abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197322012

Het klaag-, praat en vraagtopic voor medewerkers van PostNL.

Het was ooit APT, P&T en het toch wel zo vaak gebruikte PTT. Het werd via een korte pauze als TPG en TNT uiteindelijk Postnl. Omdat het nog niet verwarrend genoeg was, namen we Sandd er nog maar bij. Hoewel we verdwalen in alle namen, weten de aanwezige postbodes, postbezorgers en postsorteerders de weg naar dit topic en alle huizen in Nederland wel te vinden.

De pakketchauffeurs, dames van de klantenservice, de medewerkers van de kantoren en alle andere Postnl'ers zul je hier niet vinden. Maar wij willen je best helpen met vragen over je poststuk en we zullen zeker 'de bezorger er op aanspreken'.

Op de site van Postnl kun je de Posttarieven, Adressen en Postcodes opzoeken. Ga je verhuizen, dan vinden de bezorgers en nieuwe bewoners het wel fijn als je een Verhuisservice neemt. We zijn er natuurlijk ook voor bedrijven.

Oh, en natuurlijk zijn wij je favoriete en minst favoriete bezorger, dus complimenten en klachten zijn er ook.

Voor de medewerkers natuurlijk de zo belangrijke betaaldata:

Overuurtjes maken we standaard. En die worden zo uitbetaald:

Meelezen, de weg kwijt, wordt het je gewoon te veel? We hebben hieronder nog even de meest gebruikte afkortingen en termen voor je uitgepuzzeld:

HAH = Huis aan Huis folders
HSM = HuisNummerSorteermachine
VOS = Vroege Ochtend Sortering
TC/TL = Teamcoach/Teamleider
VBL/VBG = Voorbereidingslocatie/gebied
CVL = Centrale voorbereidingslocatie
Afschrijven = (Verkeerd gesorteerde) post herstellen/retourneren m.b.v. sticker
SP = Senior Planner
OR/OC = Ondernemingsraad
TOT = Toeslag Onregelmatige Tijdstippen
VM = Vestigingsmanager
Piekdag = Dag dat het druk is
Daldag = Dag dat het rustig is
X-wijken = Wijken met dinsdag, donderdag en zaterdag piek
Y-wijken = Wijken met woensdag en vrijdag piek
Postvest/kangoeroebuidel/bomgordel = Jas-tas combinatie om post te dragen
SKNJ = Sinterklaas, Kerst, Nieuwjaar
Postboy = Kar voor post
Depot = Plek waar post gebracht wordt
Retailer = Winkels waar pakjes gebracht/gehaald kunnen worden

[ Bericht 0% gewijzigd door Kramerica-Industries op 11-01-2021 09:31:21 ]
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
  zondag 10 januari 2021 @ 22:45:35 #2
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_197335133
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_197338356
Gebeurd
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
pi_197341843
De nieuwe Mijnwerk app zou eind Februari uitgerold worden heb ik begrepen.
pi_197353456
quote:
Een collega van mij verging het anders. Die kreeg een uitbrander van de TC en vervolgens een brief van de vestigingsmanager waarin hem ernstige onzorgvuldigheid werd verweten en de belofte werd geuit dat bij herhaling ontslag zou volgen.
pi_197370274
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 22:32 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

Een collega van mij verging het anders. Die kreeg een uitbrander van de TC en vervolgens een brief van de vestigingsmanager waarin hem ernstige onzorgvuldigheid werd verweten en de belofte werd geuit dat bij herhaling ontslag zou volgen.
Echt dan heb je het als werkgever niet begrepen.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_197373899
Triest :N

Het was hier vandaag weer zo rustig dat ik wederom redelijk onder de tijd bleef. Lijkt me niet verstandig om te minnen :P

En ook nog steeds gekloot met pakjes die niet willen scannen. Zelfs nu ik even een andere telefoon gebruik, dus een verse installatie vd app. En pakjes die zaterdag niet in de app stonden en niet wilden scannen, stonden er nu wel in :{
Nobody ever seems to remember life is a game we play
pi_197379685
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2021 22:32 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

Pffft wat een enorme eikels..
Bovendien is het niet ineens PostNL eigendom wat hij kwijt raakte, aangezien ze bij PostNL zulke armoedszaaiers zijn dat wij op onze eigen fietsen moeten bezorgen i.t.t. heel veel buitenlandse postdiensten waar ze al heel lang gewoon bedrijfsfietsen hebben :')
Deze reactie is echt te idioot voor woorden.. 8)7
pi_197379711
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 09:40 schreef Bladblazer het volgende:

[..]

Pffft wat een enorme eikels..
Bovendien is het niet ineens PostNL eigendom wat hij kwijt raakte, aangezien ze bij PostNL zulke armoedszaaiers zijn dat wij op onze eigen fietsen moeten bezorgen i.t.t. heel veel buitenlandse postdiensten waar ze al heel lang gewoon bedrijfsfietsen hebben :')
Deze reactie is echt te idioot voor woorden.. 8)7
Het ging ze dan ook niet om de gestolen fiets maar om de verdwenen post die nog in de tassen zat.
pi_197379808
Is de teamleider hier ook altijd wel heel eerlijk in bij nieuwe mensen, PostNL geeft niets om jouw fiets.. alleen om de post die erin zat. Eerste wat ze vragen is of je fiets op slot stond. Gelukkig geen eigen ervaring hoor :X
pi_197380122
Dan moeten eigenlijk ook alle bundels en rondjes ingekort worden zodat we altijd dichtbij onze fiets zijn, er kan altijd wel iemand een bundel post of een pakje uit je tassen halen als die dat zou willen.
Toen hier een fiets was gestolen waren de posttassen overigens even later aan de andere kant van de woonwijk terug gevonden.
pi_197381945
Hier heeft de gemeente het wel eens uit zo'n ondergrondse container moeten vissen. Het gaat ze meestal vooral om de fiets.
pi_197385283
pi_197385389
Bezorgen jullie soms brievenbuspakketjes apart? Ik heb zojuist de post gekregen, maar bij de Track&Trace code van mijn brievenbuspakketje staat dat de bezorger nog onderweg is.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_197385403
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 15:08 schreef Discombobulate het volgende:
Bezorgen jullie soms brievenbuspakketjes apart? Ik heb zojuist de post gekregen, maar bij de Track&Trace code van mijn brievenbuspakketje staat dat de bezorger nog onderweg is.
Alle brievenbuspakjes worden een dag vertraagd. Dit is een landelijk beleid. Klaag bij de webshop als je dat vervelend vindt.
pi_197385448
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 15:09 schreef bmp80 het volgende:

[..]

Alle brievenbuspakjes worden een dag vertraagd. Dit is een landelijk beleid. Klaag bij de webshop als je dat vervelend vindt.
Ja, maar dit is al na het sorteren. De bezorger heeft het dus al gescand maar bezorgd het pas morgen?
pi_197387152
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 15:12 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Ja, maar dit is al na het sorteren. De bezorger heeft het dus al gescand maar bezorgd het pas morgen?
Nee hoeft niet.

Er staat een lijst met pakketten in onze app. Op het moment dat wij vertrekken naar die wijk krijgen de mensen een bericht met "uw bezorger is onderweg"

Maar het komt momenteel heel veel voor dat wij aan het eind nog heel veel pakketten in onze app hebben staan die we niet geleverd hebben gekregen omdat het gewoonweg te druk is.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_197387385
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 16:39 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Nee hoeft niet.

Er staat een lijst met pakketten in onze app. Op het moment dat wij vertrekken naar die wijk krijgen de mensen een bericht met "uw bezorger is onderweg"

Maar het komt momenteel heel veel voor dat wij aan het eind nog heel veel pakketten in onze app hebben staan die we niet geleverd hebben gekregen omdat het gewoonweg te druk is.
Ah, precies. Ja dat wou ik gewoon even weten. :)
pi_197387391
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 15:12 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Nee, die scan is automatisch door de sorteermachine uitgevoerd. De postbezorger zelf scant alleen bij aflevering.
pi_197387602
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 16:52 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Ah, precies. Ja dat wou ik gewoon even weten. :)
Als hij in het sorteer proces zit duurt het vast niet lang meer :)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_197387784
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2021 17:03 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Als hij in het sorteer proces zit duurt het vast niet lang meer :)
Sinds zaterdag ofzo al niet meer. Vandaag rond 12:30 dus melding "De bezorger is onderweg" maar uiteindelijk niks. Dan komt het sowieso morgen wel.

Vond het gewoon wat vreemd, vandaar. :P
pi_197388232
Zie nu dat dat artikel over de verkiezingen al wat ouder is. En misschien dan ook al wel eerder gepost :P Maar iemand al iets gehoord dan over het bezorgen op zondag?

Oh, oudste artikel bovenaan op mijn postnl :') bij de externe berichten.
pi_197389553
quote:
1s.gif Op woensdag 13 januari 2021 17:33 schreef VixenFromHell het volgende:
Zie nu dat dat artikel over de verkiezingen al wat ouder is. En misschien dan ook al wel eerder gepost :P Maar iemand al iets gehoord dan over het bezorgen op zondag?

Oh, oudste artikel bovenaan op mijn postnl :') bij de externe berichten.
Het artikel heeft het over werken op zondag, niet over bezorgen. Aangezien de media over het algemeen niet het verschil kennen tussen postbodes, postbezorgers, voorbereiders en sorteerders zou het zomaar kunnen dat het enkel gaat over sorteerders en/of voorbereiders die op zondag moeten werken. Het lijkt me sterk dat wij ze op een zondag gaan bezorgen. Als er een extra bezorgdag ingelast wordt is dat altijd een maandag.
pi_197390450
Hmja, als ik er zo nog wat meer over lees gaat het om de extra buslichtingen. Het leek me wel vreemd. Las net ergens dat het al zou kunnen vanaf de 10e, stemmen per post.

Ja ik schrok even :D dat we weer genaaid gingen worden :P
pi_197426642
Vandaag (15 januari) hebben jullie een portalbericht ontvangen. In dit portalbericht is aangegeven dat er een achterstand is ontstaan in de verwerking van de bus pakjes. De klanten willen graag dat hun pakjes op tijd worden bezorgd. Daarom wordt er op zaterdag 16 januari een inhaalslag gemaakt. Daardoor zullen er op zaterdag 16 januari extra tassen met pakjes op de depots worden afgeleverd. Vanaf dinsdag 19 januari is de bezorging van de bus pakjes weer zoals je gewend bent. Dit heeft het bedrijf besloten na afstemming met de OR. Het wegbrengen van deze extra tassen kan alleen als de bezorger dit zelf wil. Het is dus altijd vrijwillig. Mocht je de extra tassen met pakjes niet willen of kunnen bezorgen dan is dit dus niet verplicht. Je kunt dit doorgeven aan het SCO/de admie.
  vrijdag 15 januari 2021 @ 15:33:09 #27
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_197426933
Zo vrijwillig dat ze het een paar uur van te voren in de app gooien...
Loesje
pi_197427001
Zo ongelooflijk dom dit hè. Hoe konden ze dit doen? Alle pakketjes een dag vertragen omdat dat nou eenmaal sneller is? Waarom heeft niemand gezegd dat het niet kon? Dit is echt het meest belachelijke dat het bedrijf ooit gedaan heeft.
pi_197427947
De inzet is vrijwillig maar bij Y wijken zitten de pakjes al tussen de bundels, wordt een beetje lastig om niet te bezorgen dan als je niet weet welke pakjes extra zijn en welke niet..
pi_197427955
Zo krijg je van die pakketjes die waarschijnlijk voor een verjaardag bedoeld zijn met een bezorgdatum erop die dus 1 of 2 dagen te laat komt, goede service post-nl!!
pi_197428659
Het ligt een beetje aan hoeveel het er zijn. Ik had op die wijk iedere keer maar weinig pakjes, en dan nu zeker dus ineens erg veel? Terwijl de wijk van een collega elke dag wel 3/4 zakken had.... hoeveel zou die dan morgen hebben, of zou het daar dan wel mee vallen. Ik moet volgende week diezelfde wijk ook weer een paar keer, als ik nee zeg wie doet het dan en wanneer :')

Vind het sowieso wel weer *beep* zo kort van te voren en op zaterdag wat voor de meesten niet bepaald de favo werkdag is en veel mensen bij ons werken op zaterdag niet, dus dan krijgt een ander die lading. Al kunnen ze nee zeggen..
pi_197428734
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 15:20 schreef VixenFromHell het volgende:
Vandaag (15 januari) hebben jullie een portalbericht ontvangen. In dit portalbericht is aangegeven dat er een achterstand is ontstaan in de verwerking van de bus pakjes. De klanten willen graag dat hun pakjes op tijd worden bezorgd. Daarom wordt er op zaterdag 16 januari een inhaalslag gemaakt. Daardoor zullen er op zaterdag 16 januari extra tassen met pakjes op de depots worden afgeleverd. Vanaf dinsdag 19 januari is de bezorging van de bus pakjes weer zoals je gewend bent. Dit heeft het bedrijf besloten na afstemming met de OR. Het wegbrengen van deze extra tassen kan alleen als de bezorger dit zelf wil. Het is dus altijd vrijwillig. Mocht je de extra tassen met pakjes niet willen of kunnen bezorgen dan is dit dus niet verplicht. Je kunt dit doorgeven aan het SCO/de admie.
Vrijwillig, maar niemand is iets gevraagd. Het komt er op neer dat iedereen automatisch vrijwilliger is, tenzij je belt en zegt dat je niet akkoord gaat. En de OR vindt het prima. :N
pi_197441553
Ze hadden van mij op Mijn Werk ook wel wat duidelijker mogen omschrijven dat het bezorgen van de extra pakjes niet verplicht is.

quote:
Wat betekent dat voor jou?
Bezorg je zaterdag 16 januari? Dan ontvang je extra tassen met brievenbuspakjes. Je kunt er zelf voor kiezen om de extra pakjes apart weg te brengen of vooraf op volgorde tussen de overige pakjes te zetten en dan te bezorgen. De inzet is vrijwillig.
Het zou me niets verbazen als veel mensen hier overheen lezen of toch niet volledig snappen dat ze niet verplicht zijn die extra tassen weg te brengen. Ongetwijfeld zijn er ook mensen die bij 'inzet' denken aan het tussenzetten vd pakjes zoals in de regel ervoor staat. Er staat ook niet in wat je moet doen als je dat niet wil. Wel in het OR bericht, maar ontvangt (leest) iedereen die?

Ben heel benieuwd hoeveel er nu zo daadwerkelijk staat. Update: 2 tassen totaal :')

Oh en ander vraagje

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 7% gewijzigd door VixenFromHell op 16-01-2021 13:35:47 ]
pi_197449023
@Vixen

Dat document kun je vinden op de facebookpagina PostNL medewerkers
Er is in okober 2019 een nieuwsbericht geweest over OWP, daar staat het in vermeld.

Op de PostNL site kan ik dat bericht niet terugvinden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Schrijverke op 16-01-2021 18:04:43 (typefout) ]
pi_197494826
Ahja. Op de site kon ik idd ook niets vinden. Maar ach, het leek mijn collega's verder allemaal ook niet zo te boeien :X

De uitleg mbt het extraatje staat ook online:

quote:
PostNL heeft er bewust voor gekozen om de extra uitkering netto uit te betalen zodat je er meer aan overhoudt. Door de uitkering uit te betalen onder de zogenaamde ‘werkkostenregeling’ zijn er geen fiscale gevolgen (betalen van belasting) of sociale gevolgen (korting op een uitkering of toeslag). De vergoeding van PostNL telt namelijk niet mee als loon dat wordt gebruikt voor het vaststellen van de hoogte van (wettelijke) toeslagen. Instanties die niet werken met het loon maar met inkomen, zoals een bijstandsuitkering, mogen volgens de wet* eenmalige netto vergoedingen die zijn uitbetaald onder de werkkostenregeling niet korten op de uitkering.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 18 januari 2021 @ 21:25:51 #36
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_197495081
het komt PostNL goed uit dat de WKR vorig jaar tijdelijk verruimd was naar 4%.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_197501749
Het lijkt er ook op dat ik vandaag meer pakjes heb dan op de inhaaldag afgelopen zaterdag :')
Behalve op die inhaaldag iedere keer nog geen 10 taken in de lijst voor die wijk de afgelopen 2 weken..
En nu 2x zoveel, apart wel weer allemaal.
pi_197502731
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 11:30 schreef VixenFromHell het volgende:

Oh en ander vraagje

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Omdraaien: waar staat dat ze het wél mogen vragen. En anders stuur je die vraag door naar de OR.
pi_197503325
Ja het is allemaal een beetje gedoe.. is ook al vaker een punt van discussie geweest.

SPOILER
Zit er wel over te denken om eea door te spelen naar de OR als er nog weer iets over gezegd wordt.
  dinsdag 19 januari 2021 @ 14:27:00 #40
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_197506030
Ik meen me te herinneren dat ze het wel mogen vragen, maar dat ze het dan niet alsnog mogen afkeuren.
Loesje
pi_197506291
Hm, misschien is dat dan waarom ze het niet eens waren. Wordt verder ook wel goedgekeurd. Maar mensen vinden het wel heel erg vervelend.

[ Bericht 42% gewijzigd door VixenFromHell op 19-01-2021 14:44:28 ]
pi_197508820
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 11:52 schreef Ranunculus het volgende:

[..]

Omdraaien: waar staat dat ze het wél mogen vragen. En anders stuur je die vraag door naar de OR.
Waarom zouden ze het eigenlijk niet mogen vragen? Ja, als je op 24 december eem half uur plust vanwege "meer post" en je TC gaat vragen wat je daar nu precies mee bedoelt is het een beetje raar, maar als je bijv. een uur plust vanwege "calamiteiten" is het toch niet zo gek dat een tc graag een toelichting wil wat die calamiteiten dan waren?
pi_197509025
Calamiteiten heb ik ook nog wel begrip voor. Maar het gaat idd ook om de andere redenen.

SPOILER
Mijn vrees is dat ze bijv uitloop ivm pakjes niet mee willen wegen omdat dat dan door corona zou komen en tijdelijk zou zijn (is ook wel deels, maar niet alleen). Dat soort geintjes..
pi_197522310
Zouden wij nu ook een verklaring krijgen als we vroeg op het werk moeten zijn?
pi_197526514
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 16:26 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

Waarom zouden ze het eigenlijk niet mogen vragen? Ja, als je op 24 december eem half uur plust vanwege "meer post" en je TC gaat vragen wat je daar nu precies mee bedoelt is het een beetje raar, maar als je bijv. een uur plust vanwege "calamiteiten" is het toch niet zo gek dat een tc graag een toelichting wil wat die calamiteiten dan waren?
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 16:26 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]

Ik had het opgevat als "preventief vragen", maar dat staat er inderdaad niet zie ik.

Een teamleider mag altijd (achteraf) vragen om extra uitleg. En dan kun jij zeggen: "'t was druk, deze tijd had ik nodig." Dat hoef je niet per minuut of pakje te specificeren of zo.

Een teamleider mag niet van te voren zeggen: als je meer dan 10 minuten plust, moet je een melding maken/appje sturen met uitleg.

Hij mag ook niet afkeuren omdat hij je uitleg niet voldoende vindt of niet gelooft. Dan loopt ie maar een keertje mee.
pi_197526550
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 08:47 schreef bmp80 het volgende:
Dat hangt van je functie af. Als je op een sorteer- of voorbereidlocatie werkt, ja, dan zul je een werkgeversverklaring nodig hebben en krijgen als je tussen 20.30 en 4.30 de straat op moet.

Post- en pakketbezorgers niet neem ik aan. Die moeten gewoon uiterlijk 20.00 van de straat zijn.
pi_197527311
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 12:44 schreef Ranunculus het volgende:

[..]

Dat hangt van je functie af. Als je op een sorteer- of voorbereidlocatie werkt, ja, dan zul je een werkgeversverklaring nodig hebben en krijgen als je tussen 20.30 en 4.30 de straat op moet.

Post- en pakketbezorgers niet neem ik aan. Die moeten gewoon uiterlijk 20.00 van de straat zijn.
De meeste pakketbezorgers zijn nog steeds zekfstandig van postnl, die kunnen de verklaring zelf regelen.
speak only if it improves the silence.
pi_197527688
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 12:42 schreef Ranunculus het volgende:

[..]

[..]

Een teamleider mag niet van te voren zeggen: als je meer dan 10 minuten plust, moet je een melding maken/appje sturen met uitleg.
Ja dit is dus wat er gebeurd is. Op Mijn Werk is later aan ons bericht dat dit toch niet mocht zo, maar als je het niet doet krijg je een berichtje om het alsnog door te geven :')
pi_197530502
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 08:47 schreef bmp80 het volgende:
De persco is nu geweest, en je moet inderdaad zo'n werkgeversverklaring krijgen. En ook een persoonlijke verklaring.
pi_197531255
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 20:21 schreef V__L_N het volgende:

[..]

Echt dan heb je het als werkgever niet begrepen.
Dit idd je weet dat het dan niet meer gemeld gaat worden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')