quote:Op vrijdag 8 januari 2021 09:49 schreef Evenstar het volgende:
Het is wel een klaslokaal. Kinderen krijgen gewoon onderwijs hoor. Thuis door ouders en zelfstudie en op school nog gewoon van een leraar/lerares.
https://nos.nl/artikel/23(...)iet-meer-zitten.htmlquote:Geen les, maar toezicht
Over de invulling van de dag bestaat vaak een verkeerd beeld, zegt Lovink. Ouders denken namelijk dat in de noodopvang les wordt gegeven, zoals op een normale schooldag, maar bij veel scholen wordt er vooral toezicht gehouden en begeleid. "Of je nou thuis of in de noodopvang achter je laptop zit: je krijgt gewoon dezelfde les. Het is niet alsof er een leraar nog extra voor de klas staat in de noodopvang."
Eens hoor. Het is meer iets dat inherent is aan het mens-zijn. Deze tijd vergroot dat waarschijnlijk wel meer uit. En de inzet is redelijk hoog nu, of je nu kijkt naar de (volgs)gezondheid en zorg of de economie of het onderwijs en wat je ook denkt dat de beste insteek is om er door te komen.quote:Op vrijdag 8 januari 2021 09:45 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Volgens mij is dat niet per se eigen aan deze tijd hoor.
En het is ook menselijk om de regels een beetje naar je eigen omstandigheden te buigen. Het is misschien zelfs een gezonde houding (mits met mate uiteraard). Zie ook: https://www.ad.nl/werk/wa(...)s-omzeilen~a66ae030/
Radio nieuwsquote:
Mijn vriendin heeft haar eigen kdv locatie, de groepen daar zitten gewoon bijna vol alsof er geen corona is, dat was tijdens de eerste golf heel anders. Van veel collega's krijgt ze hetzelfde beeld.quote:Op vrijdag 8 januari 2021 09:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De meeste ouders? Heb je daar onderbouwing bij? Alle ouders die ik ken zitten thuis bij hun kinderen of hebben een roulatiesysteem met andere ouders.
Nou bij ons is dit niet het geval in ieder geval.quote:Op vrijdag 8 januari 2021 09:50 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
[..]
https://nos.nl/artikel/23(...)iet-meer-zitten.html
Nou, inderdaad. Als je kinderen de hele dag thuis zijn, kun je dus eenvoudigweg niet zo productief zijn als normaal. Dat moeten mensen zelf accepteren en hun werkgevers ook.quote:Op vrijdag 8 januari 2021 09:37 schreef MichaelScott het volgende:
Volgens Marjet Winsemius van de Stichting Voor Werkende Ouders lopen de spanningen in gezinnen waar de kinderen thuisblijven op. Werkgevers moeten daarom meer ruimte bieden om werk en zorg voor kinderen te combineren.
Nee hoor, het is als leerkracht bijna niet te doen om tegelijk op twee platformen kwalitatief goed onderwijs te geven.quote:Op vrijdag 8 januari 2021 09:52 schreef Evenstar het volgende:
Het is ook krom toch? Je moet je kind thuis wel helpen met allerlei opdrachten en wordt er op aangekeken als je dit niet doet (die verhalen zie je hier ook voorbij komen), maar de docenten op school zijn er opeens alleen als toezichthouder en doen niks qua lesgeven? Wut?
Bijna vol zelfs? Da's dan een flink afwijking van die 25-40% die in het artikel wordt genoemd. Ik vermoed dat het vooral om de jongere kinderen gaat?quote:Op vrijdag 8 januari 2021 09:52 schreef Haags het volgende:
[..]
Mijn vriendin heeft haar eigen kdv locatie, de groepen daar zitten gewoon bijna vol alsof er geen corona is, dat was tijdens de eerste golf heel anders. Van veel collega's krijgt ze hetzelfde beeld.
Over alle groepen.quote:Op vrijdag 8 januari 2021 09:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Bijna vol zelfs? Da's dan een flink afwijking van die 25-40% die in het artikel wordt genoemd. Ik vermoed dat het vooral om de jongere kinderen gaat?
Waarom zou die collega dat moeten? Het is niet haar kind en het is storend op het werk.quote:Op vrijdag 8 januari 2021 09:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou, inderdaad. Als je kinderen de hele dag thuis zijn, kun je dus eenvoudigweg niet zo productief zijn als normaal. Dat moeten mensen zelf accepteren en hun werkgevers ook.
Ik las laatst dat iemand hier af zat te geven op een collega die een kind meenam naar de werkvloer. Da's een mooi voorbeeld van wat anders zou kunnen: toon begrip voor die collega en help een handje mee als je kunt.
Ik neem aan dat ze wel hulp krijgen bij hun werk, maar geen klassikale les? Anders zou het wel erg krom zijn ja.quote:Op vrijdag 8 januari 2021 09:52 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Nou bij ons is dit niet het geval in ieder geval.
Het is ook krom toch? Je moet je kind thuis wel helpen met allerlei opdrachten en wordt er op aangekeken als je dit niet doet (die verhalen zie je hier ook voorbij komen), maar de docenten op school zijn er opeens alleen als toezichthouder en doen niks qua lesgeven? Wut?
Omdat wij nou eenmaal in een noodsituatie zitten waar het fijn zou zijn als men een klein beetje begrip voorelkaar zou hebben.quote:Op vrijdag 8 januari 2021 09:55 schreef Xqtress het volgende:
[..]
Waarom zou die collega dat moeten? Het is niet haar kind en het is storend op het werk.
(Ik ben het met je eens hoor, maar je dwingt een werkende in een positie die hij of zij niet wenst)
Omdat iedereen zich in deze tijd moet aanpassen. En je een lompe hork bent als je gaat miepen over een kind dat toevallig een dagje op kantoor is.quote:Op vrijdag 8 januari 2021 09:55 schreef Xqtress het volgende:
[..]
Waarom zou die collega dat moeten? Het is niet haar kind en het is storend op het werk.
(Ik ben het met je eens hoor, maar je dwingt een werkende in een positie die hij of zij niet wenst)
Zitten we niet allemaal gedwongen in een positie die wij niet wensen?quote:Op vrijdag 8 januari 2021 09:55 schreef Xqtress het volgende:
[..]
Ik vind dat er wel een verschil zit tussen kwalitatief goed onderwijs geven en toezichthouder spelen.quote:Op vrijdag 8 januari 2021 09:54 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Nee hoor, het is als leerkracht bijna niet te doen om tegelijk op twee platformen kwalitatief goed onderwijs te geven.
Dat is niet hoe het werkt. De leerkrachten moeten online lesgeven. Dan kun je niet tegelijkertijd ook nog lesgeven in een klaslokaal, dus de opvang wordt verzorgd door degenen die geen lesgeven. Onderwijsassistenten, gymleerkrachten e.d.quote:Op vrijdag 8 januari 2021 09:52 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Nou bij ons is dit niet het geval in ieder geval.
Lezen jij en Sandman de 2e zin ook welquote:Op vrijdag 8 januari 2021 09:56 schreef Evenstar het volgende:
[..]
Omdat wij nou eenmaal in een noodsituatie zitten waar het fijn zou zijn als men een klein beetje begrip voorelkaar zou hebben.
Als jij de situatie thuis ontvlucht om even rustig te kunnen werken en je komt op kantoor en hebt daar een gillende kleuter ronddenderen waardoor je nog steeds je werk niet af krijgt kan ik me best voorstellen dat 't lastig is.quote:Op vrijdag 8 januari 2021 09:56 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Omdat iedereen zich in deze tijd moet aanpassen. En je een lompe hork bent als je gaat miepen over een kind dat toevallig een dagje op kantoor is.
An sich wel eens, maar in plaats dat er nu 1 iemand minder productief is door dat kind, nemen ze hem mee naar kantoor zodat er nog meer mensen minder productief gaan zijn... dat vind ik ook niet echt logisch.quote:Op vrijdag 8 januari 2021 09:56 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Omdat iedereen zich in deze tijd moet aanpassen. En je een lompe hork bent als je gaat miepen over een kind dat toevallig een dagje op kantoor is.
Uiteraard zal er vaak wel ondersteuning zijn, maar die is zeer beperkt als je dat vergelijkt met een normale schooldag. De ondersteuning zal veelal (online) via de leerkracht verlopen. Op veel scholen is het bv. de stagiair of de gymleraar die opeens als toezichthouder voor de klas staat. Natuurlijk is dat beter dan je willekeurige buurvrouw die werkeloos thuis zit, maar verre van een volwaardige onderwijskracht. Het onderwijs wordt online gegeven, dus in principe ook de ondersteuning. Je kunt als kind doorgaans echt vele malen beter thuis ondersteund worden door je ouders, tenzij die dus écht niet kunnen helpen, omdat ze aan het werk zijn in de vitale sector. Ouders die hun kinderen dumpen, omdat ze er dan maar zelf geen last van hebben, hebben het gewoon niet begrepen en kiezen voor zichzelf en niet voor hun kind.quote:Op vrijdag 8 januari 2021 09:55 schreef Jazeg het volgende:
[..]
Ik neem aan dat ze wel hulp krijgen bij hun werk, maar geen klassikale les? Anders zou het wel erg krom zijn ja.
Zeker gelezen, maar iedereen zit dus gedwongen in een situatie die hij/zij niet wenst.quote:Op vrijdag 8 januari 2021 09:58 schreef Xqtress het volgende:
[..]
Lezen jij en Sandman de 2e zin ook welIk ben het er mee eens. Maar egoïsme viert hoogtij tegenwoordig. Helaas.
Voor allebei valt iets te zeggen. Ik vind dat de centrale aansturing vanuit de overheid hierin nogal tekort schiet. Nu is het: oke scholen, jullie gaan dicht maar zorgen voor noodopvang, hoe je het regelt zoek je zelf maar uit.quote:Op vrijdag 8 januari 2021 09:49 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ja, een aanzuigende werking is wellicht een risico. Maar is dat een acceptabel risico, of moet je dit echt zo hoog gaan spelen over de rug van de kinderen?
Dat mag, maar dat is in principe wel wat de intentie is. Het onderwijs (inclusief ondersteuning) gebeurt in principe online, dat een kind fysiek naar school gaat is puur bedoeld als opvangplek. In de praktijk zal er uiteraard wel enigszins ondersteund worden, maar door de bank genomen is die ondersteuning kwalitatief net zo goed als ouders thuis zouden kunnen bieden.quote:Op vrijdag 8 januari 2021 09:57 schreef Evenstar het volgende:
Ik vind toezichthouder gewoon heel negatief klinken.
Veel (kantoren) hebben tegenwoordig kantoortuinen. Als je een druk kind hebt is hoogstwaarschijnlijk die hele kantoortuin minder productief. Tuurlijk is dat niet het hele bedrijf, maar kan best impact hebbenquote:Op vrijdag 8 januari 2021 10:01 schreef Da_Sandman het volgende:
Kom op he, als er een kind op kantoor zit is niet meteen het hele bedrijf niet meer productief.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |