Lijstjes, leuk! Ik merk dat het bij mij heel erg ingekleurd is door de videobanden die ik thuis had vroeger. Héél lang hadden wij namelijk alleen maar de Professor compleet, en één band van Amerika, namelijk de aflevering waarin Bassie de reis wint. Op televisie werden de series natuurlijk regelmatig uitgezonden, dus ik heb vroeger wel alles gezien.
1.
De Reis vol Verassingen; ik ben dus niet 'opgegroeid' met Japie & B2. De Baron vond ik in die serie echt fantastisch. Dat is eigenlijk de voornaamste reden om deze reeks op 1 te zetten. Paul van Gorcum met de volle snor en bakkebaarden. Zeker de scène waarin hij het plan uitlegt op de boot is formidabel. Het herhalende viel me in eerste instantie niet zo op. Elke aflevering heeft zo zijn leuke aspecten en het is minder in één ritme gegoten dan de Geheimzinnige Opdracht. Het begin op Curaçao is spectaculair. Dat blijf ik een bijzondere aflevering vinden, in een soort niemandsland qua avontuur. Het einde, ook als definitieve afsluiter van de avonturenreeksen en de gendadeklap voor de baron, is wel erg 'unsatisfying'.
2.
Het Geheim van de Schatkaart: gevoelsmatig is dit het eerste, echte, 'grote' avontuur van B&A. De Baron wordt geïntroduceerd als een schurk met een verleden, waardoor het al meteen veel grootser aanvoelt dan de meer eendimensionale boeven uit de eerdere reeksen. Er wordt mooi de tijd genomen om het verhaal op te bouwen, en de gebeurtenissen ontstaan hier ook allemaal mooi na/door elkaar. Het is redelijk geloofwaardig om in een oud schilderij een schatkaart te vinden. De serie is daarmee ook een echte klassieker geworden. Er zijn raadsels, 3 boeven, we gaan naar Spanje; alle B&A clichés komen aan bod

Goede humor, spannende plotwendingen en een goede/onverwachte ontknoping. Eigenlijk is dit de sterkste reeks, maar Paul van Gorcum ontbreekt

3.
De Diamant: Eigenlijk geldt hier veel hetzelfde als bij de schatkaart. Het verhaal steekt redelijk logisch van wal, het is een mooi vervolg op de sleutel en het loopt mooi in elkaar door allemaal. Wel echt een serie uit zijn tijd, sommige delen zijn behoorlijk langdradig voor de kijker van nu. Waar deze reeks 'last' van heeft is dat het qua locaties/verplaatsing soms een beetje te veel/snel 'van hot naar her' gaat. Dan een kasteel, dan een boerderij, dan een vesting, dan de grotten. Maar alles op zich is het spannend, onderhoudend en wordt het goed aan elkaar gelijmd. Je merkt echt dat de productie van de reeksen hier goed op gang komt. Waar ze bij de sleutel eigenlijk deels 'opnieuw' begonnen qua formule, gaat het hier al heel natuurlijk verder. Ook de karakters van Bassie en Adriaan ontwikkelen zich tot een wat stabieler evenwicht, in plaats van de tegenpolen die ze eerst konden zijn. De ontknopig is typisch B&A met een hoop poeha wat veel makkelijker had gekund. '50x het bewijs' is wel een toffe afsluiter. En daarbij de brand in de caravan, Bassie in het ziekenhuis en de taartengooiscène zijn originele beelden. De diefstal van de diamant en daarmee de aanzet voor het verhaal (''Dieven, wij?!!'') is ook erg origineel.
4.
De Huilende Professor: Een item wat we bij véél kinderseries terug zien, en bij B&A eigenlijk maar 1 keer. De slechterik die de wereld/mensheid bedreigt en de helden die hem gaan verslaan. Een heel andere opzet dan boeven waar eigenlijk alleen B&A maar hinder van hebben. Qua verhaal zeker verfrissend. Je merkt ook in alles dat ze 'groots' uit hebben willen pakken. De ontwikkeling van dit verhaal is niet altijd even lekker/logisch. Het is ook eigenlijk maar een vrij beknopt avontuur, in vergelijking met andere avonturen. We komen snel tot de kern van het probleem en op het eiland is het vervolgens heel veel diefje met verlos. De helpende hand in de vorm van de Kapitein is eigenlijk alleen maar raar. Daar gaan ze niet heel consequent mee om. Kinderen krijgen hier ook totáál niets van mee. Ik was denk ik al echt in mijn tienerjaren toen ik deze 'laag' in het verhaal ontdekte. Voorheen vond Adriaan gewoon een duikuitrusting en een landkaart omdat dat toeval was, zoals massa's andere dingen in de serie toeval zijn. Ik kwam er ook toen pas achter dat Joris een man was en geen vrouw
Originele insteek, 'Operatie Huilebalk' is een sterk begin en de droomwerelden voegen iets toe aan het verhaal/sfeer.
5.
De Verdwenen Kroon: deze reeks begint al last te krijgen van het 'succes' van Bassie en Adriaan. Hele stukken gaan over dagjes weg en boodschappen doen; saai! Waar zijn de BA boys? Waar zijn de kleine avonturendingetjes waar de Schatkaart nog zo vol mee zat? Bovendien is het verhaal één grote kopie van de diamant. De boeven ontsnappen en willen wraak (dat is moeilijk te ontwijken), maar laten Bassie en Adriaan opdraaien voor het verdwijnen van een kostbaar voorwerp, nah. Die kennen we al. Dat zoeken naar die schuilplaats duurt vervolgens ook láng (in dat kasteel is het wel echt griezelig!) en de ontsnapping is vervolgens redelijk 'haasje-repje'. Ineens zijn er waterscooters en een onderzeeër en die lege 'tunèl' vind ik echt waardeloos. De diefstal van de Kroon behoort wel tot de betere B&A momenten en het plan met de telefoons en de auto's is wel sterk. In de edit op Videoland wordt alleen veel spanning totáál verkeerd gebracht. Als B&A opgesloten zitten in de kooi, raken ze daar de scène erna (in dezelfde aflevering) al uit. Ook de ontmaskering van de Baron, met de treinen en de vliegtuigen, zit heel raar midden in een aflevering. Doet de spanningsopbouw geen goed.
6.
Het Geheim van de Sleutel: Prima serie eigenlijk. Boefjes ter vervanging van de Plaaggeest, en dat is meteen een schot in de roos. De verhaspelingen van B2 zijn leuk. Het verhaal komt goed op gang, met de toevalstreffer van de lekke band in combinatie met 'de sleutel past niet'. En hoe briljant is het om het niet metéén over geld of diamanten te laten gaan, maar juist om het vinden van die sleutel? Gevoelsmatig speelt dit avontuur zich grotendeels af in Spanje, maar eigenlijk valt dat best mee. De belangrijkste dingen gebeuren in Nederland. In Spanje krijgen we wel de duikscènes en ''Hellep, de rem is kapot!''. Daar was ik als kind erg van onder de indruk. De verdere afwikkeling met de ontvoering van Bassie, de ontmoeting op de kermis en de finale op het station is goed op elkaar afgestemd. Prima avontuur eigenlijk, maar beeld en kwaliteit verraden de leeftijd wel heel erg. Daarmee staat hij voor mij wel net onder de meer blitse avonturen van de Kroon.
7.
De Geheimzinnige Opdracht: Bassie en Adriaan & Het Geneuzel over Vakantie. We zien die clown en acrobaat alleen maar luieren, eten en niets doen, de laatste 3 avonturen

Het begint ook in de eerste aflevering al, waarna elke aflevering zich hetzelfde afspeelt. Met name Bassie die B100 ziet en Adriaan die hem niet gelooft ging me als kind echt al tegen staan. Ook 2x in één reeks een grapje over dronken figuren, meh.
De spanning van de raadseltjes verdween ook, omdat dezelfde aflevering het pakje al gevonden werd. Weinig ruimte om mee te speuren of dingen te ontdekken. Omdat we veel landen al kennen (België, Duitsland, Frankrijk) en B&A al in sommigen zijn geweest (Spanje, Griekenland) biedt de omgeving ook weinig extra's. De ontknoping in Luxemburg was cool, omdat we hier de Baron eens écht bezig zien Bassie en Adriaan te overmeesteren.
8.
De Verzonken Stad: ik ga eerlijk bekennen, ik heb gewoon niet zoveel met deze reeks. Heb hem in zijn geheel ook maar 1 of 2 keer gezien denk ik. Maar de hele aanleiding van de plot 'B&A op vakantie, bij de boeven vandaan en de boeven ver weg bij B&A vandaan', heb ik al nooit goed getrokken. En daarbij hangt alles op aan een misverstand over die steen waardoor ze denken dat het een schat is. Nah. Veel herhalende humor, met de fles, telefoon en het duiken in de struiken. Verhaal vol met toevalligheden verder (opblaasschoenen, het luik in de vloer, die pop die op Adriaan lijkt) en een matige ontknoping. In het thema Griekenland had meer gezeten.
9.
De Plaaggeest: deze kijk ik eigenlijk nooit meer voor mijn eigen plezier, of het moet om dingen terug te zoeken zijn. Het begin van het succes, en ook duidelijk een product van zijn tijd. Avontuur heeft nog weinig 'kleur', het is nog wat rauw. B&A zijn hier ook nog niet in 'balans', Bassie praat nog echt plat. Plaaggeest en zijn streken is ook niet echt geloofwaardig als de schrik van de stad. Op zich onderhoudend, leuke humor, leuke liedjes. Ze hebben het goed neergezet destijds, maar voor mij blijft deze in het archief.
Het is leuk om zo een beetje te spuien over de reeksen, maar ik wil wel echt een compliment maken over de productiewaarde van elke reeks. Elke reeks heeft zijn elementen, scènes en plotwisselingen die gewoon erg sterk in elkaar zitten. Ik noemde al de diefstal van de Kroon, maar ook de achtervolging op Curaçao/Emmabrug, of de Baron die B&A opwacht bovenaan de berg op Lanzarote. Ontzettend sterk en filmisch in elkaar gezet allemaal. De series zijn natuurlijk ook beroemd om hun achtergrondmuziek, de dialogen zijn vaak erg scherp en spitsvondig. Dat getuigt van oog voor detail en vakmanschap, groot respect voor Aad van Toor, dat die dat allemaal uit zijn 'geniale brein heeft laten ontspruiten'.
[ Bericht 2% gewijzigd door Japepk op 21-02-2022 16:28:51 ]