abonnement Unibet Coolblue
  Moderator donderdag 3 december 2020 @ 11:22:32 #1
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196529057
.

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.


Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames (en IC-opnames)
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente.

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Verzameling alle NL cijfers
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte! Blijf thuis!

Routekaart:


Handige kaart voor covid en andere aandoeningen:

En door..
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  Moderator donderdag 3 december 2020 @ 11:23:35 #2
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196529076
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:20 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Geen idee. Het probleem wat ik ermee heb is dat er geen concreet doel meer hoeft te zijn waarvoor een proportioneel middel wordt gekozen. Er is een grabbelton van maatregelen gecreeerd waar De Jonge naar hartelust in kan graaien, om daadkrachtig over te komen, om signalen af te geven dat we nog steeds heel bang moeten zijn voor corona, om de aandacht af te leiden, om in de pas te lopen met Europese collega's, om mensen te straffen die zo grof waren om feest te vieren terwijl er mensen doodgaan.

Onze nationale dominee Blokhuis kwam er natuurlijk bekaaid vanaf tewijl Hugo zo staat te shinen maar die is zijn hele carriere al op kruistocht tegen plezier makende mensen. Dus alles tegen alcohol, drugs en roken is goed. Het is natuurlijk niet zo dat mensen die een illegaal feestje plannen na 8-en kratten bier gaan inslaan bij de avondwinkel tegen anderhalf keer de normale prijs. Het nachtleven stuk en de festivalcultuur stuk zou natuurlijk een mooie bonus zijn voor Blokhuis en Grapperhaus die dat laatste toch al wilden vanwege 'ondermijning' van hun immer falende war on drugs.
Die blijf ik ook bijzonder vinden ja. Ik zie hier bij de supermarkt regelmatig een groep jongeren die met zn 3en 3 winkelwagens vol met kratten bier ophalen. Dan ga je je doel volgens mij wel redelijk voorbij.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_196529149
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:23 schreef chratnox het volgende:

[..]

Die blijf ik ook bijzonder vinden ja. Ik zie hier bij de supermarkt regelmatig een groep jongeren die met zn 3en 3 winkelwagens vol met kratten bier ophalen. Dan ga je je doel volgens mij wel redelijk voorbij.
En de avondwinkels zijn meer dan 70% van hun omzet kwijt, niet door kratten bier maar door mensen die nog even een fles wijn of een paar biertjes komen halen na het werk, en dan ook nog wat anders meenemen.

Verder maakt het natuurlijk geen reet uit als mensen in hun eigen bubbel zoals hun studentenhuis gaan zitten zuipen Burgemeesters spreken dan doodleuk van een 'illegaal feest' terwijl dat gewoon hartstikke legaal is. Alleen eventuele geluidsoverlast niet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_196529151
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:19 schreef chratnox het volgende:

[..]

Als je de verkeerde genen draagt kun je overal aan dood gaan. In mijn familie zit een erfelijke vorm van kanker. Ik heb 'm zelf niet, maar mn broertje wel. Gevolg: Vroeg of laat krijgt mn broertje dat. Wanneer weten we niet, we weten alleen dat het gaat gebeuren.

Er zijn zo ontzettend veel ziektes waar je -ook als jongere- aan dood kunt gaan, het lijkt me echt niet aannemelijk dat wanneer de risicogroepen gevaccineerd zijn en je dingen weer open gaat gooien jongeren ineens bij bosjes omvallen.
In het geval van erfelijke ziektes houd men ook de vinger aan de pols en krijg je regelmatig onderzoeken ik denk dat men wel enige bescherming verwacht van een overheid. Wat betreft twintigers is het zo zeldzaam dat ze komen te overlijden dat je het wellicht kan negeren, maar voor vijftigers is die kans alweer een stuk groter.

Vraag blijft ga je alles van de zomer al weer volledig open gooien als een klein gedeelte maar gevaccineerd is. Anders gaat 2021 net zo'n kut jaar worden.
blablablabla
  Moderator donderdag 3 december 2020 @ 11:30:29 #5
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196529204
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:27 schreef Elan het volgende:

[..]

In het geval van erfelijke ziektes houd men ook de vinger aan de pols en krijg je regelmatig onderzoeken ik denk dat men wel enige bescherming verwacht van een overheid. Wat betreft twintigers is het zo zeldzaam dat ze komen te overlijden dat je het wellicht kan negeren, maar voor vijftigers is die kans alweer een stuk groter.

Vraag blijft ga je alles van de zomer al weer volledig open gooien als een klein gedeelte maar gevaccineerd is. Anders gaat 2021 net zo'n kut jaar worden.
Maar vijftigers die niet in een risicogroep zitten hebben van dit virus ook maar een hele kleine kans om te overlijden toch? Vrijwel iedereen heeft een hele kleine kans om te overlijden door dit virus, het probleem is dat er teveel tegelijkertijd zijn. Als we kijken naar de hoeveelheid ziekenhuisopnames gaat dat flink stijgen vanaf boven de 60, daaronder is het laag. Daardoor zou je logischerwijs kunnen stellen dat als de groepen die de zorg overspoelen gevaccineerd zijn, het risico op overspoelen van de zorg weg is, waarna je kunt versoepelen.

Die risicogroepen willen ze 4 januari mee beginnen, niet augustus.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_196529264
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:14 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dat vind ik te makkelijk. Dan kan ik ook zeggen dat ik als experiment wil dat alles gewoon open gegooid wordt. Mensen die daartegen zijn zien alleen maar beren op de weg.

Dit is wat ik verder in mijn post zei:
[..]

De manier die nu voorgesteld wordt door D66 vind ik een slecht idee. Met aanpassingen kan er (naar mijn mening) meer mee dan er nu voorgesteld wordt, want D66 gaat met het idee eraan voorbij dat de GGD geen negatieve test overlegd aan de bezoeker van dat restaurant, met als gevolg dat de restauranteigenaar de bezoeker op zijn blauwe ogen moet geloven. Elke andere situatie (waarin de eigenaar de bezoeker niet op zijn blauwe ogen hoeft te geloven) houdt in dat of het restaurant toegang tot de data krijgt, wat me een heel slecht idee lijkt. Of dat een commerciële test nodig is, waarvan de GGD aangeeft dat commerciële labs geen betrouwbare resultaten geven.
Volgens mij ís er nog geen vaste invulling van een mogelijk experiment. Er wordt door D^^ geopperd dat er geexperimenteerd zou kunnen worden met de horeca en daar worden wat mogelijkheden voor genoemd. Als je daar invulling aan gaat geven, ga je kijken hoe je dit daadwerkelijk in gaat vullen. Natuurlijk zijn er andere wegen zodat de restauranteigenaar geen toegang krijgt tot data waar hij niet bij hoort te komen. Er kan besloten worden dat voor dit specifieke experiment wel een negatieve testuitslag wordt afgegeven voor de GGD. Of dat er een bepaalde commerciele partij ingeschakeld wordt om deze testen af te nemen. Mensen die meedoen aan dit experiment zullen ook moeten beseffen dat het een experiment is en dat er dus ook gegevens van ze nodig zijn.

Dat wil zeggen: ik ga ervan uit dat dit experiment dan behoorlijk wordt ingestoken, begeleid, met een beperkt aantal restaurants. Dat maakt het een experiment. Niet dat alle restaurants ineens open mogen met een lijstje extra maatregelen waar verder geen controle op of begeleiding bij is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196529273
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 10:56 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Zelfs in Maart/April zijn er al onderzoeken gedaan door de HvA dat iedereen onder de 50 inprincipe door kon gaan met leven zonder de ziekenhuizen te overspoelen. En verder zijn er ook wel jonge mensen overleden aan griep, maar dat komt weinig voor. Net zoals bij corona.
De maatregelen nodig om het virus te laten verspreiden onder degenen jonger dan 50 zonder dat het leidt tot meer besmettingen bij de rest van de bevolking zouden veel veel veel ingrijpender zijn dan de huidige maatregelen.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_196529276
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:08 schreef Elan het volgende:

[..]

Er gaan eigenlijk geen jonge en gezonde mensen dood aan de griep dat zei die De Jonge van het OMT laatst nog bij EenVandaag, echt niet te vergelijken met Corona waar je de sigaar kunt zijn als je toevallig verkeerde genen draagt.

En ze willen de groep tot 60 vanaf augustus pas vaccineren maar daar gaat het niet om er is meer dan druk op ziekenhuizen en de economie.
De zorg wordt kennelijk ook overspoelt met mensen met psychische problemen die een eind aan hun leven willen maken als gevolg van de coronamaatregelen. Betreft de spoedeisende hulp. Ook wordt 113 vaker gebeld door jongeren. Allemaal als dank aan de maatregelen en de jongeren die al maanden gegijzeld worden. En jij pleit er voor om de maatregelen langer in stand te houden voor deze mensen? Krijg je ook een klap meer doden onder de jongeren.

Spoedeisendehulparts ziet meer jongeren die het door corona niet meer zien zitten: 'Er is veel verborgen leed'

Steeds meer mensen met suïcidale gedachten bellen naar de hulplijn 113 Zelfmoordpreventie. Vooral voor veel jonge mensen lijkt de coronacrisis mentaal zwaar. Spoedeisendehulparts Sabine Wittens ziet dat ook: "Jongeren worden over het hoofd gezien."

Waar voor de coronacrisis nog 300 mensen per dag naar de hulplijn belden, zijn dat er inmiddels ruim 400. Opvallend is dat het vooral veel jongeren zijn die hulp zoeken. Van alle contacten bij hulplijn 113 gaat het in bijna de helft van de gevallen (46 procent) om jongeren met een leeftijd tussen de 10 en 19 jaar oud.

Spoedeisende hulp
Op de spoedeisende hulp van het Elisabeth Twee Steden ziekenhuis in Tilburg ziet ook Wittens deze cijfers terug in de dagelijkse praktijk. De afgelopen tijd ziet ze veel jonge patiënten die het leven niet meer zien zitten en die worstelen met psychische problemen. "Dan moet je bijvoorbeeld denken aan iemand die een overdosis medicijnen neemt."

Veelal kampen de jongeren die op de spoedeisende hulp terechtkomen al langer met psychische problemen. Volgens Wittens wordt deze groep te snel over het hoofd gezien. "Juist jongeren hebben nu minder sociale contacten dan anders. Er is niet meer een college waar iemand vraagt 'hé, waarom was je er niet gisteren, zullen we eens een kopje thee doen?' Dat valt allemaal weg. Een sociaal vangnet ontbreekt."

Sociaal contact ontbreekt
Bij de hulplijn zien ze dan ook veel corona-gerelateerde vragen voorbijkomen, zo vertelt Renske Gilissen, hoofdonderzoeker suïcidepreventie bij 113. "We zien dat er meer eenzaamheid is en dat mensen minder afleiding hebben omdat ze niet naar school of werk kunnen. Hierdoor hebben ze meer tijd om te piekeren."

Dat de coronacrisis voor jongeren een extra moeilijke periode is, beaamt Roy Otten, bijzonder hoogleraar Kwetsbare jeugdigen en risicogedrag aan de Radboud Universiteit. "Jongeren behoren juist tot een generatie die behoefte heeft aan sociaal contact. Het is de periode waarin vriendschappen ontstaan en dat is lastig nu."

Extra kwetsbaar
Er schuilt vooral gevaar voor jongeren die al in een kwetsbare situatie zaten, stelt Otten. "Ik denk dat er veel verborgen leed zit in die data omdat we zien dat het gros zich er wel doorheen slaat. Maar er is een kleine groep die om verschillende redenen al kwetsbaar is."

Volgens de hoogleraar is het vaak een opeenstapeling van angst, stress, depressieve gevoelens en daar komt de coronacrisis nu bovenop. "Minder afleiding, minder sociale contacten en meer verveling; het kan ertoe bijdragen dat jongeren meer en meer in de put komen te zitten."

https://eenvandaag.avrotr(...)nde-hulp-er-is-veel/

Nee lekker de jongeren die nauwelijks last hebben van corona (kijk de statistieken er maar op na), langer gegijzeld houden ^O^
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_196529317
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:35 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

De maatregelen nodig om het virus te laten verspreiden onder degenen jonger dan 50 zonder dat het leidt tot meer besmettingen bij de rest van de bevolking zouden veel veel veel ingrijpender zijn dan de huidige maatregelen.
Dat was de strekking van de post dan ook niet, het ging erom dat de groep onder de 60 buiten de risico groep pas vanaf augustus gevaccineerd zal worden (voorlopig scenario).
pi_196529364
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:30 schreef chratnox het volgende:

[..]

Maar vijftigers die niet in een risicogroep zitten hebben van dit virus ook maar een hele kleine kans om te overlijden toch? Vrijwel iedereen heeft een hele kleine kans om te overlijden door dit virus, het probleem is dat er teveel tegelijkertijd zijn. Als we kijken naar de hoeveelheid ziekenhuisopnames gaat dat flink stijgen vanaf boven de 60, daaronder is het laag. Daardoor zou je logischerwijs kunnen stellen dat als de groepen die de zorg overspoelen gevaccineerd zijn, het risico op overspoelen van de zorg weg is, waarna je kunt versoepelen.

Die risicogroepen willen ze 4 januari mee beginnen, niet augustus.
Rond de 100 volgens het RIVM maar dat is dus wel in de situatie dat er maatregelen actief waren. Je kunt wel raden wat er gaat gebeuren als je die maatregelen in het voorjaar volledig opheft omdat de risicogroepen ingeënt zijn en je zorgcapaciteit niet langer in het geding komt. Dan hoef je in augustus de rest waarschijnlijk niet meer in te enten :D
blablablabla
pi_196529391
quote:
1s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:35 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

De zorg wordt kennelijk ook overspoelt met mensen met psychische problemen die een eind aan hun leven willen maken als gevolg van de coronamaatregelen. Betreft de spoedeisende hulp. Ook wordt 113 vaker gebeld door jongeren. Allemaal als dank aan de maatregelen en de jongeren die al maanden gegijzeld worden. En jij pleit er voor om de maatregelen langer in stand te houden voor deze mensen? Krijg je ook een klap meer doden onder de jongeren.

Spoedeisendehulparts ziet meer jongeren die het door corona niet meer zien zitten: 'Er is veel verborgen leed'

Steeds meer mensen met suïcidale gedachten bellen naar de hulplijn 113 Zelfmoordpreventie. Vooral voor veel jonge mensen lijkt de coronacrisis mentaal zwaar. Spoedeisendehulparts Sabine Wittens ziet dat ook: "Jongeren worden over het hoofd gezien."

Waar voor de coronacrisis nog 300 mensen per dag naar de hulplijn belden, zijn dat er inmiddels ruim 400. Opvallend is dat het vooral veel jongeren zijn die hulp zoeken. Van alle contacten bij hulplijn 113 gaat het in bijna de helft van de gevallen (46 procent) om jongeren met een leeftijd tussen de 10 en 19 jaar oud.

Spoedeisende hulp
Op de spoedeisende hulp van het Elisabeth Twee Steden ziekenhuis in Tilburg ziet ook Wittens deze cijfers terug in de dagelijkse praktijk. De afgelopen tijd ziet ze veel jonge patiënten die het leven niet meer zien zitten en die worstelen met psychische problemen. "Dan moet je bijvoorbeeld denken aan iemand die een overdosis medicijnen neemt."

Veelal kampen de jongeren die op de spoedeisende hulp terechtkomen al langer met psychische problemen. Volgens Wittens wordt deze groep te snel over het hoofd gezien. "Juist jongeren hebben nu minder sociale contacten dan anders. Er is niet meer een college waar iemand vraagt 'hé, waarom was je er niet gisteren, zullen we eens een kopje thee doen?' Dat valt allemaal weg. Een sociaal vangnet ontbreekt."

te piekeren."

Dat de coronacrisis voor jongeren een extra moeilijke periode is, beaamt Roy Otten, bijzonder hoogleraar Kwetsbare jeugdigen en risicogedrag aan de Radboud Universiteit. "Jongeren behoren juist tot een generatie die behoefte heeft aan sociaal contact. Het is de periode waarin vriendschappen ontstaan en dat is lastig nu."

Extra kwetsbaar
Er schuilt vooral gevaar voor jongeren die al in een kwetsbare situatie zaten, stelt Otten. "Ik denk dat er veel verborgen leed zit in die data omdat we zien dat het gros zich er wel doorheen slaat. Maar er is een kleine groep die om verschillende redenen al kwetsbaar is."

Volgens de hoogleraar is het vaak een opeenstapeling van angst, stress, depressieve gevoelens en daar komt de coronacrisis nu bovenop. "Minder afleiding, minder sociale contacten en meer verveling; het kan ertoe bijdragen dat jongeren meer en meer in de put komen te zitten."

https://eenvandaag.avrotr(...)nde-hulp-er-is-veel/

Nee lekker de jongeren die nauwelijks last hebben van corona (kijk de statistieken er maar op na), langer gegijzeld houden ^O^
Ik ga nu wat kort door de bocht. Maar de schuld ligt niet bij deze specifieke crisis, maar de enorme welvaart waarin de jeugd altijd verkeerd heeft. Nu doen we een aantal stappen terug en daar kunnen sommigen niet zo goed tegen. De hele maatschappij was voor de crisis eigenlijk al naar de klote. Men kan geen tegenslag meer hebben en is alleen maar aan voorspoed gewent. Begrijp me goed, ik noem de mensen met de psychische klachten zelf dus niet de slappelingen of de oorzaak. Nee het is de maatschappij die we met z'n allen hebben gecreeerd. Meer, meer, meer. Gelukkiger worden we er niet van in ieder geval.

Tot zover het verhaal van deze oude bromsnor.
pi_196529400
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:40 schreef Elan het volgende:

[..]

Rond de 100 volgens het RIVM maar dat is dus wel in de situatie dat er maatregelen actief waren. Je kunt wel raden wat er gaat gebeuren als je die maatregelen in het voorjaar volledig opheft omdat de risicogroepen ingeënt zijn en je zorgcapaciteit niet langer in het geding komt. Dan hoef je in augustus de rest waarschijnlijk niet meer in te enten :D
Dan gaat er weer iemand roepen dat we ons vooral druk moeten maken om de mensen die langdurig schade ondervinden en vage klachten hebben van 'long COVID'.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_196529401
quote:
1s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:35 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

De zorg wordt kennelijk ook overspoelt met mensen met psychische problemen die een eind aan hun leven willen maken als gevolg van de coronamaatregelen. Betreft de spoedeisende hulp. Ook wordt 113 vaker gebeld door jongeren. Allemaal als dank aan de maatregelen en de jongeren die al maanden gegijzeld worden. En jij pleit er voor om de maatregelen langer in stand te houden voor deze mensen? Krijg je ook een klap meer doden onder de jongeren.

Spoedeisendehulparts ziet meer jongeren die het door corona niet meer zien zitten: 'Er is veel verborgen leed'

Steeds meer mensen met suïcidale gedachten bellen naar de hulplijn 113 Zelfmoordpreventie. Vooral voor veel jonge mensen lijkt de coronacrisis mentaal zwaar. Spoedeisendehulparts Sabine Wittens ziet dat ook: "Jongeren worden over het hoofd gezien."

Waar voor de coronacrisis nog 300 mensen per dag naar de hulplijn belden, zijn dat er inmiddels ruim 400. Opvallend is dat het vooral veel jongeren zijn die hulp zoeken. Van alle contacten bij hulplijn 113 gaat het in bijna de helft van de gevallen (46 procent) om jongeren met een leeftijd tussen de 10 en 19 jaar oud.

Spoedeisende hulp
Op de spoedeisende hulp van het Elisabeth Twee Steden ziekenhuis in Tilburg ziet ook Wittens deze cijfers terug in de dagelijkse praktijk. De afgelopen tijd ziet ze veel jonge patiënten die het leven niet meer zien zitten en die worstelen met psychische problemen. "Dan moet je bijvoorbeeld denken aan iemand die een overdosis medicijnen neemt."

Veelal kampen de jongeren die op de spoedeisende hulp terechtkomen al langer met psychische problemen. Volgens Wittens wordt deze groep te snel over het hoofd gezien. "Juist jongeren hebben nu minder sociale contacten dan anders. Er is niet meer een college waar iemand vraagt 'hé, waarom was je er niet gisteren, zullen we eens een kopje thee doen?' Dat valt allemaal weg. Een sociaal vangnet ontbreekt."

Sociaal contact ontbreekt
Bij de hulplijn zien ze dan ook veel corona-gerelateerde vragen voorbijkomen, zo vertelt Renske Gilissen, hoofdonderzoeker suïcidepreventie bij 113. "We zien dat er meer eenzaamheid is en dat mensen minder afleiding hebben omdat ze niet naar school of werk kunnen. Hierdoor hebben ze meer tijd om te piekeren."

Dat de coronacrisis voor jongeren een extra moeilijke periode is, beaamt Roy Otten, bijzonder hoogleraar Kwetsbare jeugdigen en risicogedrag aan de Radboud Universiteit. "Jongeren behoren juist tot een generatie die behoefte heeft aan sociaal contact. Het is de periode waarin vriendschappen ontstaan en dat is lastig nu."

Extra kwetsbaar
Er schuilt vooral gevaar voor jongeren die al in een kwetsbare situatie zaten, stelt Otten. "Ik denk dat er veel verborgen leed zit in die data omdat we zien dat het gros zich er wel doorheen slaat. Maar er is een kleine groep die om verschillende redenen al kwetsbaar is."

Volgens de hoogleraar is het vaak een opeenstapeling van angst, stress, depressieve gevoelens en daar komt de coronacrisis nu bovenop. "Minder afleiding, minder sociale contacten en meer verveling; het kan ertoe bijdragen dat jongeren meer en meer in de put komen te zitten."

https://eenvandaag.avrotr(...)nde-hulp-er-is-veel/

Nee lekker de jongeren die nauwelijks last hebben van corona (kijk de statistieken er maar op na), langer gegijzeld houden ^O^
Hoe kom je daarbij?
Percentage zelfdodingen ligt juist historisch laag. In dat opzicht geeft corona ons nieuwe inzichten.

En van mij hoef je niemand te gijzelen.
blablablabla
  Moderator donderdag 3 december 2020 @ 11:42:11 #14
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196529402
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:34 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Volgens mij ís er nog geen vaste invulling van een mogelijk experiment. Er wordt door D^^ geopperd dat er geexperimenteerd zou kunnen worden met de horeca en daar worden wat mogelijkheden voor genoemd. Als je daar invulling aan gaat geven, ga je kijken hoe je dit daadwerkelijk in gaat vullen. Natuurlijk zijn er andere wegen zodat de restauranteigenaar geen toegang krijgt tot data waar hij niet bij hoort te komen. Er kan besloten worden dat voor dit specifieke experiment wel een negatieve testuitslag wordt afgegeven voor de GGD. Of dat er een bepaalde commerciele partij ingeschakeld wordt om deze testen af te nemen. Mensen die meedoen aan dit experiment zullen ook moeten beseffen dat het een experiment is en dat er dus ook gegevens van ze nodig zijn.

Dat wil zeggen: ik ga ervan uit dat dit experiment dan behoorlijk wordt ingestoken, begeleid, met een beperkt aantal restaurants. Dat maakt het een experiment. Niet dat alle restaurants ineens open mogen met een lijstje extra maatregelen waar verder geen controle op of begeleiding bij is.
Ik weet wat een experiment is.

Je overwegingen zijn logisch en daar ben ik het mee eens, maar dat is niet wat D66 zegt.

https://www.bnr.nl/nieuws(...)m-opties-te-bekijken

quote:
Om perspectief te bieden wil Jetten ruimte om te experimenteren met corona-regels in restaurants. 'Vooraf reserveren, een vaste zitplaats, vaste looproutes en veel betere ventilatie in de ruimtes. En dankzij de flink opgeschroefde testcapaciteit kunnen we het personeel en de bezoekers vooraf en achteraf testen, om te zien of het nog klopt dat er in de horeca veel besmettingen zijn, en hoe je dat kunt voorkomen.'
Omdat hij spreekt over opgeschroefde testcapaciteit wordt het eigenlijk automatisch gekoppeld aan de GGD.

Zoals het nu getoond wordt is het naar mijn mening vooral oude wijn in nieuwe zakken. Het zorgt ervoor dat de horeca en anderen weer hoop hebben, meer niet. Het voelt vooral als bezighouden, of aan het lijntje houden.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_196529424
quote:
1s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:35 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

De zorg wordt kennelijk ook overspoelt met mensen met psychische problemen die een eind aan hun leven willen maken als gevolg van de coronamaatregelen. Betreft de spoedeisende hulp. Ook wordt 113 vaker gebeld door jongeren. Allemaal als dank aan de maatregelen en de jongeren die al maanden gegijzeld worden. En jij pleit er voor om de maatregelen langer in stand te houden voor deze mensen? Krijg je ook een klap meer doden onder de jongeren.

[..]
In België zijn er dit jaar, van 1 januari tot 15 november, in de leeftijdsgroep 0-24 jaar 40% minder doden gevallen dan in dezelfde periode vorig jaar (515 vs 858).
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_196529427
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:37 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Dat was de strekking van de post dan ook niet, het ging erom dat de groep onder de 60 buiten de risico groep pas vanaf augustus gevaccineerd zal worden (voorlopig scenario).
Ah, my mistake.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_196529438
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:41 schreef aartstyle het volgende:

[..]

Ik ga nu wat kort door de bocht. Maar de schuld ligt niet bij deze specifieke crisis, maar de enorme welvaart waarin de jeugd altijd verkeerd heeft. Nu doen we een aantal stappen terug en daar kunnen sommigen niet zo goed tegen. De hele maatschappij was voor de crisis eigenlijk al naar de klote. Men kan geen tegenslag meer hebben en is alleen maar aan voorspoed gewent. Begrijp me goed, ik noem de mensen met de psychische klachten zelf dus niet de slappelingen of de oorzaak. Nee het is de maatschappij die we met z'n allen hebben gecreeerd. Meer, meer, meer. Gelukkiger worden we er niet van in ieder geval.

Tot zover het verhaal van deze oude bromsnor.
Daar gaat het helemaal niet over. Het gaat over jongeren die in een sociaal isolement zitten.
En dus sociaal contact is een first-world problem? Oke dan. :N
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_196529457
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:41 schreef aartstyle het volgende:

[..]

Ik ga nu wat kort door de bocht. Maar de schuld ligt niet bij deze specifieke crisis, maar de enorme welvaart waarin de jeugd altijd verkeerd heeft. Nu doen we een aantal stappen terug en daar kunnen sommigen niet zo goed tegen. De hele maatschappij was voor de crisis eigenlijk al naar de klote. Men kan geen tegenslag meer hebben en is alleen maar aan voorspoed gewent. Begrijp me goed, ik noem de mensen met de psychische klachten zelf dus niet de slappelingen of de oorzaak. Nee het is de maatschappij die we met z'n allen hebben gecreeerd. Meer, meer, meer. Gelukkiger worden we er niet van in ieder geval.

Tot zover het verhaal van deze oude bromsnor.
Ok boomer.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
pi_196529458
quote:
13s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:45 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Daar gaat het helemaal niet over. Het gaat over jongeren die in een sociaal isolement zitten.
En dus sociaal contact is een first-world problem? Oke dan. :N
Ok, mijn excuus
pi_196529459
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:42 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik weet wat een experiment is.

Je overwegingen zijn logisch en daar ben ik het mee eens, maar dat is niet wat D66 zegt.

https://www.bnr.nl/nieuws(...)m-opties-te-bekijken
[..]

Omdat hij spreekt over opgeschroefde testcapaciteit wordt het eigenlijk automatisch gekoppeld aan de GGD.

Zoals het nu getoond wordt is het naar mijn mening vooral oude wijn in nieuwe zakken. Het zorgt ervoor dat de horeca en anderen weer hoop hebben, meer niet. Het voelt vooral als bezighouden, of aan het lijntje houden.
Agree to disagree, denk ik, want we gaan in cirkeltjes rondpraten en er niet uitkomen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196529520
Ah we zijn weer in de het is de schuld van de kutbejaarden nee die ellendige jongeren fase terecht gekomen.
blablablabla
pi_196529539
Wat mij betreft is al het vertrouwen weg in wat voor maatregel dan ook. Hadden ze black friday maar moeten durven verbieden. Gesloten houden van de horeca, mondkapjes ga maar door, compleet nutteloos als je geen ruggengraat hebt.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
  Moderator donderdag 3 december 2020 @ 11:52:03 #23
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196529552
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:41 schreef aartstyle het volgende:

[..]

Ik ga nu wat kort door de bocht. Maar de schuld ligt niet bij deze specifieke crisis, maar de enorme welvaart waarin de jeugd altijd verkeerd heeft. Nu doen we een aantal stappen terug en daar kunnen sommigen niet zo goed tegen. De hele maatschappij was voor de crisis eigenlijk al naar de klote. Men kan geen tegenslag meer hebben en is alleen maar aan voorspoed gewent. Begrijp me goed, ik noem de mensen met de psychische klachten zelf dus niet de slappelingen of de oorzaak. Nee het is de maatschappij die we met z'n allen hebben gecreeerd. Meer, meer, meer. Gelukkiger worden we er niet van in ieder geval.

Tot zover het verhaal van deze oude bromsnor.
Dan een reactie vanuit een jongvolwassene ;)

Elke leeftijdsgroep zou meer weerbaar moeten zijn dan ze nu zijn, maar naast dit 'first world problems' noemen zijn er de afgelopen jaren ook flink wat dingen gesneden voor jongeren. Het pensioenstelsel, het klimaatprobleem, de financiële beerput van deze pandemie, dit mag allemaal opgelost gaan worden door de komende generaties. De generatie waarvan nu gezegd wordt dat ze niet moeten zeiken (even gechargeerd).

De maatschappij is juist best weerbaar geweest, kijk maar naar de financiële crisis begin 2000, waar we ook best goed uit gekomen zijn. Het laatste wat je tijdens deze pandemie wil is verschillende leeftijdsgroepen tegen elkaar opzetten, en dat is wel iets wat regelmatig gedaan wordt.

We zeggen constant dat we dit met zijn allen moeten doen, laten we dat dan ook doen en stoppen met het wijzen van jongeren naar ouderen en ouderen naar jongeren.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  donderdag 3 december 2020 @ 11:54:21 #24
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196529590
Het OMT - daar heb je ze weer - had het al over het openen van restaurants bij het ingaan van de gedeeltelijke lockdown in oktober. Zegt Jetten dus iets nieuws? Nee. Komt hij met een uitlegbaar plan? Nee. Hij zegt gewoon wat algemeenheden over testen, afstand houden en ventilatie, maar inzicht in wat dat gaat doen met de besmettingsaantallen en of die voorzorgsmaatregelen van hem gaan helpen, komt er niet. Zoals zovaak in deze crisis wordt 'iets doen' gebracht als een oplossing, zonder dat duidelijk is dat dat ook zo is.

Veel meer dan een goedkope populistische truc is het niet volgens mij, en de enige reden dat hier extra aandacht voor is is omdat D66 in de coalitie zit en dit er dús op kan wijzen dat er binnen de coalitie 'gedraaid' gaat worden. Als GroenLinks of de PVV iets dergelijks voor zou stellen, zou niemand echt denken dat er iets mee gedaan wordt.

Ook die dreigementen van de horeca om open te gaan op 17 januari lijken me voor hun beurt, het is namelijk helemaal niet gezegd dat de horeca niet überhaupt opengaat ergens tussen nu en 17 januari. Allemaal vermoeiend gedrag waar niemand wat aan heeft.

Wacht gewoon even de ontwikkelingen af, in principe neemt de aanwezigheid van corona in de samenleving nog steeds af, de ziekenhuisbezetting gaat omlaag, de instroom gaat omlaag, de testcapaciteit is op orde, de BCO loopt weer, er komt een persco aan komende dinsdag waar voorafgaand er gepraat gaat worden door het OMT en de regering waarin vast allerhande pistes besproken gaan worden, wat wanneer open zou kunnen, wat er mogelijk is in groepsgroottes, hoe versoepelingen kunnen worden doorgevoerd zonder dat dit de besmettingen enorm laat exploderen, óf er versoepelingen mogelijk zijn, wat eventuele drempelwaardes/trends zijn waarbinnen er meer mogelijk kan worden, van dat soort.
Nederland heeft geen Jetten of KHN nodig die met 3 zinnetjes het klusje voor hun achterban wel even denken te kunnen klaren.

[ Bericht 0% gewijzigd door VoMy op 03-12-2020 12:01:14 ]
  donderdag 3 december 2020 @ 11:55:58 #25
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196529624
quote:
13s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:51 schreef Mr.Sandman het volgende:
Wat mij betreft is al het vertrouwen weg in wat voor maatregel dan ook. Hadden ze black friday maar moeten durven verbieden. Gesloten houden van de horeca, mondkapjes ga maar door, compleet nutteloos als je geen ruggengraat hebt.
Je vertrouwen in de maatregelen is weg omdat je uit jezelf een probleem hebt bedacht en verontwaardigd bent dat daar in jouw ogen niet bij is ingegrepen :') Ja logisch hoor. Mijn vertrouwen in kerncentrales is ook weg sinds ik bedacht heb wat de beste manier is om veilig kernenergie op te wekken en Borssele niet aan die standaarden voldoet.
pi_196529643
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:55 schreef VoMy het volgende:

[..]

Je vertrouwen in de maatregelen is weg omdat je uit jezelf een probleem hebt bedacht en verontwaardigd bent dat daar in jouw ogen niet bij is ingegrepen :') Ja logisch hoor. Mijn vertrouwen in kerncentrales is ook weg sinds ik bedacht heb wat de beste manier is om veilig kernenergie op te wekken en Borssele niet aan die standaarden voldoet.
Ga met iemand anders ruzie zoeken vriend.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
  Moderator donderdag 3 december 2020 @ 11:57:55 #27
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_196529658
Hoelang duurde het bij jullie ongeveer voordat jullie de uitslag hadden van de PCR test?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_196529667
Ik zag net dat England het aandurft om bij het WK-darts 1000 man publiek toe te laten per sessie, ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken.
  donderdag 3 december 2020 @ 11:59:06 #29
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_196529681
quote:
18s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:57 schreef R-woud93 het volgende:
Hoelang duurde het bij jullie ongeveer voordat jullie de uitslag hadden van de PCR test?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
26 uur
pi_196529719
quote:
18s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:57 schreef R-woud93 het volgende:
Hoelang duurde het bij jullie ongeveer voordat jullie de uitslag hadden van de PCR test?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij mij 1 dag, maar volgens mij heb je de uitslag sneller als je met DigiD de afspraak gemaakt hebt en online kijkt. Het bellen duurt volgens mij langer. Heb een keer samen met mijn dochter een test gedaan die nog geen DigiD heeft. Ik had de uitslag 1 dag eerder. Maar de laatste test werden we na 1 dag gebeld.
  Moderator donderdag 3 december 2020 @ 12:02:30 #31
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_196529747
quote:
2s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:59 schreef Cue_ het volgende:

[..]

26 uur
Zou mooi zijn, ik zit op 25 nu :)
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 12:00 schreef Freudie het volgende:

[..]

Bij mij 1 dag, maar volgens mij heb je de uitslag sneller als je met DigiD de afspraak gemaakt hebt en online kijkt. Het bellen duurt volgens mij langer. Heb een keer samen met mijn dochter een test gedaan die nog geen DigiD heeft. Ik had de uitslag 1 dag eerder. Maar de laatste test werden we na 1 dag gebeld.
Ja zoiets dacht ik ook al daarom heb ik ook alles online gedaan :Y
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_196529787
quote:
2s.gif Op donderdag 3 december 2020 12:02 schreef R-woud93 het volgende:

[..]

Zou mooi zijn, ik zit op 25 nu :)
[..]

Ja zoiets dacht ik ook al daarom heb ik ook alles online gedaan :Y
Sowieso gaat het nu al beter, ik belde zaterdagochtend, en we konden zaterdagmiddag al getest worden.
pi_196529806
quote:
18s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:57 schreef R-woud93 het volgende:
Hoelang duurde het bij jullie ongeveer voordat jullie de uitslag hadden van de PCR test?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
12 uur. Maar dat was begin september.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196529817
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:41 schreef aartstyle het volgende:

[..]

Ik ga nu wat kort door de bocht. Maar de schuld ligt niet bij deze specifieke crisis, maar de enorme welvaart waarin de jeugd altijd verkeerd heeft. Nu doen we een aantal stappen terug en daar kunnen sommigen niet zo goed tegen. De hele maatschappij was voor de crisis eigenlijk al naar de klote. Men kan geen tegenslag meer hebben en is alleen maar aan voorspoed gewent. Begrijp me goed, ik noem de mensen met de psychische klachten zelf dus niet de slappelingen of de oorzaak. Nee het is de maatschappij die we met z'n allen hebben gecreeerd. Meer, meer, meer. Gelukkiger worden we er niet van in ieder geval.

Tot zover het verhaal van deze oude bromsnor.
En niet alleen de jeugd, hè, maar ikzelf bijvoorbeeld ook. Ik zag een tijdje geleden bijvoorbeeld een documentaire over de komst van de NAM in Groningen. Ik was gechoqueerd over de omstandigheden waarin mensen leefden voor die tijd, met bevroren water in gootstenen binnenhuis in de winter.

We hebben heel comfortabele levens, maar klaarblijkelijk maakt dat niet dat we gelukkig zijn, onze verworvenheden koesteren en tegenslagen berustend incasseren. Verworvenheden worden al gauw normaal en tegenslagen onacceptabel.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator donderdag 3 december 2020 @ 12:08:26 #35
351145 crew  R-woud93
Voorbeelduser
pi_196529843
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 12:05 schreef Freudie het volgende:

[..]

Sowieso gaat het nu al beter, ik belde zaterdagochtend, en we konden zaterdagmiddag al getest worden.
Ja ik heb gisterochtend om 9 uur een afspraak gemaakt en kon om 11:15 al terecht
~FEYENOORD~
*De donkerste nachten produceren de helderste sterren*
pi_196529868
We vieren kerst dit jaar gewoon met de hele familie, 3 dagen lang in verschillende groepen. Merendeel is ook nog eens vaccintwijfelaar. Klaag me maar aan.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
  donderdag 3 december 2020 @ 12:13:16 #37
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196529913
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:58 schreef maan_man het volgende:
Ik zag net dat England het aandurft om bij het WK-darts 1000 man publiek toe te laten per sessie, ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken.
180 heeft dan geen betrekking meer op de score maar op het aantal besmettingen.
pi_196529932
quote:
10s.gif Op donderdag 3 december 2020 12:10 schreef Mr.Sandman het volgende:
We vieren kerst dit jaar gewoon met de hele familie, 3 dagen lang in verschillende groepen. Merendeel is ook nog eens vaccintwijfelaar. Klaag me maar aan.
En er ook nog mee koketteren?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_196529985
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 12:14 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

En er ook nog mee koketteren?
Ja net als de black friday aanbiedingen die alleen geldig waren in de winkel. Kom allen!
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
pi_196529994
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:41 schreef aartstyle het volgende:

[..]

Ik ga nu wat kort door de bocht. Maar de schuld ligt niet bij deze specifieke crisis, maar de enorme welvaart waarin de jeugd altijd verkeerd heeft. Nu doen we een aantal stappen terug en daar kunnen sommigen niet zo goed tegen. De hele maatschappij was voor de crisis eigenlijk al naar de klote. Men kan geen tegenslag meer hebben en is alleen maar aan voorspoed gewent. Begrijp me goed, ik noem de mensen met de psychische klachten zelf dus niet de slappelingen of de oorzaak. Nee het is de maatschappij die we met z'n allen hebben gecreeerd. Meer, meer, meer. Gelukkiger worden we er niet van in ieder geval.

Tot zover het verhaal van deze oude bromsnor.
Ik denk dat je stellingname nu doen wij een aantal stappen terug niet helemaal terecht is. Wij als maatschappij doen niet een aantal stappen terug. Een groot gedeelte hobbelt gewoon zonder al te veel gevolgen door, terwijl het andere gedeelte een groot gedeelte van de klappen vangt.

Jij zit misschien lekker op je plek met je arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd en vindt het al een stap terug dat je nu op zaterdag niet kan gaan uiteten. Maar er zijn ook grote groepen die zijn hun (bij)baan kwijt, bijvoorbeeld in de horeca, daardoor kunnen ze hun huisvestiging slecht betalen, als ze terug moeten naar de ouders moeten ze misschien met de opleiding stoppen en ze hebben al een hele tijd halfbakken onderwijs.

Om nog maar te zwijgen over de ondernemers die hun hele hebben en houden in rook zien opgaan.

Nee, dit is echt geen crisis waar je over wij kan spreken.
pi_196530002
quote:
10s.gif Op donderdag 3 december 2020 12:17 schreef Mr.Sandman het volgende:

[..]

Ja net als de black friday aanbiedingen die alleen geldig waren in de winkel. Kom allen!
"Ja maar hij deed het ook!"
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_196530008
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:30 schreef chratnox het volgende:

[..]

Maar vijftigers die niet in een risicogroep zitten hebben van dit virus ook maar een hele kleine kans om te overlijden toch? Vrijwel iedereen heeft een hele kleine kans om te overlijden door dit virus, het probleem is dat er teveel tegelijkertijd zijn. Als we kijken naar de hoeveelheid ziekenhuisopnames gaat dat flink stijgen vanaf boven de 60, daaronder is het laag. Daardoor zou je logischerwijs kunnen stellen dat als de groepen die de zorg overspoelen gevaccineerd zijn, het risico op overspoelen van de zorg weg is, waarna je kunt versoepelen.

Die risicogroepen willen ze 4 januari mee beginnen, niet augustus.
Lijkt me onvermijdelijk dat ze dat perspectief moeten creëren. Anders zal de vaccinatiebereidheid bij de niet-kwetsbare groep enorm door de grond zakken. Ik snap ook wel dat ze dat nu nog niet doen, en waarschijnlijk ook nog niet op de persconferentie volgende week. Je bent zo een halfjaar verder voordat het aanbod aan vaccins groter is dan de vraag, dus er is nog wel even de tijd om draagvlak te creëren.

Maar hoe eerder je wat kunt zeggen, hoe beter. Anders krijg je toch onrust en speculatie. Ook als je naar andere landen kijkt. Zoals in Spanje waar al besloten is dat mondkapjes heel 2021 verplicht blijven, ongeacht hoeveel mensen er gevaccineerd zijn, en dat die plicht 'misschien' in 2022 kan worden afgeschaft. Als het in Nederland ook maar enigszins die kant op dreigt te gaan is dat voor mij in ieder geval een reden om me in geen geval te laten vaccineren. Want dan zijn zelfs lichte en eenmalige bijwerkingen niet meer de moeite waard.

Ik denk niet dat het hier zover komt, Nederland kan zich daarin juist onderscheiden. Want er is dan ook geen enkele reden om op vakantie te gaan naar een land waar je in de zomer 2021 nog mondkapjes op moet.

In Engeland was er gisteren ook een hallucinant moment in de persconferentie waarin de medische chef en de premier elkaar leken tegen te spreken:


Van-Tam zegt hier dat desinfectant en mondkapjes 'misschien nog vele jaren zullen blijven' om ook de verspreiding van griep tegen te gaan (hij spreekt hier overigens niet van een plicht zoals hier en daar gesuggereerd werd), en dat dat misschien wel beter zou zijn. Boris onderbreekt hem dan en zegt dat hij hoopt dat we toch wel weer naar normaal kunnen. En Van-Tam verklaart zich dan nader dat de overheid deze maatregelen in zijn visie niet meer voor eeuwig hoeft te adviseren, maar dat 'sommige mensen' dat wel blijvend zullen doen, waaraan Johnson toevoegt 'zoals in het verre oosten'.

Je ziet hier wel heel erg de tweestrijd, de verschillende opvattingen, en de onrust die het creëert zodra je suggereert dat er een langdurig 'nieuw normaal' komt met blijvende maatregelen. Waarom moeten wij de persoonlijke hygiënemaatregelen van China overnemen? Waarom zou je je dan nog laten vaccineren? En als je deze twee heren ziet, vraag je je af wie het daar voor het zeggen heeft. Ik neem aan dat ze bij VWS goed kijken naar dit soort momenten als voorbeeld van hoe het niet moet in de communicatie. Het is heel makkelijk om het nu te verkloten en de vaccinatiebereidheid richting de 50% of lager te knallen als je het beeld schept dat het allemaal geen zin heeft.
pi_196530017
quote:
5s.gif Op donderdag 3 december 2020 12:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

"Ja maar hij deed het ook!"
Nee, ik neem de mensen niets kwalijk. De mensen die de regels opstellen die alleen zorgen voor verdeling wel.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
  donderdag 3 december 2020 @ 12:19:45 #44
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_196530019
https://www.ad.nl/binnenl(...)bfe601d91e9200bbf3b1
quote:
Huisartsen krijgen veel telefoontjes van patiënten die vragen om een briefje waarop de arts bevestigt dat ze geen mondkapje hoeven te dragen. Huisartsen kunnen daar echter niet aan meewerken, zegt een woordvoerster van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV). ,,Er is een richtlijn die zegt dat je aan je eigen patiënten geen medische verklaringen mag meegeven. Dat zou namelijk de relatie tussen patiënt en arts onder druk kunnen zetten."

De vele telefoontjes leiden af van de patiëntenzorg, vindt de LHV. ,,Het geeft een hoop onrust", bevestigt de woordvoerster na berichtgeving door de Gelderlander.

Andere oplossingen hebben de voorkeur. Mensen die vanwege een aandoening vrijgesteld willen worden van de mondkapjesplicht, kunnen gewoon zelf een verklaring invullen en meenemen als ze de deur uitgaan. Die verklaring is te vinden op de website van zorgkenniscentrum Vilans en telt als bewijsmiddel.

Sinds 1 december geldt in alle openbare binnenruimten een mondkapjesplicht voor iedereen vanaf 13 jaar.
Dit is toch opzich ook wel raar. Iedereen kan zelf een briefje maken en meenemen en klaar.. je hoeft geen mondkapje op.
pi_196530043
quote:
2s.gif Op donderdag 3 december 2020 12:19 schreef Cue_ het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)bfe601d91e9200bbf3b1
[..]

Dit is toch opzich ook wel raar. Iedereen kan zelf een briefje maken en meenemen en klaar.. je hoeft geen mondkapje op.
Nederland, waar zelfs de details van de regels belangrijker zijn dan het resultaat of doel.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
pi_196530068
quote:
2s.gif Op donderdag 3 december 2020 12:19 schreef Cue_ het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)bfe601d91e9200bbf3b1
[..]

Dit is toch opzich ook wel raar. Iedereen kan zelf een briefje maken en meenemen en klaar.. je hoeft geen mondkapje op.
Ik kan me voorstellen dat een handhaver zo'n briefje serieuzer neemt met een krabbel van de huisarts er onder.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_196530073
quote:
2s.gif Op donderdag 3 december 2020 12:19 schreef Cue_ het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)bfe601d91e9200bbf3b1
[..]

Dit is toch opzich ook wel raar. Iedereen kan zelf een briefje maken en meenemen en klaar.. je hoeft geen mondkapje op.
Zoals wel meer raar is. Wat wordt de volgende stap? Dat je een briefje mag schrijven dat jij je in staat acht om een auto te besturen. Scheelt een duur examen.

Ik vind die mondkapjesplicht niks, maar als je hem dan toch invoert dan is dit echt een regel van niks.
pi_196530074
quote:
2s.gif Op donderdag 3 december 2020 12:19 schreef Cue_ het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)bfe601d91e9200bbf3b1
[..]

Dit is toch opzich ook wel raar. Iedereen kan zelf een briefje maken en meenemen en klaar.. je hoeft geen mondkapje op.
Da's een mooie, Nederlandse traditie, een bureaucratische uitweg bieden die je goed verstopt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_196530081
quote:
10s.gif Op donderdag 3 december 2020 12:10 schreef Mr.Sandman het volgende:
We vieren kerst dit jaar gewoon met de hele familie, 3 dagen lang in verschillende groepen. Merendeel is ook nog eens vaccintwijfelaar. Klaag me maar aan.
Tja, ik snap werkelijk niet dat het voor veel mensen echt te moeilijk is om eens een andere invulling aan kerst te geven in het kader van de geldende maatregelen. Ik snap zeker dat mensen het graag willen vieren zoals anders. MIsschien juist wel dit jaar. Maar echt, één keer eens flexibel zijn en het anders invullen is te veel gevraagd? Waarom? Ik vraag me dat oprecht af.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_196530104
quote:
2s.gif Op donderdag 3 december 2020 12:19 schreef Cue_ het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)bfe601d91e9200bbf3b1
[..]

Dit is toch opzich ook wel raar. Iedereen kan zelf een briefje maken en meenemen en klaar.. je hoeft geen mondkapje op.
Hier kan ik ook niet over uit. Doe dan niks.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')