abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203768117
Lijstjes, leuk! Ik merk dat het bij mij heel erg ingekleurd is door de videobanden die ik thuis had vroeger. Héél lang hadden wij namelijk alleen maar de Professor compleet, en één band van Amerika, namelijk de aflevering waarin Bassie de reis wint. Op televisie werden de series natuurlijk regelmatig uitgezonden, dus ik heb vroeger wel alles gezien.

1. De Reis vol Verassingen; ik ben dus niet 'opgegroeid' met Japie & B2. De Baron vond ik in die serie echt fantastisch. Dat is eigenlijk de voornaamste reden om deze reeks op 1 te zetten. Paul van Gorcum met de volle snor en bakkebaarden. Zeker de scène waarin hij het plan uitlegt op de boot is formidabel. Het herhalende viel me in eerste instantie niet zo op. Elke aflevering heeft zo zijn leuke aspecten en het is minder in één ritme gegoten dan de Geheimzinnige Opdracht. Het begin op Curaçao is spectaculair. Dat blijf ik een bijzondere aflevering vinden, in een soort niemandsland qua avontuur. Het einde, ook als definitieve afsluiter van de avonturenreeksen en de gendadeklap voor de baron, is wel erg 'unsatisfying'.

2. Het Geheim van de Schatkaart: gevoelsmatig is dit het eerste, echte, 'grote' avontuur van B&A. De Baron wordt geïntroduceerd als een schurk met een verleden, waardoor het al meteen veel grootser aanvoelt dan de meer eendimensionale boeven uit de eerdere reeksen. Er wordt mooi de tijd genomen om het verhaal op te bouwen, en de gebeurtenissen ontstaan hier ook allemaal mooi na/door elkaar. Het is redelijk geloofwaardig om in een oud schilderij een schatkaart te vinden. De serie is daarmee ook een echte klassieker geworden. Er zijn raadsels, 3 boeven, we gaan naar Spanje; alle B&A clichés komen aan bod :P Goede humor, spannende plotwendingen en een goede/onverwachte ontknoping. Eigenlijk is dit de sterkste reeks, maar Paul van Gorcum ontbreekt ;)

3. De Diamant: Eigenlijk geldt hier veel hetzelfde als bij de schatkaart. Het verhaal steekt redelijk logisch van wal, het is een mooi vervolg op de sleutel en het loopt mooi in elkaar door allemaal. Wel echt een serie uit zijn tijd, sommige delen zijn behoorlijk langdradig voor de kijker van nu. Waar deze reeks 'last' van heeft is dat het qua locaties/verplaatsing soms een beetje te veel/snel 'van hot naar her' gaat. Dan een kasteel, dan een boerderij, dan een vesting, dan de grotten. Maar alles op zich is het spannend, onderhoudend en wordt het goed aan elkaar gelijmd. Je merkt echt dat de productie van de reeksen hier goed op gang komt. Waar ze bij de sleutel eigenlijk deels 'opnieuw' begonnen qua formule, gaat het hier al heel natuurlijk verder. Ook de karakters van Bassie en Adriaan ontwikkelen zich tot een wat stabieler evenwicht, in plaats van de tegenpolen die ze eerst konden zijn. De ontknopig is typisch B&A met een hoop poeha wat veel makkelijker had gekund. '50x het bewijs' is wel een toffe afsluiter. En daarbij de brand in de caravan, Bassie in het ziekenhuis en de taartengooiscène zijn originele beelden. De diefstal van de diamant en daarmee de aanzet voor het verhaal (''Dieven, wij?!!'') is ook erg origineel.

4. De Huilende Professor: Een item wat we bij véél kinderseries terug zien, en bij B&A eigenlijk maar 1 keer. De slechterik die de wereld/mensheid bedreigt en de helden die hem gaan verslaan. Een heel andere opzet dan boeven waar eigenlijk alleen B&A maar hinder van hebben. Qua verhaal zeker verfrissend. Je merkt ook in alles dat ze 'groots' uit hebben willen pakken. De ontwikkeling van dit verhaal is niet altijd even lekker/logisch. Het is ook eigenlijk maar een vrij beknopt avontuur, in vergelijking met andere avonturen. We komen snel tot de kern van het probleem en op het eiland is het vervolgens heel veel diefje met verlos. De helpende hand in de vorm van de Kapitein is eigenlijk alleen maar raar. Daar gaan ze niet heel consequent mee om. Kinderen krijgen hier ook totáál niets van mee. Ik was denk ik al echt in mijn tienerjaren toen ik deze 'laag' in het verhaal ontdekte. Voorheen vond Adriaan gewoon een duikuitrusting en een landkaart omdat dat toeval was, zoals massa's andere dingen in de serie toeval zijn. Ik kwam er ook toen pas achter dat Joris een man was en geen vrouw _O-
Originele insteek, 'Operatie Huilebalk' is een sterk begin en de droomwerelden voegen iets toe aan het verhaal/sfeer.

5. De Verdwenen Kroon: deze reeks begint al last te krijgen van het 'succes' van Bassie en Adriaan. Hele stukken gaan over dagjes weg en boodschappen doen; saai! Waar zijn de BA boys? Waar zijn de kleine avonturendingetjes waar de Schatkaart nog zo vol mee zat? Bovendien is het verhaal één grote kopie van de diamant. De boeven ontsnappen en willen wraak (dat is moeilijk te ontwijken), maar laten Bassie en Adriaan opdraaien voor het verdwijnen van een kostbaar voorwerp, nah. Die kennen we al. Dat zoeken naar die schuilplaats duurt vervolgens ook láng (in dat kasteel is het wel echt griezelig!) en de ontsnapping is vervolgens redelijk 'haasje-repje'. Ineens zijn er waterscooters en een onderzeeër en die lege 'tunèl' vind ik echt waardeloos. De diefstal van de Kroon behoort wel tot de betere B&A momenten en het plan met de telefoons en de auto's is wel sterk. In de edit op Videoland wordt alleen veel spanning totáál verkeerd gebracht. Als B&A opgesloten zitten in de kooi, raken ze daar de scène erna (in dezelfde aflevering) al uit. Ook de ontmaskering van de Baron, met de treinen en de vliegtuigen, zit heel raar midden in een aflevering. Doet de spanningsopbouw geen goed.

6. Het Geheim van de Sleutel: Prima serie eigenlijk. Boefjes ter vervanging van de Plaaggeest, en dat is meteen een schot in de roos. De verhaspelingen van B2 zijn leuk. Het verhaal komt goed op gang, met de toevalstreffer van de lekke band in combinatie met 'de sleutel past niet'. En hoe briljant is het om het niet metéén over geld of diamanten te laten gaan, maar juist om het vinden van die sleutel? Gevoelsmatig speelt dit avontuur zich grotendeels af in Spanje, maar eigenlijk valt dat best mee. De belangrijkste dingen gebeuren in Nederland. In Spanje krijgen we wel de duikscènes en ''Hellep, de rem is kapot!''. Daar was ik als kind erg van onder de indruk. De verdere afwikkeling met de ontvoering van Bassie, de ontmoeting op de kermis en de finale op het station is goed op elkaar afgestemd. Prima avontuur eigenlijk, maar beeld en kwaliteit verraden de leeftijd wel heel erg. Daarmee staat hij voor mij wel net onder de meer blitse avonturen van de Kroon.

7. De Geheimzinnige Opdracht: Bassie en Adriaan & Het Geneuzel over Vakantie. We zien die clown en acrobaat alleen maar luieren, eten en niets doen, de laatste 3 avonturen 8)7 Het begint ook in de eerste aflevering al, waarna elke aflevering zich hetzelfde afspeelt. Met name Bassie die B100 ziet en Adriaan die hem niet gelooft ging me als kind echt al tegen staan. Ook 2x in één reeks een grapje over dronken figuren, meh.
De spanning van de raadseltjes verdween ook, omdat dezelfde aflevering het pakje al gevonden werd. Weinig ruimte om mee te speuren of dingen te ontdekken. Omdat we veel landen al kennen (België, Duitsland, Frankrijk) en B&A al in sommigen zijn geweest (Spanje, Griekenland) biedt de omgeving ook weinig extra's. De ontknoping in Luxemburg was cool, omdat we hier de Baron eens écht bezig zien Bassie en Adriaan te overmeesteren.

8. De Verzonken Stad: ik ga eerlijk bekennen, ik heb gewoon niet zoveel met deze reeks. Heb hem in zijn geheel ook maar 1 of 2 keer gezien denk ik. Maar de hele aanleiding van de plot 'B&A op vakantie, bij de boeven vandaan en de boeven ver weg bij B&A vandaan', heb ik al nooit goed getrokken. En daarbij hangt alles op aan een misverstand over die steen waardoor ze denken dat het een schat is. Nah. Veel herhalende humor, met de fles, telefoon en het duiken in de struiken. Verhaal vol met toevalligheden verder (opblaasschoenen, het luik in de vloer, die pop die op Adriaan lijkt) en een matige ontknoping. In het thema Griekenland had meer gezeten.

9. De Plaaggeest: deze kijk ik eigenlijk nooit meer voor mijn eigen plezier, of het moet om dingen terug te zoeken zijn. Het begin van het succes, en ook duidelijk een product van zijn tijd. Avontuur heeft nog weinig 'kleur', het is nog wat rauw. B&A zijn hier ook nog niet in 'balans', Bassie praat nog echt plat. Plaaggeest en zijn streken is ook niet echt geloofwaardig als de schrik van de stad. Op zich onderhoudend, leuke humor, leuke liedjes. Ze hebben het goed neergezet destijds, maar voor mij blijft deze in het archief.

Het is leuk om zo een beetje te spuien over de reeksen, maar ik wil wel echt een compliment maken over de productiewaarde van elke reeks. Elke reeks heeft zijn elementen, scènes en plotwisselingen die gewoon erg sterk in elkaar zitten. Ik noemde al de diefstal van de Kroon, maar ook de achtervolging op Curaçao/Emmabrug, of de Baron die B&A opwacht bovenaan de berg op Lanzarote. Ontzettend sterk en filmisch in elkaar gezet allemaal. De series zijn natuurlijk ook beroemd om hun achtergrondmuziek, de dialogen zijn vaak erg scherp en spitsvondig. Dat getuigt van oog voor detail en vakmanschap, groot respect voor Aad van Toor, dat die dat allemaal uit zijn 'geniale brein heeft laten ontspruiten'. :D

[ Bericht 2% gewijzigd door Japepk op 21-02-2022 16:28:51 ]
't Echte en 't ware!
pi_203768131
Vond Kroon, Stad en Schatkaart ook idd de leukste avonturen, vooral omdat het boeventrio beter was dan in de laatste 2 avonturen, en omdat het spannender was. Europa en Amerika zijn educatiever, wel mooi in elkaar gezet, maar veel spanning zit er idd niet in.
Ook de Diamant vond ik tof, en stiekem de Huilende Prof ook met zijn groene mannetjes. :@
De Plaaggeest heeft in de loop der jaren bij mij een "revival" gemaakt, als klein manneke keek ik die nooit omdat ik hem gewoon eng vond (maja in feite was het gewoon Jaap Stobbe met een cape en een raar masker op :D ), maar later ben ik die meer gaan kijken en waarderen. :Y
The only way you can be original, is to be yourself.
pi_203768212
quote:
Die kennen we al. Dat zoeken naar die schuilplaats duurt vervolgens ook láng (in dat kasteel is het wel echt griezelig!) en de ontsnapping is vervolgens redelijk 'haasje-repje'. Ineens zijn er waterscooters en een onderzeeër en die lege 'tunèl' vind ik echt waardeloos
Dat is achteraf wel ongeloofwaardig inderdaad. Stond er als kind niet zo bij stil, maar apart natuurlijk dat Vlugge Japie in 'n uurtje even een speedboot, een binnenvaartschip, een duikboot en 'n auto heeft gejat en die ook nog allemaal op de juiste plekken klaar heeft gezet. Logistiek kan dat niet eens in je eentje.

Die ontmaskering klopt ook niet. Hij stond daar bij een brug. Vervolgens komt dat kasteel eruit bij het computerprogramma van Robin. En alle treinen zouden dan ook precies via het spoorboekje gereden moeten hebben. :+
pi_203823397
quote:
0s.gif Op maandag 21 februari 2022 16:22 schreef Halcon het volgende:

[..]
En alle treinen zouden dan ook precies via het spoorboekje gereden moeten hebben. :+
Er daar kijk jij van op? Ik vind het huidige busvervoer vele malen rampzaliger dan het treinvervoer hoe zeer ik ook een hekel heb aan vervoerder Blauwnet omdat geen enkele kaartautomaat van Blauwnet contant geld aanneemt. In meerdere provincies vind ik het busvervoer al een langere periode rampzalig.
Een onderzoek uit 2019 toonde dat 95 procent van de Nederlandse bevolking bewondering heeft voor de traditionele Zwarte Piet. Zwart is aantrekkelijk.
pi_203823503
Eigenlijk wel jammer dat er nooit een televisieserie over Sint Nicolaas en Zwarte Piet gemaakt is door Bassie en Adriaan, hun CD-album uit 1996 over dit onderwerp was een indrukwekkend mooi gemaakte CD. Als een TV-serie hierover gekoppeld werd aan een bezoek aan Turkije en Spanje kon de achtergrond van deze traditie mooi vormgegeven worden. Gewoon een ouderwetse avonturenserie met De Baron, Handige Harry en B100.
Een onderzoek uit 2019 toonde dat 95 procent van de Nederlandse bevolking bewondering heeft voor de traditionele Zwarte Piet. Zwart is aantrekkelijk.
pi_203841510
Als iemand nog eens de series met originele muziek kan opduikelen :!
pi_203848341
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 22:36 schreef Kaatje2658 het volgende:
Eigenlijk wel jammer dat er nooit een televisieserie over Sint Nicolaas en Zwarte Piet gemaakt is door Bassie en Adriaan, hun CD-album uit 1996 over dit onderwerp was een indrukwekkend mooi gemaakte CD. Als een TV-serie hierover gekoppeld werd aan een bezoek aan Turkije en Spanje kon de achtergrond van deze traditie mooi vormgegeven worden. Gewoon een ouderwetse avonturenserie met De Baron, Handige Harry en B100.
Ik ken jouw kalender niet, maar de mijne geeft februari aan, geen december. Ik vind het eigenlijk wel een gemiste kans dat ze bij de TROS zijn gebleven en nooit naar de EO zijn gegaan.
pi_203852327
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 07:29 schreef Mip1988 het volgende:
Als iemand nog eens de series met originele muziek kan opduikelen :!
Momenteel zijn de vocale liedjes van Klaris in de album-versies te beluisteren op YouTube. Ook zijn de oorspronkelijke leaders (met de bijdrages van Klaris) te horen en te zien op YouTube.

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 17:05 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Ik ken jouw kalender niet, maar de mijne geeft februari aan, geen december.
Dit is toch wel één van de meest onzinnige reacties die ik ooit in mijn hele leven gelezen heb.
pi_203881198
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 februari 2022 21:03 schreef Kaatje2658 het volgende:

[..]
Momenteel zijn de vocale liedjes van Klaris in de album-versies te beluisteren op YouTube. Ook zijn de oorspronkelijke leaders (met de bijdrages van Klaris) te horen en te zien op YouTube.
[..]
Dit is toch wel één van de meest onzinnige reacties die ik ooit in mijn hele leven gelezen heb.
Moet ik ‘m uitleggen of weet je aan welke fiep ik refereer?
pi_203881874
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 18:11 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Moet ik ‘m uitleggen of weet je aan welke fiep ik refereer?
De 'zwartepietendiscussie' bestaat uit leugens bedacht door kleine groeperingen. Bedrijven en organisaties worden angst inboezemd door die kleine groeperingen. Jij verheerlijkt de kleine groeperingen met jouw gedrag.
pi_203883877
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 19:04 schreef Kaatje2658 het volgende:

[..]
De 'zwartepietendiscussie' bestaat uit leugens bedacht door kleine groeperingen. Bedrijven en organisaties worden angst inboezemd door die kleine groeperingen. Jij verheerlijkt de kleine groeperingen met jouw gedrag.
En voor die discussie zijn topics in NWS en POL, desnoods het Sinterklaasjournaal. Kaap niet twee jeugdhelden om een statement te maken. Overigens wist ik niet dat B&A kleine groeperingen zijn.
pi_203885406
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 20:30 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
En voor die discussie zijn topics in NWS en POL, desnoods het Sinterklaasjournaal. Kaap niet twee jeugdhelden om een statement te maken.
Bassie & Adriaan hebben net zoals bijna ieder ander bedrijf gewoon producten over Sinterklaas en Zwarte Piet gemaakt. Die producten van Bassie & Adriaan mogen gewoon besproken worden in dit topic want daar is dit topic ook voor bedoeld.

quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 20:30 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Overigens wist ik niet dat B&A kleine groeperingen zijn.
Ik heb nooit beweerd dat Bassie & Adriaan tegen Zwarte Piet demonstreren. Met "kleine groeperingen" bedoel ik een beperkte groep mensen die tegen Zwarte Piet demonstreren en niet Bassie & Adriaan.
  Redactie Sport dinsdag 1 maart 2022 @ 02:37:46 #163
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_203887813
quote:
0s.gif Op maandag 28 februari 2022 19:04 schreef Kaatje2658 het volgende:

[..]
Kun je eens een keer ophouden over dat zwarte piet-gezeur? Kan me niet herinneren dat dit ooit aan de orde is gewoon bij B&A }:|
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  dinsdag 1 maart 2022 @ 11:28:20 #164
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_203890321
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bassie_en_de_reis_van_Zwarte_Piet

B & A hebben niks tegen Zwarte Piet, en die maatschappelijke discussie over Zwarte Piet is hier niet op zijn plek.
  dinsdag 1 maart 2022 @ 14:43:17 #165
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_203893191
Terug ontopic, ik zal ook mijn lijst motiveren :)
1. De Plaaggeest
Omdat het de eerste was en er geweldige humor in zit. Ik ben opgegroeid in de jaren '80 en de eerste series die ik zag waren de Schatkaart, de verdwenen Kroon en de Verzonken Stad. De oudere series werden toen niet uitgezonden. Gevoelsmatig werden daarna op enig moment de Sleutel en de Diamant uitgezonden. De Huilende Professor zag ik voor het eerst met de bassieworst-videobanden. De geheimzinnige opdrachtgever en de reis vol verrassingen zag ik uiteraard bij het debuut van die series.
De Plaaggeest werd nooit uitgezonden op TV, tot ergens halverwege de jaren '90. Ik was als een kind zo blij dat er nieuwe content was. De serie was zo amateuristisch vergeleken met de laatste series en kwam echt gedateerd over, maar er was 'nieuw' materiaal (voor mij althans).
Het avontuur stelt niet zoveel voor, maar ik vond de humor in de serie en de liedjes geweldig ('vies zakmesje, daar schil ik altijd mijn aardappelen mee'. Waar zitten de veren? Onder die dop joh, daar zitten de veren. Bassie, iedereen draagt 2 planken en jij maar 1! Erg he, de mensen zijn allemaal te lui om 2 keer te lopen. Of: zegt u maar tegen die klant dat als hij kikkerbilletjes wilt hebben dat hij ze zelf moet gaan vangen).
Mijn zoon van net 6 heeft alle series gezien en is enorme fan van de Plaaggeest. Die heeft hij al zeker 10x gezien. Dat speelt ook mee in de eerste plaats :)

2. Het geheim van de schatkaart
De eerste serie die ik als kind zag. Zit qua avontuur vind ik het beste in elkaar. De boeven waren hierin ook op hun hoogtepunt vind ik. De Aad-baron, de 'nieuwe' B2, Vlugge Jaapie voor het eerst.. De B&A-boys waren als kinderen erg leuk en voor mijn gevoel had bijna elke aflevering wel een climax. Het duurde ook tot aan de DVD's die uitkwamen voordat deze serie in zijn geheel te bekijken was anders dan de TV-uitzendingen waar je toch vaak op moest wachten.
Hele spannende scènes met de brand in het clubgebouw, het gevangen nemen van de baron in de caravan, het stelen van de auto en Robin, het vastbinden aan de schatkist en uiteindelijk de climax in het pakhuis. Daar tussendoor veel avontuur op Lanzarote. Echt een topserie.

3. Het geheim van de sleutel
Deze zag ik dus relatief laat omdat Kindernet deze pas vanaf de jaren '90 is gaan uitzenden. Hele goede serie, ook de opgeknipte versie zonder de ontbrekende afleveringen. De overgang van de Plaaggeest naar de boeven heb ik dus niet zo ervaren omdat ik de Plaaggeest pas als laatste zag, maar deze is eigenlijk enorm. Terwijl als je de serie bekijkt dan worden de boeven eigenlijk geruisloos geïntroduceerd. Ook hier weer mooie beelden uit Spanje, veel spanning (de auto die het ravijn in rijdt, de ontvoering van bassie met achtervolging, op de kermis in het spookhuis en op Rotterdam CS) en de binnenkant van de ogen scènes die ook echt wat bijdragen aan de sfeer. In vergelijking met de Plaaggeest ook qua verhaallijn een enorme stap voorwaarts terwijl er maar 2 jaar tussen zitten.

4. De verdwenen kroon
Ik las hierboven dat de verhaallijn wel wat ver gezocht is met de waterscooters en de gestolen onderzeeër enzo. Daar ben ik het wel mee eens, maar als kind keek ik helemaal niet zo. Toen vond ik die elementen juist ontzettend leuk en door die bril kijk ik er nu ook naar. De kroon was ook weer ontzettend spannend. Die inbraak in het museum midden in de nacht, de spannende scènes in het kasteel, het racen van telefooncel naar telefooncel. Ik vond het echt geweldig. Enige nadeel aan deze serie vond ik dat hij maar 8 afleveringen had.

5. De Diamant
Dat geldt ook voor de Diamant. Een relatief korte serie. Omdat een heel deel in Limburg is opgenomen herken ik veel punten uit de serie, wat het extra leuk maakt. Ik vind m qua verhaal ietsje minder dan de Sleutel (daar zet ik hem gezien de meespelende boeven tegen af), maar ook deze heeft enkele echte hoogtepunten. Behalve de ontknoping vond ik de achtervolging in de grotten erg spannend en de brand in de caravan waar Bassie heldhaftig Sweety gaat redden. Ook de taartengooiscène staat me als kind in het geheugen gegrift.

6. De verzonken stad
Qua sfeer een geweldige serie. De beelden uit Griekenland, het ultieme vakantiegevoel. Ik vind deze serie alleen qua spanningsopbouw iets minder. Van de 3 series met de boeven Baron, VJ en b2 vind ik deze het minste (maar nog steeds een dikke 8). Je merkte dat ze qua creativiteit van wat ze de boeven kunnen laten doen een beetje door de scenario's heen waren. De laatste 2 series kennen dan ook een wat andere aanpak. Neemt niet weg dat ik hem erg graag kijk voor de sfeer in de serie en ik als kind deze denk ik nog hoger waardeerde dan nu. Als kind ben je helemaal niet zo bezig met of het verhaal wel origineel genoeg is en vond ik deze ook weer ontzettend spannend met de boeven die afluisterapparaatjes plaatsen, B&A ontvoeren, in de kloof gevangen nemen enzo. Het enige wat me als kind wel al opviel was dat die ontsnapping van een onbewoond eiland wel erg vreemd was.

7. De reis vol verrassingen
Qua beelden en qua locaties de ultieme serie. Heb zelf in de VS veel van de locaties ook bezocht, geïnspireerd door deze serie. Zoals hierboven alleen al gememoreerd was het qua verhaal met de boeven wel ver op. Zeker het einde was eigenlijk de minste ontknoping van alle series, met als klap op de vuurpijl dat Handige Harry er niet eens was. Het is vooral een mooie reis langs allemaal prachtige plekken en zo kijk ik hem ook. Als je een spannend avontuur wilt kijken moet je niet deze serie kijken, kies dan de Schatkaart ofzo.

8. De geheimzinnige opdrachtgever
Op zichzelf een leuk idee om er een reis-serie van te maken met opdrachten erbij. Ook omdat er nieuwe boeven bij komen was het goed om ook te breken met de traditionele aanpak (nieuw plot en nieuwe schwung aan de boeven), maar deze kan mij gewoon niet zo heel erg bekoren. Vooral omdat het een herhaling van zetten is. Dat was natuurlijk ook het idee, maar ik vind de langere avonturen gewoonweg wat beter. Niks mis met deze serie verder overigens, het zegt vooral veel over de kwaliteit van de andere.

9. De huilende professor
Hier maakte ik dus kennis mee met de bassieworstmuntjes. Had hem daarvoor nog nooit gezien, zelfs nog nooit van gehoord. Is eigenlijk een serie die een beetje een interbellum-achtige rol vertolkt. Tussen BB, B1 en B2 en de Baron, VJ en B2. Zitten wel goede liedjes in (zeg stel je nou voor) en de afleveringen op Gran Canaria zorgen ook weer voor een avonturen-gevoel. Maar ik vond Joris echt irritant met dat gehuil en eigenlijk zaten er wat te weinig feel good momenten in de serie. Waar je bij de Schatkaart en de Sleutel nog een lekker vakantie-idee hebt was het hier een soort grauwsluier die over de serie lag. Dat gevoel had ik als kind al en heb ik door de ogen van een volwassene nog steeds.
Rini dankjewel.
pi_203894221
pi_203896649
De Plaaggeest kent een van de leukste karakters ooit uit de Bassie & Adriaan reeks :

De Schandebakker _O_
"You can call me Susan if it makes you happy"
  dinsdag 1 maart 2022 @ 19:29:30 #168
466281 WismutVeilchen83
pi_203897152
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 18:57 schreef TLC het volgende:
De Plaaggeest kent een van de leukste karakters ooit uit de Bassie & Adriaan reeks :

De Schandebakker _O_
Wat een raar geluid, dat kost me minstens een motor?

Tis niet normaal nee.

Oh nee, weer die vreselijke man, tis een schande! _O_
Rini dankjewel.
pi_203901610
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 19:29 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Wat een raar geluid, dat kost me minstens een motor?

Tis niet normaal nee.

Oh nee, weer die vreselijke man, tis een schande! _O_
De Schandebakker kreeg ook geen kikkerbilletjes van Bassie o|O ;(
  woensdag 2 maart 2022 @ 20:52:00 #170
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_203912904
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 23:49 schreef TLC het volgende:

[..]
Het is een schande!
  woensdag 2 maart 2022 @ 20:58:44 #171
466281 WismutVeilchen83
pi_203913059
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 23:49 schreef TLC het volgende:

[..]
Zegt u maar tegen die klant dat als hij kikkerbilletjes wilt hebben dat hij ze zelf moet gaan vangen!
Rini dankjewel.
pi_203914221
Dat avontuur in Griekenland is blijkbaar al zo oud dat Adriaan aan Bassie moet uitleggen wat een fax is :D
pi_203929789
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 18:57 schreef TLC het volgende:

De Schandebakker _O_
De serie kent sowieso heerlijke typetjes. Die bakker blijft ook in zijn rol als bakker, met zijn koksmuts zelfs op in zijn vrije tijd. Guus Verstraete speelde een klein rolletje als vrachtwagenchauffeur/logistiek medewerker, maar die kwam je daarna nergens meer tegen (de bakker duikt overal op).
De schoolmeester vond ik ook heel authentiek. Streng en opvliegend, maar zijn boosheid over zijn natte pak is weg als hij een beteuterde Bassie ziet. Ook de hoofdagent is een mooi karakter. Plat (je ziet alleen het belerende en het strikte, en nog uitvergroot ook), maar wel geloofwaardig.
En dankzij deze serie hebben we geleerd dat Schotten met kilt en doedelzak op vakantie gaan naar een strand van de Loosdrechtse Plassen, waar een badkuip in de branding de normaalste zaak van de wereld is.
O ja, en dat voetbalwedstrijden ook doorgaan als twee werkloze circusartiesten besluiten te kamperen op de middenstip.
pi_203934547
Iedereen zou de serie in Amerika bovenaan op hun lijstje hebben moeten staan, puur en alleen omdat het mooiste liedje ooit daar is opgenomen; Geronimo :) Zeer mooi en triest verhaal ook, ben het liedje toen ik ouder werd steeds meer gaan waarderen, omdat het heel veel van de grotere ellende in de wereld samenvat in een persoonlijk drama. Het egoïsme en racisme, de familie banden, de cultuurverschillen tussen volken, en het verlies van dierbaren, én het feit dat het verhaal een triest einde kent wat we allemaal in feite zullen hebben met de onvermijdelijke dood, dat allemaal in 1 lied geschreven, onder begeleiding van een schitterende melodie :)
Overigens vond ik de serie zelf ook gewoon heel leuk, maar ik was destijds ook een jaar of 5 toen die uitkwam op TV. Die oudere series vond ik doodeng. Misschien dat ik die nu meer zal waarderen.
  vrijdag 4 maart 2022 @ 11:29:46 #175
62455 Frey
Ludo Sanders
pi_203935168
Leuk om zoveel verschillende meningen te zien. Mij zou het echt nooit lukken om zo'n lijst te maken, omdat iedere serie een speciaal plekje voor mij heeft. Maar mijn grote favoriet is zonder twijfel Het Geheim van de Schatkaart, werd echt goed opgebouwd. En hoewel Paul van Gorcum natuurlijk fantastisch was als baron, heb ik altijd een enorm zwak gehad voor de "Aad-Baron".

Als je er eigenlijk over nadenkt, en in het hoorspel komt dit nog duidelijker naar voren, dan laat de Baron Bassie & Adriaan in de grot gewoon over aan de verdrinkingsdood. De grot komt immers weer volledig onder water te staan. Best wel duister dus. :D
Jij moet nog krijgen wat je verdient. Keep the change.
pi_203935254
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 11:29 schreef Frey het volgende:
de "Aad-Baron".

_O_
  vrijdag 4 maart 2022 @ 13:49:02 #177
436222 Japepk
Padvinder
pi_203936809
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 11:29 schreef Frey het volgende:
Leuk om zoveel verschillende meningen te zien. Mij zou het echt nooit lukken om zo'n lijst te maken, omdat iedere serie een speciaal plekje voor mij heeft. Maar mijn grote favoriet is zonder twijfel Het Geheim van de Schatkaart, werd echt goed opgebouwd. En hoewel Paul van Gorcum natuurlijk fantastisch was als baron, heb ik altijd een enorm zwak gehad voor de "Aad-Baron".

Als je er eigenlijk over nadenkt, en in het hoorspel komt dit nog duidelijker naar voren, dan laat de Baron Bassie & Adriaan in de grot gewoon over aan de verdrinkingsdood. De grot komt immers weer volledig onder water te staan. Best wel duister dus. :D
Sowieso vind ik de Baron een enorm intrigerend karakter. Ik vraag me af hoe uitgediept diens achtergrond is door Aad. Je zou er zo een prequel van kunnen maken :P Hij heeft blijkbaar met 100 boeven samengewerkt. Daar zaten sowieso Amerikaanse en Duitse mensen tussen. Die noemt hij collega's, maar anders is 100 wel heel erg veel. Hij heeft een voorliefde voor pakhuizen en schepen, dat lijkt me smokkel of iets dergelijks. Je kunt beargumenteren of de titel 'baron' echt is, of dat dat een aangenomen identiteit is. En wie was hij vroeger dan, en waarom heeft hij die identiteit aangenomen.

Zo leuk om al die kleine aanknopingspuntjes aan elkaar te verbinden en daar een mooi verhaal uit te halen.
't Echte en 't ware!
pi_203941486
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 13:49 schreef Japepk het volgende:

[..]
Sowieso vind ik de Baron een enorm intrigerend karakter. Ik vraag me af hoe uitgediept diens achtergrond is door Aad. Je zou er zo een prequel van kunnen maken :P Hij heeft blijkbaar met 100 boeven samengewerkt. Daar zaten sowieso Amerikaanse en Duitse mensen tussen. Die noemt hij collega's, maar anders is 100 wel heel erg veel. Hij heeft een voorliefde voor pakhuizen en schepen, dat lijkt me smokkel of iets dergelijks. Je kunt beargumenteren of de titel 'baron' echt is, of dat dat een aangenomen identiteit is. En wie was hij vroeger dan, en waarom heeft hij die identiteit aangenomen.

Zo leuk om al die kleine aanknopingspuntjes aan elkaar te verbinden en daar een mooi verhaal uit te halen.
Als ze dit maken met hulp van Aad wordt het sowieso de beste (semi) kinderfilm van de afgelopen 20 jaar. Wat zou het gaaf zijn als ze zoiets zouden maken!!
pi_203956116
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 13:49 schreef Japepk het volgende:

[..]

Aad van Toor heeft gezegd dat hij de Baron had bedacht doordat er in de buurt van Rotterdam altijd een zwerver met hoge hoed en grijs pak rondliep op alle kermissen. Hij had ook altijd een wandelstok bij zich. Die zwerver werd door de kermisexploitanten ‘de baron’ genoemd.

Wat zou de voorgeschiedenis van de Baron zijn? Met die villa en die klassieke inrichting zou ik haast zeggen dat het een echte man van adel is (niet iemand die zich voor de camera belachelijk maakt omdat hij geen gordel draagt; wie deze niet snapt, moet maar even zoeken op YouTube), die na de dood van zijn vrouw en verlies van zijn vermogen op het verkeerde pad is geraakt. Hoe hij Vlugge Japie is tegengekomen, is me een raadsel. Die mocht daarna wel een logeerkamer betrekken in het huis van de Baron.
  zondag 6 maart 2022 @ 17:01:11 #180
436222 Japepk
Padvinder
pi_203971014
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 18:32 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Aad van Toor heeft gezegd dat hij de Baron had bedacht doordat er in de buurt van Rotterdam altijd een zwerver met hoge hoed en grijs pak rondliep op alle kermissen. Hij had ook altijd een wandelstok bij zich. Die zwerver werd door de kermisexploitanten ‘de baron’ genoemd.

Wat zou de voorgeschiedenis van de Baron zijn? Met die villa en die klassieke inrichting zou ik haast zeggen dat het een echte man van adel is (niet iemand die zich voor de camera belachelijk maakt omdat hij geen gordel draagt; wie deze niet snapt, moet maar even zoeken op YouTube), die na de dood van zijn vrouw en verlies van zijn vermogen op het verkeerde pad is geraakt. Hoe hij Vlugge Japie is tegengekomen, is me een raadsel. Die mocht daarna wel een logeerkamer betrekken in het huis van de Baron.
Dat was ik vergeten ja, maar nu je het zegt heb ik dat ook weleens gelezen. Ik zie het me helemaal voor me, zeker de Aad-baron kan ik me goed voorstellen als zwerver.

Coole gedachtegang ook! Bij mij begon dit hersenspinsel doordat Paul van Gorcum in de geheimzinnige opdracht zegt, dat Bassie en Adriaan hem hebben gesaboteerd bij het stelen van een diamant. Het lijkt me gewoon een fout die in het script is geslopen, maar het is leuk om te bedenken hoe dat zou kunnen zijn gebeurd. In de Schatkaart heeft de Baron nog nooit van B&A gehoord, en mij lijkt dat B&A vóór de sleutel nog niet met diamantdieven te maken hebben gehad.

Stel nou dat de hele diamantsmokkel uit De sleutel eigenlijk een deal met de Baron was? Dat die alleen hoort dat de boevenbende is opgepakt, maar niet wie daar verantwoordelijk voor waren. Vervolgens komt een paar jaar later B2 bij hem in dienst, die vertelt vervolgens dat het met B&A alleen maar ellende is. De Baron trekt zijn conclusies, dat vergroot de motivatie om hun schat te stelen en ze inderdaad voor dood achter te willen laten.

Je moet er een beetje voor open staan, maar het is leuk om over te dagdromen :P
't Echte en 't ware!
pi_203971238
Dan ook maar eens een rondje gissen over Vlugge Japie:

Geboren en getogen op een woonwagenkamp, sluw. Stamgast van een onguur café in de haven, zo’n café waar de familie Flodder ook heen gaat, waar Japie een biertje drinkt en schuine moppen vertelt van achter de gokautomaat.
Op de rommelmarkt komt hij de Baron tegen, die hem kost en inwoning biedt in ruil voor een percentage van de opbrengst van alle kruimeldiefstallen en inbraken.
pi_203991795
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 23:54 schreef TLC het volgende:
Een vliegtuigje dat een gebouw binnenvliegt, en in de VS nog wel !!

B&A waren hun tijd ver vooruit :o
Onbeschaamd mezelf quoten :

+ een onbemand vliegtuigje dat een bom laat vallen

Vooruitziende blik hadden die 2 :o
pi_204058698
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 18:32 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]

Ik weet niet meer in welke serie, maar de Baron noemt ergens wel zijn achternaam :

Baron van Neemweggen :D
pi_204058744
Oh Adriaan, ik wil zo graag de optocht zien

Maar dat kan niet ! we moeten een vliegtuig halen

Maar dan pakken we toch gewoon het volgende vliegtuig ?

Ok

---

:')

De reis door Europa in Denemarken

ze doen net alsof het t missen van de trein is, oh we pakken wel de volgende :D :')
pi_204061433
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 23:56 schreef TLC het volgende:
Oh Adriaan, ik wil zo graag de optocht zien

Maar dat kan niet ! we moeten een vliegtuig halen

Maar dan pakken we toch gewoon het volgende vliegtuig ?

Ok

---

:')

De reis door Europa in Denemarken

ze doen net alsof het t missen van de trein is, oh we pakken wel de volgende :D :')
Als de geheimzinnige opdrachtgever een open ticket heeft gegeven, dan kan je op elke vlucht een poging wagen. Vaak nog wel twee plaatsen vrij op een binnenlandse vlucht.
Het lijkt me alleen een vrij barre tocht. Van het midden van Jutland ben je toch een eindje onderweg naar de brug naar Funen, dan dat eiland nog over (fiets zonder versnellingen) en toentertijd met de boot de Grote Belt over. Vanaf daar is het nog ruim een uur over de snelweg met de auto, om over de fiets maar te zwijgen.
Met een trein via Hamburg en Hannover ben je eerder in Nederland.
De serie zal helemaal gecanceld worden door de radicale klimaatactivisten na se aflevering van België. B100 pakt niet de trein van Brussel Noord naar Rotterdam Centraal, maar een taxi naar Zaventem, een vliegtuig naar Schiphol en dan een taxi naar de Waalhaven. Geen plek voor een plezierjacht, maar goed.
pi_204071207
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2022 10:37 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Als de geheimzinnige opdrachtgever een open ticket heeft gegeven, dan kan je op elke vlucht een poging wagen. Vaak nog wel twee plaatsen vrij op een binnenlandse vlucht.
Het lijkt me alleen een vrij barre tocht. Van het midden van Jutland ben je toch een eindje onderweg naar de brug naar Funen, dan dat eiland nog over (fiets zonder versnellingen) en toentertijd met de boot de Grote Belt over. Vanaf daar is het nog ruim een uur over de snelweg met de auto, om over de fiets maar te zwijgen.
Met een trein via Hamburg en Hannover ben je eerder in Nederland.
De serie zal helemaal gecanceld worden door de radicale klimaatactivisten na se aflevering van België. B100 pakt niet de trein van Brussel Noord naar Rotterdam Centraal, maar een taxi naar Zaventem, een vliegtuig naar Schiphol en dan een taxi naar de Waalhaven. Geen plek voor een plezierjacht, maar goed.
Over vliegen gesproken, heeft Adriaan een vliegbrevet ? je ziet hem soms een vliegtuigje besturen :P
zo niet, is het heel onverantwoord :{w
pi_204071231
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 23:53 schreef TLC het volgende:

[..]
Ik weet niet meer in welke serie, maar de Baron noemt ergens wel zijn achternaam :

In de Geheimzinnige opdracht was dat.
pi_204071467

[ Bericht 100% gewijzigd door TLC op 14-03-2022 00:14:23 ]
pi_204071469
Professor Chagrijn : ZE SCHIETEN MET MITRAILLEURS !!!! :o

Joris : oh wat plagen ze ons weer !! :'( :'(

_O- _O- :D :D
  maandag 14 maart 2022 @ 00:14:43 #190
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_204071470
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2022 23:22 schreef TLC het volgende:

[..]
Over vliegen gesproken, heeft Adriaan een vliegbrevet ? je ziet hem soms een vliegtuigje besturen :P
quote:
Heel veel keren krijg ik de vraag;In de series van Bassie en Adriaan bestuurt Adriaan verschillende vliegtuigen en springt parachute. Kan je dat echt?

Vliegen kan ik niet (ik ben wel, met mijn 16e jaar, een paar keer de laan uitgevlogen). Het is wel altijd een droom geweest om mijn vliegbrevet te halen, maar door de drukke werkzaamheden met Bassie en Adriaan heb ik nooit de tijd gehad dat te leren. Maar vliegen vond ik, en vind dat nog steeds, fantastisch. Door de series van Bassie en Adriaan ben ik dan ook in staat geweest met bijna alles te vliegen wat zich door de lucht kan voortbewegen. Diverse type vliegtuigen van heel klein tot heel groot, zweefvliegtuigen, helikopters, zeppelins en ik ben tientallen keren met hete luchtballonnen meegevaren, waaronder de Bassie en Adriaan hete luchtballon. Parachutespringen heb ik wel gedaan en vond dat ook fantastisch.
Van de website van Adriaan.
pi_204078204
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2022 23:22 schreef TLC het volgende:

[..]
Je ziet hem een vliegtuig besturen met de grassprieten reflecterend in de glans van de vleugels. Camera een beetje laten bewegen en het publiek laat zich, positief bedoeld, bedotten.
pi_204133279
Bassie&Adriaan die muziek van de Beatles gebruiken O+
  zaterdag 19 maart 2022 @ 02:18:41 #193
418311 Claude_Viole
Loopt te kloten...
pi_204134404
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 23:53 schreef TLC het volgende:

[..]

of Nimwegen :')

(5:40 min)
  zaterdag 19 maart 2022 @ 02:25:05 #194
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_204134406
Zit @Bas&Aad hier nog niet?
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_204162436
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 23:12 schreef TLC het volgende:
Bassie&Adriaan die muziek van de Beatles gebruiken O+
Wanneer dan? Ik weet wel dat ze Clannad hebben gebruikt (raadsels voorlezen Europa), Vangelis (Adriaan duikt door de grotten om Bassie te bevrijden en later om de bon onschadelijk te maken) en Jean-Michel Jarre (oud spanningsmuziekje).

Veruit het gaafste stukje achtergrondmuziek vind ik van die achtervolging op Zandvoort.
pi_204162579
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2022 22:36 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Wanneer dan? Ik weet wel dat ze Clannad hebben gebruikt (raadsels voorlezen Europa), Vangelis (Adriaan duikt door de grotten om Bassie te bevrijden en later om de bon onschadelijk te maken) en Jean-Michel Jarre (oud spanningsmuziekje).

Veruit het gaafste stukje achtergrondmuziek vind ik van die achtervolging op Zandvoort.
Yesterday

In een van de reguliere afleveringen waarin Bassie steeds zijn boodschappen vergeet die hij voor Adriaan moet halen :)
  maandag 21 maart 2022 @ 14:45:17 #197
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_204168879
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2022 17:26 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Je ziet hem een vliegtuig besturen met de grassprieten reflecterend in de glans van de vleugels. Camera een beetje laten bewegen en het publiek laat zich, positief bedoeld, bedotten.
Nog zo'n clipje bij het liedje Zeg stel nou eens voor. Zie je adriaan zogenaamd autorijden, maar door de ruit zie je nog wat stilstaande boomtoppen :') En maar bewegen met de camera _O-
With love :*
pi_204198937
Die Plaaggeest kan wel op t laatst een excuusbrief schrijven maar hij heeft wel met opzet een kind het kanaal ingegooid van een brug, op zijn minst poging tot doodslag !! :(
pi_204209589
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2022 23:18 schreef TLC het volgende:
Die Plaaggeest kan wel op t laatst een excuusbrief schrijven maar hij heeft wel met opzet een kind het kanaal ingegooid van een brug, op zijn minst poging tot doodslag !! :(
Tel daarbij op:
- diefstal
- vernieling
- mishandeling (Aad van Toor mag dan vrijwillig aan die kraan hangen, maar Adriaan niet)
- ontvoering

Als je alle slechteriken uit de series strafrechtelijk zou vervolgen, zou de Plaaggeest een probleem hebben. De rest trouwens ook, maar vooral wegens diefstal, al zou Vlugge Japie nog brandstichting ten laste gelegd worden.
pi_204209685
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2022 21:46 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Tel daarbij op:
- diefstal
- vernieling
- mishandeling (Aad van Toor mag dan vrijwillig aan die kraan hangen, maar Adriaan niet)
- ontvoering

Als je alle slechteriken uit de series strafrechtelijk zou vervolgen, zou de Plaaggeest een probleem hebben. De rest trouwens ook, maar vooral wegens diefstal, al zou Vlugge Japie nog brandstichting ten laste gelegd worden.
De Baron en B2 ook wegens ontvoering, in Griekenland toen ze Bassie en Adriaan in hun bestelbusje hadden achterin, God mag weten wat er met hun was gebeurd als ze niet waren ontsnapt door het luikje in de bodem ;(
En niet te vergeten de verschillende -mislukte- aanslagen op hun leven met de boem !!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')