abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 7 december 2020 @ 12:21:59 #151
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_196596983
quote:
2s.gif Op maandag 7 december 2020 12:16 schreef Tijn het volgende:

[..]

Dat denk ik ook. Vooral omdat je over het algemeen wel een paar uur binnen zit. Het is geen vluchtig contact zoals in een winkel.
Maar dus wel vergelijkbaar met een kerk.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  maandag 7 december 2020 @ 12:22:36 #152
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_196596993
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 12:21 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Maar dus wel vergelijkbaar met een kerk.
Ja, dat kerken open zijn is ook niet slim.
  maandag 7 december 2020 @ 12:22:49 #153
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_196596997
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 12:14 schreef Elan het volgende:

[..]

Mee eens maar het blijft wel een potentiele risicosetting om in een binnenruimte met relatief veel onbekenden samen te komen ook al zet je de tafels op gepaste afstand.
Met z'n allen op zaterdagmiddag de binnenstad in gaan en uitgebreid winkelen niet?

Echt schandalig hoe er met restaurants omgegaan wordt. Dat cafés en nachtclubs dicht zijn snap ik heel goed. Met drankgebruik en late uurtjes wordt het chaos maar een restaurant kan prima open met inachtneming van regels.
pi_196596999
quote:
14s.gif Op maandag 7 december 2020 12:15 schreef Mr.Sandman het volgende:

[..]

Kunnen wel, willen of doen niet. En juist dat reken ik ze zwaar aan.
Die vraag is toch vast wel een keer gesteld in de briefings/persconferenties/2e kamer?
pi_196597006
quote:
2s.gif Op maandag 7 december 2020 12:16 schreef Tijn het volgende:

[..]

Dat denk ik ook. Vooral omdat je over het algemeen wel een paar uur binnen zit. Het is geen vluchtig contact zoals in een winkel.
Die redenering klopt niet... Dan zou de duur van het contact een rol spelen, niet het aantal contacten.

Hoe verhoud een winkel (in dit geval een Action, Ikea, Mediamarkt, whatever) met honderdern klanten die van alles aanraken, dicht op elkaar staan en tegen elkaar aanlopen. In sommige gevallen voor de winkel in een rij dicht bij elkaar staan (want de rij moet slalommen langs elkaar heen, want de rij is te lang om achtereen te staan).

zich tegenover...

Een restaurant die verplicht stelt om handen te ontsmetten, niet meer dan 30 mensen toelaten, de boel beter ventileren en ruim de afstand nemen

?

Dat is niet uit te leggen en niet te verantwoorden
pi_196597012
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 12:19 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik denk ook dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen het soort restaurant. Een vreetschuur a la all you can eat is heel wat anders dan aan tafel bediend worden, maar beiden vallen onder restaurant.

De keren dat ik in de warmere periode uit eten ben geweest zaten we buiten, met hele grote afstand tussen de tafels. Ik voelde me daar prettiger dan in een gemiddelde winkel of bij de kapper.
Verschilt wel heel erg per tent, als je bij Van der Valk gaat eten in zo'n megazaal (vorige week nog gedaan trouwens :D ) of je zit in een bruin eetcafé van 50 vierkante meter te eten is een hele andere ervaring.
blablablabla
  maandag 7 december 2020 @ 12:24:06 #157
142400 RedFever007
pi_196597023
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 12:21 schreef Elan het volgende:

[..]

Plus het gedrag van veel mensen er bij, na 3 wijntjes worden ze vaak wat gezelliger gaan net wat harder praten, houden wat minder afstand door een stoel te verplaatsen dus ja die afweging valt wel te billijken als de ziekenhuizen overvol zijn.
Oh oh wat erg, ze gaan harder praten :')
pi_196597030
quote:
1s.gif Op maandag 7 december 2020 12:22 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Met z'n allen op zaterdagmiddag de binnenstad in gaan en uitgebreid winkelen niet?

Echt schandalig hoe er met restaurants omgegaan wordt. Dat cafés en nachtclubs dicht zijn snap ik heel goed. Met drankgebruik en late uurtjes wordt het chaos maar een restaurant kan prima open met inachtneming van regels.
Maar jij denk niet dat mensen ipv naar het café dan maar naar het restaurant gaan om zich daar vol te laten lopen?
  maandag 7 december 2020 @ 12:25:05 #159
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196597039
quote:
1s.gif Op maandag 7 december 2020 12:20 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Juist ja, dus mijn lokale restaurantje waar 10 tafels op 1,5 meter staan mag niet open want enorme besmettingsbron maar de koopgoot e.d. mag wel open waar duizenden mensen elkaar lopen te verdringen op Black Friday?

Leg maar uit!
Zie het figuur dat ik hier boven postte.
Waarschijnlijk speelt hier vooral mee die tijd die je in een restaurant zit(soms wel uren) in dezelfde ruimte met een aantal mensen. In een winkel heb je een kort contact moment met meer mensen. Los van het effect op de besmettingen en de R0 spelen er bij het kabinet ook allemaal andere belangen mee, zoals sociale en financiële belangen. Ze hadden ook alle niet essentiële winkels kunnen dicht gooien. Maar uit onderzoek blijkt toch dat daar minder besmettingen gebeuren. Natuurlijk staat het effect van een paar dagen black friday gekte los van een onderzoek als dat.
  maandag 7 december 2020 @ 12:25:22 #160
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_196597043
quote:
13s.gif Op maandag 7 december 2020 12:23 schreef Benny het volgende:

[..]

Die redenering klopt niet... Dan zou de duur van het contact een rol spelen, niet het aantal contacten.
De duur van het contact speelt ook een rol. Daarom gaat de corona-app pas loeien als je een kwartier bij iemand in de buurt bent geweest, niet als je snel iemand passeert.

Als je urenlang met anderen in een slecht-geventileerde ruimte bent, is de kans op besmetting behoorlijk groot. Zelfs als iedereen anderhalve meter afstand houdt.
pi_196597044
quote:
9s.gif Op maandag 7 december 2020 12:17 schreef Benny het volgende:
En als je de verhalen van sommige restauranthouders dan hoort. Jarenlang spaargeld opzij gezet (sommige wel 15 jaar en meer) en dat is nu allemaal opgedroogd. Die hebben nu/straks helemaal niks meer over.
En ondertussen zien ze wel die drukke winkelstraten en uitspraken van de heren in charge dat zelfs een weekje extra ingrijpen op scholen onnodig word geacht.

Lijkt me onwijs zuur. Helemaal als ze de ‘met z’n allen tegen Corona’ speech weer uit de kast halen. Uiteindelijk komen de grootste lasten van de maatregelen bij bepaalde sectoren terecht.
  maandag 7 december 2020 @ 12:25:34 #162
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_196597048
quote:
1s.gif Op maandag 7 december 2020 12:24 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Maar jij denk niet dat mensen ipv naar het café dan maar naar het restaurant gaan om zich daar vol te laten lopen?
Daar kun je natuurlijk regels aan stellen voor restauranthouders.

Als het echt nodig is: Gewoon geen alcohol.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  maandag 7 december 2020 @ 12:25:49 #163
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_196597052
quote:
13s.gif Op maandag 7 december 2020 12:23 schreef Benny het volgende:

[..]

Hoe verhoud een winkel (in dit geval een Action, Ikea, Mediamarkt, whatever) met honderdern klanten die van alles aanraken, dicht op elkaar staan en tegen elkaar aanlopen. In sommige gevallen voor de winkel in een rij dicht bij elkaar staan (want de rij moet slalommen langs elkaar heen, want de rij is te lang om achtereen te staan).

zich tegenover...

Een restaurant die verplicht stelt om handen te ontsmetten, niet meer dan 30 mensen toelaten, de boel beter ventileren en ruim de afstand nemen

?

Dat is niet uit te leggen en niet te verantwoorden
De duur van het contact maakt ook uit. Ik durf het woord bijna niet te noemen, maar aerosolen enzo.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  maandag 7 december 2020 @ 12:27:06 #164
142400 RedFever007
pi_196597074
quote:
1s.gif Op maandag 7 december 2020 12:24 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Nee dat denk ik niet nee. D
Als het over volgieten gaat, dan gaan ze wel thuis drinken. Restaurant is totaal geen geschikte plek daarvoor. Tevens ,oals @Benny zegt: wanneer er gewoon heldere regels zijn met max aantal mensen dan zal het zo'n vaart niet lopen.
pi_196597083
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 11:49 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Het is alleen niet te bewijzen. Je krijgt dan meteen de ‘ja, maar zonder die sluiting was het nu veel erger geweest’ counter te horen. Dan is de discussie meteen dood.

Maar als de horeca echt zo’n grote rol zou hebben gespeeld dan zou je verwachten dat die daling keihard zou doorzetten. Nog steeds dicht namelijk.
Hier in Zwitserland is de horeca open gebleven en was er net zo goed een sterke daling en daarna stabiel.

Horeca is echt de zondebok in deze crisis. :')
pi_196597092
quote:
1s.gif Op maandag 7 december 2020 12:24 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Oh oh wat erg, ze gaan harder praten :')
Ja hallo gaan we zo beginnen, mij boeit het geen flikker hoe hard of zacht mensen praten maar bewezen is wel dat het virus zich dan makkelijker kan verspreiden. Zelfde met zingen.
https://www.pnas.org/content/117/22/11875

Ga maar eens pre corona in een vol restaurant zitten, begin verloopt vaak rustig maar tegen de tijd dat het 21:00 is zit iedereen te schreeuwen, alleen al om je verstaanbaar te maken.
blablablabla
  maandag 7 december 2020 @ 12:30:29 #167
131800 Tarado
capô de fusca
pi_196597127
quote:
0s.gif Op maandag 7 december 2020 12:27 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Hier in Zwitserland is de horeca open gebleven en was er net zo goed een sterke daling en daarna stabiel.

Horeca is echt de zondebok in deze crisis. :')
Zondebok weet ik niet maar ze maken keuzes die voor deze branche wel desastreus zijn.
pi_196597145
Welke maatregelen waren er eigenlijk in die restaurants van dat onderzoek? 30 man, mondkapje, 1,5mt?
Go hard or go home
  maandag 7 december 2020 @ 12:32:07 #169
12221 Tijn