Film wel gezien mooie filmquote:Op donderdag 4 februari 2021 07:40 schreef bazbo het volgende:
bazbo cd0834: Peter Gabriel - Long Walk Home
[ afbeelding ]
In 2002 verschijnt het resultaat van weer een ander project. Gabriel heeft zich bezig gehouden met de muziek voor de film The Rabbit-Proof Fence, gebaseerd op de roman Follow the rabbit-proof fence van Doris Pilkington Garimara dat weer gebaeerd is op het waargebeurde verhaal over drie Aboriginal meisjes die ontsnappen aan de hardvochtige bewoners in een klein dorp in Noordwest-Australi en een lange tocht maken door het Australische landschap naar de vrijheid. De duistere kant van de mensheid, de desolate woestijn van Australi, de strijd om overleven: het zijn prima ingredinten voor een dreigende soundtrack en dan ben je bij Gabriel aan het juiste adres. Verwacht dus (weer) geen songs, maar donkere instrumentale klanklandschappen. Ik kocht de cd op 18 juni 2002. Film nooit gezien; staat wel op mijn wensenlijstje.
Meneer Waits! Altijd goed!quote:Op donderdag 4 februari 2021 08:41 schreef Bosbeetle het volgende:
BBCD296
[ afbeelding ]
We gaan verder met een blokje Tom Waits, wat een geweldige artiest vind ik dit zeg. In mijn platenkast stonden al 2 oudere platen in mijn cd kast beginnen we met de "island" years op het island label. De liedjes van Tom Waits zijn altijd kleine verhaaltjes waarin de meest merkwaardige dingen gebeuren, wat dat betreft is waits een soort van beatnik maar dan in de muziek. Zijn nummers hebben heel vaak een locatie ergens op een kruispunt tussen 9th en hennepin of ergens in singapore of op een verlaten straat, maar eigenlijk altijd op het kruispunt tussen een smerige matras en mooie ervaring. Dit america van burroughs, bukowski en miller komt in deze liedjes ook naar voren. Tom Waits begon op deze platen een beetje de traditie los te laten en werd muzikaal wat spannender ook schijnt het dat hij in de jaren 80 ontdekte dat je niet presee hoefde te zijn wat je zong, wel zo gezond. Verder creeert waits altijd hele eigen wereldjes wat ook te zien is in de media. Ik heb een vrij hilarisch interview boek van Tom waarin een hele grote hoeveelheid interviews met de man verzameld zijn. Los van elkaar zijn het leuke speelse interviews maar gezamelijk is het hilarisch omdat ze elkaar allemaal volledig tegenspreken. De man heeft door de jaren heen al tientallen origin stories voor hemzelf bedacht, zijn ouders zijn dan weer leraren dan weer half masochistische toneelspelers en dan weer werkloze zwervers. De interviews volgen vaak ook gewoon de verhalen die in de nummers gezongen worden maar dan verteld als persoonlijke ervaringenDit album rain dogs laat heel mooi ook de tekstuele sterkte van Tom Waits zien de term rain dogs slaat op honden voor wie de stad helemaal als nieuw voelt na een regenbui omdat alle geurvlaggen zijn uitgewist. Dus ze zijn en verdwaald en een beetje verloren maar ook vol positieve energie om een nieuwe stad te ontdekken. Je bent wat mij betreft een goede poeet als je mij al drie zinnen laat schrijven over twee woorden. Trouwens is het niet alleen waits die we moeten benoemen maar ook zijn vrouw kathleen brennan die vanaf eind jaren 70 aan alle platen van Tom meeschrijft. Verder heeft hij altijd geweldige artiesten om zich heen zoals marc ribot (al worden die in de boekjes weinig credits gegeven). Grappig gegeven is dat ik als jonge bosbeetle Tom Waits eigenlijk leerde kennen door het "kerstliedje" jesus love never failed me yet, waar hij meezingt met zwerver. Toen ik wat jonger was werd ik erg geraakt door de zwerver die toch nog geloofde ondanks zijn toestand, en later nog zoveel meer diepte gekregen toen ik ontdekte dat jesus blood ook gewoon wijn is natuurlijk. Tom Waits was toen al iets wat ergens een zaadje had gepland maar de reden om er eens goed naar te luisteren was grappig genoeg Anouks me and tom waits, waarin zij ook het gevoel van Tom Waits goed vangt "me and tom waits on a downtown train".. Goed om deze cds weer van geur te ontdoen en ze weer vers te besnuffelen, "because I am a rain dog too".
[...]
Dit jaquote:
Ik moet zeggen dat ik heel erg een zwak heb voor de alice/blood money platen ... Helaas heb ik de black rider niet maar je moet wat te willen over hebbenquote:Op donderdag 4 februari 2021 09:31 schreef bazbo het volgende:
Oh, dat is misschien wel een van Waits' beste (uit zijn latere jaren)!
Ja, ook heel gaaf.quote:Op donderdag 4 februari 2021 18:55 schreef Bosbeetle het volgende:
BBCD298
[...]
En verder met de periode op het anti- labelMule variations waar Waits het geluid van bone machine doortrekt wellicht een beetje meer lo-fi maakt, ook deze plaat zit weer bom vol verhaaltjes en mooie sfeervolle kleine montages. Wat er voor mij uitspringt is "what's he building?" een vrij muziek loos meer spoken word nummer, wat toch wel erg tot de verbeelding spreekt je ziet gewoon gelijk een gruizige buurman keuterboor voor je die zich dagenlang opsluit in een klein schuurtje en daar bouwt hij iets... maar wat? De vraag stellen is hem beantwoorden het kan niet iets goeds zijn hoor, en dan heeft hij ook nog "subscriptions to these magazine"... wat bouwt hij toch. Wederom weet Tom Waits zich meester in met een paar rake zinnen als kwaststreken toch een volledig landschap neer te zetten.
[...]
Wat een geweldige hoes trouwens ingekleurde EM opnames van twee erythrocyten (rode bloedcellen).quote:Op vrijdag 5 februari 2021 10:23 schreef bazbo het volgende:
bazbo cd0840: Peter Gabriel - Scratch My Back
[ afbeelding ]
Als jij mijn rug krabt, dan krab ik die van jou. Peter Gabriel begint in 2009 een interessant project. Hij gaat liederen van anderen opnemen en vraagt dan de ander om een lied van hem op te nemen. Bedoeling is dat er een heleboel singles uitkomen met op de ene kant Gabriel die een stuk van een artiest covert en op de andere kant de artiest die Gabriel naspeelt. Er verschijnt geloof ik een (of misschien) twee van die singles, want niet iedereen is in de gelegenheid om de rug van Gabriel te krabben. In 2010 brengt Gabriel dan Scratch My Back uit, een verzameling van liederen van anderen, uitgevoerd door Gabriel. Wat het interessant maakt, is dat Gabriel geen band om zich heen heeft, maar een heel orkest. De nadruk ligt hierdoor op de stem van Gabriel. De arrangementen zijn (merendeels) van John Metcalf. De keus van liederen is divers en bijzonder. Zo start de plaat met een ingetogen versie van Bowies Heroes en daarna volgen stukken van talloze anderen. Ik had niet eens van de meeste van die anderen gehoord, laat staan dat ik de liedjes kende. Zeer mooi is de uitvoering van Randy Newmans I Think It's Going To Rain Today en Lou Reeds The Power Of The Heart. Ik kocht een speciale editie van de cd op 12 februari 2010 met een tweede plaatje, waarop nog eens vier stukjes: drie remixen van stukken die op het volledige album staan en daarnaast een uitvoering van The Kinks' Waterloo Sunset. Zeer mooi album!
Deze heb ik ook in de kast staanquote:Op vrijdag 5 februari 2021 10:23 schreef bazbo het volgende:
bazbo cd0840: Peter Gabriel - Scratch My Back
[ afbeelding ]
Als jij mijn rug krabt, dan krab ik die van jou. Peter Gabriel begint in 2009 een interessant project. Hij gaat liederen van anderen opnemen en vraagt dan de ander om een lied van hem op te nemen. Bedoeling is dat er een heleboel singles uitkomen met op de ene kant Gabriel die een stuk van een artiest covert en op de andere kant de artiest die Gabriel naspeelt. Er verschijnt geloof ik een (of misschien) twee van die singles, want niet iedereen is in de gelegenheid om de rug van Gabriel te krabben. In 2010 brengt Gabriel dan Scratch My Back uit, een verzameling van liederen van anderen, uitgevoerd door Gabriel. Wat het interessant maakt, is dat Gabriel geen band om zich heen heeft, maar een heel orkest. De nadruk ligt hierdoor op de stem van Gabriel. De arrangementen zijn (merendeels) van John Metcalf. De keus van liederen is divers en bijzonder. Zo start de plaat met een ingetogen versie van Bowies Heroes en daarna volgen stukken van talloze anderen. Ik had niet eens van de meeste van die anderen gehoord, laat staan dat ik de liedjes kende. Zeer mooi is de uitvoering van Randy Newmans I Think It's Going To Rain Today en Lou Reeds The Power Of The Heart. Ik kocht een speciale editie van de cd op 12 februari 2010 met een tweede plaatje, waarop nog eens vier stukjes: drie remixen van stukken die op het volledige album staan en daarnaast een uitvoering van The Kinks' Waterloo Sunset. Zeer mooi album!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |