Ja, dat heb ik ook zo. Dus daar hoef ik ook zeker niet heenquote:Op donderdag 21 januari 2021 17:20 schreef Puala het volgende:
[..]
Ik vind houten maar duur en weinig uitstralen. Stond bij mij op de veto lijst.
Wij vinden ook eigenlijk niet dat we in Nieuwegein wonen. Hadden destijds tijdens de huizenzoektocht ook nooit gedacht dat we of all places in dat ghetto net buiten Utrecht terecht zouden komenquote:Op donderdag 21 januari 2021 14:40 schreef Doedezemaar het volgende:
Nieuwegein stond destijds ook op mijn vetolijstje, brrrr. Vrienden met kinderen zijn destijds met name in Lunetten beland, maar als je wat meer ruimte zoekt is dat geen optie, 1 stel heeft dat opgelost met een volkstuin bijna tegenover het huis en een ander stel is uiteindelijk opgeschoven naar Houten
Zekerquote:Op vrijdag 22 januari 2021 10:44 schreef skrn het volgende:
TS, je moet vooral nadenken over kinderen, ik zie die in je wensenlijstje niet terug. Is er een kinderwens?
Oh toen ik een huis zocht was zelfs alles aan de overkant van het kanaal al taboe.quote:Op donderdag 21 januari 2021 16:28 schreef Piles het volgende:
[..]
Houten is toch niet zo erg? Lunetten, Nieuwegein en IJsselstein zijn no-go's wmb. En sommige delen van Leidsche Rijn ook (ik zit nu in het leuke deel![]()
Of anders moet je altijd heen en weer taxiën vanuit Bilthoven, Soest of Maartensdijk voor school/vriendjes/muziek en sport. Dan zijn kinderen in de stad weer wat sneller zelfstandig. Terwijl als ze klein zijn de kinderen in een dorp sneller zelf naar school of vriendjes kunnen lopen of fietsen. Zo heeft alles z'n voors en z'n tegens...quote:Op vrijdag 22 januari 2021 13:17 schreef skrn het volgende:
Ja, dan moet je gaan nadenken over basisscholen in de buurt, speeltuintjes, drukte van de straat, en nadenken wat de kinderen kunnen doen als ze oud worden.
Lastig lastig. Ken ook mensen die juist naar buiten zijn wonen, maar met puberende kinderen toch juist dichter bij de stad gaan wonen, omdat daar alle voorzieningen zijn.
Bij achteraf wonen met tieners ben je een taxichauffeurquote:Op vrijdag 22 januari 2021 13:17 schreef skrn het volgende:
Ja, dan moet je gaan nadenken over basisscholen in de buurt, speeltuintjes, drukte van de straat, en nadenken wat de kinderen kunnen doen als ze oud worden.
Lastig lastig. Ken ook mensen die juist naar buiten zijn wonen, maar met puberende kinderen toch juist dichter bij de stad gaan wonen, omdat daar alle voorzieningen zijn.
Dat heb ik ook gedaan en dat was financieel veruit mijn beste keuze.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 13:54 schreef Rene het volgende:
Moeilijk te zeggen. Geld was altijd eerst mn overweging en ik liet alles dichter bij mijn huis afspelen. Dus mijn werk laten aanpassen aan mijn woonplaats.
Wieringen 8)quote:Op woensdag 20 januari 2021 21:58 schreef Doedezemaar het volgende:
Mijn verhuizing uit Utrecht kwam als volgt tot stand: ik had een sociale huurwoning in Overvecht-Zuid en die buurt begon ik een beetje zat te raken, dus ik ging maar eens kijken wat woningnet in de rest van de provincie te bieden had, want ik had wel door dat mijn toenmalige huis het hoogst haalbare in Utrecht zelf was. Aangezien ik door de hele provincie werkte maakte het me niet zo veel uit in welke plaats ik uiteindelijk terecht zou komen en vrienden bleven ook niet allemaal in Utrecht wonen. Ik reageerde op vanalles, ben een paar keer gaan kijken bij woningen in diverse plaatsen zoals Driebergen, Doorn en Woerden, maar daar beviel de wijk me elke keer niet, dan zat ik eigenlijk in Overvecht eigenlijk wel prima. En toen kwam er een nieuwbouwproject in Woerden voorbij, op een prima locatie op loopafstand van het centrum en station en van daaruit kon ik de meeste werklocaties met de auto ook prima bereiken. Ik was zo blij toen ik uiteindelijk toch nog na een paar weken bericht kreeg dat ik alsnog was ingeloot, het voelde als een lot uit de loterij. Ik zat nog steeds vlakbij Utrecht, en kreeg er een mooi nieuw huis in een leuk stadje en mooie omgeving. Soms heeft een mens geluk.
(Daarna ontmoette ik iemand die in Noord-Holland woonde en toen ben ik daarheen verhuisd, maar ik mis Utrecht en ook Woerden nog steeds. En nu gaan we straks zowat in de Waddenzee wonen...het kan verkeren)
Toch is dit al decennia aan de gang: na de oorlog werden gezinnen verplicht een ander gezin te huisvesten.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 20:17 schreef Ixnay het volgende:
Vroeger financierde je het huis dat TS wil als vrijgezel met een modaal salaris.
130.000 gulden.
Nu is het zelfs met 2 goede salarissen niet mogelijk. Je vindt het huis niet eens. En anders heb je 2 topsalarissen nodig en dan is het al verkocht voordat het op funda staat.
Er moet hard doorgebouwd worden. Met 500.000 woningen meer ziet ons land er nog steeds precies hetzelfde uit.
De politiek houdt dit tegen, puur vanwege het klimaat. Trieste situatie. De jongeren betalen de rekening.
Ik dank de crisis en een buitenwijk op mn blote knietjes.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 20:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Toch is dit al decennia aan de gang: na de oorlog werden gezinnen verplicht een ander gezin te huisvesten.
Steden als Hoorn, Heerhugowaard, Purmerend, Almere etc. waren als overloopgebied voor Amsterdammers bestemd.
Wie herinnert zich de krakersrellen van 1980 niet (velen hier, denk ik bij nader inzien). Studentenhuisvesting hanteert al decennia een wachtlijst van hier tot Tokio.
Denk dat we nooit van het probleem afkomen, tenzij……
Punt is dat er nu veel speculanten in de markt komen die de bubbel laten knappen als ze winst hebben gemaakt en verzilverd. Er zit ook een groot risico aan de huidige marktschaarste.
Klinkt goed.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 20:48 schreef Rene het volgende:
[..]
Ik dank de crisis en een buitenwijk op mn blote knietjes.![]()
8 jaar geleden, 102000 euro voor 90m2 en een tuin. Dat kon ik in mn eentje gewoon lenen
Uitgeleefd en drie maanden klussen. Totaal 120000 besteed. Wel erg fijn.quote:Op vrijdag 22 januari 2021 23:11 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Klinkt goed.
Zelfs voor de provincie is dit niet duur.
Alsof Soest en Bilthoven gehuchten zijn zonder voorzieningen voor tieners op fietsafstand...quote:Op vrijdag 22 januari 2021 16:34 schreef yinu het volgende:
[..]
Oh toen ik een huis zocht was zelfs alles aan de overkant van het kanaal al taboe.
[..]
Of anders moet je altijd heen en weer taxiën vanuit Bilthoven, Soest of Maartensdijk voor school/vriendjes/muziek en sport. Dan zijn kinderen in de stad weer wat sneller zelfstandig. Terwijl als ze klein zijn de kinderen in een dorp sneller zelf naar school of vriendjes kunnen lopen of fietsen. Zo heeft alles z'n voors en z'n tegens...
Oke. Ik ben verder niet zo bekend in Soest behalve dat ik mensen ken die toch behoorlijk moeten taxiën zeker met de jongere pubers. Maar dat is natuurlijk ook een keuze van de ouders. Ik woonde zelf ook in een dorp en moest altijd 10 km enkele reis fietsen naar school, en dan ook weer naar sport/muziek/vriendjes en vriendinnetjes. Heb er een goede basisconditie aan overgehouden.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 08:49 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Alsof Soest en Bilthoven gehuchten zijn zonder voorzieningen voor tieners op fietsafstand...
Tegen de tijd dat er bij de meeste pubers echt behoefte komt aan voorzieningen die een plaats als Soest niet heeft (ruime keuze aan vervolgopleidingen, ruimere uitgaansmogelijkheden, festivals) zijn die pubers oud genoeg om met het OV op pad te gaan. En dan is het voor de ouders slechts een keuze om te gaan taxiën. Fiets maar naar het station en dan sta je binnen een paar minuten op Utrecht CS of Amersfoort, van waar je alle uithoeken van het land kunt bereiken.
Vooral plaatsen zonder treinstation en met beperkt aantal buslijnen zijn voor de iets oudere pubers een ramp. En echt kleinere plaatsen met weinig voorzieningen ook.
Maar grotere dorpen als Soest hebben meerdere middelbare scholen op fietsafstand (Soest zelf, Baarn, Amersfoort), goed aanbod aan sportverenigingen etc.
Dat is dan vooral de categorie niet kunnen loslaten denk ik.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 09:38 schreef yinu het volgende:
[..]
Oke. Ik ben verder niet zo bekend in Soest behalve dat ik mensen ken die toch behoorlijk moeten taxiën zeker met de jongere pubers. Maar dat is natuurlijk ook een keuze van de ouders. Ik woonde zelf ook in een dorp en moest altijd 10 km enkele reis fietsen naar school, en dan ook weer naar sport/muziek/vriendjes en vriendinnetjes. Heb er een goede basisconditie aan overgehouden.
Ja wat is fietsafstand? Opgegroeid in Wijk bij Duurstede, daar zat 1 middelbare school en verder eigenlijk genoeg te doen qua sport, buiten zijn en uitgaan ed. De meeste kinderen zaten buiten Wijk op school. Buslijnen genoeg, maar de meeste kinderen fietste gewoon dagelijks naar Utrecht. Bij ons thuis was de regel je krijgt het geld voor de bus, je koopt er een buskaart van of je fietst. Mijn broer fietste 8 maanden per jaar ik 3 of zo.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 08:49 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Alsof Soest en Bilthoven gehuchten zijn zonder voorzieningen voor tieners op fietsafstand...
Tegen de tijd dat er bij de meeste pubers echt behoefte komt aan voorzieningen die een plaats als Soest niet heeft (ruime keuze aan vervolgopleidingen, ruimere uitgaansmogelijkheden, festivals) zijn die pubers oud genoeg om met het OV op pad te gaan. En dan is het voor de ouders slechts een keuze om te gaan taxiën. Fiets maar naar het station en dan sta je binnen een paar minuten op Utrecht CS of Amersfoort, van waar je alle uithoeken van het land kunt bereiken.
Vooral plaatsen zonder treinstation en met beperkt aantal buslijnen zijn voor de iets oudere pubers een ramp. En echt kleinere plaatsen met weinig voorzieningen ook.
Maar grotere dorpen als Soest hebben meerdere middelbare scholen op fietsafstand (Soest zelf, Baarn, Amersfoort), goed aanbod aan sportverenigingen etc.
Toch valt locatie ook wel mee. Mijn huis zit in een vogelaarswijk/schilderswijk maar het valt allemaal reuze mee en de overheid doet ook genoeg om de buurt te verbeteren en minder sociale huur / meer koop van te maken. Locaties kunnen ook veel veranderen in 10 jaar tijd. Als je bijvoorbeeld een nieuwbouwwoning koopt zit je ook een lange periode in een steriele omgeving (en soms zelfs voor eeuwig), moet je ook maar net van houden. Maar goed er is natuurlijk wel een groot verschil tussen in een stad of buiten de stad...quote:Op donderdag 21 januari 2021 19:23 schreef Mrmime het volgende:
Je kunt alles aan een huis veranderen, alleen de locatie niet. Die móet goed voelen. Rest komt dan vanzelf. Ik zou nooit, nooit concessies doen op locatie, kan het huis nog zo mooi zijn.
Wij hebben drie jaar geleden een heel groot jaren 30 huis gekocht, precies op mijn favoriete locatie. Het was een bouwval en stond al lang te koop (niet geschikt voor starters en je moest er echt doorheen kunnen kijken) maar we hebben nu echt een prachtig huis al zeg ik het zelf. We zijn beide wel heel handig en niet bang aangelegd.
Wat is jouw definitie van twee goede salarissen?quote:Op vrijdag 22 januari 2021 20:17 schreef Ixnay het volgende:
Nu is het zelfs met 2 goede salarissen niet mogelijk. Je vindt het huis niet eens. En anders heb je 2 topsalarissen nodig en dan is het al verkocht voordat het op funda staat.
Daar moet ie zelf maar antwoord op geven, maar het is wat mij betreft wel enigszins pijnlijk dat je met 2x modaal (in deze omgeving) amper meer dan een rijtjeshuis kan kopen (als je zelf geen overwaarde/vermogen/rijke ouders hebt).quote:Op woensdag 27 januari 2021 09:06 schreef Cinemaniak het volgende:
[..]
Wat is jouw definitie van twee goede salarissen?
Ede daar wil je toch niet wonen... Als iets een lelijke en saaie stad isquote:Op donderdag 21 januari 2021 14:12 schreef Chia het volgende:
Ede is nog niet genoemd? Ik zie dat daar uiteindelijk veel mensen met vergelijkbare wensen neerstrijken. En volgens mij is de OV-verbinding goed genoeg om nog feestjes in Utrecht af te kunnen lopen.
edit: wel vaak pas als er al kinderen zijn. Dacht dat in de OP te lezen, maar niet dus.
Ik ben er zelf nog nooit geweest.quote:Op woensdag 27 januari 2021 09:17 schreef Leonos het volgende:
[..]
Ede daar wil je toch niet wonen... Als iets een lelijke en saaie stad is
Edit: Maar kan dan wel geld schelen ja![]()
Tsja, als je eenmaal ergens zit, ga je het niet afzeikenquote:Op woensdag 27 januari 2021 10:02 schreef Chia het volgende:
[..]
Ik ben er zelf nog nooit geweest.Behalve dat station dan. Maar heb collega's die er vanuit Utrecht naar toe zijn verhuisd en heel tevreden zijn en die zijn daar in hun omgeving geen uitzondering in.
Culemborg heeft natuurlijk de trein-verbinding. Dat is echt een grote plus. Dat is eigenlijk het grote nadeel van de zuidkant van Utrecht: weinig treinverbindingen. Houten en Culemborg zijn dan je enige opties.quote:Op donderdag 21 januari 2021 17:20 schreef Puala het volgende:
[..]
Ik vind houten maar duur en weinig uitstralen. Stond bij mij op de veto lijst. Ijsselstein was bespreekbaar mits bepaalde wijken.
Maar je kan ook nog iets verder kijken toch? Vianen, Leerdam, Culemborg? Evt Geldermalsen, Beesd.
Afhankelijk van waar je exact moet zijn sta je dan ook in een half uur in Utrecht.
Zelfbenoemde stad... dat is een van de ergste dingen van Ede, dat ze van zichzelf vinden dat ze een stad zijn.quote:Op woensdag 27 januari 2021 09:17 schreef Leonos het volgende:
[..]
Ede daar wil je toch niet wonen... Als iets een lelijke en saaie stad is
Edit: Maar kan dan wel geld schelen ja![]()
Waarom niet als je geen kleuter bent? Je kan het toch gewoon zeggen als het niet goed bevalt en je weer verder aan het kijken bent. En het wonen daar dan aan anderen aanbevelen kan al helemaal achterwege blijven.quote:Op woensdag 27 januari 2021 10:16 schreef Leonos het volgende:
[..]
Tsja, als je eenmaal ergens zit, ga je het niet afzeiken
Die rivieren zijn ook echt een grens, zowel geografisch, qua bevolking en qua huizenprijzen. Tussen bijvoorbeeld Amerongen en de plaatsen een paar honderd meter verderop aan de overkant van de Nederrijn zit zo 30% verschil in huizenprijzen. Wat wil je ook, de kant van de Heuvelrug lijkt mij veel fijner wonen en om aan de overkant te komen zit je per definitie aan een veer vast. Verbazingwekkend hoe weinig bruggen er over de Nederrijn/Lek zijn.quote:Op woensdag 27 januari 2021 10:18 schreef skrn het volgende:
Maar de plaatsen die je noemt zijn wel erg ver weg. Pleuris-afstanden. Zeker trouwens als je wil fietsen of met de brommer. Ja, bij C'borg heb je een pont maar die vaart 's nachts niet, moet je alsnog bij Vianen (A2) naar boven. A27-burg heeft geen fietsverbinding.
Mij persoonlijk trekt rivierenland niet zo.
Ja, mee eens, heel weinig bruggen eigenlijk, behalve bij de steden.quote:Op woensdag 27 januari 2021 13:18 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Die rivieren zijn ook echt een grens, zowel geografisch, qua bevolking en qua huizenprijzen. Tussen bijvoorbeeld Amerongen en de plaatsen een paar honderd meter verderop aan de overkant van de Nederrijn zit zo 30% verschil in huizenprijzen. Wat wil je ook, de kant van de Heuvelrug lijkt mij veel fijner wonen en om aan de overkant te komen zit je per definitie aan een veer vast. Verbazingwekkend hoe weinig bruggen er over de Nederrijn/Lek zijn.
Ik moest laatst in Maarn zijn en de verbinding tussen A27 en A12 was bij Utrecht dicht dat weekeinde vanwege werkzaamheden. Prima, rij ik over de brug bij Rhenen. Helaas was daar een ongeluk gebeurd, alle veren hadden een wachttijd van 45-60 minuten, dus uiteindelijk maar via de A50 de Rijn overgestoken.quote:Op woensdag 27 januari 2021 13:18 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Die rivieren zijn ook echt een grens, zowel geografisch, qua bevolking en qua huizenprijzen. Tussen bijvoorbeeld Amerongen en de plaatsen een paar honderd meter verderop aan de overkant van de Nederrijn zit zo 30% verschil in huizenprijzen. Wat wil je ook, de kant van de Heuvelrug lijkt mij veel fijner wonen en om aan de overkant te komen zit je per definitie aan een veer vast. Verbazingwekkend hoe weinig bruggen er over de Nederrijn/Lek zijn.
Dacht eerst dat er genoeg waren, maar bij nader inzien van West naar Oost:quote:Op woensdag 27 januari 2021 13:18 schreef stavromulabeta het volgende:
Zelfs binnen één en dezelfde stad zie je die verschillen: Arnhem Noord en -Zuid: verschillend in bewoners, prijzen, grond en woningen.quote:Op woensdag 27 januari 2021 13:18 schreef stavromulabeta het volgende:
Die rivieren zijn ook echt een grens, zowel geografisch, qua bevolking en qua huizenprijzen. Tussen bijvoorbeeld Amerongen en de plaatsen een paar honderd meter verderop aan de overkant van de Nederrijn zit zo 30% verschil in huizenprijzen.
En de andere kant op: De eerste brug voorbij Vianen is net geen 50 km verderop in Rotterdam.quote:Op donderdag 28 januari 2021 15:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Dacht eerst dat er genoeg waren, maar bij nader inzien van West naar Oost:
2 bij Vianen (A2 & A27),
1 bij Rhenen, 1 bij Heteren (A50)
3 bij Arnhem, totaal 7.
Vgl. dat met het Noordzeekanaal en 't IJ bij A-dam:
5 tunnels (IJ, Velzer, Coen, Zeeburger, Wijker). 1 brug en de sluizen bij IJmuiden. Ook 7
Dat soort verschillen heb je binnen elke stad wel, goede en slechte buurten, andere bebouwing. In Utrecht is de afstand tussen Tuindorp en Overvecht 4 treinsporen. Aan de éne kant betaal je 8 à 9 ton en woon je naast Jan-Willem, Nog geen 20 m verderop betaal je 2 à 3 ton en woon je driehoog naast Mohamed. In Den Haag heb je de Loosduinseweg/Loosduinsekade: 2x2 rijbanen met een trambaan in het midden en aan de ene kant hardcore Schilderswijk, aan de andere kant het verhippende Regentessekwartier.quote:Op donderdag 28 januari 2021 15:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Zelfs binnen één en dezelfde stad zie je die verschillen: Arnhem Noord en -Zuid: verschillend in bewoners, prijzen, grond en woningen.
Das wel wat lastiger inderdaad.quote:Op zaterdag 6 maart 2021 21:30 schreef Ed1234 het volgende:
ook al krijg je nu in de Corona periode misschien niet helemaal een goed beeld van de levendigheid.
Dat denk ik ook, in onze regio waar openbaar vervoer gewoon een drama is (in de dorpjes heb je geen trein/metro, alleen een bus waarvoor je toch al eerst een stuk moet fietsen) fietsen de pubers ook gewoon.quote:Op zaterdag 23 januari 2021 09:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is dan vooral de categorie niet kunnen loslaten denk ik.
Ik ben opgegroeid in Leusden en mijn ouders gingen echt niet taxiën, vanaf de brugklas ging ik gewoon zelf op de fiets naar Amersfoort als ik daar moest zijn.
Idem voor mijn klasgenoten uit Soest.
Da's exact de reden waarom wij hier wonen... We stonden buiten bij de bezichting..."hoor je dat?" "huh, nee?" "precies!"quote:Op donderdag 21 januari 2021 19:23 schreef Mrmime het volgende:
Je kunt alles aan een huis veranderen, alleen de locatie niet. Die móet goed voelen. Rest komt dan vanzelf. Ik zou nooit, nooit concessies doen op locatie, kan het huis nog zo mooi zijn.
Zo stonden wij ergens in de tuin; "hoor je dat?" "WAT ZEG JE?".quote:Op maandag 8 maart 2021 12:00 schreef Neo_ het volgende:
[..]
Da's exact de reden waarom wij hier wonen... We stonden buiten bij de bezichting..."hoor je dat?" "huh, nee?" "precies!"
Lokatie. Huis kun je plat gooien en herbouwen. Lokatie niet.
Lokatie, Lokatie, Lokatie! Dát is het belangrijkste.
Ben wel benieuwd naar van-naar foto's.quote:Op maandag 8 maart 2021 12:53 schreef Sometimes het volgende:
De eengezinswoning waar ik in mijn eentje in woonde paste al enkele jaren niet meer.
Belangrijkste eisen voor de nieuwe woning:
- Zelfde regio (eigenlijk liefst zelfde woonplaats)
- Kleiner
- Kleine tuin met weinig onderhoud
- Liever geen appartement
- Oprit (als in: eigen parkeerplek)
- Bouwjaar minimaal 1990
- Prijs rond de waarde van de oude woning
- Geen kluswoning
- Huizen wat minder dicht op elkaar
- Mogelijkheid om een vaste werkplek te maken
Uiteindelijk gelukt, op het bouwjaar na. Ik wilde geen oud huis en heb nu een woning van meer dan 100 jaar oud.
Aan alle andere eisen is voldaan, dus ik ben tevreden. Het is wel wennen.
Dat wordt me wat te herkenbaarquote:Op woensdag 10 maart 2021 06:39 schreef Neo_ het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd naar van-naar foto's.Waar woonde je eerst en waar nu
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |