abonnement Unibet Coolblue
pi_196319294
.

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.


Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames (en IC-opnames)
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente.

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Verzameling alle NL cijfers
https://twitter.com/mzelst/status/1305541298619928576, uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte! Blijf thuis!

Routekaart:


Handige kaart voor covid en andere aandoeningen:

En door..
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator donderdag 19 november 2020 @ 13:43:45 #2
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196319314
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 13:21 schreef _serial_ het volgende:
Gezondheidsraad: 60-plussers en kwetsbaren als eersten vaccineren

Men denkt voor deze groep 6,5 miljoen vaccins nodig te hebben.
Gezien de kleine hoeveelheden die er beschikbaar komen voor NL, duurt dat vermoedelijk nog wel een jaar.
We kopen toch 7 verschillende vaccins in? Duurt het dan nog steeds meer dan een jaar? Is er een afspraak geweest van iemand hoe lang ze verwachten dat het gaat duren?
  Moderator donderdag 19 november 2020 @ 13:44:41 #3
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196319322
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 12:48 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Het is gewoon een algemene constatering van een grote groep mensen die in zijn algemeenheid tegen vaccinatie is. Ik zou zeggen 'wie de schoen past...'.

Wie zich anno 2020 niet achter de reguliere vaccinaties (bv. tegen mazelen) schaart valt w.m.b. in die categorie.
Ik heb jou tot nu toe gezien als een ontzettend goede discussiepartner, dit heb jij echt niet nodig. Doe ermee wat je wilt, maar ik zou adviseren je niet tot dat niveau te verlagen.

Er is een groep mensen die in algemeenheid tegen vaccinatie is, daar ben ik het ook niet mee eens. Maar die groep op hetzelfde niveau plaatsen als de mensen die in dit topic angst uitspreken tegen deze specifieke vaccinatie vind ik onnodig en doe je (naar mijn mening) jezelf echt tekort mee. We kunnen de discussie hebben over die angsten en zorgen, we kunnen de discussie hebben over waarom iemand angst heeft tegen vaccinaties, maar dit soort dooddoeners zijn niet nodig.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_196319346
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 13:43 schreef Momo het volgende:

[..]

We kopen toch 7 verschillende vaccins in? Duurt het dan nog steeds meer dan een jaar? Is er een afspraak geweest van iemand hoe lang ze verwachten dat het gaat duren?
Ik hoorde dat de eerste batches mogelijk maar enkele 10duizenden zijn, druppel op gloeiende plaat dus.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_196319356
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 13:46 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Ik hoorde dat de eerste batches mogelijk maar enkele 10duizenden zijn, druppel op gloeiende plaat dus.
Gelukkig heeft het RIVM wel al extra vriezers besteld. *O*
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_196319357
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 13:46 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Ik hoorde dat de eerste batches mogelijk maar enkele 10duizenden zijn, druppel op gloeiende plaat dus.
Ik denk dat de wereld er over pakweg 3/4 maanden er geheel anders uit ziet qua beschikbaarheid van verschillende vaccins.
pi_196319364
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 13:44 schreef chratnox het volgende:
Er is een groep mensen die in algemeenheid tegen vaccinatie is, daar ben ik het ook niet mee eens.
Dat hoef je je ook niet aangesproken te voelen.
quote:
Maar die groep op hetzelfde niveau plaatsen als de mensen die in dit topic angst uitspreken tegen deze specifieke vaccinatie vind ik onnodig en doe je (naar mijn mening) jezelf echt tekort mee.
Dat heb ik helemaal niet gedaan (of in ieder geval niet beoogd). En ik heb het specifiek gehad over het reguliere vaccinatieprogramma, dat staat los van het coronavaccin.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 november 2020 @ 13:47:49 #8
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_196319366
quote:
Mensen op hoge leeftijd met ernstige aandoeningen zouden de allereerste vaccins moeten krijgen, stelt de Gezondheidsraad.
Zal vast geen populaire mening zijn, maar ik hoop dat ze hier echt even kritisch gaan kijken naar wie ze gaan vaccineren hoor. Iemand van 80+ met een ernstige aandoening en een levensverwachting van <1 jaar zou nou niet bepaald bovenaan het lijstje moeten staan.
pi_196319369
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 13:47 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Ik denk dat de wereld er over pakweg 3/4 maanden er geheel anders uit ziet qua beschikbaarheid van verschillende vaccins.
Ik heb het sporten inmiddels weer opgepakt om enigszins toonbaar op het werk te kunnen verschijnen als we weer mogen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_196319371
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 13:33 schreef Jor_Dii het volgende:
Benieuwd naar hoeveel extra positieve er nou bij komen van gisteren..

@:serial :)
We gaan het zien, maar gezien de lijn in de afgelopen 5 dagen, zag ik geen 1000 records die misten.
(maar ik kan het mishebben)
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  donderdag 19 november 2020 @ 13:48:56 #11
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196319382
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 13:44 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik heb jou tot nu toe gezien als een ontzettend goede discussiepartner, dit heb jij echt niet nodig. Doe ermee wat je wilt, maar ik zou adviseren je niet tot dat niveau te verlagen.

Er is een groep mensen die in algemeenheid tegen vaccinatie is, daar ben ik het ook niet mee eens. Maar die groep op hetzelfde niveau plaatsen als de mensen die in dit topic angst uitspreken tegen deze specifieke vaccinatie vind ik onnodig en doe je (naar mijn mening) jezelf echt tekort mee. We kunnen de discussie hebben over die angsten en zorgen, we kunnen de discussie hebben over waarom iemand angst heeft tegen vaccinaties, maar dit soort dooddoeners zijn niet nodig.
En dan kun je ook nog voorstander zijn van vaccinaties (en zelf van plan zijn om die te nemen), maar toch tegenstander zijn van een verbod.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator donderdag 19 november 2020 @ 13:49:16 #12
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196319390
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 13:46 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Ik hoorde dat de eerste batches mogelijk maar enkele 10duizenden zijn, druppel op gloeiende plaat dus.
Dan is het helemaal lastig om te bepalen wie eerst mag.
Ik zie het al voor me bij Rutte en Hugo. Nemen ze wel als eerste een vaccin op tv dan stelen ze het vaccin van kwetsbare ouderen en het zorgpersoneel. Nemen ze die niet meteen openbaar dan komen de verhalen "ze vertrouwen het zelf ook niet zie maar niet nemen!"
pi_196319391
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 13:47 schreef Kyran het volgende:

[..]

Zal vast geen populaire mening zijn, maar ik hoop dat ze hier echt even kritisch gaan kijken naar wie ze gaan vaccineren hoor. Iemand van 80+ met een ernstige aandoening en een levensverwachting van <1 jaar zou nou niet bepaald bovenaan het lijstje moeten staan.
Oh, maar het is een heel populaire mening. Ik hoor het hier elke dag weer: waarom bekommeren we ons überhaupt nog om het dorre hout?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_196319394
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 13:47 schreef Kyran het volgende:

[..]

Zal vast geen populaire mening zijn, maar ik hoop dat ze hier echt even kritisch gaan kijken naar wie ze gaan vaccineren hoor. Iemand van 80+ met een ernstige aandoening en een levensverwachting van <1 jaar zou nou niet bepaald bovenaan het lijstje moeten staan.
Eens.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  Moderator donderdag 19 november 2020 @ 13:49:46 #15
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196319399
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 13:47 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dat hoef je je ook niet aangesproken te voelen.
[..]

Dat heb ik helemaal niet gedaan (of in ieder geval niet beoogd). En ik heb het specifiek gehad over het reguliere vaccinatieprogramma, dat staat los van het coronavaccin.
:) Het reguliere vaccinatieprogramma sta ik 100% achter. Daarom begrijp ik niet waarom ze (op basis van de communicatie tot nu toe) deze zo anders willen behandelen. Maak 'm onderdeel van het rijksvaccinatieprogramma, werk aan informeren, uitleg en begrip en een groot deel zal zich echt wel willen laten vaccineren.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_196319403
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 13:47 schreef Kyran het volgende:

[..]

Zal vast geen populaire mening zijn, maar ik hoop dat ze hier echt even kritisch gaan kijken naar wie ze gaan vaccineren hoor. Iemand van 80+ met een ernstige aandoening en een levensverwachting van <1 jaar zou nou niet bepaald bovenaan het lijstje moeten staan.
Helemaal mee eens. Zo gooi je gewoon vaccins weg bij wijze van spreken die je veel slimmer kunt inzetten. Deze groepen belasten de zorg ook helemaal niet.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_196319405
quote:
10s.gif Op donderdag 19 november 2020 13:47 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb het sporten inmiddels weer opgepakt om enigszins toonbaar op het werk te kunnen verschijnen als we weer mogen.
Heb jij ook zo'n vreemd gevoel van 'WRRAAAAAAAAH' als je denkt aan de tijd na COVID? :'( 8)7 _O-
pi_196319416
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 13:49 schreef chratnox het volgende:

[..]

:) Het reguliere vaccinatieprogramma sta ik 100% achter. Daarom begrijp ik niet waarom ze (op basis van de communicatie tot nu toe) deze zo anders willen behandelen. Maak 'm onderdeel van het rijksvaccinatieprogramma, werk aan informeren, uitleg en begrip en een groot deel zal zich echt wel willen laten vaccineren.
'Pssstt, vaccin kopen?'

Nee, gaat niet werken inderdaad.
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
  donderdag 19 november 2020 @ 13:51:04 #19
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196319418
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 09:31 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Maar in alle eerlijkheid, zou het beschermen van zeer basale medische gegevens (en waarom is je temperatuur een medisch gegeven? 8)7) zwaarder wegen dan het herstarten van de economie?
Kort: Om dat dit zo is vastgelegd in wetten die o.a. met de reden van misbruik, het individu moet beschermen voor willekeur. Hoe gewenst ook door een meerderheid, de grondrechten van het individu zijn nooit ondergeschikt aan die van het collectief.

Mijn lichaamstemperatuur dat iets zegt over mijn medische staat, is iets dat alleen mijzelf en behandelend arts aangaat. Net zoals alle andere gegevens die iets zeggen over mijn lichaam of denken.
Dat men het kan meten, geeft de ander nog niet het recht dat als doel te verwerken of gebruik te maken voor andere moverende doeleinden.

quote:
Ik snap dat het iets genuanceerder ligt op het werk, omdat je een soort machtsrelatie hebt, maar voor een festival lijkt het me hun goed recht om eisen te stellen aan hun bezoekers in deze tijd. Dat 'ie dan even moeten blazen lijkt mij volkomen proportioneel. En áls we dat accepteren (en die kant lijken we als maatschappij wel op te gaan), blijft het argument 'ja maar ze mogen geen medische gegevens vragen' niet overeind, waarmee de deur voor een vaccinatiebewijs wagenwijd opengaat.
Dat iemand de voorwaarden - mits functioneel voor het werk - soms moet accepteren omdat die anders dat werk niet heeft en/of kan doen doen, is inherent aan de keuze. De wet beschermd ook hier, het individu tegen willekeur. Iemand die blind of ziek is, is immers niet inzetbaar als de aandoening haar ongeschikt maakt.

Ook een werkgever kan niet zomaar eisen dat iemand aantoont dat die gezond is. Hooguit bij gerede twijfel en mits relevant voor de aangegane functie, kan de werkgever de (on)geschiktheid laten onderzoeken door een gekwalificeerd en onafhankelijke arts.
Zomaar publiek zonder reden of doel testen of ondervragen is sws niet aan orde en hoef ik hopelijk niet nader toe te lichten.

In de medische/behandel sector ligt dat genuanceerder. Daar kan/kun je als werkgever eisen dat behandelend personeel geen infectiebron (kunnen/gaan) zijn voor patiënten die aan hun zorg zijn toevertrouwd. De zorg behoevende cliënt moet er op kunnen vertrouwen dat de behandelplaats extra risico geeft.
Dat een arts of verpleegster zelf van mening niets mankeert, is ondergeschikt aan dat vooral bewijzen omdat een besmetting direct gevolgen heeft voor de patiënt. De patiënt kan immers het medische risico niet mijden.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  donderdag 19 november 2020 @ 13:51:14 #20
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196319424
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 13:50 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Heb jij ook zo'n vreemd gevoel van 'WRRAAAAAAAAH' als je denkt aan de tijd na COVID? :'( 8)7 _O-
Mensen zullen nog heimwee krijgen naar deze topicreeks.
  Moderator donderdag 19 november 2020 @ 13:51:35 #21
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_196319429
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 13:47 schreef Kyran het volgende:

[..]

Zal vast geen populaire mening zijn, maar ik hoop dat ze hier echt even kritisch gaan kijken naar wie ze gaan vaccineren hoor. Iemand van 80+ met een ernstige aandoening en een levensverwachting van <1 jaar zou nou niet bepaald bovenaan het lijstje moeten staan.
In algemeenheid wel mee eens, maar als 't mijn eigen opa zou zijn niet ;)

Waar ik een beetje bang voor ben is dat we nu die groep als eerst vaccineren en dan komt september 2021 er weer een griepgolf en liggen die alsnog stilletjes in hun verzorgingstehuis te overlijden. Misschien impopulair, maar er moet wat mij betreft wel nagedacht worden over de langere termijn, ook los van deze ziekte.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_196319440
Ik zal eens een impopulaire mening verkondigen: laat de vitale zestigminners vooral stikken. In het kader van de overbevolking zet het weinig zoden aan de dijk om de ouderen en zwakkeren een jaartje eerder te laten sterven. Wat pas echt het verschil maakt is als we het probleem bij de bron aanpakken: de jongeren die nog veel levensjaren te gaan hebben, die banen bezet houden en voorkomen dat er genoeg woonruimte vrijkomt die migranten hard nodig hebben.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator donderdag 19 november 2020 @ 13:52:02 #23
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196319441
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 13:47 schreef Kyran het volgende:

[..]

Zal vast geen populaire mening zijn, maar ik hoop dat ze hier echt even kritisch gaan kijken naar wie ze gaan vaccineren hoor. Iemand van 80+ met een ernstige aandoening en een levensverwachting van <1 jaar zou nou niet bepaald bovenaan het lijstje moeten staan.
Vind ik niet zo heel raar hoor, ik zou mij ook eerder focussen op de groep 65-80 jaar met mildere onderliggende klachten en zorgpersoneel met een chronische ziekte.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 november 2020 @ 13:52:05 #24
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_196319442
quote:
9s.gif Op donderdag 19 november 2020 13:49 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Oh, maar het is een heel populaire mening. Ik hoor het hier elke dag weer: waarom bekommeren we ons überhaupt nog om het dorre hout?
Nou ja, ik hoor niet in die categorie thuis, maar hier val ik toch wel over. De eerste vaccins horen niet te gaan naar ernstig zieke mensen met een hele korte levensverwachting (als in <1 jaar). Misschien lees of interpreteer ik het verkeerd, maar dat zou in mijn ogen onzin en het weggooien van vaccins zijn.

Die mensen worden in de meeste gevallen niet eens naar een IC gebracht, dus je lost er ook nog eens niks mee op.
pi_196319444
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 13:49 schreef chratnox het volgende:

[..]

:) Het reguliere vaccinatieprogramma sta ik 100% achter. Daarom begrijp ik niet waarom ze (op basis van de communicatie tot nu toe) deze zo anders willen behandelen. Maak 'm onderdeel van het rijksvaccinatieprogramma, werk aan informeren, uitleg en begrip en een groot deel zal zich echt wel willen laten vaccineren.
Ik begrijp niet waarom jij denkt dat deze anders zouden behandelen. Initieel gaan ze gewoon exact dezelfde tactiek gebruiken. Alleen je moet er ook over nadenken wat je moet doen als die voorlichtingscampagnes niet afdoende (b)lijken te zijn.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')