quote:
Op zaterdag 2 januari 2021 09:49 schreef VEM2012 het volgende:[..]
Kan het niet zo zijn dat er over en weer onbegrip is en daardoor langs elkaar wordt gepraat?
Zo hard als ik wil zijn tegen mensen die niet willen, zo onzinnig vind ik het dat jij in de problemen komt vanwege administratieve taken die zinloos zijn omdat je afgekeurd bent.
Juist de hardheid aan de ene kant maakt mogelijk dat je mensen die klem zitten beter kan helpen.
Het probleem blijft natuurlijk wel de mensen goed indelen, maar je moet dan als overheid bij twijfel maar accepteren dat er mensen zijn die profiteur zijn. Uiteindelijk kun je fraude niet 100% voorkomen en op zeker moment kost het ook meer geld dan het oplevert. En fraudebestrijding is geen doel op zich natuurlijk.
Ik weet zeker dat veel mensen langs elkaar heen praten.
In de beide gevallen dat mijn uitkering gestopt werd, is het ook weer (zelfs met terugwerkende kracht) hersteld, omdat het duidelijk onzinnig bleek te zijn. De eerste keer was al gelijk toen ik in de bijstand kwam. Je moest eerst 3 mnd in de groenvoorziening werken (ontmoedigingsbeleid). Daarmee bezig werd ik op een dag misselijk, en aan het einde van de dag zei ik, morgen ben ik er niet want ik ben ziek. De volgende ochtend viel dat mee, dus ging ik weer gewoon (geen uur gemist). Maar de ploegleider had mij ziek gemeld, en ik zelf niet. Daaruit constateerde de administratie dat ik een fout had gemaakt (niet ziek gemeld), en tijdje later bleek dat ze de uitkering hadden gestopt.
De tweede keer betrof een fraude onderzoek, omdat bleek dat op mijn bankafschriften een maandelijkse afschrijving van Aegon levensverzekeringen bv stond. Wat moet een bijstandsgerechtigde nu met een levensverzekering? Verdacht. Wel, dat was de verhuurder van de sociale huurwoning die ik huur (die optie hadden ze niet kunnen bedenken). Ik moest dus opdraven met de afschriften van mijn bankrekening over een periode van 3 mnd ter controle. Mijn fout? Ik was te laat met reageren, termijn verstreken, inlichtingenplicht verzaakt, uitkering beeindigd. Dat is weer hersteld, maar ik sta nu voor twee jaar op een zwarte lijst omdat in de inlichtingenplicht niet goed heb nageleefd. De eerste volgende fout leidt dan tot een boete. Deze vorm van repressie is er om te voorkomen dat mensen met rotwerk in de bijstand blijven hangen. Daarom is er deze vorm van repressie.
Hoe komt iemand in de bijstand. Het werkzame leven wordt ziekmakend, als men er zo'n puinhoop van maakt (in de ICT is dat gemakkelijk) dat niemand meer weet waar men mee bezig is (oude software pakketten bestaande uit tientallen miljoenen regels code, inmiddels op allerlei manieren aan elkaar geknoopt, zonder een snipper documentatie, waar de top, zonder de nodige kennis van zaken, teveel verwacht en alles verkeerd opvat). Zo kun je mensen over klink jagen, en daarvoor zeer goed betaald worden (een paar ton per jaar). Uit eindelijk wordt het opgelost over de rug van anderen, en daar kraait geen haan naar. Niemand gaat kijken in zo'n bedrijf, ook al komen daar meerdere mensen overstuur uit. Vervolgens, als mensen niets meer hebben (geen geld, status, macht en weinig perspectief) de bevolking tegen ze ophitsen, deze repressie voor ze organiseren, en jezelf daarmee neerzetten als een toptalent, met karakter en moraal. Dat is niet best.
Dat ik met een zichtbare handicap geboren ben, is hetgeen waar inhoudelijk niet verder op in wil gaan (niet iets om je over te schamen, maar we zijn op FOK!). Waar ik ook overheen stap is dat ik uit onderklasse kom. Wel wil ik vermelden dat het voor mij moeilijk is om wild enthousiast te worden bij het idee van een meritocratie. En dat maakt je in de neoliberale tijd ook weer tot een moreel laakbaar, dan wel een dommig iemand, want alle getalenteerde toppertjes zijn voor.
Pas zocht een oude studievriend weer contact, maar dat heb ik afgeketst. Hij is rechts, komt uit een rechts gezin, en dat contact wordt dan waarschijnlijk niet zo leuk. Samen op een houtje gaan bijten? Bij meningsverschillen over deze zaken, hij met een rechtse voorstelling van zaken in zijn hoofd, dan word je al snel een beetje meewarig aangekeken. Dat gaat dan allemaal weer over mijn rug, en ik vind de schade al veel te groot. Terwijl ik van rechts vooral het grote belang van radicale zelfbescherming heb geleerd. En zo ontstaat een tweedeling.
Daarom vind ik de samenleving bedreigend / intimiderend en in een reele zin gevaarlijk voor veel mensen. Dat is meer dan alleen langs elkaar heen praten. Als niemand beslissingsbevoegdheden over je hebt, kun je mensen gewoon laten kletsen. Het gaat mis als je afhankelijk bent van het oordeel van anderen. Omdat mensen in verste verte de samenleving niet kunnen overzien of doorgronden, leidt dat gemakkelijk tot misstanden.
Het marktmanagementsysteem is een lus, waarin je geld verdient zodat je het kunt uitgeven in koopsloot. Het lijkt bedoeld om het klootjesvolk erin op te sluiten, waarbij men veronderstelt dat iedereen altijd reageert op prijsprikkels. Voor mij geldt echter: in het marktsysteem krijgt je niet wat je nodig hebt en word je opgejaagd om je bezig te houden met de luxe wensen van anderen die je voor jezelf overbodig vindt. Helemaal naar vind ik het, om me te zetten aan taken die in mijn ogen uberhaupt geen zin hebben. Zelf pas ik daarom niet in de neoliberale marktideologie, heb meer de aard van een monnik, maar heb daarom ook weinig last van mijn huidige minimale bestaan. Ik hoop wel ooit weer te mogen leven zonder een klantmanager, en zie de bijstand + de politiek als een permanente reële bedreiging. Ze hebben mij allang overtuigd dat ze me dood kunnen maken, zelfs zonder er erg in te hebben. En allang voor mijn laatste werkgever, dat begon al in de jaren tachtig, al zover geïntimideerd dat het immobiliseren werkt ipv activerend.
Ik ben van mening dat het gekkenwerk is om een samenleving op het marktmodel te baseren (competitie tot op het niveau van het individu) en verder nergens op te letten (eigen verantwoordelijkheid roepend). Er is voor serieuze mensen bijna geen plek meer in de samenleving, waar zij zich in rust met zinnige zaken kunnen bezighouden (mensen wordt opgefokt en geïntimideerd). De heropvoeding, in termen van karakter en moraal, of normen en waarden, zijn voor mij norm verlagend ipv verhogend. Want men stelt zich daarbij luie sukkels voor die moeten leren hun klauwen uit hun mouwen te steken, om de productie zo ver mogelijk op te drijven. Maar de doelen zijn allemaal gericht op geld, status en macht, en dat zijn de onderbuikgevoelens bij uitstek. Je bent tegenwoordig het beste af met een gewoon baantje, zoals kapster. Volgens mij is de samenleving te veel opgefokt, en werkt het averechts (mensen gaan duiken). Men haalt niet het beste in mensen naar boven, en men vernielt veel onnodig. Kortom, men is in hoge mate geil, dom en lomp (tot in de hoogste top toe).
Wat je niet nodig hebt, is de volgende golf aan stemmingmakerij rond karakter en moraal. Juist degenen die met deze boodschap aankomen zetten, zou ik eruit donderen. Die zijn te beperkt in hun inzicht, en slaan alles kort en klein. Mensen zijn maar beperkte wezens, het oordeelsvermogen schiet nogal eens ernstig te kort. Er is veel te winnen als we daar eens aandacht aan besteden.
[ Bericht 3% gewijzigd door deelnemer op 03-01-2021 00:30:57 ]