abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_196470049
Welkom in het topic waarin we alles bespreken rond de volgende opdracht Kook mee met CUL!

De regel:

• Kook in de aangegeven week een gerecht dat binnen het thema past



In de week van 30 november- 6 december koken we 1 of meerdere dingen die passen bij Sinterklaas!


Een korte geschiedenis:

Sinterklaas was ooit Nicolaas van Myra, die in de derde eeuw na Christus geboren werd in Lycië (huidige Turkije) en later bisschop werd. Hij is de beschermheilige van scheepslieden, armen, ongehuwden en kinderen.

Ergens in de 15de eeuw ontstond het gebruik om schoen te zetten. Eerst in de kerk, waar de rijken geld in deden voor de armen. Later werd ook thuis schoenen gezet. Deze werden dan gevuld met appels, koeken, rozijnen of geld. Speelgoed, suikergoed, gemberkoeken, pepernoten, kruidnoten, marsepein of speculaas werden ook gegeven.

Een leuk weetje: speculaasvrijer. Een jongen kon dan een speculaaspop in de vorm van een man aan een meisje schenken. Als zij dat aannam, dan was er een kans op een goede relatie. Later, tot begin 20ste eeuw stuurden men liefdeskaarten rond sinterklaastijd.

Tot 1850 was Sinterklaas een onzichtbaar, mythische figuur. Jan Schenkman maakte in die tijd een prentenboekje waarin hij Sinterklaas uit Spanje liet komen, met een knecht. De prenten zorgden er ook voor dat we nu Sinterklaas als een statige oude man met witte baard als de echte Sint waarnemen.

Meer lezen? https://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas

Het thema van deze week is Sinterklaas! Het eerste wat bij mij op komt, qua eten, zijn natuurlijk kruidnoten (met of zonder chocolade), pepernoten, taaitaai, (gevulde) speculaas, banketstaven, chocoladeletters, marsepein, borstplaat en schuimpjes. Met natuurlijk ook heerlijke chocolademelk of bisschopswijn.

Heel veel zoetigheid dus!

Verder natuurlijk eten wat verpakt is als een cadeautje: en papillotte, in bladerdeeg, filodeeg, zoutkorst.

Waar kunnen we speculaaskruiden in stoppen: koffie, cake, stoofpot?

En laat ons zien wat jullie eten op Sinterklaasavond! Gourmet, kaasfondue, stamppot?




Linkjes ter inspiratie:

https://www.ah.nl/allerha(...)sinterklaas-recepten

https://madebyellen.com/s(...)vond-10x-inspiratie/

https://www.leukerecepten.nl/sinterklaas-recepten/

https://www.francescakookt.nl/sinterklaas-recepten/
pi_196471545
Ik ga sowieso gevulde speculaas maken. Misschien ook nog een boterkoek met speculaaskruiden.
En aangezien er geen speculaaskruiden te koop was van de week in de supermarkt, zelf speculaasmengsel maken.
pi_196471641
Sinterklaasavond maak ik kruidnotenmousse met licor 43, nu hopen dat ik geen foto's vergeet te maken.
pi_196471896
Goeie OP Yinny O+

Ik hoop voor het eerst sinds mijn kindertijd kruidnootjes te maken. Of speculaasbrokken. Ik denk niet dat het er van komt. Maar ik ga het zoals elk jaar weer proberen. Ooit komt het er van.
Spoilers!
pi_196473129
De speculaasvrijer ken ik als een speculaaspop aan het meisje + ouders geven, en als ze de kop als eerste aten was de kop eraf en had de jongen toestemming voor het huwelijk met het meisje, komt ook de kop is eraf! vandaan
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_196474700
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 18:44 schreef drakin het volgende:
De speculaasvrijer ken ik als een speculaaspop aan het meisje + ouders geven, en als ze de kop als eerste aten was de kop eraf en had de jongen toestemming voor het huwelijk met het meisje, komt ook de kop is eraf! vandaan
Dat wist ik niet, leuk!
pi_196474765
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 17:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
Goeie OP Yinny O+

Ik hoop voor het eerst sinds mijn kindertijd kruidnootjes te maken. Of speculaasbrokken. Ik denk niet dat het er van komt. Maar ik ga het zoals elk jaar weer proberen. Ooit komt het er van.
Ik ook.
Kruidnootjes zijn wel leuk om te maken en kan ik mijn collega's ook blij mee maken. Wil het wel gaan proberen iig.
pi_196474896
Top OP, @Yinny!

Ik heb nog steeds een goed voornemen tot het maken van gevuld speculaas, met eigen amandelen. Ik hoop dat dit topic net genoeg stok achter de deur is om het ook uit te voeren ;).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_196474906
Ik ga borstplaat maken, da’s lang geleden. En misschien nog speculaas, wanneer ik weet waar ik het moet laten bij gebrek aan etende collega’s
We have far more in common than that which devides us..
pi_196475140
Kruidnootjes staan sowieso op de planning.
Wil dit keer het recept van Laura proberen : https://www.laurasbakery.nl/nieuwe-receptprintable-kruidnoten/
pi_196475141
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 20:27 schreef Kaatje1 het volgende:
Ik ga borstplaat maken, da’s lang geleden. En misschien nog speculaas, wanneer ik weet waar ik het moet laten bij gebrek aan etende collega’s
Oeh borstplaat, heb ik volgens mij nooit gemaakt zelf en wil wel weer een keer meedoen nu ik eindelijk weer thuis ben O+ :Y
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  zondag 29 november 2020 @ 21:12:24 #12
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196475778
quote:
14s.gif Op zondag 29 november 2020 20:26 schreef sigme het volgende:
Top OP, @:Yinny!

Ik heb nog steeds een goed voornemen tot het maken van gevuld speculaas, met eigen amandelen. Ik hoop dat dit topic net genoeg stok achter de deur is om het ook uit te voeren ;).
Ik ben helemaal niet van het bakken maar vorige week voor tweede keer in mijn leven gevulde speculaas gemaakt en dat was zoooooo lekker

Van je eigen amandelen??? Dóen _O_
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_196475924
quote:
1s.gif Op zondag 29 november 2020 21:12 schreef Molo het volgende:

[..]

Ik ben helemaal niet van het bakken maar vorige week voor tweede keer in mijn leven gevulde speculaas gemaakt en dat was zoooooo lekker

Van je eigen amandelen??? Dóen _O_
Recept?
Sterkheidsbaas van alles.
pi_196476590
quote:
14s.gif Op zondag 29 november 2020 20:26 schreef sigme het volgende:
Top OP, @:Yinny!

Ik heb nog steeds een goed voornemen tot het maken van gevuld speculaas, met eigen amandelen. Ik hoop dat dit topic net genoeg stok achter de deur is om het ook uit te voeren ;).
Doen! Zelfgemaakt is allerlekkerst
  zondag 29 november 2020 @ 22:18:20 #15
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_196476884
quote:
2s.gif Op zondag 29 november 2020 21:20 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Recept?
http://huistuinenkeukenve(...)e-speculaas.html?m=1

Iets meer (hoeveelheid) specerijen doorheen gedaan, want ik hou van pittige smaak speculaas :9

Aanrader is om keer anderhalf of twee te maken, want anders best lastig om uit te rollen en mooie plaat speculaas van te maken
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_196479946
Ik ga voor de (plantaardige) speculaasbrokken deze week! Goed excuus dit :D.
pi_196489810
Ik had laatst al wat gemaakt

Gevuld speculaas



Pepernoten brood


Sinterklaas/pepernoten brood maakt ik 1 a 2x per jaar. Voor de dag van de intocht en evt voor pakjes avond
500 gram bloem (ik gebruik amerikaans patent bloem)
12 gram gedroogde gist
1 ei
50 gram witte basterd suiker
200/225 ml water (beetje afhankelijk hoe het deeg er uit ziet)
6 gram speculaas kruiden

extra nodig:
300 gram pepernoten
100 gram parelsuiker

1 ei om af te strijken

Meng alle ingredienten en kneed tot een deeg.
Meng de pepernoten en parelsuiker, steek met een deegsteker het deeg open en voeg een deel van de pepernoten en parelsuiker toe. Vouw het deeg dicht.
Herhaal dit tot alle pepernoten en parelsuiker door het deeg hebt verwerkt. Laat het deeg 30 min rijzen
Verdeel het deeg in 2 stukken en vorm het als een vloerbrood waardoor het deeg een lange vorm krijgt.
Laat 15 min rijzen
Vorm het deeg opnieuw en leg het in 2 bakblikken (ik heb een soort cake blikken gebruikt van de Lidl is een beetje een kruizing tussen een broodblik en cakeblik)
Strijk de bovenkant af met ei en laat 45-60 min narijzen

Bak in een voorverwarmde oven op 180 graden gedurende 35 min

Banketstaaf


Speculaasstaaf


Kruitnoten door de kinderen gemaakt



Kruidnootjes:
200 gram zelfrijzend bakmeel, 100 gram donkere basterdsuiker, 2 eetlepels speculaaskruiden, 1 theelepel kanaal, 1/4 theelepel gemalen kruidnagel, 75 gram zachte boter, 1-2 eetlepels melk

Meng alles, wikkel het deeg in plastic folie en laat minimaal 30 min rusten, mijn voorkeur is een nacht

Oven 180 graden en vorm de kruidnootjes. Bak op 15 min


Pieten granola


Pieten granola

225 gram havermout
50 gram zonnebloempitten
50 gram pompoen pitten
100 gram amandelen
3 theelepels koekkruiden
3 eetlepels zonnebloemolie
4 eetlepels honing
100 gram gehakte kruidnoten of als die niet beschikbaar zijn schuddebuikjes

Verwarm de oven voor op 175 graden
Hussel alles door elkaar behalve de kruidnoten die gaan er pas bij als het gebakken is
Verdeel het mengsel op een bakplaat die bekleed is met bakpapier. Bak 20 min op 175 graden. Hussel halverwege even alles zodat alles goed gebakken wordt

Laat alles afkoelen, de havermout wordt dan ook knapperig.
Meng de kruidnoten er door.

Evt kun je ook stukjes schuimpjes er door doen om strooigoed effect te krijgen.
Evt een goede hand cranberries extra toevoegen

[ Bericht 18% gewijzigd door Goitske op 30-11-2020 21:26:14 ]
pi_196495664
Pieten granola :D Grappige naam.
Dank voor de kruidnoten recept, maar moet ik echt het kanaal in :? -O- ;)
Wat zien je baksels er profi uit zeg _O_
pi_196510954
Maandag maar eens warme chocolademelk gemaakt

En speculaaskruiden volgens https://rutgerbakt.nl/bas(...)ruiden-maken-recept/
Wat een werk om die kardemomzaadjes eruit te krijgen! Kleine maler kreeg die zaadjes ook niet fijn genoeg, dus de hoeveelheid maar 10x gedaan, zodat het genoeg was voor de blender. Maar ik had niet genoeg kaneel...die moet ik bij grote pot nog extra bij doen

Gevulde speculaas en speculaasbrokken voorbereiden!
Het deeg



Spijs

Met sinaasappelschil

Tot over 2 dagen!
pi_196513074
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 11:20 schreef Blues het volgende:
Pieten granola :D Grappige naam.
Dank voor de kruidnoten recept, maar moet ik echt het kanaal in :? -O- ;)
Wat zien baksels er profi uit zeg _O_
Ja hier vlakbij het Apeldoorns kanaal kun je overzwemmen en dan kaneel pakken :@
pi_196521097
Sinterklaas eten. Omdat ik het zelf moet opeten maar geen speculaas, of speculaascake of pepernotencake gemaakt.
Het werd borstplaat. Deze gemaakt met fijne suiker, maar als ik het nog eens doe, gebruik ik basterdsuiker, want het “korrelige” mondgevoel is er nu niet. T wel erg lekker. Heb er nog een scheutje zelfgemaakte vanille essance door gedaan








We have far more in common than that which devides us..
pi_196528387
Deegje kruidnoten rusten in koelkast of gewoon aanrecht @Goitske
pi_196529507
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 19:41 schreef Kaatje1 het volgende:
Sinterklaas eten. Omdat ik het zelf moet opeten maar geen speculaas, of speculaascake of pepernotencake gemaakt.
Het werd borstplaat. Deze gemaakt met fijne suiker, maar als ik het nog eens doe, gebruik ik basterdsuiker, want het “korrelige” mondgevoel is er nu niet. T wel erg lekker. Heb er nog een scheutje zelfgemaakte vanille essance door gedaan
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ouderwets! Ziet er goed uit en idd niet zo veel voor 1 p3rsoon
pi_196529575
quote:
1s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:48 schreef Yinny het volgende:

[..]

Ouderwets! Ziet er goed uit en idd niet zo veel voor 1 p3rsoon
Heb het zelfs meegegeven aan een collega. Die kwam speciaal daarvoor vanochtend om 8 uur hier _O-
We have far more in common than that which devides us..
pi_196529623
Het lijken net boterflakes. Lekker zoet :9

Benieuwd naar mijn kruidnootjes straks. Ligt te rusten in koelk kast.
Morgen mee naar het werk.
pi_196529633
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:55 schreef Blues het volgende:
Het lijken net boterflakes. Lekker zoet :9

Benieuwd naar mijn kruidnootjes straks. Ligt te rusten in koelk kast.
Morgen mee naar het werk.
Dat ruikt zo lekker straks bij het bakken
We have far more in common than that which devides us..
pi_196529910
quote:
1s.gif Op donderdag 3 december 2020 10:40 schreef Blues het volgende:
Deegje kruidnoten rusten in koelkast of gewoon aanrecht @:goitske
Altijd koelkast tenzij anders vermeld
pi_196533517
Mijn bijdrage aan de Sinterklaasweek! <O)
Kruidnoten volgens recept van @Goitske hierboven, had iets meer melk nodig voor het echt goed pakte.. ik denk 2,5 eetlepel.
Heb geëxperimenteerd met de grootte van de noten, want ik had genoeg deeg voor 2x een bakblik vol.
Klein is natuurlijk meer zoals het moet zijn.
Smaak is lekker, kruidig, ze 'klinken' hard als je ze op een schaaltje legt, maar mondgevoel is goed.
Smaaktest door g = goed, morgen mijn collega's.. maar ik denk niet dat ik ze ga strooien op die vieze keronavloer :P

Ingrediënten mengen:





De rustende deegbal..



Balletjes vormen als het deeg weer iets op kamertemp komt werkt beter dan meteen uit koel kast.



Eindresultaat :9

pi_196534564
Dan meteen ook maar de kruidnoten die ik vanmiddag met kleuter maakte. Recept van rutgerbakt en zuivel-vrij gemaakt:

Alle droge ingrediënten mengen.

Half uurtje in de koelkast.

Kleuter maakt een beetje groot uitgevallen kruidnoten, maar heeft wel veel plezier.

Klaar!
pi_196535943
@golfer heeft ook nog even 2 zakjes kruidnoten voor de kleinkinderen gevacumeerd omdat t nog ff duurt voor we ze zien.
pi_196536183
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2020 08:27 schreef Yinny het volgende:
Maandag maar eens warme chocolademelk gemaakt
[ afbeelding ]
En speculaaskruiden volgens https://rutgerbakt.nl/bas(...)ruiden-maken-recept/
Wat een werk om die kardemomzaadjes eruit te krijgen! Kleine maler kreeg die zaadjes ook niet fijn genoeg, dus de hoeveelheid maar 10x gedaan, zodat het genoeg was voor de blender. Maar ik had niet genoeg kaneel...die moet ik bij grote pot nog extra bij doen

Gevulde speculaas en speculaasbrokken voorbereiden!
Het deeg
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Spijs
[ afbeelding ]
Met sinaasappelschil
[ afbeelding ]
Tot over 2 dagen!

Welk recept heb je voor de speculaasbrokken gebruikt?
Spoilers!
pi_196537151
Zien er goed uit die kruidnoten. Handig, een hulpje

Mmmm, toch maar eens nadenken over een goede vacumeerder
We have far more in common than that which devides us..
pi_196540298
quote:
1s.gif Op donderdag 3 december 2020 18:46 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Welk recept heb je voor de speculaasbrokken gebruikt?
https://rutgerbakt.nl/sin(...)ke-speculaasbrokken/

Alles van recepten van Rutger gemaakt. De brokken waren bij mij aan de zijkanten wel krokant, maar midden niet. Even in stukken nog terug de oven in en toen alles wel hard.
pi_196550702
Ik maakte ook borstplaat. Voor het eerst van mijn leven. En denk dat ik het mengsel te lang heb doorgekookt. Want het lijkt me niet de bedoeling dat je het als een soort zandtaartdeeg in de vormpjes moet aandrukken :D

Desalniettemin kwamen ze er stevig uit, maar wel érg suikerig.
Ik maakte een vanilleversie (vormpjes achterste rij) en koffieversie (blokken op de voorste rij, ik heb er nog meer :9 ). Ik had gehoopt dat de koffie het geheel donkerder zou kleuren. Volgende keer maar wat cacao erbij of zo?



Morgen mee naar het heerlijk avondje :)
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_196550951
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2020 15:31 schreef Cat-astrophe het volgende:
Ik maakte ook borstplaat. Voor het eerst van mijn leven. En denk dat ik het mengsel te lang heb doorgekookt. Want het lijkt me niet de bedoeling dat je het als een soort zandtaartdeeg in de vormpjes moet aandrukken :D

Desalniettemin kwamen ze er stevig uit, maar wel érg suikerig.
Ik maakte een vanilleversie (vormpjes achterste rij) en koffieversie (blokken op de voorste rij, ik heb er nog meer :9 ). Ik had gehoopt dat de koffie het geheel donkerder zou kleuren. Volgende keer maar wat cacao erbij of zo?

[ afbeelding ]

Morgen mee naar het heerlijk avondje :)
Ze zien er schitterend uit
We have far more in common than that which devides us..
pi_196551065


Banketletter gevuld met zelfgemaakte vanillespijs en kersen bedekt met dikgekookte zelfgemaakte citroensiroop :9


Hij wil niet :(
pi_196552583
quote:
1s.gif Op donderdag 3 december 2020 21:54 schreef Yinny het volgende:

[..]

https://rutgerbakt.nl/sin(...)ke-speculaasbrokken/

Alles van recepten van Rutger gemaakt. De brokken waren bij mij aan de zijkanten wel krokant, maar midden niet. Even in stukken nog terug de oven in en toen alles wel hard.
Ik heb het deeg van Cees Holtkamp met de kruiden van Rutger plus venkel, foelie en witte peper.
Nou ja, ik heb eigenlijk nog geen deeg want de boter moet nog ontdooien. Ik heb alles al afgemeten klaar staan. Ik zet de machine tijdens het koken wel aan straks.
Spoilers!
pi_196552791
Rutger bakt, Holtkamp. Toffe sites zijn dat.
Borstplaat ziet er goed uit Cat!

Mijn kruidnoten gingen ook mee naar het werk, en we hadden veel aanloop vanuit alle krochten van de afdeling. En kreeg complimenten over de kruiden die veel lekkerder en beter te proeven waren dan die supermarktnoten uit een zakkie *G*
pi_196552810
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2020 15:52 schreef emmyemmy2 het volgende:
[ afbeelding ]

Banketletter gevuld met zelfgemaakte vanillespijs en kersen bedekt met dikgekookte zelfgemaakte citroensiroop :9

Hij wil niet :(
-O-

Probeer deze eens, lukt altijd en meteen met IMG.
https://www.mupload.nl/
pi_196554659
Ik ben dol op rauw koekdeeg. Mijn speculaasdeeg smaakt nu behoorlijk naar nootmuskaat en verder naar weinig. Ik hoop dat het morgen is bijgetrokken.
Spoilers!
pi_196554739
Oh leuk! Deze doe ik eindelijk weer eens mee!

Morgen Sint dinertje:

Vooraf: knolselderij soep met saffraan, daar in croutons van bladerdeeg in de vorm van mini mijters <O)

Hoofd: paddestoelen kruiden pakketjes in bakpapier als zak van Sinterklaas oO/ Met rijst met gebakken en gezouten pijnboompitten, recept van ottolenghi. Plus winterse salade

Toe: speculaas tiramisu en koffie met een borrel en slagroom *O*
pi_196556575
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 20:57 schreef Zo-is-dat het volgende:
Oh leuk! Deze doe ik eindelijk weer eens mee!

Morgen Sint dinertje:

Vooraf: knolselderij soep met saffraan, daar in croutons van bladerdeeg in de vorm van mini mijters <O)

Hoofd: paddestoelen kruiden pakketjes in bakpapier als zak van Sinterklaas oO/ Met rijst met gebakken en gezouten pijnboompitten, recept van ottolenghi. Plus winterse salade

Toe: speculaas tiramisu en koffie met een borrel en slagroom *O*
Klinkt goed!
pi_196556611
Mijn speculaasbrokken

Gevulde speculaas

650 gram spijs is wel heel veel...

De smaak is lekker kruidig, zoet en heerlijk met een kop thee
pi_196556623
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 17:52 schreef Blues het volgende:
Rutger bakt, Holtkamp. Toffe sites zijn dat.
Borstplaat ziet er goed uit Cat!

Mijn kruidnoten gingen ook mee naar het werk, en we hadden veel aanloop vanuit alle krochten van de afdeling. En kreeg complimenten over de kruiden die veel lekkerder en beter te proeven waren dan die supermarktnoten uit een zakkie *G*
Fijn dat ze zo gewaardeerd werden!
pi_196556645
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2020 22:45 schreef Yinny het volgende:
Mijn speculaasbrokken
[ afbeelding ]
Gevulde speculaas
[ afbeelding ]
650 gram spijs is wel heel veel...
[ afbeelding ]
De smaak is lekker kruidig, zoet en heerlijk met een kop thee
Het water loopt me in de mond :9
  zaterdag 5 december 2020 @ 10:49:31 #46
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_196561319
Wat een heerlijke dingen zijn er weer gemaakt O+

Mijn bijdrage:

Sinterklaas cheesecake, of is het dan sinterkaastaart?

Het is vanille cheesecake met wat mandarijnenrasp en -sap, kruidnotenbodem en mandarijnengelei :9
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_196561448
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 december 2020 10:49 schreef Muck het volgende:
Wat een heerlijke dingen zijn er weer gemaakt O+

Mijn bijdrage:
[ afbeelding ]
Sinterklaas cheesecake, of is het dan sinterkaastaart?

Het is vanille cheesecake met wat mandarijnenrasp en -sap, kruidnotenbodem en mandarijnengelei :9
Wat een prachttaart
We have far more in common than that which devides us..
pi_196562473
Mooi Muck! :9
pi_196564519
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2020 08:27 schreef Yinny het volgende:
Maandag maar eens warme chocolademelk gemaakt
[ afbeelding ]
Lekker.
Maak ik ook wel eens
Een volle eetlepel cacao, 2 lepels suiker, oplossen in een halve liter melk.
Zo eenvoudig. Zo lekker :9

quote:
En speculaaskruiden volgens https://rutgerbakt.nl/bas(...)ruiden-maken-recept/
Wat een werk om die kardemomzaadjes eruit te krijgen! Kleine maler kreeg die zaadjes ook niet fijn genoeg, dus de hoeveelheid maar 10x gedaan, zodat het genoeg was voor de blender. Maar ik had niet genoeg kaneel...die moet ik bij grote pot nog extra bij doen
Ik gebruikte gemalen kardemom

[ Bericht 6% gewijzigd door marc0871 op 05-12-2020 14:45:20 ]
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_196565727


abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')