abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197268683

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Yorick Bleijenberg voor ziekenhuiscijfers, verpleeghuiscijfers, mobiliteitsplaatjes, nivel peildata, verdeling naar leeftijd etc.
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
Marino van Zelst voor de snelste landelijke cijfers elke dag en wetenschappelijke duiding
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, onz is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon. Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.
pi_197268698
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 15:57 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Voorjaarsvakantie.
Gekke gedachte misschien, maar Carnaval valt/viel oorspronkelijk in het weekend van 13/14 februari. Om te voorkomen dat er toch bepaalde dingen gebeuren of mensen 'privé carnaval' gaan houden is het best mogelijk dat de lockdown iig alvast t/m dat weekend wordt opgeschoven?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_197268718
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 16:00 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Gekke gedachte misschien, maar Carnaval valt/viel oorspronkelijk in het weekend van 13/14 februari. Om te voorkomen dat er toch bepaalde dingen gebeuren of mensen 'privé carnaval' gaan houden is het best mogelijk dat de lockdown iig alvast t/m dat weekend wordt opgeschoven?
Dat zal ze wel tegenhouden ja.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
pi_197268737
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 15:58 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Klopt, maar als algemeen beeld van 'waar komen de besmettingen in deze lockdown vandaan' lijkt me werk (op locatie) nog altijd een flinke factor hebben.
Ik heb van half oktober tot begin deze week thuisgewerkt maar werd constant door de werkgever lastiggevallen en onder druk gezet op werk te verschijnen. Ging er mentaal aan onderdoor continu voor mijn rechten op te moeten komen. Dus zit ik nu maar weer op kantoor in een leeg winkelpand met verkopers die al sinds half december zitten te duimendraaien.

Geen idee in hoeverre dit een wijdverspreid probleem is. Maar ik zie hier in het winkelcentrum wel meer lichten branden. Ze zouden vanuit de overheid kantoorwerk op kantoor en de aanwezigheid van niet-buitendienst personeel moeten verbieden.
pi_197268744
quote:
10s.gif Op donderdag 7 januari 2021 16:01 schreef Mr.Sandman het volgende:

[..]

Dat zal ze wel tegenhouden ja.
Dat zou naïef zijn inderdaad. Maar vraag me af of het überhaupt nog mee gaat wegen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_197268746
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 15:59 schreef George_of_the_Jungle het volgende: [..] Ik denk die 750 testen in Bergschenhoek 'gewone' corona testen waren, van mensen die in contact waren geweest met besmette mensen op die school. De positief getesten daarvan zullen wel geanalyseerd zijn. Maar het is bedroevend om te lezen dat ze uberhaupt zo weinig analyseren, en ook nu nog geen reden zien om meer te analyseren, terwijl die capaciteit er wel is. Elk geval wat je nu vroeg detecteerd en isoleert leidt tot tientallen of zelfs meer, besmettingen minder per dag over een paar maanden.
Misschien hebben ze zich er allang bij neergelegd dat het toch niet te stoppen is, of zeg ik nu iets doms? Stel dat je met keihard werken 70% er uit filtert is dat uiteindelijk nog te weinig om verspreiding een halt toe te roepen. Die steekproef is alleen om een beeld te vormen waarschijnlijk. Al lijkt het mij als FOK-viroloog ook in dat geval erg weinig.
blablablabla
pi_197268750
twitter
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_197268756
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 15:40 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Mja. Ga eens overdag op een willekeurig tijdstip naar buiten. Hoeveel verkeer en volk zie je buiten op straat. Er is nog ontzettend veel verplaatsing hoor, zo lockdown-achtig voelt het allemaal niet aan voor mijn gevoel...

(of misschien ben ik gewoon aan dit level gewend inmiddels, en schrik ik me de tering als het opeens weer écht druk is buiten :') )
Hier (Maastricht) ben ik tijdens mijn pauze op het werk echt misschien maar 20 mensen tegengekomen. Het is in ieder geval een stuk rustiger dan een paar weken geleden.
pi_197268775
quote:
14s.gif Op donderdag 7 januari 2021 15:59 schreef Mr.Sandman het volgende: [..] Of de horden dagjes mensen in natuurgebieden e.d. M'n hond houdt nog beter afstand dan veel medemensen.
Maar is buiten. Tenzij het bij de Britse mutatie anders is moet je buiten en bij vluchtig contact je best doen besmet te raken. Dat resulteert niet in 10k pd. Sterker nog als we allemaal buiten afspreken zou het waarschijnlijk een stuk beter gaan nu.
pi_197268791
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 16:00 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Ik denk dat carnaval niet eens echt een overweging is, omdat dat officieel afgelast is. Als horeca en scholen dan nog dicht zijn, kunnen mensen heel weinig.
Na de voorjaarsvakantie is dan misschien een mooie punt om te starten met wat versoepelingen. Het weer wordt dan ook weer beter, wellicht.
Carnaval viel trouwens vorige jaar in het weekend van 23-25 februari.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_197268800
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 15:55 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Maar dat bedoel ik. Men staart zich blind op Bergschenhoek. Net als in maart met Noord Italië. Wat als het al volop verspreid is maar het niet inzichtelijk gemaakt is.
Zoals jij zegt, de sample size is extreem klein omdat echt te constateren.
In Denemarken test men ongeveer 10-11% van alle samples. Daar ziet men een exponentiele toename en is men er erg ongerust over. Ook is een scherpe daling daar inmiddels omgebogen in een lichte stijging.
Als je weet dat de Engelse variant snel toeneemt, kun je daar op inspelen door eerder en harder in te grijpen.
Als je dat niet weet, en doet alsof de toename hetzelfde zal zijn als bij vorige golven dan zit je voor je weet in de situatie van Engeland nu, waar ruim 3000 mensen per dag worden opgenomen, en er netto ruim 1000 per dag in het ziekenhuis bijkomen. Het NL equivalent zou ruim 750 en 250 zijn.
pi_197268801
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 16:02 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Dat zou naïef zijn inderdaad. Maar vraag me af of het überhaupt nog mee gaat wegen.
Carnaval lijkt mij in dat opzicht erger dan kerst.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
  donderdag 7 januari 2021 @ 16:06:00 #13
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197268825
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 16:04 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

In Denemarken test men ongeveer 10-11% van alle samples. Daar ziet men een exponentiele toename en is men er erg ongerust over. Ook is een scherpe daling daar inmiddels omgebogen in een lichte stijging.
Als je weet dat de Engelse variant snel toeneemt, kun je daar op inspelen door eerder en harder in te grijpen.
Als je dat niet weet, en doet alsof de toename hetzelfde zal zijn als bij vorige golven dan zit je voor je weet in de situatie van Engeland nu, waar ruim 3000 mensen per dag worden opgenomen, en er netto ruim 1000 per dag in het ziekenhuis bijkomen. Het NL equivalent zou ruim 750 en 250 zijn.
Maar in Denemarken waren tot voor kort ook de horeca bijvoorbeeld nog gewoon open. Dat is bij ons al maanden niet meer het geval.
pi_197268841
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 16:03 schreef _serial_ het volgende:
[ twitter ]
Dat is nou wel interessant, En ook dat het percentage de aflopen weken tussen de 10 en 15% zit.
Dat zou denk ik ook betekenen dat de lockdown helemaal niet zoveel helpt en de aantallen vooral worden gevormd door het aantal mensen in de teststraten.
pi_197268859
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 16:04 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Maar is buiten. Tenzij het bij de Britse mutatie anders is moet je buiten en bij vluchtig contact je best doen besmet te raken. Dat resulteert niet in 10k pd. Sterker nog als we allemaal buiten afspreken zou het waarschijnlijk een stuk beter gaan nu.
Waarom hebben we dan geen buitenhoreca?
[..]
  Moderator / Redactie Sport donderdag 7 januari 2021 @ 16:09:15 #16
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_197268891
Als hier dus een mutatie zou ontstaan zouden wij daar niet eens snel achterkomen.
  donderdag 7 januari 2021 @ 16:09:26 #17
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197268895
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 16:03 schreef _serial_ het volgende:
[ twitter ]
Gaan ze hier ook de vaccinaties aan toevoegen? Of blijven we alleen maar de slecht-nieuws-show spelen.
  donderdag 7 januari 2021 @ 16:10:39 #18
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_197268919
Wat betreffende experts die in gewone mensen taal praten:
twitter

Ook in het virus varianten topic gezet, maar lijkt me zeker nuttig gezien de situatie met de nieuwe variant.
pi_197268927
quote:
11s.gif Op donderdag 7 januari 2021 16:07 schreef Mr.Sandman het volgende:

[..]

Waarom hebben we dan geen buitenhoreca?
Die hebben we, dat heet 'terrassen' en is met dit weer vrij ongezellig. En als je ze zo inricht, dat het met dit weer wel te doen is, wordt het binnenhoreca.
  donderdag 7 januari 2021 @ 16:11:13 #20
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_197268934
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 16:04 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Het is winter. Virusseizoen. Mensen zitten veel binnen, slechte ventilatie, minder vitamine D en weerstand.

Misschien is er wel gewoon weinig meer aan te doen verder. Uitzingen tot het beter weer wordt en tegelijk zoveel mogelijk vaccineren.
pi_197268944
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 16:02 schreef Elan het volgende:

[..]

Misschien hebben ze zich er allang bij neergelegd dat het toch niet te stoppen is, of zeg ik nu iets doms? Stel dat je met keihard werken 70% er uit filtert is dat uiteindelijk nog te weinig om verspreiding een halt toe te roepen. Die steekproef is alleen om een beeld te vormen waarschijnlijk. Al lijkt het mij als FOK-viroloog ook in dat geval erg weinig.
Het beste moment om in te grijpen is zo vroeg mogelijk. De verdubbelingstijd blijft hetzelfde, stel dat die 1 week is. Als je er in begin december 50 gevallen had en niks deed, dan heb je na 10 weken 51.120 gevallen (nog afgezien van de gevallen die binnenkomen).
Als je er in begin december 50 had en je kon er 30 opsporen en isoleren, en je detecteerd bijna alle binnenkomende gevallen bij de grens, dan heb je na 10 weken 20.480 gevallen.

Waarom niet meer sequencen, mensen testen aan de grens, mensen in de 5 dagen na aankomst ook nog testen (zoals in Duitsland, 2 keer in 5 dagen testen)? Dat heeft nauwelijks impact op de rest, geen extra restricties ofzo. Potentieel win je daar 4-8 weken mee, in een tijd waarin honderdduizenden per week worden gevaccineerd. In het ergste geval haalt het niks uit, maar elk gedetecteerd en geisoleerd geval is winst over een paar maanden.
pi_197268952
quote:
14s.gif Op donderdag 7 januari 2021 16:10 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Die hebben we, dat heet 'terrassen' en is met dit weer vrij ongezellig. En als je ze zo inricht, dat het met dit weer wel te doen is, wordt het binnenhoreca.
Nee, niet per se. Terrasheaters zijn al jaren een ding. Je zou prima met je gezin ergens kunnen staan. Volgens dezelfde theorie zou dat veilig zijn.
[..]
pi_197268970
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2021 16:06 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Maar in Denemarken waren tot voor kort ook de horeca bijvoorbeeld nog gewoon open. Dat is bij ons al maanden niet meer het geval.
Maar het aantal besmettingen nam toen wel nog af, en werd er zeer weinig van de Engelse variant aangetroffen. In een paar regios is dat in een aantal weken naar 5-7% gegaan.
pi_197268982
quote:
14s.gif Op donderdag 7 januari 2021 16:12 schreef Mr.Sandman het volgende:

[..]

Nee, niet per se. Terrasheaters zijn al jaren een ding. Je zou prima met je gezin ergens kunnen staan. Volgens dezelfde theorie zou dat veilig zijn.
Uhuh, ik zit alleen met mijn gezin ook prima thuis, gewoon lekker binnen. Eventueel met een afhaal-viergangen-menu.
pi_197268985
We hebben nog steeds maatregelen hè, we zijn niet van God los aan het hossen dus ik denk niet dat wij opeens a la London gaan zijn.
Go hard or go home
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')