1 op de 10 Nederlanders heeft het gehad. Visser is het eerste (en enige?) kabinetslid dat positief getest is. Dat is minder dan 1 op 10 dus.quote:Op woensdag 30 december 2020 13:48 schreef groenen het volgende:
[..]
Slob, Jette, Barbara Visser en diverse fractiemedewerkers. Zullen er wellicht ook een paar zijn die het nieuws niet gehaald hebben. Denk dat ze slechter scoren dan de gemiddelde Nederlander.
Of allebei?quote:
quote:Meer doses persen uit flesjes met vaccins tegen coronavirus
AMSTERDAM - De Tsjechische en Italiaanse overheid gaan gebruik maken van een speciale techniek om meer doses uit vaccinflesjes tegen Covid-19 te halen. Door middel van een persmethode kunnen zo meer mensen alvast worden beschermd tegen het coronavirus.
Lijkt me geniaal, mooie afsluiter van 2020.quote:Op woensdag 30 december 2020 13:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik zou me toch stuk lachen als er ineens een vrouw in een badjas achter de camera langsloopt terwijl Mark het volk toespreekt.
Ik snap je punt, maar de ironie is dat juist bij de laatste toespraak z'n verhaal niet goed te volgen was vanwege het gejoel buiten. Waarschijnlijk was dat achter een iPad bij Mark thuis aan de keukentafel een stuk beter gegaanquote:Op woensdag 30 december 2020 13:49 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het is ook praktisch lastig he. Een hele cameracrew in de huiskamer bij Rutte, waar de belichting niet goed geregeld kan worden, waar de boodschap ondersneeuwt doordat hij een druk schilderbij heeft hangen. Of waar hij niet goed te horen is doordat er een echo in de kamer is, of zijn internetverbinding niet goed genoeg is.
Als bij mij op mn werk de jaarcijfers gepresenteerd worden wordt dat vanuit kantoor gedaan, omdat de infrastructuur daar aanwezig en betrouwbaar is. Dat kantoor is dan verder leeg, maar dan nog.
Slim, die zijn al een stuk verder.quote:Op woensdag 30 december 2020 13:52 schreef OProg het volgende:
Ik kan het stuk niet lezen want Telegraaf paywall, maar...
[..]
Tijdens de eerste golf was de oversterfte ongeveer 9000. Tot vorige week stond de teller op 6000 voor de tweede golf, maar ik denk niet dat die +900 van week 51 daar al bij zaten. Als dat de hele winter zo doorgaat, wordt de tweede golf dodelijker dan de eerstequote:Op woensdag 30 december 2020 13:56 schreef Jor_Dii het volgende:
Oversterfte zet flink door met in week 51 bijna +900 (normaal 3100, nu bijna 4000) meldt Marino van Zelst.
Dat denk ik ook jaquote:Op woensdag 30 december 2020 13:59 schreef Tijn het volgende:
[..]
Tijdens de eerste golf was de oversterfte ongeveer 9000. Tot vorige week stond de teller op 6000 voor de tweede golf, maar ik denk niet dat die +900 van week 51 daar al bij zaten. Als dat de hele winter zo doorgaat, wordt de tweede golf dodelijker dan de eerste
Deze man heeft gewoon overgewicht hoor. Net als 50,1 % van de Nederlandse bevolking boven de 18.quote:Op woensdag 30 december 2020 13:18 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ik zag Amerikaan, dus verwachtte iemand met flinke obesitas. Maar deze man lijkt gewoon een normaal gewicht te hebben. Geen onderliggende aandoeningen ook volgens berichtgeving.
Blijkt maar weer eens dat het ook voor gezonde relatief jonge mensen niet altijd maar een griepje is.
Het is een vreemd soort 'mazzel' vrees ik dat de vorige golf zo dicht bij de lente zat. Ook als je kijkt naar hoe andere virussen zich gedragen binnen het jaargetijde. Het blijft toch bijzonder dat we daar - op de statistische gegevens na - toch relatief weinig van weten.quote:Op woensdag 30 december 2020 13:59 schreef Tijn het volgende:
[..]
Tijdens de eerste golf was de oversterfte ongeveer 9000. Tot vorige week stond de teller op 6000 voor de tweede golf, maar ik denk niet dat die +900 van week 51 daar al bij zaten. Als dat de hele winter zo doorgaat, wordt de tweede golf dodelijker dan de eerste
Overlijdens lopen ook door (met vertraging) als de lockdown in februari wellicht beëindigd wordt.quote:Op woensdag 30 december 2020 14:00 schreef DireStraits7 het volgende:
Ik hoop niet dat het de hele winter doorgaat, want dat zou betekenen dat deze lockdown tot maart aan gaat houden.
Maar in principe zouden de overlijdens begin/half januari ook wel af moeten nemen.quote:Op woensdag 30 december 2020 14:01 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Overlijdens lopen ook door (met vertraging) als de lockdown in februari wellicht beëindigd wordt.
Dat klinkt heel logisch, maar ik heb daar nog niets over gelezen.quote:Op woensdag 30 december 2020 14:01 schreef DireStraits7 het volgende:
Zouden ze bij de uitnodigingen overigens rekening houden of iemand eerder dit jaar positief getest is? Immers, mensen die al positief getest zijn hebben minder urgent een vaccin nodig lijkt me.
Volgens mij hebben ze al aangegeven dat ze daar geen rekening mee gaan houden. Iedereen wordt uitgenodigd om te prikken, of ze eerder positief zijn getest of niet maakt niet uit.quote:Op woensdag 30 december 2020 14:01 schreef DireStraits7 het volgende:
Zouden ze bij de uitnodigingen overigens rekening houden of iemand eerder dit jaar positief getest is? Immers, mensen die al positief getest zijn hebben minder urgent een vaccin nodig lijkt me.
Is dat überhaupt centraal geregistreerd?quote:Op woensdag 30 december 2020 14:01 schreef DireStraits7 het volgende:
Zou wel een gemiste kans zijn. Of iemand positief getest is lijkt me gewoon gekoppeld aan het BSN, want je moet je via DigiD aanmelden. Dat proces automiseren zou niet al te moeilijk moeten zijn.quote:Op woensdag 30 december 2020 14:02 schreef Tijn het volgende:
[..]
Volgens mij hebben ze al aangegeven dat ze daar geen rekening mee gaan houden. Iedereen wordt uitgenodigd om te prikken, of ze eerder positief zijn getest of niet maakt niet uit.
Moet makkelijk te koppelen zijn in een database. DB1 overzicht met alle bsn's, DB2 overzicht met positief geteste burgers. En klaar.quote:Op woensdag 30 december 2020 14:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat klinkt heel logisch, maar ik heb daar nog niets over gelezen.
Ik dacht gelezen te hebben van niet.quote:Op woensdag 30 december 2020 14:01 schreef DireStraits7 het volgende:
Volgens mij is er al vaker in dit topic daar vaker een discussie over gevoerd, dat het vooral met het gedrag van de mensen per seizoen te maken heeft. We hadden inderdaad enorm geluk in maart dat het al heel snel mooi weer werd voor wekenlang. Denk dat het besmettingsgevaar enorm verschilt wanneer je met vrienden balletje trapt en biertje doet in het park dan wanneer je lekker met 8 man opgepropt zit in een vochtig slecht geventileerd kamertje.quote:Op woensdag 30 december 2020 14:01 schreef OProg het volgende:
[..]
Het is een vreemd soort 'mazzel' vrees ik dat de vorige golf zo dicht bij de lente zat. Ook als je kijkt naar hoe andere virussen zich gedragen binnen het jaargetijde. Het blijft toch bijzonder dat we daar - op de statistische gegevens na - toch relatief weinig van weten.
Wel waarschijnlijk dat van die groep mensen er minder komen, ook als ze wel worden uitgenodigd.quote:Op woensdag 30 december 2020 14:03 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Zou wel een gemiste kans zijn. Of iemand positief getest is lijkt me gewoon gekoppeld aan het BSN, want je moet je via DigiD aanmelden. Dat proces automiseren zou niet al te moeilijk moeten zijn.
Technisch moet het niet zo moeilijk zijn. Je hebt gewoon groep X (bv. ziekenhuismedewerkers) en binnen die groep nodig je eerst de mensen uit die nog niet (positief) getest zijn.quote:Op woensdag 30 december 2020 14:03 schreef 297534 het volgende:
[..]
Ik dacht gelezen te hebben van niet.
Ik denk dat je ze beter maar allemaal kan uitnodigen. Veroorzaakt alleen maar weer een nieuwe administratie.
Wat overgewicht ja, maar geen obesitas afgaande op de foto’squote:Op woensdag 30 december 2020 14:00 schreef KP het volgende:
[..]
Deze man heeft gewoon overgewicht hoor. Net als 50,1 % van de Nederlandse bevolking boven de 18.
quote:Op woensdag 30 december 2020 14:01 schreef DireStraits7 het volgende:
Dat vroeg ik me net ook al af.quote:Op woensdag 30 december 2020 12:48 schreef OProg het volgende:
Om efficiënt te vaccineren. Is er eigenlijk ergens in een land een plan/idee of weet ik wat om de groep die al covid heeft gehad straks te ontzien in eerste instantie? Het lijkt me niet echt nuttig als deze de eerste periode sowieso al antilichamen hebben ze een vaccin te geven.
#proefballon
Maar ik vrees dat de registratie dan helemaal rampzalig gaat worden in dat computersysteem.
Ja, ik denk ook dat we enorm hebben gemazzeld met de vroege lente afgelopen jaar. Het was echt uitzonderlijk lekker weer vanaf april ofzo en het hield ook maanden aan. Lekker naar buiten in de zon doet een mens goed en virussen verdwijnen dan ook als sneeuw voor de zon lijkt het.quote:Op woensdag 30 december 2020 14:01 schreef OProg het volgende:
[..]
Het is een vreemd soort 'mazzel' vrees ik dat de vorige golf zo dicht bij de lente zat. Ook als je kijkt naar hoe andere virussen zich gedragen binnen het jaargetijde.
Ja, ik heb het wel eens eerder in deze reeks gezegd, maar dat is sowieso iets dat me enorm verbaasd heeft tijdens deze hele pandemie: hoe weinig we eigenlijk weten. Over virussen, over het immuunsysteem, over de werking van allerlei vitamines. Ik dacht echt dat dat allemaal gesneden koek was voor de geavanceerde stand van de moderne wetenschap, maar blijkbaar zijn er nog een hoop kennisgaten te vullen.quote:Het blijft toch bijzonder dat we daar - op de statistische gegevens na - toch relatief weinig van weten.
Dat is een beetje de olifant in de kamer in de virologie volgens mij.quote:Op woensdag 30 december 2020 14:01 schreef OProg het volgende:
[..]
Het is een vreemd soort 'mazzel' vrees ik dat de vorige golf zo dicht bij de lente zat. Ook als je kijkt naar hoe andere virussen zich gedragen binnen het jaargetijde. Het blijft toch bijzonder dat we daar - op de statistische gegevens na - toch relatief weinig van weten.
Een BSN-nummer registreren is verplicht voor een Klasse A-ziekte, dus het moet ergens staan. Ook commerciële teststraten zijn verplicht dit uit te vragen.quote:Op woensdag 30 december 2020 14:06 schreef OProg het volgende:
[..]
[..]
Dat vroeg ik me net ook al af.
Alleen de registratie van het vaccineren is al een issue dus je kan met zekerheid stellen dat ze ook geen idee hebben wie een groot deel van de positieve testen zijn.
Ik heb wel verbazing dat ik er eigenlijk ook niks van lees van de 'experts' of je hier iets mee zou kunnen naar ik weet.
Zelfs overgewicht wordt als onderliggend lijden/argument gebruikt om het te bagatelliseren.quote:Op woensdag 30 december 2020 14:05 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Wat overgewicht ja, maar geen obesitas afgaande op de foto’s
Hoe langer je wacht, des te langer het moet duren ook.quote:Op woensdag 30 december 2020 12:58 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Weet niet, ik denk dat een lockdown vanaf mid Oktober tot eind November beter had gewerkt vanwege het gebrek aan feestdagen. Maar goed, dat is allemaal mosterd na de maaltijd
Een kennis van me is bijna arts. Die vertelde vorig jaar al dat aan het einde van al die jaren studeren hij straks toch zeker een procent of 5 van het menselijk lichaam begrijpt. En dan ik dan grotendeel het grove snijden en weer dichtnaaien werk. Van die overige 95% kan je om daar een paar procent van te begrijpen de rest van je leven vullen vervolgens.quote:Op woensdag 30 december 2020 14:06 schreef Tijn het volgende:
Ja, ik heb het wel eens eerder in deze reeks gezegd, maar dat is sowieso iets dat me enorm verbaasd heeft tijdens deze hele pandemie: hoe weinig we eigenlijk weten. Over virussen, over het immuunsysteem, over de werking van allerlei vitamines. Ik dacht echt dat dat allemaal gesneden koek was voor de geavanceerde stand van de moderne wetenschap, maar blijkbaar zijn er nog een hoop kennisgaten te vullen.
quote:Op woensdag 30 december 2020 14:00 schreef KP het volgende:
[..]
Deze man heeft gewoon overgewicht hoor. Net als 50,1 % van de Nederlandse bevolking boven de 18.
Ik denk dat het veel tijd kost en weinig tijdwinst oplevert. Als je ziet hoe het nu gaat moeten ze maar niet te veel differentiëren, denk ik.quote:Op woensdag 30 december 2020 14:08 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Een BSN-nummer registreren is verplicht voor een Klasse A-ziekte, dus het moet ergens staan. Ook commerciële teststraten zijn verplicht dit uit te vragen.
Dat wist ik niet.quote:Op woensdag 30 december 2020 14:08 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Een BSN-nummer registreren is verplicht voor een Klasse A-ziekte, dus het moet ergens staan. Ook commerciële teststraten zijn verplicht dit uit te vragen.
het verloop is toch meestal eerst dalende testen, 7 dagen later opnames in het ziekenhuis en weer 7 dagen later ic opnames?quote:Op woensdag 30 december 2020 14:02 schreef Jor_Dii het volgende:
Flinke stijging weer op de IC
Patients currently in the hospital:
(difference with yesterday)
🟢2.714 (-47)
🟢Clinic: 2.002 (-75)
🔴ICU: 712 (28)
New:
🟢Clinic: 289 (-141)
🟢ICU: 64 (-8)
In 🇩🇪: 11
Of misschien hebben we wel te laat versoepeld en hadden we het virus in de zomermaanden meer rond moeten laten gaan. Meer jojo'en en zo wat meer immuniteit opbouwen.quote:Op woensdag 30 december 2020 14:09 schreef Jane het volgende:
[..]
Hoe langer je wacht, des te langer het moet duren ook.
Maar ipv afschalen van de BCO deze zomer, had men ook de BCO grondig moeten gaan uitvoeren, zoals bijv. in Australië. Maar in Nederland wilde men liever doen alsof het voorbij was en geen 'onnodige paniek' veroorzaken. Blijkbaar hebben we liever overstroomde ziekenhuizen.
[ afbeelding ]
https://www.dhhs.vic.gov.au/case-locations-and-outbreaks
Nee, als je de boel uit de hand hebt laten lopen kan dit niet meer, nee, maar in de zomer waren de cijfers laag genoeg.
Ventilatie en weerstand. In de zomer is men meer buiten en staan binnen ramen en deuren open. In de winter zijn we meer binnen en alles potdicht.quote:Op woensdag 30 december 2020 14:07 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat is een beetje de olifant in de kamer in de virologie volgens mij.Het is duidelijk dat veel luchtwegvirussen zich in de wintermaanden veel heviger roeren maar het waarom daarvan is eigenlijk gewoon nog niet duidelijk. Ze roepen altijd maar dat het komt omdat we dan meer binnen zitten maar dat is eigenlijk ook maar een slag in de lucht.
Daarom wil het niks zeggen dat zo'n kortere lockdown van een maand nu niet werkt. Het is gewoon veel te laat. Ik zie hier regelmatig dat mensen zo'n korte lockdown belachelijk maken naar aanleiding van het huidig verloop, maar die vergeten eventjes dat het wel degelijk uitmaakt wanneer je ingrijpt. Ik denk dat de huidige lockdown echt wel gaat werken, maar het gaat veel langer duren dan wanneer ze het begin november hadden ingevoerd.quote:Op woensdag 30 december 2020 14:09 schreef Jane het volgende:
[..]
Hoe langer je wacht, des te langer het moet duren ook.
Maar ipv afschalen van de BCO deze zomer, had men ook de BCO grondig moeten gaan uitvoeren, zoals bijv. in Australië. Maar in Nederland wilde men liever doen alsof het voorbij was en geen 'onnodige paniek' veroorzaken. Blijkbaar hebben we liever overstroomde ziekenhuizen.
[ afbeelding ]
https://www.dhhs.vic.gov.au/case-locations-and-outbreaks
Nee, als je de boel uit de hand hebt laten lopen kan dit niet meer, nee, maar in de zomer waren de cijfers laag genoeg.
Heeft dat "opbouwen van immuniteit" ook maar ergens op de wereld enigszins tot resultaten geleid? In Zweden dachten ze dat ze daarmee bezig waren en daar zijn nu de ziekenhuizen overstroomd en worden er alsnog zware maatregelen ingevoerd om een beetje grip op de situatie te krijgen.quote:Op woensdag 30 december 2020 14:12 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Of misschien hebben we wel te laat versoepeld en hadden we het virus in de zomermaanden meer rond moeten laten gaan. Meer jojo'en en zo wat meer immuniteit opbouwen.
Het zal me niks verbazen als ze de basisscholen mid januari weer gewoon gaan openen, omdat ze onderwijs te belangrijk vinden; ongeacht het aantal besmettingen/het risico daar. Zal echt verrast zijn als ze het weer verlengen.quote:Op woensdag 30 december 2020 14:11 schreef dick_laurent het volgende:
Advies Red Team: Houd scholen voorlopig dicht
Het is te vroeg om de scholen half januari weer te openen. Zo'n besluit kan leiden tot het oplaaien van het aantal coronagevallen, waarschuwt het zogeheten Red Team.
Ben benieuwd wat er uit die bijeenkomst van het OMT zal komen vandaag, ook betreft het vraagstuk van de scholen en de besmettelijkheid vd mutatie bij kinderen.
@Janneke141quote:Op woensdag 30 december 2020 14:11 schreef dick_laurent het volgende:
Het is te vroeg om de scholen half januari weer te openen. Zo'n besluit kan leiden tot het oplaaien van het aantal coronagevallen, waarschuwt het zogeheten Red Team.
Ben benieuwd wat er uit die bijeenkomst van het OMT zal komen vandaag, ook betreft het vraagstuk van de scholen en de besmettelijkheid vd mutatie bij kinderen.
Red team en zaken langer dicht houden of extra zaken dicht doen... moeten we die groep nog serieus nemen? Als zou eens zouden pleiten voor een dringend advies aan 65+ om thuis te blijven...wat er vandaag allemaal weer rondliep toen ik door het centrum fietste...quote:Op woensdag 30 december 2020 14:11 schreef dick_laurent het volgende:
ik meen in het noordoosten van Brazilië (Maranhao) waar een zekere vorm van immuniteit is opgebouwd maar dat had ook te maken met de relatief lage leeftijd van de bevolking dus wel ziek maar minder in het ziekenhuisquote:Op woensdag 30 december 2020 14:13 schreef Tijn het volgende:
[..]
Heeft dat "opbouwen van immuniteit" ook maar ergens op de wereld enigszins tot resultaten geleid? In Zweden dachten ze dat ze daarmee bezig waren en daar zijn nu de ziekenhuizen overstroomd en worden er alsnog zware maatregelen ingevoerd om een beetje grip op de situatie te krijgen.
Wel een goede vraag. Zijn toch vast plekken waar nu groepsimmuniteit bereikt zou moeten zijn?quote:Op woensdag 30 december 2020 14:13 schreef Tijn het volgende:
[..]
Heeft dat "opbouwen van immuniteit" ook maar ergens op de wereld enigszins tot resultaten geleid? In Zweden dachten ze dat ze daarmee bezig waren en daar zijn nu de ziekenhuizen overstroomd en worden er alsnog zware maatregelen ingevoerd om een beetje grip op de situatie te krijgen.
Vrij groot dilemmaquote:Op woensdag 30 december 2020 14:15 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Het zal me niks verbazen als ze de basisscholen mid januari weer gewoon gaan openen, omdat ze onderwijs te belangrijk vinden; ongeacht het aantal besmettingen/het risico daar. Zal echt verrast zijn als ze het weer verlengen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |