abonnement Unibet Coolblue
pi_196258522
Deel hier alles met betrekking tot HIFI en audio. Geen restricties, lieft wel een beetje jip en janneketaal.

Ik hou van goed geluid, maar ben geen audiofiel tot extremen. Ik weet uit ervaring hoe iets uit de mix komt op monitoren, wat een prima referentie is en wil dat wat benaderen met HIFI.

TS begint
Tip 1: speakers boven versterkers en de rest

Speakers zijn er in alle smaken. Bij de ene heb je meer hoog, de andere heeft meer bas. De ander legt de nadruk op het goed kunnen horen van de menselijke stem etc etc en alles ertussenin.

Iedere verkrijgbare versterker is opzich prima voor iedere verkrijgbare speaker. Je moet versterkers meer kopen voor de opties dan voor 't geluid.

Vroeger met baggermerken zou storing in het model door goedkope condensators een issue geweest kunnen zijn, maar dat is tegenwoordig bijna geen issue meer.

Tip 2: bi-wiring is onzin
Bi-amping (2 versterkers) is een optie die bestaat voor als je twee versterkers op 2 speakers koppelt en zo afzonderlijk frequenties wil aansturen.



Mogelijk toepasbaar in grote ruimtes en persoonlijke subjectieve fijnregeling op de akoestiek. Het door audiofielen bewierookte bi-wiring heeft geen meetbaar effect.

Tip 3: koop gewone kabels voor de audio, koop duurdere kabels omdat ze "mooi" ogen.

In veel studio's gebruiken ze soms de allergoedkoopste kabels van de radioboer. Hierbij is hoorbare storing hinderlijk en kan het duiden op een defect. Maar bij kabels telt als enige dat ze niet hoorbaar mogen storen. Ik heb zelf een wat duurdere kabel, maar dit voornamelijk genomen omdat het er kosmetisch iets beter uitziet. :)

Tip 4: Fijnregeling volume verbeteren.
Heb zelf een actieve 2.1 audiosetup met versterker in mn huiskamer. Voor vrij lange tijd had ik mn TV en Ps3 op de CD-ingang van mn receiver zitten. Vond het nooit storen behalve dat het fijnafstellen van t volume 'ok' was maar nooit echt lekker ging met de afstandsbediening. Het was altijd net een tikkeltje te luid of net wat te zacht. Handmatig kon je m dan net weer wat ertussenin zetten.

Nu las ik recent het volgende over het CD kanaal

" The CD input uses a resistor in each channel to cut "Digital brightness" from low cost CD players according to the manual supplied with the Audible.."

Buiten het feit om welk percentage versterkers dit doet is het niet wenselijk.

Maar het grote merkbare voordeel imho is dat wanneer je je meest gebruikte apparaat op de Tape ingang aansluit, je volumeknop meer trappen beslaat voor fijnregeling. Het merkbare of niet merkbare verschil van de filtering die je kunt opheffen is daarbij een mooie bijkomstigheid.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 15-11-2020 19:19:14 ]
  zondag 15 november 2020 @ 19:03:29 #2
473298 Kaascardje
Come as you are
pi_196260166
quote:
3s.gif Op zondag 15 november 2020 17:51 schreef Beathoven het volgende:

Maar het grote merkbare voordeel imho is dat wanneer je je meest gebruikte apparaat op de Phono aansluit, je volumeknop meer trappen beslaat voor fijnregeling. Het merkbare of niet merkbare verschil van de filtering die je kunt opheffen is daarbij een mooie bijkomstigheid.
Ik weet niet waarvoor jij de phono gebruikt, maar de phono is alleen bedoeld voor je pickup en niks anders. Je pickup heeft namelijk een heel ander soort signaal uitgang als een standaard audio aparaat, je signaal output van je pickup ligt in de milivolts terwijl een lijn uitgangs signaal is 1 volt. En niet alleen dat, er zijn nog wat dingen die een signaal van je pickup anders maakt dan je lijn uitgangs signaal.
Soms serieus, soms niet.
pi_196260465
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 19:03 schreef Kaascardje het volgende:

[..]

Ik weet niet waarvoor jij de phono gebruikt, maar de phono is alleen bedoeld voor je pickup en niks anders. Je pickup heeft namelijk een heel ander soort signaal uitgang als een standaard audio aparaat, je signaal output van je pickup ligt in de milivolts terwijl een lijn uitgangs signaal is 1 volt. En niet alleen dat, er zijn nog wat dingen die een signaal van je pickup anders maakt dan je lijn uitgangs signaal.
Dat klopt, bedoelde eigenlijk de tape ingang. :')
  zondag 15 november 2020 @ 19:21:15 #4
473298 Kaascardje
Come as you are
pi_196260539
quote:
1s.gif Op zondag 15 november 2020 19:18 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Dat klopt, bedoelde eigenlijk de tape ingang. :')
Oh sorry, verbeter dan wel even je tekst, voordat anderen dezelfde klacht indienen. ;)
Soms serieus, soms niet.
  zondag 15 november 2020 @ 20:43:16 #5
224960 highender
Travellin' Light
pi_196262114
De interactie tussen luidsprekers en ruimte vind ik het meeste invloed hebben op het uiteindelijke geluidsbeeld,mits de opnamekwaliteit op zijn minst redelijk goed is. Dankzij DSP oplossingen voor scheidingsfilters / EQ / delay, in combinatie met digitale ruimte correctie software is er tegenwoordig (beter dan pak hem beet > 5 - 6 jaar geleden) ook in ruimtes met een minder goede akoestiek een geweldige luisterervaring mogelijk. ^O^
pi_196262766
Tip 1 klopt ook niet. Er zit een groot verschil in klank tussen verschillende merken versterkers.

En bi-wiring en bi-amping zijn twee verschillende dingen.
pi_196262773
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 19:21 schreef Kaascardje het volgende:

[..]

Oh sorry, verbeter dan wel even je tekst, voordat anderen dezelfde klacht indienen. ;)
Bedankt voor het opmerken, heb 't aangepast :)
pi_196262857
quote:
1s.gif Op zondag 15 november 2020 21:18 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
Tip 1 klopt ook niet.
Die andere tip klopte. Tip had betrekking tot 't waarneembare verschil in de gain bij veel versterkers over de verschillende kanalen.

quote:
Er zit een groot verschil in klank tussen verschillende merken versterkers.
Het verschil tussen een degelijke buizenversterker en een degelijke moderne versterker zal enigszins te horen zijn voor iemand die het verschil kent, maar om het 'groot' te noemen suggereert dat iemand zonder voorkennis het verschil dubbelblind zou horen. Dat betwijfel ik.

quote:
En bi-wiring en bi-amping zijn twee verschillende dingen.
Als je de tip leest dan zie je dat ik dat noem. Bi-Wiring voegt niets toe.
pi_196262984
quote:
1s.gif Op zondag 15 november 2020 21:24 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Die andere tip klopte. Tip had betrekking tot 't waarneembare verschil in de gain bij veel versterkers over de verschillende kanalen.
[..]

Het verschil tussen een degelijke buizenversterker en een degelijke moderne versterker zal enigszins te horen zijn voor iemand die het verschil kent, maar om het 'groot' te noemen suggereert dat iemand zonder voorkennis het verschil dubbelblind zou horen. Dat betwijfel ik.
[..]

Als je de tip leest dan zie je dat ik dat noem. Bi-Wiring voegt niets toe.
Of je nu marantz versterker gebruikt of een NAD daar zit gewoon verschil in van klankkleur.

Bi- Wiring en Bi-amping zijn twee verschillende dingen. Het verschil tussen de twee haal ik niet uit je tip.
pi_196263790
quote:
1s.gif Op zondag 15 november 2020 21:32 schreef TheWhiteCowboy het volgende:

[..]

Of je nu marantz versterker gebruikt of een NAD daar zit gewoon verschil in van klankkleur.
Maar zou een leek, laten we zeggen een geoefende leek; concertmuzikant bijvoorbeeld dat dubbelblind kunnen ontdekken? Tweede punt is dat een versterker 't geluid eigenlijk niet hoorbaar mogen kleuren tenzij ze met een equalizer werken. In een opinie van een audiofiel die tegelijkertijd verbonden is aan een audiomerk werd de bewering gedaan "we can't measure everything we hear...". Dat is nogal een grote claim en tevens niet juist.

Wat we horen is slechts een deel van het spectrum en infrageluid kunnen we voelen als iets ongemakkelijks maar er is binnen dat spectrum in wat we uit speakers horen alles te meten wat er te meten valt.

Wat ik met dat punt ook bedoelde is dat speakers je uitgangspunt moeten zijn als je voor persoonlijk geluid gaat. Je kunt een degelijke speaker met een ieder type amp voor iemand neerzetten die een beetje fatsoenlijk van muziek wil genieten. Dan heb je de basis. Al het andere kan er later op basis van persoonlijke smaak bij. Maar hou er ook rekening mee dat iemand vanwege een labeltje van een attribuut of een bepaald stukje design iets mooier kan ervaren dan het is.

quote:
Bi- Wiring en Bi-amping zijn twee verschillende dingen. Het verschil tussen de twee haal ik niet uit je tip.
Je bron is nogal vaag over dat Bi-wiring nou wel of niet "een ding" is. Er wordt in een regel aangehaald dat bi-wiring met goedkope kabels een oplossing zou zijn tegen interferentie.

Kort uitgelegd. Je hebt dus kabels die waarneembaar, dus hoorbaar storen. Dan kun je ten eerste stoorzenders rondom verwijderen of de kabel vervangen.

Ik snap niet waarom je dan nog een 2e set van diezelfde storende kabels gaat aansluiten, dat is nogal een gedoe. Dan kun je de rotte kabels net zo goed weglaten.

Hetgeen dat ze beweren is ook een 'het zou kunnen dat...'. Tegelijkertijd wordt Bi-Wiring bij audiofielen aangehaald als iets dat de audio hoorbaar verbeterd. Van die claim lijkt geen sprake en je bron onderbouwt dat ook wel een beetje.

Veel audiofielen vinden het in het beginsel vooral een beetje storend dat speakers 4 aansluitmogelijkheden hebben en ze er maar twee kabels voor hoeven aansluiten. Die gaten moeten gewoon gevuld.
.
  zondag 15 november 2020 @ 22:45:49 #12
224960 highender
Travellin' Light
pi_196264070
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 22:25 schreef Beathoven het volgende:
Veel audiofielen vinden het in het beginsel vooral een beetje storend dat speakers 4 aansluitmogelijkheden hebben en ze er maar twee kabels voor hoeven aansluiten. Die gaten moeten gewoon gevuld.
.
Als dat scheidingsfilter er makkelijk tussenuit getrokken zou kunnen worden zou het een nuttige upgrade bieden. Biwiring doet voor mij in ieder geval niets, actief filteren daarentegen relatief veel.
pi_196264902
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 22:45 schreef highender het volgende:

[..]

Als dat scheidingsfilter er makkelijk tussenuit getrokken zou kunnen worden zou het een nuttige upgrade bieden. Biwiring doet voor mij in ieder geval niets, actief filteren daarentegen relatief veel.
Dat laatste is ook wel een ander balspel inderdaad. :)
  Moderator maandag 16 november 2020 @ 16:59:28 #14
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_196273581
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 22:25 schreef Beathoven het volgende:
Ik snap niet waarom je dan nog een 2e set van diezelfde storende kabels gaat aansluiten, dat is nogal een gedoe. Dan kun je de rotte kabels net zo goed weglaten.
Ik heb geen kennis van bi-wiring of er ooit van gehoord. Ik weet wel wat van signal processing en dan is het logisch als twee kabels hebt met hetzelfde signaal met ruis erdoor dan is het signaal hetzelfde maar de ruis anders (dat is een eigenschap van ruis) en dan is het eenvoudiger om ruis te filteren, bijvoorbeeld door het signaal te middelen (omdat ruis zowel meer als minder kan zijn middel je dan het signaal er netjes uit) Dit is ook de reden dat veel microfoons eigenlijk 2 microfoons zijn, zodat je de ruis kunt filteren. Of dat er soms wordt gewerkt met kabels waar het omgekeerde signaal door heen loopt zodat je ook kunt filteren.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 16 november 2020 @ 17:02:35 #15
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_196273618
Ik heb ook tips nodig, ik ben eigenlijk opzoek naar een mooie nieuwe automatische platenspeler, een beetje in de stijl van de jaren 70 platenspelers. Ik heb het idee dat huidige platenspelers of gewoon een plank met een moter en een naald zijn. Of datzelfde zonder plank op drie losstaande elementen. Maar ik zoek eigenlijk meer naar dingen als autostart/autostop eventueel een nummer scan etc. Wordt dat nog gemaakt of moet ik toch gewoon weer een 70s platenspeler zoeken?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_196273866
quote:
88s.gif Op maandag 16 november 2020 17:02 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb ook tips nodig, ik ben eigenlijk opzoek naar een mooie nieuwe automatische platenspeler, een beetje in de stijl van de jaren 70 platenspelers. Ik heb het idee dat huidige platenspelers of gewoon een plank met een moter en een naald zijn. Of datzelfde zonder plank op drie losstaande elementen. Maar ik zoek eigenlijk meer naar dingen als autostart/autostop eventueel een nummer scan etc. Wordt dat nog gemaakt of moet ik toch gewoon weer een 70s platenspeler zoeken?
Ik heb een TEAC TN-300 en dat is inderdaad een "plank met een motor en een naald".

Maar het klinkt wel heel goed voor het budget waar hij in valt. Helaas kan ik hem in de woonkamer niet kwijt (meubel is vol), dus haal 'm nu af en toe van boven om een LP te luisteren :P

Voor een goede platenspeler betaal je inmiddels ook flink wat geld, of je moet handig zijn.
pi_196277551
Welke merken hebben jullie zoals, ik doe het met een Pioneer netwerkversterker, de X-HM86D maar die is wel weer aan vernieuwing toe.
Behoren Bose, Denon, Harman Kardon, Teufel en Pioneer nog tot de besten of zijn er nog betere?
  Moderator maandag 16 november 2020 @ 22:10:43 #18
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_196278324
Heb alles sansui uit '78 met een denon cd speler want in 78 hadden ze die nog niet :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_196278444
quote:
88s.gif Op maandag 16 november 2020 22:10 schreef Bosbeetle het volgende:
Heb alles sansui uit '78 met een denon cd speler want in 78 hadden ze die nog niet :D
Ha, volgens mij zijn mijn KLH speakers ook uit diezelfde tijd. Wel met nieuwe rubbers e.d.

Verder een denon versterker, een avcr ding. Opzicht zou ik wel een versterker met hdmi aansluitingen willen hebben zodat ik de arc van mijn tv kan gebruiken ipv de koptelefoon uit.

Maargoed. Wat te kopen qua versterker? Ik ben van het warme met een droge bas.
pi_196279777
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2020 22:20 schreef blessed19 het volgende:

[..]

Ha, volgens mij zijn mijn KLH speakers ook uit diezelfde tijd. Wel met nieuwe rubbers e.d.

Verder een denon versterker, een avcr ding. Opzicht zou ik wel een versterker met hdmi aansluitingen willen hebben zodat ik de arc van mijn tv kan gebruiken ipv de koptelefoon uit.

Maargoed. Wat te kopen qua versterker? Ik ben van het warme met een droge bas.
Lastig, ik heb nu een setje B&W 805D3 aan m'n Marantz SR5012 en dat voldoet prima. Had eerder nog een Rotel RA1592 mk2 er tussen op de pre-amp out maar die ringkerntrafo geeft bij het inschakelen zo'n klap dat m'n automaat er soms uitklapt dus daar moet ik eerst een softstart voor maken (of nooit uitschakelen).

En zo zonder die Rotel ben ik eigenlijk ook erg tevreden met het geluid, tot mijn verbazing...

Heb nog wel een RELL S/5 SHO (high én low aangesloten), wat wel fijn is bij wat stevigere muziek of een film. Heb sinds m'n verhuizing geen surround of center speaker maar mis het eigenlijk niet dus laat het mooi zo.



CD-speler staat inmiddels rechtsboven op plankje, Rotel staat niet meer in de kast, daar staat nu tijdelijk een cassettedeck om m'n oude bandjes voor de nostalgie over te zetten naar de PC (linksonder).



Had de subwoofer er eerst nog naast maar dat was erg krap, die staat nu achter de bank.
Dat blok hout is 120 kilo massief eiken, moest het wat ophogen zodat m'n fretten de boel niet slopen :P

Het meubel is een Ikea "hack", wat panelen er rondom, fans achterin, afneembaar achterpaneel met magneetsluitingen en het is voor mij een "perfecte" oplossing.


[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-11-2020 00:14:50 ]
pi_196279922
quote:
5s.gif Op maandag 16 november 2020 21:21 schreef glasshole het volgende:
Welke merken hebben jullie zoals, ik doe het met een Pioneer netwerkversterker, de X-HM86D maar die is wel weer aan vernieuwing toe.
Behoren Bose, Denon, Harman Kardon, Teufel en Pioneer nog tot de besten of zijn er nog betere?
Ligt eraan wat je zoekt en wat je budget is.

Ik heb boven een setje Q-Acoustics 3020i speakers staan met een oude Rell 201E subwoofer en dat klinkt als een klokje en dat is goed betaalbaar. De 3030i is ook heel interessant, of de 3050i als je liever zuilen hebt.

Bose heb ik nooit zo'n hoge pet van gehad, hebben een paar leuke speakers gemaakt maar ook een hoop overgewaardeerde (te dure) "rommel". Je betaalt vooral voor het merk Bose (is mijn misschien wat onbescheiden mening :P )

Sommige oude (70's) Pioneer versterkers zijn heel nice, nu nog steeds en ook "built to last"; nagenoeg onverwoestbaar. Met nieuwe heb ik geen ervaring helaas.

En verder is een mening ook maar een mening, geen setje oren is gelijk, geen ruimte is gelijk...
  dinsdag 17 november 2020 @ 00:30:26 #22
224960 highender
Travellin' Light
pi_196279957
quote:
88s.gif Op maandag 16 november 2020 17:02 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb ook tips nodig, ik ben eigenlijk opzoek naar een mooie nieuwe automatische platenspeler, een beetje in de stijl van de jaren 70 platenspelers. Ik heb het idee dat huidige platenspelers of gewoon een plank met een moter en een naald zijn. Of datzelfde zonder plank op drie losstaande elementen. Maar ik zoek eigenlijk meer naar dingen als autostart/autostop eventueel een nummer scan etc. Wordt dat nog gemaakt of moet ik toch gewoon weer een 70s platenspeler zoeken?

Of een Laser Turntable. c_/
https://www.elpj.com/
pi_196293394
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 00:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Lastig, ik heb nu een setje B&W 805D3 aan m'n Marantz SR5012 en dat voldoet prima. Had eerder nog een Rotel RA1592 mk2 er tussen op de pre-amp out maar die ringkerntrafo geeft bij het inschakelen zo'n klap dat m'n automaat er soms uitklapt dus daar moet ik eerst een softstart voor maken (of nooit uitschakelen).

En zo zonder die Rotel ben ik eigenlijk ook erg tevreden met het geluid, tot mijn verbazing...

Heb nog wel een RELL S/5 SHO (high én low aangesloten), wat wel fijn is bij wat stevigere muziek of een film. Heb sinds m'n verhuizing geen surround of center speaker maar mis het eigenlijk niet dus laat het mooi zo.

[ afbeelding ]

CD-speler staat inmiddels rechtsboven op plankje, Rotel staat niet meer in de kast, daar staat nu tijdelijk een cassettedeck om m'n oude bandjes voor de nostalgie over te zetten naar de PC (linksonder).

[ afbeelding ]

Had de subwoofer er eerst nog naast maar dat was erg krap, die staat nu achter de bank.
Dat blok hout is 120 kilo massief eiken, moest het wat ophogen zodat m'n fretten de boel niet slopen :P

Het meubel is een Ikea "hack", wat panelen er rondom, fans achterin, afneembaar achterpaneel met magneetsluitingen en het is voor mij een "perfecte" oplossing.
[ afbeelding ]
Mooie setup, die speakers krijgen ook topreviews. Paar gelezen :) Ben weleens benieuwd naar hoe ze klinken. Ben eigenlijk altijd wel een liefhebber van t formaat geweest, vaak ook nog kleiner wel Ook wel van speakers die wat gefocused zijn op het midhoog en t hoog.

Heb zelf de B&W 602/s3. Zit tussen een boekenplank en een vloerstaande in. Een formaat dat wat zeldzamer schijnt te zijn geworden.



Vrees dat het zo'n 'huwelijk voor t leven ( :') ) wordt. Reviews destijds waren eigenlijk allen positief en in een soort post-era review op 'What Hifi' kwam ik het volgende bijzondere citaat tegen.

Talking to company insiders we get the sense that there’s still a lot of affection for the old brute, and not just rose-tinted nostalgia either. There are some solid engineering reasons for the speaker’s appeal.

'Brute' refereert naar het wat onhandige tussenformaat. Dit zou een teken kunnen zijn dat ze ooit nog eens wat meer waard kunnen worden dan de verkoopprijs. Al zal het nog wel een afzienbare tijd gaan duren.

De kans dat ik m'n versterker ga vervangen is wat hoger.
pi_196293865
quote:
88s.gif Op maandag 16 november 2020 16:59 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik heb geen kennis van bi-wiring of er ooit van gehoord. Ik weet wel wat van signal processing en dan is het logisch als twee kabels hebt met hetzelfde signaal met ruis erdoor dan is het signaal hetzelfde maar de ruis anders (dat is een eigenschap van ruis) en dan is het eenvoudiger om ruis te filteren, bijvoorbeeld door het signaal te middelen (omdat ruis zowel meer als minder kan zijn middel je dan het signaal er netjes uit) Dit is ook de reden dat veel microfoons eigenlijk 2 microfoons zijn, zodat je de ruis kunt filteren. Of dat er soms wordt gewerkt met kabels waar het omgekeerde signaal door heen loopt zodat je ook kunt filteren.
Dat is zeker plausibel. Het artikel dat hij aanhaalde noemde ook zoiets. Aan de andere kant is het denk ik wel weer een botsing van werelden. Het artikel noemde dat het vooral een effect bij een percentage goedkopere kabels en dat er bij duurdere afgeschermde eigenlijk geen noodzaak toe is.

Als dat Bi-wiring zou zijn, zou het eigenlijk een oplossing zijn voor hoorbare storing ipv een kwaliteitsverbetering van geluid dat al goed is.

Dan zou het vreemd zijn als je als audioliefhebber alles 'state of the art' hebben en een setje storende kabels erbij neemt om de storing met t zelfde setje op te lossen. Die combinatie zie je eigenlijk zelden. Wel mooi dat het mogelijk is met "sommige" speakers.

De meesten hebben iets betere kabels waarbij alles prima klinkt en sluiten dan dubbel aan. Iemand die ik kende had als argument 'ik hoor helemaal geen verschil als ik ze (tweede set) ontkoppel, maar las dat bi-wiring goed was. Dan is het in deze context een beetje klok-klepel en de kleren van de keizer.
  Moderator dinsdag 17 november 2020 @ 21:34:31 #25
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_196294103
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 november 2020 21:23 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Dat is zeker plausibel. Het artikel dat hij aanhaalde noemde ook zoiets. Aan de andere kant is het denk ik wel weer een botsing van werelden. Het artikel noemde dat het vooral een effect bij een percentage goedkopere kabels en dat er bij duurdere afgeschermde eigenlijk geen noodzaak toe is.

Als dat Bi-wiring zou zijn, zou het eigenlijk een oplossing zijn voor hoorbare storing ipv een kwaliteitsverbetering van geluid dat al goed is.

Dan zou het vreemd zijn als je als audioliefhebber alles 'state of the art' hebben en een setje storende kabels erbij neemt om de storing met t zelfde setje op te lossen. Die combinatie zie je eigenlijk zelden. Wel mooi dat het mogelijk is met "sommige" speakers.

De meesten hebben iets betere kabels waarbij alles prima klinkt en sluiten dan dubbel aan. Iemand die ik kende had als argument 'ik hoor helemaal geen verschil als ik ze (tweede set) ontkoppel, maar las dat bi-wiring goed was. Dan is het in deze context een beetje klok-klepel en de kleren van de keizer.
Ikzelf zou het ook eerder gebruiken bij opname dan bij afspelen... dan heb je veel vaker met ruizige apparaten etc te maken.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_196294951
quote:
88s.gif Op dinsdag 17 november 2020 21:34 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ikzelf zou het ook eerder gebruiken bij opname dan bij afspelen... dan heb je veel vaker met ruizige apparaten etc te maken.
Maar heb je die dan direct op deze aansluiting?

  Moderator dinsdag 17 november 2020 @ 22:28:23 #27
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_196295076
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 22:21 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Maar heb je die dan direct op deze aansluiting?

[ afbeelding ]
Nee gewoon balanced mono over een jack of een xlr.

https://www.aviom.com/blog/balanced-vs-unbalanced/

Maar ik heb er echt nul verstand van :@
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_196296742
quote:
88s.gif Op dinsdag 17 november 2020 22:28 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Nee gewoon balanced mono over een jack of een xlr.

https://www.aviom.com/blog/balanced-vs-unbalanced/

Maar ik heb er echt nul verstand van :@
Ik onderschat je niet hoor. In bepaalde professionele situaties zal het ook werken.

Al is het van wat ik er over gelezen heb met name B&W nog een van de weinigen die nog bi-amping (en dus ook het zgn bi-wiring) schijnt te ondersteunen.

Ik vond de volgende quote op Sound and Vision:

Which brings us to part two of your question. While some experts maintain that bi-wiring can have a beneficial effect by allowing the high- and low-frequency portions of the audio signal to be separately routed to the high- and low-frequency drivers in the speaker, others claim there are no audible benefits to bi-wiring and you are simply buying more wire (buywire, ha).

Bi-Amping met twee kabels over 2 versterkers waarbij je hoog en laag afzonderlijk regelt is dus eigenlijk hetgeen wat veel audiofielen ook geloven dat bi-wiring met 2 kabels over 1 versterker doet. En dat doet het niet. Het maakt niets beter.

Bi-Amping is overigens in thuissituaties meer zo'n knutsel optie. Vroeger zullen er basisversterkers geweest zijn die geen treble en bass regelaar hadden. Kon je zoiets mogelijk met 2 amps afregelen (teveel houtje touwtje anno 2020). Als je zoiets gebruikt en het hoog wat oppompt, wordt t volume auromatisch ook luider. En om dan de bass er weer evenredig bij te draaien zul je t volume weer wat kunnen verlagen en de bass erbij kunnen doen. Waardoor je tegelijkertijd weer de mid-frequenties overstemt.

Eigenlijk schiet dat niet zoveel op als je een speaker hebt die al een redelijk gebalanceerde afstemming out of the box heeft. Dan draai je met persoonlijke voorkeuren uiteindelijk ook de halve dynamiek weg. Als dat al nodig zou zijn, kun je beter zoeken naar een andere speaker die al zo ongeveer is afgestemd.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 18-11-2020 00:56:27 ]
pi_196296799
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 november 2020 21:02 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Mooie setup, die speakers krijgen ook topreviews. Paar gelezen :) Ben weleens benieuwd naar hoe ze klinken. Ben eigenlijk altijd wel een liefhebber van t formaat geweest, vaak ook nog kleiner wel Ook wel van speakers die wat gefocused zijn op het midhoog en t hoog.

Heb zelf de B&W 602/s3. Zit tussen een boekenplank en een vloerstaande in. Een formaat dat wat zeldzamer schijnt te zijn geworden.

[ afbeelding ]

Vrees dat het zo'n 'huwelijk voor t leven ( :') ) wordt. Reviews destijds waren eigenlijk allen positief en in een soort post-era review op 'What Hifi' kwam ik het volgende bijzondere citaat tegen.

Talking to company insiders we get the sense that there’s still a lot of affection for the old brute, and not just rose-tinted nostalgia either. There are some solid engineering reasons for the speaker’s appeal.

'Brute' refereert naar het wat onhandige tussenformaat. Dit zou een teken kunnen zijn dat ze ooit nog eens wat meer waard kunnen worden dan de verkoopprijs. Al zal het nog wel een afzienbare tijd gaan duren.

De kans dat ik m'n versterker ga vervangen is wat hoger.
Dat is inderdaad een tussenmaat maar dat zou me niets kunnen schelen als m'n oren er blij mee zijn.

Ik wilde eigenlijk voor zuilen gaan maar met fretten als huisdieren wil je alles wat je heel wil houden >55cm van de grond plaatsen :+
pi_196296829
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2020 00:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dat is inderdaad een tussenmaat maar dat zou me niets kunnen schelen als m'n oren er blij mee zijn.

Ik wilde eigenlijk voor zuilen gaan maar met fretten als huisdieren wil je alles wat je heel wil houden >55cm van de grond plaatsen :+
Bijten ze niet in de kabels?

Wij hebben een kleuter en katten. Dus de beschermkap gaat er nooit af. Ook vindt mn vrouw ze zonder kap oerlelijk... met kap nog acceptabel.
pi_196296974
quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2020 00:53 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Bijten ze niet in de kabels?

Wij hebben een kleuter en katten. Dus de beschermkap gaat er nooit af. Ook vindt mn vrouw ze zonder kap oerlelijk... met kap nog acceptabel.
Nee, kabels laten ze wel met rust gelukkig. Ook stroomkabels geen probleem.
En verder is het audiomeubel geheel fretbestendig, ze kunnen er niet in.

De luidsprekerkabels zijn 21 jaar oude en dikke "Van Den Hul" kabels dus die kunnen wel wat hebben maar ze talen er niet naar :P
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 19 november 2020 @ 17:53:34 #32
74056 crew  ToT
pi_196322423
Zijn er surroundversterkers met 2 subwoofer-uitgangen?
Mijn JBL studio speakers hebben actieve woofers die een subwoofer-ingang hebben. Dat wil ik natuurlijk niet op een gesplitst mono-kanaal aansluiten. :P

De afgelopen 20 jaar hebben ze overigens gewoon zo gewerkt zonder dat ik die sub-ingang gebruik, maar het lijkt me wel interessant om te kijken wat het verschil is.

Mijn huidige (Onkyo) versterker trekt alle bas bij de speakers weg als je er een subwoofer op aansluit; dat lijkt me ook niet de bedoeling in dit geval. :P

Anyway, verdere onderwerpen misschien voor in de OP:
- Sollid amps versus buizenversterkers (en verschillen tussen buizenversterkers en types buizen)
- Specifieke koptelefoonversterkers (Decware Taboo bijvoorbeeld)
- Planar koptelefoons (Audeze LCD-X bijvoorbeeld)
- Ribbon / electristatic speakers
- Nut van hoge bit- en samplerates enzo.
- MP3 versus virgin vinyl ripped FLACs
- Nut van stroomfilters
- Subwoofer gebruiken of niet, en zo ja; hoe plaats je die?
- Bassreflexpoort vs dichte kasten

Ow en dit vond ik ook wel interessant:



[ Bericht 2% gewijzigd door ToT op 19-11-2020 18:01:41 ]
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 19 november 2020 @ 17:55:52 #33
74056 crew  ToT
pi_196322444
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2020 00:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Lastig, ik heb nu een setje B&W 805D3 aan m'n Marantz SR5012 en dat voldoet prima. Had eerder nog een Rotel RA1592 mk2 er tussen op de pre-amp out maar die ringkerntrafo geeft bij het inschakelen zo'n klap dat m'n automaat er soms uitklapt dus daar moet ik eerst een softstart voor maken (of nooit uitschakelen).

En zo zonder die Rotel ben ik eigenlijk ook erg tevreden met het geluid, tot mijn verbazing...

Heb nog wel een RELL S/5 SHO (high én low aangesloten), wat wel fijn is bij wat stevigere muziek of een film. Heb sinds m'n verhuizing geen surround of center speaker maar mis het eigenlijk niet dus laat het mooi zo.

[ afbeelding ]

CD-speler staat inmiddels rechtsboven op plankje, Rotel staat niet meer in de kast, daar staat nu tijdelijk een cassettedeck om m'n oude bandjes voor de nostalgie over te zetten naar de PC (linksonder).

[ afbeelding ]

Had de subwoofer er eerst nog naast maar dat was erg krap, die staat nu achter de bank.
Dat blok hout is 120 kilo massief eiken, moest het wat ophogen zodat m'n fretten de boel niet slopen :P

Het meubel is een Ikea "hack", wat panelen er rondom, fans achterin, afneembaar achterpaneel met magneetsluitingen en het is voor mij een "perfecte" oplossing.
[ afbeelding ]
Ik zit er aan te denken een SR5015 te kopen, maar die heeft maar 1 sub out. :) Ach ik denk niet dat het heel veel zal uitmaken ook.
pi_196322869
quote:
80s.gif Op donderdag 19 november 2020 17:55 schreef ToT het volgende:

[..]

Ik zit er aan te denken een SR5015 te kopen, maar die heeft maar 1 sub out. :) Ach ik denk niet dat het heel veel zal uitmaken ook.
Ik weet niet hoeveel subs je wil aansluiten maar ik heb aan 1 meer dan genoeg hier :+

Ik zie op de website trouwens 2 subwoofer aansluitingen op de SR5015

https://www.marantz.com/nl-nl/shop/avreceiver/sr5015




En wat betreft aansluiten van mijn subwoofer:

  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 19 november 2020 @ 19:07:10 #35
74056 crew  ToT
pi_196323353
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 18:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik weet niet hoeveel subs je wil aansluiten maar ik heb aan 1 meer dan genoeg hier :+

Ik zie op de website trouwens 2 subwoofer aansluitingen op de SR5015

https://www.marantz.com/nl-nl/shop/avreceiver/sr5015

[ afbeelding ]

En wat betreft aansluiten van mijn subwoofer:

Ahhh toch wel? Beter, thx! ^O^ Maar wat zit er boven die linker subwoofer uitgang? Het lijkt me eerder een stereokanaal dan een subwooferkanaal? :?

En ik had in een andere post hier uitgelegd waarom:

Mijn JBL studio speakers hebben actieve woofers die een subwoofer-ingang hebben. Dat wil ik natuurlijk niet op een gesplitst mono-kanaal aansluiten. :P
pi_196323836
quote:
80s.gif Op donderdag 19 november 2020 19:07 schreef ToT het volgende:

[..]

Ahhh toch wel? Beter, thx! ^O^ Maar wat zit er boven die linker subwoofer uitgang? Het lijkt me eerder een stereokanaal dan een subwooferkanaal? :?
Center speaker toch?

quote:
En ik had in een andere post hier uitgelegd waarom:

Mijn JBL studio speakers hebben actieve woofers die een subwoofer-ingang hebben. Dat wil ik natuurlijk niet op een gesplitst mono-kanaal aansluiten. :P
Ik denk dat dit intern ook gesplitst is van een mono subwoofer kanaal.

Daarom gebruik ik ook de high signal L+R uitgangen voor m'n sub.
Dat gaat dan ook nog eens draadloos omdat de sub achter me staat maar daar merk je niets van, dat kan REL wel :P

Dit stoffige ding (REL Longbow) staat achter m'n TV en zendt het signaal draadloos naar m'n subwoofer:
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 19 november 2020 @ 19:39:17 #37
74056 crew  ToT
pi_196323902
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 19:35 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Center speaker toch?
[..]

Ik denk dat dit intern ook gesplitst is van een mono subwoofer kanaal.

Daarom gebruik ik ook de high signal L+R uitgangen voor m'n sub.
Dat gaat dan ook nog eens draadloos omdat de sub achter me staat maar daar merk je niets van, dat kan REL wel :P
Okee dan! ^O^
Maar ik dacht dat door gewone kanalen niet alle sub-geluid heen ging? Ik heb op wat sites gelezen dat de echt diepe tonen alleen door het subwooferkanaal gaan bij veel versterkers?

Aan de andere kant zijn er ook subwoofers met idd een high signal ingang, die zullen daar toch wel rekening mee houden?
pi_196323942
quote:
80s.gif Op donderdag 19 november 2020 19:39 schreef ToT het volgende:

[..]

Okee dan! ^O^
Maar ik dacht dat door gewone kanalen niet alle sub-geluid heen ging? Ik heb op wat sites gelezen dat de echt diepe tonen alleen door het subwooferkanaal gaan bij veel versterkers?

Aan de andere kant zijn er ook subwoofers met idd een high signal ingang, die zullen daar toch wel rekening mee houden?
Je kan bij zo'n Marantz per kanaal instellen wat er wel en niet doorheen moet.

Ik heb ook lange tijd de stereo pre-outs van de Marantz op m'n Rotel versterker gehad en daar de speaker + subwoofer aan en daar zat alle signaal compleet in, geen probleem.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 19 november 2020 @ 19:42:52 #39
74056 crew  ToT
pi_196323960
Oh ja, misschien ook iets voor in de OP; high-end systemen met weinig watt (maar met zeer gevoelige speakers) versus krachtige systemen; wat is beter?

Veel audiofielen zweren bij die low power systemen, maar fans van krachtige systemen zeggen dat je met low power systemen theoretisch meer ruis kunt horen.
Low power fans zeggen dat met die grote woofers enzo veel detail verloren gaat.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 19 november 2020 @ 19:43:28 #40
74056 crew  ToT
pi_196323976
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 19:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Je kan bij zo'n Marantz per kanaal instellen wat er wel en niet doorheen moet.

Ik heb ook lange tijd de stereo pre-outs van de Marantz op m'n Rotel versterker gehad en daar de speaker + subwoofer aan en daar zat alle signaal compleet in, geen probleem.
Ow nice! :D
Dat zou dus goed moeten kunnen samenwerken met mijn JBL speakers. ^O^
pi_196324036
quote:
80s.gif Op donderdag 19 november 2020 19:43 schreef ToT het volgende:

[..]

Ow nice! :D
Dat zou dus goed moeten kunnen samenwerken met mijn JBL speakers. ^O^
Ik zou verwachten van wel, als ze line-level signaal verwachten kan dat prima.
Ik had toen geen speakers aan de Marantz hangen maar alles via de Rotel (waar dan ook m'n platenspeler aan hing). Door de jaren heen heb ik de configuratie nogal vaak veranderd :P

Alleen m'n Rotel heeft als vervelende eigenschap dat de ringkern transformator nogal een terugslag geeft bij het ingschakelen en zo 1 op de 3 keer vliegt dan de groep eruit (is niet uniek voor deze versterker, heb het vaker gezien bij andere merken en 1x bij een computervoeding van 1200Watt).
Aan laten staan was de "oplossing" maar dan nam hij toch nog zo'n 55 Watt en dat vond ik wat te gek. Ooit maak ik daar een inschakelvertraging voor maar voorlopig gaat het ook prima met alles aan de Marantz.
pi_196324053
quote:
80s.gif Op donderdag 19 november 2020 19:39 schreef ToT het volgende:

[..]

Okee dan! ^O^
Maar ik dacht dat door gewone kanalen niet alle sub-geluid heen ging? Ik heb op wat sites gelezen dat de echt diepe tonen alleen door het subwooferkanaal gaan bij veel versterkers?

Aan de andere kant zijn er ook subwoofers met idd een high signal ingang, die zullen daar toch wel rekening mee houden?
Een subwoofer heeft een hele lage frequentie, wat betekent dat die lage frequentie meer afstand nodig heeft om een geluid te produceren. Dat is ook de reden dat als je een subwoofer erop aansluit, dat het in feite niet uitmaakt waar je hem in de ruimte plaatst. Het geluid bevindt zich door de lage frequentie overal in de ruimte. Een stereo sub klinkt leuk, maar in de praktijk zal je geen verschil merken.
pi_196324090
quote:
80s.gif Op donderdag 19 november 2020 19:42 schreef ToT het volgende:
Oh ja, misschien ook iets voor in de OP; high-end systemen met weinig watt (maar met zeer gevoelige speakers) versus krachtige systemen; wat is beter?

Veel audiofielen zweren bij die low power systemen, maar fans van krachtige systemen zeggen dat je met low power systemen theoretisch meer ruis kunt horen.
Low power fans zeggen dat met die grote woofers enzo veel detail verloren gaat.
Je merkt het pas als je vergelijkingsmateriaal hebt.
Zolang je tevreden bent, is het prima.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 19 november 2020 @ 19:50:26 #44
74056 crew  ToT
pi_196324108
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 19:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik zou verwachten van wel, als ze line-level signaal verwachten kan dat prima.
Ik had toen geen speakers aan de Marantz hangen maar alles via de Rotel (waar dan ook m'n platenspeler aan hing). Door de jaren heen heb ik de configuratie nogal vaak veranderd :P

Alleen m'n Rotel heeft als vervelende eigenschap dat de ringkern transformator nogal een terugslag geeft bij het ingschakelen en zo 1 op de 3 keer vliegt dan de groep eruit (is niet uniek voor deze versterker, heb het vaker gezien bij andere merken en 1x bij een computervoeding van 1200Watt).
Aan laten staan was de "oplossing" maar dan nam hij toch nog zo'n 55 Watt en dat vond ik wat te gek. Ooit maak ik daar een inschakelvertraging voor maar voorlopig gaat het ook prima met alles aan de Marantz.
_O- Nondeju zeg! En dan vindt ik de klapperende relais van mijn Onkyo al vervelend! :D

Dit is trouwens het model van mijn speakers met de nodige info: https://servlib.com/jbl/audio/s412p-studio-series-sm2.html

Denk je dat ik die sub-ingang moet gebruiken of niet?
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 19 november 2020 @ 19:51:41 #45
74056 crew  ToT
pi_196324133
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 19:46 schreef blessed19 het volgende:

[..]

Een subwoofer heeft een hele lage frequentie, wat betekent dat die lage frequentie meer afstand nodig heeft om een geluid te produceren. Dat is ook de reden dat als je een subwoofer erop aansluit, dat het in feite niet uitmaakt waar je hem in de ruimte plaatst. Het geluid bevindt zich door de lage frequentie overal in de ruimte. Een stereo sub klinkt leuk, maar in de praktijk zal je geen verschil merken.
Ik merk vaak wel degelijk waar lage geluiden vandaan komen en laatst zei iemand me op FOK! ook dat hij het liefst een 2e sub er bij zou willen om die reden.

Daarbij heb ik dus al 2 actieve woofers, die ik vanwege de sub-range zo optimaal mogelijk wil aansluiten. Dat is mijn hele punt. :)
pi_196324146
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 19:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Je merkt het pas als je vergelijkingsmateriaal hebt.
Zolang je tevreden bent, is het prima.
Helemaal mee eens. En tevens, je kan reviews lezen tt je een ons weegt, maar jouw oren zijn enigzins uniek. Het is dan ook aan te bevelen om te luisteren ipv te lezen. Staar je je ook niet blind op prijzen, voor iemand kan een 150 euro kostende boekenplank speaker veel mooier klinken dan eentje van 250 euro. Het is net als eten, ieder zijn eigen smaak.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 19 november 2020 @ 19:52:22 #47
74056 crew  ToT
pi_196324156
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 19:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Je merkt het pas als je vergelijkingsmateriaal hebt.
Zolang je tevreden bent, is het prima.
Haha ja okee, maar dit topic gaat toch over Hifi? Het is altijd leuk om meningen uit te wisselen en eventueel ondersteund door theorieën. :)
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 19 november 2020 @ 19:53:44 #48
74056 crew  ToT
pi_196324178
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 19:52 schreef blessed19 het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. En tevens, je kan reviews lezen tt je een ons weegt, maar jouw oren zijn enigzins uniek. Het is dan ook aan te bevelen om te luisteren ipv te lezen. Staar je je ook niet blind op prijzen, voor iemand kan een 150 euro kostende boekenplank speaker veel mooier klinken dan eentje van 250 euro. Het is net als eten, ieder zijn eigen smaak.
True.
Zo had ik ooit een keer een koptelefoonversterker gekocht uit Zwitserland waar iemand helemaal lyrisch over was en waar oo keen zeer goed verhaal omheen geschreven stond met indrukwekkende technische specificaties, maar ik wist niet HOE snel ik het kreng weer moest verkopen. O2 heette het geloof ik.

Ah ja, deze dus: https://jdslabs.com/product/objective2/
pi_196324195
quote:
80s.gif Op donderdag 19 november 2020 19:51 schreef ToT het volgende:

[..]

Ik merk vaak wel degelijk waar lage geluiden vandaan komen en laatst zei iemand me op FOK! ook dat hij het liefst een 2e sub er bij zou willen om die reden.

Daarbij heb ik dus al 2 actieve woofers, die ik vanwege de sub-range zo optimaal mogelijk wil aansluiten. Dat is mijn hele punt. :)
Merk je die plaatsing ook als je in de woonkamer zit? Want als je bijvoorbeeld in de buitenlucht bent is het logisch dat je een sub kan lokaliseren.

Het punt in een woonruimte is dat de lage frequentie overal tegenaan kaatst eer hij volledig is afgerond. Daardoor maakt de plaatsing in een ruimte (een gemiddelde woonkamer bedoel ik dan) echt niks uit.
pi_196324239
quote:
80s.gif Op donderdag 19 november 2020 19:53 schreef ToT het volgende:

[..]

True.
Zo had ik ooit een keer een koptelefoonversterker gekocht uit Zwitserland waar iemand helemaal lyrisch over was en waar oo keen zeer goed verhaal omheen geschreven stond met indrukwekkende technische specificaties, maar ik wist niet HOE snel ik het kreng weer moest verkopen. O2 heette het geloof ik.

Ah ja, deze dus: https://jdslabs.com/product/objective2/
Mijn pa is kijkt altijd erg jaloers als hij bij mij is, terwijl hij een setje van dynaudio heeft staan met een aardige marantz. Setje van mij was tweedehands een klei e 180 euro, die van hem makkelijk over de duizend.
pi_196324243
quote:
80s.gif Op donderdag 19 november 2020 19:52 schreef ToT het volgende:

[..]

Haha ja okee, maar dit topic gaat toch over Hifi? Het is altijd leuk om meningen uit te wisselen en eventueel ondersteund door theorieën. :)
Ja, dat is waar. Maar ik ben er ook vrij nuchter in...

Ik heb te maken gehad met verkopers die me speciale dure netwerkkabels probeerden aan te smeren, HDMI kabels van > ¤100, etc.

Daarnaast luister ik best vaak Spotify via m'n PC (mediacenter) naar de Marantz via een simpele HDMI-kabel van de Action en als ik het verschil niet zie of hoor is het weggegooid geld :+

Een kennis van me heeft een speciale, dure afgeschermde stroomkabel gekocht voor z'n versterker.

Ik vroeg "en heb je de bekabeling naar je meterkast ook vervangen?" ... Keek me wat onnozel aan... Er liggen honderden meters aan kabels door het huis, via lasdoosjes aan elkaar geknoopt maar die laatste 2 meter daar zou het verschil moeten zitten :+
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 19 november 2020 @ 19:59:15 #52
74056 crew  ToT
pi_196324261
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 19:54 schreef blessed19 het volgende:

[..]

Merk je die plaatsing ook als je in de woonkamer zit? Want als je bijvoorbeeld in de buitenlucht bent is het logisch dat je een sub kan lokaliseren.

Het punt in een woonruimte is dat de lage frequentie overal tegenaan kaatst eer hij volledig is afgerond. Daardoor maakt de plaatsing in een ruimte (een gemiddelde woonkamer bedoel ik dan) echt niks uit.
Ik heb zelf geen losse sub. Ooit wel gehad met zo'n cheap-ass computerspeakersetje en dan merk je het uiteraard extreem goed.
Bij andere mensen merk ik het ook vaak erg goed, maar mensen hebben de sub vaak veel te hard staan en met een veel te grote coverage aan frequenties. (Dus ook voor een flink deel wat uit de gewone woofers van de speakers komt.)
pi_196324268
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 19:54 schreef blessed19 het volgende:

[..]

Merk je die plaatsing ook als je in de woonkamer zit? Want als je bijvoorbeeld in de buitenlucht bent is het logisch dat je een sub kan lokaliseren.

Het punt in een woonruimte is dat de lage frequentie overal tegenaan kaatst eer hij volledig is afgerond. Daardoor maakt de plaatsing in een ruimte (een gemiddelde woonkamer bedoel ik dan) echt niks uit.
Het enige wat hier uitmaakt is hoe ver ik de subwoofer achter me zet. 20cm verschuiven maakt een wereld van verschil maar dat zal te maken hebben met de fase / golflengte t.o.v. de frontspeakers.

Gelukkig weegt het eiken blok + de subwoofer samen ruim 150 kilo dus het verschuift niet zomaar als het eenmaal goed staat :+

Maar 1 sub vind ik echt wel genoeg :P
pi_196324290
quote:
80s.gif Op donderdag 19 november 2020 19:59 schreef ToT het volgende:

[..]

Ik heb zelf geen losse sub. Ooit wel gehad met zo'n cheap-ass computerspeakersetje en dan merk je het uiteraard extreem goed.
Bij andere mensen merk ik het ook vaak erg goed, maar mensen hebben de sub vaak veel te hard staan en met een veel te grote coverage aan frequenties. (Dus ook voor een flink deel wat uit de gewone woofers van de speakers komt.)
Dat is inderdaad het probleem vaak. Bij een film zet ik de subwoofer ook wel eens wat harder maar bij muziek heeft hij slechts een ondersteunende functie.

Die 805D3 2-weg speakers gaan in het laag natuurlijk niet heel diep en dan is het zeer welkom.
Steely Dan klinkt dan toch net even wat voller.
pi_196324311
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 19:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ja, dat is waar. Maar ik ben er ook vrij nuchter in...

Ik heb te maken gehad met verkopers die me speciale dure netwerkkabels probeerden aan te smeren, HDMI kabels van > ¤100, etc.

Daarnaast luister ik best vaak Spotify via m'n PC (mediacenter) naar de Marantz via een simpele HDMI-kabel van de Action en als ik het verschil niet zie of hoor is het weggegooid geld :+

Een kennis van me heeft een speciale, dure afgeschermde stroomkabel gekocht voor z'n versterker.

Ik vroeg "en heb je de bekabeling naar je meterkast ook vervangen?" ... Keek me wat onnozel aan... Er liggen honderden meters aan kabels door het huis, via lasdoosjes aan elkaar geknoopt maar die laatste 2 meter daar zou het verschil moeten zitten :+
HDMI en optisch kan je het beste zo goedkoop mogelijk houden, anders gooi je letterlijk geld weg.

En verder, tsja. Mooi hoor die vergulde koppelingen, maar in het mechaniek zelf zit gewoon koper. En wat is de input voor een bron?

Ik heb eens standaarden gezien voor analoge kabels zodat die van de grond af liggen ivm elektromagnetische invloeden door wat uit de grond komt. Analoge kabels zijn in wezen beïnvloedbaar, maar dit ging mij echt te gek worden. :')
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 19 november 2020 @ 20:03:10 #56
74056 crew  ToT
pi_196324333
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 19:57 schreef blessed19 het volgende:

[..]

Mijn pa is kijkt altijd erg jaloers als hij bij mij is, terwijl hij een setje van dynaudio heeft staan met een aardige marantz. Setje van mij was tweedehands een klei e 180 euro, die van hem makkelijk over de duizend.
Haha, nice! :D
Ik ken iemand met een B&O setje met Beolabs 18 speakers. Ja, de details in die set zijn wel duidelijker hoorbaar dan met mijn JBL's (met name in de lage tonen), maar die "lens" bovenop voor de tweeter geeft wel een behoorlijk schel geluid voor mijn smaak.
Op zich zou ik zijn setje best willen hebben (gewoon de treble wat terug draaien), maar ik vind het warme geluid van mijn speakers (de "muddy" klank van de bas) erg vertrouwd en lekker klinken.

De eigenaar van die dure B&O-set hoort zelf absoluut geen verschil tussen mijn set en de zijne! _O-
pi_196324341
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 19:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het enige wat hier uitmaakt is hoe ver ik de subwoofer achter me zet. 20cm verschuiven maakt een wereld van verschil maar dat zal te maken hebben met de fase / golflengte t.o.v. de frontspeakers.

Gelukkig weegt het eiken blok + de subwoofer samen ruim 150 kilo dus het verschuift niet zomaar als het eenmaal goed staat :+

Maar 1 sub vind ik echt wel genoeg :P
Dat klopt. Het ligt aan de voltooing van de frequentie, of golflengte of hoe je het ook wil noemen.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 19 november 2020 @ 20:04:20 #58
74056 crew  ToT
pi_196324352
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 19:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ja, dat is waar. Maar ik ben er ook vrij nuchter in...

Ik heb te maken gehad met verkopers die me speciale dure netwerkkabels probeerden aan te smeren, HDMI kabels van > ¤100, etc.

Daarnaast luister ik best vaak Spotify via m'n PC (mediacenter) naar de Marantz via een simpele HDMI-kabel van de Action en als ik het verschil niet zie of hoor is het weggegooid geld :+

Een kennis van me heeft een speciale, dure afgeschermde stroomkabel gekocht voor z'n versterker.

Ik vroeg "en heb je de bekabeling naar je meterkast ook vervangen?" ... Keek me wat onnozel aan... Er liggen honderden meters aan kabels door het huis, via lasdoosjes aan elkaar geknoopt maar die laatste 2 meter daar zou het verschil moeten zitten :+
_O- So true! :D
Maar hij zal toch ook wel een spanningsfilter in de stekkerdoos hebben zitten?
Ook wordt beweerd dat die audiophile-grade stroomkabels van zichzelf al een "reinigende" functie hebben voor "vervuiling" in de stroom.
pi_196324357
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 20:02 schreef blessed19 het volgende:

[..]

HDMI en optisch kan je het beste zo goedkoop mogelijk houden, anders gooi je letterlijk geld weg.

En verder, tsja. Mooi hoor die vergulde koppelingen, maar in het mechaniek zelf zit gewoon koper. En wat is de input voor een bron?

Ik heb eens standaarden gezien voor analoge kabels zodat die van de grond af liggen ivm elektromagnetische invloeden door wat uit de grond komt. Analoge kabels zijn in wezen beïnvloedbaar, maar dit ging mij echt te gek worden. :')
Klopt, heb ze ook gezien. De wereld is gek :D

Snake oil...

Het heeft uiteraard nut om je speakers goed op te stellen, de polarisatie van je luidsprekerkabels niet om te draaien en wat al niet meer. Maar die laatste details is voor mensen die 's nachts niet kunnen slapen omdat er ergens buiten een mug op het dak zit...
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 19 november 2020 @ 20:04:51 #60
74056 crew  ToT
pi_196324360
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 19:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het enige wat hier uitmaakt is hoe ver ik de subwoofer achter me zet. 20cm verschuiven maakt een wereld van verschil maar dat zal te maken hebben met de fase / golflengte t.o.v. de frontspeakers.

Gelukkig weegt het eiken blok + de subwoofer samen ruim 150 kilo dus het verschuift niet zomaar als het eenmaal goed staat :+

Maar 1 sub vind ik echt wel genoeg :P
:D Holy shit! Ja dat kan ik me dan wel voorstellen! :P
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 19 november 2020 @ 20:07:26 #61
74056 crew  ToT
pi_196324406
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 20:02 schreef blessed19 het volgende:

[..]

HDMI en optisch kan je het beste zo goedkoop mogelijk houden, anders gooi je letterlijk geld weg.

En verder, tsja. Mooi hoor die vergulde koppelingen, maar in het mechaniek zelf zit gewoon koper. En wat is de input voor een bron?

Ik heb eens standaarden gezien voor analoge kabels zodat die van de grond af liggen ivm elektromagnetische invloeden door wat uit de grond komt. Analoge kabels zijn in wezen beïnvloedbaar, maar dit ging mij echt te gek worden. :')
Ja en die kabels moet je ook in een krul leggen, zeggen sommigen terwijl anderen er absoluut geen slag in moeten hebben vanwege magnetische straling. Sommige versterker-fabrikanten spelen hier op in met de layout van de aansluitingen.

En idd @ verguld. Zeker als je een vergulde stekker op een aansluiting van een ander materiaal aansluit schijnt het weer allerlei rare stroompjes te kunnen opleveren volgens sommigen, wat de kwaliteit weer negatief beïnvloedt.

Ik kan wel snappen dat sommigen het verguld willen hebben zodat het niet kan oxideren en de connectie optimaal blijft.
pi_196324407
quote:
80s.gif Op donderdag 19 november 2020 20:03 schreef ToT het volgende:

[..]

Haha, nice! :D
Ik ken iemand met een B&O setje met Beolabs 18 speakers. Ja, de details in die set zijn wel duidelijker hoorbaar dan met mijn JBL's (met name in de lage tonen), maar die "lens" bovenop voor de tweeter geeft wel een behoorlijk schel geluid voor mijn smaak.
Op zich zou ik zijn setje best willen hebben (gewoon de treble wat terug draaien), maar ik vind het warme geluid van mijn speakers (de "muddy" klank van de bas) erg vertrouwd en lekker klinken.

De eigenaar van die dure B&O-set hoort zelf absoluut geen verschil tussen mijn set en de zijne! _O-
Zo zie je maar weer. Ik heb zelf een aantal jaar als vrijwilliger bij popzaal gigant gewerkt. Daar was ik de standaard monitortech. Ik heb toen hele grote en beginnende/kleine bands gedraaid en iedereen heeft een totaal andere smaak over de klank van zijn instrument, of de zang, of de kick, of de etc.... Daardoor heb ik zelf heel veel geleerd over frequenties en wat dat met je gehoor doet. :)
pi_196324435
quote:
80s.gif Op donderdag 19 november 2020 20:07 schreef ToT het volgende:

[..]

Ja en die kabels moet je ook in een krul leggen, zeggen sommigen terwijl anderen er absoluut geen slag in moeten hebben vanwege magnetische straling. Sommige versterker-fabrikanten spelen hier op in met de layout van de aansluitingen.

En idd @ verguld. Zeker als je een vergulde stekker op een aansluiting van een ander materiaal aansluit schijnt het weer allerlei rare stroompjes te kunnen opleveren volgens sommigen, wat de kwaliteit weer negatief beïnvloedt.

Ik kan wel snappen dat sommigen het verguld willen hebben zodat het niet kan oxideren en de connectie optimaal blijft.
Ik heb overigens nog nooit vergulde xlr kabels gezien. Volgens mij bestaan die krengen ook niet. :'l
pi_196324451
Voor de foto even het frontje er af gehaald :9

Het eikenhouten blok is 50x50x50 cm, pootjes 10cm dus hij staat 60cm vrij van de grond.

  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 19 november 2020 @ 20:10:35 #65
74056 crew  ToT
pi_196324471
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 20:07 schreef blessed19 het volgende:

[..]

Zo zie je maar weer. Ik heb zelf een aantal jaar als vrijwilliger bij popzaal gigant gewerkt. Daar was ik de standaard monitortech. Ik heb toen hele grote en beginnende/kleine bands gedraaid en iedereen heeft een totaal andere smaak over de klank van zijn instrument, of de zang, of de kick, of de etc.... Daardoor heb ik zelf heel veel geleerd over frequenties en wat dat met je gehoor doet. :)
Okee dan! :)

Ja voor mij is DÉ ultieme sound wat ik heb gehad een Decware Taboo MK III koptelefoonversterker (met allerlei speciale buizen) en een Audeze LCD-X koptelefoon er aan. Ik heb mijn JBL's daar ook op aangesloten gehad. Leverde sowieso een mooier geluid op dan met de Onkyo, maar het kon niet echt hard meer. :P

Het geluid wat met die set uit die koptelefoon was gewoonweg magisch! Lijkt in de verste verte niet op wat er uit mijn AKG K845 kwam. Veel meer emotie! Veel meer realiteit! Echt een verslavend geluid.

Verkocht omdat ik het steeds harder en harder ging draaien en ik nu tinnitus heb, en ik had het geld nodig! _O-
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 19 november 2020 @ 20:11:08 #66
74056 crew  ToT
pi_196324478
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 20:09 schreef blessed19 het volgende:

[..]

Ik heb overigens nog nooit vergulde xlr kabels gezien. Volgens mij bestaan die krengen ook niet. :'l
Nu je het zegt, idd! :D Ik heb fakking dure kabels met die Audeze koptelefoon gehad, maar niets was verguld.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 19 november 2020 @ 20:11:46 #67
74056 crew  ToT
pi_196324489
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 20:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voor de foto even het frontje er af gehaald :9

Het eikenhouten blok is 50x50x50 cm, pootjes 10cm dus hij staat 60cm vrij van de grond.

[ afbeelding ]
Veel mensen willen de bas juist door de grond hebben. Waarom jij niet? Om het geluid meer puur te houden, of vanwege de buren?

Ben trouwens echt blij met dit topic! :D Ik heb al vaak zat zitten kijken of zoiets bestond. Volgens mij heb ik ooit wel een poging gewaagd zoiets te maken.
pi_196324511
quote:
80s.gif Op donderdag 19 november 2020 20:11 schreef ToT het volgende:

[..]

Veel mensen willen de bas juist door de grond hebben. Waarom jij niet? Om het geluid meer puur te houden, of vanwege de buren?
Ik woon vrijstaand, dus geen last van :P

Misschien wordt het ooit wel een hit, zo'n blok onder je subwoofer :+

Nee, puur vanwege deze 2 boefjes:

  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 19 november 2020 @ 20:14:34 #69
74056 crew  ToT
pi_196324533
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 20:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik woon vrijstaand, dus geen last van :P

Nee, puur vanwege deze 2 boefjes:

[ afbeelding ]
_O- Ah, helder! :D

Wij hebben hier een hyperactieve peuter rondhobbelen die al tegen de front van de speakers zit te meppen en aan kabels zit te trekken enzo, dus ik moet ook wat opletten.

Toen ik die Audeze koptelefoon met die dure kabels had, zei iemand al: "Jij hebt duidelijk geen kinderen!" _O- (Was toen idd nog niet het geval.)
pi_196324552
quote:
80s.gif Op donderdag 19 november 2020 20:14 schreef ToT het volgende:

[..]

_O- Ah, helder! :D

Wij hebben hier een hyperactieve peuter rondhobbelen die al tegen de front van de speakers zit te meppen en aan kabels zit te trekken enzo, dus ik moet ook wat opletten.

Toen ik die Audeze koptelefoon met die dure kabels had, zei iemand al: "Jij hebt duidelijk geen kinderen!" _O- (Was toen idd nog niet het geval.)
Ik had ooit een logeerfret en die was ik ineens kwijt, die was in de subwooferpoort van m'n Logitech Z5500 setje gekropen.
Maar snel even de stroom er af gehaald toen (al zal lichtnet wss wel afgeschermd zijn).
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 19 november 2020 @ 20:16:38 #71
74056 crew  ToT
pi_196324560
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 20:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik had ooit een logeerfret en die was ik ineens kwijt, die was in de subwooferpoort van m'n Z5500 setje gekropen.
Maar snel even de stroom er af gehaald toen (al zal lichtnet wss wel afgeschermd zijn).
_O- Zo dan! :D

Ja ik hoor ook vaak dat mensen de Lego uit de basreflexpoort moeten schudden enzo! :')
pi_196324597
Als je een niet al te dure subwoofer zoekt die wat meer vandalisme bestendig is, dan zou ik kijken naar de REL Q200 of Q201E. Ze zijn al oud maar doen nog prima mee. Wel even checken of de draaiknoppen niet kraken.

De stevige uitvoeringen zijn in ieder geval alle uitvoeringen met zo'n platte pannenkoek als speaker. Die zijn erg stevig en dik en sloop je niet zomaar. Een stuk speelgoed of een huisdier doen daar niet snel schade aan. Die had ik gewoon op de vloer staan, geen fret die er wat mee kon. En ze hebben geen baspoort dus ook daar kan niets in verdwijnen.

Maar de nieuwe sub die ik nu heb is wat kwetsbaarder.

Ik heb trouwens nog 3 van die oude REL subwoofers die ik op diverse plaatsen gebruik en versleep door het huis.
1x Q200 en 2x Q201E. Hele fijne subwoofers die goed combineren met veel 2-weg "boekenplank" speakers en 2e hands prima te betalen.

Voorbeeld foto (gejat van internet) van een Q201E
De Q200 heeft geen gaatjes en dus ook geen frontje.



[ Bericht 8% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-11-2020 20:25:33 ]
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 19 november 2020 @ 20:45:38 #73
74056 crew  ToT
pi_196325000
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 20:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je een niet al te dure subwoofer zoekt die wat meer vandalisme bestendig is, dan zou ik kijken naar de REL Q200 of Q201E. Ze zijn al oud maar doen nog prima mee. Wel even checken of de draaiknoppen niet kraken.

De stevige uitvoeringen zijn in ieder geval alle uitvoeringen met zo'n platte pannenkoek als speaker. Die zijn erg stevig en dik en sloop je niet zomaar. Een stuk speelgoed of een huisdier doen daar niet snel schade aan. Die had ik gewoon op de vloer staan, geen fret die er wat mee kon. En ze hebben geen baspoort dus ook daar kan niets in verdwijnen.

Maar de nieuwe sub die ik nu heb is wat kwetsbaarder.

Ik heb trouwens nog 3 van die oude REL subwoofers die ik op diverse plaatsen gebruik en versleep door het huis.
1x Q200 en 2x Q201E. Hele fijne subwoofers die goed combineren met veel 2-weg "boekenplank" speakers en 2e hands prima te betalen.

Voorbeeld foto (gejat van internet) van een Q201E
De Q200 heeft geen gaatjes en dus ook geen frontje.

[ afbeelding ]
Als ik genoeg pegels heb, denk ik dat ik na de Marantz versterker voor deze sub ga: https://www.bol.com/nl/p/(...)rt/9200000076287746/
Die specs zijn wel errug fijn! :Y

Mijn speakers zijn sowieso echt hartstikke goed, ook in het diepe, maar soms mis ik net ff die extra kick of gewoon die extra nadruk.

ZEKER niet continu; steeds strakke basklanken vinden zowel mijn vrouw als ik extreem vermoeiend en op den duur ook irritant. Een warme "muddy" klank is aangenamer voor easy listening, maar af en toe wil je ook wel ff die stoot in je flikker krijgen! :Y

Overigens kan die "muddy" klank ook wel echt te ver gaan. Heb ooit een buizenversterker gehad die met bepaalde Russische raketbuizen (Voskhod) echt achterlijk veel bas gaven waarmee alle subtiliteit het raam uit ging en er van detail geen sprake meer was.

[ Bericht 2% gewijzigd door ToT op 19-11-2020 20:57:46 ]
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 19 november 2020 @ 21:01:48 #74
74056 crew  ToT
pi_196325287
Heeft er trouwens iemand hier ervaring met de Schiit Yggdrasil?
Die chips die ze er in gebruiken zijn hartstikke oud, maar schijnen echt legendarisch goed te zijn. Waren al erg goed in een andere DAC die al 20 jaar niet meer leverbaar is, en deze DAC schijnt een hele reeks van die chips er in te hebben. (8 stuks, zo uit m'n hoofd?)

Ff gegoogled; dat zou om de Analog Devices AD5791BRUZ gaan, denk ik.
pi_196325318
quote:
80s.gif Op donderdag 19 november 2020 21:01 schreef ToT het volgende:
Heeft er trouwens iemand hier ervaring met de Schiit Yggdrasil?
Die chips die ze er in gebruiken zijn hartstikke oud, maar schijnen echt legendarisch goed te zijn. Waren al erg goed in een andere DAC die al 20 jaar niet meer leverbaar is, en deze DAC schijnt een hele reeks van die chips er in te hebben. (8 stuks, zo uit m'n hoofd?)
Ik herinner me een review op YouTube, vooral omdat het als "Shit" werd uitgesproken :P

Geen ervaring :P
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 19 november 2020 @ 21:04:06 #76
74056 crew  ToT
pi_196325330
Oh die muddy amp met de Voskhod tube was de Little Dot MK 3. :)
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 19 november 2020 @ 21:05:49 #77
74056 crew  ToT
pi_196325360
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 21:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik herinner me een review op YouTube, vooral omdat het als "Shit" werd uitgesproken :P

Geen ervaring :P
Haha okee dan! :P
Ja die "Schiit Yggy" zoals het liefkozend genoemd wordt, schijnt een warm maar zeer gedetailleerd geluid te hebben.
Ik denk dat het een mooie combi geweest zou zijn met m'n headphone amp en planar headphone die ik toen had; die hadden beiden ook een warme maar gedetailleerde klank.

Helaas nooit kunnen uitproberen en ik denk dat als ik alles nu opnieuw zou willen aanschaffen, dat ik er best een leuke auto voor zou kunnen kopen! _O- :')
pi_196325437
quote:
80s.gif Op donderdag 19 november 2020 21:05 schreef ToT het volgende:

[..]

Haha okee dan! :P
Ja die "Schiit Yggy" zoals het liefkozend genoemd wordt, schijnt een warm maar zeer gedetailleerd geluid te hebben.
Ik denk dat het een mooie combi geweest zou zijn met m'n headphone amp en planar headphone die ik toen had; die hadden beiden ook een warme maar gedetailleerde klank.

Helaas nooit kunnen uitproberen en ik denk dat als ik alles nu opnieuw zou willen aanschaffen, dat ik er best een leuke auto voor zou kunnen kopen! _O- :')
Dat ga ik ook niet terugrekenen :P

Maar ben er ook wel een beetje "klaar" mee nu (of sinds een paar jaar al eigenlijk).

Op het laatst zijn kleine verbeteringen te duur t.o.v. wat het oplevert.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 19 november 2020 @ 21:13:50 #79
74056 crew  ToT
pi_196325502
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 21:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dat ga ik ook niet terugrekenen :P

Maar ben er ook wel een beetje "klaar" mee nu (of sinds een paar jaar al eigenlijk).

Op het laatst zijn kleine verbeteringen te duur t.o.v. wat het oplevert.
Mee eens! :Y
Ik ben echt ongelooflijk blij dat ik die koptelefoon + buizenversterker heb gehad, maar ik heb nu een gezinnetje en heb heel andere prioriteiten.
Toch blijft die Marantz versterker wel knagen, en misschien andere rear speakers.
Misschien na een verhuizing, als we wat groter wonen, deze er bij kopen voor BIJ de JBL speakers: https://www.usedproductsm(...)uidsprekers-van.html

Schijnen een lekker vol geluid te geven. Niet heel veel detail, maar wel erg lekker. Een zeer duidelijke aanwezigheid.
De Wharfedale Diamond 220's die ik nu achter heb staan....tja.....op zich zijn ze niet verkeerd hoor! _O-
pi_196326237
quote:
80s.gif Op donderdag 19 november 2020 19:53 schreef ToT het volgende:

[..]

True.
Zo had ik ooit een keer een koptelefoonversterker gekocht uit Zwitserland waar iemand helemaal lyrisch over was en waar oo keen zeer goed verhaal omheen geschreven stond met indrukwekkende technische specificaties, maar ik wist niet HOE snel ik het kreng weer moest verkopen. O2 heette het geloof ik.

Ah ja, deze dus: https://jdslabs.com/product/objective2/
Datzelfde had ik met een Schiit Audio Magni koptelefoonversterker voor mijn Beyerdynamic DT770Pro 250 ohm.

Dat ding zou prima moeten zijn voor die koptelefoon volgens de vele reviews, maar ik vind het ronduit bagger klinken. Als ik mijn Beyer op mn gouwe ouwe Marantz PM53 aansluit dan klinkt hij echt veel, heel veel beter.

:)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_196326380
Ow en beneden heb ik een Yamaha receiver staan met een 65 inch OLED, een setje Tannoy Revolution Signature DC6's, een Tannoy Revolution Signature DC4LCR en een BK XXLS400FF sub staan.

Ik heb nog een setje Revolution Signature DC4's op zolder liggen die ik nog achter de bank als rears moet aansluiten, maar daar ben ik sinds de verhuizing nog niet aan toe gekomen.

Zo een zelfde setje heb ik ook bij mijn pc boven staan overigens.

Ik ben fan van dat dual concentric geluid zegmaar :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_196328489
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 20:09 schreef blessed19 het volgende:

[..]

Ik heb overigens nog nooit vergulde xlr kabels gezien. Volgens mij bestaan die krengen ook niet. :'l
Als je 't vaak genoeg herhaalt dan gaan ze ervoor zorgen dat ze be$taan ;)

Zie hier trouwens geregeld wat over subs voorbijkomen.

Ik heb een flinke kist van een Magnat sub staan en heb 'm puur voor minimale support op de basspartijen in jazz en het laag in orkestmuziek. Ik zat er laatst aan te denken 'm te verkopen en 'm in te ruilen voor een veel kleinere van dezelfde kwaliteit op dito volume. In de huiskamer ga ik m'n spul toch nooit laten blazen.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 20 november 2020 @ 08:18:13 #83
74056 crew  ToT
pi_196330154
quote:
7s.gif Op donderdag 19 november 2020 21:53 schreef vosss het volgende:

[..]

Datzelfde had ik met een Schiit Audio Magni koptelefoonversterker voor mijn Beyerdynamic DT770Pro 250 ohm.

Dat ding zou prima moeten zijn voor die koptelefoon volgens de vele reviews, maar ik vind het ronduit bagger klinken. Als ik mijn Beyer op mn gouwe ouwe Marantz PM53 aansluit dan klinkt hij echt veel, heel veel beter.

:)
:o Zo dan! Dat had ik niet verwacht!

Ja die O2 klinkt heel erg vlak, veel te klinisch. In combinatie met een AKG K712 Pro was het echt dodelijk saai om er mee naar muziek te luisteren.
Later las ik ook dat de onderdelen die er in zitten voor "valse detail" zouden zorgen? :? Een soort nep-zuiverheid?
Geen idee wat er mee bedoeld werd, dat verhaal werd me te technisch.

Edit: over vlak geluid gesproken; ik heb Infinity Alpha's gehad. Verschrikkelijk! De centerspeaker was het ergste, maar de Alpha 40's waren ook echt niks. :N Ja zijn monitorspeakers dus ze moeten neutraal zijn, maar ik was echt teleurgesteld.

Overigens wat centerspeakers betreft; ik heb er meerdere gehad, en ik vind het geluid er in altijd veel te iel. Ik heb nu een Polk Audio center speaker, maar heb hem afgekoppeld; ondanks dat het duidelijk de minst kutte centerspeaker is die ik heb gehad, is het geluid echt slecht vergeleken met de andere speakers.

[ Bericht 14% gewijzigd door ToT op 20-11-2020 08:59:58 ]
pi_196331642
quote:
80s.gif Op vrijdag 20 november 2020 08:18 schreef ToT het volgende:

[..]

:o Zo dan! Dat had ik niet verwacht!

Ja die O2 klinkt heel erg vlak, veel te klinisch. In combinatie met een AKG K712 Pro was het echt dodelijk saai om er mee naar muziek te luisteren.
Later las ik ook dat de onderdelen die er in zitten voor "valse detail" zouden zorgen? :? Een soort nep-zuiverheid?
Geen idee wat er mee bedoeld werd, dat verhaal werd me te technisch.

Edit: over vlak geluid gesproken; ik heb Infinity Alpha's gehad. Verschrikkelijk! De centerspeaker was het ergste, maar de Alpha 40's waren ook echt niks. :N Ja zijn monitorspeakers dus ze moeten neutraal zijn, maar ik was echt teleurgesteld.

Overigens wat centerspeakers betreft; ik heb er meerdere gehad, en ik vind het geluid er in altijd veel te iel. Ik heb nu een Polk Audio center speaker, maar heb hem afgekoppeld; ondanks dat het duidelijk de minst kutte centerspeaker is die ik heb gehad, is het geluid echt slecht vergeleken met de andere speakers.
subjectief benaderd zijn begrippen als vlak en neutraal toch best wel van toepassing op monitoren?

Voor de rest wil ik niet een hele markt opzijschuiven maar er zijn van die dingen die ik persoonlijk veel in het marketingsegment vind liggen.

Voorbeeldje: Oled schermen.. leuke revolutie waarbij de energiezuinigheid en helderheid imho de top usp's zijn. Maar dan is een derde nog dat het mogelijk is ze te buigen. Vraag is of je dat moet willen.

Bij Oledschermen heeft men nu gebogen TV's om je "dezelfde" ervaring te geven als in een bioscoopzaal. Maar dat is incorrect. Een gebogen projectiescherm in de bios zorgt er in een bios juist voor dat het beeld de illusie van een vlak oppervlak krijgt bij projectie. Bij een projectie op een dito vlak scherm in een grote zaal krijg je juist een ongewenste curve.

Aansluitend is 5.1 ooit bedacht om de ervaring te vergroten en meer mensen naar de bios te trekken, maar wil je het t allerbeste ervaren zul je precies in het midden moeten zitten, net als thuis op de bank. Aan de zijkanten is het behelpen. Daarbij vind ik het doel van 5.1 anders dan stereo.

5.1 is om de bioscoopzaal met wat een breder soundscape te vullen, en je soms het idee te geven dat je erbij bent. Maar persoonlijk heb ik het nooit beleefd als iets van iets van een ervaring waar je in meegezogen wordt t.o.v. stereo.

In contrast vind ik binaural geluid (alleen met koptelefoon) wel die ervaring geven die 5.1 totaal niet heeft voor mij. Daarom zou ik zoiets met binaural geluid wel toejuichen. Alleen.. daar zit geen markt in qua apparatuur en geen bios wil dat, dus produceert men ook geen binaural films.

Er zal ook best wel een enkele film bestaan waar men vanuit een idee werkte met het surround geluid en de film daaromheen is geproduceerd, zoals bij Avatar ook bewust rond de ervaring van 3D is gebouwd. Maar het meeste surround is net als de meeste 3d films er maar een beetje bij gedaan voor 't labeltje. Even snel door de processor en er kan een surround labeltje op. En daarom heb ik bij veel films nooit het idee dat 5.1 nou echt veel toevoegt t.o.v. 2.1. Het was een van die vele trucs om mensen naar de bios te krijgen en het idee thuis te promoten zodat er een nieuwe markt open werd geboord.

Als men 5.1 thuis wilt ervaren dan vind ik dat prima. Geluidje van een openslaande deur links of rechtsachter.. allemaal leuk voor een 2d scherm voor me, maar daar zou ik niet diep voor investeren.

Mogelijk voor de illusie zou ik hooguit gaan voor iets op het niveau van een goedkoper speakertje dat volgens reviews bose kwaliteit haalt oid, dat is voor het doeleinde voor mij meer dan acceptabel.

Als je naar alles kijkt wat er geproduceerd is in mono en stereo loop je op wellicht 99% aan. Muziek in 5.1 is er en er zijn gebruikers die duur spul hebben om tubular bells in 5.1. te ervaren oid. Als je het voor zoiets niche als dat hebt dan is een dikke setup misschien een idee, maar qua wat je er dan mee kunt is het overkill.

Als ik thuis de beschikking zou hebben over een bioscoopzaal van redelijk formaat die ik altijd vol krijg dan zou ik gaan voor goede speakers of juist goedkopere die de illusie van kwaliteit hebben (hoeven niet mooi te zijn zoals in n huiskamer, stukje design kan weg) maar in alle andere kleinere ruimtes overweeg ik t niet.

Terugkomend op de centerspeaker, zou 'm lekker weglaten. Heb zelf geluid in mn Loewe TV wat voor een soundbar kan doorgaan maar vind het helemaal niets toevoegen t.o.v. goed stereo geluid. Zou t lekker weglaten. Less is more :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 20-11-2020 10:46:17 ]
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 20 november 2020 @ 10:56:36 #85
74056 crew  ToT
pi_196331859
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 november 2020 10:40 schreef Beathoven het volgende:

[..]

subjectief benaderd zijn begrippen als vlak en neutraal toch best wel van toepassing op monitoren?

Voor de rest wil ik niet een hele markt opzijschuiven maar er zijn van die dingen die ik persoonlijk veel in het marketingsegment vind liggen.

Voorbeeldje: Oled schermen.. leuke revolutie waarbij de energiezuinigheid en helderheid imho de top usp's zijn. Maar dan is een derde nog dat het mogelijk is ze te buigen. Vraag is of je dat moet willen.

Bij Oledschermen heeft men nu gebogen TV's om je "dezelfde" ervaring te geven als in een bioscoopzaal. Maar dat is incorrect. Een gebogen projectiescherm in de bios zorgt er in een bios juist voor dat het beeld de illusie van een vlak oppervlak krijgt bij projectie. Bij een projectie op een dito vlak scherm in een grote zaal krijg je juist een ongewenste curve.

Aansluitend is 5.1 ooit bedacht om de ervaring te vergroten en meer mensen naar de bios te trekken, maar wil je het t allerbeste ervaren zul je precies in het midden moeten zitten, net als thuis op de bank. Aan de zijkanten is het behelpen. Daarbij vind ik het doel van 5.1 anders dan stereo.

5.1 is om de bioscoopzaal met wat een breder soundscape te vullen, en je soms het idee te geven dat je erbij bent. Maar persoonlijk heb ik het nooit beleefd als iets van iets van een ervaring waar je in meegezogen wordt t.o.v. stereo.

In contrast vind ik binaural geluid (alleen met koptelefoon) wel die ervaring geven die 5.1 totaal niet heeft voor mij. Daarom zou ik zoiets met binaural geluid wel toejuichen. Alleen.. daar zit geen markt in qua apparatuur en geen bios wil dat, dus produceert men ook geen binaural films.

Er zal ook best wel een enkele film bestaan waar men vanuit een idee werkte met het surround geluid en de film daaromheen is geproduceerd, zoals bij Avatar ook bewust rond de ervaring van 3D is gebouwd. Maar het meeste surround is net als de meeste 3d films er maar een beetje bij gedaan voor 't labeltje. Even snel door de processor en er kan een surround labeltje op. En daarom heb ik bij veel films nooit het idee dat 5.1 nou echt veel toevoegt t.o.v. 2.1. Het was een van die vele trucs om mensen naar de bios te krijgen en het idee thuis te promoten zodat er een nieuwe markt open werd geboord.

Als men 5.1 thuis wilt ervaren dan vind ik dat prima. Geluidje van een openslaande deur links of rechtsachter.. allemaal leuk voor een 2d scherm voor me, maar daar zou ik niet diep voor investeren.

Mogelijk voor de illusie zou ik hooguit gaan voor iets op het niveau van een goedkoper speakertje dat volgens reviews bose kwaliteit haalt oid, dat is voor het doeleinde voor mij meer dan acceptabel.

Als je naar alles kijkt wat er geproduceerd is in mono en stereo loop je op wellicht 99% aan. Muziek in 5.1 is er en er zijn gebruikers die duur spul hebben om tubular bells in 5.1. te ervaren oid. Als je het voor zoiets niche als dat hebt dan is een dikke setup misschien een idee, maar qua wat je er dan mee kunt is het overkill.

Als ik thuis de beschikking zou hebben over een bioscoopzaal van redelijk formaat die ik altijd vol krijg dan zou ik gaan voor goede speakers of juist goedkopere die de illusie van kwaliteit hebben (hoeven niet mooi te zijn zoals in n huiskamer, stukje design kan weg) maar in alle andere kleinere ruimtes overweeg ik t niet.

Terugkomend op de centerspeaker, zou 'm lekker weglaten. Heb zelf geluid in mn Loewe TV wat voor een soundbar kan doorgaan maar vind het helemaal niets toevoegen t.o.v. goed stereo geluid. Zou t lekker weglaten. Less is more :)
Klopt, toen ik die Infinity's aanschafte, wist ik ook niet dat het monitorspeakers waren. Ik had er toen allemaal nog erg weinig verstand van.
Het kutte was ook dat ik toen een mega grote subwoofer had gekocht en de Onkyo versterker alle bas weghaalde bij die Infinity's die van zichzelf al weinig bas of warmte hadden.
Gelukkig mocht ik de boel toen inruilen voor die JBL's (met uiteraard de nodige bijbetaling).

Qua tv heb ik zelf een curved Samsung met 3D functie.
Dat curved is een leuke eye-catcher, maar het voegt idd vrij weinig toe. Sterker nog; je hebt er een enorme reflectie door! Willen we een beetje fatsoenlijk tv kijken, dan moeten eigenlijk alle gordijnen dicht hier.
Dat 3D heb ik alleen het eerste jaar ff wat uitgeprobeerd; ik vind het helemaal niks! :N Het leidt af van het verhaal en het voegt gewoon weinig toe. (Zelfs de Pandadroom in de Efteling vind ik veel beter!)

5.1....tja; toen ik het voor het eerst in de bioscoop hoorde met Lord of the Rings vond ik het wel bijzonder om ineens hoefgeluid schuin achter me te horen, maar thuis en bij vrienden vind ik het ook niet echt nodig om bijvoorbeeld een helikopter van links achter naar rechts voor over te horen vliegen. Stereo vind ik prima als ik op de bank zit. Mijn computer staat echter achter de bank en dan gaat er wel wat van het geluid verloren en daarom heb ik dus die 2 Wharfedales achter staan. En sowieso is het wel fijn dat die 2 speakertjes het geluid in de woonkamer wat ondersteunen zodat je overal een genoeg vol geluid hebt en niet alleen een (toegegeven; wel erg grote) sweet spot hebt.

Binaural vind ik ook wel tof, ja! :Y
Alleen sinds ik die Audeze koptelefoon niet meer heb, luister ik er ook niet meer naar. Met de AKG vind ik het gewoon niet echt interessant.

Deze vind ik wel geinig:
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 20 november 2020 @ 11:05:21 #86
74056 crew  ToT
pi_196332100
Leuk binaural fragment:)

Ik zie binaural, mits men het niet als gimmick toepast, ook wel als toekomst in stereo. Iets als Marble Machine van wintergarten is zo'n voorbeeld. Met koptelefoon heb je de ervaring. Bij 2.1 speakers heb je gewoon een ruimtelijke stereo effect dat prima aansluit op goed opgenomen reguliere stereo opnames. De backwards compatibiliteit, voor zover je ervan kan spreken is er dan. Zou ook goed kunnen werken bij orkestopnames of bij film. Heb er zelf ook wel weleens wat mee geexperimenteerd.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 20 november 2020 @ 12:29:30 #88
74056 crew  ToT
pi_196333296
Ik heb net een equalizer geïnstalleerd op m'n pc. Op zich vind ik het voller geluid wel mooi, maar ik merk nu wel dat de 12 inch woofers soms te veel gaan brommen bij de lage tonen. (Maar de Wharfedales brommen nog meer! _O- Het klinkt veel beter als ik het puur op stereo hou.)

Ben het nu met dit optreden aan het uittesten, wat uiteraard qua lage tonen ook niet optimaal is:


Mijn favo nummers voor uittesten:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_196447325
Een subwoofer hoort wat omvang te hebben en als eerder beschreven heb ik nu een redelijke kist van een Magnat subwoofer staan die perfect werk levert ter ondersteuning van klassiek en jazz waarbij hij niet dominant is ingesteld.

De sub kan absoluut blazen en enorme zalen van bass voorzien. Maar dat is niet waar ik 'm voor heb gekocht. Achteraf bekeken had iets kleiners 't in de ruimtes waar ik 'm voor nodig had of heb net zo goed gedaan. Als 't maar een degelijke sub is en niet die modderig klinken zoals bepaalde passieve en mogelijk de goedkoopste actieve.

Ik ben me daarom aan t orienteren op iets compacts en onderstaande B&W sub is denk ik wel van een formaat die je makkelijker ergens wegstopt.

  Moderator zaterdag 28 november 2020 @ 10:41:25 #90
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_196450726
quote:
80s.gif Op vrijdag 20 november 2020 12:29 schreef ToT het volgende:
Ik heb net een equalizer geïnstalleerd op m'n pc. Op zich vind ik het voller geluid wel mooi, maar ik merk nu wel dat de 12 inch woofers soms te veel gaan brommen bij de lage tonen. (Maar de Wharfedales brommen nog meer! _O- Het klinkt veel beter als ik het puur op stereo hou.)

Ben het nu met dit optreden aan het uittesten, wat uiteraard qua lage tonen ook niet optimaal is:


Mijn favo nummers voor uittesten:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vind vooral films erg vervelend gemixt, vaak extreem dynamisch, waar door je de hele tijd tijdens de film actie stukken zachter moet zetten en rustige stukken weer harder, als je je buren niet wil storen. Vooral oorlogsfilm kunnen heel snel wisselen tussen gefluister/spanning en een atoomoorlog aan geluid....

Dynamiek is fijn maar wel binnen proporties.

Ik ben dan ook geen subwoofer fan, op mijn pc waarop ik films kijk trilt het soms de pan uit. Ik krijg op mijn stereo een veel fijner gebalanseerd geluid.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 28 november 2020 @ 11:01:37 #91
74056 crew  ToT
pi_196450986
quote:
88s.gif Op zaterdag 28 november 2020 10:41 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik vind vooral films erg vervelend gemixt, vaak extreem dynamisch, waar door je de hele tijd tijdens de film actie stukken zachter moet zetten en rustige stukken weer harder, als je je buren niet wil storen. Vooral oorlogsfilm kunnen heel snel wisselen tussen gefluister/spanning en een atoomoorlog aan geluid....

Dynamiek is fijn maar wel binnen proporties.

Ik ben dan ook geen subwoofer fan, op mijn pc waarop ik films kijk trilt het soms de pan uit. Ik krijg op mijn stereo een veel fijner gebalanseerd geluid.
Mee eens @ films. Dan blijf je het geluid maar harder en zachter zetten.
Maar vaak vind ik het ook irritant als bijvoorbeeld achtergrondgeluiden (of muziek) te hard zijn ten opzichte van de spraak.

Edit; ik las trouwens dat sommige speakers" intelligent" zijn en goed met die dynamiek om kunnen gaan. De Beolab 9 schijnen dat bijvoorbeeld te kunnen?

[ Bericht 6% gewijzigd door ToT op 28-11-2020 11:10:32 ]
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 28 november 2020 @ 11:05:59 #92
74056 crew  ToT
pi_196451030
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 november 2020 00:13 schreef Beathoven het volgende:
Een subwoofer hoort wat omvang te hebben en als eerder beschreven heb ik nu een redelijke kist van een Magnat subwoofer staan die perfect werk levert ter ondersteuning van klassiek en jazz waarbij hij niet dominant is ingesteld.

De sub kan absoluut blazen en enorme zalen van bass voorzien. Maar dat is niet waar ik 'm voor heb gekocht. Achteraf bekeken had iets kleiners 't in de ruimtes waar ik 'm voor nodig had of heb net zo goed gedaan. Als 't maar een degelijke sub is en niet die modderig klinken zoals bepaalde passieve en mogelijk de goedkoopste actieve.

Ik ben me daarom aan t orienteren op iets compacts en onderstaande B&W sub is denk ik wel van een formaat die je makkelijker ergens wegstopt.

[ afbeelding ]
Ik heb de equalizer op de pc nu lekker ingesteld, dus ik zit nu niet meer aan een subwoofer te denken; de JBL's hebben een prima geluid zo! :Y

ECHTER!

We zaten er aan te denken te verhuizen naar een huis met een grotere woonkamer. Dan vallen deze speakers niet zo erg op. Alleen moet mijn vrouw noodgedwongen van baan wisselen (corona-maatregelen) en begint ze weer met een fase A contract, dus een nieuwe hypotheek zit er voorlopig niet in.

Deze speakers staan wel echt fakking lelijk in dit huis en we storen ons daar wel aardig aan.

Nu zit ik aan leuke 2e handse Beolabs Penta MK3 speakers te denken, en dan misschien WÉL in combinatie met een subwoofer, omdat deze wat in de diepere tonen aan kracht missen.

Anyway, ik kan natuurlijk eerst gewoon de Beolabs kopen en later verder kijken naar een goede sub die diep genoeg gaat. Want ik wil er wel eentje die < 40 Hz gaat, ALS ik dit zou doen.
pi_196451993
quote:
88s.gif Op zaterdag 28 november 2020 10:41 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik vind vooral films erg vervelend gemixt, vaak extreem dynamisch, waar door je de hele tijd tijdens de film actie stukken zachter moet zetten en rustige stukken weer harder, als je je buren niet wil storen. Vooral oorlogsfilm kunnen heel snel wisselen tussen gefluister/spanning en een atoomoorlog aan geluid....

Dynamiek is fijn maar wel binnen proporties.

Ik ben dan ook geen subwoofer fan, op mijn pc waarop ik films kijk trilt het soms de pan uit. Ik krijg op mijn stereo een veel fijner gebalanseerd geluid.
Op je pc kan je bij sound options onder tabblad enchantments de loudness equalizer aan zetten. Dan zorgt de pc ervoor dat alles zo'n beetje hetzelfde volume blijft. Ik doe dat altijd als ik een horrorfilm met veel scarejumps kijk. Echt ideaal.
  Moderator zaterdag 28 november 2020 @ 12:37:39 #94
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_196452012
Enchantments :D

Heb jij een magische geluidskaart :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_196452550
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 12:34 schreef blessed19 het volgende:

[..]

Op je pc kan je bij sound options onder tabblad enchantments de loudness equalizer aan zetten. Dan zorgt de pc ervoor dat alles zo'n beetje hetzelfde volume blijft. Ik doe dat altijd als ik een horrorfilm met veel scarejumps kijk. Echt ideaal.
Het "probleem" zoals beschreven was ook het probleem met muziek.

Als je de originele Tubular bells terughoort dan moet je met koptelefoon het volume in de intro redelijk opschroeven om iets op een logisch volume horen. Waarbij je vervolgens doof loopt te worden bij de eerste slagen.

Afgezien van de ietwat onzuivere originele opname 'klopt' zo'n dynamiek wel. Dat is ook zo'n beetje wat je waarneemt bij een klassiek concert. Dat is ook zo gedaan voor de grootste gemene deler destijds; consumenten met een audiosetup thuis die veel dynamiek wilden. Die schroefden t volume ook meer op.

Maar wil je alles wat gemiddelder en gebalanceerder hebben ontkom je niet aan anders afmixen en compressie. Bij Tubular Bells 2003 heeft Oldfield ook veel punten op de i gezet die hij toen al wilde zetten maar omdat er tijdsdruk bij kwam niet kon zetten. De Midi timing is er één van en alles speelt gewoon iets beter op uiteenlopende apparatuur.

Bij films thuis vind ik zo'n bereik soms ook wel wat storend, het is voor cinema afgemixed en dan willen ze je vooral met actiefilms zo'n rollercoaster aan beeld en geluid op hoog volume toedienen, maar thuis wil je de speakers niet op t zelfde zaalvolume.
pi_196452892
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 november 2020 13:24 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Het "probleem" zoals beschreven was ook het probleem met muziek.

Als je de originele Tubular bells terughoort dan moet je met koptelefoon het volume in de intro redelijk opschroeven om iets op een logisch volume horen. Waarbij je vervolgens doof loopt te worden bij de eerste slagen.

Afgezien van de ietwat onzuivere originele opname 'klopt' zo'n dynamiek wel. Dat is ook zo'n beetje wat je waarneemt bij een klassiek concert. Dat is ook zo gedaan voor de grootste gemene deler destijds; consumenten met een audiosetup thuis die veel dynamiek wilden. Die schroefden t volume ook meer op.

Maar wil je alles wat gemiddelder en gebalanceerder hebben ontkom je niet aan anders afmixen en compressie. Bij Tubular Bells 2003 heeft Oldfield ook veel punten op de i gezet die hij toen al wilde zetten maar omdat er tijdsdruk bij kwam niet kon zetten. De Midi timing is er één van en alles speelt gewoon iets beter op uiteenlopende apparatuur.

Bij films thuis vind ik zo'n bereik soms ook wel wat storend, het is voor cinema afgemixed en dan willen ze je vooral met actiefilms zo'n rollercoaster aan beeld en geluid op hoog volume toedienen, maar thuis wil je de speakers niet op t zelfde zaalvolume.
Daarom raad ik bij zulke momenten die enchantments aan.

En dat van tubular bells, ik weet niet wat jij hebt maar met mijn akg koptelefoon heb ik dat openschroeven probleem eerlijk gezegd niet.
pi_196452898
quote:
88s.gif Op zaterdag 28 november 2020 12:37 schreef Bosbeetle het volgende:
Enchantments :D

Heb jij een magische geluidskaart :)
Zo heet dat tabblad ;(
pi_196453124
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 13:59 schreef blessed19 het volgende:

[..]

Daarom raad ik bij zulke momenten die enchantments aan.

En dat van tubular bells, ik weet niet wat jij hebt maar met mijn akg koptelefoon heb ik dat openschroeven probleem eerlijk gezegd niet.
Het effect zou iets minder kunnen zijn dan. Gebruikte destijds weleens Sennheiser doppen voor onderweg.

Geinige koptelefoon wel die je aandraagt. Merk lijkt in de reviews wel aardig "bang for buck" te zijn aan de kant van audioliefhebbers.
  Moderator zaterdag 28 november 2020 @ 14:59:36 #99
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_196453505
Eigenlijk is dat de enige relatief audiofiele apparatuur die ik heb, mijn grado's sr-80s maar die vervormen geluid ook, dat merkte ik toen ik noise albums ging luisteren dat lukt gewoon niet op die dingen alles klinkt netjes :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator zaterdag 28 november 2020 @ 15:00:52 #100
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_196453518
Maar ik moet zeggen dat noise en ruizige black metal het fijnst luistert op slechte oordopjes die de ruis net een beetje extra punch geven :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  zaterdag 28 november 2020 @ 17:01:21 #101
224960 highender
Travellin' Light
pi_196455015
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 november 2020 00:13 schreef Beathoven het volgende:
Een subwoofer hoort wat omvang te hebben en als eerder beschreven heb ik nu een redelijke kist van een Magnat subwoofer staan die perfect werk levert ter ondersteuning van klassiek en jazz waarbij hij niet dominant is ingesteld.

De sub kan absoluut blazen en enorme zalen van bass voorzien. Maar dat is niet waar ik 'm voor heb gekocht. Achteraf bekeken had iets kleiners 't in de ruimtes waar ik 'm voor nodig had of heb net zo goed gedaan. Als 't maar een degelijke sub is en niet die modderig klinken zoals bepaalde passieve en mogelijk de goedkoopste actieve.

Ik ben me daarom aan t orienteren op iets compacts en onderstaande B&W sub is denk ik wel van een formaat die je makkelijker ergens wegstopt.

[ afbeelding ]
Ik overwoog ook een B&W of SVS sub maar heb uiteindelijk 2 van deze KEF T2´s aangeschaft, afgeregeld met minidsp scheidingsfilter en dirac live, klinkt heel strak met veel impact, geen spijt van. De T2´s kan je dicht tegen de muur zetten en zijn erg compact.

https://csmusiksysteme.ne(...)-B-Ware-Schwarz.html
pi_196457380
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 17:01 schreef highender het volgende:

[..]

Ik overwoog ook een B&W of SVS sub maar heb uiteindelijk 2 van deze KEF T2´s aangeschaft, afgeregeld met minidsp scheidingsfilter en dirac live, klinkt heel strak met veel impact, geen spijt van. De T2´s kan je dicht tegen de muur zetten en zijn erg compact.

https://csmusiksysteme.ne(...)-B-Ware-Schwarz.html
tof, ga ik ook ff naar kijken :)

Qua dimensies heeft het op de diepte na wel veel van m'n huidige subwoofer, wat natuurlijk wel een heel wenselijk verschil is. De B&W die ik eerder noemde is een kubus van 25cm breed waardoor het ook vrij goed verstopbaar of ergens in te plaatsen is. Het kreeg ook qua performance in pure ondersteuning ook erg goede reviews in de hifi wereld.

Mooie prijs op de site die je stuurde trouwens, die 333 euro. Lijkt op het dubbele uit te komen op de meeste.

Dan kom ik wel op het punt dat het jammer is dat de kans dat je tegenwoordig een hifishop vindt waar je ze even naast elkaar kunt plaatsen voltooid verleden tijd lijkt.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 28 november 2020 @ 20:18:00 #103
74056 crew  ToT
pi_196457435
quote:
88s.gif Op zaterdag 28 november 2020 14:59 schreef Bosbeetle het volgende:
Eigenlijk is dat de enige relatief audiofiele apparatuur die ik heb, mijn grado's sr-80s maar die vervormen geluid ook, dat merkte ik toen ik noise albums ging luisteren dat lukt gewoon niet op die dingen alles klinkt netjes :D
Ow geinig! :D Veel over gehoord! Zijn die niet schel? :@
  Moderator zaterdag 28 november 2020 @ 20:20:47 #104
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_196457474
quote:
80s.gif Op zaterdag 28 november 2020 20:18 schreef ToT het volgende:

[..]

Ow geinig! :D Veel over gehoord! Zijn die niet schel? :@
Alles behalve, wel zo lek als een mandje, daarom werken ze ook zo goed, maar dus niet leuk voor de omgeving. Het grote nadeel vind ik het schuim van de oorschelpen. Het geluid voor 'normale' muziek is magnifiek. Het geeft heel veel definitie aan de muziek.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 zaterdag 28 november 2020 @ 20:26:39 #105
74056 crew  ToT
pi_196457539
quote:
88s.gif Op zaterdag 28 november 2020 20:20 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Alles behalve, wel zo lek als een mandje, daarom werken ze ook zo goed, maar dus niet leuk voor de omgeving. Het grote nadeel vind ik het schuim van de oorschelpen. Het geluid voor 'normale' muziek is magnifiek. Het geeft heel veel definitie aan de muziek.
Ah tof! :D
Ja ik heb nu gesloten AKG's.
Kwalitatief gewoon uitstekend geluid, maar ik mis een stukje gevoel er in.
En natuurlijk een soundstage en separation enzo van likmevestje! :')
pi_196460044
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 november 2020 14:27 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Het effect zou iets minder kunnen zijn dan. Gebruikte destijds weleens Sennheiser doppen voor onderweg.

Geinige koptelefoon wel die je aandraagt. Merk lijkt in de reviews wel aardig "bang for buck" te zijn aan de kant van audioliefhebbers.
Klopt. Ik gebruikte mijn akg toen ik optredens schuurde als monitor tech. Ze zijn erg gebalanceerd en neutraal.
pi_196828348
Vandaag bij een shop in NL via Bol de voorlopig laatste voorradige B&W ASW608 sub ontvangen. De bijna 2x zo grote Magnat gaat voorlopig naar zolder. Misschien verkoop ik 'm of geef ik 'm weg.

Vind het wel een aanwinst. Door nu een referentie te hebben ben ik er wel achtergekomen dat de Magnat sub eigenlijk net iets te hoog opklom qua frequenties en daardoor wat te veel overlapte met de laagste frequenties van mn B&W Dm602/s3 speakers. Er zat ook geen optie bij om hogere frequenties te drukken. Daarom was de Magnat iets meer gechikt bij echte boekenplankspeakers dan bij deze semi vloerstaande.

Deze kleinere B&W sub sluit wel iets lekkerder aan. Kreeg ook mooie reviews vanuit de audiowereld voor zn strakke weergave, goede prestaties en prijs / kwaliteit. Erg 'bang for buck' qua weergave. Precies goed voor een normale huiskamer. Staat nu achter de kerstboom :)
pi_204360554
Ik ben bezig met een zelfbouw-projectje. Het houtwerk is bijna allemaal af, nu komt de elektronica. Ik heb de drivers al binnen en ben nu naar de crossover aan het kijken. Ik wil de crossover maken die in de OP van het linkje staat. Mijn vraag gaat over de keuze van de onderdelen van de crossover. En dan vooral of het ook iets goedkoper kan.

Dit is het lijstje:

Resistor
Mundorf MRES20-4,70 | 4,70 Ω | 20 W | 2% --> 12,95
Mundorf MRES20-15 | 15 Ω | 20 W | 2% --> 12,95 (moet eigenlijk 12,9 zijn)

Capacitor
Mundorf MEO-3,30T3.450 | 3,30 µF | 3% | 450 V | Oil --> 13,95
Jantzen Audio 001-0284 | 56 µF | 5% | 400 V --> 18,95
Mundorf MCAP250-6,80 | 6,80 µF | 5% | 250 V --> 5,45

Inductors
Mundorf L100-0,82 | 0,82 mH | 0,44 Ω | 2% | 18 AWG --> 13,95

Waar zou ik wel een beetje op kunnen bezuinigen? Ik kom nu op ruim 150 piek voor twee crossovers. In principe geen probleem. Maar ik wil geen audiofiel worden :P . Dus als het iets goedkoper kan, graag.
Aldus.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')