abonnement Unibet Coolblue
pi_197622604
Hi,

Ik heb mij de afgelopen weken ingelezen in de wereld van hypotheken en het kopen van huizen. Nu heb ik nog wat onbeantwoorde vragen waarvan ik hoop dat jullie ze mij zouden kunnen beantwoorden.

Ik ben mij sinds dit jaar oriënteren op de huizenmarkt. Ik heb wat gespaard en ik heb een flinke studieschuld. Volgens berekeningen op internet kan ik een hypotheek krijgen van 3 ton zonder studieschuld.

Idealiter zou ik ergens in 2021 of 2022 gaan kopen. Mijn doel is om een huis te kopen met een tweede slaapkamer dat ik zou verhuren aan een vriend van mij voor de helft van mijn hypotheek. Als dit volgens de lezer een superdom idee is hoor ik dat natuurlijk ook graag (en waarom).

Ik ben 26.

Financiële plaatje

Inkomen per jaar
- 48K bruto vast en
- gemiddeld ruim 20K bruto commissie de afgelopen 2 jaar
- totaal vast + commissie = bruto minimaal 60K (aantoonbaar afgelopen 2 jaar per aanstaande december)

Vermogen
- 15K gespaard (waarvan 5K in een gespreid neutraal aandelen/obligatie mixfonds)
- 13K in bitcoin op 24-1-2021 (zeer volatiel, 0.5 btc gekocht 4-5 jaar geleden voor slechts 550,- :))

Ik probeer er dit jaar minimaal 10K bij te sparen.

Van ouders kan ik eventueel 10-15K lenen wanneer ik koop.

Studieschuld:

37K (eind dit jaar 35K)

Hypotheek volgens berekeningen op internet:

Volgens berekeningen op internet kan ik met mijn inkomen een hypotheek van rond de 3 ton krijgen op basis van alleen mijn inkomen, provisie daarin meegenomen, studieschuld niet ingevuld.

Het soort huis dat ik wil kopen:
Uit betrouwbare bronnen (een vriend zit in het makelaarswereldje) weet ik dat bij het type huis dat ik wil kopen, waar ik het wil kopen, het vrij normaal is dat er 20-30K wordt overgeboden op de vraagprijs.

Nu heb ik de volgende vragen:

- Taxatie. Ik heb gelezen dat je bij het verkrijgen van een hypotheek maximaal een hypotheek kan krijgen voor de taxatiewaarde van een huis. Moet je hiervoor dan een taxateur inhuren, zijn hier nog andere slimmere manieren voor die je niet meteen een bak geld kosten voordat je uperhaupt weet of je het kan betalen? Als je bijvoorbeeld een no cure no pay aankoopmakelaar inhuurt, doet die dan onbeperkt taxaties voor je tot het lukt om te kopen?
- Verzwijgen van studieschuld. Ik doe dit liever niet. Stiekem hoop ik dat ik in het komende jaar of twee jaar mijn schuld kan gaan afbetalen met mijn inkomen en hopelijk met een beetje geluk met bitcoin. Echter is het met mijn huidige studieschuld niet te doen, ik mag bijna 80.000 minder lenen met mijn hypotheek als ik mijn studieschuld meeneem.
Dus toch de vraag: zijn hier mensen die hun studieschuld hebben verzwegen? Is dit (nog steeds) makkelijk om te doen? Waar moet je dan rekening mee houden? Bij welke hypotheekverstrekkers is dit nog goed mogelijk?
- Hoe betrouwbaar zijn berekeningtools op internet die mij een indicatie voor een hypotheek geven op basis van mijn salaris? Wat zou een goede stap kunnen zijn voor mij om een betere berekening te krijgen?
- Hebben jullie nog andere tips voor mij gezien mijn situatie hierboven?

~ Heel erg bedankt voor het lezen en eventueel beantwoorden, liefs, een starter die iets te goed geleefd heeft als student.

[ Bericht 1% gewijzigd door doenskie op 24-01-2021 22:54:38 ]
  zondag 24 januari 2021 @ 22:43:36 #2
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_197622846
Een collega van me heeft dit gedaan. Ging allemaal goed, tot die ander een vriendin kreeg. Eerst 1 avond per week logeren, daarna 2 en door corona eigenlijk altijd aanwezig. De spanning was soms om te snijden.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_197623009
Dus je verdient al 2 jaar 60K per jaar, en hebt het niet voor elkaar gekregen om hiermee meer als 15K te sparen/af te lossen op je studie schuld?
Ik snap prima waarom hypotheek verstrekkers een flinke vermindering van het maximale leenbedrag toepassen voor het hebben van een studie schuld.

Vraag #1: hoe woon je nu?

Opmerking #1: je hebt naar mijn mening niet alleen als student iets te goed geleefd.
pi_197623110
@ETphonehome ik heb aan het einde van dit jaar pas 60K per jaar verdiend de afgelopen 2 jaar, daarvoor was het flink minder.
Dit was idd niet duidelijk ik pas het aan.

Desalniettemin ben ik het volledig met je eens dat ik meer had moeten en kunnen sparen. Daar zit nu gelukkig al een tijdje verandering in.

Hoe ik nu woon: ik huur bij een vriend, die een huis van zijn ouders cadeau heeft gekregen.
pi_197623163
Waarom los je niet eerst gewoon je studieschuld af?
Met een beetje geluk zijn de prijzen iets lager tegen die tijd.
pi_197623217
@hoechst dankjewel voor je bericht.

Studieschuld aflossen heeft voor de hoogte van je hypotheek geen enkel nut: de bank of verstrekker kijkt alleen naar je beginschuld en niet naar je restschuld.

Ik betaal 0% rente over mijn studieschuld.

Het is daarom voor mij rendabeler om mijn geld te houden / te investeren in een veilig mixfonds.

Als de overheid de rente omhoog gooit dan ga ik natuurlijk direct aflossen. Maar de rente staat nog voor minimaal 5 jaar vast.

Daarom los ik af met het minimaal vereiste bedrag (ik geloof iets meer dan 200 per maand momenteel)
pi_197623337
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 22:56 schreef doenskie het volgende:
@:hoechst dankjewel voor je bericht.

Studieschuld aflossen heeft voor de hoogte van je hypotheek geen enkel nut: de bank of verstrekker kijkt alleen naar je beginschuld en niet naar je restschuld.

Ik betaal 0% rente over mijn studieschuld.

Het is daarom voor mij rendabeler om mijn geld te houden / te investeren in een veilig mixfonds.

Als de overheid de rente omhoog gooit dan ga ik natuurlijk direct aflossen. Maar de rente staat nog voor minimaal 5 jaar vast.

Daarom los ik af met het minimaal vereiste bedrag (ik geloof iets meer dan 200 per maand momenteel)
Een afgeloste schuld wordt niet meer meegeteld in de berekening mbt hoeveel je kan lenen....
trek je bitcoin leeg, spaar flink dit jaar, en eind 2021 ben je studie schuld vrij. Vervolgens kan je 300K lenen
(mocht de rest van je verhaal kloppen).

[ Bericht 0% gewijzigd door ETphonehome op 24-01-2021 23:16:42 ]
pi_197623423
@ETphonehome

Dankjewel, wat jij omschrijft is inderdaad ook een van mijn scenario's.

Echter het volgende probleem:

Gemiddeld wordt 20-30k overgeboden op het type huis dat ik wil hebben op de marktwaarde. Ik zal dan 20-30k moeten overbieden met eigen geld. Voor overbieden mag je niet lenen.

Als ik als doel stel dat ik dit jaar mijn schuld af los ben ik blij maar zal ik nog minimaal 2 jaar moeten sparen (en huren) voor ik kan kopen.

Derhalve ben ik benieuwd naar mensen en hun verhalen die hun studieschuld hebben verzwegen om deze optie te exploreren.
  Redactie Sport / Supervogel zondag 24 januari 2021 @ 23:28:42 #9
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_197624002
Als je wel verzwijgt en je hebt NHG ben je de lul als ze er achter komen.

En er zijn tegenwoordig wel steeds meer banken die niet meer kijken naar de beginstand hè, maar naar de huidige schuld.
pi_197624422
@Pino112

Dankjewel voor je bericht.

Van NHG garantie begrijp ik dat ze een half jaar je hypotheek betalen als je dit zelf niet kan. Volgens mij kan ik dat ook wel ondervangen als ik zelf een buffer bij elkaar spaar. Ik vind hun garantie een beetje mager maar wellicht heb ik mij compleet verkeerd ingelezen wat dat betreft en zijn er ook andere negatieve gevolgen?

Wat betreft banken die kijken naar je restschuld: ik heb ze niet kunnen vinden, weet jij misschien welke? Dankjewel voor deze waardevolle informatie.
pi_197625773
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 23:03 schreef doenskie het volgende:
Gemiddeld wordt 20-30k overgeboden op het type huis dat ik wil hebben op de marktwaarde vraagprijs. Ik zal dan 20-30k moeten overbieden met eigen geld. Voor overbieden mag je niet lenen.
Als het huis voor vraagprijs + 20-30k weggaat, is dat de marktwaarde. De kans is best reëel dat 'ie daar ook op getaxeerd wordt. En dan kun je dat gewoon financieren.

Een kamer verhuren klinkt overigens interessant, uit financieel oogpunt, maar met een zekerheid grenzende waarschijnlijkheid mag dat niet van de bank.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_197626789
@baskick dankjewel!

Dat maakt het in elk geval een stuk interessanter om wel mijn studieschuld af te lossen.

Rest het mij wel om een bank of verstrekker te vinden die het mij toelaat om een kamer onder te verhuren.
pi_197626920
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 09:19 schreef doenskie het volgende:
@:baskick dankjewel!

Dat maakt het in elk geval een stuk interessanter om wel mijn studieschuld af te lossen.

Rest het mij wel om een bank of verstrekker te vinden die het mij toelaat om een kamer onder te verhuren.
Succes daarmee. Die kans acht ik niet zo groot (temeer niet je 100% gaat/moet/wilt financieren).

Oh, en even voor de zekerheid: als je eigenaar bent, kun je verhuren; alleen huuderders kunnen onderverhuren. Het gebruik van de juiste terminologie vergemakkelijkt het zoeken naar informatie :+

Oh, en als 10k van je ouders leent, drukt dat (net als een studieschuld) ook gewoon op je maximale hypotheek. Daar schiet je dus niet veel mee op :)
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_197626939
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 22:36 schreef doenskie het volgende:
Hi,

Ik heb mij de afgelopen weken ingelezen in de wereld van hypotheken en het kopen van huizen. Nu heb ik nog wat onbeantwoorde vragen waarvan ik hoop dat jullie ze mij zouden kunnen beantwoorden.

Ik ben mij sinds dit jaar oriënteren op de huizenmarkt. Ik heb wat gespaard en ik heb een flinke studieschuld. Volgens berekeningen op internet kan ik een hypotheek krijgen van 3 ton zonder studieschuld.

Idealiter zou ik ergens in 2021 of 2022 gaan kopen. Mijn doel is om een huis te kopen met een tweede slaapkamer dat ik zou verhuren aan een vriend van mij voor de helft van mijn hypotheek. Als dit volgens de lezer een superdom idee is hoor ik dat natuurlijk ook graag (en waarom).
op hospita basis of werkelijke verhuur?
quote:
Ik ben 26.

Financiële plaatje

Inkomen per jaar
- 48K bruto vast en
- gemiddeld ruim 20K bruto commissie de afgelopen 2 jaar
- totaal vast + commissie = bruto minimaal 60K (aantoonbaar afgelopen 2 jaar per aanstaande december)
oftewel 1 jaar. Hier ga je weinig aan hebben voor je financiering.
quote:
Vermogen
- 15K gespaard (waarvan 5K in een gespreid neutraal aandelen/obligatie mixfonds)
- 13K in bitcoin op 24-1-2021 (zeer volatiel, 0.5 btc gekocht 4-5 jaar geleden voor slechts 550,- :))

Ik probeer er dit jaar minimaal 10K bij te sparen.
10k? Met een inkomen van +- 2700 euro netto met als wens een huis te kopen? Ik zou een levensstijl herzien.
quote:
Van ouders kan ik eventueel 10-15K lenen wanneer ik koop.
waarmee je maximale hypotheek lager zal worden omdat je schulden hebt.
quote:
Studieschuld:

37K (eind dit jaar 35K)
oud stelsel? Betalen in 15 jaar? Kleine pro tip, verzoek de termijn van 35 jaar. Gunstiger voor je hypotheek. Dan is afbetalen voor extra hypotheekbedrag niet heel boeiend meer.
quote:
Hypotheek volgens berekeningen op internet:

Volgens berekeningen op internet kan ik met mijn inkomen een hypotheek van rond de 3 ton krijgen op basis van alleen mijn inkomen, provisie daarin meegenomen, studieschuld niet ingevuld.
je provisie voor 2 jaar zal weinig uitmaken. Bij mij is altijd tot drie jaar terug gekeken.
quote:
Het soort huis dat ik wil kopen:
Uit betrouwbare bronnen (een vriend zit in het makelaarswereldje) weet ik dat bij het type huis dat ik wil kopen, waar ik het wil kopen, het vrij normaal is dat er 20-30K wordt overgeboden op de vraagprijs.

Nu heb ik de volgende vragen:

- Taxatie. Ik heb gelezen dat je bij het verkrijgen van een hypotheek maximaal een hypotheek kan krijgen voor de taxatiewaarde van een huis. Moet je hiervoor dan een taxateur inhuren, zijn hier nog andere slimmere manieren voor die je niet meteen een bak geld kosten voordat je uperhaupt weet of je het kan betalen? Als je bijvoorbeeld een no cure no pay aankoopmakelaar inhuurt, doet die dan onbeperkt taxaties voor je tot het lukt om te kopen?
die hele 300 euro. Je doet het bod en daarna gaan we pas aan taxeren denken. Voor die tijd heb je je gesprekken gehad en weet je hoeveel je kan lenen.
quote:
- Verzwijgen van studieschuld. Ik doe dit liever niet. Stiekem hoop ik dat ik in het komende jaar of twee jaar mijn schuld kan gaan afbetalen met mijn inkomen en hopelijk met een beetje geluk met bitcoin. Echter is het met mijn huidige studieschuld niet te doen, ik mag bijna 80.000 minder lenen met mijn hypotheek als ik mijn studieschuld meeneem.
Dus toch de vraag: zijn hier mensen die hun studieschuld hebben verzwegen? Is dit (nog steeds) makkelijk om te doen? Waar moet je dan rekening mee houden? Bij welke hypotheekverstrekkers is dit nog goed mogelijk?
niet slim
quote:
- Hoe betrouwbaar zijn berekeningtools op internet die mij een indicatie voor een hypotheek geven op basis van mijn salaris? Wat zou een goede stap kunnen zijn voor mij om een betere berekening te krijgen?
die houden geen rekening met individuele voorwaarden of berekeningen bij verstrekkers. Uitgebreid uitzoeken of een gesprek is altijd beter.
quote:
- Hebben jullie nog andere tips voor mij gezien mijn situatie hierboven?
studieschuld naar 35 jaar omzetten
quote:
~ Heel erg bedankt voor het lezen en eventueel beantwoorden, liefs, een starter die iets te goed geleefd heeft als student.
Pas je levensstijl iets aan met het doel wat je nu voor ogen hebt, in 1-2 jaar kan je dan prima bereiken wat je wil.
pi_197626977
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 09:30 schreef baskick het volgende:

[..]

Succes daarmee. Die kans acht ik niet zo groot (temeer niet je 100% gaat/moet/wilt financieren).

Oh, en even voor de zekerheid: als je eigenaar bent, kun je verhuren; alleen huuderders kunnen onderverhuren. Het gebruik van de juiste terminologie vergemakkelijkt het zoeken naar informatie :+

Oh, en als 10k van je ouders leent, drukt dat (net als een studieschuld) ook gewoon op je maximale hypotheek. Daar schiet je dus niet veel mee op :)
En nee, een schenking met de belofte het terug te betalen is geen schenking #inb4
pi_197627006
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 09:35 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

En nee, een schenking met de belofte het terug te betalen is geen schenking #inb4
Eens. Enige wat TS zou kunnen helpen is schenking van 10k (desnoods over 2 jaar gespreid) in plaats van een lening van 10k. Maar dat moeten ouders dan ook willen :+
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_197627241
Dankjewel voor je antwoord @investeerdertje

(sorry ik snap die quote knoppen niet helemaal heb jouw tekst dikgedrukt hieronder)

[..]

op hospita basis of werkelijke verhuur?
[..]
Wat is het verschil? Ik wil die vriend voor een vriendenprijsje bij mij laten inwonen en hij krijgt zijn eigen kamer. Win win situatie: hij goedkope huur, ik deel van hypotheek betaald door hem, en samen gezelligheid.
Wel eis: Wil wel dat hij zich kan inschrijven bij de gemeente op mijn adres zonder dat hij / ik in de problemen komt.

oftewel 1 jaar. Hier ga je weinig aan hebben voor je financiering.
[..]
Ik wil op zijn vroegst gaan kopen in december als alle kaarten goed vallen.

10k? Met een inkomen van +- 2700 euro netto met als wens een huis te kopen? Ik zou een levensstijl herzien.
[..]
Inkomen is 2500 netto (lease auto gaat eraf). Maar meer moet zeker lukken ik hoop eerder op 20K uit te komen. Ligt wel deels aan hoe de markt gaat reageren op corona mbt mijn commissie, vooralsnog gaat dat goed.
Levensstijl herzien ben ik sinds een half jaar flink mee bezig en gaat steeds beter

waarmee je maximale hypotheek lager zal worden omdat je schulden hebt.
[..]
Dankjewel dit wist ik niet, goed om te weten.

oud stelsel? Betalen in 15 jaar? Kleine pro tip, verzoek de termijn van 35 jaar. Gunstiger voor je hypotheek. Dan is afbetalen voor extra hypotheekbedrag niet heel boeiend meer.
[..]
Absurd maar waar: hiervoor krijg je als afgestudeerde student een window van één maand voordat je betalingsfase begint. Dit hiervoor of daarna aanvragen heeft geen zin. Ik was die maand in het buitenland. Gepasseerd station. 15 jaar dus (en bijna 80k minder lenen).
Ik heb hierover dagen met duo aan de telefoon gehangen maar ik ben fucked.

je provisie voor 2 jaar zal weinig uitmaken. Bij mij is altijd tot drie jaar terug gekeken.
[..]
Als ze naar de afgelopen 3 jaar kijken komt het goed als ik dit jaar weer net zo goed presteer (meer dan 20k provisie elk jaar)

die hele 300 euro. Je doet het bod en daarna gaan we pas aan taxeren denken. Voor die tijd heb je je gesprekken gehad en weet je hoeveel je kan lenen.
[..]
Dat wist ik niet dankjewel. Echter voor het doen van een bod is het wel handig om te weten wat de taxatiewaarde si zodat je weet hoeveel je kan lenen lijkt me..? bron: https://www.huis-hypothee(...)0je%20zelf%20betalen.

niet slim
[..]
Helder

die houden geen rekening met individuele voorwaarden of berekeningen bij verstrekkers. Uitgebreid uitzoeken of een gesprek is altijd beter.
[..]
Helder

studieschuld naar 35 jaar omzetten
[..]
Zou het graag doen als het kon...

Pas je levensstijl iets aan met het doel wat je nu voor ogen hebt, in 1-2 jaar kan je dan prima bereiken wat je wil.
[/quote]
Goeie tip, ik neig er idd door deze thread steeds meer naar om eerst als doel te stellen schuldenvrij te zijn en mijn lifestyle aan te passen om dan over 2 jaar te kopen.

[ Bericht 4% gewijzigd door doenskie op 25-01-2021 09:59:20 ]
pi_197627375
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 09:54 schreef doenskie het volgende:

Goeie tip, ik neig er idd door deze thread steeds meer naar om eerst als doel te stellen schuldenvrij te zijn en mijn lifestyle aan te passen om dan over 2 jaar te kopen.
Lijkt mij een grotere uitdaging dan een huis&hypotheek te regelen.

Ik heb btw niet de hele thread gelezen (maandagmorgen hé), maar lees dingen als studieschuld, hypotheek en huis verhuren aan student. Meld dat bij de hypotheekadviseur; ben benieuwd waar ie mee terug komt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197627409
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 10:02 schreef blomke het volgende:

[..]

Lijkt mij een grotere uitdaging dan een huis&hypotheek te regelen.

Ik heb btw niet de hele thread gelezen (maandagmorgen hé), maar lees dingen als studieschuld, hypotheek en huis verhuren aan student. Meld dat bij de hypotheekadviseur; ben benieuwd waar ie mee terug komt.
Gaat al steeds beter (spaar/investeer 500/maand en daarbovenop volledig mijn bonussen van 10K netto /jaar sinds een half jaar) maar dankjewel voor je bezorgdheid ;) ik hou van uitdagingen.
pi_197627773
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 10:05 schreef doenskie het volgende:

[..]

Gaat al steeds beter (spaar/investeer 500/maand en daarbovenop volledig mijn bonussen van 10K netto /jaar sinds een half jaar) maar dankjewel voor je bezorgdheid ;) ik hou van uitdagingen.
Mooi! Mijn grootvader zei altijd: " van zuinigheid is nooit iemand arm geworden". Die boerde in de crisisjaren van de jaren '30.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_197627836
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 10:31 schreef blomke het volgende:

[..]

Mooi! Mijn grootvader zei altijd: " van zuinigheid is nooit iemand arm geworden". Die boerde in de crisisjaren van de jaren '30.
Haha mooi.

Ik leefde als student van dag tot dag en krat naar krat. En tijdens de eerste twee jaar werken ook. Grappig hoe dingen veranderen als je (enigszins laat) volwassener begint te worden.
pi_197627924
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 09:54 schreef doenskie het volgende:
Dankjewel voor je antwoord @:investeerdertje

Bij hospitahuur krijgt een huurder geen eigen vaste noodzakelijke voorzieningen en heeft bijvoorbeeld de eerste 9 maanden geen huurbescherming. Je kan iemand dan de eerste negen maanden nog wieberen ALS je toestemming van je bank krijgt om te verhuren. De kans dat je dit gaat krijgen is op de afronding exact 0%.

Bedenk je ook dat als je iemand zonder huurcontract bij je laat huren, het betalen van de huur en het frequent aanwezig zijn op een gegeven moment genoeg kan zijn om de huurder huurrechten te laten krijgen. Jij kan dan niet zomaar van iemand af, hier vind je bank iets van. Een verhuurshypotheek heeft een hogere eigen inleg omdat ze een lagere LTV wensen.

Gelet op potentiele extra aflossingen (die bij een studieschuld wel meetellen zolang je maar genoeg extra aflost dat je maandbedrag zal veranderen) zal dit wel degelijk een verschil maken. Je hebt een studieschuld van 37,5 waarbij je 80 minder mag lenen (give or take). Als je de helft aflost (17,5 voor 't gemak) mag je 40 meer lenen. Dat tikt wel degelijk aan. Het enige waar je op moet letten is dat je genoeg eigen vermogen overhoud voor de kosten koper.

Gelet op de taxatie, weten wat je mag lenen is stap 1, dit kan je of zelf achterhalen (execution only hypotheken) of je gaat via een hypotheekadviseur. Vervolgens ga je in een prijsklasse kijken die bij dit bedrag hoort en aansluitend kun je gaan bieden. Aan het einde van de rit als je redelijk overboden hebt (als 30k standaard is, dan is dat schijnbaar redelijk en marktconform) zal een taxateur er geen moeite mee hebben dit bedrag op de taxatie te schrijven.

Lukt dat niet, tja, jij blij dat je een bod onder voorbehoud van financiering hebt gedaan. Dan kan je er "gewoon" (onder voorwaaren) weer op terug komen mocht het niet lukken :)
pi_197628032
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 10:40 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Bij hospitahuur krijgt een huurder geen eigen vaste noodzakelijke voorzieningen en heeft bijvoorbeeld de eerste 9 maanden geen huurbescherming. Je kan iemand dan de eerste negen maanden nog wieberen ALS je toestemming van je bank krijgt om te verhuren. De kans dat je dit gaat krijgen is op de afronding exact 0%.

Bedenk je ook dat als je iemand zonder huurcontract bij je laat huren, het betalen van de huur en het frequent aanwezig zijn op een gegeven moment genoeg kan zijn om de huurder huurrechten te laten krijgen. Jij kan dan niet zomaar van iemand af, hier vind je bank iets van. Een verhuurshypotheek heeft een hogere eigen inleg omdat ze een lagere LTV wensen.

Gelet op potentiele extra aflossingen (die bij een studieschuld wel meetellen zolang je maar genoeg extra aflost dat je maandbedrag zal veranderen) zal dit wel degelijk een verschil maken. Je hebt een studieschuld van 37,5 waarbij je 80 minder mag lenen (give or take). Als je de helft aflost (17,5 voor 't gemak) mag je 40 meer lenen. Dat tikt wel degelijk aan. Het enige waar je op moet letten is dat je genoeg eigen vermogen overhoud voor de kosten koper.

Gelet op de taxatie, weten wat je mag lenen is stap 1, dit kan je of zelf achterhalen (execution only hypotheken) of je gaat via een hypotheekadviseur. Vervolgens ga je in een prijsklasse kijken die bij dit bedrag hoort en aansluitend kun je gaan bieden. Aan het einde van de rit als je redelijk overboden hebt (als 30k standaard is, dan is dat schijnbaar redelijk en marktconform) zal een taxateur er geen moeite mee hebben dit bedrag op de taxatie te schrijven.

Lukt dat niet, tja, jij blij dat je een bod onder voorbehoud van financiering hebt gedaan. Dan kan je er "gewoon" (onder voorwaaren) weer op terug komen mocht het niet lukken :)
Dankjwel ! Erg waardevolle informatie.

Die vriend vertrouw ik bij wijze van spreken nog met mijn kinderen. Hij zou nooit de situatie uitbuiten en daar langer zitten dan ik wenselijk vind.
We zouden een opzegtermijn afspreken voor hem van 1 maand en voor mij van 3 maanden.

Wat mij wel zorgen baart is dat hypotheekverstrekkers moeilijk kunnen doen als je een kamer wilt verhuren een een vriend. Bevestigd weer voor mij hoe erg de economie en maatschappij is ingesteld op jong ophokken en kindjes maken.

Stel ik doe dit onder de tafel maar die vriend schrijft zich wel bij mij in, kan ik daar dan mee in de problemen komen denk je?
pi_197628065
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 10:46 schreef doenskie het volgende:
Stel ik doe dit onder de tafel maar die vriend schrijft zich wel bij mij in, kan ik daar dan mee in de problemen komen denk je?
Zodra jij je verplichtingen aan de bank niet meer kunt nakomen en het onderpand geveild moet worden - jazeker.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_197628187
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 10:46 schreef doenskie het volgende:

[..]

We zouden een opzegtermijn afspreken voor hem van 1 maand en voor mij van 3 maanden.
dan moet je goed in je achterhoofd houden voor welke redenen dit kan. Google eens op huurders bescherming
quote:
Wat mij wel zorgen baart is dat hypotheekverstrekkers moeilijk kunnen doen als je een kamer wilt verhuren een een vriend. Bevestigd weer voor mij hoe erg de economie en maatschappij is ingesteld op jong ophokken en kindjes maken.
dit heeft niets te maken met kindjes maken en ophokken. Een huurder kan niet zomaar door een hypotheeknemer verwijderd worden omdat het de goed uit komt, je huis is ongeveer 30% minder waard. Dit is een risico die niet in een standaard hypotheek ingecalculeerd is.
quote:
Stel ik doe dit onder de tafel maar die vriend schrijft zich wel bij mij in, kan ik daar dan mee in de problemen komen denk je?
Zoals @baskick al zei, ja.
  maandag 25 januari 2021 @ 11:02:44 #26
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197628301
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2021 23:46 schreef doenskie het volgende:
@:Pino112

Dankjewel voor je bericht.

Van NHG garantie begrijp ik dat ze een half jaar je hypotheek betalen als je dit zelf niet kan. Volgens mij kan ik dat ook wel ondervangen als ik zelf een buffer bij elkaar spaar. Ik vind hun garantie een beetje mager maar wellicht heb ik mij compleet verkeerd ingelezen wat dat betreft en zijn er ook andere negatieve gevolgen?

Wat betreft banken die kijken naar je restschuld: ik heb ze niet kunnen vinden, weet jij misschien welke? Dankjewel voor deze waardevolle informatie.
Ik lees hierin dat je dus geen NHG wilt?
Lees je nog eens in in hypotheken en ga je eens verdiepen in de rentetarieven.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator maandag 25 januari 2021 @ 11:38:58 #27
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_197628892
In geval van geen NHG zit je niet met dat studieschuldverhaal. Informeer eens even hoe dat werkt. Omdat wij geen NHG hebben, kan je ook een deel-afbetaling van je studieschuld doen (dus niet de maandelijkse aflostermijnen). Dat deel wat dan nog over is wordt geloof ik meegenomen.

Maar klok/klepel. Het is alweer een tijdje terug. Misschien eens een oriënterend gesprek doen?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_197629098
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 11:38 schreef Rene het volgende:
In geval van geen NHG zit je niet met dat studieschuldverhaal. Informeer eens even hoe dat werkt. Omdat wij geen NHG hebben, kan je ook een deel-afbetaling van je studieschuld doen (dus niet de maandelijkse aflostermijnen). Dat deel wat dan nog over is wordt geloof ik meegenomen.

Maar klok/klepel. Het is alweer een tijdje terug. Misschien eens een oriënterend gesprek doen?
Exact datzelfde geldt ook voor de NHG. Extra aflossingen tellen gewoon mee voor je hypotheek
pi_197629721
Even een aantal zaken.

- Zoals reeds door anderen vermeld: extra aflossing op de studieschuld mag je van de originele schuld aftrekken.

- Variabel loon (e.g. commissies) worden in beginsel niet meegeteld voor de bepaling van je maximale hypotheek. Echter kun je dit dmv een hypotheek op basis van het UWV-verzekeringsbericht wel weer mee laten tellen. Dit is een nieuwe manier van het vaststellen van je leencapaciteit. De tool heet "handig" en kun je hier gebruiken: https://www.inkomensbepalingloondienst.nl/. Op deze pagina staat er meer info over de tool en hoe die te gebruiken: https://www.hdn.nl/inkomensbepalingloondienst/. Het ziet er allemaal een beetje tjappie uit en ik vond het niet een hele fijne gedachte om mijn verzekeringsbericht daar naar toe te uploaden, maar de hypotheekadviseur zal dat ook gewoon doen als je hem die PDF geeft dus ja..

Bij de oude manier telt alleen je vast loon van volgens mij de afgelopen 3 maanden mee, dus je normale standaardloon + 8% + een 13e maand maar alléén als deze structureel van aard is en dus niet prestatie/persoons/conjunctuurafhankelijk.

- Lenen van je ouders heeft geen zin. Dit is voor de hypotheek gewoon een consumptieve schuld die je verplicht bent op te geven bij (andere) schulden. Dit zal alleen maar negatief voor je uitpakken. Tenzij je hem verzwijgt natuurlijk, maar dat is weer een ander verhaal.

Een schenking van je ouders kan wel weer. Je kunt éénmaal van je ouders belastingvrij een schenking tot zo'n 50-60k ofzo ontvangen, mits deze helemaal wordt gebruikt voor de aankoop van een huis.

- NHG is niet (alleen) een kostenpost, maar je krijgt er ook een veel lagere rente door. Deze betaalt zichzelf in principe. Altijd doen dus.
pi_197629805
@Zandstrand Dank!

Wederom hele waardevolle info.
Waar vind ik mijn uwv verzekeringsbericht?

Edit: sorry heb het al gegoogled.
pi_197629874
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 12:35 schreef Zandstrand het volgende:
Even een aantal zaken.

- Zoals reeds door anderen vermeld: extra aflossing op de studieschuld mag je van de originele schuld aftrekken.

- Variabel loon (e.g. commissies) worden in beginsel niet meegeteld voor de bepaling van je maximale hypotheek. Echter kun je dit dmv een hypotheek op basis van het UWV-verzekeringsbericht wel weer mee laten tellen. Dit is een nieuwe manier van het vaststellen van je leencapaciteit. De tool heet "handig" en kun je hier gebruiken: https://www.inkomensbepalingloondienst.nl/. Op deze pagina staat er meer info over de tool en hoe die te gebruiken: https://www.hdn.nl/inkomensbepalingloondienst/. Het ziet er allemaal een beetje tjappie uit en ik vond het niet een hele fijne gedachte om mijn verzekeringsbericht daar naar toe te uploaden, maar de hypotheekadviseur zal dat ook gewoon doen als je hem die PDF geeft dus ja..

Bij de oude manier telt alleen je vast loon van volgens mij de afgelopen 3 maanden mee, dus je normale standaardloon + 8% + een 13e maand maar alléén als deze structureel van aard is en dus niet prestatie/persoons/conjunctuurafhankelijk.

- Lenen van je ouders heeft geen zin. Dit is voor de hypotheek gewoon een consumptieve schuld die je verplicht bent op te geven bij (andere) schulden. Dit zal alleen maar negatief voor je uitpakken. Tenzij je hem verzwijgt natuurlijk, maar dat is weer een ander verhaal.

Een schenking van je ouders kan wel weer. Je kunt éénmaal van je ouders belastingvrij een schenking tot zo'n 50-60k ofzo ontvangen, mits deze helemaal wordt gebruikt voor de aankoop van een huis.

- NHG is niet (alleen) een kostenpost, maar je krijgt er ook een veel lagere rente door. Deze betaalt zichzelf in principe. Altijd doen dus.
Een adviseur zal dat niet "zomaar" uploaden naar oke.

De vrijstelling is omennabij de ton.
pi_197630027
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 12:35 schreef Zandstrand het volgende:
Even een aantal zaken.

- Zoals reeds door anderen vermeld: extra aflossing op de studieschuld mag je van de originele schuld aftrekken.

- Variabel loon (e.g. commissies) worden in beginsel niet meegeteld voor de bepaling van je maximale hypotheek. Echter kun je dit dmv een hypotheek op basis van het UWV-verzekeringsbericht wel weer mee laten tellen. Dit is een nieuwe manier van het vaststellen van je leencapaciteit. De tool heet "handig" en kun je hier gebruiken: https://www.inkomensbepalingloondienst.nl/. Op deze pagina staat er meer info over de tool en hoe die te gebruiken: https://www.hdn.nl/inkomensbepalingloondienst/. Het ziet er allemaal een beetje tjappie uit en ik vond het niet een hele fijne gedachte om mijn verzekeringsbericht daar naar toe te uploaden, maar de hypotheekadviseur zal dat ook gewoon doen als je hem die PDF geeft dus ja..

Bij de oude manier telt alleen je vast loon van volgens mij de afgelopen 3 maanden mee, dus je normale standaardloon + 8% + een 13e maand maar alléén als deze structureel van aard is en dus niet prestatie/persoons/conjunctuurafhankelijk.

- Lenen van je ouders heeft geen zin. Dit is voor de hypotheek gewoon een consumptieve schuld die je verplicht bent op te geven bij (andere) schulden. Dit zal alleen maar negatief voor je uitpakken. Tenzij je hem verzwijgt natuurlijk, maar dat is weer een ander verhaal.

Een schenking van je ouders kan wel weer. Je kunt éénmaal van je ouders belastingvrij een schenking tot zo'n 50-60k ofzo ontvangen, mits deze helemaal wordt gebruikt voor de aankoop van een huis.

- NHG is niet (alleen) een kostenpost, maar je krijgt er ook een veel lagere rente door. Deze betaalt zichzelf in principe. Altijd doen dus.
@Zandstrand
Thanks nogmaals, toch nog even drie vragen over de tool:

1. Ik heb 24 januari dit jaar (gisteren) een commissie ontvangen van 19k bruto. Deze is nog niet meegenomen in het overzicht dat ik heb geupload op die website. Als ik deze website over een week raadpleeg en die commissie er wel bij zit neem ik aan dat mijn toetsingsinkomen hoger ligt?

2. die deelnemende partijen aan dit initiatief, wat houdt het in dat zij deelnemen? Kan ik daar bij een aanvraag voor een hypotheek mijn salaris communiceren voor het bedrag dat er op die site uitrolt met het document dat ik er kan downloaden? Of zijn er nog andere factoren waar ik rekening mee moet houden.

3. op mijn loonstrook vind ik geen eigen bijdrage pensioen, deze heb ik opgezocht op het portal van mijn bedrijfspensioen website, volstaat dit ook?

Nogmaals dank,
Daan


Overigens over bijdrage van ouders: ik wil en zal hier nooit om vragen bij mijn ouders. Kom niet uit een gouden lepel gezin waarbij ouders zulke bedragen wel even makkelijk kunnen missen.

Een schenking aannemen en die later weer 'terugschenken' zou ik wel overwegen, is dit een manier om wel verkapt te kunnen lenen van je ouders of kom je daarmee in de problemen?

[ Bericht 3% gewijzigd door doenskie op 25-01-2021 13:07:14 ]
pi_197630239
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 12:56 schreef doenskie het volgende:

[..]

Thanks nogmaals, toch nog even twee vragen over de tool:

1. Ik heb 24 januari dit jaar (gisteren) een commissie ontvangen van 19k bruto. Deze is nog niet meegenomen in het overzicht dat ik heb geupload op die website. Als ik deze website over een week raadpleeg en die commissie er wel bij zit neem ik aan dat mijn toetsingsinkomen hoger ligt?

2. die deelnemende partijen aan dit initiatief, wat houdt het in dat zij deelnemen? Kan ik daar bij een aanvraag voor een hypotheek mijn salaris communiceren voor het bedrag dat er op die site uitrolt met het document dat ik er kan downloaden? Of zijn er nog andere factoren waar ik rekening mee moet houden.

Nogmaals dank,
Daan

Overigens over bijdrage van ouders: ik wil en zal hier nooit om vragen bij mijn ouders. Kom niet uit een gouden lepel gezin waarbij ouders zulke bedragen wel even makkelijk kunnen missen.

Een schenking aannemen en die later weer 'terugschenken' zou ik wel overwegen, is dit een manier om wel verkapt te kunnen lenen van je ouders of kom je daarmee in de problemen?
Ik weet niet hoe vaak het UWV die info ontvangt en hoe vaak dat vervolgens in een nieuwe versie van het verzekeringsbericht wordt gegoten, maar inderdaad, als je net pas een dikke commissie hebt ontvangen zal dat het gemiddelde fors omhoogtrekken.

Na het uploaden komt er een getal uit, maar kun je ook een vinkje aanvinken om aan te geven dat je een vast dienstverband hebt (als dit zo is natuurlijk). Dan wordt je leencapaciteit een stuk hoger ook weer.

Deelnemende partijen betekent dat niet alle hypotheekverstrekkers deze nieuwe manier van inkomensbepaling ondersteunen en om wat voor reden dan ook de klassieke manier doen met werkgeversverklaring en 3 loonstrookjes.

Maar goed, dit betekent dus dat je met het verzekeringsbericht niet bij alle hypotheekverstrekkers een hypotheek kunt krijgen.

Ik wilde ook niet zeggen trouwens dat je bij je ouders moet gaan bedelen, maar ik gaf het alleen maar als optie aan.

Als je een schenking terugschenkt dan zou het kunnen dat je daar belasting over moet betalen, maar ik weet niks van schenkingen van kinderen aan ouders.

[ Bericht 5% gewijzigd door Zandstrand op 25-01-2021 13:22:59 ]
pi_197630267
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 13:09 schreef Zandstrand het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe vaak het UWV die info ontvangt en hoe vaak dat vervolgens in een nieuwe versie van het verzekeringsbericht wordt gegoten, maar inderdaad, als je net pas een dikke commissie hebt ontvangen zal dat het gemiddelde fors omhoogtrekken.

Na het uploaden komt er een getal uit, maar kun je ook een vinkje aanvinken om aan te geven dat je een vast dienstverband hebt (als dit zo is natuurlijk). Dan wordt je leencapaciteit een stuk hoger ook weer.

Deelnemende partijen betekent dat niet alle hypotheekverstrekkers deze nieuwe manier van inkomensbepaling ondersteunen en om wat voor reden dan ook de klassieke manier doen met werkgeversverklaring en 3 loonstrookjes.

Maar goed, dit betekent dus dat je met het verzekeringsbericht niet bij alle hypotheekverstrekkers een hypotheek kunt krijgen.
@Zandstrand
Over dat vinkje: die zie ik nergens, kan aan mij liggen, misschien is die optie weggehaald?
Dit staat er in elk geval bij:
''Het toetsinkomen is gebaseerd op het SV-loon van het afgelopen jaar bij de huidige werkgever. (Vast: B)''

Ik begrijp dat niet elke verstrekker hier aan mee doet. Maar bij de deelnemende partijen die worden uitgelicht geldt dit dus wel zoals rabo, abn?

[ Bericht 2% gewijzigd door doenskie op 25-01-2021 13:16:58 ]
pi_197630391
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 12:56 schreef doenskie het volgende:
Overigens over bijdrage van ouders: ik wil en zal hier nooit om vragen bij mijn ouders. Kom niet uit een gouden lepel gezin waarbij ouders zulke bedragen wel even makkelijk kunnen missen.

Een schenking aannemen en die later weer 'terugschenken' zou ik wel overwegen, is dit een manier om wel verkapt te kunnen lenen van je ouders of kom je daarmee in de problemen?
Zo werkt het dus niet :X Een bedrag dat je ontvangt en (met of zonder rente) terug moet betalen is een lening. Een verkapte lening is ook een lening. En die moet je opgeven bij de hypotheeknemer (i.c. de bank).

Een schenking (onder de verhoogde vrijstelling voor eigen woning) moet onvoorwaardelijk zijn. De enige voorwaarde die de schenker mag stellen, is dat de schenking daadwerkelijk gebruikt wordt voor de eigen woning zoals bedoeld in Successiewet en binnen x-termijn.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 25 januari 2021 @ 14:24:01 #36
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_197631534
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 14:18 schreef doenskie het volgende:

[..]

Dat snap ik.

Maar als mijn moeder 10K schenkt voor mijn huis zonder afgesproken tegenprestatie.

En ik 2 jaar later besluit om voor haar een auto cadeau te doen omdat ze jarig is.

Dan zie ik geen probleem, correct me if im wrong.
Behalve dat er dan wel schenkbelasting moet worden afgedragen over de waarde van die auto hoger dan ¤ 3.244.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_197631574
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2021 14:24 schreef Leandra het volgende:

[..]

Behalve dat er dan wel schenkbelasting moet worden afgedragen over de waarde van die auto hoger dan ¤ 3.244.
handige info, dank!
  Moderator maandag 25 januari 2021 @ 15:07:31 #38
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_197632231
We doen niet aan 'illegaal' advies. Wat men in het dagelijks leven doet, in welke bochten hij/zij zich wringt, is tot daar aan toe. Wij bieden dat alleen geen podium. En aangezien TS niet zijn best doet dat tegen te gaan laten we het hier dan ook maar bij.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')