abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196777947

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)

Nederland:

RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames (en IC-opnames)
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente.

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Verzameling alle NL cijfers
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte! Blijf thuis!

Routekaart:

Handige kaart voor covid en andere aandoeningen:

Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Artikelen over (niet-)medische mondkapjes
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 0% gewijzigd door capricia op 17-12-2020 08:51:45 ]
  donderdag 17 december 2020 @ 02:46:05 #2
492776 Uizichtloos
We leven in een maatschappij
pi_196778003
Nee dank je
pi_196778015
of wat te vreten, bedankt
  donderdag 17 december 2020 @ 07:30:32 #4
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_196778467
Is misselijkheid (heb ik sinds een paar dagen) een gebruikelijk verschijnsel bij corona? Er is wel een drukkend gevoel op de keel aanwezig.

Geen idee of een coronatest zinvol zou zijn, of dat er toch wat anders achter zit. Ik ben wel moe, en adem al een paar weken zwaar (niet heel snčl). De vermoeidheid komt vaker voor, maar voorheen niet in combinatie met zwaar en duidelijk hoorbaar ademen. Soms komt er een klein beetje - niet heel veel - zout smakend slijm naar boven. Smaak en reuk zijn nog gewoon aanwezig. Eten lukt ook nog gewoon.

De saturatiemeter (zo'n knijpertje dat je op je vinger moet zetten) geeft keurig netjes een zuurstofpercentage van 97/98 % aan.

De misselijkheid met dat drukkende gevoel op de keel had ik twee jaar terug ook, en toen bleek m'n schildklier veel te snel (volgens de meest recente meting van halverwege dit jaar was het op dát moment btw genezen), maar het algehele gevoel is nu toch anders. Toen viel ik af, bij een normaal eetpatroon, maar op de weegschaal zie ik nú nog niks geks. Eten ging toen ook moeilijker.
pi_196778484
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 07:30 schreef Eightyone het volgende:
Is misselijkheid (heb ik sinds een paar dagen) een gebruikelijk verschijnsel bij corona? Er is wel een drukkend gevoel op de keel aanwezig.

Geen idee of een coronatest zinvol zou zijn, of dat er toch wat anders achter zit. Ik ben wel moe, en adem al een paar weken zwaar (niet heel snčl). De vermoeidheid komt vaker voor, maar voorheen niet in combinatie met zwaar en duidelijk hoorbaar ademen. Soms komt er een klein beetje - niet heel veel - zout smakend slijm naar boven. Smaak en reuk zijn nog gewoon aanwezig. Eten lukt ook nog gewoon.

De saturatiemeter (zo'n knijpertje dat je op je vinger moet zetten) geeft keurig netjes een zuurstofpercentage van 97/98 % aan.

De misselijkheid met dat drukkende gevoel op de keel had ik twee jaar terug ook, en toen bleek m'n schildklier veel te snel (volgens de meest recente meting van halverwege dit jaar was het op dát moment btw genezen), maar het algehele gevoel is nu toch anders. Toen viel ik af, bij een normaal eetpatroon, maar op de weegschaal zie ik nú nog niks geks. Eten ging toen ook moeilijker.
Waarom niet gewoon voor de zekerheid testen?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_196778497
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 07:30 schreef Eightyone het volgende:

Test klaar.
  donderdag 17 december 2020 @ 07:40:14 #7
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_196778504
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 07:35 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Waarom niet gewoon voor de zekerheid testen?
Ik denk er ook weleens aan, maar er zijn in het verleden vaker vage klachten geweest zonder dat er iets uit kwam, en heb daardoor wel een bepaalde reputatie. Of ik doorverwezen ga worden is maar de vraag.

Toen ik verleden jaar terloops aanhoudende vermoeidheid aanstipte, tijdens een afspraak die eigenlijk voor iets anders bedoeld was, was het ook van 'ach, je hebt best wat onder de leden' (ik heb sowieso diabetes type 1). Leer ermee leven, zeg maar. Daarmee was de kous af.
pi_196778508
Ik snap dat niet hoor. Zoveel mensen met vage klachtjes en dan niet even de moeite nemen om een testje te doen. Doe een test en dan weet je het zeker.
pi_196778510
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 07:40 schreef Eightyone het volgende:

[..]

Ik denk er ook weleens aan, maar er zijn in het verleden vaker vage klachten geweest zonder dat er iets uit kwam, en heb daardoor wel een bepaalde reputatie. Of ik doorverwezen ga worden is maar de vraag.

Toen ik verleden jaar terloops aanhoudende vermoeidheid aanstipte, tijdens een afspraak die eigenlijk voor iets anders bedoeld was, was het ook van 'ach, je hebt best wat onder de leden' (ik heb sowieso diabetes type 1). Leer ermee leven, zeg maar. Daarmee was de kous af.
Ja snap het hoor. Maar zeker met keelklachten zou ik gewoon even langsrijden. Is echt zo gebeurd.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_196778533
quote:

[..]

Als ze zo laks reageren, is overstappen naar een andere huisarts dan geen optie?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_196778556
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 00:41 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

We hebben een heel subforum gewijd aan samenzweringen en what ifs en daar hoort die discussie thuis. Sorry.
Er is hier ook een SC en daar trek jij je ook bar weinig van aan. Enige wat je nog kan zeggen is dat de meningen waar jij niet op zit te wachten WEL ontopic zijn.
Go hard or go home
pi_196778565
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2020 07:40 schreef quirina het volgende:
Ik snap dat niet hoor. Zoveel mensen met vage klachtjes en dan niet even de moeite nemen om een testje te doen. Doe een test en dan weet je het zeker.
Sommige mensen zijn nu zelfs bang voor een wattenstaafje. :')
pi_196778567
quote:
Noodopvang kinderdagverblijven wordt te druk: ‘Te veel ouders hebben cruciaal beroep’
De noodopvang voor kinderen van ouders met een cruciaal beroep schiet zijn doel voorbij. Dat zeggen scholen en kinderopvangorganisaties in de regio. Ouderparen met ‘slechts’ één cruciaal beroep wordt dringend verzocht de opvang zelf te regelen.
https://www.ad.nl/rotterd(...)aal-beroep~aa96123d/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_196778581
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 00:43 schreef Vasilevski het volgende:
Oh ja, nog nieuws van onze vroege prikkers aan de overkant: Engeland heeft 4 weken lockdown gehad van begin november tot begin december. Nu zit Londen en een groot deel van het noorden alweer in 'Tier 3', vergelijkbaar met de gedeeltelijke lockdown die wij tot voor kort hadden. En de besmettingscijfers zien er zo uit:

[ afbeelding ]

Zoals op meer plekken met 'enkele weken' lockdown: wel een daling in de cijfers, maar community-spread gaat door. Na versoepeling stijgt alles alleen maar sneller richting het oude niveau. Ongetwijfeld ook door meer testen trouwens.

Buiten Scandinavië moet je in Europa sowieso wel met een lampje zoeken om een grafiek te vinden die niet min of meer deze lijn volgt.

In Wales hadden ze al eerder een 'korte, zware lockdown' in oktober-november. Zij gaan na de kerst wederom 3 weken totaal dicht.

Maar goed hier gaan we het natuurlijk helemaal anders doen en kunnen we na 19 januari lekker gaan dansen met het virus.
Vind dit zo om te janken als ik dit lees.
Go hard or go home
  donderdag 17 december 2020 @ 07:58:45 #15
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196778589
Ja, korte hevige lockdowns zijn bewezen succesvol. Zelfs zo succesvol dat wij er eind februari gewoon nog een gaan doen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_196778652
quote:
Er word idd goed gebruik ( misbruik) van gemaakt.
Ook door werkgevers die meteen rond gingen vragen bij medewerkers of hun partner een vitaal beroep heeft zodat ze toch naar kantoor/werkvloer kunnen komen.
Er zijn ook mensen die juist hun kind naar de noodopvang brengen omdat thuiswerken met de kinderen erbij niet te doen is.
pi_196778686
quote:

[..]

Je hoeft niet te worden doorverwezen voor een test.
pi_196778714
Nieuwe dag, nieuwe kans om weer iets te verprutsen *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_196778721
Boeiend artikel. Waarom de vaccins niet het gouden redmiddel zijn de komende maanden/jaar

https://www.groene.nl/artikel/groen-licht-en-dan
pi_196778733
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 08:22 schreef StateOfMind het volgende:
Nieuwe dag, nieuwe kans om weer iets te verprutsen *O*
Zo lang ze niet vaccineren kan dat ook niet misgaan.
Go hard or go home
  donderdag 17 december 2020 @ 08:29:53 #21
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_196778753
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 07:58 schreef Janneke141 het volgende:
Ja, korte hevige lockdowns zijn bewezen succesvol. Zelfs zo succesvol dat wij er eind februari gewoon nog een gaan doen.
Ja maar testbeleid faalde, dat was de reden dat de lockdown van maart-juni niet heet gewerkt!!!! :(
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_196778760
Maar wat werkt dan wel??
Go hard or go home
  donderdag 17 december 2020 @ 08:32:29 #23
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_196778770
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 08:31 schreef Noek het volgende:
Maar wat werkt dan wel??
Doelgroepenbeleid, en de mensen die gezond zijn immuniteit laten opbouwen.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_196778774
Sommige bedrijven.....bij mijn broer op het werk zijn 3 man maandag ziek naar huis gegaan. Nu hebben de collega's op de werkvloer via via moeten horen dat 1 sowieso positief getest is. Vanuit de leiding geen enkel seintje gekregen omdat ze waarschijnlijk bang zijn dat mensen nu eerder thuis gaan blijven als ze klachten hebben.
pi_196778778
quote:
7s.gif Op donderdag 17 december 2020 08:32 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Doelgroepenbeleid, en de mensen die gezond zijn immuniteit laten opbouwen.
En wat is dan het beleid?
Een doelgroep afschermen is onmogelijk, vooral de doelgroep die zorg nodig heeft. Hoe gaat we/ze dit oplossen?
Go hard or go home
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')