abonnement Unibet Coolblue
pi_197464986
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 14:32 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ter verdediging van Klaver in deze zaak: hij was wel degene die waarschuwde voor wat er nu gebeurd is in de kamer.
[..]

https://zoek.officielebek(...)0132014-41-6-n1.html
En wat was de bijdrage van zijn partij aan het jarenlange onderzoek en touwtrekken van Omtzigt (CDA) en Leijten (SP)?
pi_197464992
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 14:41 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Klaver destijds met zijn Obama afkijkmaniertjes. God wat viel hij toen door de mand zeg. Bloedirritant zelfvoldaan ventje en echt de laatste lijsttrekker die ik als premier zou willen zien.

Ik denk dat ze zelfs bij GroenLinks in de stress zouden schieten als ze bij de verkiezingen ineens de grootste dreigen te worden 😂.

Enige keer dat ik respect had voor Klaver was toen hij op een podium voor woedende boeren redelijk voet bij stuk hield over hun aandeel in het klimaatprobleem. Dat vond ik een sterk optreden.
Laatste verkiezingen was onder GL kiezers nota bene Pechtold (die toch vrij rechts was voor D66 begrippen) populairder als premier dan Klaver: https://eenvandaag.avrotr(...)echtold-als-premier/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197465073
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 14:48 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

En wat was de bijdrage van zijn partij aan het jarenlange onderzoek en touwtrekken van Omtzigt (CDA) en Leijten (SP)?
Steunen van moties en debataanvragen. Als 3 kamerleden (je vergeet steeds Azarkan) er diep in zitten, oppositie en coalitie verenigd, is het natuurlijk niet heel nuttig om er zelf ook heel veel uur in te steken.

Ik denk niet dat GL hier veel op te verwijten valt. Wat deze opmerking over Rutte natuurlijk nog steeds niet een goede opmerking maakt, want dat is het gewoon niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197465297
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 14:53 schreef Hanca het volgende:

[..]

Steunen van moties en debataanvragen. Als 3 kamerleden (je vergeet steeds Azarkan) er diep in zitten, oppositie en coalitie verenigd, is het natuurlijk niet heel nuttig om er zelf ook heel veel uur in te steken.

Ik denk niet dat GL hier veel op te verwijten valt. Wat deze opmerking over Rutte natuurlijk nog steeds niet een goede opmerking maakt, want dat is het gewoon niet.
Azarkan vergeet ik niet. Die is na enige tijd afgehaakt. Zijn probleem dat hij dan niet de vruchten kan plukken.

Ik denk dat hier GroenLinks net zo veel te verwijten valt. Een kleinere partij (de SP) heeft immers wel de prioriteiten voor zaken die er staatsrechtelijk echt toe doen. GroenLinks kiest andere zaken. Waar twee partijen een kamerlid afvaardigen om de betonrot in de overheid bloot te leggen houdt GroenLinks zich bezig met van alles en nog wat.

Klaver staat nu te stampvoeten en te pronken met de veren van een ander.

Toevoeging:
Tijdens een vergadering werden Omtzigt, Azarkan en Leijten zelfs gekapitteld door oa GroenLinks omdat ze in hun zoektocht naar de waarheid advies hadden gevraagd aan derden. Er is dus, oa vanuit GroenLinks een poging gedaan om ze de mond te snoeren.
https://www.tweedekamer.n(...)etails?id=2019A05339

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2021 17:07:26 ]
  zondag 17 januari 2021 @ 15:10:20 #155
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197465553
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 14:23 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Zijn wapenfeiten in crisistijd zijn oproepen tot 10.000 euro. Compleet voorbij gaan aan de uitvoerbaarheid (belastingdienst iemand) en uitwerking van beleid.
Ach, de coalitie komt ook met dit soort regelingen bij de belastingdienst aan zetten. Zoals de jubelton (kosten tien keer hoger dan begroot) en de de BIK.

quote:
Tijdens verkiezingstijd zit het land nog in een crisis dus de belangrijkste vraag is wie wil je als crisismanager. Dan kies ik als links iemand met enige pijn in het hart toch liever voor Rutte dan een Klaver (de term snotneus die aan hem werd gegeven blijft actueel). Dit soort oproepen maken ieder geval duidelijk dat Klaver het niet moet zijn, en Rutte wordt steeds meer een optie.
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 14:47 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Die waren de dramatische ja. En zijn verwijzing naar JFK met dat zijn initialen ook JFK zijn :')
Klaver heeft maniertjes maar dat heeft Rutte ook, en dat wordt ook zodanig door niet-linkse journalisten als Bessems en Meeus benoemd. Dat Rutte vooral veel vorm is en beeldvorming regisseert.

De overheid is uitgekleed (voor miljarden aan externen inhuren) maar het aantal propaganda voorlichters is enorm gegroeid onder zijn leiding. Zijn enige wezenlijke ervaring als manager is die als minister-president.

Deze coronacrisis wordt natuurlijk helemaal niet fantastisch gemanaged (De Jonge vangt de klappen op) en de economie loopt achter op die van andere noord Europese landen. Ik denk dat de geschiedenis niet geweldig over Rutte zal oordelen en zijn netto resultaten op het gebied van economie, bestuur en crisisbeheer.

twitter

twitter

twitter

twitter


Ik denk dat zowel Kaag als Hoekstra betere bestuurders zijn (net als Asscher). Hebben dat ook al eerder bewezen.

Tussen Rutte en Klaver zit niet zoveel verschil. Zoals de hele VVD niet uit blinkt in bestuurskwaliteit.

https://twitter.com/KustawBessems/status/1309902554604675079?s=20

[ Bericht 1% gewijzigd door Klopkoek op 17-01-2021 15:15:36 ]
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 17 januari 2021 @ 15:35:58 #156
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197466262
Het Reformatorisch Dagblad gaf ook al hetzelfde aan zie ik nu: veel communicatiebeheer, beeldvorming en perceptie management, maar weinig inhoud. Verantwoordelijkheden afschuiven. Weglachen en voor het beeld op een fietsje weg rijden.

Maar het past ook bij de partijcultuur van GroenLinks en PvdA om daar scherper en kritischer bovenop te zitten. Ipv de gezelligheid van de dixieband en gunsten naar elkaar toeschuiven.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 17 januari 2021 @ 17:51:25 #157
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197470108
twitter

twitter

twitter


Wat een land... De vaccinaties vallen stil, racisme in de overheid en overal polarisatie.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_197470198
Willekeurig Twitter feeds dumpen, ja dat zal de discussie helpen...... manmanman.
pi_197470716
quote:
10s.gif Op zondag 17 januari 2021 11:01 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Wel grappig dat alleen PVV/FvD-aanhangers zich daar druk om maken _O-
Neehoor ik stem Bij1: VKZ / Op wie stem jij?

Joke's on you.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2021 18:07:48 ]
pi_197477560
Dit topic gaat over Rutte, maar nog even over Wiebes:
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 10:01 schreef Hanca het volgende:

Dat Wiebes hier toch zo veel voor elkaar heeft gekregen, dat de kraan in 2022 dicht is en dat er nu al zichtbaar overal installaties buiten gebruik zijn en zelfs worden gesloopt, is echt wel een verdienste.
Het door Wiebes opgetuigde systeem voor de schadeafhandeling wordt door de uitvoerders ervan bestempeld als 'gekmakend':

https://nos.nl/l/2364871

Ook wordt de vergelijking met de toeslagenaffaire gemaakt.

Het zoveelste voorbeeld van beleid voor de bühne. Voor oplossingen voor een politiek probleem in plaats van den maatschappelijk probleem echt op te lossen.
  maandag 18 januari 2021 @ 00:01:36 #161
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_197478399
TT moet zijn
Mogen en kunnen ;)
  maandag 18 januari 2021 @ 00:56:22 #162
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_197478833
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 10:01 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat is veel te kort door de bocht en toont een ernstig gebrek aan kennis van zaken. We zitten namelijk met de leveringszekerheid, je wil niet dat heel Nederland met het weer van vandaag geen verwarming meer heeft of niet meer kan koken. En nee, dat kan niet op Russisch gas, dat gas kan niet in onze CV ketels en op onze kookplaten. Dat Wiebes hier toch zo veel voor elkaar heeft gekregen, dat de kraan in 2022 dicht is en dat er nu al zichtbaar overal installaties buiten gebruik zijn en zelfs worden gesloopt, is echt wel een verdienste.

En nee, boren in veel kleinere gasbellen levert niet exact dezelfde problemen op, dat gebeurt wereldwijd. Uiteindelijk moeten we wel ook daar vanaf, natuurlijk.
Helemaal eens. De wijze hoe hij dat heeft gedaan is eigenlijk een huzarenstukje. Kan mij niet heugen wanneer zo'n groot onderwerp dat niet in een regeerakkoord is geregeld door een enkele minister zulke besluiten kent. En ja, in de uitvoering gaat het weer moeizaam. Maar ik word wel moe van het steeds een individu dit aanrekenen. Het is net als met Klaver zijn opmerkingen, als je echt denkt dat met andere poppetjes het een heel andere oplossing had gekregen dan heb je nog steeds niet door wat voor enorm probleem er is. Bij de Belastingdienst maar ook in andere uitvoeringsorganisaties.

Bij de Belastingdienst onderzoekt men het maar half maar ondertussen kent elk probleem ondertussen een schuldige die maar strafrechtelijk vervolgd moet worden. Het begint op blinde woede te lijken, en dat is nooit het begin van echt goede oplossingen.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  maandag 18 januari 2021 @ 06:27:43 #163
492341 Subw00fer
Levert lekker veel slagkracht
pi_197479884
quote:
6s.gif Op maandag 18 januari 2021 00:01 schreef ikweethetookniet het volgende:
TT moet zijn
Mogen en kunnen ;)
Er is een grote kans dat de VVD onder leiding van de immens populaire Rutte 45 zetels haalt en 2x zo groot wordt als nr. 2 de PVV. Wat gaat Klaver dan zeggen? Rutte, sodemieter op wij willen je niet meer? Schijt hebben aan de stem van het volk. Dit is dus weer een schrijnend voorbeeld van hoe links fascisme werkt in de praktijk.
pi_197480124
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2021 23:11 schreef spinazieruiker het volgende:
Dit topic gaat over Rutte, maar nog even over Wiebes:
[..]

Het door Wiebes opgetuigde systeem voor de schadeafhandeling wordt door de uitvoerders ervan bestempeld als 'gekmakend':

https://nos.nl/l/2364871

Ook wordt de vergelijking met de toeslagenaffaire gemaakt.

Het zoveelste voorbeeld van beleid voor de bühne. Voor oplossingen voor een politiek probleem in plaats van den maatschappelijk probleem echt op te lossen.
Ik had het over het dichtdraaien van de kraan, niet over de schadeafhandeling. Dat zijn twee heel verschillende losstaande dingen. Je kunt best credits voor het ene krijgen terwijl het andere slecht loopt. En uiteindelijk is het dichtdraaien van de kraan natuurlijk de enige echte oplossing.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197480154
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 07:22 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik had het over het dichtdraaien van de kraan, niet over de schadeafhandeling. Dat zijn twee heel verschillende losstaande dingen. Je kunt best credits voor het ene krijgen terwijl het andere slecht loopt. En uiteindelijk is het dichtdraaien van de kraan natuurlijk de enige echte oplossing.
Het dichtdraaien van de gaskraan zorgt er nog niet voor dat gezinnen in Groningen onbezorgd verder kunnen met hun leven. Zeker zo lang de aardbevingen nog doorgaan. Het dichtdraaien van de gaskraan was belangrijk maae is slechts het begin van een structurele oplossing.

Dat iemand die gefaald heeft voor andere dingen credits verdient is zeker waar.

Plucheplakkers als Rutte zien hun successen als bewijs dat ze onmisbaar en onvervangbaar zijn en dat het daarom niet nodig is om bij grove nalatigheid in andere dossiers een stap opzij te maken.
  maandag 18 januari 2021 @ 08:25:50 #166
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197480453
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2021 00:56 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Helemaal eens. De wijze hoe hij dat heeft gedaan is eigenlijk een huzarenstukje. Kan mij niet heugen wanneer zo'n groot onderwerp dat niet in een regeerakkoord is geregeld door een enkele minister zulke besluiten kent. En ja, in de uitvoering gaat het weer moeizaam. Maar ik word wel moe van het steeds een individu dit aanrekenen. Het is net als met Klaver zijn opmerkingen, als je echt denkt dat met andere poppetjes het een heel andere oplossing had gekregen dan heb je nog steeds niet door wat voor enorm probleem er is. Bij de Belastingdienst maar ook in andere uitvoeringsorganisaties.

Bij de Belastingdienst onderzoekt men het maar half maar ondertussen kent elk probleem ondertussen een schuldige die maar strafrechtelijk vervolgd moet worden. Het begint op blinde woede te lijken, en dat is nooit het begin van echt goede oplossingen.
Natuurlijk heeft Klaver hartstikke gelijk dat hier de VVD mentaliteit en ideologie achter steekt. De partij waar individuele leden niks te zeggen hebben.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_197480716
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 08:25 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Natuurlijk heeft Klaver hartstikke gelijk dat hier de VVD mentaliteit en ideologie achter steekt. De partij waar individuele leden niks te zeggen hebben.
Dat laatste heb je nog steeds niet onderbouwd.
pi_197480757
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 08:25 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Natuurlijk heeft Klaver hartstikke gelijk dat hier de VVD mentaliteit en ideologie achter steekt. De partij waar individuele leden niks te zeggen hebben.
Binnen de PvdA werden openlijk vraagtekens geplaatst bij de rol van Asscher als lijsttrekker.

Benieuwd of VVD-leden geen kritiek op Rutte hebben (uit angst daarmee de verkiezingen te verkiezen) of dat kritiek door de partij actief de kop in wordt gedrukt...
  maandag 18 januari 2021 @ 11:10:28 #169
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_197482457
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 08:25 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Natuurlijk heeft Klaver hartstikke gelijk dat hier de VVD mentaliteit en ideologie achter steekt. De partij waar individuele leden niks te zeggen hebben.
Dat dit nog een uitwas is van het new public management en neo-liberalisme ben ik wel mee eens. En daar zou hij wel een punt hebben. Maar voor mij koppelt hij het teveel aan de persoon. Daar houd ik niet van en heeft GroenLinks niet nodig om een punt te helpen. Electoraal misschien wel de beste strategie, maar dat is dus mijn punt richting klaver. Ik vind dat te makkelijk.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  Moderator maandag 18 januari 2021 @ 11:18:08 #170
54278 crew  Tijger_m
42
pi_197482601
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2021 11:10 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Dat dit nog een uitwas is van het new public management en neo-liberalisme ben ik wel mee eens. En daar zou hij wel een punt hebben. Maar voor mij koppelt hij het teveel aan de persoon. Daar houd ik niet van en heeft GroenLinks niet nodig om een punt te helpen. Electoraal misschien wel de beste strategie, maar dat is dus mijn punt richting klaver. Ik vind dat te makkelijk.
Verkiezingstijd politiek is altijd scoren op makkelijke doelen.

Maar even terug, het rapport noemt 5 mensen bij naam als hoofdschuldigen in de affaire, Rutte is een van die namen dus dan denk ik niet dat je het Klaver kwalijk kan nemen als hij stelt dat een van de hoofdschuldigen geen PM meer zou moeten zijn or worden.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  maandag 18 januari 2021 @ 11:34:04 #171
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197482910
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2021 11:10 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Dat dit nog een uitwas is van het new public management en neo-liberalisme ben ik wel mee eens. En daar zou hij wel een punt hebben. Maar voor mij koppelt hij het teveel aan de persoon. Daar houd ik niet van en heeft GroenLinks niet nodig om een punt te helpen. Electoraal misschien wel de beste strategie, maar dat is dus mijn punt richting klaver. Ik vind dat te makkelijk.
Uiteindelijk zijn het personen die de ideologie maken of implementeren, en personen zijn staatsrechtelijk (gewoonterechtelijk...) verantwoordelijk. Het NPM kun je niet ter verantwoording roepen.

We weten dat Rutte de baas was van het hele zootje en ook het Fraudeteam. Waardoor ambtenaren een stapje harder gingen zetten. We weten ook dat Rutte al eerder een veroordeling achter zijn naam heeft staan, dus in zekere zin de mentaliteit heeft geinternaliseerd.

We weten niet of Rutte zelf de opdrachten heeft gegeven, maar dat heeft hij dan ook handig geblokkeerd door heel veel niet te notuleren en buiten de ministerraad om te spelen. Met onze gebrekkige WOB kan ook niet verwacht worden dat die opdracht boven tafel komt, als die er al is.

Met zijn systeem (zoals dat in kranten heeft gestaan) blijft hij altijd buiten schot, handelt hij met 'voorkennis' en een informatievoorsprong, terwijl individuele ministers de klappen op vangen.

Mede daarom horen echter de ministers verantwoordelijk te blijven en niet de ambtenaren.

Helaas zien we dat steeds meer staatsrechtelijke gebruiken op de helling staan.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 18 januari 2021 @ 12:07:06 #172
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_197483523
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2021 11:34 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Uiteindelijk zijn het personen die de ideologie maken of implementeren, en personen zijn staatsrechtelijk (gewoonterechtelijk...) verantwoordelijk. Het NPM kun je niet ter verantwoording roepen.

We weten dat Rutte de baas was van het hele zootje en ook het Fraudeteam. Waardoor ambtenaren een stapje harder gingen zetten. We weten ook dat Rutte al eerder een veroordeling achter zijn naam heeft staan, dus in zekere zin de mentaliteit heeft geinternaliseerd.

We weten niet of Rutte zelf de opdrachten heeft gegeven, maar dat heeft hij dan ook handig geblokkeerd door heel veel niet te notuleren en buiten de ministerraad om te spelen. Met onze gebrekkige WOB kan ook niet verwacht worden dat die opdracht boven tafel komt, als die er al is.

Met zijn systeem (zoals dat in kranten heeft gestaan) blijft hij altijd buiten schot, handelt hij met 'voorkennis' en een informatievoorsprong, terwijl individuele ministers de klappen op vangen.

Mede daarom horen echter de ministers verantwoordelijk te blijven en niet de ambtenaren.

Helaas zien we dat steeds meer staatsrechtelijke gebruiken op de helling staan.
Nu doe je net of Rutte persoonlijk opdracht heeft gegeven aan de caf teams. Kom op, zo werkt het gewoon niet.

Maar goed, juist voor dit soort dingen zou ik het goed vinden als er een enquête komt. Er is nog teveel onduidelijk. Maar denken dat AZ zo'n rol heeft klopt gewoon niet. Rutte is als premier politiek eindverantwoordelijk. Maar denken dat beleid wordt gemaakt vanuit zijn ministerie is gewoon niet hoe het werkt in Nederland.

De Rutte doctrine wordt in de media groter en groter. Als je een beetje cynisch kijkt zou je denken dat we in een dictatuur hebben geleefd. Sorry, maar hier speelt de media ook gewoon een rare rol.

Het gaat er mij niet om of politici wel of niet de schuld krijgen, zeker niet als het terecht is. Maar de dynamiek in de politiek, media en maatschappij is nu helemaal niet meer gericht op uitzoeken hoe het daadwerkelijk zit en zat. Als je de verhoren van ambtenaren en politici achter elkaar ziet dan zit er in de dynamiek tussen die twee lagen ook een enorme enabeler. Daar zou ook veel meer aandacht en vervolg onderzoek op mogen komen.

Ik vind het prima als we allemaal nu overgaan op het gevoel van vergelding, maar laten we dan niet doen alsof we echt geïnteresseerd zijn om deze situaties in de toekomst voorkomen. Als dit de koers is waar we op doorgaan dan hebben we binnen 10 jaar opnieuw een groots overheidsfalen. Veroorzaakt door dezelfde systeemfouten. Dan gaan we weer het dan zittende kabinet de schuld geven.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_197483618
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2021 12:07 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Nu doe je net of Rutte persoonlijk opdracht heeft gegeven aan de caf teams. Kom op, zo werkt het gewoon niet.

Maar goed, juist voor dit soort dingen zou ik het goed vinden als er een enquête komt. Er is nog teveel onduidelijk. Maar denken dat AZ zo'n rol heeft klopt gewoon niet. Rutte is als premier politiek eindverantwoordelijk. Maar denken dat beleid wordt gemaakt vanuit zijn ministerie is gewoon niet hoe het werkt in Nederland.

De Rutte doctrine wordt in de media groter en groter. Als je een beetje cynisch kijkt zou je denken dat we in een dictatuur hebben geleefd. Sorry, maar hier speelt de media ook gewoon een rare rol.

Het gaat er mij niet om of politici wel of niet de schuld krijgen, zeker niet als het terecht is. Maar de dynamiek in de politiek, media en maatschappij is nu helemaal niet meer gericht op uitzoeken hoe het daadwerkelijk zit en zat. Als je de verhoren van ambtenaren en politici achter elkaar ziet dan zit er in de dynamiek tussen die twee lagen ook een enorme enabeler. Daar zou ook veel meer aandacht en vervolg onderzoek op mogen komen.

Ik vind het prima als we allemaal nu overgaan op het gevoel van vergelding, maar laten we dan niet doen alsof we echt geïnteresseerd zijn om deze situaties in de toekomst voorkomen. Als dit de koers is waar we op doorgaan dan hebben we binnen 10 jaar opnieuw een groots overheidsfalen. Veroorzaakt door dezelfde systeemfouten. Dan gaan we weer het dan zittende kabinet de schuld geven.
Volledig mee eens. Een parlementaire enquête lijkt me op zijn plaats om lering te trekken en alles boven tafel te krijgen.
  maandag 18 januari 2021 @ 12:49:14 #174
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197484290
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2021 12:07 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Nu doe je net of Rutte persoonlijk opdracht heeft gegeven aan de caf teams. Kom op, zo werkt het gewoon niet.

Maar goed, juist voor dit soort dingen zou ik het goed vinden als er een enquête komt. Er is nog teveel onduidelijk. Maar denken dat AZ zo'n rol heeft klopt gewoon niet. Rutte is als premier politiek eindverantwoordelijk. Maar denken dat beleid wordt gemaakt vanuit zijn ministerie is gewoon niet hoe het werkt in Nederland.

De Rutte doctrine wordt in de media groter en groter. Als je een beetje cynisch kijkt zou je denken dat we in een dictatuur hebben geleefd. Sorry, maar hier speelt de media ook gewoon een rare rol.
We weten niet of het zo werkt, maar Rutte was dus wel gewoon de baas van het Fraudeteam, de eindverantwoordelijke van de fraude-aanpak. In de verhoren gaf hijzelf aan dat het een belangrijke prioriteit voor hem was, en de wet overtreedt als het even uit komt.

"Zo zat Asscher samen met onder anderen premier Mark Rutte in de zogenoemde Ministeriële commissie aanpak fraude, die de harde strijd tegen misbruik initieerde - 'niet alleen met het strafrecht maar met alle mogelijke middelen'. Alleen al door de fixatie van de top van het kabinet op fraudebestrijding konden ambtenaren het idee krijgen dat ze de grens moesten opzoeken, erkende premier Rutte in zijn verhoor."

Om te voorkomen dat ministers achter ambtenaren gaan verschuilen is het zaak dat ministers wel verantwoordelijk worden gehouden.

Verder is het ook geen geheim dat de minister-presidenten met de jaren machtiger zijn geworden. Iets minder primus inter pares, iets meer presidentieel. Niet zoals in Engeland sinds de jaren '80, maar wel die richting op.

quote:
Als je een beetje cynisch kijkt zou je denken dat we in een dictatuur hebben geleefd.
Ik zou eerder het woord 'illiberale democratie' willen gebruiken. Dictatuur is te zwaar aangezet, waar dan wel CDA en VVD een abonnement op de regering hebben.

quote:
Het gaat er mij niet om of politici wel of niet de schuld krijgen, zeker niet als het terecht is. Maar de dynamiek in de politiek, media en maatschappij is nu helemaal niet meer gericht op uitzoeken hoe het daadwerkelijk zit en zat. Als je de verhoren van ambtenaren en politici achter elkaar ziet dan zit er in de dynamiek tussen die twee lagen ook een enorme enabeler. Daar zou ook veel meer aandacht en vervolg onderzoek op mogen komen.

Ik vind het prima als we allemaal nu overgaan op het gevoel van vergelding, maar laten we dan niet doen alsof we echt geïnteresseerd zijn om deze situaties in de toekomst voorkomen. Als dit de koers is waar we op doorgaan dan hebben we binnen 10 jaar opnieuw een groots overheidsfalen. Veroorzaakt door dezelfde systeemfouten. Dan gaan we weer het dan zittende kabinet de schuld geven.
Natuurlijk moeten er ook naar oorzaken worden gekeken, maar ik heb niet het idee dat de kabinetsreactie voldoende is en iets wezenlijks veranderd. De conservatieve mentaliteit blijft hetzelfde. Zowel als het gaat om de informatiekant als de fraudekant. Voor veranderingen zijn uiteindelijk personen verantwoordelijk.

Het is ook niet zo alsof GroenLinks geen ideeën heeft aangedragen over de noodzakelijke veranderingen. De opvolger van de WOB is nota bene een co-voorstel van GL en D66 geweest (dat dit dan vervolgens helemaal ontmanteld wordt tot op een niveau dat het niet meer aan internationale standaarden voldoet, is niet de fout van GroenLinks), en GroenLinks bedelt al jaren om een onderzoek naar discriminatie en klassenjustitie door de overheid.

[ Bericht 5% gewijzigd door Klopkoek op 18-01-2021 12:54:54 ]
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 18 januari 2021 @ 13:07:18 #175
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197484598
twitter
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_197499897
pi_197500484
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 09:11 schreef skrn het volgende:
Juist pragmatische wijze nekt ons, TS. Er is geen visie. En zo verzandt Rutte 3 van crisis tot crisis.

Wie de premier ook wordt, klimaat, woningbouw, ruimtelijke ordening, landbouw, de zorg, sociale zekerheid, kansengelijkheid en racisme, transparantie rechterlijke macht en openbaar bestuur, de belastingdienst zelf natuurlijk, al deze onderwerpen vereisen aandacht en visie.

Ik weet niet of ik premier Rutte hier zo geschikt voor vind.

Het hele systeem piept en kraakt tot in zijn voegen.
Dat is door jarenlange visieloze bezuinigingen welke nu meer gaan kosten dan dat ze ooit opgeleverd hebben.
Zie bijvoorbeeld het leger wat nu voor miljarden opgetuigd moet worden nadat er voor 100den miljoenen aan slechte bezuinigingen zijn geweest.

Of de woningbouw, jeugdzorg, etc, etc.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 19 januari 2021 @ 11:29:38 #178
492341 Subw00fer
Levert lekker veel slagkracht
pi_197502223
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 09:04 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Typisch rechtse reactie: niet reflecteren maar links de schuld geven ^O^
Ik vind het opstappen van Asscher de enige juiste beslissing van de politiek. Deze beul van de kleine man heeft ongelofelijk veel leed veroorzaakt bij tienduizenden vooral arme en hulpbehoevende gezinnen.
  dinsdag 19 januari 2021 @ 11:31:26 #179
492341 Subw00fer
Levert lekker veel slagkracht
pi_197502252
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 09:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dat is door jarenlange visieloze bezuinigingen welke nu meer gaan kosten dan dat ze ooit opgeleverd hebben.
Zie bijvoorbeeld het leger wat nu voor miljarden opgetuigd moet worden nadat er voor 100den miljoenen aan slechte bezuinigingen zijn geweest.

Of de woningbouw, jeugdzorg, etc, etc.
Dankzij de bezuinigingen zijn we nu geen corrupt land als Italie, Spanje en Frankrijk waar ze echt niet weten hoe de coronacrisis te betalen.
  Moderator dinsdag 19 januari 2021 @ 11:33:03 #180
54278 crew  Tijger_m
42
pi_197502290
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:31 schreef Subw00fer het volgende:

[..]

Dankzij de bezuinigingen zijn we nu geen corrupt land als Italie, Spanje en Frankrijk waar ze echt niet weten hoe de coronacrisis te betalen.
He? Bedoel je nu de bezuinigingen van Bos, Asscher, Dijsselbloem en de andere PvdA ministers?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_197502537
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:33 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

He? Bedoel je nu de bezuinigingen van Bos, Asscher, Dijsselbloem en de andere PvdA ministers?
Ja, de bezuinigingen van zowel Rutte II als de zuinigheid van Rutte III. Een zo laag mogelijke staatsschuld voor een crisis begint is nog altijd een goed idee. Ik hoop dat ze hem straks bij economische groei in elk geval weer zo snel als enigszins mogelijk onder de 40% brengen. Dat blijft één van de belangrijke taken van elk kabinet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_197502577
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:43 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, de bezuinigingen van zowel Rutte II als de zuinigheid van Rutte III. Een zo laag mogelijke staatsschuld voor een crisis begint is nog altijd een goed idee. Ik hoop dat ze hem straks bij economische groei in elk geval weer zo snel als enigszins mogelijk onder de 40% brengen. Dat blijft één van de belangrijke taken van elk kabinet.
Een zo laag mogelijke staatsschuld is altijd een goed idee. Volgens mij is iedereen het daar mee eens.

De discussie is meer dat het niet onder alle omstandigheden verstandig is om stevig te bezuinigen om dat te bereiken.
pi_197502622
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:45 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Een zo laag mogelijke staatsschuld is altijd een goed idee. Volgens mij is iedereen het daar mee eens.

De discussie is meer dat het niet onder alle omstandigheden verstandig is om stevig te bezuinigen om dat te bereiken.
Er waren anders behoorlijk wat mensen die vonden dat de overheid meer uit kon geven zonder echte dekking te geven waar ze dat geld vandaan haalden, de afgelopen jaren. Ook in de Tweede Kamer. Zo'n voorstel om alle zorgmedewerkers meer geld te geven zonder dekking ook, bijvoorbeeld. Maar zulke voorstellen kwamen afgelopen jaren heel vaak voorbij. Dat werkt staatsschuld verhogend en is dus onverstandig.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator dinsdag 19 januari 2021 @ 11:49:20 #184
54278 crew  Tijger_m
42
pi_197502656
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:45 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Een zo laag mogelijke staatsschuld is altijd een goed idee. Volgens mij is iedereen het daar mee eens.

De discussie is meer dat het niet onder alle omstandigheden verstandig is om stevig te bezuinigen om dat te bereiken.
Na de crash van 2008 was er wel een noodzaak, achteraf had er mischien mischien verkrampt bezuinigd moeten worden maar op dat moment was eigenlijk iedereen het erover eens dat de overheidsuitgaven onder controle gebracht moesten worden. Rutte II heeft dat gedaan en Rutte II was VVD/PvdA.

Helaas voor de PvdA zijn zij alleen afgerekend op de negatieve gevolgen en heeft het enkele credit gekregen voor de positieve kant.

Overigens is het voor Nederland geen probleem om een hogere staatsschuld dan er voor covid was te hebben, het word pas penibel als je boven de 70% uit gaat komen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_197502742
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:48 schreef Hanca het volgende:

[..]

Er waren anders behoorlijk wat mensen die vonden dat de overheid meer uit kon geven zonder echte dekking te geven waar ze dat geld vandaan haalden, de afgelopen jaren. Ook in de Tweede Kamer. Zo'n voorstel om alle zorgmedewerkers meer geld te geven zonder dekking ook, bijvoorbeeld. Maar zulke voorstellen kwamen afgelopen jaren heel vaak voorbij. Dat werkt staatsschuld verhogend en is dus onverstandig.
Dat soort regelingen zijn pure symboolpolitiek, maar je hebt gelijk. Het zijn geen verstandige maatregelen zonder dekking. Prima dat je die groep wat extra's wil geven na dit jaar (al kan ik dan nog wel tig groepen bedenken) maar betaal het dan ergens uit. Haal het geld dan ergens vandaan.

Ik vrees alleen dat in de huidige situatie de staatsschuld al zo hard oploopt dat een paar miljoen geen enkele invloed heeft. Maar goed, dat is geen excuus om te blijven strooien met geld.
  dinsdag 19 januari 2021 @ 11:55:52 #186
492341 Subw00fer
Levert lekker veel slagkracht
pi_197502786
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:33 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

He? Bedoel je nu de bezuinigingen van Bos, Asscher, Dijsselbloem en de andere PvdA ministers?
Deze PvdA'ers hebben op een voortreffelijke wijze het doeltreffende VVD-beleid uitgevoerd.
  Moderator dinsdag 19 januari 2021 @ 11:57:40 #187
54278 crew  Tijger_m
42
pi_197502821
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:53 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Dat soort regelingen zijn pure symboolpolitiek, maar je hebt gelijk. Het zijn geen verstandige maatregelen zonder dekking. Prima dat je die groep wat extra's wil geven na dit jaar (al kan ik dan nog wel tig groepen bedenken) maar betaal het dan ergens uit. Haal het geld dan ergens vandaan.

Ik vrees alleen dat in de huidige situatie de staatsschuld al zo hard oploopt dat een paar miljoen geen enkele invloed heeft. Maar goed, dat is geen excuus om te blijven strooien met geld.
Er wordt voorbijgegaan, omdat het makkelijk scoren is, aan de structurele salarisverhogingen voor de zorg sector die al afgesproken waren door de nu demissionaire regering, natuurlijk.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator dinsdag 19 januari 2021 @ 11:58:57 #188
54278 crew  Tijger_m
42
pi_197502851
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:55 schreef Subw00fer het volgende:

[..]

Deze PvdA'ers hebben op een voortreffelijke wijze het doeltreffende VVD-beleid uitgevoerd.
Oh....nou, dan had Asscher niet af hoeven treden als lijsttrekker, die heeft toch alleen VVD beleid uitgevoerd?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  dinsdag 19 januari 2021 @ 11:59:50 #189
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_197502866
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:55 schreef Subw00fer het volgende:

[..]

Deze PvdA'ers hebben op een voortreffelijke wijze het doeltreffende VVD-beleid uitgevoerd.
Op zich keek iedereen een andere kant uit met uitzondering van Renske Leijten SP en Pieter Omtzigt CDA dus nhet zou Jesse en de rest sieren als ze ook een toontje lager gaan zingen in plaats van vingerwijzen. Ze hebben allemaal gefaald.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_197502867
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:53 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Dat soort regelingen zijn pure symboolpolitiek, maar je hebt gelijk. Het zijn geen verstandige maatregelen zonder dekking. Prima dat je die groep wat extra's wil geven na dit jaar (al kan ik dan nog wel tig groepen bedenken) maar betaal het dan ergens uit. Haal het geld dan ergens vandaan.

Ik vrees alleen dat in de huidige situatie de staatsschuld al zo hard oploopt dat een paar miljoen geen enkele invloed heeft. Maar goed, dat is geen excuus om te blijven strooien met geld.
Een eenmalige uitgave, zoals die zorgbonus, gaat wel. De roep was er ook om een extra structurele verhoging en dat kan gewoon niet zonder dekking. Terwijl inderdaad de salarissen in de zorg al behoorlijk stijgen, weet ik uit ervaring.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 19 januari 2021 @ 12:00:59 #191
492341 Subw00fer
Levert lekker veel slagkracht
pi_197502895
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:58 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Oh....nou, dan had Asscher niet af hoeven treden als lijsttrekker, die heeft toch alleen VVD beleid uitgevoerd?
Klopt. Maar ja, linkse luchtfietsende politici laten zich leiden door allerlei rare en onduidelijke principes, de VVD door pragmatisme. Of heb ik dat al eens gezegd?
  Moderator dinsdag 19 januari 2021 @ 12:01:47 #192
54278 crew  Tijger_m
42
pi_197502911
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 12:00 schreef Subw00fer het volgende:

[..]

Klopt. Maar ja, linkse luchtfietsende politici laten zich leiden door allerlei rare en onduidelijke principes, de VVD door pragmatisme. Of heb ik dat al eens gezegd?
Dus de VVD is de schuldige aan de toeslagen affaire, zeg je nu? Interessant. Maar blij dat je dit eindelijk inziet.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_197502935
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:58 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Oh....nou, dan had Asscher niet af hoeven treden als lijsttrekker, die heeft toch alleen VVD beleid uitgevoerd?
Asscher was sowieso binnen nu en 2 maanden weg geweest. Na de verkiezingen die zeer waarschijnlijk teleurstellend zouden zijn zou hij toch weg moeten. Dat maakte de stap nogal makkelijk en maakt het ook vergelijkbare symboolpolitiek als het aftreden van het kabinet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 19 januari 2021 @ 12:05:50 #194
492341 Subw00fer
Levert lekker veel slagkracht
pi_197502985
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 12:01 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dus de VVD is de schuldige aan de toeslagen affaire, zeg je nu? Interessant. Maar blij dat je dit eindelijk inziet.
Nee, de voormalige minister van Sociale Zaken, Asscher, heeft zich als een aso gedragen in zijn functie. Het beleid van de VVD was om fraude te bestrijden. Een PvdA-minister heeft dat beleid op een rechtenloze wijze uitgevoerd. Typisch iets voor jou om rechtse bezuinigingen te verwarren met links geblunder t.a.v. toeslagen.
  Moderator dinsdag 19 januari 2021 @ 12:11:00 #195
54278 crew  Tijger_m
42
pi_197503091
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 12:05 schreef Subw00fer het volgende:

[..]

Nee, de voormalige minister van Sociale Zaken, Asscher, heeft zich als een aso gedragen in zijn functie. Het beleid van de VVD was om fraude te bestrijden. Een PvdA-minister heeft dat beleid op een rechtenloze wijze uitgevoerd. Typisch iets voor jou om rechtse bezuinigingen te verwarren met links geblunder t.a.v. toeslagen.
Nee, je fantaseert het was niet Asscher maar de VVD bewindslieden die verantwoordelijk waren voor de uitvoering. 4 van de 5 hoofdschuldigen waren VVD ministers en staatssecretarissen. En dat weet je dondersgoed.

Het beleid van alle regeringspartijen was fraude bestrijden overigens/.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_197504110
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:31 schreef Subw00fer het volgende:

[..]

Dankzij de bezuinigingen zijn we nu geen corrupt land als Italie, Spanje en Frankrijk waar ze echt niet weten hoe de coronacrisis te betalen.
Ik ben niet tegen bezuinigingen maar wel tegen visieloze bezuinigingen.
Die shit op o.a. de woningmarkt hebben we daar aan te danken. De hele crisis van 2008 had minder erg hoeven te zijn als men niet de gehele woningbouw van corporaties de nek had omgedraaid. Dan hadden we nu ook nog voldoende bouwvakkers gehad.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 19 januari 2021 @ 13:10:15 #197
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197504319
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 12:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ik ben niet tegen bezuinigingen maar wel tegen visieloze bezuinigingen.
Dat men niet in Italië en Spanje bezuinigd heeft (en niet zo een klein beetje ook), is niet waar.

Punt is dat er in veel landen teveel bezuinigd is. Zonder dat zou de staatsschuld in 2019 lager zijn geweest, paradoxaal genoeg.

Ik zou de bezuinigingen op de woningmarkt niet visieloos willen noemen. De cynische VVD wist dondersgoed wat ze daar deden, net zoals de Republikeinen en Conservatieven dat heel goed weten (het is daar om allerlei redenen alleen minder een 'geheim').
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_197504603
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:45 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Een zo laag mogelijke staatsschuld is altijd een goed idee. Volgens mij is iedereen het daar mee eens.

De discussie is meer dat het niet onder alle omstandigheden verstandig is om stevig te bezuinigen om dat te bereiken.
Die consensus is er niet in de economische wereld. De staatsschuld verlagen is alleen nuttig als er geen investeringen te doen zijn die de economische groei stimuleren, of als de economie al op volle toeren draait. Een overschot op de begroting is vaak geen goed teken.

De afgelopen kabinetten hebben veelal onterecht dogmatisch bezuinigd. Binnen Europa heeft het weinig nut om ver onder de afgesproken norm van de Eurozone te gaan zitten, zeker met de huidige lage rente. Ja, het is fijn dat we nu in een schok eenmalig extra veel geld kunnen uitgeven, maar dat is ook mogelijk met een hogere staatsschuld. De staat van het onderwijs laat zien dat er echt roofbouw is gepleegd. We hebben als land het schoolgeld van de kinderen in de hypotheek gestort. Leuk op de korte termijn, maar we gaan de lange termijn gevolgen nog voelen.

Het kan nog erger, Duitsland is helemaal kampioen zichzelf in de voet schieten. Het land zit nog ergens in de jaren 90 qua veel maatschappelijke en technische ontwikkelingen.
  dinsdag 19 januari 2021 @ 13:43:36 #199
492341 Subw00fer
Levert lekker veel slagkracht
pi_197505023
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 13:10 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat men niet in Italië en Spanje bezuinigd heeft (en niet zo een klein beetje ook), is niet waar.
Het is algemeen bekend dat in Italië vele miljarden Europese staatssteun naar de maffia is gegaan (en nog steeds gaat). Er wordt daar niet bezuinigd maar doorgeschoven.
  Moderator dinsdag 19 januari 2021 @ 13:58:25 #200
54278 crew  Tijger_m
42
pi_197505364
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 13:43 schreef Subw00fer het volgende:

[..]

Het is algemeen bekend dat in Italië vele miljarden Europese staatssteun naar de maffia is gegaan (en nog steeds gaat). Er wordt daar niet bezuinigd maar doorgeschoven.
Bewijs het eens.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')