bazbo 0649: Emerson Lake & Palmer - Works Volume 1In de twee jaar pauze die ELP hield, zaten de bandleden niet stil. Ze gingen ieder wat eigen muziek maken en opnemen. Toen ze tussendoor een keer bij elkaar waren, ontdekten ze dat ze alledrie bezig waren met muziek waarin een orkest een belangrijke rol speelt. Emerson maakte een paar honkytonkachtige stukken en schreef een pianoconcert, Lake maakte een kerstsingel (
I Believe In Father Christmas) en een zwik songs met orkestrale begeleiding en Palmer zocht naar de rol van percussie in allerlei stijlen, waaronder big band, rock en klassiek/orkestraal (hij componeerde een concerto voor percussie). En toen kwam de platenmaatschappij op een idee. Achteraf gezien is het een slecht idee geweest.
Works Volume 1 verscheen begin 1977 en is een dubbelelpee: ieder bandlid krijgt een plaatkant en de vierde kant is voor de drie samen. We horen eerst Emersons
Piano Concerto No. 1 en dat is wat mij betreft wel het hoogtepunt van het hele album. Een symfonisch eerste deel, een romantisch tweede en een derde deel dat
Toccata Con Fuoco (vol vuur) is genoemd. In 1975 brandde Emersons landhuis grotendeels af; zelf wist hij een deel van zijn score voor het pianoconcert uit de vlammen te redden, maar toch ging een aanzienlijk deel van zijn opnames en scores verloren. Nazinderend schreef hij dit derde deel. Op plaatkant twee zingt Lake vijf melodieuze rocksongs met orkestrale ondersteuning; zijn
C'est La Vie is de klassieker. Van Palmer horen we helaas niet zijn concerto voor percussie, maar een zestal korte stukken:
The Enemy God (Dances With The Black Spirits) is een versie van Prokoffief's percussieve stuk uit zijn Scythische suite, er is verder nog een stuk van Bach, een lawaaitetterdetetstuk van Harry South, op
L.A. Nights rockt Joe Walsh mee, er is een gekkigheidje
New Orleans waarop leden van Back Door meedoen, maar de grote verrassing is een nieuwe versie van
Tank (dat eerder op de debuutplaat stond) zonder drumsolo en waarin in het eerste deel een orkest de synthesizerpartijen van Emerson speelt en Emerson zelf de legendarische synthesizersolo in het outro komt spelen. Op de vierde kant, de band van alle drie de leden samen, slechts twee stukken.
Fanfare For The Common Man is een bewerking van het klassieke stuk van Aaron Copland en die gaf persoonlijk zijn zegen aan deze versie. Na de basismelodie op een of ander luchtig shuffleritme volgt een deel waarin Emerson een lange solo speelt op de beruchte en lompe Y amaha GX-1 synthesizer die alle kanten opspringt. De plaat eindigt met
Pirates, een filmisch stuk dat Emerson aanvankelijk schreef voor een film die uiteindelijk niet doorging en waar Lake een complexe tekst over zeerovers bij maakte. Al met al een zeer gespleten plaat; er staat heel veel moois op, maar als geheel slaat het nergens op. Ik kocht een vinylversie in 1981 toen ik zestien was en in 2001 verscheen deze remaster die ik aanschafte op 20 augustus van dat jaar. Op deze dubbelcd zowaar wat extra's:
The Enemy God en
Nutrocker, live in 1977 met orkest en die klinken allerbelabberdst. Dat de plaat 'volume 1' in de titel heeft, betekende dat er waarschijnlijk ook een deel 2 kwam.
[ Bericht 1% gewijzigd door bazbo op 09-12-2020 15:39:23 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op
www.bazbo.net