quote:
Op maandag 18 januari 2021 17:52 schreef Oliver23 het volgende:Kuipers heeft alweer een interview gegeven aan de Telegraaf
''Vandaag al meer ziekenhuisopnames dan gisteren''
''Nu ingrijpen nu het nog kan''
''Over een aantal weken weer veel zorg afgeschaald''En morgen zal Gommers weer aan de beurt zijn

Het hele interview
Beddenbaas Kuipers bezorgd: ’Nú zijn we nog op tijd om in te grijpen’ROTTERDAM - Door de oprukkende Britse variant van het coronavirus moet het kabinet zo snel mogelijk strengere maatregelen gaan nemen. Daarvoor pleit Ernst Kuipers, voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ). „Nú zijn we nog op tijd om in te grijpen.”
De conclusie van het Outbreak Management Team (OMT) dat het aandeel van de Britse variant in de nieuwe besmettingen in een week tijd verdubbeld is van maximaal 5 naar 10 procent baart Kuipers veel zorgen. Hij wijst op een geüpdate LNAZ-model met mogelijke scenario’s. „Als je daarbij uitgaat van een reproductiegetal van 1,3 van die Britse variant en van 0,9 bij de bekende coronaversie zal het aantal besmettingen half februari weer stijgen en wordt de Britse variant begin maart al dominant. Binnen dat scenario liggen er half maart 1700 coronapatiënten op de intensive care. Dat is meer dan tijdens de eerste golf toen er 1400 lagen en is eigenlijk het maximale wat ziekenhuizen nog aankunnen.” Het OMT bestempelt de situatie ook als ’ronduit zorgelijk’.
Daling stagneert
Intussen gaat de daling in de ziekenhuizen sinds de piek van begin januari op 2882 niet erg snel. Maandag lagen er zelfs meer coronapatiënten dan zondag, 2429 om 2379. Van hen liggen er 1744 op de gewone verpleegafdeling en 685 op de intensive care. Kuipers noemt dat ’een correctie’ op de wat snellere daling van de dagen ervoor. „In de afgelopen twee weken gaat het om een afname van ongeveer tien procent”, stelt hij.
Het positieve daarvan is dat weer iets meer van de reguliere zorg geleverd kan worden, zegt de baas van het Erasmus MC. „De urgente zorg kan ook gewoon plaatsvinden. We proberen nu langzaam iets in te halen, omdat de kans groot is dat we straks alsnog weer moeten afschalen.” Momenteel is ongeveer 30 procent van de reguliere zorg afgeschaald.
Avondklok
Het maakt dat Kuipers een klemmend beroep op het kabinet doet voor strengere maatregelen, zoals een avondklok. „Los van nog meer gericht testen, zoals nu al in Lansingerland gebeurt, kun je ook denken aan een snellere vaccinatie op die plekken van de kwetsbaren of de mensen om hen heen. Ik snap dat dit pleidooi misschien vreemd lijkt nu het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames langzaam afneemt. Maar nú hebben we nog tijd om in te grijpen, zeker als je bedenkt dat het effect van het aantal besmettingen pas een paar weken later voelbaar is in de ziekenhuizen. En ook in Engeland zag je dat ondanks strenge maatregelen de Britse variant de overhand kreeg, pas bij hele sterke maatregelen kan het effect hebben. Ook al is de weg nu misschien nog recht, we moeten remmen voordat we bij de bocht zijn.”
Wat vindt hij ondertussen van de demonstranten op het Museumplein, waaronder de Limburgse arts Piet van Herten, die stelde dat er helemaal niemand op de ic ligt? Kuipers zucht. „Tijdens de eerste golf hebben we veel beelden laten zien op ic’s, dat is nu wat minder waardoor mensen misschien minder de ernst ervan inzien. Al zeggen de beelden in Engeland volgens mij genoeg. Ik snap zeker dat mensen hun vragen hebben en mij bijvoorbeeld onheilspellend vinden, omdat ik nu ondanks de iets betere cijfers toch voorzichtig ben. Maar in deze sector moet je nu eenmaal op het slechtste scenario voorbereid zijn. We willen voorkomen dat straks enkel de mensen geholpen kunnen worden die dat binnen 24 uur nodig hebben.”
Vaccins
Lichtpuntje is dat het vaccinatieproces op gang aan het komen is. Zo’n 40.000 essentiële ziekenhuismedewerkers binnen de acute zorg hebben inmiddels hun eerste prik gekregen, net als 35.000 zorgmedewerkers van verpleeghuizen en instellingen. Deze week wordt er bij de zorgmedewerkers doorgeprikt en ontvangen naar verwachting 15.000 ouderen en gehandicapten in zorginstellingen de eerste vaccinaties.
Kuipers: „Maar ik hoop toch wel dat het nog sneller gaat. Ik begrijp dat er nu zo’n 400.000 vaccins in ons land zijn, maar dat er deze week maar 60.000 gevaccineerden bijkomen. Ziekenhuizen willen daar echt wel bij helpen als dat nodig is, we hebben bij de vaccinatie van het ziekenhuispersoneel al laten zien dat we meer uit een flesje kunnen halen, zes doses in plaats van vijf.”