Interessant, zag van de week een vergelijkbaar artikel in de Amerikaanse context: https://www.medpagetoday.com/blogs/vinay-prasad/90658quote:Op vrijdag 22 januari 2021 23:49 schreef trein2000 het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)deren-waard-a4028781
Heel stuk in de NRC met als kern: de scholen moeten op, goedschiks of kwaadschiks. Dit is niet meer proportioneel tov een groep (schooljeugd) die zelf weinig te vrezen heeft. @:janneke141
Dit wordt een groot probleem als je nu al ziet hoe het eventueel heropenen van de (basis)scholen als wisselgeld wordt gebruikt door het kabinet. Dat we nu de avondklok hebben zodat de scholen sneller open kunnen. Of althans, misschien sneller open kunnen, want we beloven natuurlijk niks. "Oh wat hebben we graag perspectief, oh god, vreselijk!"quote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:11 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat afschalen gaat nog een heel gedoe worden. Want je kunt niet te veel te gelijk afschalen. Maar je gaat onherroepelijk ook weer een hoop “als dit dan moet ook dat” gedoe krijgen alsmede een hoop gekonkel.
Ja, snap ook niet zo goed waarom ze denken dat dat XL is....quote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:27 schreef trein2000 het volgende:
[..]
2400. Dat is 300 per uur bij een achturige werkdag. Uitgaande van 3 minuten per prik is dat 15 prikkers. Nee dat is niet XL nee.
Vorig jaar zomer accepteerden we idd risico omdat er nog geen vaccin is. Zouden we dan nu geen risico meer nemen omdat vaccinaties later plaatsvinden? Oftewel weer een paar maanden op slot erbij?? Ik word nu al naar bij de gedachte dat Boris met zijn suggestie alweer de komende maanden weer nog meer angst heeft gezaaid...quote:Op vrijdag 22 januari 2021 23:01 schreef Discombobulate het volgende:
Ik ben heel bang dat het uitgangspunt straks het virus zelf wordt, vanuit angst voor bijvoorbeeld de Britse of een nieuwe mutatie, in plaats van kwetsbaren en ouderen vaccineren zodat de druk op de zorg weg is en we kunnen versoepelen. Dat corona geen acceptabel risico is voor (jonge) mensen wat het wel zou moeten zijn in die tijd. Hier ben ik echt bang voor. Maar ja, het zal wel niet aangezien o.a. Gommers dat ook gezegd heeft vanaf het begin.
Toch weet ik het niet. We leven echt een beetje in een angstpsychose zoals die Mattias Desmet zegt. Ik in ieder geval niet, want als kwetsbaren en ouderen gevaccineerd zijn wil ik best de maatregelen laten vieren zodat ik mijn normale leven weer terug krijg. Ja, dan ben ik gewoon bereid om ziek te worden. Dat hoort ook bij het leven. Zo lang de druk maar van de zorg af is en het iets als griep geworden is.
Nee, ik heb nu gewoon zin om even lekker de draak te steken met het Nederlandse gefaal tijdens de pandemiebestrijding.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar vertel ons eens hoe je er ECHT over denkt?
De diploma’s worden sowieso een hoop gedoe. De keuze is zo ongeveer het gratis uitdelen van coronadiplomas of een vastlopend systeem. Ben benieuwd naar de visie van @Janneke141 wat is de minst slechte optie?quote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:27 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Interessant, zag van de week een vergelijkbaar artikel in de Amerikaanse context: https://www.medpagetoday.com/blogs/vinay-prasad/90658
In het NRC-artikel vond ik het alarmerend om de anecdote te zien dat kinderen elkaar de put in praten dat het nooit meer wat met ze gaat worden door de coronadiploma's.
De schrijver van het Amerikaanse artikel twitterde onlangs ook (ik kan het even niet meer terugvinden) dat er over enkele jaren maar een paar mensen van deze generatie op tv hoeven te komen om te vertellen hoe ze anderhalf jaar mishandeld zijn zonder dat iemand er zicht op had, om ons met terugwerkende kracht te laten realiseren hoe inhumaan dit is. Vraag me af of we dat in Nederland ook gaan krijgen omstreeks 2025. En of er dan nog mensen durven te zeggen: "Ja maar we waren in oorlog tegen corona, dit was een acceptabel offer."
[..]
Dit wordt een groot probleem als je nu al ziet hoe het eventueel heropenen van de (basis)scholen als wisselgeld wordt gebruikt door het kabinet. Dat we nu de avondklok hebben zodat de scholen sneller open kunnen. Of althans, misschien sneller open kunnen, want we beloven natuurlijk niks. "Oh wat hebben we graag perspectief, oh god, vreselijk!"
Deze communicatie veronderstelt eigenlijk dat de stelling "Scholen zijn gevaarlijk" zonder meer waar is, en dat het gevaar alleen acceptabel is als de besmettingen verder laag blijven. Dus dan is de heropening van scholen altijd voorwaardelijk, niet alleen nu voor februari 2021, maar ook in het schooljaar 2021-22 en in lengte van jaren, in toekomstige pandemieën, in griepepidemieën.
Ik denk niet dat het RIVM erg veel aandacht besteed aan wat Boris Johnson zegt. Ze zullen wel interesse hebben in de data die er achter zit maar die gaf Johnson niet.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:29 schreef popje het volgende:
[..]
Vorig jaar zomer accepteerden we idd risico omdat er nog geen vaccin is. Zouden we dan nu geen risico meer nemen omdat vaccinaties later plaatsvinden? Oftewel weer een paar maanden op slot erbij?? Ik word nu al naar bij de gedachte dat Boris met zijn suggestie alweer de komende maanden weer nog meer angst heeft gezaaid...
Die data is er dan ook niet. Althans ik ken hem niet.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:33 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het RIVM erg veel aandacht besteed aan wat Boris Johnson zegt. Ze zullen wel interesse hebben in de data die er achter zit maar die gaf Johnson niet.
Mensen zullen het wel weer onetisch vinden en blabla. Maar wat ik mij herinner van de waterpokken is dat het voor kinderen juist goed is om de ziekte te krijgen omdat ze er immuun voor worden en als kinderen het niet krijgen en ouderen krijgen het op latere leeftijd dan is het veel gevaarlijker. Waarom kijken we niet op dezelfde manier naar covid voor kinderen? Kinderen waarvan je weet dat ze zwak zijn natuurlijk niet, maar een jong en gezond kind heeft meer te vrezen van het missen van school dan van corona. Kinderen op een gecontrolereerde manier besmetten lijkt mij beter dan ze onthouden van school.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:30 schreef mijntjexx het volgende:
Op het NOS nieuws net. Het slechte nieuws wat uit de onderzoeken bleek dat kinderen net zo besmettelijk waren als volwassenen bij de britse variant. Het zou nog een heel gepuzzel moeten worden. De vraag was nu meer naast wanneer moeten de scholen open ook hoe moeten de scholen open werd er gezegd. De klassen weer in delen les geven?
Omdat Johnson die niet gaf. Betekent niet dat die data er niet is hoewel Johnson nogal eens een wat losse relatie heeft met de waarheid en de realiteit.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:34 schreef vosss het volgende:
[..]
Die data is er dan ook niet. Althans ik ken hem niet.
Als die data er was dan was die al gewoon vrijgegeven hoor. Dit is gewoon bangmakerij.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:35 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Omdat Johnson die niet gaf. Betekent niet dat die data er niet is hoewel Johnson nogal eens een wat losse relatie heeft met de waarheid en de realiteit.
Als je kinderen besmet dan besmet je dus hun ouders vermoedelijk ook. Lijkt mij niet zo'n vreselijk goed plan, denk je wel?quote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:35 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Mensen zullen het wel weer onetisch vinden en blabla. Maar wat ik mij herinner van de waterpokken is dat het voor kinderen juist goed is om de ziekte te krijgen omdat ze er immuun voor worden en als kinderen het niet krijgen en ouderen krijgen het op latere leeftijd dan is het veel gevaarlijker. Waarom kijken we niet op dezelfde manier naar covid voor kinderen? Kinderen waarvan je weet dat ze zwak zijn natuurlijk niet, maar een jong en gezond kind heeft meer te vrezen van het missen van school dan van corona. Kinderen op een gecontrolereerde manier besmetten lijkt mij beter dan ze onthouden van school.
Is er al wel goede data over de besmettelijkheid? Hoor ook dat die toch minder hoog is als eerder aangegeven. Dat het vooral versoepelingen zijn geweest die de R de hoogte in gejaagd hebben.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:35 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Omdat Johnson die niet gaf. Betekent niet dat die data er niet is hoewel Johnson nogal eens een wat losse relatie heeft met de waarheid en de realiteit.
Zo lang hoef je niet eens te wachten. Als de media vanaf volgende week en masse getroffen kinderen, ondernemers, etc aan het woord laten in plaats van virologen en politici, is het draagvlak aan het einde van de week volledig weg.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:27 schreef Vasilevski het volgende:
De schrijver van het Amerikaanse artikel twitterde onlangs ook (ik kan het even niet meer terugvinden) dat er over enkele jaren maar een paar mensen van deze generatie op tv hoeven te komen om te vertellen hoe ze anderhalf jaar mishandeld zijn zonder dat iemand er zicht op had, om ons met terugwerkende kracht te laten realiseren hoe inhumaan dit is.
🤣🤣🤣quote:Op vrijdag 22 januari 2021 23:41 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Daar hebben we niets aan. Er moeten gewoon onderzoeks- en adviescommissies ingesteld worden met een toezichthoudend semi-overheidsorgaan met afgevaardigden uit allerlei belangengroeperingen, zodat er in 2027 een lijvig rapport klaar ligt waarom Nederland pas medio 2024 met grootschalig vaccineren begon onder de vijf overgebleven 90+ers, die nog niet aan de communistische Chinese vleermuishoest gestorven waren.
Dan is het een beetje laat, de dodentallen in het VK breken al weken records.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:36 schreef vosss het volgende:
[..]
Als die data er was dan was die al gewoon vrijgegeven hoor. Dit is gewoon bangmakerij.
Die vraag stellen is meestal al te veel van het goede.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:32 schreef trein2000 het volgende:
[..]
De diploma’s worden sowieso een hoop gedoe. De keuze is zo ongeveer het gratis uitdelen van coronadiplomas of een vastlopend systeem. Ben benieuwd naar de visie van @:janneke141 wat is de minst slechte optie?
Wat betreft het tweede punt kom je uiteindelijk gewoon uit bij de vraag wat het redden van levens aan de bovenkant aan de onderkant mag kosten. Kun je omheen draaien. Kun je lastig vinden. Maar dat is de vraag en niets anders.
Dat is natuurlijk een gigantisch lulverhaal. Alsof die kinderen wel veilig zouden zijn als ze overdag naar school gaan en alleen 's avonds misbruikt werden.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:38 schreef Vasilevski het volgende:
Oh ja deze bedoelde ik dus:
[ twitter ]
Het hele betoog is wel scherp en goed om op je in te laten werken, ondanks dat er geen grafiekjes in voorkomen, er geen semi-lollige subtitels in staan, en hij niet de woorden 'een draadje' gebruikt.
Ok ik dat bericht gemist.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:22 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Dit bericht kwam er vandaag:
[..]
https://nos.nl/liveblog/2(...)n-gevangenissen.html
Eerder vandaag postte ik al dat ik vind dat 2400 prikken per dag alles behalve XL is. Als ze vanwege infectie gevaar vast willen houden aan een maximum van 2400 prikken per locatie per dag, prima. Maar dan moeten er gewoon 5-6 keer zoveel locaties bij op den duur.
quote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:39 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een gigantisch lulverhaal. Alsof die kinderen wel veilig zouden zijn als ze overdag naar school gaan en alleen 's avonds misbruikt werden.
Het gaat er natuurlijk ook om dat de signalerende functie op school / sport / elders grotendeels verdwenen is.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:39 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een gigantisch lulverhaal. Alsof die kinderen wel veilig zouden zijn als ze overdag naar school gaan en alleen 's avonds misbruikt werden.
Het aantal prikken (locaties of aantal prikken per locatie) moet sowieso omhoog, want er zal gewoon een punt komen waarop het vaccin aanbod groter is dan capaciteit. Het is te hopen dat ze voor die tijd de kinderziektes eruit halen en hiervan in de toekomst leren.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:40 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ok ik dat bericht gemist.
Dan kom je op 25x 2400 prikken per dag x 7 = 420.000 per week
Dan kom je er altijd nog z'n 600 K per week te kort
Daar komt dan waarschijnlijk vooral een mix van M en L locaties bij
Even snel geteld 13 voor het gemak 6 M en 7 L en nog 2 XL in utrecht
6 x 800= 4800
7 x 1600 = 11200
2 x 2400 = 4800
---
20800 x 7 = 145K
Kom je nog z'n 500K te kort om de miljoen per week te halen.
Eigenlijk moet je dus het aantal prikken per geplande locatie verdubbelen om je doelstelling te halen.
We polderen onszelf kapot en geilen op protocollen en vergadercultuur, nou wat mij betreft gaan ze vaccineren in een kerk en welnu.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 23:47 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Dat is toch helemaal niet zorgvuldig? Beter eerst even een maandje brainstormen, vergaderen en hei-sessies houden voordat je die spuit in iemands arm rost. Zorgvuldigheid boven alles!
Ooit van signaalfunctie gehoordquote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:39 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Gelukkig, nog iemand die het snapt.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:41 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Het gaat er natuurlijk ook om dat de signalerende functie op school / sport / elders grotendeels verdwenen is.
Gelukkig denkt de vrije markt in oplossingen ipv problemen, maar dan moet er wel wat zijn te verdienen.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is nog niet zo simpel en ook niet altijd mogelijk. Als een fabriek die, zeg, glazen ampullen maakt al 100% van zijn capaciteit gebruikt dan is even opschalen naar 150% gewoon niet mogelijk. Ditto voor leveranciers van halffabrikaten en grondstoffen.
Maar het lijkt je wel een goed plan om een situatie te hebben waar kinderen dus blijkbaar even besmettelijk zijn en elk moment hun ouders kunnen besmetten? Want dat is het alternatief wat ze nu dus doen.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:36 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Als je kinderen besmet dan besmet je dus hun ouders vermoedelijk ook. Lijkt mij niet zo'n vreselijk goed plan, denk je wel?
En waarschijnlijk nog meer uren omdat de buitenschoolse opvang, veel sport en speelafspraakjes ook veelal weggevallen zijn.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Gelukkig, nog iemand die het snapt.
En dertig uur per week een veilige haven voor een kind is natuurlijk ook wel wat waard, ten opzichte van nul.
Ja, maar ik heb ook gehoord van misbruik OP scholen, iets wat een stijgend aantal is in Nederland. En ook op sportclubs komt dat met enige regelmaat voor.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:42 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ooit van signaalfunctie gehoord
Wij hebben op de sportclub ook wel eens een geval gehad. Dan ben je toch erg blij dat je kunt bijsturen.
Oplossingen kosten tijd. Dat wil je blijkbaar niet horen of begrijpen, da's prima maar dat is wel de realiteit.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:43 schreef Heremeteit het volgende:
[..]
Gelukkig denkt de vrije markt in oplossingen ipv problemen, maar dan moet er wel wat zijn te verdienen.
Dat zijn niet dermate grote aantallen dan die nu grotendeels uit het zicht blijven.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:47 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, maar ik heb ook gehoord van misbruik OP scholen, iets wat een stijgend aantal is in Nederland. En ook op sportclubs komt dat met enige regelmaat voor.
Klinkt vast heel lullig maar het is niet zo zwart/wit dus.
"Ik was op de corona-ic en heb iedereen de hand geschud"quote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:35 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ok, welke aantallen praten we dan over? Ik betwist totaal niet dat kinderen in principe beter af zijn op school maar doen alsoft school een magische oplossing tegen mishandeling of misbruik is? Dat gaat mij te ver.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:49 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Dat zijn niet dermate grote aantallen dan die nu grotendeels uit het zicht blijven.
Het is voor de kinderen gewoon uiteindelijk beter op een plek te zijn waar de ongelijkheden weggenomen worden.
Je kunt er van alles aan de haren bij slepen, maar het valt allemaal in het niet bij de schade die het sluiten van de grootste veilige haven buiten de thuissituatie oplevert. Maar goed, jouw visie op solidariteit is inmiddels wel duidelijk, dus om mijn eigen frustratie niet te hard op te laten lopen moet ik jou denk ik maar gewoon een eind heen laten posten. Beter voor iedereen.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:54 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ok, welke aantallen praten we dan over? Ik betwist totaal niet dat kinderen in principe beter af zijn op school maar doen alsoft school een magische oplossing tegen mishandeling of misbruik is? Dat gaat mij te ver.
En dan even de kinderen vergeten die jaarlijks met geestelijke problemen zitten door pesten en bullying op school, zeker, want dat komt niet goed uit in het verhaal.
Er zullen altijd kinderen zijn die er profijt van hebben van een lockdown, maar dat is ook nooit een reden geweest om de scholen te sluiten. Voor dat soort zaken (pesten, etc) moet je nooit je ogen sluiten.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:54 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ok, welke aantallen praten we dan over? Ik betwist totaal niet dat kinderen in principe beter af zijn op school maar doen alsoft school een magische oplossing tegen mishandeling of misbruik is? Dat gaat mij te ver.
En dan even de kinderen vergeten die jaarlijks met geestelijke problemen zitten door pesten en bullying op school, zeker, want dat komt niet goed uit in het verhaal.
Gevalletje paniekvoetbal is mijn mening.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 01:00 schreef leolinedance het volgende:
In Duitsland moet men nu chirurgische mondmaskers gaan dragen. Weet iemand wat daar de achtergrond van is? Vinden er zo veel besmettingen plaats in supermarkten en tankstations?
De instrumenten zijn op en dat drommelse virus wil maar niet luisteren. Dus krijg je zulke bullshit.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 01:00 schreef leolinedance het volgende:
In Duitsland moet men nu chirurgische mondmaskers gaan dragen. Weet iemand wat daar de achtergrond van is? Vinden er zo veel besmettingen plaats in supermarkten en tankstations?
Eerdere deze week een artikel in het AD. Net dat artikel wat Trein2000 postte uit het NRC over hetzelfde onderwerp en nu dit artikel weer. Je zou haast zeggen dat er dan wel een kern van waarheid in zit.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:59 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Er zullen altijd kinderen zijn die er profijt van hebben van een lockdown, maar dat is ook nooit een reden geweest om de scholen te sluiten. Voor dat soort zaken (pesten, etc) moet je nooit je ogen sluiten.
Het is niet precies te duiden, maar hier heb je een artikel over het huidige probleem :
https://www.parool.nl/ams(...)-kinderen~ba4cb851a/
En aan de validiteit twijfel ik geen moment. Maar 10% van de kinderen word gepest op school in Nederland, er is een stijgend aantal gevallen van misbruik op scholen. DAT is ook de realiteit.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 00:59 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Er zullen altijd kinderen zijn die er profijt van hebben van een lockdown, maar dat is ook nooit een reden geweest om de scholen te sluiten. Voor dat soort zaken (pesten, etc) moet je nooit je ogen sluiten.
Het is niet precies te duiden, maar hier heb je een artikel over het huidige probleem :
https://www.parool.nl/ams(...)-kinderen~ba4cb851a/
Volgens mij ontkent niemand dat dit gebeurt. De simplistische zwart/wit benadering en heilig verklaring van scholen is wat mij een beetje stoort.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 01:05 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Eerdere deze week een artikel in het AD. Net dat artikel wat Trein2000 postte uit het NRC over hetzelfde onderwerp en nu dit artikel weer. Je zou haast zeggen dat er dan wel een kern van waarheid in zit.
Nee maar dat moet geen reden zijn om te zeggen dat scholen niet goed voor kinderen zijn qua ontwikkeling en veiligheid...quote:Op zaterdag 23 januari 2021 01:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En aan de validiteit twijfel ik geen moment. Maar 10% van de kinderen word gepest op school in Nederland, er is een stijgend aantal gevallen van misbruik op scholen. DAT is ook de realiteit.
De school alleen maar als veilige haven wegzetten is dus gewoon onjuist, dat is dagelijks een ervaring die een groot aantal kinderen niet ervaart. Dat excuseert geen enkel geval van misbruik of mishandeling, overigens, maar het is wel onderdeel van de realiteit.
Nogmaals, dat wordt ook door niemand gezegd. Alleen dat het beeld mischien wat genuanceerder is. Nee, niet mischien, heel zeker dat het genuanceerder is.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 01:07 schreef popje het volgende:
[..]
Nee maar dat moet geen reden zijn om te zeggen dat scholen niet goed voor kinderen zijn qua ontwikkeling en veiligheid...
Het komt mij ook een beetje over als jaren 50 mentaliteit van ik had tot me 18de alleen een houten step en een teddybeer met 1 arm dus waar zeurt de jeugd nu over. Dan hebben we het nog niet eens over de leerachterstanden wat ook nog veel kan gaan kosten in de toekomst.quote:
Dit zegt dus ook niemand, he?quote:Op zaterdag 23 januari 2021 01:10 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Het komt mij ook een beetje over als jaren 50 mentaliteit van ik had tot me 18de alleen een houten step en een teddybeer met 1 arm dus waar zeurt de jeugd nu over. Dan hebben we het nog niet eens over de leerachterstanden wat ook nog veel kan gaan kosten in de toekomst.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |