een dag niet geleefd!
![]()
Maar dan zou ik eerst nagaan wat er op de school van het kind aangeboden wordt qua methode, anders leert ie straks net andere regels/ezelsbruggetjesquote:Op vrijdag 29 januari 2021 08:58 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Bij ons op school gebruiken ze dit filmpje om dit uit te leggen: . Er zijn er wel meer in deze reeks.
Ik heb dit aan Sjaak laten zien en hij schreef al: ba-kker. Dus volgens mij begrijpt hij hetquote:Op vrijdag 29 januari 2021 08:58 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Bij ons op school gebruiken ze dit filmpje om dit uit te leggen: . Er zijn er wel meer in deze reeks.
Ja, dat is wel handig. Lijkt me anders wel heel verwarrend.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 11:27 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Maar dan zou ik eerst nagaan wat er op de school van het kind aangeboden wordt qua methode, anders leert ie straks net andere regels/ezelsbruggetjes
quote:Op vrijdag 29 januari 2021 21:20 schreef Sjeen het volgende:
MiniMe heeft SE2 glansrijk doorstaan, als ze nu besluiten dat er geen eindexamens zouden komen, is ze zonder onvoldoendes geslaagd.
* Sjeen trots
Staal klankgroepenwoord bedoel je?quote:Op vrijdag 29 januari 2021 16:39 schreef Loj het volgende:
Ja, dat zeker.
Zo moet ik echt nog een keer in de staal uitleg van deze regel duiken. Belangrijkste regel, maar hij wordt heel anders uitgelegd dan dat ik deed op school..
Dat is wel normaal, heb ik begrepen. SE2 schijnt (geen idee of het aan de stof ligt) toch wel het meest moeilijk te zijn.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 21:26 schreef livelink het volgende:
[..]![]()
Mijn zoon heeft SE2 ook doorstaan, maar wel zijn zijn cijfers duidelijk gekelderd. Dat kon hij prima hebben, maar toch. Het beeld is over de hele klas hetzelfde. Het is echt slechter gegaan.
Ik merk dat het toch een effect is van de maatregelen. Nou is mijn zoon iemand die echt het meest oppikt van de lessen en de uitleg van de leerkrachten. En zeker in die laatste week ging dat ontzettend chaotisch, nu de leerlingen ook 1,5 meter afstand van elkaar moeten houden. Mijn zoon wordt een beetje moedeloos.
Oh, dat wist ik niet.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 21:35 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Dat is wel normaal, heb ik begrepen. SE2 schijnt (geen idee of het aan de stof ligt) toch wel het meest moeilijk te zijn.
En ik ken deze regel alleen met de bovenste twee regels...quote:Op vrijdag 29 januari 2021 21:27 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Staal klankgroepenwoord bedoel je?
Bakker - klankgroep ba - laatste klank is een a - dat is een korte klank dus dan schrijf je de k dubbel
Slager - klankgroep sla - laatste klank is een aa - dat is een lange klank dus haal je er één weg
Toeter - klankgroep toe - laatste klank is een oe - dat is een tweetekenklank dus dan schrijf je het woord zoals je het hoort
Hufter - klankgroep huf - laatste klank is een f - dat is een medeklinker dus dan schrijf je het woord zoals je het hoort
Ik praat ook alleen maar mijn dochter na in dezequote:
Ja dat snap ik, ik stond eens vanuit niks in groep 6 met staal dus toen moest ik al die categorieën ineens stampen, de kinderen wisten t veel beterquote:Op vrijdag 29 januari 2021 21:51 schreef Loj het volgende:
[..]
En ik ken deze regel alleen met de bovenste twee regels...
Dus toeter en hufter passen voor mij niet in deze regel
Maar tnx voor de uitlegc snap nu dat die bij de kinderen er dus wel bij hoort... mag ik maandag (oh nee, dan werk ik dinsdag) weer mee aan de slag
De klankgroep is huf(-ter). De regel van 2 medeklinkers of niet gaat om twee dezelfde.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 23:06 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Hoezo is hufter een andere categorie?
Wij kregen vanuit school ook een mail dat ze zien dat de resultaten van de leerlingen toch wel wat zorgelijk zijn over all, en daarom krijgen ze nu een extra herkansing voor deze SE week. Kwam goed uit want onze chaoot was een hele toets vergeten waar ze dus een 1 voor kreeg. Nu kan ze die herkansen en nog een vak waar ze wat matig op had gescoord. (Al had ze behalve die 1 geen onvoldoendes gehaald). Zelf vindt ze die extra herkansing dus eigenlijk niet nodig maar ik heb haar weten te overtuigen dat het toch wel handig kan zijn om de stof nog een keer te leren omdat ze dat straks bij het centraal schriftelijk ook allemaal moet kennen. Plus als ze haar gemiddelde iets kan verhogen kan dat ook geen kwaad.quote:Op vrijdag 29 januari 2021 21:26 schreef livelink het volgende:
[..]![]()
Mijn zoon heeft SE2 ook doorstaan, maar wel zijn zijn cijfers duidelijk gekelderd. Dat kon hij prima hebben, maar toch. Het beeld is over de hele klas hetzelfde. Het is echt slechter gegaan.
Ik merk dat het toch een effect is van de maatregelen. Nou is mijn zoon iemand die echt het meest oppikt van de lessen en de uitleg van de leerkrachten. En zeker in die laatste week ging dat ontzettend chaotisch, nu de leerlingen ook 1,5 meter afstand van elkaar moeten houden. Mijn zoon wordt een beetje moedeloos.
Mijn zoon doet niet aan herkansingenquote:Op zaterdag 30 januari 2021 00:42 schreef trui het volgende:
[..]
Wij kregen vanuit school ook een mail dat ze zien dat de resultaten van de leerlingen toch wel wat zorgelijk zijn over all, en daarom krijgen ze nu een extra herkansing voor deze SE week. Kwam goed uit want onze chaoot was een hele toets vergeten waar ze dus een 1 voor kreeg. Nu kan ze die herkansen en nog een vak waar ze wat matig op had gescoord. (Al had ze behalve die 1 geen onvoldoendes gehaald). Zelf vindt ze die extra herkansing dus eigenlijk niet nodig maar ik heb haar weten te overtuigen dat het toch wel handig kan zijn om de stof nog een keer te leren omdat ze dat straks bij het centraal schriftelijk ook allemaal moet kennen. Plus als ze haar gemiddelde iets kan verhogen kan dat ook geen kwaad.
Haha die J. Cato wilde eigenlijk ook niet naar de inzage momenten van de toetsen gaan die ze niet zo heel goed gemaakt had. Maar ik heb haar toch weten te overtuigen dat ze beter wel kon gaan en nu heeft ze wel een foutje in het nakijken van haar economie toets ontdekt waardoor ze er 0,3 bij heeft gekregen.quote:Op zaterdag 30 januari 2021 10:21 schreef livelink het volgende:
[..]
Mijn zoon doet niet aan herkansingen![]()
Zijn theorie is dat als hij een voldoende heeft, dat het dan goed genoeg is en dat als hij een onvoldoende heeft hij het ook echt niet kan, dus dat het dan zinloos is om te herkansen.
Hij heeft voor dit SE maar 1 onvoldoende gehaald, maar dat was Nederlands debat en dat gaat hij sowieso niet herkansen. Ik ben hem er nu toch maar van proberen te overtuigen dat het best zinvol kan zijn om te herkansen om de redenen die jij zegt. Hij denkt er nog over na![]()
Hij wist me trouwens te vertellen dat het cijfer van biologie voor iedereen 0,2 omhoog was gegaan. Ik vroeg hoe hij dat zo zeker wist, maar er bleek dus inderdaad 1 iemand te zijn die zijn blad leeg weer had ingeleverd en die had een 1,2 gekregen
Misschien laat ik me ook leiden door vriendjes van mijn dochter die op andere scholen zitten. Die krijgen wel langer online les. Ik denk dat het ook een punt van frustratie is. Ik ben niet in de gelegenheid om mijn dochter de hulp te bieden die ze nodig heeft en dan die onlinelessen die vaak al 5 minuten voor tijd zijn afgelopen... Pffquote:Op dinsdag 2 februari 2021 13:53 schreef mefke79 het volgende:
Hoe oud is je dochter? Een half uur les per keer vraagt echt enorm veel concentratie. Normaal duurt een instructie ook geen half uur maar eerder een kwartier. Dus staar je daar echt niet blind op.
En ja, er zijn heus kinderen die achterstanden oplopen, maar je kan ook de lat lager leggen voor de gehele groep en dan is de achterstand op zijn minst minder groot dan wanneer je alles bij het oude laat.
En dat je het gehad hebt is logisch, juf zijn is niet voor niets een beroep met een studie van vier jaar. Ik ben zelf juf op het mbo en mijn kinderen waren de vorige keer heel resoluut: leuk dat jij juf bent voor grote kinderen, maar het is maar goed dat je niet bij ons werkt. Ik ben er gewoon niet voor gemaakt. En dan heb ik geeneens een baby hier thuis.
Zo dacht ik tot gisteren ook nogquote:Op dinsdag 2 februari 2021 14:02 schreef mefke79 het volgende:
Ik verbaas me eerder over scholen die denken dat een 7 jarige de concentratie kan opbrengen om hele dagen online te zitten. Lukt mij die ene dag in de week dat ik een hbo master doe ook niet. En ik ben 35 jaar ouder dan zij ;-)
Je frustratie is helder en de online lessen maken het niet beter. Je kan kijken of je ergens bewust tijd voor haar kan vrijmaken. Dat wordt met een baby die niet slaapt lastig, maar liever een kwartier echte aandacht en hulp dan een uur telkens half. En echt, ze pikt het zo weer op als de scholen open gaan. Leren is ook iets sociaals, ze krijgen vleugels op school
Nog even doorbikkelenquote:Op dinsdag 2 februari 2021 16:54 schreef _NIKKI_ het volgende:
@:Sunshine1982 het is hier ook maar 3x 30 minuten per week klassikaal online. Ik zou elke dag een half uurtje dagstart op prijs stellen maar meer eigenlijk niet.![]()
Ik heb hier 2 groep 3-ers en dat is ook geen aanrader. Ik zie het bij vlagen ook somber in qua ontwikkeling, gewoon omdat ze meer bezig zijn met elkaar monitoren dan met werken en aandacht bij de les houden.Om over de competitie tussen die twee en de bijbehorende frustraties nog maar niet te spreken.
![]()
Nog 3 dagen doorbikkelen met thuisonderwijs en proberen een fulltime baan ernaast te doen, dan is het even klaar. Het eind is in ieder geval (even) in zicht, ook voor jullie.
Als je een kind thuis hebt zitten die moeilijk kan leren, vind ik dit vrij karig. En ik heb ook zoiets van: wat doen de leerkrachten de hele werkdag?quote:Op dinsdag 2 februari 2021 19:18 schreef Clubsoda het volgende:
Zal ik er ter balans even ons programma ingooien: maandag weekopening, vrijdag weeksluiting, niet verplicht. Donderdag een kwartier verplicht samen zijn. Geen uitleg, wel bijkletsen en tijd voor grapjes. Verder niets, geen uitleg, geen instructie, niets. Er zijn filmpjes met uitleg en de juffen zijn dagelijks bereikbaar. Soms is mijn zoon al om 10 uur klaar met werken. Ik maak me absoluut nergens zorgen over
Werk nakijken, lessen voorbereiden, filmpjes opnemen, beschikbaar zijn voor vragen, noodopvang verzorgen, contact onderhouden met kinderen die het nodig hebben? Daarbij: het is niet zo alsof ze op school de hele dag maar uitleg staan te geven; mijn zoon krijgt op school ook maar een half uur per week klassikale instructie en iedere dag 5 minuten dictee. Klassikaal uitleggen is ook niet de enige en/of beste manier om kinderen wat te leren. Ik vraag me af of een kind wat moeilijk kan leren nou zoveel heeft aan klassikale uitleg, meestal ligt het tempo dan te hoog en dat geeft alleen maar spanning. Een individuele aanpak vind ik veel wenselijker.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 19:25 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Als je een kind thuis hebt zitten die moeilijk kan leren, vind ik dit vrij karig. En ik heb ook zoiets van: wat doen de leerkrachten de hele werkdag?
Het valt mij tegen hoeveel feedback mijn kinderen krijgen van hun leerkrachten. Daar hebben docenten eenvoudigweg te weinig tijd voor. Dat is normaal zo en dat is nu helemaal zo. En de oefenprogramma's zijn helaas vaak niet veel beter. Als één ding uit de wetenschappelijke literatuur duidelijk is, dan is dat wel dat feedback belangrijk is. Het verbaast me dat zoveel oefenprogramma's daar niets of weinig mee doen.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 20:23 schreef Clubsoda het volgende:
Er lijkt soms een idee te heersen dat goed onderwijs vooral veel instructietijd is, terwijl we uit didactische hoeken weten dat eenzijdig zenden zo ongeveer de minst nuttige manier van kennisoverdracht is, in ieder geval voor adolescenten en volwassenen.
Wat is dit een rotsituatie zeg. Zo sneu voor deze groep kinderen, dit is echt een keuze voor de komende 4/5/6 jaar en die moet je nu maken op basis van een filmpje... niet te doen.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:51 schreef Vicky het volgende:
Dikke stress hier..
T moet een school kiezen. Vorig jaar zijn we niet naar opendagen geweest. Alles moet nu digitaal..
Ze heeft, net voor de sluiting van de scholen, 1 school gezien en dat wordt 'm niet.
Ze heeft nu van 2 scholen informatie avonden gehad en filmpjes gezien, maar ze weet het gewoon echt niet.
Bah, wat is dit klote. Ben er echt wel verdrietig van.
Misschien kun je haar helpen door informatie over de scholen op te zoeken en te helpen de diverse argumenten te wegen? Ze zou bijvoorbeeld eerst een lijstje kunnen maken van wat ze belangrijk vindt aan een school en daarna voor beide scholen op die punten een + en een - geven. Ik vind zelf scholenopdekaart.nl een fijne website, vooral het tabblad met oudertevredenheid (er staan op detailniveau scores bij). En ik kijk op de website van de Onderwijsinspectie naar rapporten en naar behaalde resultaten in de afgelopen jaren.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:51 schreef Vicky het volgende:
Dikke stress hier..
T moet een school kiezen. Vorig jaar zijn we niet naar opendagen geweest. Alles moet nu digitaal..
Ze heeft, net voor de sluiting van de scholen, 1 school gezien en dat wordt 'm niet.
Ze heeft nu van 2 scholen informatie avonden gehad en filmpjes gezien, maar ze weet het gewoon echt niet.
Bah, wat is dit klote. Ben er echt wel verdrietig van.
Ja T wil niet naar de school van A.quote:Op dinsdag 2 februari 2021 22:03 schreef _NIKKI_ het volgende:
@:Vicky dat is ook echt heel naar.Ik snap dat deze situatie heel slecht is voor je moederhart. Wordt het sowieso een andere school dan de school waar A. op zit?
Ik ken best wel wat scholen uit de regio van binnen/van collega’s, dus als je vragen hebt staat mijn DM open. Niet als promo voor mijn eigen achool bedoeld trouwens. (Heb zwsch verlof dus sta wat dat betreft “uit”)quote:Op dinsdag 2 februari 2021 21:51 schreef Vicky het volgende:
Dikke stress hier..
T moet een school kiezen. Vorig jaar zijn we niet naar opendagen geweest. Alles moet nu digitaal..
Ze heeft, net voor de sluiting van de scholen, 1 school gezien en dat wordt 'm niet.
Ze heeft nu van 2 scholen informatie avonden gehad en filmpjes gezien, maar ze weet het gewoon echt niet.
Bah, wat is dit klote. Ben er echt wel verdrietig van.
Thnx!!quote:Op dinsdag 2 februari 2021 22:21 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ik ken best wel wat scholen uit de regio van binnen/van collega’s, dus als je vragen hebt staat mijn DM open. Niet als promo voor mijn eigen achool bedoeld trouwens. (Heb zwsch verlof dus sta wat dat betreft “uit”)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |