abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197281081

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, onz is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_197281139
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 09:20 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Polarisatie dus. Altijd wijzen naar de andere groep dan die waar je zelf toe behoort.

Het is gewoon een heel ingewikkelde k*tsituatie die al veel te lang duurt, en zoals het er naar uit ziet, nog veel te lang gaat duren. En of dat nu nog een week of een half jaar is, het is sowieso te lang. Iedereen loopt z'n beetje op zijn tandvlees, ook al voelt dat niet altijd zo.
Altijd wijzen?
Dan snap je het punt gewoon niet. Ik heb heel veel respect voor corona. :') Maar vooral voor de zorg. _O_
En ik ga (net als mijn sector) natuurlijk dicht als het de zorg helpt en mensenlevens redt maar dan wil ik niet weggezet worden als dat er wel weer nieuwe ondernemingen komen en dat er steun is.
Ik krijg niet eens steun van God. Staphorst overigens ook niet, whehehe.

Maar ja, in Jemen is het erger. Hopelijk weten ze dat in London ook,
Go hard or go home
pi_197281168
Goh bij het nieuws vandaag zijn ze er eindelijk achter dat het gewoon druk is op scholen en kinderopvang met de noodopvang.
Maar ze vertellen er niet bij hoe je je functie bij je baan cruciaal kan maken. Wat velen dus doen eigenlijk.
Werkgever maakt een verklaring op waarop aangegeven wordt waarom de werknemer een “cruciale functie” en dus cruciaal beroep heeft. Je levert het met je kinderen in op het kinderdagverblijf of school en licht je hielen...
Zo zie je maar hoe je met de regels kan spelen.
pi_197281207
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 09:08 schreef chratnox het volgende:
Tenzij ze de overheid zien als Blue Team, dan betekent het dat ze volgens hun eigen naam per definitie tegen alles van het Blue Team moeten zijn.
Vrij accuraat toch? :P
pi_197281216
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 09:28 schreef quirina het volgende:
Goh bij het nieuws vandaag zijn ze er eindelijk achter dat het gewoon druk is op scholen en kinderopvang met de noodopvang.
Maar ze vertellen er niet bij hoe je je functie bij je baan cruciaal kan maken. Wat velen dus doen eigenlijk.
Werkgever maakt een verklaring op waarop aangegeven wordt waarom de werknemer een “cruciale functie” en dus cruciaal beroep heeft. Je levert het met je kinderen in op het kinderdagverblijf of school en licht je hielen...
Dat riep ik meteen in het begin al dat er nu massaal gesjoemeld werd in met name de kinderopvang.

De meeste ouders zijn "ineens" geswitched naar een cruciaal beroep, en dat soort praktijken. Uhu :')
Zonder wrijving geen glans
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 8 januari 2021 @ 09:32:37 #6
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_197281217
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 09:28 schreef quirina het volgende:
"Maatregelen werken niet" ...

Tsja, als men zich niet aan de maatregelen houdt werken ze niet nee. Daar is ook nog wel veel winst te halen. Mensen die de maatregelen onnodig omzeilen, terwijl er ondernemers zijn die gewoon dicht moeten en niks te omzeilen hebben.
pi_197281253
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 09:26 schreef Noek het volgende:

[..]

Altijd wijzen?
Dan snap je het punt gewoon niet. Ik heb heel veel respect voor corona. :') Maar vooral voor de zorg. _O_
En ik ga (net als mijn sector) natuurlijk dicht als het de zorg helpt en mensenlevens redt maar dan wil ik niet weggezet worden als dat er wel weer nieuwe ondernemingen komen en dat er steun is.
Ik krijg niet eens steun van God. Staphorst overigens ook niet, whehehe.

Maar ja, in Jemen is het erger. Hopelijk weten ze dat in London ook,
Je neemt die post persoonlijk op, terwijl dat niet zo bedoeld is.

Vosss zegt dat er mensen zijn die roeptoeteren dat de zorg niet zo moet bitchen en dat dat niet toevallig vaak ondernemers zijn.

Want ook onder ondernemers zitten mensen die bitchen. Dat is niet voorbehouden aan mensen die een vaste baan hebben en dús nergens last van hebben.

Het is niet zo simpel, en ik vind het erg jammer dat jij het zo simpel lijkt te maken. Als je geen ondernemer bent, heb je het gemakkelijk en denk je onterecht dat ondernemers er wel door komen en er anders wel nieuwe komen. Volgens mij zijn er maar weinig mensen die zo denken.

Op basis van wat je hier post, en op basis van allerlei cijfers en verhalen van anderen, ben ik er zeer van bewust dat jij en heel veel andere mensen het heel erg zwaar hebben. En dat zou ik graag persoonlijk willen oplossen voor iedereen. Er is alleen geen simpele oplossing, want deze hele situatie is zo vreselijk ingewikkeld.

Maar vlak niet uit dat anderen het óók zwaar kunnen hebben, op wat voor manier dan ook.
  vrijdag 8 januari 2021 @ 09:35:42 #8
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_197281264
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 09:32 schreef Haags het volgende:

[..]

Dat riep ik meteen in het begin al dat er nu massaal gesjoemeld werd in met name de kinderopvang.

De meeste ouders zijn "ineens" geswitched naar een cruciaal beroep, en dat soort praktijken. Uhu :')
De scholen en de kinderopvang durven vaak ook niet streng te zijn. Ik zie bij onze school ook kinderen op school zitten waarvan de ene ouder in de supermarkt werkt, maar de andere ouder gewoon prima zou kunnen thuiswerken (en ook geen essentieel beroep heeft).
  vrijdag 8 januari 2021 @ 09:37:39 #9
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_197281294
quote:
De noodopvang op scholen voor kwetsbare kinderen of kinderen van ouders met een cruciaal beroep loopt vol. Organisaties in de onderwijssector schatten dat 25 tot 40 procent van de kinderen op dit moment in de noodopvang zit.

Er is een groot verschil met de eerste lockdown vorig jaar. "Ouders met een cruciaal beroep waren in de eerste lockdown veel angstiger en hielden hun kinderen thuis. Nu hebben ze zoiets van: ik moet echt aan het werk, anders raak ik mijn baan misschien kwijt", zegt adjunct-directeur Jet Lovink van de Columbusschool in Almere. In de eerste lockdown kwamen daar gemiddeld 18 kinderen naar school, nu zijn het er 80.

Volgens Lovink denken veel ouders dat in de noodopvang les wordt gegeven, zoals op een normale schooldag. Dat is niet zo zegt ze, er wordt vooral toezicht gehouden: "Of je nou thuis of in de noodopvang achter je laptop zit: je krijgt gewoon dezelfde les. Het is niet alsof er een leraar nog extra voor de klas staat in de noodopvang."

Rob van Ooijen van de schoolleidersvereniging AVS roept ouders op om alleen gebruik te maken van de noodopvang als het echt niet anders kan. "De scholen hebben qua ruimte misschien wel genoeg plek, maar je moet ook het personeel hebben. Daar is vaak al een tekort aan. Nu helpen gymleraren, onderwijsassistenten en stagiaires."

Volgens Marjet Winsemius van de Stichting Voor Werkende Ouders lopen de spanningen in gezinnen waar de kinderen thuisblijven op. Werkgevers moeten daarom meer ruimte bieden om werk en zorg voor kinderen te combineren.
https://nos.nl/liveblog/2(...)scholen-overvol.html

Overvol met 25 tot 40 procent, in de ziekenhuizen zouden ze er jaloers op zijn.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  Moderator vrijdag 8 januari 2021 @ 09:37:59 #10
5428 crew  miss_sly
pi_197281300
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 09:32 schreef Evenstar het volgende:

[..]

"Maatregelen werken niet" ...

Tsja, als men zich niet aan de maatregelen houdt werken ze niet nee. Daar is ook nog wel veel winst te halen. Mensen die de maatregelen onnodig omzeilen, terwijl er ondernemers zijn die gewoon dicht moeten en niks te omzeilen hebben.
En als zo'n ondernemer dat dan wel doet (een kapper die stiekem thuis knipt, een sportschool die toch iets doet, een winkel die stiekem wat verkoopt) dan wordt er naar hen gewezen als oorzaak van deze ellende.

Het is wel heel erg ikke-ikke-ikke in deze tijd, heb ik het gevoel. Ik zie en hoor het ook wel om me heen, hoor, en dan ben ik telkens toch verbaasd.
pi_197281306
Werkgevers riepen al voor de lockdown “ wie heeft er een partner met vitaal beroep?”
“Mooi!”
pi_197281311
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 09:35 schreef Zwansen het volgende:

[..]

De scholen en de kinderopvang durven vaak ook niet streng te zijn. Ik zie bij onze school ook kinderen op school zitten waarvan de ene ouder in de supermarkt werkt, maar de andere ouder gewoon prima zou kunnen thuiswerken (en ook geen essentieel beroep heeft).
Ja dat ook maar volgens mij kunnen ze ook vrij weinig weigeren. Ze staan best wel machteloos want ouders hebben de ruimte om te liegen en scholen en kdv kunnen daar weinig mee doen, behalve dan dat ze sterke vermoedens hebben of zelfs zeker weten dat ouders glashard liegen.
Zonder wrijving geen glans
  vrijdag 8 januari 2021 @ 09:41:58 #13
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_197281343
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 09:38 schreef Haags het volgende:

[..]

Ja dat ook maar volgens mij kunnen ze ook vrij weinig weigeren. Ze staan best wel machteloos want ouders hebben de ruimte om te liegen en scholen en kdv kunnen daar weinig mee doen, behalve dan dat ze sterke vermoedens hebben of zelfs zeker weten dat ouders glashard liegen.
Eens hoor, als school kun je eigenlijk helemaal niks. Je wil eigenlijk ook helemaal niet de argumenten van die ouders in twijfel trekken. Zorgt alleen maar voor gezeik. :P
pi_197281347
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 09:37 schreef MichaelScott het volgende:

[..]

https://nos.nl/liveblog/2(...)scholen-overvol.html

Overvol met 25 tot 40 procent, in de ziekenhuizen zouden ze er jaloers op zijn.
Ja, tenzij je capaciteit ook omlaag gebracht is met 60 tot 75 procent, dan zit je nog steeds net zo vol, hè.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 8 januari 2021 @ 09:43:00 #15
416575 crew  Evenstar
pi_197281360
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 09:37 schreef miss_sly het volgende:

[..]

En als zo'n ondernemer dat dan wel doet (een kapper die stiekem thuis knipt, een sportschool die toch iets doet, een winkel die stiekem wat verkoopt) dan wordt er naar hen gewezen als oorzaak van deze ellende.

Het is wel heel erg ikke-ikke-ikke in deze tijd, heb ik het gevoel. Ik zie en hoor het ook wel om me heen, hoor, en dan ben ik telkens toch verbaasd.
Precies.

Het is ook wel te begrijpen, want iedereen die het moeilijk heeft probeert zijn/haar eigen leven op orde te houden.

Een ondernemer kan zijn/haar sportschool/bar niet openen, want dat valt meteen op. Ondertussen kan iemand in loondienst wel opeens doen alsof het werk cruciaal is en de kinderen bij een opvang dumpen. Zo hou je de maatregelen in stand, belast je bepaalde groepen (niet alleen de zorg) nog meer en ben je vooral met je zelf bezig.

Goed te begrijpen, maar handig is anders.
pi_197281361
Zit me nu wel te bedenken. Er zitten zoveel mensen thuis, waarom laten ze die niet babysitten op de scholen?
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 8 januari 2021 @ 09:44:22 #17
416575 crew  Evenstar
pi_197281381
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 09:43 schreef DireStraits7 het volgende:
Zit me nu wel te bedenken. Er zitten zoveel mensen thuis, waarom laten ze die niet babysitten op de scholen?
Ik laat mijn kind toch liefst achter bij professionals, niet bij een willekeurige Gerda die nu toevallig thuis moet zitten.

Of bedoel je dat niet?
pi_197281393
quote:
Volgens mij is dat niet per se eigen aan deze tijd hoor.

En het is ook menselijk om de regels een beetje naar je eigen omstandigheden te buigen. Het is misschien zelfs een gezonde houding (mits met mate uiteraard). Zie ook: https://www.ad.nl/werk/wa(...)s-omzeilen~a66ae030/
pi_197281420
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 09:44 schreef Evenstar het volgende:

[..]

Ik laat mijn kind toch liefst achter bij professionals, niet bij een willekeurige Gerda die nu toevallig thuis moet zitten.

Of bedoel je dat niet?
Het is een noopopvang, geen klaslokaal. Het enige wat zo iemand hoeft te doen is ervoor zorgen dat die kinderen niet de tent afbreken. Die kinderen zitten (als het goed is) gewoon achter hun laptop/tablet online onderwijs te volgen, net zoals hun klasgenoten thuis.

En zo iemand kan natuurlijk ook gewoon ondersteunend zijn. Het is niet zo alsof zo'n noodopvang geregeld wordt door ontslagen obers.
pi_197281424
quote:

[..]

Is altijd zo, alleen wordt dit in goede tijden aardig verbloemd. In een crisis merk je eigenlijk pas echt hoe egoïstisch iedereen eigenlijk is. Aard van het beestje helaas.
pi_197281430
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 09:32 schreef Haags het volgende:

[..]

De meeste ouders? Heb je daar onderbouwing bij? Alle ouders die ik ken zitten thuis bij hun kinderen of hebben een roulatiesysteem met andere ouders.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 8 januari 2021 @ 09:47:32 #22
5428 crew  miss_sly
pi_197281432
quote:
Klopt niet he? Die scholen zijn overvol omdat die ouders niet de kinderen thuis kunnen hebben terwijl ze zelf wel thuis zijn. Of naar hun cruciale werk. Dus die kunnen echt niet gaan babysitten op scholen :{w
pi_197281442
quote:
Omdat het de bedoeling is dat er zo min mogelijk kinderen op school zitten? Dan zou je de capaciteit gaan verhogen omdat mensen misbruik maken van de mogelijkheid. Dan kun je beter de scholen weer helemaal open doen, krijgen ze in ieder geval nog fatsoenlijk onderwijs.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 8 januari 2021 @ 09:49:30 #24
416575 crew  Evenstar
pi_197281451
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 09:46 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Het is een noopopvang, geen klaslokaal. Het enige wat zo iemand hoeft te doen is ervoor zorgen dat die kinderen niet de tent afbreken. Die kinderen zitten (als het goed is) gewoon achter hun laptop/tablet online onderwijs te volgen, net zoals hun klasgenoten thuis.
Het is wel een klaslokaal. Kinderen krijgen gewoon onderwijs hoor. Thuis door ouders en zelfstudie en op school nog gewoon van een leraar/lerares.

Zelfs als het alleen maar noodopvang was ga ik mijn kind echt niet achterlaten bij een willekeurig persoon. Echt niet gewoon en ik weet 100% zeker dat veel ouders dat niet zouden doen.

Daarnaast is het de bedoeling dat zoveel mogelijk mensen thuis gaan zitten. Je gaat niet meer mensen in een school stoppen, omdat men zich niet aan de maatregelen weet te houden. Omgekeerde wereld.
pi_197281452
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 januari 2021 09:48 schreef Jazeg het volgende:

[..]

Omdat het de bedoeling is dat er zo min mogelijk kinderen op school zitten? Dan zou je de capaciteit gaan verhogen omdat mensen misbruik maken van de mogelijkheid. Dan kun je beter de scholen weer helemaal open doen, krijgen ze in ieder geval nog fatsoenlijk onderwijs.
Ja, een aanzuigende werking is wellicht een risico. Maar is dat een acceptabel risico, of moet je dit echt zo hoog gaan spelen over de rug van de kinderen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')