abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197226995
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 15:47 schreef LTVDK het volgende:
Maar niet alle scholen zijn dicht toch? Althans liep gisteren langs een school voor de 'speciale gevallen' en daar was het schoolplein overvol.
Zullen ze al hun leerlingen wel als kwetsbaar hebben aangemerkt.
zie email 27 oktober
pi_197226996
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 15:45 schreef Tijn het volgende:
Ik zie steeds meer onderzoek waaruit blijkt dat het sluiten van scholen een van de maatregelen is met het grootste effect op het laten dalen van het reproductiegetal.

Zo heeft The Lancet een onderzoek gepubliceerd op 22 oktober waarin ze de effecten van de maatregelen van 131 landen vergeleken. Het sluiten van de scholen is daarin een van de maatregelen met het grootste effect. Vooral ook het heropenen van scholen resulteert in een duidelijke toename van het reproductiegetal.

[ afbeelding ]

Bron: https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30785-4/fulltext

Nature heeft een nog groter onderzoek gepubliceerd op 16 november, waarin o.a. concluderen dat het sluiten van scholen een van de effectievere maatregelen is:
[..]

[ afbeelding ]

Bron: https://www.nature.com/articles/s41562-020-01009-0

Beide onderzoeken benadrukken ook de nadelen van het sluiten van scholen voor de samenleving, maar het eerder geschetste beeld dat de scholen weinig bijdragen aan de verspreiding van het virus lijkt niet helemaal te kloppen.
Na de eerste lockdown gingen in Denemarken als één van de eerste landen de scholen weer open.

Er was geen/nauwelijks een toename te zien.

Waarmee ik jouw cijfers niet wil ontkrachten.
pi_197226997
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 15:48 schreef Mammietje het volgende:

[..]

In ieder geval alle examenklassers zitten nu op school.
Praktijkonderwijs ook dacht ik. Weet ik niet zeker.
Kinderen met leerachterstanden ook.
pi_197226998
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 15:42 schreef Evenstar het volgende:

[..]

Je slaat alleen even voor het gemak over dat COVID-19 voor heel veel doden kan zorgen als je geen enkele maatregel meer neemt en alles weer open gooit.
Nee, zo dodelijk is het virus juist helemaal niet.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
pi_197227008
Nou duidelijk toch, scholen komende twee jaar dicht en de rest open. Probleem opgelost! ^O^
Zonder wrijving geen glans
pi_197227009
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 15:48 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Wat is het nut van scholing, als straks het hele land failliet als gevolg van de maatregelen is en mensen nergens meer aan de bak kunnen?
Die is nodig zodat die kinderen jou straks kunnen helpen met de wederopbouw. :{
  dinsdag 5 januari 2021 @ 15:49:55 #157
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_197227016
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 15:49 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Waarmee ik jouw cijfers niet wil ontkrachten.
Dit zijn niet "mijn" cijfers, hoor. Het zijn gewoon twee onderzoeken die ik langs zie komen op social media.
pi_197227020
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 15:49 schreef Haags het volgende:
Nou duidelijk toch, scholen komende twee jaar dicht en de rest open. Probleem opgelost! ^O^
Mail je de oplossing ff door naar Rutte?
Twiddel
pi_197227021
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 15:49 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Zullen ze al hun leerlingen wel als kwetsbaar hebben aangemerkt.
Krijg je al snel, hoef je geen moeite voor te doen.
pi_197227026
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 15:49 schreef JosMert het volgende:

[..]

Een death rate van 0.5% boven de 70+ als je besmet wordt noem ik niet al dit soort types
Dat is met maatregelen helder licht....
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
pi_197227031
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 15:46 schreef Multatilu het volgende:

[..]

Je ouders, grootouders, leraren, kroegbaas, voorzitter van de voetbalvereniging enzo. Die types.
PS, dat onderliggend lijden is echt niet nodig hoor. Er gaan genoeg mensen dood die geen onderliggende ziekte hebben. Ik heb dat uit eerste hand met een vrouw en schoonzus die in een ziekenhuis werken familie die bij huisartsen werken.
Mag je me een studie laten zien van mensen die dood gaan zonder onderliggend falen dus gezonde mensen aan corona. Bron graag van dit soort “feiten.”
pi_197227032
Bij ons vandaag toch nog behoorlijk druk op school*. Ontstaan nu clusters op school, maar zit ook in een redelijk rood gebied op de kaart. Ben benieuwd naar de maatregelen na 19 januari voor de scholen.

*Laat ik het zo zeggen: leerlingen die ook buiten school met elkaar omgaan zijn besmet. Benieuwd hoe dat zich nu gaat ontwikkelen
It's better to regret something you did than something you didn't do
pi_197227037
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 15:45 schreef Tijn het volgende:
Ik zie steeds meer onderzoek waaruit blijkt dat het sluiten van scholen een van de maatregelen is met het grootste effect op het laten dalen van het reproductiegetal.

Zo heeft The Lancet een onderzoek gepubliceerd op 22 oktober waarin ze de effecten van de maatregelen van 131 landen vergeleken. Het sluiten van de scholen is daarin een van de maatregelen met het grootste effect. Vooral ook het heropenen van scholen resulteert in een duidelijke toename van het reproductiegetal.

[ afbeelding ]

Bron: https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30785-4/fulltext

Nature heeft een nog groter onderzoek gepubliceerd op 16 november, waarin o.a. concluderen dat het sluiten van scholen een van de effectievere maatregelen is:
[..]

[ afbeelding ]

Bron: https://www.nature.com/articles/s41562-020-01009-0

Beide onderzoeken benadrukken ook de nadelen van het sluiten van scholen voor de samenleving, maar het eerder geschetste beeld dat de scholen weinig bijdragen aan de verspreiding van het virus lijkt niet helemaal te kloppen.
Is toch ook niet wonderbaarlijk ofzo. Als er ergens een plek is waar mensen lang, vaak en dicht op elkaar zitten zijn het de scholen wel. Verbaas me ook echt dat mensen panisch 1,5m langst elkaar lopen in een parkje of de supermarkt maar dat scholen niet als een probleem werden gezien.
(het sluiten van scholen en consequenties daarvan buiten beschouwing gelaten)
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 5 januari 2021 @ 15:51:27 #164
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_197227048
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 15:49 schreef JosMert het volgende:

[..]

Een death rate van 0.5% boven de 70+ als je besmet wordt noem ik niet al dit soort types
Snap jij dat die 0.5% veel hoger gaat zijn als je niemand zorg kan aanbieden?
pi_197227053
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 15:50 schreef JosMert het volgende:

[..]

Mag je me een studie laten zien van mensen die dood gaan zonder onderliggend falen dus gezonde mensen aan corona. Bron graag van dit soort “feiten.”
Wil je dat ik een clipje opneem van m'n vrouw die vertelt dat er echt niet alleen meer oude zwakke mensen op de IC liggen?
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
pi_197227068
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 15:49 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Die is nodig zodat die kinderen jou straks kunnen helpen met de wederopbouw. :{
Ha ha! Laat me niet lachen. Scholen hebben de hoogste prioriteit volgens meneer hypocriet Rutte. De mensen in het vervolgonderwijs (HBO, MBO, Uni) zitten al sinds maart thuis en ontvangen inferieur afstandsonderwijs waardoor straks geen werkgever ze meer wilt hebben.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_197227073
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 15:51 schreef Evenstar het volgende:

[..]

Snap jij dat die 0.5% veel hoger gaat zijn als je niemand zorg kan aanbieden?
Laat het los. Het is niet de eerste user hier die zo bekrompen denkt.
Dapper dat je het nog probeert.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 5 januari 2021 @ 15:53:05 #168
416575 crew  Evenstar
pi_197227078
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 15:49 schreef Mr.Sandman het volgende:

[..]

Nee, zo dodelijk is het virus juist helemaal niet.
Omdat wij ZORG kunnen aanbieden aan iedereen die het nodig heeft. Denk je dat die mensen voor de lol in een ziekenhuis liggen? Als je ziekenhuizen vol liggen kan je geen zorg meer aanbieden, als je geen zorg meer kan aanbieden gaat iedereen die die zorg wel nodig heeft dood. Zo simpel is het.

Als je ziekenhuizen vol liggen krijg je niet alleen doden door COVID-19, maar iedereen die acute zorg nodig heeft komt te overlijden, omdat je geen zorg meer kan aanbieden.

Dat is toch niet zo moeilijk om te begrijpen?
  Redactie Frontpage dinsdag 5 januari 2021 @ 15:53:17 #169
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_197227086
twitter

_O-
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_197227087
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 15:47 schreef Evenstar het volgende:
Stel je hebt geen maatregelen.

Op dag X zijn je ziekenhuizen vol. Echt geen bed meer over.

Wat denk je dat na dag X gaat gebeuren met COVID-19 besmette mensen die acute zorg nodig hebben? Personen die na een ongeluk bij SEH binnenkomen? etc. etc.

Kom op zeg, denk aub. even na voordat je dit soort dingen op een forum zet.

Denk je dat het dan nog blijft bij 50-100 doden per dag?
100 per dag hebben we nog nooit gehaald. Het gemiddelde zal onder de 50 liggen.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
pi_197227101
Terug van weggeweest:

Update van 5 januari (dinsdag) van het (zeker niet perfecte) grafiekje uit de dagelijkse update van open data van RIVM

Totaal : DOO+DPL+DON = aantal besmettingen, hier zit echter een onzekerheid in omdat bij DOO niet altijd zeker is of er al sprake is van Corona
DOO : Eerste ziektedag zoals gemeld door GGD. Let op: het is niet altijd bekend of deze eerste ziektedag ook echt al Covid-19 betrof.
DPL : Datum positieve labtest
DON : Datum waarop de melding bij de GGD is binnengekomen

En daarbij nog de DON/DPL/DOO correcties t.o.v. het bestand van gisteren.
Mutations : Totaal aantal mutaties t.o.v. gisteren
RIVM : Aantal besmettingen gemeld door RIVM

De huidige piekdag ligt (nog) op 14-12, met 12288 besmettingen
Dit is dus veel meer als de vorige piekdag 19-10 (9899) - e.e.a. is natuurlijk wel toe te schrijven aan verruimte testbeleid
Vermoedelijk komen hier zeker nog hooguit enkele tientallen bij, het is dus wel terecht dat hier extra maatregelen ingesteld zijn.
De volgende piekdag ligt op 15-12 (12146)

Dag met grootste mutatie : 4-1-2021 13-1 (bijna 700 minder dan gemiddeld vorige week)
Oudste mutatie : 4-9

Van de vandaag gemelde besmettingen zijn er 4306 van de afgelopen 5 dagen, 1156 van de 5 dagen daarvoor, en de overige 335 nog ouder.
(gemiddeld genomen allemaal lager dan vorige week)

18-12 lijkt de dag dat de meeste mutaties zijn verwerkt.

De trend over de laatste 5 dagen :
31-12-2020 5669 (620 mutaties)
1-1-2021 4501 (1059 mutaties)
2-1-2021 3510 (1142 mutaties)
3-1-2021 2282 (184 mutaties)
4-1-2021 2105 (1301 mutaties)

- De meeste mutaties vinden nog steeds de eerste 5 dagen plaatst.
- De nieuwe piekdag ligt momenteel op 14(12288) december, 15(12146),16(11700) december zitten er zeer dicht op.
- Aangezien de besmettingen nog ruim 10 dagen nagemeld kunnen worden is nog geen zekerheid op daling in de cijfers na 14dec, vandaag nog 51 mutaties
- Toch lijkt het zeker dat na 17 december de piek er wel uit is

Tenslotte nog een grafiek over de de cijfers zoals ze nu bekend zijn (de laatste 10 dagen zijn zeker nog niet compleet)

En op verzoek een van de afgelopen +/- 15 dagen het aantal DOO, DPL en DON per dag uitgesplits.

Verder nog een grafiek op verzoek van @VoMy mbt de aantallen die per dag ouder zijn dan tot 5dagen, tot 10 dagen en ouder
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 5 januari 2021 @ 15:53:49 #172
416575 crew  Evenstar
pi_197227103
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 januari 2021 15:53 schreef LTVDK het volgende:
[ twitter ]
_O-
Oops :D
pi_197227105
Die scholen zijn een probleem. Nu hoeven we niet gelijk de kinderen te ruimen alsof het nertsen zijn maar dit zou niet alleen je hoogste prioriteit moeten zijn om die scholen te openen. Dat is natuurlijk eigenbelang maar vind ook dat je niet kunt verwachten dat mensen blijven bloeden als ze het probleem in stand blijven houden.
Go hard or go home
pi_197227118
'Overtuigende effecten blijven uit', ik weet ook niet wat voor overtuigende effecten men bij het RIVM verwacht had. Het is december/januari... Je begint al vanuit een behoorlijk hoge verspreiding, het is ook niet zo dat al de mensen die op 15 december al besmettelijk waren dat ineens niet meer zijn als je een lockdown doet. Die gaan eerst nog even hun huisgenoten besmetten aangezien men meer samen thuis is met slechte ventilatie.

Dan raken er vast nog wel wat mensen besmet op werk en in de supermarkt 'ondanks' de mondkapjesplicht (heel raar, ik weet het). Vervolgens zullen er vast nog wel wat mensen gasten over de vloer hebben met de feestdagen, dat hoeft geen 'piek' te zijn maar dan daalt het ook minder snel dan wanneer iedereen huilend in een hoekje had gezeten. Maar dat is een (m.i. logisch) effect wat we accepteren zodat mensen niet totaal vereenzamen.

En dan gaat van al die besmettingen een bepaald gedeelte naar het ziekenhuis, zit natuurlijk altijd vertraging in... Weet niet hoe het hier met de 'Britse' variant zit, of dat nog een rol speelt.

De uitspraak 'Overtuigende effecten blijven uit' veronderstelt dat een lockdown normaal gesproken een super gerichte, effectieve maatregel is en dat we daardoor ineens een scherp dalende lijn zouden moeten zien, dat is natuurlijk niet zo. Het is een bij uitstek 'domme' maatregel om alles uit de kast te halen om de contacten te verminderen, en dat zou dan op een gegeven moment een bepaald effect moeten hebben. Maar hoe snel en 'overtuigend' dat is, is niet te voorspellen omdat er andere factoren zijn dan puur en alleen de vraag of je een lockdown hebt of niet.
  dinsdag 5 januari 2021 @ 15:54:27 #175
12221 Tijn