Het is wel een feit dat CDA een ouderen partij is. Grote kans dat op stemmers die 10 jaar geleden CDA hebben gestemd inmiddels een tuintje groeit.quote:Op vrijdag 11 december 2020 22:08 schreef Hanca het volgende:
Ja, 2002, 2003 en 2006 boven de 40 zetels, dan ben je nu echt niet plotseling een kansloze partij. Voor heel veel mensen is het CDA gewoon een optie.
Net als de PvdA, die wordt ook wel eens afgeschreven terwijl die in 2012 nog 38 zetels haalden en de Europese Verkiezingen wonnen.
Ja. Dat is ook onderdeel van hun problemen.quote:Op vrijdag 11 december 2020 22:12 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Het is wel een feit dat CDA een ouderen partij is. Grote kans dat op stemmers die 10 jaar geleden CDA hebben gestemd inmiddels een tuintje groeit.
Een paar, wellicht. Maar echt niet op 10 zetels van toen. Ze hadden er 44, he, dat is nu gewoon enorm. Het grootste deel daarvan zit nu gewoon bij VVD en kan ook zo weer terug als Rutte weg is.quote:Op vrijdag 11 december 2020 22:12 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Het is wel een feit dat CDA een ouderen partij is. Grote kans dat op stemmers die 10 jaar geleden CDA hebben gestemd inmiddels een tuintje groeit.
Maar dat laatste vond hij altijd al. Als Hoekstra kandidaat was geweest, was Omtzigt dat nooit geworden.quote:Op vrijdag 11 december 2020 22:15 schreef Heph844 het volgende:
Ik had wel te doen met Omtzigt net voor de camera's van Nieuwsuur. Verliest eerst nipt van De Jonge (al dan niet in een onzuivere procedure) en moet dan achter De Jonge gaan staan. Dan treedt De Jonge af en moet je verkondigen dat je Hoekstra de beste keuze vindt
Dat is wel een lastige. Dan moet het CDA nog wel echt iets doen aan hun imago en profiel. Met christendemocratie kunnen steeds minder mensen zich identificeren, dus daar moet iets gemoderniseerd worden.quote:Op vrijdag 11 december 2020 22:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een paar, wellicht. Maar echt niet op 10 zetels van toen. Ze hadden er 44, he, dat is nu gewoon enorm. Het grootste deel daarvan zit nu gewoon bij VVD en kan ook zo weer terug als Rutte weg is.
Ik denk juist dat ze een hele grote groep nieuwe kiezers gaan bedienen. Het CDA biedt het midden dat veel mensen zoeken. Niet de focus op de BV Nederland, niet het overdreven links van D66, GL en PVDA en niet het overdreven Christelijke van CU en SGP. Wel het sociale aspect en ruimte voor het gezin.quote:Op vrijdag 11 december 2020 22:12 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Precies, dat bedoel ik. In 2012 stemde ik nog PvdA omdat ik niet wilde dat de VVD de grootste werd. Daarna ging het mis voor PvdA omdat ze hun roots verwaarloosden en zich lieten inpakken door Rutte.quote:Op vrijdag 11 december 2020 22:20 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat is wel een lastige. Dan moet het CDA nog wel echt iets doen aan hun imago en profiel. Met christendemocratie kunnen steeds minder mensen zich identificeren, dus daar moet iets gemoderniseerd worden.
Helemaal met jou eens, maargoed ik ben een CDA-fanboyquote:Op vrijdag 11 december 2020 22:21 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Ik denk juist dat ze een hele grote groep nieuwe kiezers gaan bedienen. Het CDA biedt het midden dat veel mensen zoeken. Niet de focus op de BV Nederland, niet het overdreven links van D66, GL en PVDA en niet het overdreven Christelijke van CU en SGP. Wel het sociale aspect en ruimte voor het gezin.
Veel jongeren zijn een stuk conservatiever dan hun ouders momenteel, ze moeten juist niet teveel vernieuwen. Men ziet christendemocratie als de oude normen en waarden die we deels verloren zijn en graag weer terug willen.quote:Op vrijdag 11 december 2020 22:20 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat is wel een lastige. Dan moet het CDA nog wel echt iets doen aan hun imago en profiel. Met christendemocratie kunnen steeds minder mensen zich identificeren, dus daar moet iets gemoderniseerd worden.
Denk ik ook. De C kan er wel af, maar het Democratisch Appel trekt echt wel kiezers. En denk ook nieuwe.quote:Op vrijdag 11 december 2020 22:21 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Ik denk juist dat ze een hele grote groep nieuwe kiezers gaan bedienen. Het CDA biedt het midden dat veel mensen zoeken. Niet de focus op de BV Nederland, niet het overdreven links van D66, GL en PVDA en niet het overdreven Christelijke van CU en SGP. Wel het sociale aspect en ruimte voor het gezin.
Veelal het meer behoudende type mens dat uiteindelijk wel moderniseert maar die er wel de meeste moeite mee hebbenquote:Op vrijdag 11 december 2020 21:59 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Welk publiek dan? CDA was altijd de partij van de boeren geloof ik. Maar verder?
deels mee eens. Maar die C kan er echt wel af hoor. Die trekt echt geen jeugdige kiezers.quote:Op vrijdag 11 december 2020 22:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Veel jongeren zijn een stuk conservatiever dan hun ouders momenteel, ze moeten juist niet teveel vernieuwen. Men ziet christendemocratie als de oude normen en waarden die we deels verloren zijn en graag weer terug willen.
Het aanspreken van conservatieve jongeren vraagt ook iets anders van het CDA dan ze nu doen. In imago is het nu net als PvdA een typische “boomer-partij”. Daar is echt nog wel wat werk aan de winkel om hun potentie als brede volkspartij weer waar te maken.quote:Op vrijdag 11 december 2020 22:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Veel jongeren zijn een stuk conservatiever dan hun ouders momenteel, ze moeten juist niet teveel vernieuwen. Men ziet christendemocratie als de oude normen en waarden die we deels verloren zijn en graag weer terug willen.
Eens. Normen, waarden en meer aandacht voor het gezinsleven zijn voor mij de belangrijkste punten (ik ben 28). De afgelopen tien jaar heeft het enkel om de BV Nederland gedraaid bij het CDA. Daarmee zijn alle problemen voor mijn generatie erg duidelijk geworden. Ik en veel anderen snakken naar wat meer sociaal beleid. Betaalbare woningen en een salaris waar je als starter gewoon van rond kunt komen bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 11 december 2020 22:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
I.c.m. met Omtzigt wel een zo'n beetje de enige die ex-Fvd'ers aan zich kan binden gok ik zo.quote:Op vrijdag 11 december 2020 22:46 schreef trein2000 het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)-cda-gevaar-voor-vvd
De Televaag heeft Hoekstra tot kandidaat-premier gebombardeerd.
Dat is natuurlijk slechts een clubje marginalen. Proberen die groep aan je te binden brengt overigens ook een flink risico mee. De normale achterban van het CDA heeft echt niks met dat boreale gedoe...quote:Op vrijdag 11 december 2020 22:50 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
I.c.m. met Omtzigt wel een zo'n beetje de enige die ex-Fvd'ers aan zich kan binden gok ik zo.
Klopt, maar met Hoekstra aan het roer heb je wel een eerste aanzet gedaan om van dat imago af te komen.quote:Op vrijdag 11 december 2020 22:36 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het aanspreken van conservatieve jongeren vraagt ook iets anders van het CDA dan ze nu doen. In imago is het nu net als PvdA een typische “boomer-partij”. Daar is echt nog wel wat werk aan de winkel om hun potentie als brede volkspartij weer waar te maken.
Van iemand die al jaren blind valt voor elke rechts-populistische pipo lijkt me dat geen erg relevante kwalificatie.quote:Op vrijdag 11 december 2020 23:07 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Klopt, maar met Hoekstra aan het roer heb je wel een eerste aanzet gedaan om van dat imago af te komen.
quote:Op vrijdag 11 december 2020 23:09 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Van iemand die al jaren blind valt voor elke rechts-populistische pipo lijkt me dat geen erg relevante kwalificatie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |