Zoveel politici hebben we hier nou ook weer niet tochquote:Op zondag 24 januari 2021 20:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hoop onvolwassen, dom en egocentrisch volk in Nederland.
Ik zit thuis netjes op de bank. Ik hou me aan de maatregelen.quote:Op zondag 24 januari 2021 20:43 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dan nu hetzelfde antwoord wat heel veel andere kleuters elke dag te horen krijgen: Dan heb je dikke pech, want zo gaat het gebeuren.
Politici zijn niet het probleem, hoe graag complotwappies, tokkies en bontkraagjes dat ook willen denken. Dan zouden ze namelijk ook naar zichzelf moeten kijken, maar dat kunnen deze lieden met het verstandelijk vermogen van een halve amoebe niet.quote:Op zondag 24 januari 2021 20:51 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Zoveel politici hebben we hier nou ook weer niet toch
Bij mij lukt het nietquote:Op zondag 24 januari 2021 20:50 schreef Haags het volgende:
https://www.facebook.com/(...)1¬if_t=live_video
Is weer aan.
Beetje monkey see, monkey do.quote:
quote:Op zondag 24 januari 2021 20:51 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik zit thuis netjes op de bank. Ik hou me aan de maatregelen.
Maar nu nog wat, kijk het nieuws men doet dat niet, de maatregelen worden niet gedragen en dat zal toch moeten in een democratie.
Met zo’n crisis kun je beter in een communistisch land zitten.
Hoe kom je aan die info? Ik kom net uit Hulst en heb niets gezien.quote:Op zondag 24 januari 2021 20:44 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Dus we hebben tot nu toe voor vanavond:
• Den Haag
• Helmond
• Tilburg
• Enschede
• Hulst
Kan toch een onrustig avondje worden dus...
En nul live-streams?![]()
De bewijslast moet zwaarder zijn dan “we denken dat een avondklok werkt” want de basis is een medische noodzaak.quote:Op zondag 24 januari 2021 20:47 schreef DW457 het volgende:
[..]
Als je niet gelooft in complotten, dan wil je vast hier wel op reageren:
[..]
quote:Het ligt het meest voor de hand om te denken dat de minister van VWS op grond van artikel 7 Wet publieke gezondheid een opdracht aan de desbetreffende voorzitters van de veiligheidsregio’s kan geven om in noodverordening een verbod op het zich in de openlucht te bevinden tussen 20.00 uur en 06.00 uur. Via dit model zijn tot nu toe alle maatregelen juridisch bindend geworden.
Een dergelijke maatregel lijkt slechts het recht op bewegingsvrijheid te beperken. Dat is een grondrecht dat is vastgelegd in het Vierde Protocol van het Europees Verdrag voor de Bescherming van de Rechten van de Mens (EVRM). Niet in onze Grondwet. Mensenrechten in het EVRM mogen beperkt worden op zelfs het niveau van een noodverordening. Op grond hiervan zou men denken dat deze weg de kortste is.
Beperking van de bewegingsvrijheid gaat echter op een zeker moment over in vrijheidsontneming. Huisarrest – ook al is het van tijdelijke aard – moet gezien worden als een vrijheidsontnemende maatregel (ECLI:NL:CRVB:2007:BB7267). Onze Grondwet bevat hierover strikte regels. Artikel 15 Grondwet luidt: ‘Buiten de gevallen bij of krachtens de wet bepaald mag niemand zijn vrijheid worden ontnomen.’
De bevoegdheid van artikel 176 Gemeentewet in verbinding met artikel 39 Wet veiligheidsregio’s is onvoldoende precies geformuleerd om van ‘krachtens de wet bepaald’ te kunnen spreken. Of anders gezegd, deze bepalingen kunnen niet als een delegatiewet in de zin van de Grondwet en het systeem van grondrechtenbeperking worden beschouwd. Deze weg is daarom niet begaanbaar, er dient een andere juridische grondslag gezocht te worden.
Een deugdelijke grondslag kan gevonden worden in het staatsnoodrecht. Aan de basis van dit staatsnoodrecht staat artikel 103 lid 1 Grondwet: ‘De wet bepaalt in welke gevallen ter handhaving van de uit- of inwendige veiligheid bij koninklijk besluit een door de wet als zodanig aan te wijzen uitzonderingstoestand kan worden afgekondigd; zij regelt de gevolgen.’
Ter uitvoering van deze bepaling is in 1996 de Coördinatiewet uitzonderingstoestanden (CWU) in het leven geroepen. Die wet verordonneert dat ingeval buitengewone omstandigheden dit noodzakelijk maken ter handhaving van de uitwendige of inwendige veiligheid, de regering de ‘beperkte noodtoestand’ of de ‘algemene noodtoestand’ kan afkondigen. Het afkondigen gebeurt bij koninklijk besluit op voordracht van de minister-president.
Is er op dit moment sprake van ‘buitengewone omstandigheden’ die noodzaken tot het uitroepen van een van beide noodtoestanden? Dit betreft een politiek, bestuurlijk oordeel. Leidend dient te zijn dat reguliere bevoegdheden ontoereikend zijn om adequaat aan een (dreigende) noodsituatie het hoofd te kunnen bieden.
Het is verdedigbaar dat de coronacrisis gezien de majeure problemen in de zorg kan worden aangemerkt als een buitengewone omstandigheid. De eerste juridische horde lijkt derhalve te kunnen worden genomen. Een tweede vraag is of die omstandigheid ook noodzaakt tot het uitroepen van een noodtoestand. Biedt het bestaande ‘reguliere’ instrumentarium op dit moment onvoldoende ruimte om de crisis te beheersen? Voor het antwoord op deze vraag is de ontwikkeling van de besmettingscijfers de komende dagen doorslaggevend.
Het besluit tot afkondiging van een noodtoestand haalt de grendel van de deur die opening biedt aan de bevoegdheid om – eveneens bij koninklijk besluit – specifieke ‘noodbepalingen’ in reguliere wetten dan wel speciale ‘noodwetten’ in werking te stellen. De ‘beperkte noodtoestand’ opent minder bevoegdheden dan de ‘algemene noodtoestand’.
De beperkte noodtoestand geeft de bevoegdheid om de noodbepalingen van lijst A behorende bij de Coördinatiewet uitzonderingstoestanden in werking te stellen. Op Lijst A staat onder meer artikel 8 lid 1 Wet buitengewone bevoegdheden burgerlijk gezag (Wbbbg). Die bepaling geeft aan de minister van Justitie en Veiligheid en de commissaris van de Koning de bevoegdheid om het ‘vertoeven in de open lucht te beperken’. Hierin is een legitieme grondslag voor het instellen van een beperkte avondklok te vinden.
Het is goed om te vermelden dat het uitroepen van de noodtoestand voor het in werking stellen van die bepaling geen strikte eis is. Artikel 8 lid 1 Wbbbg staat weliswaar op de aan de beperkte noodtoestand verbonden lijst A, maar art. 1 Wbbbg maakt het mogelijk die bepaling ook los van de beperkte noodtoestand in werking te stellen bij koninklijk besluit. De regering heeft derhalve de bevoegdheid om deze noodbepaling separaat inwerking te stellen.
Artikel 2 en 3 CWU bepalen dat het koninklijk besluit tot het instellen van een van beide noodtoestanden terstond wordt medegedeeld aan de Staten-Generaal. De Eerste en de Tweede kamer kunnen vervolgens in gezamenlijke vergadering de noodtoestand opheffen indien zij van oordeel zijn dat deze niet, of niet langer mag voortduren.
Voor het separaat in werking stellen van artikel 8 lid 1 Wbbbg is de betrokkenheid van de Staten-Generaal geen vereiste. Wel dient er onverwijld een voorstel van wet te worden ingediend om de separaat inwerking gestelde noodbepaling van kracht te laten blijven. Als die zogenoemde ‘verlengingswet’ niet wordt aangenomen, vervalt de maatregel.
De volksvertegenwoordiging heeft met andere woorden formeel geen inspraak in de afkondiging van de avondklok. Van een verplichte ‘voorhangprocedure’ zoals de Kamers die afdwongen in de Tijdelijke wet maatregelen covid-19 is geen sprake. Voorgenomen maatregelen op basis van die wet dienen steeds een week voorafgaand aan de inwerkingtreding ter beoordeling aan de Tweede Kamer te worden voorgelegd. Stemt die niet in, dan vervalt de maatregel van rechtswege, zo bepaalt de wet. Is er sprake van een zeer dringende omstandigheid waarin ter beperking van gevaar een maatregel direct in werking moet treden, dan heeft de Tweede Kamer een week de tijd om die maatregel weg te stemmen. Op die laatste situatie lijkt een op basis van artikel 8 Wbbbg ingestelde avondklok.
quote:Op zondag 24 januari 2021 20:50 schreef Minimunt het volgende:
Auto in brand in Venlo.. ME opgeroepen hoor ik nu vanuit verschillende appgroepen.
quote:Op zondag 24 januari 2021 20:53 schreef Walterwhite64 het volgende:
[..]
Hoe kom je aan die info? Ik kom net uit Hulst en heb niets gezien.
quote:Op zondag 24 januari 2021 20:53 schreef Walterwhite64 het volgende:
[..]
Hoe kom je aan die info? Ik kom net uit Hulst en heb niets gezien.
Ze zullen in ieder geval morgen niet hoeven te werken nee.quote:Op zondag 24 januari 2021 20:54 schreef Ixnay het volgende:
Mensen hier in Eindhoven gaan de hele nacht door.
De leider spreektquote:
Voordat ik dit alles ga lezen, wil ik eerst weten wie of wat de bron hiervan is. Kan je me die geven?quote:Op zondag 24 januari 2021 20:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De bewijslast moet zwaarder zijn dan “we denken dat een avondklok werkt” want de basis is een medische noodzaak.
[..]
Tja die Wilders stemmen zullen nog verbaasd opkijken hoe hard wilders ze aan zou pakken.quote:
Ja jij, ga lekker naar China, 80 uur shirtjes naaien en doen wat de baas zegt.quote:
OK, Trumpquote:Op zondag 24 januari 2021 20:55 schreef Ixnay het volgende:
Niet stoppen voordat besluit avondklok wordt teruggedraaid.
ME heeft het er moeilijk mee in Ehv.
Mensen die een loonslaaf baantje hebben van 9 tot 5.quote:Op zondag 24 januari 2021 20:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ze zullen in ieder geval morgen niet hoeven te werken nee.
Toegeven aan dit soort idioten? Mooi niet.quote:Op zondag 24 januari 2021 20:55 schreef Ixnay het volgende:
Niet stoppen voordat besluit avondklok wordt teruggedraaid.
ME heeft het er moeilijk mee in Ehv.
Frisiavonesquote:
Viesmad omdat je even geen rondjes kunt rennen... stel je aan.quote:Op zondag 24 januari 2021 20:55 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja jij, ga lekker naar China, 80 uur shirtjes naaien en doen wat de baas zegt.
Uitslapen en een keer op maandagmiddag in plaats van maandagochtend met de krat bier in de voortuin gaan zitten.quote:Op zondag 24 januari 2021 20:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ze zullen in ieder geval morgen niet hoeven te werken nee.
Politici horen dit soort idioten geen voer te geven en dat hebben ze welbewust toch gedaan. Wanbeleid is de oorzaak van het uit de hand lopen van zaken door een gehate maatregel die niet nodig had moeten zijn en waarvan niet eens bewezen is dát die nodig/nuttig is.quote:Op zondag 24 januari 2021 20:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Politici zijn niet het probleem, hoe graag complotwappies, tokkies en bontkraagjes dat ook willen denken. Dan zouden ze namelijk ook naar zichzelf moeten kijken, maar dat kunnen deze lieden met het verstandelijk vermogen van een halve amoebe niet.
omgevingsweb.nlquote:Op zondag 24 januari 2021 20:55 schreef DW457 het volgende:
[..]
Voordat ik dit alles ga lezen, wil ik eerst weten wie of wat de bron hiervan is. Kan je me die geven?
Het gros van 'het volk' dus waar jij zegt voor op te komen...quote:Op zondag 24 januari 2021 20:55 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Mensen die een loonslaaf baantje hebben van 9 tot 5.
Mag hopen dat de regering niet voor precedent gaat zorgen.quote:Op zondag 24 januari 2021 20:55 schreef Ixnay het volgende:
Niet stoppen voordat besluit avondklok wordt teruggedraaid.
ME heeft het er moeilijk mee in Ehv.
Links tuig.quote:Op zondag 24 januari 2021 20:55 schreef leeell het volgende:
Hier in Amsterdam ook tutteren en vuurwerk, mensen die klappen uit hun ramen
Zei de man zonder werk?quote:Op zondag 24 januari 2021 20:55 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Mensen die een loonslaaf baantje hebben van 9 tot 5.
Ja dat kloptquote:Op zondag 24 januari 2021 20:55 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Er is sinds vorig jaar een virus uitbraak die zorgt voor overbelasting in de zorg: covid-19
Vooral blijven wijzen naar anderen ja...quote:Op zondag 24 januari 2021 20:56 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Politici horen dit soort idioten geen voer te geven en dat hebben ze welbewust toch gedaan. Wanbeleid is de oorzaak van het uit de hand lopen van zaken door een gehate maatregel die niet nodig had moeten zijn en waarvan niet eens bewezen is dát die nodig/nuttig is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |