abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197542519

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Datagraver, zelf grafieken maken

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes meer

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
pi_197542525
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 23:28 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Voor mij is het de kern van de discussie.

Want iedereen die voor versoepelingen is gebruikt het. Ondernemers hebben het slecht. Mensen met psychische problemen hebben het slecht. En Janneke141 heeft zich diverse malen tegen de avondklok uitgelaten. En dat mag.

Maar hoe wil je de situatie, bijvoorbeeld in het onderwijs, dan beter maken? Het virus is geen onbekende factor waar je niets tegen kan doen. Je kunt beleid maken, en juist door streng te zijn, creëer je ruimte.

Als we het virus uitgebreid rond laten gaan, worden er veel mensen ziek, kan de zorg het niet meer aan, en ontstaat er ook veel angst. Tijdens de Spaanse griep had iedereen de vrijheid om 's avonds op straat te gaan of om geen afstand te houden. Toch was de situatie vele male slechter dan nu.
Maar het maakt de discussie niet anders. Ik geef niet aan dat ik versoepelingen wil, ik vraag of er geen alternatieven zijn? Op sommige punten verzwaren op andere punten versoepelen? Werken alle maatregelen die er nu zijn echt?

Je vult daarna zelf in dat ik voor versoepelingen ben omdat het je makkelijk uitkomt in de discussie, want daar kun je makkelijk op reageren. Dat frame is totaal onnodig, want dat is niet wat ik zeg.

Over de spaanse griep: Tijdens de pest was het pas slecht, dus die mensen die aan de Spaanse griep dood zijn gegaan zijn er goed vanaf gekomen.

Het is gewoon totaal zinloos om die situaties te vergelijken. De delta tussen de situatie waar mensen in 2019 in zaten en de situatie waar ze nu in zitten heeft gewoon veel impact op ze. Dat kun je telkens proberen te downplayen met: "Ja maar toen hadden ze het zwaarder", toen is niet nu en is niet te vergelijken.
pi_197542538
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 23:18 schreef chratnox het volgende:

[..]

Nouja, hoe ik het begrijp: Het kenmerkende deel van een coronavirus is de spike, het 'kroontje'. Dit vaccin reageert op de hele spike en niet een klein stukje ervan.

Maar ik gok dat @:ipa84 en @:crystal_meth dit veel beter uit kunnen leggen dan ik :D
Onderzoek van BionTech en Pfizer zeggen dat het wel blijft werken en een ander onderzoek zegt dat het vaccin wel minder effectief wordt.

We zullen zien wie gelijk krijgt..

twitter
pi_197542550
@chratnox topicdief ;) ik zat even een sec niet op te letten ;)
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_197542551
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 23:35 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Onderzoek van BionTech en Pfizer zeggen dat het wel blijft werken en een ander onderzoek zegt dat het vaccin wel minder effectief wordt.

We zullen zien wie gelijk krijgt..

[ twitter ]
Dat zei Mark Kaptein (Pfizer) ook. "Het kan zijn dat het minder effectief wordt, maar de kans dat het niet zal werken is vrij klein."

quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 23:35 schreef _serial_ het volgende:
@:chratnox topicdief ;) ik zat even een sec niet op te letten ;)
Ja, ik zat klaar met een reactie. Duurde zo lang :P

[ Bericht 31% gewijzigd door #ANONIEM op 20-01-2021 23:36:20 ]
pi_197542555
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 23:05 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Laten we eerst maar even afwachten wat de precieze stand van zaken is. Eerst maar eens testen of de vaccins wel of niet werken voordat men in paniek raakt op dat vlak.
Als ik dit bericht lees dan kring ik de indruk dat het vaccin niet goed gaat werken hiertegen. We moeten hiervoor een nieuw vaccin ontwikkelen vrees ik.

twitter
pi_197542561
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 23:36 schreef polderturk het volgende:

[..]

Als ik dit bericht lees dan kring ik de indruk dat het vaccin niet goed gaat werken hiertegen. We moeten hiervoor een nieuw vaccin ontwikkelen vrees ik.

[ twitter ]
Laat dit eerst maar eens bevestigd worden in een studie, dan zien we wel verder.
pi_197542564
quote:

[..]

[ twitter ]
Dat staat er niet hè. In de tweet staat: "May reduce vaccine efficacy"

Het zou dus kunnen dat ie van de 95% ofzo dat het nu is naar 80% gaat. Of naar 70%, of 60% oid. Dat heeft vooral gevolgen voor de hoeveelheid vaccinaties nodig om groepsimmuniteit te bereiken enzo.
pi_197542619
quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2021 22:30 schreef Molo het volgende:

[..]

Klopt

Maar daar is dus op basis van ethiek een andere afweging in gemaakt

Vaccinatiestrategie is niet per se gelijk aan de druk-op-zorg-als-leidraad-strategie rond Covid
De Nederlandse vaccinatiestrategie is een verleng-de-lockdowns-strategie. Het komt gewoon neer op de taktiek van de verschroeide aarde.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_197542625
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 23:37 schreef chratnox het volgende:

[..]

Het zou dus kunnen dat ie van de 95% ofzo dat het nu is naar 80% gaat. Of naar 70%, of 60% oid. Dat heeft vooral gevolgen voor de hoeveelheid vaccinaties nodig om groepsimmuniteit te bereiken enzo.
De griepspuit wordt natuurlijk ook regelmatig aangepast..
  woensdag 20 januari 2021 @ 23:45:51 #11
3778 popje
Watishetnutvaneenondertitel?
pi_197542632
Nou mensen... ik heb besloten ertussen uit te knijpen, mijn ticket is geboekt. Over 2 weken ben ik weer terug, hopelijk wordt de avondklok dan opgeheven.
Het leven is een groot feest, en jij bent ook uitgenodigd!
pi_197542647
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 23:45 schreef popje het volgende:
Nou mensen... ik heb besloten ertussen uit te knijpen, mijn ticket is geboekt. Over 2 weken ben ik weer terug, hopelijk wordt de avondklok dan opgeheven.
Waar ga je heen? De avondklok al waarschijnlijk tot de zomer duren, ik zou eieren voor mijn geld kiezen en je verblijf verlengen.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  woensdag 20 januari 2021 @ 23:49:06 #13
3778 popje
pi_197542661
quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2021 23:48 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Waar ga je heen? De avondklok al waarschijnlijk tot de zomer duren, ik zou eieren voor mijn geld kiezen en je verblijf verlengen.
Naar een Canarisch eiland dat op dit moment zo goed als geen besmettingen heeft, dus zeker geen superspreader.
pi_197542667
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 23:49 schreef popje het volgende:

[..]

Naar een Canarisch eiland dat op dit moment zo goed als geen besmettingen heeft, dus zeker geen superspreader.
Ah, La Gomera? Mooi daar ;)
pi_197542669
quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2021 23:48 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Noord Korea schijnt geen corona te hebben..
Kan je wel een paar maanden uitzitten voor weinig geld..
pi_197542675
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 23:37 schreef chratnox het volgende:

[..]

Nog even en het vaccin is net zo effectief als een pilletje vitamine D.
pi_197542680
quote:

[..]

Welke? Want mijn favoriete Canarische eiland heeft wel degelijk een avondklok.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_197542706
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 23:50 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Onder de plak zitten bij de vrouw moet je niet verwarren met een avondklok door de overheid. :')
pi_197542708
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 23:34 schreef chratnox het volgende:

[..]

Maar het maakt de discussie niet anders. Ik geef niet aan dat ik versoepelingen wil, ik vraag of er geen alternatieven zijn? Op sommige punten verzwaren op andere punten versoepelen? Werken alle maatregelen die er nu zijn echt?
Ben ik met je eens. Maar de grap is. Wij moeten de maatregelen laten werken. Dat is ook het verschil tussen de eerste golf en de tweede golf. Bij de eerste golf was men serieus, men sprak minder met elkaar af, men hield meer afstand, we waren er meer van doordrongen dat we het samen moesten doen (en waarschijnlijk hebben we goede hulp gehad van het weer dat beter werd).

Nu gebeurt dat niet meer. Men spreekt weer met elkaar af. Men heeft het gehad. Gevolg is, en vooral door de Britse variant, dat er dingen moeten gebeuren. En dan komen er politieke oplossingen die vrijwel nooit fraai zijn.

quote:
Je vult daarna zelf in dat ik voor versoepelingen ben omdat het je makkelijk uitkomt in de discussie, want daar kun je makkelijk op reageren. Dat frame is totaal onnodig, want dat is niet wat ik zeg.
Dan is dit een semantische discussie, want je bent niet voor versoepelen, maar wil vooral dat het anders moet. De argumenten die je hebt gegeven zijn creatief, maar het is wel wat weinig, en zet (naar mijn mening) nauwelijks zoden aan de dijk.

quote:
Over de spaanse griep: Tijdens de pest was het pas slecht, dus die mensen die aan de Spaanse griep dood zijn gegaan zijn er goed vanaf gekomen.

Het is gewoon totaal zinloos om die situaties te vergelijken. De delta tussen de situatie waar mensen in 2019 in zaten en de situatie waar ze nu in zitten heeft gewoon veel impact op ze. Dat kun je telkens proberen te downplayen met: "Ja maar toen hadden ze het zwaarder", toen is niet nu en is niet te vergelijken.
Ben ik met je eens. Het is een vergelijking die niet helemaal klopt, het leven was vroeger nu eenmaal zwaarder. Maar het illustreert wel mijn verhaal, we leveren de vrijheid niet voor niets in, of met andere woorden, meer vrijheid maakt de situatie niet beter (in deze situatie zelfs meestal slechter).

En ja, daarbij speelt ook mee dat we niet zo ver meer moeten. Het weer wordt straks beter, en het is steeds gelukt om (na een paar maanden) de zaakjes op orde te hebben (beschermingsmateriaal en tests en straks vaccins).
  woensdag 20 januari 2021 @ 23:52:43 #20
3778 popje
pi_197542710
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 23:50 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Is er wel, maar met 23 uur en horeca open kan ik best leven... La Palma
pi_197542721
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 23:52 schreef popje het volgende:

[..]

Prima eiland, mooi wandelen daar ook.
pi_197542731
quote:

[..]

Ah, gemiste kans, La Gomera is veel mooier ;)
pi_197542735
quote:

[..]

Geniet ervan :)
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  woensdag 20 januari 2021 @ 23:57:24 #24
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_197542771
quote:

[..]

[ twitter ]
Ik dacht trouwens dat plasma treatment in trials niet beter deed dan de controlegroep, geen lagere kans op overlijden, niet sneller uit hospitaal etc..

Dan kan men er beter mee stoppen, want het bevordert mutaties.
are we infinite or am I alone
pi_197542774
quote:

[..]

Prachtig eiland. Wil er graag naar terug. O+
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')