quote:
Op zondag 3 januari 2021 14:39 schreef SOG het volgende:[..]
Meh ik weet niet of die mensen hun achterste van hun tong laten zien. Ze was op een gegeven moment aardig ongelukkig te zien....
Zo ook bv die kickboxer van 2 weken geleden. In de follow up op de website hadden ze totaal geen spijt, terwijl die vent lichamelijk en geestelijk totaal gebroken was en opgelicht is voor wss een halve ton ofzo... nee totaal geen spijt en ze zouden zo weer kniehoog met hun laarzen in de stront ende pis sleuren en opgelicht worden voor een halve ton.
Dat je blij met met een stap die je maakte, wil niet zeggen dat je die stap elk moment van de dag fijn vond. Ze zat er op bepaalde momenten behoorlijk doorheen. Liet ze ook gewoon zien. Ze leken me beiden intelligente mensen met voldoende zelfinzicht en kennis van hun tekortkomingen. Ze zijn niet opgelicht, hebben niemand opgelicht en sleurden geen kleine kinderen mee in een avontuur.
Op het einde zei ze dat ze blij was dat ze het had gedaan. Hij vond het achteraf bezien ook leuk. Dan kan ik wel met gebalde vuist naar de tv roepen: ze liegen! Ze vinden het éigenlijk kut! Ze hebben heus wel spijt hoor!
Maar ik zie daar het nut niet zo van in. Er zijn niet echt aanwijzingen dat ze daar een potje zitten te liegen, dus waarom zou ik dat in vredesnaam dan als plausibelste optie nemen.
Ik bedoel, het wordt allemaal wel een beetje ingewikkeld. Ook over de financiering. Ten eerste mag ieder stel volgens mij doen met zijn geld wat het wil. Al vreten ze het op met een lik pindakaas. Maar goed, kennelijk zijn hier toch ethische regels voor. We nemen ze even door.
Wat was dan het moreel hoogst haalbare scenario geweest? Als die man haar financieel gesteund had, was dat niet goed geweest, want dan was ze een golddigger geweest.
Maar gelukkig voor de morele jury: zij gaat met weinig geld een door haar gekozen, en verder voor niemand nadelig avontuur aan met dit kasteel. Hij koopt lekker een boot van zijn geld. Top! Ze zijn allebei blij.
Maar wacht. Nee, dit scenario is óók niet goed, want waarom heeft die vrek haar niet gesteund? Het huwelijk zal wel slecht zijn. Het zal haar wel flink zijn tegengevallen dat hij niet financieel over de brug kwam! (Je kunt ook denken: wat een leuk en goed huwelijk, zoals zij elkaar wat bekibbelen, maar zichzelf laten zijn).
Maar goed. Ze doet het dus zonder een berg geld achter de hand. Dat is, als ik de draad niet geheel kwijt ben, moreel prijzenswaardig. Oh nee, ik lees nu dat de ‘kakkers’ haar hadden moeten financieren. Had ze dat aangenomen, was ze dan echter niet een ‘profiteur’ geweest?
Ik ben het spoor volledig bijster in deze morele kluwen. Conclusie is kennelijk dat het níet oké is dat ze het op eigen kracht doet. Want die crowdfunding is schandalig, ‘als je geld zat hebt’. Maar dat heeft ze niet, dacht ik. Want ze is geen golddigger. En dat is goed. O nee, dat is slecht. Of was het nou goed? Eh...
Volgens mij interesseert het haar geen moer of dit winstgevend wordt. Ze vindt het gewoon leuk om te doen! Ze maakt zich totaal geen zorgen over de afloop. Ze ziet wel! En zoals een vriend in de uitzending zei: ze kan er altijd weer vanaf met weinig verlies. Mooi toch? Mooi wel gedaan wat je in je hoofd had te doen.
Het komt op mij wat onzinnig over als jan en alleman lichtelijk overstuur raakt van een verder onschuldig privéproject, waarover de persoon in kwestie zelf helemaal niet wakker ligt. Ze had er gewoon zin in en zat in de positie het na te jagen. Hoe gaaf is dat? Dat gun je toch iedereen?
Laat mensen toch gewoon hun gang gaan als ze geen vlieg kwaad doen ermee. Doe je het zelf toch geheel anders?
[ Bericht 6% gewijzigd door Duderinnetje op 03-01-2021 15:34:30 ]