abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 24 maart 2021 @ 09:20:55 #126
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_198661571
Ik ben ook wel blij met onze school (vrije school). Er was wat discussie of N naar de eerste klas mocht, want ze is van augustus. Nu is wel duidelijk dat ze cognitief en sociaal echt wel door moet en dat er ook compacten en plusklas mogelijk was e.d. In andere opzichten is ze nog best wel jong. Juf gaf als voorbeeld dat N vaak wil kliederen (sensopathisch spel) noemde ze het), bijv. bij het knutselen smeert ze zichzelf onder de lijm en bij het verven smeert ze haar handen in, graven in de zandbak etc. In plaats van dat ze dan zegt 'de werkhouding is niet goed, ze moet leren netjes werken en spelen volgens haar eigen leeftijd', zegt ze 'het is belangrijk dat de N de komende maanden deze behoefte nog kan volgen, omdat ze dat in de eerste klas minder zal kunnen doen'. Dat vind ik dus wel mooi :)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_198661941
Fijn die goede gesprekken! Het is mooi als het kind gezien wordt.

Hier leek het goed te gaan, maar knalde het 2 weken geleden opeens. Hij vroeg zich af waarom hij naar school moest, tot het punt dat hij zich afvroeg waarom hij nog op de wereld was. Juf heeft dit wel serieus opgepakt gelukkig. Afgelopen week gesprek met IB en juf om even te kijken of we dezelfde ideeen hebben. Nu gaan ze overleggen met de plusklasjuf en waarschijnlijk de orthopedagoog van die groep.
Het blijft wel lastig. Hij wil bijv wel graag dingen weten, maar dingen leren dat wil hij liever niet. En hij komt steeds meer tegen dat toch niet automatisch zijn hoofd invliegt. Vaak omdat opdrachten wat complexer zijn en hij geen overzicht heeft, of omdat het doel zijn interesse niet heeft. (al blijkt achteraf vaak dat het toch wel leuk was). Het doel is in ieder geval te zorgen dat hij de schoolse vaardigheden als leren en doorzetten de komende 2,5 jaar bij deze juf goed gaat ontwikkelen. In ieder geval "klaar" afleveren voor de middelbare. Gelukkig kan hij lang bij deze juf blijven.

Hij blijkt ook dingen al als herhaling te zien 5 minuten na de 1e les. Standaard hebben ze maandag een startles en dan woensdag een vervolgles. Dat ziet hij al als herhaling, omdat hij het na die eerste les allemaal wel snapt. Maar als dat al voelt als herhaling, dan zijn de rijtjes sommen voor de automatisering (nodig voor de tafels), helemaal drama. Die vervolglessen mag hij soms ook wel overslaan, maar als het dan niet lukt loopt hij vast in een jankbui.

Cognitief is hij ver genoeg, wordt hij ook nog extra getest deze weken, maar qua schoolse vaardigheden/sociaal emotioneel jong. Dat is hij qua leeftijd ook, dat valt extra op in een 6/7/8 groep als jongste groep 6-er van eind december.
pi_198661996
Fij dat het bij jullie allemaal zo goed gaat!

Ik ben stiekem wel een beetje jaloers.
Js is vorige week en gisteren naar huis gestuurd omdat hij langdurig verkouden is, ondanks een negatieve test 2 weken geleden.
En gisteren had de juf tegen hem gezegd, ach je kan school toch wel missen dus ga naar huis.

En hij wil al niet naar school, na de les (wel op het plus niveau) gaat hij lezen omdat hij niet weet wat hij moet doen. En juf heeft geen tijd om hem te helpen op te starten..

Bah, ik weet het gewoon even niet meer.
Sorry dat moest ik even kwijt
pi_198662182
@Loj, dat lijkt me ook niet de bedoeling. Daar zou ik geloof ik wel ergens iets van zeggen. Als juf het niet kan, dan moet ze iemand vinden die dat wel kan. (dat zegt D's juf ook, ze geeft toe dat ze hulp nodig heeft bij dit kind). De basis zou moeten zijn dat een kind tevreden naar school gaat. Het hoeft niet perse te huppelen, maar wel doorsnee-positief. Al is het maar voor de sociale ontwikkeling.

Is er geen IB-er of directeur die je aan de mouw kunt trekken?
pi_198681030
Dank je deepfreeze.

Ik heb gisteren de directeur gebeld na je berichtje.. ik had dat zetje even nodig.
Het vervelende is dat er geen ib’er is voor groep 3... ze krijgen de vacatures maar niet ingevuld. Maar ja dat moet ik inderdaad niet zien als mijn probleem.

Js mocht vanaf vandaag weer gewoon naar school (van de directeur) en ze zou met de leerkrachten erover praten. Dus kreeg ik gisteren een heel kort mailtje, ik citeer:
Ik ga met Js de plusweektaak nogmaals bespreken zodat hij het zelf kan. Laten we in de week van 19 april een afspraak maken, wanneer kunnen jullie?

Duidelijk op haar teentjes getrapt.

En om het verhaal helemaal leuk te maken: zijn broer is ziek met koorts, dus hij mag nog niet naar school. Dus we gaan vanmiddag een rondje teststraat doen (en dan toch ook maar weer Js).
pi_198686750
Wat jammer dat er niemand is die dat op kan pakken.. Is er ook niet een onderwijs assistent die even met hem kan gaan zitten?

Zo'n plustaak is leuk, maar het heeft vaak toch wel begeleiding nodig. Of juist, omdat ze eindelijk iets op niveau tegen komen en echt moeten leren/leren en doorzetten..

Die afspraak zou ik zeker maken, en aangeven dat je eerder iets terugkoppelt als dat nodig mocht zijn ;)
  donderdag 25 maart 2021 @ 17:15:44 #132
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_198686922
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 17:05 schreef Deepfreeze het volgende:

Zo'n plustaak is leuk, maar het heeft vaak toch wel begeleiding nodig. Of juist, omdat ze eindelijk iets op niveau tegen komen en echt moeten leren/leren en doorzetten..

Dat ging/gaat hier ook wel eens mis. Hij haakt zelf snel af als het niet meteen lukt. En als er dan geen begeleiding bij zit... Tja.. Dan is hij er klaar mee.

Maar hij gaat graag naar school en leeft een beetje in zijn eigen wereldje en is geen stoorzender dus dan laat iedereen het een beetje op zijn beloop.
pi_198698233
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 17:15 schreef Kyara het volgende:

[..]

Dat ging/gaat hier ook wel eens mis. Hij haakt zelf snel af als het niet meteen lukt. En als er dan geen begeleiding bij zit... Tja.. Dan is hij er klaar mee.

Maar hij gaat graag naar school en leeft een beetje in zijn eigen wereldje en is geen stoorzender dus dan laat iedereen het een beetje op zijn beloop.
Dat had mijn oudste ook. Iedereen was tevreden met hoe het ging. Juf compacte zijn rekenwerk wat in, zodat hij tijd had om te dromen O+
  vrijdag 26 maart 2021 @ 18:36:05 #134
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_198703643
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 11:58 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Dat had mijn oudste ook. Iedereen was tevreden met hoe het ging. Juf compacte zijn rekenwerk wat in, zodat hij tijd had om te dromen O+
Hebben jullie het verder ook gewoon zo gelaten? En is hij daardoor nog tegen dingen aangelopen?
  zaterdag 27 maart 2021 @ 08:35:50 #135
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198711305
quote:
0s.gif Op donderdag 25 maart 2021 17:15 schreef Kyara het volgende:

[..]

Dat ging/gaat hier ook wel eens mis. Hij haakt zelf snel af als het niet meteen lukt. En als er dan geen begeleiding bij zit... Tja.. Dan is hij er klaar mee.

Maar hij gaat graag naar school en leeft een beetje in zijn eigen wereldje en is geen stoorzender dus dan laat iedereen het een beetje op zijn beloop.
Maar wordt hij wel op niveau aangesproken? Gaat hij wel eens door de leerkuil heen? Of is hij onwijs aan het onderpresteren?
pi_198712186
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 maart 2021 18:36 schreef Kyara het volgende:

[..]

Hebben jullie het verder ook gewoon zo gelaten? En is hij daardoor nog tegen dingen aangelopen?
Hij had die ruimte ook nodig om de sociale prikkels aan te kunnen. Hij kon ook leren door te mogen kijken wat anderen sociaal gezien deden.

Wel kreeg hij van juf af en toe het werk dat de plusklaskinderen meekregen van hun klas. In groep 6 had hij nog extern een plusles voor meerbegaafde kinderen. Dat was op een middelbare school. Groep 7&8 hadden ze in school een uurtje buiten de klas met pluswerk taal of rekenen.

Nu zit hij in de 2VWO. Merk nog steeds dat de prikkels hem beinvloeden, zijn cijfers waren in de lockdowns een stuk beter. Maar het gaat net goed qua vakken
enn hij heeft toffe vrienden in deze klas. Het blijft een dromer, introvert, maar wel blij. (Tenzij er een puberbui voorbij waait. :P )

Dus echt problemen heeft hij er niet mee gehad. Maar dat is ook de mazzel van goede vrienden maken in een vriendelijke brugklas.
  zaterdag 27 maart 2021 @ 10:34:07 #137
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_198712602
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 08:35 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Maar wordt hij wel op niveau aangesproken? Gaat hij wel eens door de leerkuil heen? Of is hij onwijs aan het onderpresteren?
De plusklas is gestopt. Hij krijgt wel pluswerk. Taal is ook met pluswerk te makkelijk maar daarin zijn geen mogelijkheden voor verdieping /versnellen. Dan wordt het weer op rekenen gegooid en dat hij daar tekort schiet op tempo. Daar heeft hij de balen van. En extra pluswerk wordt aangeboden in de vorm van rekenen.

Ik heb het idee dat als het extra plus lwerk gericht is op rekenen. En als dat je ding niet/minder is dan snap ik wel dat hij afhaakt.

Inmiddels ook bezig met een leerweb en dat vindt hij wel tof.

Wel of geen pluswerk, wel of niet hoogbegaafd, dat maakt me niet uit. Maar waar ik bang voor ben is dat hij afhaakt als hij er iets van moeite voor moet doen omdat het gros hem allemaal wel aan komt waaien. En ik vrees dat hij zichzelf dan nog wel een keer tegenkomt.
  zaterdag 27 maart 2021 @ 10:35:14 #138
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_198712619
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 10:03 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Hij had die ruimte ook nodig om de sociale prikkels aan te kunnen. Hij kon ook leren door te mogen kijken wat anderen sociaal gezien deden.

Wel kreeg hij van juf af en toe het werk dat de plusklaskinderen meekregen van hun klas. In groep 6 had hij nog extern een plusles voor meerbegaafde kinderen. Dat was op een middelbare school. Groep 7&8 hadden ze in school een uurtje buiten de klas met pluswerk taal of rekenen.

Nu zit hij in de 2VWO. Merk nog steeds dat de prikkels hem beinvloeden, zijn cijfers waren in de lockdowns een stuk beter. Maar het gaat net goed qua vakken
enn hij heeft toffe vrienden in deze klas. Het blijft een dromer, introvert, maar wel blij. (Tenzij er een puberbui voorbij waait. :P )

Dus echt problemen heeft hij er niet mee gehad. Maar dat is ook de mazzel van goede vrienden maken in een vriendelijke brugklas.
Aah fijn dat dat zo goed uitpakt O+
  zaterdag 27 maart 2021 @ 20:27:39 #139
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198722349
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 10:34 schreef Kyara het volgende:

[..]

De plusklas is gestopt. Hij krijgt wel pluswerk. Taal is ook met pluswerk te makkelijk maar daarin zijn geen mogelijkheden voor verdieping /versnellen. Dan wordt het weer op rekenen gegooid en dat hij daar tekort schiet op tempo. Daar heeft hij de balen van. En extra pluswerk wordt aangeboden in de vorm van rekenen.

Waarom niet?

Wat betreft werktempo: dat krijgen we ook hier al jaren te horen over Sticker. Afgelopen week tijdens een gesprek met school legde de HB-specialist uit dat een laag werktempo iets anders is dan een lage verwerkingssnelheid, en dat veel scholen/leerkrachten dat onderscheid (begrijpelijkerwijs) niet goed kunnen maken. Met soms vervelende gevolgen: dat er wordt gedacht dat het gebrek aan tempo iets zegt over het begrijpen van de stof en een kind minder uitdaging aangeboden krijgt, waardoor het onderwijs juist nog minder passend wordt gemaakt (en een kind nog minder gemotiveerd is, waardoor het nog trager werkt, en de cirkel is rond :+ )
pi_198727972
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 10:34 schreef Kyara het volgende:

[..]


Wel of geen pluswerk, wel of niet hoogbegaafd, dat maakt me niet uit. Maar waar ik bang voor ben is dat hij afhaakt als hij er iets van moeite voor moet doen omdat het gros hem allemaal wel aan komt waaien. En ik vrees dat hij zichzelf dan nog wel een keer tegenkomt.
Dit echt helemaal, ik kon het nooit zo goed verwoorden (stom he), maar gewoon echt precies dit.
  zondag 28 maart 2021 @ 09:30:19 #141
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_198728078
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 20:27 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Waarom niet?

Wat betreft werktempo: dat krijgen we ook hier al jaren te horen over Sticker. Afgelopen week tijdens een gesprek met school legde de HB-specialist uit dat een laag werktempo iets anders is dan een lage verwerkingssnelheid, en dat veel scholen/leerkrachten dat onderscheid (begrijpelijkerwijs) niet goed kunnen maken. Met soms vervelende gevolgen: dat er wordt gedacht dat het gebrek aan tempo iets zegt over het begrijpen van de stof en een kind minder uitdaging aangeboden krijgt, waardoor het onderwijs juist nog minder passend wordt gemaakt (en een kind nog minder gemotiveerd is, waardoor het nog trager werkt, en de cirkel is rond :+ )
Geen idee. Ik heb dat niet meer gevraagd omdat ik me weer overruled voelde omdat rekenen minder ging.

Hier zit het werktempo vooral in slecht automatiseren dus tafels uitrekenen ipv opdreunen. En geen bal snappen van al die tussenstappen maar die je wel op moet schrijven anders kun je niet verder.
  zondag 28 maart 2021 @ 09:36:53 #142
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_198728147
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 maart 2021 10:34 schreef Kyara het volgende:

[..]


Wel of geen pluswerk, wel of niet hoogbegaafd, dat maakt me niet uit. Maar waar ik bang voor ben is dat hij afhaakt als hij er iets van moeite voor moet doen omdat het gros hem allemaal wel aan komt waaien. En ik vrees dat hij zichzelf dan nog wel een keer tegenkomt.
Heel herkenbaar. Dat hadden we hier met R ook. Drama. 'Want als hij nou gewoon even de moeite nam om naar meester of juf te luisteren dan had hij het zo door'

En dat was hier het dubbele. Dat kan hij gewoon niet. Maar hij zit nu in groep 7 en het lukt hem steeds beter om daarin te groeien.

Overigens, dat is de leerkuil. Voor velen van u zeer herkenbaar

♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_198728224
quote:
88s.gif Op zondag 28 maart 2021 09:36 schreef Vlinder het volgende:

[..]

Heel herkenbaar. Dat hadden we hier met R ook. Drama. 'Want als hij nou gewoon even de moeite nam om naar meester of juf te luisteren dan had hij het zo door'

En dat was hier het dubbele. Dat kan hij gewoon niet. Maar hij zit nu in groep 7 en het lukt hem steeds beter om daarin te groeien.

Overigens, dat is de leerkuil. Voor velen van u zeer herkenbaar

[ afbeelding ]
Wat een goed duidelijk plaatje ^O^
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_198728286
Ik googelde gisteren op 'leerkuil', want had er nog nooit van gehoord (dus dank Nanukerst en Vlinder _O_ ), maar inderdaad een goed plaatje zeg!

Als ik het goed begrijp, gebruik je dit dus om kinderen uit te leggen hoe leren zou moeten voelen, toch?
Is er een leeftijd vanaf wanneer dit 'werkt', of zou dat bij kleuters ook al kunnen werken?
♥ Minion ♥ mei 2015
♥ Pitbull ♥ dec 2017
pi_198729735
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 09:52 schreef twist02 het volgende:
Ik googelde gisteren op 'leerkuil', want had er nog nooit van gehoord (dus dank Nanukerst en Vlinder _O_ ), maar inderdaad een goed plaatje zeg!

Als ik het goed begrijp, gebruik je dit dus om kinderen uit te leggen hoe leren zou moeten voelen, toch?
Is er een leeftijd vanaf wanneer dit 'werkt', of zou dat bij kleuters ook al kunnen werken?
Sjaak begrijpt het al (maar vindt het vooral stom om er doorheen te gaan).

Daarnaast lezen we nu samen ‘Ben jij een cheetah?’ en dat gaat over onderpresteren, faalangst en alle andere thema’s die bij hb-kinderen spelen. Dat geeft Sjaak echt inzicht en mij ook in hoe hij denkt. Vind ik echt een aanrader!
pi_198730650
Ja! Ben jij een Cheetah biedt ik ook ook altijd aan bij mijn plusklasjes. Als “cheetah” niet aansluit bij zijn belevingswereld vind ik fixie en growie ook een aanrader Cactus :)

Nu de plusklasjes (ivm met het mengen van cohorten) bij ons momenteel niet door mogen gaan ben ik nu druk bezig met passend compacten. Vooral ook kinderen met een laag werktempo. Ik vind dat echt leuk, individueel passend bij het kind en werkbaar voor de juf :)
  zondag 28 maart 2021 @ 22:28:38 #147
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198743504
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 09:52 schreef twist02 het volgende:
Ik googelde gisteren op 'leerkuil', want had er nog nooit van gehoord (dus dank Nanukerst en Vlinder _O_ ), maar inderdaad een goed plaatje zeg!

Als ik het goed begrijp, gebruik je dit dus om kinderen uit te leggen hoe leren zou moeten voelen, toch?
Is er een leeftijd vanaf wanneer dit 'werkt', of zou dat bij kleuters ook al kunnen werken?
Ja, vooral dat het normaal is om frustratie te ervaren wanneer je iets niet kunt en dat het loont om juist dan door te zetten. Geen idee of kleuters er al iets mee kunnen!
pi_198746942
We hebben met D die leerkuil ook wel af en toe besproken. Vanaf dat hij een jaar of 6 is tot nu. Hij snapt hem ook wel. Maar op het moment dat hij onderin zit, is de emotie zo hoog, dat hij er niet goed zelfstandig uit kan komen. Het wordt wel beter met de leeftijd, dat wel. Maar nog niet zo hard als je van een groep 6-er zou verwachten.
  maandag 29 maart 2021 @ 10:00:20 #149
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198747021
Iemand hier op enige manier ervaring met online verrijkingsprojecten? Zoals bijvoorbeeld https://www.laluna-learningadventures.nl/modules

Afgelopen week weer gesprek met school over Sticker: hij werkt nu in spelling midden groep 6, rekenen begin groep 6, AVI eind groep 6, en taal groep 5 (hij zit in groep 4). En dat gaat allemaal prima, maar we moeten dus een plan gaan maken voor hoe we de komende jaren doorkomen. Online projecten waarbij de leerkracht er niet voortdurend bovenop hoeft te zitten - omdat de aanbieder van de projecten ook begeleiding biedt, dit is bij de prijs inbegrepen - lijkt me voor school ook een werkbare situatie.
pi_198747494
Sjaak liet me zaterdag versteld staan O+
Hij was iets aan het doen en hij zei ineens: “ik word hier een beetje boos van!” Daarna was hij ook nog te sturen om even pauze te nemen en na te denken over zijn volgende stap *O*
Ik vond het zó knap! Er vloog niets door de kamer, er werd niet gehuild of geschreeuwd *O*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')