quote:Op maandag 11 januari 2021 14:24 schreef Eufonie het volgende:
[..]
Hoezo dat? Arnold is geen relevant politicus. De demonstratie/rellen in en rond het Capitool zijn nergens te vergelijken met de antisemitische pogrom van 1938, waarbij tussen de 400 en 1400 doden vielen en ~30000 Joden werden gedeporteerd.
Welke historische feiten mag je dan wél met elkaar vergelijken.quote:Op maandag 11 januari 2021 14:24 schreef Eufonie het volgende:
[..]
Hoezo dat? Arnold is geen relevant politicus. De demonstratie/rellen in en rond het Capitool zijn nergens te vergelijken met de antisemitische pogrom van 1938, waarbij tussen de 400 en 1400 doden vielen en ~30000 Joden werden gedeporteerd.
Vrijwel alles wat je gaat vergelijken kent verschillen, het belangrijkste echter is dat er relevante overeenkomsten zijn. Je kan prima Breivik vergelijken met de aanslag op Bataclan bijvoorbeeld. Zelfde acceptatie van geweld, noodzakelijkheid zien als redenatie voor de uitvoering enzovoorts.quote:Op maandag 11 januari 2021 14:47 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
[..]
Welke historische feiten mag je dan wél met elkaar vergelijken.
Een vergelijking houdt vrijwel altijd in dat er verschillen zijn.
Jij noemt een aantal doden. Dat is ongetwijfeld meer dan het aantal dat viel tijdens de Capitool-bestorming.
Maar dat is een gradueel verschil. Geen essentieel verschil.
Kristallnacht duidt om gebroken glas. Dat komt overeen met de Capitool-bestorming.
De lieden bij de bestorming lieten anti-semitische leuzen op hun kleding zien.
Het was een aanval op het "Huis van de democratie". Naast een "Huis van religie" een aanval op de grondrechten van de burger.
Een vergelijking hoeft niet te betekenen dat alle feiten hetzelfde zijn.
Dezelfde Biden die dan wel met dit punt komt:quote:Op maandag 11 januari 2021 15:23 schreef qajariaq het volgende:
Waarom blijft het hier over de vergelijking met de kristalnacht gaan?
Persoonlijk vind ik het tien keer belangrijker dat een ex-gouverneur van een belangrijke staat, dus hoog geplaatst republikein zeer duidelijk afstand neemt van het gevoerde geweld en de aanstichter daarvan.
Eindelijk eens een fatsoenlijke reactie op de handreiking van Biden om er weer één volk van te maken waarbij onderlinge verschillen en standpunten prima zijn maar waar men wel weer respect voor elkaar heeft in plaats van elkaar de tent uit te vechten.
Het is geen één op één vergelijking, het is om wat raakvlakken aan te geven wat er kan gebeuren als een zittende macht een deel van de bevolking probeert op te ruien.quote:Op maandag 11 januari 2021 14:56 schreef Eufonie het volgende:
[..]
Vrijwel alles wat je gaat vergelijken kent verschillen, het belangrijkste echter is dat er relevante overeenkomsten zijn. Je kan prima Breivik vergelijken met de aanslag op Bataclan bijvoorbeeld. Zelfde acceptatie van geweld, noodzakelijkheid zien als redenatie voor de uitvoering enzovoorts.
Kristallnacht was een antisemitische pogrom welke werd getolereerd door de overheid en lokale autoriteiten. Beide zijn nergens van toepassing op de Capitoolbestorming. Als de vergelijking gaat over deportaties van Oeigoeren in China was de vergelijking met Kristalnacht prima. Relschoppers bij één locatie wegens boosheid over een verkiezingsuitslag et al, waar werd ingegrepen door de autoriteiten en waar later de FBI deelnemers is gaan opsporen ligt zover af van de Kristalnacht dat het haast absurd is de vergelijking te maken.
Lekker aan het trollen, troll?quote:Op maandag 11 januari 2021 12:55 schreef YoungDriller het volgende:
Al die hypocriete linksmensen snappen werkelijk niet wat er gebeurt.
Nog minder snappen ze hoe hypocriet ze zijn.
Wat is het verschil tussen een "één op één vergelijking" en een gewone "vergelijking"?quote:Op maandag 11 januari 2021 16:22 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Het is geen één op één vergelijking, het is om wat raakvlakken aan te geven wat er kan gebeuren als een zittende macht een deel van de bevolking probeert op te ruien.
Oh, wat erg, hij wil de grotere, gevestigde bedrijven niet voortrekken maar de complete economie weer op de rit zetten.quote:Op maandag 11 januari 2021 16:01 schreef Eufonie het volgende:
[..]
Dezelfde Biden die dan wel met dit punt komt:
[ twitter ]
Alleen maar kolen op het vuur.
De Kristallnacht was een puur antisemitische verniel/moordpartij georganiseerd door het regime. Die vergelijking gaat hier niet op. Dit was geen pogrom en dus geen 1 op 1 vergelijking.quote:Op maandag 11 januari 2021 16:49 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Wat is het verschil tussen een "één op één vergelijking" en een gewone "vergelijking"?
Ik vind dat alles met elkaar vergeleken kan worden. Als je je kwaad maakt om de vergelijking heb je dus geen (of onvoldoende) materiaal om de verschillen aan te wijzen.
"uit de klauwen gelopen". Dat klinkt als een soort ongeluk.quote:Op maandag 11 januari 2021 17:13 schreef Buitendam het volgende:
[..]
De Kristallnacht was een puur antisemitische verniel/moordpartij georganiseerd door het regime. Die vergelijking gaat hier niet op. Dit was geen pogrom en dus geen 1 op 1 vergelijking.
Het heeft echter wel wat raakvlakken. Komt in de Westerse wereld haast niet voor dat een zittende macht de uitslag van verkiezingen niet accepteert en daarna rally's houdt om zijn volgelingen op te hitsen tegen "De Vijand". Het is compleet uit de klauwen gelopen, met geweld, vernielingen en zelfs doden. Dus in dat opzicht snap ik de vergelijking wel want er zijn raakvlakken.
Ik heb het gelezen, maar dat vind ik wel heel ver gezocht. Hij roept een boodschap, herhaalt deze tot in den treuren en kijkt wat er gebeurt na zo'n rally. Dat het vooraf punt voor punt ingecalculeerd was en dat het plan was om de senators te laten vermoorden geloof ik niet.quote:Op maandag 11 januari 2021 17:52 schreef Homey het volgende:
[..]
"uit de klauwen gelopen". Dat klinkt als een soort ongeluk.
Alleen dit was juist de bedoeling. Compleet in tegenstelling tot wat jij beweert, had het nog veel groter moeten zijn als de hoop van Trump uit zou komen. Nu was het een boze menigte wat chaotisch naar binnen stormde en "maar" enkele doden veroorzaakte.
Droomscenario van Trump was dat nog veel meer mensen het hele Capitool zou omsingelen, het leger en politie de kant van Trump zou kiezen, en de certificatie van Biden volledig zou stoppen. De 'verrader' senators zouden worden afgemaakt, en Pence ook. Trump zou dan de facto de verkiezing van Biden hebben gestopt en daarmee aanblijven als President (dictator).
Lees: https://threader.app/thread/1347908845281095680
quote:Op maandag 11 januari 2021 18:39 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Kan weinig vinden over het indienen van de 25th, is daar al iets over bekend?
Kwam er via die tweet wel op ja. Thanksquote:Op maandag 11 januari 2021 18:42 schreef Scrummie het volgende:
[..]
[ twitter ]
Volgens mij is het ook al geblokkeerd verder. (maar daar ben ik de bron even van kwijt)
Ik denk ook dat dat echt een verschrikkelijk domme zet zou zijn. Maar goed, daar zijn de meningen... nouja, laten we zeggen dat ik niet op 1 lijn zit met de algemeen geaccepteerde meningquote:Op maandag 11 januari 2021 18:45 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Kwam er via die tweet wel op ja. Thanks
Denk dat we nog 9 dagen Trump hebben, die wordt echt niet meer weggestuurd nu.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |