Hij weet het en vindt het prima. Hij heeft toch geen aansluiting in de klas.quote:Op zondag 27 juni 2021 22:19 schreef Hupje het volgende:
@:MevrouwCactus Lijkt me een lastige beslissing, en spannend. Weet hij het al, wat vindt hij er zelf van? Blijft hij in dezelfde (combinatie)klas?
Dit is allemaal zooo herkenbaar! Er is wederzijds respect, maar echt onderdeel van de groep is hij niet. Dat lijkt hem verder ook niet erg te boeien overigens.quote:Op vrijdag 25 juni 2021 17:41 schreef Mevr_Mus het volgende:
@:Nanukerst, ik kan me voorstellen dat dit even moet bezinken
Ik heb nog steeds dat bepaalde dingen die tijdens de bespreken van het onderzoek gezegd worden in mijn hoofd nadreunen… waaronder “dit kind zal op de basisschool waarschijnlijk geen aansluiting vinden”. Gelukkig zit onze oudste in een klas met meerdere hb kinderen en heeft hij in de klas een vriendin én een vriend. Maar met de meeste kinderen kan hij niks. Hij wordt geaccepteerd en zelf gerespecteerd om wie hij is, maar hij hoort er tegelijkertijd ook niet echt bij. Zijn belevingswereld sta zo ver van die van zijn klasgenoten…
Bij nummer 2 zien we nu hetzelfde gebeuren. Hij ligt lekker in de groep, maar de meeste kinderen interesseren hem niet. Met de (hb) vrienden van z’n broer heeft hij meer aansluiting en kan hij ook volwaardig meedoen. En met die ene klasgenoot die hb blijkt te zijn
Gezien zijn voorsprong klinkt dat als een logisch besluit.quote:Op zondag 27 juni 2021 22:01 schreef MevrouwCactus het volgende:
Geen idee. Ik heb weer eens gemaild dat ik informatie mis en dat ik voor aanvang volgend schooljaar (als het doorgaat) graag nog eens met ze in gesprek ga.
We hebben besloten dat Sjaak voor de tweede keer gaat versnellen, hij gaat naar groep 5. Geen idee of we er goed aan doen, maar we zien het wel. Het is sowieso op advies van de echa-specialiste en die vertrouw ik wel. School heeft er ook vertrouwen in. Mogelijkheid tot terug draaien is altijd aanwezig gelukkig.
Over Agora hoor ik van bevriende moeders best goede dingen, die zijn enthousiast. Uiteraard zal dat wel school-afhankelijk zijn, maar toch.quote:Op maandag 28 juni 2021 09:54 schreef Nanukerst het volgende:
Wat betreft het stuk uhb bij Sticker: we hielden er al rekening mee omdat de HB-specialist al had laten doorschemeren het te verwachten bij hem. Het verandert verder niets aan hem of hoe wij naar hem kijken, wat we wel enorm lastig vinden is hoe we het onderwijs, met name ook na het po, vorm gaan geven. Deze groep heeft blijkbaar zo enorm veel andere dingen nodig dan gemiddeld dat eigenlijk alleen maatwerk een optie is. En dat is voor scholen natuurlijk nauwelijks te doen. Hij is net 8 en werkt op groep 6/7-niveau, begin dit schooljaar was dat groep 4/5-niveau. De verwachting dat hij nog 4 jaar op de basisschool zal zitten is niet reëel, maar ook dan de vraag: wat dan? We gaan in ieder geval komend schooljaar kletsen met Agora Roermond, zij claimen dat ze daar doen aan individuele leerplannen en 'groepen op niveau' en niet perse kalenderleeftijd. Wie weet wat daar dan tzt mogelijk is.
Over welk Agora is dat enthousiasme?quote:Op maandag 28 juni 2021 11:14 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Over Agora hoor ik van bevriende moeders best goede dingen, die zijn enthousiast. Uiteraard zal dat wel school-afhankelijk zijn, maar toch.
Hier gaat het ook zo snel ja, Sjaak vliegt ook door de jaren heen. Verwachting is dat hij met 9 naar het VO gaat. Tussenjaren bestaan hier niet, helaas. En dat voor zo’n grote stad.
Ik las even terug en het gaat over Roermondquote:Op maandag 28 juni 2021 11:28 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Over welk Agora is dat enthousiasme?
Hier wel wat 10-14 scholen, maar die liggen allemaal in onbereikbare dorpjes. Verder denk ik dat hij daar ook in 2 jaar klaar is, dus of je dan echt passend onderwijs biedt of meer een dagbesteding is nog maar de vraag.
Maar ook daar is compacten en eventueel versnellen mogelijk.quote:Op maandag 28 juni 2021 12:52 schreef Deepfreeze het volgende:
Het lijkt me ook lastiger als een kind ook sociaal niet op zijn plek zit. Dan heeft het, als je cognitief doorstoomt, eigenlijk niks meer te zoeken op de basisschool.
Maar zo'n kind tussen de pubers is ook niet het ideale alternatief. En ook daar is het tempo niet zo hoog als ze aankunnen.
D blijft nu in zijn jaargroep, omdat hij daar sociaal goed draait. VO zijn hier ook opties genoeg. Meerdere scholen die HB-onderwijs aanbieden. Ook bijv 4 dagen school en dan op dag 5 projecten. Waardoor je daar de vakken dus ook compact.
Wij hebben bij Lena ervoor bedankt, net als het aanbod om een klas over te slaan. Ze wil het zelf niet, ze is blij met hoe het nu is, ze zit in een groep met allemaal vriendinnen en ze wil niet anders zijn dan de rest. Van een afstandje aanschouw ik het en zie ik dat ze veel meer kan en dat ze best geprikkeld mag worden om ook dingen die ze spannend vindt te doen. Van het eerste denk ik: fuck it, het hoeft niet allemaal nu op de basisschool te gebeuren. Het tweede vind ik belangrijker en dat is steeds een delicate kwestie: wanneer moedigen we haar aan om iets nieuws en spannends te doen en wanneer accepteren we dat ze niet wil? Ik ben zó blij dat zij nu blij is, dat is voor mij het allerbelangrijkst.quote:Op zaterdag 26 juni 2021 21:48 schreef laziness het volgende:
[..]
Wat hield die externe plusklas bij jullie in?
O. is via school uitgenodigd om mee te doen aan class for the gifted. Een extern programma met leerlingen van wel 40 scholen in de regio.
Één dagdeel, drie lesuren bezig zijn met de vakken wiskunde, robotica en onderzoeken&ontwerpen. Voor groep 7&8.
Het is in een andere stad dus brengen en halen is wel een dingetje om te regelen en O. wil wel maar vindt het ook enorm spannend, bijna te. Hij staat sociaal-emotioneel niet zo heel stevig in zijn schoenen dus ik twijfel zelf ook een beetje.
Dit stukje valt me op. Een plusklas vindt meestal juist zijn meerwaarde binnen die sociaal-emotionele ontwikkeling.quote:Op dinsdag 29 juni 2021 13:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wij hebben bij Lena ervoor bedankt, net als het aanbod om een klas over te slaan. Ze wil het zelf niet, ze is blij met hoe het nu is, ze zit in een groep met allemaal vriendinnen en ze wil niet anders zijn dan de rest. Van een afstandje aanschouw ik het en zie ik dat ze veel meer kan en dat ze best geprikkeld mag worden om ook dingen die ze spannend vindt te doen. Van het eerste denk ik: fuck it, het hoeft niet allemaal nu op de basisschool te gebeuren. Het tweede vind ik belangrijker en dat is steeds een delicate kwestie: wanneer moedigen we haar aan om iets nieuws en spannends te doen en wanneer accepteren we dat ze niet wil? Ik ben zó blij dat zij nu blij is, dat is voor mij het allerbelangrijkst.
De interne plusklas vindt ze trouwens heel leuk; die is veel laagdrempeliger. Ze zat zelfs bij d'r broer. Die heeft ook geen behoefte gehad aan een externe plusklas of aan versnellen; hij vond zelfs de interne plusklas niet zo nodig. Dingen met z'n vrienden doen vond hij belangrijker. Wij vonden het best. Nu til ik sowieso niet zo zwaar aan de rol van school als het gaat om de academische vorming van de kinderen; ik heb de rol van school in de sociaal-emotionele ontwikkeling altijd belangrijker gevonden.
- Edit - Ik moet er wel bij zeggen dat Ivan zelf heeft gekozen voor vwo+/gymnasium. Dat vind ik heel goed van hem. Hij komt op zo'n leuke school terecht met allemaal mogelijkheden om zich te ontwikkelen op diverse vlakken naast het sociale (creatief/technisch/wiskundig/talig). De wereld ligt aan z'n voeten en ik ben benieuwd wat voor nieuwe interesses en talenten hij aan gaat boren.
Wat ik fijn vind aan school is dat de kinderen leren samenwerken, rekening houden met anderen, verschillen accepteren, omgaan met frustraties, anderen helpen. Het is een oefening in deelnemen aan de maatschappij. De school van mijn kinderen besteedt bovendien veel aandacht aan het podium, wat voor hen ook waardevol is omdat ze nogal verlegen zijn. En het leven wordt flink gevierd op school (jenaplan, hè). Ik kan ze ook thuisonderwijs geven en dan vliegen ze door de stof heen, maar dan missen ze wel al die andere dingen. Nu gaan ze minder hard door de stof heen, maar wat missen ze daar nou echt aan? Als ze nu in plaats van morgen weten wat de stelling van Pythagoras is, zijn mijn kinderen geen beter of gelukkiger mens.quote:Op dinsdag 29 juni 2021 20:11 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Dit stukje valt me op. Een plusklas vindt meestal juist zijn meerwaarde binnen die sociaal-emotionele ontwikkeling.
Wat gaaf dat hij een plek heeft waar hij zichzelf kan zijnquote:Op dinsdag 6 juli 2021 12:19 schreef Deepfreeze het volgende:
Mag ik hier even blij zijn.. Op school hobbelt het allemaal wat door. Maar afgelopen weekend op het sportveld zag ik het jochie zoals hij echt is. En dan is er geen probleem met huilbuien, staat hij stevig in zijn schoenen en zet hij wel door. Echt heerlijk om te zien. Hij leek mij wel een jaar ouder, ipv juist jong gedrag op school. Ik neig echt steeds sterker naar de topsportschool, die heeft een HB traject, maar hij kan dan in vrije keuze uren mooi gaan sporten. Al denk ik niet dat ze Frisbee standaard aanbieden daar
Die topsportschool klinkt wel echt goed.. linkje (evt via dm)? Wat heerlijk dat hij een plek heeft waar hij zo zichzelf kan zijn.quote:Op dinsdag 6 juli 2021 12:19 schreef Deepfreeze het volgende:
Mag ik hier even blij zijn.. Op school hobbelt het allemaal wat door. Maar afgelopen weekend op het sportveld zag ik het jochie zoals hij echt is. En dan is er geen probleem met huilbuien, staat hij stevig in zijn schoenen en zet hij wel door. Echt heerlijk om te zien. Hij leek mij wel een jaar ouder, ipv juist jong gedrag op school. Ik neig echt steeds sterker naar de topsportschool, die heeft een HB traject, maar hij kan dan in vrije keuze uren mooi gaan sporten. Al denk ik niet dat ze Frisbee standaard aanbieden daar
Dm gedaan. We hebben nog anderhalf jaar voor de definitieve keuze, maar dit zou die keus wel makkelijker maken.quote:Op dinsdag 6 juli 2021 20:13 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Die topsportschool klinkt wel echt goed.. linkje (evt via dm)? Wat heerlijk dat hij een plek heeft waar hij zo zichzelf kan zijn.
Supergezellig dusquote:Op zaterdag 10 juli 2021 10:52 schreef Roomsnoes het volgende:
Wat fijn deepfreeze!
En BE wat een gedoe met die testen. Jammer dat de systemen soms zo log zijn.
Wij zitten nu met onze hb’er op de camping. Kind lekgestoken en durft dus nu niet meer naar buiten. Alle geluiden zijn anders, het eten is anders en ze is godsgruwelijk boos op zichzelf dat ze niet vloeiend Nederlands spreekt. Ik zou soms willen voor haar dat ze haar hoofd even uit kon zetten en gewoon in het nu kon zijn.
Gelukkig kent ze zich zelf steeds beter. «Mamma wil je me sommen geven? Dan wordt het rustiger in mijn hoofd.»
Er is ook een aantal websites waar je rekenbladen kunt genereren. Allerlei opties waardoor je ze zelf lastiger of minder lastig kunt maken, alleen optelsommen of van alles door elkaar. Vonden wij erg prettig.quote:Op zaterdag 10 juli 2021 10:57 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Supergezellig dus
Sjaak is ook zo, die wordt rustig als ik hem sommen laat oefenen. Ik heb dan ook wat werkboeken gekocht bij de supermarkt/boekhandel, zodat we altijd wat op voorraad hebben. Die schuif ik dan onder zijn neus. Helpt aanzienlijk!
Dit klinkt wel heel herkenbaar ja; onze Minion zei laatst ook nog zoiets: "Soms zou ik wel willen dat mijn hoofd gewoon even stopte met nadenken, mama."quote:Op zaterdag 10 juli 2021 10:52 schreef Roomsnoes het volgende:
Wij zitten nu met onze hb’er op de camping. Kind lekgestoken en durft dus nu niet meer naar buiten. Alle geluiden zijn anders, het eten is anders en ze is godsgruwelijk boos op zichzelf dat ze niet vloeiend Nederlands spreekt. Ik zou soms willen voor haar dat ze haar hoofd even uit kon zetten en gewoon in het nu kon zijn.
Lijkt me goed om er bovenop te zitten. Groep 3 is in veel gevallen nogal teleurstellend, omdat er zo idioot veel herhaling plaats vindt. Is de juf in staat daarin haar te volgen?quote:Op dinsdag 13 juli 2021 09:48 schreef twist02 het volgende:
[..]
Dit klinkt wel heel herkenbaar ja; onze Minion zei laatst ook nog zoiets: "Soms zou ik wel willen dat mijn hoofd gewoon even stopte met nadenken, mama."
En vroeger was dat ook een soort 'running gag' tussen mij en m'n zus; als ik dan weer eens doordraafde ging ze op zoek naar mijn 'stop knop' (lees: riep ze heel hard 'stop' en prikte ze net zolang in m'n hoofd tot ik ophield met praten )
Hier telt ze de weken af naar volgend schooljaar. Ze lijkt het vertrouwen dat ze "ooit* nog iets kan leren op school" meer en meer te verliezen op het moment. (*uiteraard lezen met het nodige kleuterdrama erbij hè? )
Alle hoop is nu gevestigd op groep 3. Volgende week nog een gesprek met d'r huidige juf die ze ook volgend jaar houdt, dus hopelijk heeft school echt een goed plan van aanpak, anders ben ik zo bang dat ze afhaakt ofzo
Ja, ik hoop dus ook heel erg dat groep 3 inderdaad niet te zeer tegenvalt. Juist ook omdat ze echt nog wel oefening nodig heeft, want met lezen gokt ze deels gewoon wat er staat en met schrijven schrijft ze nog een hoop letters in spiegelbeeld. Maar zelf vindt ze dat ze al kan lezen en schrijven, dus dat is echt al een soort "check en doorrrrr" in haar hoofdquote:Op dinsdag 13 juli 2021 11:59 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Lijkt me goed om er bovenop te zitten. Groep 3 is in veel gevallen nogal teleurstellend, omdat er zo idioot veel herhaling plaats vindt. Is de juf in staat daarin haar te volgen?
En wauw, wat een avontuur gaan jullie tegemoet dan! Klinkt in elk geval alsof het goed doordacht/voorbereid is; wat fijn dat jullie hem dat kunnen biedenquote:Hier nog 1,5 week tot aan de zomervakantie Daarna start Sticker in groep 6 (afgelopen schooljaar 4&5 gedaan) en mogen wij een heel schooljaar flexi-onderwijs geven. Dat houdt in dat hij de helft van de week naar school gaat, en wij de andere helft thuisonderwijs geven. Een miljoen gesprekken gehad met alle betrokken partijen, een prachtig waterdicht plan geschreven, en iedereen is onboard. Zal hem zoveel rust geven, we zijn er zo blij mee.
Wow, wat klinkt dat goed!! Wat hebben jullie een fijne school zegquote:Op dinsdag 13 juli 2021 11:59 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Lijkt me goed om er bovenop te zitten. Groep 3 is in veel gevallen nogal teleurstellend, omdat er zo idioot veel herhaling plaats vindt. Is de juf in staat daarin haar te volgen?
Hier nog 1,5 week tot aan de zomervakantie Daarna start Sticker in groep 6 (afgelopen schooljaar 4&5 gedaan) en mogen wij een heel schooljaar flexi-onderwijs geven. Dat houdt in dat hij de helft van de week naar school gaat, en wij de andere helft thuisonderwijs geven. Een miljoen gesprekken gehad met alle betrokken partijen, een prachtig waterdicht plan geschreven, en iedereen is onboard. Zal hem zoveel rust geven, we zijn er zo blij mee.
Zo zie je maar: hier een heel boze Sticker dat elke letter 3 dagen duurde. 'De O is gewoon een rondje mam, DAT HOEFT GEEN DRIE DAGEN TE DUREN.'quote:Op dinsdag 13 juli 2021 15:43 schreef MevrouwCactus het volgende:
Groep 3 was hier een half jaar lang letters leren. Iedere 2 dagen een nieuwe letter, in februari was het letterfeestje. Sjaak kon al lang lezen, maar vond het wel leuk om de letters te ‘leren’ en het feestje mee te doen. Verder kreeg hij les in de zon-lijn van VLL en kreeg hij rekenwerk op groep 4-niveau en ook de plusboeken van groep 4. Anders was het tempo voor hem echt veel te langzaam.
Onze school is een voorbeeld van hoe elke school moet zijn. Daar gaat een flinke taart naartoe komende week.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 15:49 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Wow, wat klinkt dat goed!! Wat hebben jullie een fijne school zeg
quote:Op dinsdag 13 juli 2021 16:06 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Zo zie je maar: hier een heel boze Sticker dat elke letter 3 dagen duurde. 'De O is gewoon een rondje mam, DAT HOEFT GEEN DRIE DAGEN TE DUREN.'
Dat is wel fijn ja, dat hij die dingen gewoon mee kon doen met de klas, terwijl hij toch uitgedaagd werdquote:Op dinsdag 13 juli 2021 15:43 schreef MevrouwCactus het volgende:
Groep 3 was hier een half jaar lang letters leren. Iedere 2 dagen een nieuwe letter, in februari was het letterfeestje. Sjaak kon al lang lezen, maar vond het wel leuk om de letters te ‘leren’ en het feestje mee te doen. Verder kreeg hij les in de zon-lijn van VLL en kreeg hij rekenwerk op groep 4-niveau en ook de plusboeken van groep 4. Anders was het tempo voor hem echt veel te langzaam.
op zich heeft-ie daar nog best een punt ookquote:Op dinsdag 13 juli 2021 16:06 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Zo zie je maar: hier een heel boze Sticker dat elke letter 3 dagen duurde. 'De O is gewoon een rondje mam, DAT HOEFT GEEN DRIE DAGEN TE DUREN.'
Hij is dolgelukkig. Hij is zich er heel erg van bewust dat het niet passend is voor hem, het plan wat we hebben geschreven is in samenspraak met het kind zelf tot stand gekomen.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 17:11 schreef Roomsnoes het volgende:
Wat klinkt dat goed Nanukerst! Wat vind hij er zelf van?
Ik houd mijn hart vast voor groep 5/2e klas hier. Ze zeiden tegen haar dat de eeste vooral leren naar school gaan was (nieuwe kinderen, nieuwe regels, nieuw op school) dus nu heeft ze grootse verwachtingen van groep 5/2e klas. Ze wil meer eortels leren dan tm 64. De rest van de klas zit op plussen/minnen tm 12.
O zit hier gelukkig in een betere flow hier. Ze heeft het Nederlands weer ineens te pakken en heeft daar een fijne uitdaging aan. Net zelf ijsjes gekocht. «Ikke wille glaag twej skattekistjes». Zo stoer
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |