Ik lees hierin dat je dus geen NHG wilt?quote:Op zondag 24 januari 2021 23:46 schreef doenskie het volgende:
@:Pino112
Dankjewel voor je bericht.
Van NHG garantie begrijp ik dat ze een half jaar je hypotheek betalen als je dit zelf niet kan. Volgens mij kan ik dat ook wel ondervangen als ik zelf een buffer bij elkaar spaar. Ik vind hun garantie een beetje mager maar wellicht heb ik mij compleet verkeerd ingelezen wat dat betreft en zijn er ook andere negatieve gevolgen?
Wat betreft banken die kijken naar je restschuld: ik heb ze niet kunnen vinden, weet jij misschien welke? Dankjewel voor deze waardevolle informatie.
Exact datzelfde geldt ook voor de NHG. Extra aflossingen tellen gewoon mee voor je hypotheekquote:Op maandag 25 januari 2021 11:38 schreef Rene het volgende:
In geval van geen NHG zit je niet met dat studieschuldverhaal. Informeer eens even hoe dat werkt. Omdat wij geen NHG hebben, kan je ook een deel-afbetaling van je studieschuld doen (dus niet de maandelijkse aflostermijnen). Dat deel wat dan nog over is wordt geloof ik meegenomen.
Maar klok/klepel. Het is alweer een tijdje terug. Misschien eens een oriënterend gesprek doen?
Een adviseur zal dat niet "zomaar" uploaden naar oke.quote:Op maandag 25 januari 2021 12:35 schreef Zandstrand het volgende:
Even een aantal zaken.
- Zoals reeds door anderen vermeld: extra aflossing op de studieschuld mag je van de originele schuld aftrekken.
- Variabel loon (e.g. commissies) worden in beginsel niet meegeteld voor de bepaling van je maximale hypotheek. Echter kun je dit dmv een hypotheek op basis van het UWV-verzekeringsbericht wel weer mee laten tellen. Dit is een nieuwe manier van het vaststellen van je leencapaciteit. De tool heet "handig" en kun je hier gebruiken: https://www.inkomensbepalingloondienst.nl/. Op deze pagina staat er meer info over de tool en hoe die te gebruiken: https://www.hdn.nl/inkomensbepalingloondienst/. Het ziet er allemaal een beetje tjappie uit en ik vond het niet een hele fijne gedachte om mijn verzekeringsbericht daar naar toe te uploaden, maar de hypotheekadviseur zal dat ook gewoon doen als je hem die PDF geeft dus ja..
Bij de oude manier telt alleen je vast loon van volgens mij de afgelopen 3 maanden mee, dus je normale standaardloon + 8% + een 13e maand maar alléén als deze structureel van aard is en dus niet prestatie/persoons/conjunctuurafhankelijk.
- Lenen van je ouders heeft geen zin. Dit is voor de hypotheek gewoon een consumptieve schuld die je verplicht bent op te geven bij (andere) schulden. Dit zal alleen maar negatief voor je uitpakken. Tenzij je hem verzwijgt natuurlijk, maar dat is weer een ander verhaal.
Een schenking van je ouders kan wel weer. Je kunt éénmaal van je ouders belastingvrij een schenking tot zo'n 50-60k ofzo ontvangen, mits deze helemaal wordt gebruikt voor de aankoop van een huis.
- NHG is niet (alleen) een kostenpost, maar je krijgt er ook een veel lagere rente door. Deze betaalt zichzelf in principe. Altijd doen dus.
@Zandstrandquote:Op maandag 25 januari 2021 12:35 schreef Zandstrand het volgende:
Even een aantal zaken.
- Zoals reeds door anderen vermeld: extra aflossing op de studieschuld mag je van de originele schuld aftrekken.
- Variabel loon (e.g. commissies) worden in beginsel niet meegeteld voor de bepaling van je maximale hypotheek. Echter kun je dit dmv een hypotheek op basis van het UWV-verzekeringsbericht wel weer mee laten tellen. Dit is een nieuwe manier van het vaststellen van je leencapaciteit. De tool heet "handig" en kun je hier gebruiken: https://www.inkomensbepalingloondienst.nl/. Op deze pagina staat er meer info over de tool en hoe die te gebruiken: https://www.hdn.nl/inkomensbepalingloondienst/. Het ziet er allemaal een beetje tjappie uit en ik vond het niet een hele fijne gedachte om mijn verzekeringsbericht daar naar toe te uploaden, maar de hypotheekadviseur zal dat ook gewoon doen als je hem die PDF geeft dus ja..
Bij de oude manier telt alleen je vast loon van volgens mij de afgelopen 3 maanden mee, dus je normale standaardloon + 8% + een 13e maand maar alléén als deze structureel van aard is en dus niet prestatie/persoons/conjunctuurafhankelijk.
- Lenen van je ouders heeft geen zin. Dit is voor de hypotheek gewoon een consumptieve schuld die je verplicht bent op te geven bij (andere) schulden. Dit zal alleen maar negatief voor je uitpakken. Tenzij je hem verzwijgt natuurlijk, maar dat is weer een ander verhaal.
Een schenking van je ouders kan wel weer. Je kunt éénmaal van je ouders belastingvrij een schenking tot zo'n 50-60k ofzo ontvangen, mits deze helemaal wordt gebruikt voor de aankoop van een huis.
- NHG is niet (alleen) een kostenpost, maar je krijgt er ook een veel lagere rente door. Deze betaalt zichzelf in principe. Altijd doen dus.
Ik weet niet hoe vaak het UWV die info ontvangt en hoe vaak dat vervolgens in een nieuwe versie van het verzekeringsbericht wordt gegoten, maar inderdaad, als je net pas een dikke commissie hebt ontvangen zal dat het gemiddelde fors omhoogtrekken.quote:Op maandag 25 januari 2021 12:56 schreef doenskie het volgende:
[..]
Thanks nogmaals, toch nog even twee vragen over de tool:
1. Ik heb 24 januari dit jaar (gisteren) een commissie ontvangen van 19k bruto. Deze is nog niet meegenomen in het overzicht dat ik heb geupload op die website. Als ik deze website over een week raadpleeg en die commissie er wel bij zit neem ik aan dat mijn toetsingsinkomen hoger ligt?
2. die deelnemende partijen aan dit initiatief, wat houdt het in dat zij deelnemen? Kan ik daar bij een aanvraag voor een hypotheek mijn salaris communiceren voor het bedrag dat er op die site uitrolt met het document dat ik er kan downloaden? Of zijn er nog andere factoren waar ik rekening mee moet houden.
Nogmaals dank,
Daan
Overigens over bijdrage van ouders: ik wil en zal hier nooit om vragen bij mijn ouders. Kom niet uit een gouden lepel gezin waarbij ouders zulke bedragen wel even makkelijk kunnen missen.
Een schenking aannemen en die later weer 'terugschenken' zou ik wel overwegen, is dit een manier om wel verkapt te kunnen lenen van je ouders of kom je daarmee in de problemen?
@Zandstrandquote:Op maandag 25 januari 2021 13:09 schreef Zandstrand het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe vaak het UWV die info ontvangt en hoe vaak dat vervolgens in een nieuwe versie van het verzekeringsbericht wordt gegoten, maar inderdaad, als je net pas een dikke commissie hebt ontvangen zal dat het gemiddelde fors omhoogtrekken.
Na het uploaden komt er een getal uit, maar kun je ook een vinkje aanvinken om aan te geven dat je een vast dienstverband hebt (als dit zo is natuurlijk). Dan wordt je leencapaciteit een stuk hoger ook weer.
Deelnemende partijen betekent dat niet alle hypotheekverstrekkers deze nieuwe manier van inkomensbepaling ondersteunen en om wat voor reden dan ook de klassieke manier doen met werkgeversverklaring en 3 loonstrookjes.
Maar goed, dit betekent dus dat je met het verzekeringsbericht niet bij alle hypotheekverstrekkers een hypotheek kunt krijgen.
Zo werkt het dus nietquote:Op maandag 25 januari 2021 12:56 schreef doenskie het volgende:
Overigens over bijdrage van ouders: ik wil en zal hier nooit om vragen bij mijn ouders. Kom niet uit een gouden lepel gezin waarbij ouders zulke bedragen wel even makkelijk kunnen missen.
Een schenking aannemen en die later weer 'terugschenken' zou ik wel overwegen, is dit een manier om wel verkapt te kunnen lenen van je ouders of kom je daarmee in de problemen?
Behalve dat er dan wel schenkbelasting moet worden afgedragen over de waarde van die auto hoger dan ¤ 3.244.quote:Op maandag 25 januari 2021 14:18 schreef doenskie het volgende:
[..]
Dat snap ik.
Maar als mijn moeder 10K schenkt voor mijn huis zonder afgesproken tegenprestatie.
En ik 2 jaar later besluit om voor haar een auto cadeau te doen omdat ze jarig is.
Dan zie ik geen probleem, correct me if im wrong.
handige info, dank!quote:Op maandag 25 januari 2021 14:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Behalve dat er dan wel schenkbelasting moet worden afgedragen over de waarde van die auto hoger dan ¤ 3.244.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |