quote:
Op zondag 3 januari 2021 15:23 schreef Bosbeetle het volgende:[..]
Dat gaat er van uit dat alleen mensen die in het ziekenhuis landen 'echt' ziek zijn. En dat covid geen erge ziekte is als je er niet dood aan gaat.
Maar als je zonder een grote vaccinatiegraad, de maatregelen verlicht krijg je buiten de gevaccineerde groep toch meer covid en daardoor ook automatisch weer een grotere groep met ergere klachten. Het probleem verplaatst dan naar een andere doelgroep (mensen met overgewicht,mensen met diabetes, mensen met hartklachten, mensen die een lage weerstand hebben). als we het virus willen indammen hebben we een grote vaccinatiegraad nodig.
En ja dat is nu niet aan de orde vanwege een klein aantal vaccins, dus gewoon nog maatregelen houden. En wellicht dat er dan wat verlichting is van de zorg maar ook dat is alleen houdbaar als ook de maatregelen blijven bestaan, totdat de vaccinatiegraad hoog genoeg is.
Ik ben met je eens dat helemaal de 1,5m en al deze andere beperkingen op onze leven afschaffen, hoe hels ik ze ook vind, pas kan als 70-80% gevaccineerd is, als je alleen naar die punten kijkt. Daarom heb ik me er ook bij neergelegd dat mischien 2022 pas weer echt een topjaar wordt dat alles weer mag en kan normaal zonder beperkingen. Ik kan nu al niet wachten, samen met iedereen die ik ken. We zijn allemaal hele-maal klaar met de 1,5m bullshit en verbod op alles wat leuk en gezellig is. Maar ingesteld op 2022, dan kan het alleen maar meevallen.
Feit is alleen dat de overheid in het UK, en hier trouwens ook, en in heel veel landen, publiekelijk zégt dat ze botweg als alle prio groepen zijn ingeent, en als dat betekent dat het ziekenhuis niet meer overstroomt, significant gaan versoepelen. Punt. Daar kan jij iets van vinden, maar dat gaan veel landen gewoon doen. Politici kijken ook naar het volk wat er tabak van heeft en niet langer in deze dystopische 1,5m hel wil leven dan nodig, de economie, ondernemers die naar de tyfus gaan, druk vanuit die sectoren, etc. En de politiek beslist. Er is ons al sinds maart niet anders verteld dan 1,5m tot vaccin, dus zodra er miljoenen zijn gevaccineerd wordt de druk onhoudbaar. Zeker daar veel experts ook wél zeggen dat dat gewoon kan, en iedereen en zijn moeder die dus gaat aanhallen in de krant etc. En in de kamer. D66 heeft nu al weer openlijk gevraagd "als de kwetsbaren zijn gevaccineerd, gaan we dan weer over op groepsimmuniteit" in een kamerdebat.
Verder hoeft er maar één land in europa te zijn waar alles weer mag, festivals, clubs etc, en de druk neemt nog veel verder toe op 2 manieren:
1) "hunnie mogen gvd wel 2 uur treinen verder op, is het virus daar gvd soms anders? We zijn hier toch net zo ver met vaccineren!?"
2) het nut valt weg. Waarom? Omdat, gelóóf me, als er één makkelijk bereikbaar land in europe, of het nu UK, spanje, Frankrijk, Duitsland, wie dan ook is, omdat ze verder zijn met vaccineren dan ons of omdat ze ander beleid voeren zal me jeuken, komende zomer al alle beperkingen opheft, en wij nog niet, dan sta ik, en mijn hele vriendenkring, ineens op een (in ons geval dan) anime conventie in London/barcelona/of waar de fuck dan ook.
Hele hordes trokken van de zomer naar griekse eilanden om te dansen in nacthclubs en ff niet met 1,5m bezig te zijn... hoe denk je dat dat wordt als straks een of twee landen al vrij zijn van beperkingen? Dan gaan er op zeker vele tienduizenden jongeren (tot 40 jaar bedoel ik daar dus mee) gewoon lekker daar van de zomer naar festivals, clubs, concerten, etc. Dat hakt aan de ene kant het nut van de maatregelen houden weg én tegelijkertijd leid het direct tot ontelbare miljoenen economische schade, namelijk het geld wat wij bij elkaar dan direct daar uitgeven in plaats van hier. Een soort omgekeerd steunpakket. En vertrouw me: niet veel mensen gaan zich door die overwegingen laten tegenhouden.
Of ik van de zomer weer als vanouds op een anime conventie gezelligheid heb, of anderen op een festival, of in een club, of dat dat 2022 wordt, is niet afhankelijk van of het hiér alleen 2021 of 2022 wordt, maar of het in élk land om ons heen waar je voor paar tientjes zit binnen een paar uur 2021 of 2022 wordt. Anders kost een festival in de ogen van de gemiddelde bezoeker dit jaar namelijk gewoon een keer 80 euro extra: de UK-retourticket-toeslag.
Het waterbed effect wat we binnen nederland zagen al zeg maar, maar dan op Europees niveau en als zodanig met directe economische schade voor ons land.
Dus: ik ben het in theorie met je eens. Tegelijkertijd ben ik en iedereen die ik ken klaar met deze beperkignen op ons leven, en als het dus mogelijk is ergens komend jaar om in Engeland al lekker weer naar een conventie te gaan zoals vanouds, ipv tot 2022 te wachten, houd niets en niemand ons tegen, al moeten we zwemmen. En experts of jij maken geen beleid. Dat doet de tweede kamer samen met het kabinet. Je weet wel, die toko die af heeft gedwongen dat de field labs deze maand gewoon doorgaan omdat er perspectief moet komen, lockdown be damned, en die over twee maanden graag herkozen wenst te worden.
Dus, ik heb me ingesteld op 2022 voordat alles weer mag, en daar zou ik prima mee kunnen leven, maar ik zou niet verbaasd zijn als het ergens dit jaar wordt, hier of vlakbij hier, en één ding weet ik zeker: de minuut dat alles weer mag, aka de 1,5m etc zijn opgeheven, ga ik echt intens genieten van de herwonnen vrijheid, lekker naar het eerste event wat weer gehouden wordt, en net als m'n vrienden genieten van de gezelligheid, free hugs, foto's, karaoke, enthousiasme, vrienden maken, lekker gek en spontaan doen, en alles wat we nu verder wanhopig missen. En of dat na ~35% (kwetsbaren) of ~75% gevaccineerd is, en deze zomer of zomer volgend jaar, of misschien in London of barcelona ofzo deze zomer en hier volgend jaar weer, dat bepaalt het kabinet verder maar lekker.
Ik heb genoeg voor mezelf aan het perspectief dát het moment weer komt, om niet opnieuw depressief en suicidaal te worden. Half jaar langer of korter is zwaar seceundair. Maar als het er komt ga ik er direct vol van genieten.
En ik zou er dus niet zomaar van uitgaan dat men in veel landen waaronder hier niet flink gaat versoepelen zodra de ziekenhuizen het aankunnen omdat de risicogroepen zijn gevaccineerd. Dat is namelijk puur een politieke beslissing, waarbij veel factoren meespelen, en letterlijk élk van die factoren naast wat jij noemt maakt het gigantisch belangrijk om dat te doen zodra het ook maar enigzins kan, en de bevolking weet dat het kan en de maatregelen dus niet strikt noodzakelijk zijn.