Dat is niet waar en 100% onjuist.quote:Op donderdag 4 februari 2021 22:41 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Meeste van die dingen altijd al zo geweest.
Nou, ik had liever gehad dat ze het zélf kon betalen zoals ik dat kon 30 jaar geleden, en dan zonder schuld kon beginnen met werken.quote:Op donderdag 4 februari 2021 22:43 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Jij hebt natuurlijk liever dat iemand anders die 500¤ voor jouw dochter betaald.
Of dacht je dat gratis echt gratis is?
Tom Lanoye, de schrijver van de column was vrijdag te gast in het radioprogramma 1 op 1.quote:Op donderdag 4 februari 2021 08:15 schreef potjecreme het volgende:
Een leuke column
[..]
https://www.humo.be/menin(...)nder-rutte~bd6f4418/
Het radiofragment is terug te luisteren via: https://www.nporadio1.nl/(...)-voor-extreem-rechtsquote:Tom Lanoye: Geen kritiek op het beleid van Rutte uit angst voor extreemrechts
vrijdag 5 februari 2021 | KRO-NCRV | Redactie 1op1 Twitter
De Belgische schrijver Tom Lanoye mist de harde kritiek op het beleid van een decennia Rutte. Dat zegt hij tegen Twan Huys in 1 op 1. "Soms krijg ik de indruk dat Nederland bang is om kritiek te uiten op het beleid, omdat dit koren op de molen van extreemrechts zou zijn."
Deze week verscheen zijn column met als titel De afbraak die de relschoppers aanrichten, is klein bier vergeleken met de afbraak onder Rutte in Humo en NRC. Daarmee heeft de Vlaamse schrijver "een knuppel in het hoenderhok gegooid", bleek uit de reacties na het verschijnen van zijn stuk.
On-Nederlands
De schrijver wil Nederland een spiegel voorhouden omdat we volgens hem door tien jaar Rutte niet alleen slechter af zijn met de nu in het oog springende onderwerpen als de bestrijding van corona, het toeslagenschandaal. Lanoye wijst ook de kleinere, maar niet onbelangrijke zaken als de groeiende studieschulden bij studenten en de bezuinigen op de kunst.
De schrijver en columnist wordt plaatsvervangend "onwel" van de zwijgzaamheid over het beleid van de afgelopen jaren en het uitblijven van kritiek. Hij heeft de indruk dat men hiermee met angst en beven " het koren op de molen" van het extreemrechtse geluid probeert te voorkomen. "Ik ben een fel tegenstander van het Vlaams Belang en een voorstander van het cordon sanitaire." Maar het ontbreken van kritiek op het beleid van Rutte in onze politieke arena "dát vind ik nou juist on-Nederlands."
Polderen in crisistijd
In het betoog van 1524 woorden geselt de Vlaamse schrijver en dichter de Nederlandse mentaliteit van polderen in crisistijd. "Nederland was voor ons altijd een beter België. Als grote minnaar van Nederland begrijp ik niet hoe zoiets als de toeslagenaffaire zo lang heeft kunnen spelen", aldus Lanoye.
Ook al was de toon van Lanoye zeer kritisch, er was na de publicatie in Nederland geen sprake van een "lynchpartij" op social media. De column is vanaf Humo deze week verder verspreid via het internet. "Dat kan maar één ding betekenen, dat het een gevoelige snaar raakt", concludeert te schrijver.
Barokke woede
Het is uit "barokke woede" geschreven, zegt Lanoye die Nederland aanschrijft als Naderland, omdat zijn buurland hem nauw aan het hart ligt en zijn echtgenoot er vandaan komt. "Een meer Nederlandse Belg vind je niet", zegt Lanoye over zichzelf.
Het startschot van de kritiek op het Nederlandse poldermodel werd gegeven door de rellen van vorige week en dan met name het bekogelen van brandweer en ziekenhuizen. Juist in deze coronacrisis waar we onze zorgverleners extra moeten koesteren, zorgde dat internationaal voor veel verontwaardiging.
België
Niet dat het in België zo veel beter is. Voor kritiek op zijn geboorteland zou de Vlaming naar eigen zeggen een week zendtijd nodig hebben. Het is juist de verbazing die Lanoye voedt in zijn scherpe woordkeuze over ons land. En de verbazing neemt grote hoogte aan bij de zogenaamde Rutte-doctrine en de aanpak van onze premier met de "intelligente lockdown".
Lanoye: "Je zegt hiermee dat andere landen zo dom zijn als het achtereind van een varken." Vervolgens sprak Rutte de woorden "dat de maatregelen wel moeten voldoen aan de eisen van de uitvoerenden". Typisch een uitspraak die past bij de "nuchtere Hollander", zegt Lanoye tegen Huys. "Volgens mij moet je al veel gezopen hebben als je meent dat het medicijn moet worden aangepast aan de patiënt en niet aan de kwaal."
Exact. En aangezien mensen van nature ook wat egocentrisch zijn, gaan we gewoon op weg naar Rutte IV en V.quote:
Je hebt geen fiets?quote:Op maandag 8 februari 2021 10:36 schreef torentje het volgende:
Hoe is het mogelijk dat men toch blijft stemmen op partijen, die alle inwoners van het land niet het gemak van eigen vervoer gunnen?
Met een fiets kan men echter nooit voldoende vervoeren naar de eigen plek. Bovendien dan is de elite die wel het gemak van eigen vervoer hebben veel sneller bij hetgeen wat inwoners van het land nodig hebben. M.a.w. dan vissen de inwoners van het land achter het net.quote:
Dus met een fiets ben je te laat bij de bakker en is het brood op?quote:Op maandag 8 februari 2021 11:42 schreef torentje het volgende:
[..]
Met een fiets kan men echter nooit voldoende vervoeren naar de eigen plek. Bovendien dan is de elite die wel het gemak van eigen vervoer hebben veel sneller bij hetgeen wat inwoners van het land nodig hebben. M.a.w. dan vissen de inwoners van het land achter het net.
Maar welke partij heeft in zijn programma staan om alle auto's af te pakken?quote:Op maandag 8 februari 2021 11:42 schreef torentje het volgende:
[..]
Met een fiets kan men echter nooit voldoende vervoeren naar de eigen plek. Bovendien dan is de elite die wel het gemak van eigen vervoer hebben veel sneller bij hetgeen wat inwoners van het land nodig hebben. M.a.w. dan vissen de inwoners van het land achter het net.
De betere voeding is niet verkrijgbaar in de supermarkten, bakkerijen, slagerijen etc. Om die te krijgen en dan zelfs goedkoper moet men evenals de elite eigen vervoer hebben.quote:Op maandag 8 februari 2021 12:06 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dus met een fiets ben je te laat bij de bakker en is het brood op?
Gek, ik wandel altijd naar de bakker en heb genoeg keuze dan.
Maar goed, jij vindt het de taak van de overheid om iedereen een auto te geven?
Dit inderdaad. Kijk je naar de grote meute en het grote plaatje dan zijn er heel veel mensen die gewoon een goed leven leiden. Een leven zonder schulden, toeslagen, wegbezuinigde banen of andere ellende. Die kijken naar Rutte en zien een hardwerkende normale kerel die geen gekke dingen doet. Dat zijn de VVD stemmers met name.quote:
Ik heb een eigen auto. Ik ga nooit eten kopen, dat wordt thuisbezorgd bij de elite.quote:Op maandag 8 februari 2021 13:03 schreef torentje het volgende:
[..]
De betere voeding is niet verkrijgbaar in de supermarkten, bakkerijen, slagerijen etc. Om die te krijgen en dan zelfs goedkoper moet men evenals de elite eigen vervoer hebben.
Men mag toch niet zonder verzekeringspapieren, kentekenbewijs en rijbewijs en weet ik niet wat nog meer auto rijden? Terwijl eigen vervoer voor inwoners van het land zeer belangrijk is. Is feitelijk een eerste levensbehoefte. Want sommigen telen veel honden met zeer scherpe tanden, die inwoners verscheuren kunnen, echter niet als die inwoners veilig in een auto voorbijrijden. Dan is het toch onmenselijk om de inwoners geen eigen vervoer te gunnen? Politieke partijen laten die misstand bestaan, daar doel ik op.quote:Op maandag 8 februari 2021 12:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar welke partij heeft in zijn programma staan om alle auto's af te pakken?
Of welke partij heeft in zijn programma staan iedereen een auto te geven?
Daar ben ik dan wel heel nieuwsgierig naar. Ja, GroenLinks maakt voor sommige mensen die in binnensteden wonen het auto bezit wat lastiger (je moet voldoen aan een milieusticker), maar volgens mij niet onmogelijk. Ik heb dus echt geen idee waar je op doelt. Eerder leek je geen fan van VVD, maar als 1 partij juist de hele tijd probeert te voorkomen dat autobezit te duur gaat worden is het wel de VVD.
Inderdaad, iedere vrijdag staat de AH hier voor de deur met uitstekend voedsel. Elite voedsel, uiteraard, dat wel.quote:Op maandag 8 februari 2021 13:59 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ik heb een eigen auto. Ik ga nooit eten kopen, dat wordt thuisbezorgd bij de elite.
Ik snap nou nog steeds niet wat je bedoelt? Wil je de verplichting voor verzekering en erger nog het rijbewijs afschaffen? Als er iets gevaarlijk is, is het dat wel...quote:Op maandag 8 februari 2021 14:24 schreef torentje het volgende:
[..]
Men mag toch niet zonder verzekeringspapieren, kentekenbewijs en rijbewijs en weet ik niet wat nog meer auto rijden? Terwijl eigen vervoer voor inwoners van het land zeer belangrijk is. Is feitelijk een eerste levensbehoefte. Want sommigen telen veel honden met zeer scherpe tanden, die inwoners verscheuren kunnen, echter niet als die inwoners veilig in een auto voorbijrijden. Dan is het toch onmenselijk om de inwoners geen eigen vervoer te gunnen? Politieke partijen laten die misstand bestaan, daar doel ik op.
Ik heb gekozen voor Picnic. Ook elitevoedsel, maar dan aanzienlijk goedkoper.quote:Op maandag 8 februari 2021 14:30 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Inderdaad, iedere vrijdag staat de AH hier voor de deur met uitstekend voedsel. Elite voedsel, uiteraard, dat wel.
Ik wist wel dat ik nog lang geen elite wasquote:Op maandag 8 februari 2021 13:59 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ik heb een eigen auto. Ik ga nooit eten kopen, dat wordt thuisbezorgd bij de elite.
Het leuke van Picnic is dat het daadwerkelijk goedkoper is dan zelf naar de AH of Jumbo gaan. Mensen die nog zelf naar een supermarkt gaan in het hogere segment zijn echt helemaal gek.quote:Op maandag 8 februari 2021 14:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik wist wel dat ik nog lang geen elite was
Nog nooit eten laten bezorgen, in mijn huidige straat trouwens nog nooit een bezorger gezien, op een pizzakoerier na. Ik zou het trouwens ook niet laten doen als ik het wel kon betalen, als ik iets geldverspilling vind is het wel mensen betalen voor iets dat je zelf kunt doen.
Dat is balen. Picnic is te gek.quote:Op maandag 8 februari 2021 14:51 schreef potjecreme het volgende:
Ik was te laat bij Picnic. Er zijn 27000 wachtende voor mij
Restaurant eet ik niet (vind ik gewoon echt niet leuk om te doen), alleen McDonald's op de terugweg van de zomervakantie. En ik ben meer een type dat diverse winkels af loopt en zo veel goedkoper uit is. Week eten en drinken met 5 personen voor nog geen 50 euro. En dat allemaal op de fiets.quote:Op maandag 8 februari 2021 14:49 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Het leuke van Picnic is dat het daadwerkelijk goedkoper is dan zelf naar de AH of Jumbo gaan. Mensen die nog zelf naar een supermarkt gaan in het hogere segment zijn echt helemaal gek.
Lidl of Aldi is een ander verhaal, uiteraard. Maar dat is dan weer geen elitevoedsel.
En restaurants eten laten bezorgen doe ik alleen voor gerechten die ik zelf niet snel zal maken, omdat het veel werk is. Sushi, Thais, Indonesisch.
Men kan dan wel een auto aanschaffen, maar als men veel noodzakelijke reizen moet doen is het betalen van de brandstof een probleem. Een probleem dat de elite nooit heeft gehad of ooit zal hebben, doordat de politieke partijen het eigen vervoer onbereikbaar laat voor de inwoners met weinig geld.quote:Op maandag 8 februari 2021 14:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik snap nou nog steeds niet wat je bedoelt? Wil je de verplichting voor verzekering en erger nog het rijbewijs afschaffen? Als er iets gevaarlijk is, is het dat wel...
Volgens mij houdt geen enkele politieke partij je tegen een auto te kopen. Ook met een laag salaris kun je gewoon een kleine, tweede (of derde-, of vierde-)hands auto rijden. Zo'n auto koop je voor een klein bedrag, rond de 1000 euro al, en kost zo'n 35 euro per maand aan belasting en verzekering. Dat zijn geen onmogelijke bedragen.
Een Suzuki Alto oid rijdt 1 op 20, zo veel ben je dan niet kwijt aan brandstof. En inderdaad, verstandige mensen doen hun boodschappen op de fiets, brengen hun kinderen naar school op de fiets e.d. Dan ben je echt voor die enkele noodzakelijke reis (naast woon-werk, wat gewoon vergoed wordt) per week niet zo veel kwijt.quote:Op maandag 8 februari 2021 17:35 schreef torentje het volgende:
[..]
Men kan dan wel een auto aanschaffen, maar als men veel noodzakelijke reizen moet doen is het betalen van de brandstof een probleem. Een probleem dat de elite nooit heeft gehad of ooit zal hebben, doordat de politieke partijen het eigen vervoer onbereikbaar laat voor de inwoners met weinig geld.
Geen kritiek op Rutte, hoe verzint die vent het.quote:Op zondag 7 februari 2021 04:52 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Tom Lanoye, de schrijver van de column was vrijdag te gast in het radioprogramma 1 op 1.
[..]
Het radiofragment is terug te luisteren via: https://www.nporadio1.nl/(...)-voor-extreem-rechts
Dat geldt ook voor Mandela en Gandhi.quote:Op maandag 8 februari 2021 20:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Geen kritiek op Rutte, hoe verzint die vent het.![]()
Dat de kritiek niet echt aanslaat betekent niet dat die er niet is.
quote:In tijdperk-Rutte wordt rechthebbendheid waar mogelijk bestreden
12 februari 2021
Ik denk dat we het over armoede moeten hebben. Over de samenleving die we zijn – een ontzettend gaaf land, volgens onze premier – en de samenleving die we zouden wíllen zijn, een wat rechtvaardiger land misschien, wie weet, ooit.
Deze week zag ik een filmpje voorbijkomen van Joop den Uyl, sprekend in de Tweede Kamer. Bril in de hand, priemende vinger, elk woord even intens. “Wat wilt u”, vraagt hij, en we zien Ruud Lubbers luisteren, “geloof in de toekomst? Maar daaronder is de werkelijkheid. De werkelijkheid van de armoede, de werkelijkheid van de mensen die in het donker zijn.” En hij vervolgt in het Duits, uit de Dreigroschenoper van Bertolt Brecht: “Und man sieht nur die im Lichte. Die im Dunkeln sieht man nicht.”
Wie worden gezien, wie niet? Wie leven in het licht, wie in het donker? In NRC lees ik dat door de coronacrisis een categorie daklozen boven is komen drijven die tot dusver buiten beeld was: die van de Oost-Europese arbeidsmigranten. ‘Irena Zaluska was jarenlang onzichtbaar’, zo luidt de openingszin van het artikel. Arbeidsmigranten gelden als ‘niet-rechthebbenden’; het is louter vanwege corona dat ze nu toch worden opgevangen en het blijkt om honderden te gaan. “De politiek doet alsof deze mensen niet bestaan”, zegt Esmé Wiegman, directeur van de branchevereniging voor maatschappelijke opvang.
Misère
Er zijn verschillende termen die het tijdperk-Rutte typeren; ‘invechten’ is er een, ‘zelfredzaamheid’ een ander, maar ‘niet-rechthebbend’ mag er ook zijn. Rechthebbendheid moet zo veel mogelijk bestreden worden. Zie het toeslagenschandaal, de bezuinigingen op de sociale advocatuur, het wegduwen van arbeidsgehandicapten, de onderbetaling van flexwerkers, het terugdringen van de sociale woningbouw. De Nationale Ombudsman somde in Trouw op wie er werden ‘vergeten’: “Het betreft tussen de twee en tweeënhalf miljoen mensen. Het aantal mensen dat in armoede leeft, is ongeveer een miljoen. Het aantal laaggeletterden is meer dan twee miljoen. Mensen met een beperking: een half miljoen.”
Inmiddels klinkt alom de roep om de terugkeer van de ‘menselijke maat’ bij de overheid, al dan niet in de vorm van een bemand loket in het gemeentehuis. Het is een terechte reactie op alle misère die aan het licht is gekomen, maar het blijft aan de oppervlakte. Waar komt de misère vandaan? Is het een natuurwet dat er altijd armen onder ons zullen zijn? Kan geen samenleving zonder onderkant? Of is dit het gevolg van politieke keuzes?
De Groene Amsterdammer liet Eric van ’t Zelfde aan het woord, baanbrekend schoolleider in Rotterdam-Zuid, nu vmbo-rector in Laren (maar met leerlingen uit Almere, Eemnes, Huizen). “Weet je hoeveel kinderen in Nederland in armoede leven? 605.000! Dat is toch een schande in een rijk land?” Van ’t Zelfde ziet de gevolgen in de schoolbanken, en hij heeft daar slapeloze nachten van.
Er valt een zekere wending waar te nemen in de politiek, en ook bij de werkgevers. Een correctie op de ‘rafelranden van het kapitalisme’, aldus Klaas Dijkhoff.
Ik wacht nog even met juichen.
Stevo Akkerman
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |