abonnement Unibet Coolblue
pi_200099082
Misschien gingen ze ervanuit dat het vanzelfspekend niet doorging vanwege de cohorten? Wat het verder niet handig of netjes maakt natuurlijk ;) Hier hetzelfde overigens, al een hele poos geen externe plusklas, en pas sinds kort digitaal. Dat blijft zo, de rest van het schooljaar. De derde week van september starten ze weer, de eerste twee weken zijn er geen plusarrangementen ivm de groepsvorming.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_200100251
Geen idee. Ik heb weer eens gemaild dat ik informatie mis en dat ik voor aanvang volgend schooljaar (als het doorgaat) graag nog eens met ze in gesprek ga.

We hebben besloten dat Sjaak voor de tweede keer gaat versnellen, hij gaat naar groep 5. Geen idee of we er goed aan doen, maar we zien het wel. Het is sowieso op advies van de echa-specialiste en die vertrouw ik wel. School heeft er ook vertrouwen in. Mogelijkheid tot terug draaien is altijd aanwezig gelukkig.
pi_200100719
@MevrouwCactus Lijkt me een lastige beslissing, en spannend. Weet hij het al, wat vindt hij er zelf van? Blijft hij in dezelfde (combinatie)klas?
pi_200100865
quote:
0s.gif Op zondag 27 juni 2021 22:19 schreef Hupje het volgende:
@:MevrouwCactus Lijkt me een lastige beslissing, en spannend. Weet hij het al, wat vindt hij er zelf van? Blijft hij in dezelfde (combinatie)klas?
Hij weet het en vindt het prima. Hij heeft toch geen aansluiting in de klas.

[ Bericht 37% gewijzigd door MevrouwCactus op 29-06-2021 06:53:18 ]
pi_200101236
Oja, hij zit nu in 1/2/3. Ik hoop dat het hem wat uitdaging en leerplezier geeft.
Meekijken met de instructies van de hogere groep doet de mijne ook. Ik krijg thuis soms de letterlijke uitleg voorgeschoteld, haha.
pi_200103652
@MevrouwCactus, dat is wel een spannende stap. Wel fijn dat zijn huidige klasgenootjes dan ook meegaan. Heb je in ieder geval wat bekende gezichten.

Of versnellen een goed idee is weet je nooit, dat hangt van zoveel dingen af.

Dat meekrijgen van hogere groepen is hier ook wel een ding. In combi 3-4-5 had hij eind groep 4 alles wel gezien. Die groep 5 is hij toen gered door de lockdown. Nu in groep 6-7-8 zie je hetzelfde gebeuren. Maar kijken wat groep 8 straks nog te bieden heeft. Of dat we komend jaar moeten overwegen om groep 8 te doen in de vorm van een pre-gymnasium jaar.
pi_200104447
Bij ons is er in het jaar dat de oudste in groep 8 zat een externe plusklas opgezet vanuit de scholenkoepel. Ze ging toen nog naar de verrijkingslessen op een van de middelbare scholen.
Maar we zijn toen overgestapt naar de externe plusklas, omdat we hoopten dat ze daar meer aan zou hebben mbt uitgedaagd worden en leren leren.
Geen idee of dat echt heeft geholpen trouwens :') . Maar ze vond het wel leuker.
Mama van 2 lieve meiden :)
  maandag 28 juni 2021 @ 09:41:45 #258
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_200104452
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juni 2021 17:41 schreef Mevr_Mus het volgende:
@:Nanukerst, ik kan me voorstellen dat dit even moet bezinken :*
Ik heb nog steeds dat bepaalde dingen die tijdens de bespreken van het onderzoek gezegd worden in mijn hoofd nadreunen… waaronder “dit kind zal op de basisschool waarschijnlijk geen aansluiting vinden”. Gelukkig zit onze oudste in een klas met meerdere hb kinderen en heeft hij in de klas een vriendin én een vriend. Maar met de meeste kinderen kan hij niks. Hij wordt geaccepteerd en zelf gerespecteerd om wie hij is, maar hij hoort er tegelijkertijd ook niet echt bij. Zijn belevingswereld sta zo ver van die van zijn klasgenoten… :{

Bij nummer 2 zien we nu hetzelfde gebeuren. Hij ligt lekker in de groep, maar de meeste kinderen interesseren hem niet. Met de (hb) vrienden van z’n broer heeft hij meer aansluiting en kan hij ook volwaardig meedoen. En met die ene klasgenoot die hb blijkt te zijn :+
Dit is allemaal zooo herkenbaar! Er is wederzijds respect, maar echt onderdeel van de groep is hij niet. Dat lijkt hem verder ook niet erg te boeien overigens.
  maandag 28 juni 2021 @ 09:44:39 #259
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_200104483
quote:
0s.gif Op zondag 27 juni 2021 22:01 schreef MevrouwCactus het volgende:
Geen idee. Ik heb weer eens gemaild dat ik informatie mis en dat ik voor aanvang volgend schooljaar (als het doorgaat) graag nog eens met ze in gesprek ga.

We hebben besloten dat Sjaak voor de tweede keer gaat versnellen, hij gaat naar groep 5. Geen idee of we er goed aan doen, maar we zien het wel. Het is sowieso op advies van de echa-specialiste en die vertrouw ik wel. School heeft er ook vertrouwen in. Mogelijkheid tot terug draaien is altijd aanwezig gelukkig.
Gezien zijn voorsprong klinkt dat als een logisch besluit. :)
  maandag 28 juni 2021 @ 09:54:55 #260
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_200104572
Wat betreft het stuk uhb bij Sticker: we hielden er al rekening mee omdat de HB-specialist al had laten doorschemeren het te verwachten bij hem. Het verandert verder niets aan hem of hoe wij naar hem kijken, wat we wel enorm lastig vinden is hoe we het onderwijs, met name ook na het po, vorm gaan geven. Deze groep heeft blijkbaar zo enorm veel andere dingen nodig dan gemiddeld dat eigenlijk alleen maatwerk een optie is. En dat is voor scholen natuurlijk nauwelijks te doen. Hij is net 8 en werkt op groep 6/7-niveau, begin dit schooljaar was dat groep 4/5-niveau. De verwachting dat hij nog 4 jaar op de basisschool zal zitten is niet reëel, maar ook dan de vraag: wat dan? We gaan in ieder geval komend schooljaar kletsen met Agora Roermond, zij claimen dat ze daar doen aan individuele leerplannen en 'groepen op niveau' en niet perse kalenderleeftijd. Wie weet wat daar dan tzt mogelijk is.
pi_200105551
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 09:54 schreef Nanukerst het volgende:
Wat betreft het stuk uhb bij Sticker: we hielden er al rekening mee omdat de HB-specialist al had laten doorschemeren het te verwachten bij hem. Het verandert verder niets aan hem of hoe wij naar hem kijken, wat we wel enorm lastig vinden is hoe we het onderwijs, met name ook na het po, vorm gaan geven. Deze groep heeft blijkbaar zo enorm veel andere dingen nodig dan gemiddeld dat eigenlijk alleen maatwerk een optie is. En dat is voor scholen natuurlijk nauwelijks te doen. Hij is net 8 en werkt op groep 6/7-niveau, begin dit schooljaar was dat groep 4/5-niveau. De verwachting dat hij nog 4 jaar op de basisschool zal zitten is niet reëel, maar ook dan de vraag: wat dan? We gaan in ieder geval komend schooljaar kletsen met Agora Roermond, zij claimen dat ze daar doen aan individuele leerplannen en 'groepen op niveau' en niet perse kalenderleeftijd. Wie weet wat daar dan tzt mogelijk is.
Over Agora hoor ik van bevriende moeders best goede dingen, die zijn enthousiast. Uiteraard zal dat wel school-afhankelijk zijn, maar toch.

Hier gaat het ook zo snel ja, Sjaak vliegt ook door de jaren heen. Verwachting is dat hij met 9 naar het VO gaat. Tussenjaren bestaan hier niet, helaas. En dat voor zo’n grote stad.
  maandag 28 juni 2021 @ 11:28:03 #262
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_200105743
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 11:14 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Over Agora hoor ik van bevriende moeders best goede dingen, die zijn enthousiast. Uiteraard zal dat wel school-afhankelijk zijn, maar toch.

Hier gaat het ook zo snel ja, Sjaak vliegt ook door de jaren heen. Verwachting is dat hij met 9 naar het VO gaat. Tussenjaren bestaan hier niet, helaas. En dat voor zo’n grote stad.
Over welk Agora is dat enthousiasme?

Hier wel wat 10-14 scholen, maar die liggen allemaal in onbereikbare dorpjes. Verder denk ik dat hij daar ook in 2 jaar klaar is, dus of je dan echt passend onderwijs biedt of meer een dagbesteding is nog maar de vraag.
pi_200105770
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 11:28 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Over welk Agora is dat enthousiasme?

Hier wel wat 10-14 scholen, maar die liggen allemaal in onbereikbare dorpjes. Verder denk ik dat hij daar ook in 2 jaar klaar is, dus of je dan echt passend onderwijs biedt of meer een dagbesteding is nog maar de vraag.
Ik las even terug en het gaat over Roermond :)
pi_200106909
Het lijkt me ook lastiger als een kind ook sociaal niet op zijn plek zit. Dan heeft het, als je cognitief doorstoomt, eigenlijk niks meer te zoeken op de basisschool.
Maar zo'n kind tussen de pubers is ook niet het ideale alternatief. En ook daar is het tempo niet zo hoog als ze aankunnen.

D blijft nu in zijn jaargroep, omdat hij daar sociaal goed draait. VO zijn hier ook opties genoeg. Meerdere scholen die HB-onderwijs aanbieden. Ook bijv 4 dagen school en dan op dag 5 projecten. Waardoor je daar de vakken dus ook compact.
pi_200107706
Compacten is super natuurlijk, als ze dat doen. Hier in de stad zijn 2 scholen met begaafdheidsprofiel dus daar ga ik tzt kijken. En ook op een derde school. Ben benieuwd hoe zij dat doen.

[ Bericht 31% gewijzigd door MevrouwCactus op 29-06-2021 06:52:48 ]
pi_200107910
Wat een moeilijke beslissingen om te nemen. Zo'n guppy naar het voortgezet onderwijs lijkt inderdaad niet ideaal, maar wat dan? Dagbesteding klinkt ook zo naar. Maar wel de waarheid inderdaad. Ze leren weinig en zitten hun tijd uit tot ze eindelijk op niveau verder kunnen. Zo verdrietig.

Wij hebben de rapporten ontvangen vorige week. Oudste scoort 85% gemiddeld, 10% ondergemiddeld en 5% bovengemiddeld. Hij lijkt beter in zijn vel te zitten nu de plusklas gestopt is, dat is natuurlijk fijn. Maar het blijft schuren met hoe wij (en ook anderen in onze omgeving) hem zien. De ontwikkeling stagneert. Fijn voor de school dat hij nu probleemloos mee lijkt te komen op gemiddeld niveau, maar uiteindelijk niet fijn voor hemzelf. Ik neig steeds meer naar toch extern laten testen.
Venus in pocketformaat
© loveli
  maandag 28 juni 2021 @ 19:57:54 #267
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_200113753
quote:
0s.gif Op maandag 28 juni 2021 12:52 schreef Deepfreeze het volgende:
Het lijkt me ook lastiger als een kind ook sociaal niet op zijn plek zit. Dan heeft het, als je cognitief doorstoomt, eigenlijk niks meer te zoeken op de basisschool.
Maar zo'n kind tussen de pubers is ook niet het ideale alternatief. En ook daar is het tempo niet zo hoog als ze aankunnen.

D blijft nu in zijn jaargroep, omdat hij daar sociaal goed draait. VO zijn hier ook opties genoeg. Meerdere scholen die HB-onderwijs aanbieden. Ook bijv 4 dagen school en dan op dag 5 projecten. Waardoor je daar de vakken dus ook compact.
Maar ook daar is compacten en eventueel versnellen mogelijk.
Mijn (versnelde) zoon heeft op het VO een of 2 jaar bij een jongen in de klas gezeten die minimaal een jaar jonger was dan mijn zoon. Die jongen is vervolgens nog weer versneld en had met 15 jaar (als ik het goed heb) zijn VWO-diploma.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_200116868
@Grijs, het is wel mogelijk, bij sommige scholen. Maar hoor soms ouders zo van straks gaan ze naar het VWO, dan is het allemaal beter. Dan valt het vies tegen..
pi_200125326
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 juni 2021 21:48 schreef laziness het volgende:

[..]

Wat hield die externe plusklas bij jullie in?

O. is via school uitgenodigd om mee te doen aan class for the gifted. Een extern programma met leerlingen van wel 40 scholen in de regio.
Één dagdeel, drie lesuren bezig zijn met de vakken wiskunde, robotica en onderzoeken&ontwerpen. Voor groep 7&8.
Het is in een andere stad dus brengen en halen is wel een dingetje om te regelen en O. wil wel maar vindt het ook enorm spannend, bijna te. Hij staat sociaal-emotioneel niet zo heel stevig in zijn schoenen dus ik twijfel zelf ook een beetje.
Wij hebben bij Lena ervoor bedankt, net als het aanbod om een klas over te slaan. Ze wil het zelf niet, ze is blij met hoe het nu is, ze zit in een groep met allemaal vriendinnen en ze wil niet anders zijn dan de rest. Van een afstandje aanschouw ik het en zie ik dat ze veel meer kan en dat ze best geprikkeld mag worden om ook dingen die ze spannend vindt te doen. Van het eerste denk ik: fuck it, het hoeft niet allemaal nu op de basisschool te gebeuren. Het tweede vind ik belangrijker en dat is steeds een delicate kwestie: wanneer moedigen we haar aan om iets nieuws en spannends te doen en wanneer accepteren we dat ze niet wil? Ik ben zó blij dat zij nu blij is, dat is voor mij het allerbelangrijkst.

De interne plusklas vindt ze trouwens heel leuk; die is veel laagdrempeliger. Ze zat zelfs bij d'r broer. Die heeft ook geen behoefte gehad aan een externe plusklas of aan versnellen; hij vond zelfs de interne plusklas niet zo nodig. Dingen met z'n vrienden doen vond hij belangrijker. Wij vonden het best. Nu til ik sowieso niet zo zwaar aan de rol van school als het gaat om de academische vorming van de kinderen; ik heb de rol van school in de sociaal-emotionele ontwikkeling altijd belangrijker gevonden.

- Edit - Ik moet er wel bij zeggen dat Ivan zelf heeft gekozen voor vwo+/gymnasium. Dat vind ik heel goed van hem. Hij komt op zo'n leuke school terecht met allemaal mogelijkheden om zich te ontwikkelen op diverse vlakken naast het sociale (creatief/technisch/wiskundig/talig). De wereld ligt aan z'n voeten en ik ben benieuwd wat voor nieuwe interesses en talenten hij aan gaat boren.

[ Bericht 4% gewijzigd door Claudia_x op 29-06-2021 13:40:32 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 29 juni 2021 @ 20:11:27 #270
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_200131815
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 13:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wij hebben bij Lena ervoor bedankt, net als het aanbod om een klas over te slaan. Ze wil het zelf niet, ze is blij met hoe het nu is, ze zit in een groep met allemaal vriendinnen en ze wil niet anders zijn dan de rest. Van een afstandje aanschouw ik het en zie ik dat ze veel meer kan en dat ze best geprikkeld mag worden om ook dingen die ze spannend vindt te doen. Van het eerste denk ik: fuck it, het hoeft niet allemaal nu op de basisschool te gebeuren. Het tweede vind ik belangrijker en dat is steeds een delicate kwestie: wanneer moedigen we haar aan om iets nieuws en spannends te doen en wanneer accepteren we dat ze niet wil? Ik ben zó blij dat zij nu blij is, dat is voor mij het allerbelangrijkst.

De interne plusklas vindt ze trouwens heel leuk; die is veel laagdrempeliger. Ze zat zelfs bij d'r broer. Die heeft ook geen behoefte gehad aan een externe plusklas of aan versnellen; hij vond zelfs de interne plusklas niet zo nodig. Dingen met z'n vrienden doen vond hij belangrijker. Wij vonden het best. Nu til ik sowieso niet zo zwaar aan de rol van school als het gaat om de academische vorming van de kinderen; ik heb de rol van school in de sociaal-emotionele ontwikkeling altijd belangrijker gevonden.

- Edit - Ik moet er wel bij zeggen dat Ivan zelf heeft gekozen voor vwo+/gymnasium. Dat vind ik heel goed van hem. Hij komt op zo'n leuke school terecht met allemaal mogelijkheden om zich te ontwikkelen op diverse vlakken naast het sociale (creatief/technisch/wiskundig/talig). De wereld ligt aan z'n voeten en ik ben benieuwd wat voor nieuwe interesses en talenten hij aan gaat boren.
Dit stukje valt me op. Een plusklas vindt meestal juist zijn meerwaarde binnen die sociaal-emotionele ontwikkeling. :)
pi_200134871
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 20:11 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Dit stukje valt me op. Een plusklas vindt meestal juist zijn meerwaarde binnen die sociaal-emotionele ontwikkeling. :)
Wat ik fijn vind aan school is dat de kinderen leren samenwerken, rekening houden met anderen, verschillen accepteren, omgaan met frustraties, anderen helpen. Het is een oefening in deelnemen aan de maatschappij. De school van mijn kinderen besteedt bovendien veel aandacht aan het podium, wat voor hen ook waardevol is omdat ze nogal verlegen zijn. En het leven wordt flink gevierd op school (jenaplan, hè). Ik kan ze ook thuisonderwijs geven en dan vliegen ze door de stof heen, maar dan missen ze wel al die andere dingen. Nu gaan ze minder hard door de stof heen, maar wat missen ze daar nou echt aan? Als ze nu in plaats van morgen weten wat de stelling van Pythagoras is, zijn mijn kinderen geen beter of gelukkiger mens.

Overigens ben ikzelf een groot voorstander van een plusklas voor alle kinderen. Dat klinkt misschien absurd, maar ik denk dat alle kinderen baat hebben bij het type onderwijs dat er doorgaans wordt gegeven. In de documentaire Klassen sprak een socioloog over de 'prison of low expectations' waar kansarme kinderen last van hebben. Ze komen niet zo makkelijk mee en worden vervolgens opgescheept met traditioneel en gortdroog onderwijs. Als iets de lust om te leren wegneemt is dat het wel. En lust om te leren, is dat niet waar het om draait?

Maar ik wil deze reeks niet kapen met sociologische discussies. Ik heb geen hoogbegaafde kinderen, maar herkende de keuze waar @laziness voor staat met O. die een generatiegenoot is van mijn Lena. Vandaar dat ik tussendoor kwam om te reageren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 30 juni 2021 @ 11:27:46 #272
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_200139254
Onze hb-er blinkt niet bijzonder uit op school (maar dat is ook niet gek na alle shit en wisselingen en raar gedoe op een van de scholen) maar gaat zijn uitdaging op het voortgezet onderwijs in ieder geval zoeken in de Rugby Academy gecombineerd met de middelbare school. Hij gaat dus 4x in de week eerst trainen en dan naar school en begint dan dus pas het derde uur. We gaan met de school samen kijken of hij lessen in moet halen of dat hij het met zelfstudie ook gaat redden.

De basisschool heeft een heel stellig Voortgezet Speciaal Onderwijs advies* gegeven met daarbij nog de mondelinge toelichting dat hij toch wel erg veel autistische kenmerken vertoonde dus er was geen reguliere VO school die het aandurfde. Jammer, want die hebben bestaande procedures voor topsporters. Nu gaat hij dus naar een VSO die met de topsport mee kan gaan. En verder kleine klassen van max 10 leerlingen en veel begeleiding op school en mochten zij vinden dat hij alsnog naar het regulier kan, dan gaan we daar in het tweede jaar naartoe werken.

* Daar zijn we flink tegen in beroep gegaan en dat advies gaat nu aangepast worden maar we gaan nu niet nog eens de hele boel omgooien... we gaan naar dat VSO en van daaruit zien we verder, wordt het alsnog regulier, prima, blijft hij daar, ook prima.
Door al het gedonder is het nog steeds wel een kind met een pittig karakter zeg maar. ;) Maar goed, zoals velen van jullie weten, dat hoort ook bij hb... het is een kind dat graag zelf de regie heeft en zich niet snel dingen op laat leggen en hij kan enorm zwart-wit denken, maar ook dat is een kenmerk van hb en niet alleen maar van autisme. Beetje jammer dat de bassischool van die oogkleppen op heeft (ten slotte kunnen we na 3!!! keer op autisme testen in 5-6 jaar tijd nu echt wel stellen dat hij dat dus niet heeft ;) ).


Anyway... hij kijkt een enorm uit naar de Rugby Academy *O* dat was al jaren zijn droom en wij denken dat elke dag om 06.30 in de trein en dan 1,5u trainen voor je naar school gaat hem al heel veel gaat helpen om zijn energie lekker kwijt te kunnen. En dan gaan we verder wel zien hoe het allemaal gaat lopen.
***
pi_200139372
BE, dat klinkt stoer, zo'n rugby academy! Fijn dat het VSO daar wel iets meer kan..

Hier heeft de topsportschool ook een hb-lijn, als je toch al roosters aanpast dan kan dat ook wel voor die andere groep. D houdt wel van bewegen, dus het is voor ons wel een optie tzt.
  woensdag 30 juni 2021 @ 11:46:29 #274
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_200139490
Grappig genoeg had de topsportschool waar we eerst heen wilden dus helemaal niks speciaals voor hb-ers. Een VO met 1300 leerlingen. Bizar dat ze daar geen extra begeleiding voor boden. 8)7
Maar goed, daar hoeven we dus niet meer heen (zo denken we er ondertussen over, hele nare mensen ook daar die O zonder hem persoonlijk te willen leren kennen aan de kant schoven op basis van wat de basisschool zei. :r ).
Mocht regulier een optie worden zit er in R'dam een LOOTschool met naar 250 leerlingen, dat klinkt al vele malen prettiger. ;)
***
pi_200139576
De VO van oudste doet er ook niks mee. Terwijl die 1500 leerlingen hebben. Maar dat geven ze ook gewoon toe. Dus dan weet je wat je kiest ;)

250 klinkt heerlijk, dat is kleiner dan de huidige basisschool :D
  woensdag 30 juni 2021 @ 12:21:48 #276
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_200139913
BE wat een pittige weg hebben jullie afgelegd. Wat kunnen scholen toch ontzettend eigenwijs en stellig zijn. 3 onderzoeken in 5 jaar -O-

Ik hoop dat O met de rugby academy helemaal lekker in zijn vel komt te zitten. School komt dan daarna wel. Of het nou VSO of regulier gaat zijn.
Ik heb je lief mijn hele leven
  woensdag 30 juni 2021 @ 13:10:49 #277
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_200140582
Nou precies! Het boeit me echt niet meer ondertussen, als hij maar lekker in zijn vel zit. ;)
***
pi_200153761
BE, wat een traject zo zeg... Maar wat fijn dat jullie een school hebben gevonden die weliswaar niet een sportklas of iets heeft, maar daar wel in wil meedenken en kijken hoe het gaat!
Ik gun het O en jullie dat hij daar zo op zijn plek is en lekker zijn draai gaat vinden :*
Mama van 2 lieve meiden :)
  dinsdag 6 juli 2021 @ 12:19:24 #279
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_200227825
Mag ik hier even blij zijn.. Op school hobbelt het allemaal wat door. Maar afgelopen weekend op het sportveld zag ik het jochie zoals hij echt is. En dan is er geen probleem met huilbuien, staat hij stevig in zijn schoenen en zet hij wel door. Echt heerlijk om te zien. Hij leek mij wel een jaar ouder, ipv juist jong gedrag op school. Ik neig echt steeds sterker naar de topsportschool, die heeft een HB traject, maar hij kan dan in vrije keuze uren mooi gaan sporten. Al denk ik niet dat ze Frisbee standaard aanbieden daar :P
pi_200233410
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 12:19 schreef Deepfreeze het volgende:
Mag ik hier even blij zijn.. Op school hobbelt het allemaal wat door. Maar afgelopen weekend op het sportveld zag ik het jochie zoals hij echt is. En dan is er geen probleem met huilbuien, staat hij stevig in zijn schoenen en zet hij wel door. Echt heerlijk om te zien. Hij leek mij wel een jaar ouder, ipv juist jong gedrag op school. Ik neig echt steeds sterker naar de topsportschool, die heeft een HB traject, maar hij kan dan in vrije keuze uren mooi gaan sporten. Al denk ik niet dat ze Frisbee standaard aanbieden daar :P
Wat gaaf dat hij een plek heeft waar hij zichzelf kan zijn O+
  dinsdag 6 juli 2021 @ 20:13:15 #281
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_200234661
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 12:19 schreef Deepfreeze het volgende:
Mag ik hier even blij zijn.. Op school hobbelt het allemaal wat door. Maar afgelopen weekend op het sportveld zag ik het jochie zoals hij echt is. En dan is er geen probleem met huilbuien, staat hij stevig in zijn schoenen en zet hij wel door. Echt heerlijk om te zien. Hij leek mij wel een jaar ouder, ipv juist jong gedrag op school. Ik neig echt steeds sterker naar de topsportschool, die heeft een HB traject, maar hij kan dan in vrije keuze uren mooi gaan sporten. Al denk ik niet dat ze Frisbee standaard aanbieden daar :P
Die topsportschool klinkt wel echt goed.. linkje (evt via dm)? Wat heerlijk dat hij een plek heeft waar hij zo zichzelf kan zijn. O+
  dinsdag 6 juli 2021 @ 21:23:12 #282
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_200235724
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juli 2021 20:13 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Die topsportschool klinkt wel echt goed.. linkje (evt via dm)? Wat heerlijk dat hij een plek heeft waar hij zo zichzelf kan zijn. O+
Dm gedaan. We hebben nog anderhalf jaar voor de definitieve keuze, maar dit zou die keus wel makkelijker maken.
pi_200296333
Wat fijn deepfreeze!
En BE wat een gedoe met die testen. Jammer dat de systemen soms zo log zijn.

Wij zitten nu met onze hb’er op de camping. Kind lekgestoken en durft dus nu niet meer naar buiten. Alle geluiden zijn anders, het eten is anders en ze is godsgruwelijk boos op zichzelf dat ze niet vloeiend Nederlands spreekt. Ik zou soms willen voor haar dat ze haar hoofd even uit kon zetten en gewoon in het nu kon zijn.

Gelukkig kent ze zich zelf steeds beter. «Mamma wil je me sommen geven? Dan wordt het rustiger in mijn hoofd.»
pi_200296395
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 10:52 schreef Roomsnoes het volgende:
Wat fijn deepfreeze!
En BE wat een gedoe met die testen. Jammer dat de systemen soms zo log zijn.

Wij zitten nu met onze hb’er op de camping. Kind lekgestoken en durft dus nu niet meer naar buiten. Alle geluiden zijn anders, het eten is anders en ze is godsgruwelijk boos op zichzelf dat ze niet vloeiend Nederlands spreekt. Ik zou soms willen voor haar dat ze haar hoofd even uit kon zetten en gewoon in het nu kon zijn.

Gelukkig kent ze zich zelf steeds beter. «Mamma wil je me sommen geven? Dan wordt het rustiger in mijn hoofd.»
Supergezellig dus :')

Sjaak is ook zo, die wordt rustig als ik hem sommen laat oefenen. Ik heb dan ook wat werkboeken gekocht bij de supermarkt/boekhandel, zodat we altijd wat op voorraad hebben. Die schuif ik dan onder zijn neus. Helpt aanzienlijk!
  Moderator zaterdag 10 juli 2021 @ 11:09:42 #285
5428 crew  miss_sly
pi_200296524
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 10:57 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Supergezellig dus :')

Sjaak is ook zo, die wordt rustig als ik hem sommen laat oefenen. Ik heb dan ook wat werkboeken gekocht bij de supermarkt/boekhandel, zodat we altijd wat op voorraad hebben. Die schuif ik dan onder zijn neus. Helpt aanzienlijk!
Er is ook een aantal websites waar je rekenbladen kunt genereren. Allerlei opties waardoor je ze zelf lastiger of minder lastig kunt maken, alleen optelsommen of van alles door elkaar. Vonden wij erg prettig.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_200297795
Vrijwllig sommen doen in de vakantie.. maar net wat je leuk vindt :P
Maar als het helpt, dan lekker doen!

De mijne hangt nu voor de derde keer in 2 dagen in het zwembad. Hij is juist mega-chill, uit het schoolstramien vandaan. Die wordt echt niet blij als ik hem een puzzel/rekenboek geef. Hij leest, zwemt of doet spelletjes. Echt even in het nu.
Met de nodige wijsneusigheden tussendoor, dat dan weer wel.
pi_200340286
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 10:52 schreef Roomsnoes het volgende:
Wij zitten nu met onze hb’er op de camping. Kind lekgestoken en durft dus nu niet meer naar buiten. Alle geluiden zijn anders, het eten is anders en ze is godsgruwelijk boos op zichzelf dat ze niet vloeiend Nederlands spreekt. Ik zou soms willen voor haar dat ze haar hoofd even uit kon zetten en gewoon in het nu kon zijn.
Dit klinkt wel heel herkenbaar ja; onze Minion zei laatst ook nog zoiets: "Soms zou ik wel willen dat mijn hoofd gewoon even stopte met nadenken, mama."
En vroeger was dat ook een soort 'running gag' tussen mij en m'n zus; als ik dan weer eens doordraafde ging ze op zoek naar mijn 'stop knop' (lees: riep ze heel hard 'stop' en prikte ze net zolang in m'n hoofd tot ik ophield met praten :') )

Hier telt ze de weken af naar volgend schooljaar. Ze lijkt het vertrouwen dat ze "ooit* nog iets kan leren op school" meer en meer te verliezen op het moment. (*uiteraard lezen met het nodige kleuterdrama erbij hè? ;) )
Alle hoop is nu gevestigd op groep 3. Volgende week nog een gesprek met d'r huidige juf die ze ook volgend jaar houdt, dus hopelijk heeft school echt een goed plan van aanpak, anders ben ik zo bang dat ze afhaakt ofzo :{
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
  dinsdag 13 juli 2021 @ 11:59:20 #288
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_200342681
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 09:48 schreef twist02 het volgende:

[..]

Dit klinkt wel heel herkenbaar ja; onze Minion zei laatst ook nog zoiets: "Soms zou ik wel willen dat mijn hoofd gewoon even stopte met nadenken, mama."
En vroeger was dat ook een soort 'running gag' tussen mij en m'n zus; als ik dan weer eens doordraafde ging ze op zoek naar mijn 'stop knop' (lees: riep ze heel hard 'stop' en prikte ze net zolang in m'n hoofd tot ik ophield met praten :') )

Hier telt ze de weken af naar volgend schooljaar. Ze lijkt het vertrouwen dat ze "ooit* nog iets kan leren op school" meer en meer te verliezen op het moment. (*uiteraard lezen met het nodige kleuterdrama erbij hè? ;) )
Alle hoop is nu gevestigd op groep 3. Volgende week nog een gesprek met d'r huidige juf die ze ook volgend jaar houdt, dus hopelijk heeft school echt een goed plan van aanpak, anders ben ik zo bang dat ze afhaakt ofzo :{
Lijkt me goed om er bovenop te zitten. Groep 3 is in veel gevallen nogal teleurstellend, omdat er zo idioot veel herhaling plaats vindt. Is de juf in staat daarin haar te volgen?

Hier nog 1,5 week tot aan de zomervakantie *O* Daarna start Sticker in groep 6 (afgelopen schooljaar 4&5 gedaan) en mogen wij een heel schooljaar flexi-onderwijs geven. O+ Dat houdt in dat hij de helft van de week naar school gaat, en wij de andere helft thuisonderwijs geven. Een miljoen gesprekken gehad met alle betrokken partijen, een prachtig waterdicht plan geschreven, en iedereen is onboard. Zal hem zoveel rust geven, we zijn er zo blij mee. O+
pi_200343699
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 11:59 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Lijkt me goed om er bovenop te zitten. Groep 3 is in veel gevallen nogal teleurstellend, omdat er zo idioot veel herhaling plaats vindt. Is de juf in staat daarin haar te volgen?
Ja, ik hoop dus ook heel erg dat groep 3 inderdaad niet te zeer tegenvalt. Juist ook omdat ze echt nog wel oefening nodig heeft, want met lezen gokt ze deels gewoon wat er staat en met schrijven schrijft ze nog een hoop letters in spiegelbeeld. Maar zelf vindt ze dat ze al kan lezen en schrijven, dus dat is echt al een soort "check en doorrrrr" in haar hoofd :+

Bij het laatste gesprek gaf de juf al wel aan dat de externe expert die meekijkt er ook wel echt heel erg op gehamerd had om alert te zijn, juist in de eerste weken van groep 3, dus wat dat betreft hebben we dat vertrouwen ook wel ja :)

quote:
Hier nog 1,5 week tot aan de zomervakantie *O* Daarna start Sticker in groep 6 (afgelopen schooljaar 4&5 gedaan) en mogen wij een heel schooljaar flexi-onderwijs geven. O+ Dat houdt in dat hij de helft van de week naar school gaat, en wij de andere helft thuisonderwijs geven. Een miljoen gesprekken gehad met alle betrokken partijen, een prachtig waterdicht plan geschreven, en iedereen is onboard. Zal hem zoveel rust geven, we zijn er zo blij mee. O+
En wauw, wat een avontuur gaan jullie tegemoet dan! :D Klinkt in elk geval alsof het goed doordacht/voorbereid is; wat fijn dat jullie hem dat kunnen bieden O+
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_200345974
Groep 3 was hier een half jaar lang letters leren. Iedere 2 dagen een nieuwe letter, in februari was het letterfeestje. Sjaak kon al lang lezen, maar vond het wel leuk om de letters te ‘leren’ en het feestje mee te doen. Verder kreeg hij les in de zon-lijn van VLL en kreeg hij rekenwerk op groep 4-niveau en ook de plusboeken van groep 4. Anders was het tempo voor hem echt veel te langzaam.
pi_200346087
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 11:59 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Lijkt me goed om er bovenop te zitten. Groep 3 is in veel gevallen nogal teleurstellend, omdat er zo idioot veel herhaling plaats vindt. Is de juf in staat daarin haar te volgen?

Hier nog 1,5 week tot aan de zomervakantie *O* Daarna start Sticker in groep 6 (afgelopen schooljaar 4&5 gedaan) en mogen wij een heel schooljaar flexi-onderwijs geven. O+ Dat houdt in dat hij de helft van de week naar school gaat, en wij de andere helft thuisonderwijs geven. Een miljoen gesprekken gehad met alle betrokken partijen, een prachtig waterdicht plan geschreven, en iedereen is onboard. Zal hem zoveel rust geven, we zijn er zo blij mee. O+
Wow, wat klinkt dat goed!! Wat hebben jullie een fijne school zeg O+
  dinsdag 13 juli 2021 @ 16:06:43 #292
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_200346331
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 15:43 schreef MevrouwCactus het volgende:
Groep 3 was hier een half jaar lang letters leren. Iedere 2 dagen een nieuwe letter, in februari was het letterfeestje. Sjaak kon al lang lezen, maar vond het wel leuk om de letters te ‘leren’ en het feestje mee te doen. Verder kreeg hij les in de zon-lijn van VLL en kreeg hij rekenwerk op groep 4-niveau en ook de plusboeken van groep 4. Anders was het tempo voor hem echt veel te langzaam.
Zo zie je maar: hier een heel boze Sticker dat elke letter 3 dagen duurde. 'De O is gewoon een rondje mam, DAT HOEFT GEEN DRIE DAGEN TE DUREN.' :')
  dinsdag 13 juli 2021 @ 16:07:37 #293
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_200346338
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 15:49 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]

Wow, wat klinkt dat goed!! Wat hebben jullie een fijne school zeg O+
Onze school is een voorbeeld van hoe elke school moet zijn. O+ Daar gaat een flinke taart naartoe komende week. O+
pi_200346342
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 16:06 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Zo zie je maar: hier een heel boze Sticker dat elke letter 3 dagen duurde. 'De O is gewoon een rondje mam, DAT HOEFT GEEN DRIE DAGEN TE DUREN.' :')
:')
Sjaak stroomde pas in november in, in groep 3. Misschien scheelde dat ;) Daarna gingen de scholen dicht. En daarna was het feestje.
pi_200347231
Wat klinkt dat goed Nanukerst! Wat vind hij er zelf van?


Ik houd mijn hart vast voor groep 5/2e klas hier. Ze zeiden tegen haar dat de eeste vooral leren naar school gaan was (nieuwe kinderen, nieuwe regels, nieuw op school) dus nu heeft ze grootse verwachtingen van groep 5/2e klas. Ze wil meer eortels leren dan tm 64. De rest van de klas zit op plussen/minnen tm 12.

O zit hier gelukkig in een betere flow hier. Ze heeft het Nederlands weer ineens te pakken en heeft daar een fijne uitdaging aan. Net zelf ijsjes gekocht. «Ikke wille glaag twej skattekistjes». Zo stoer :D
pi_200348364
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 15:43 schreef MevrouwCactus het volgende:
Groep 3 was hier een half jaar lang letters leren. Iedere 2 dagen een nieuwe letter, in februari was het letterfeestje. Sjaak kon al lang lezen, maar vond het wel leuk om de letters te ‘leren’ en het feestje mee te doen. Verder kreeg hij les in de zon-lijn van VLL en kreeg hij rekenwerk op groep 4-niveau en ook de plusboeken van groep 4. Anders was het tempo voor hem echt veel te langzaam.
Dat is wel fijn ja, dat hij die dingen gewoon mee kon doen met de klas, terwijl hij toch uitgedaagd werd :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 16:06 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Zo zie je maar: hier een heel boze Sticker dat elke letter 3 dagen duurde. 'De O is gewoon een rondje mam, DAT HOEFT GEEN DRIE DAGEN TE DUREN.' :')
_O- op zich heeft-ie daar nog best een punt ook :D

Maar jullie bedoelen letters leren schrijven dan?
Want hier hebben ze bij de kleuters al wel de 'letter van de week' waarbij er steeds één letter centraal staat. Die mogen ze dan bijv. inkleuren en uitknippen enzo, zodat ze spelenderwijs letters leren herkennen. En ze mogen van thuis voorwerpen meenemen die beginnen met die letter.

Onze Minion had bij de 'o' een potlood meegenomen, waarop de meneer zei: "Heel goed, daar zit zelfs een paar keer een 'o' in! Maar het begint met een andere letter hè?"
Hij kreeg eerst minutenlang zo'n blik --> :wtf: :wtf: waarop ze zei: "Het is een oranje potlood hè?" :|W :N


En da's ook wel een verschil in verwachtingen dan waarschijnlijk @Roomsnoes, wortels voorbij 64 of sommen t/m 12 :X
Fijn dat het wel beter gaat nu :)
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_200348934
Letters leren lezen, uitspreken en schrijven ja.

“Oranje potlood” _O-
  dinsdag 13 juli 2021 @ 19:16:06 #298
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_200349103
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 17:11 schreef Roomsnoes het volgende:
Wat klinkt dat goed Nanukerst! Wat vind hij er zelf van?

Ik houd mijn hart vast voor groep 5/2e klas hier. Ze zeiden tegen haar dat de eeste vooral leren naar school gaan was (nieuwe kinderen, nieuwe regels, nieuw op school) dus nu heeft ze grootse verwachtingen van groep 5/2e klas. Ze wil meer eortels leren dan tm 64. De rest van de klas zit op plussen/minnen tm 12.

O zit hier gelukkig in een betere flow hier. Ze heeft het Nederlands weer ineens te pakken en heeft daar een fijne uitdaging aan. Net zelf ijsjes gekocht. «Ikke wille glaag twej skattekistjes». Zo stoer :D
Hij is dolgelukkig. O+ Hij is zich er heel erg van bewust dat het niet passend is voor hem, het plan wat we hebben geschreven is in samenspraak met het kind zelf tot stand gekomen.

Wat betreft de 2de klas voor O: wortels tegenover plussommen tot 12 is een enorm verschil natuurlijk. Ligt daar al een plan klaar voor komend schooljaar?
pi_200349117
Groep 3 was hier een aardige teleurstelling, ook al had ik geprobeerd hem daar op voor te bereiden. Toen hij de schrijfletters eenmaal kende, was de lol er af. De schoolsluiting is -denk ik- zijn redding geweest om het jaar redelijk door te komen. De juf gaf nu aan dat hij 'de eerste paar weken in groep 4 wel interessant zal vinden'. Jup, dat denk ik ook. :')
  dinsdag 13 juli 2021 @ 19:23:22 #300
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_200349219
Oranje potlood O+ En al die ophef om een O :s)

Ik kan zo genieten van dit soort dingen! *;
Oude (on)bekende.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')