abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_197910174
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 16:48 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

oke, meerdere boeken maar wel van 1 schrijver ;)
en niet 66 boeken van meerdere schrijvers, dat is nog al een verschil ;)
Niet enkel van meerdere schrijvers, maar ook nog in andere tijdvakken. Maar ja, dat kan jij niet weten, je kent enkel de 130e uitgave van de Bijbel, of toch één althans.
  dinsdag 9 februari 2021 @ 18:20:10 #252
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_197911375
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 16:47 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Laat ik het dan misschien zo stellen dat het geloof in Jezus pas in is gegaan tijdens en na het leven van Jezus.

Er zit dus een verschil voor de periode voor Christus en de periode er na.
Iedereen die voor die periode leefde worden op een ander manier geoordeeld.
Maar ik denk wel op basis van een zeker Geloof in God.
Zoals de tekst uit Hebreeën 11 aangeeft.
[..]

Waar baseer jij dat op?
Ik haal toch telkens bijbel teksten aan die mijn punt bevestigen of niet?
Dan wil ik toch wel jou visie zien op de teksten die ik aan haal.
Dus graag jou bewijslast. :)
Ik baseer dat op jouw geloof in de hel als een plek waar mensen die niet in Jezus geloven naar toe gaan om eeuwig te lijden.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  dinsdag 9 februari 2021 @ 22:25:28 #253
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_197916931
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 18:20 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Ik baseer dat op jouw geloof in de hel als een plek waar mensen die niet in Jezus geloven naar toe gaan om eeuwig te lijden.
En het vervolgens heel vreemd vinden als het jou en mij maar niet lukt om in zo'n god te geloven.
pi_197921256
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 15:27 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Dan is dat misschien Aton of een ander geweest daarvoor dan mijn excuus. :)
Maar ik bedoel te zeggen dat die dus ook telkens terugvallen op 1 boek.
Hoewel de bijbel natuurlijk meerdere boeken zijn van meerdere schrijvers, dus ook weer niet helemaal te vergelijken.
Dat is het hele probleem met jou: jij leest niet. Alles wat hier tegen je wordt gezegd gaat volkomen langs je heen. Het is dus ook totale tijdsverspilling om met jou in discussie te gaan.

Je bent verder een aardige vent, maar je komt ontzettend goedgelovig over. Anders kan ik niet verklaren hoe je tot je uitspraken omtrent de bijbel komt.
pi_197924944
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 17:13 schreef ATON het volgende:

[..]

Niet enkel van meerdere schrijvers, maar ook nog in andere tijdvakken. Maar ja, dat kan jij niet weten, je kent enkel de 130e uitgave van de Bijbel, of toch één althans.
Dat het in verschillende tijdvakken is geschreven weet ik ook.
De bijbel is een verzameling boeken.
bijbel stamt af van het griekse of latijnse woord biblia waar ook het woord bibliotheek van dan komt.
Is eriets mis mee dat de boeken in verschillende tijdvakken geschreven zijn.

Ik ben benieuwd naar wat je hier mee wilt zeggen eigenlijk?

En hoezo ken ik alleen de 130e uitgave? :?
Ik begrijp niet echt wat je hier mee wilt zeggen.

Zegt dat dat de bijbel dan minder waar (gebeurd) is ofzo?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_197930026
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 14:08 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

bijbel stamt af van het griekse of latijnse woord biblia waar ook het woord bibliotheek van dan komt.

Ik heb je een boek aanbevolen. Toch maar eens lezen.
  donderdag 11 februari 2021 @ 09:16:11 #257
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_197939331
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 14:08 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Als er nu eens dit, en later weer dat staat, welke is dan waar? Er zijn zo onnoemelijk veel veranderingen aangebracht, vooral in het NT. Marcus 16, om maar eens een voorbeeld te noemen. Komt in de oudste manuscripten gewoon niet voor. Later ineens wel. Is het dan ineens ook waar?
pi_197943127
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 09:16 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Als er nu eens dit, en later weer dat staat, welke is dan waar? Er zijn zo onnoemelijk veel veranderingen aangebracht, vooral in het NT. Marcus 16, om maar eens een voorbeeld te noemen. Komt in de oudste manuscripten gewoon niet voor. Later ineens wel. Is het dan ineens ook waar?
Ik ben wel een noob op het gebied van de bijbel wetenschap, maar gaat het niet gewoon om de algemene boodschap van het NT? De grote lijn, de rode raad? Heb uw naaste lief als uzelf, liefde is het hoogste gebod, en zo verder. Ik ben wel benieuwd hoe christenen dit zien, doen de details er allemaal wel toe?
pi_197944240
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 09:16 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je doelt op Marcus 16 vers 9 t/m 20 ?
Dan moet je gaan nadenken over logische redenen waarom het niet in die manuscripten voorkomt, maar enkele manuscripten later wel.

Ik kwam net op zich wel een goed verklaring tegen die verondersteld dat er mogelijk iets gebeurd is met Petrus.
Je moet weten dat Marcus eigenlijk de notulist was van Petrus en dat dat bijbel boek dus grotendeels wellicht tot aan Marcus 16:8 de gedachtengoed was van Petrus, maar dat die terecht werd gesteld o.i.d. waardoor Marcus dus voor een bepaalde periode niks geschreven heeft, wat er dus voor gezorgd heeft dat de laatste verzen niet in die oudste manuscripten zijn gekomen, maar wel in latere.
Omdat het boek op dat moment nog niet klaar was en Marcus aan de hand van andere geschriften 1 en ander heeft aangevuld om het evangelie goed af te ronden.
Zie de volgende pagina.
Dat zou toch vrij plausibel kunnen zijn?
Dat er dus iets is tussengekomen waardoor Marcus het boek niet heeft kunnen afmaken en pas later deze heeft aangevuld?
https://www.zoeklicht.nl/artikelen/ongeloof+bij+de+apostelen_5746
I am a child of God
God is not dead.
pi_197944473
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 13:01 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ik ben wel een noob op het gebied van de bijbel wetenschap, maar gaat het niet gewoon om de algemene boodschap van het NT? De grote lijn, de rode raad? Heb uw naaste lief als uzelf, liefde is het hoogste gebod, en zo verder. Ik ben wel benieuwd hoe christenen dit zien, doen de details er allemaal wel toe?
Details zijn vooral voor de opbouw van de gemeente en opbouw van het persoonlijk geloof.
Maar ook dus de diepere betekenis van teksten te leren kennen.
Maar voor dat soort bijbels dingen heb je de Heilige Geest nodig, die doet ons de bijbelse woorden werkelijk verstaan.
Zolang de HG bij iemand niet levend gemaakt is (wat pas gebeurd bij het tot geloof komen) dan kun je veel teksten niet werkelijk begrijpen.

1 Korinthe 2:9 Maar het is zoals geschreven staat: Wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en in geen mensenhart is opgekomen, dat is wat God bereid heeft voor hen die Hem liefhebben.
10. Aan ons echter heeft God het geopenbaard door Zijn Geest. De Geest immers onderzoekt alle dingen, zelfs de diepten van God.
11. Want wie van de mensen kent de dingen van de mens dan de geest van de mens, die in hem is? Zo kent ook niemand de dingen van God dan de Geest van God.
12. En wij hebben niet ontvangen de geest van de wereld, maar de Geest Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen die ons door God genadig geschonken zijn.
13. Van die dingen spreken wij ook, niet met woorden die de menselijke wijsheid ons leert, maar met woorden die de Heilige Geest ons leert, om geestelijke dingen met geestelijke dingen te vergelijken.
14. Maar de natuurlijke mens neemt de dingen van de Geest van God niet aan, want ze zijn dwaasheid voor hem. Hij kan ze ook niet leren kennen, omdat ze geestelijk beoordeeld worden.
15. De geestelijke mens beoordeelt wel alle dingen, zelf echter wordt hij door niemand beoordeeld.
16. Want wie heeft de gedachten van de Heere gekend, dat hij Hem zal onderrichten? Maar wij hebben de gedachten van Christus.

Dit zijn dus dingen die uit het Geloof voort komen.
Het geloof red ons voor de eeuwigheid.
De rest vloeit voort uit het geloof en is dus tot opbouw van het persoonlijk geloof en de relatie met God.
Het wordt ook wel het wandelen met God genoemd en die gaan ook met ups en downs. De ene dag is de band sterker dan de andere dag.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 11 februari 2021 @ 14:44:09 #261
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_197944717
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 13:01 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Je noemt nu ook net de twee hoofdpunten die er naar mijn mening toe doen. De oude Grieken hadden dit trouwens al langer door, dus er is niets nieuws onder de zon.
pi_197944825
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 14:44 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Je noemt nu ook net de twee hoofdpunten die er naar mijn mening toe doen. De oude Grieken hadden dit trouwens al langer door, dus er is niets nieuws onder de zon.
De Upanishads zijn net zo oud als het boek Exodus en die zijn nog progressiever, in mijn ogen, dan het NT. Ongeveer 2700 jaar oud dus.
  donderdag 11 februari 2021 @ 14:55:56 #263
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_197944928
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 14:15 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je doelt op Marcus 16 vers 9 t/m 20 ?
Dan moet je gaan nadenken over logische redenen waarom het niet in die manuscripten voorkomt, maar enkele manuscripten later wel.

Ik kwam net op zich wel een goed verklaring tegen die verondersteld dat er mogelijk iets gebeurd is met Petrus.
Je moet weten dat Marcus eigenlijk de notulist was van Petrus en dat dat bijbel boek dus grotendeels wellicht tot aan Marcus 16:8 de gedachtengoed was van Petrus, maar dat die terecht werd gesteld o.i.d. waardoor Marcus dus voor een bepaalde periode niks geschreven heeft, wat er dus voor gezorgd heeft dat de laatste verzen niet in die oudste manuscripten zijn gekomen, maar wel in latere.
Omdat het boek op dat moment nog niet klaar was en Marcus aan de hand van andere geschriften 1 en ander heeft aangevuld om het evangelie goed af te ronden.
Zie de volgende pagina.
Dat zou toch vrij plausibel kunnen zijn?
Dat er dus iets is tussengekomen waardoor Marcus het boek niet heeft kunnen afmaken en pas later deze heeft aangevuld?
https://www.zoeklicht.nl/artikelen/ongeloof+bij+de+apostelen_5746
Ik heb het stuk gelezen. Direct bij de tweede zin gaat het al mis:

"Uit de mond van Petrus, die in Rome gevangen zat, heeft Marcus zijn evangelie opgeschreven."

Hoe komt de schrijver daar bij?? Kan hij dat onderbouwen? Ik heb nog nooit gehoord of gelezen dat Marcus door Petrus gedicteerd werd. De consensus onder Bijbelhistorici is dat Petrus zelfs nooit in Rome is geweest. Dat hij de eerste Paus is geweest is gewoon wishful thinking van de Roomse kerk. Meer niet.

In Handelingen komt Petrus nog een paar keer voor maar ineens verdwijnt hij heel abrupt uit het verhaal en daarna wordt er niets meer over hem geschreven. Wat erg vreemd is. Want volgens Jezus was hij de belangrijkste discipel. Waarom verdwijnt deze man vervolgens geruisloos op de achtergrond?
  donderdag 11 februari 2021 @ 14:57:01 #264
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_197944949
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 14:29 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Details zijn vooral voor de opbouw van de gemeente en opbouw van het persoonlijk geloof.
Maar voor dat soort bijbels dingen heb je de Heilige Geest nodig, die doet ons de bijbelse woorden werkelijk verstaan.
Zolang de HG bij iemand niet levend gemaakt is (wat pas gebeurd bij het tot geloof komen) dan kun je veel teksten niet werkelijk begrijpen.

Ik begrijp die teksten volkomen zonder de Heilige Geest. Er is een verschil tussen verstaan en geloven.
  donderdag 11 februari 2021 @ 14:58:22 #265
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_197944975
quote:
7s.gif Op donderdag 11 februari 2021 14:50 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

De Upanishads zijn net zo oud als het boek Exodus en die zijn nog progressiever, in mijn ogen, dan het NT. Ongeveer 2700 jaar oud dus.
Christenen doen het inderdaad graag voorkomen alsof Jezus revolutionaire gedachten had en iets volkomen nieuws introduceerde.

Exodus is niet zo oud overigens. Waarschijnlijk geschreven in de 7e eeuw voor Chr. Wel oud natuurlijk maar niet zo oud als het lijkt. (15e eeuw voor chr.)

[ Bericht 10% gewijzigd door hoatzin op 11-02-2021 15:10:58 ]
pi_197945117
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 14:29 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Ik denk dat je voor het werkelijk begrijpen van spirituele teksten een spirituele bril nodig hebt. Je leest de teksten vanuit een spiritueel wereldbeeld. Verder moet je vertrouwen op je intuïtie, vertrouw op inspiratie. Dat mag je geïnspireerd noemen door de Heilige Geest maar je kunt het ook zien als inspiratie door je onbewuste.

Wat echt telt in mijn ogen is leven naar de wet van de eenheid van het leven. Alles is 1, jij bent mij, ik ben alles. Als ik jou pijn doe doe ik mezelf pijn, karma is echt. Steel dus niet, lieg niet, doodt niet, verkracht niet, wees liefdevol naar de hele natuur. Zie de Upanishads. Het helpt als je gelooft dat de Geest Heilig is, maar je kunt ook als atheïst leven naar de eenheid des levens en zo gered worden en in de hemel belanden. Dat geloof ik nou eenmaal.

Het zal de meeste mensen wel bizar voorkomen maar dat interesseert me niks :P
  donderdag 11 februari 2021 @ 15:11:52 #267
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_197945170
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 15:07 schreef Libertarisch het volgende:
Wat echt telt in mijn ogen is leven naar de wet van de eenheid van het leven. Alles is 1, jij bent mij, ik ben alles. Als ik jou pijn doe doe ik mezelf pijn, karma is echt. Steel dus niet, lieg niet, doodt niet, verkracht niet, wees liefdevol naar de hele natuur. Zie de Upanishads. Het helpt als je gelooft dat de Geest Heilig is, maar je kunt ook als atheïst leven naar de eenheid des levens en zo gered worden en in de hemel belanden. Dat geloof ik nou eenmaal.
_O_ amen
pi_197945637
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 15:07 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ik denk dat je voor het werkelijk begrijpen van spirituele teksten een spirituele bril nodig hebt. Je leest de teksten vanuit een spiritueel wereldbeeld. Verder moet je vertrouwen op je intuïtie, vertrouw op inspiratie. Dat mag je geïnspireerd noemen door de Heilige Geest maar je kunt het ook zien als inspiratie door je onbewuste.

Het zal de meeste mensen wel bizar voorkomen maar dat interesseert me niks :P
Maar hoe zit het dan met de mensen die wel stelen, bedriegen, doden, verkrachten etc. etc.?
Komen die mensen dan niet in die hemel die jij schetst?
En heb jij vroeger niet wel eens een koekje of snoepje gepikt uit de snoep trommel van je moeder?
Of heb je wel eens een leugen(tje) verteld?
Dus ben jij dan niet ook gedoemt om verloren te gaan volgens je eigen relgels van eenheid en ben je dus niet gered voor die hemel?
I am a child of God
God is not dead.
pi_197946080
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 15:37 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Maar hoe zit het dan met de mensen die wel stelen, bedriegen, doden, verkrachten etc. etc.?
Komen die mensen dan niet in die hemel die jij schetst?

Ik geloof dat elke actie een gepaste tegenreactie veroorzaakt, goed of slecht. Dat kan in dit leven of een volgend leven.

quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 15:37 schreef sjoemie1985 het volgende:

Of heb je wel eens een leugen(tje) verteld?
Dus ben jij dan niet ook gedoemt om verloren te gaan volgens je eigen relgels van eenheid en ben je dus niet gered voor die hemel?
Ik heb volgens mij al wel betaald voor mijn fouten in dit leven. Wat er na de dood met mijn ziel gebeurd weet ik niet, maar ik hoop op nirvana.

[ Bericht 0% gewijzigd door Libertarisch op 11-02-2021 16:22:27 ]
pi_197946419
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 14:55 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik heb het stuk gelezen. Direct bij de tweede zin gaat het al mis:

"Uit de mond van Petrus, die in Rome gevangen zat, heeft Marcus zijn evangelie opgeschreven."

Hoe komt de schrijver daar bij?? Kan hij dat onderbouwen? Ik heb nog nooit gehoord of gelezen dat Marcus door Petrus gedicteerd werd. De consensus onder Bijbelhistorici is dat Petrus zelfs nooit in Rome is geweest. Dat hij de eerste Paus is geweest is gewoon wishful thinking van de Roomse kerk. Meer niet.

In Handelingen komt Petrus nog een paar keer voor maar ineens verdwijnt hij heel abrupt uit het verhaal en daarna wordt er niets meer over hem geschreven. Wat erg vreemd is. Want volgens Jezus was hij de belangrijkste discipel. Waarom verdwijnt deze man vervolgens geruisloos op de achtergrond?
Dat Petrus de eerste paus o.i.d. was daar heb ik ook bar weinig mij.
Ik vraag mij überhaupt af of petrus hier zelf ooit blij mee zou zijn geweest van wat hun doel was met de paus etc.
Het is een menselijk verzinsel en sowieso niet bijbels.

Verder heeft Petrus ook nog een 2 tal brieven geschreven. (misschien ook wel meer)
Maar misschien moet je dan toch wat beter onderzoek doen betreffende Marcus en petrus. ;)
Er was een eer innige vriendschapsband tussen die 2.
http://www.debijbelisuniek.nl/Wie%20is%20Marcus%20%20NBG.pdf
I am a child of God
God is not dead.
pi_197946469
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 16:04 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ik geloof dat elke actie een gepaste tegenreactie veroorzaakt, goed of slecht. Dat kan in dit leven of een volgend leven.
[..]

Ik heb volgens mij al wel betaald voor mijn fouten in dit leven. Wat er na de dood met mijn ziel gebeurd weet ik niet, maar ik hoop op nirvana.
Hoe weet je zo zeker dat jij betaald hebt voor je fouten in dit leven en hoe en waaraan heb je die betaald?
Jij geloofd dus dat je alleen een lichaam en ziel hebt of heb jij ook een geest?

Verder heb jij dus wel een geloof.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 11 februari 2021 @ 16:29:35 #272
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_197946504
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 16:27 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Hoe weet je zo zeker dat jij betaald hebt voor je fouten in dit leven en hoe en waaraan heb je die betaald?
Jij geloofd dus dat je alleen een lichaam en ziel hebt of heb jij ook een geest?

GeloofTTTTT!!!! Jij geloofTTTT!!!!
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_197946898
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 16:29 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

GeloofTTTTT!!!! Jij geloofTTTT!!!!
:O

Je mag ook gewoon inhoudelijk reageren en niet ineens binnen komen vallen als een taalnazi.
I am a child of God
God is not dead.
pi_197946923
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 16:27 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

De geest/psyche en het lichaam zijn een product van de fysieke wereld. De fysieke wereld is een uitdrukking van de Wereldgeest. Deze ziel is jouw werkelijke identiteit, maar de meeste mensen identificeren zich met hun lichaam en geest in plaats van hun ziel. Deze ziel kan eindeloos veel levens doorlopen maar het maximaal haalbare is unie met God, deze unificatie kan plaatsvinden nadat de ziel het lichaam heeft verlaten. Na de unie met God behaald te hebben kun je vrijwillig terugkeren naar een fysiek leven. Dit is wat ik geloof. Uiterst speculatief vanuit wetenschappelijk oogpunt maar de wereld is bijzonder genoeg ;)

Ik heb wel het 1 en ander aan ellende doorgemaakt en de kosten zijn betaald aan de Wereldgeest.
pi_197947100
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 14:44 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Hij zal vast Plato nog hebben gelezen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')