abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196374507
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2020 21:19 schreef VoMy het volgende:

[..]

Het verhogen van het aantal bedden/personeel is een lineaire maatregel tegen een exponentieel probleem. Je koopt er wellicht 3 dagen mee voordat je in moet grijpen, verder verandert er niets.
Het enige wat helpt tegen een virusverspreiding als deze, is de verspreiding structureel tegen gaan. Al het andere koop je misschien een paar dagen mee maar daarna moet je nog steeds de verspreiding in gaan dammen.
Precies. Het aantal verpleegbedden is trouwens rond de 14.000, geen 37.000. Die 37.000 is inclusief kraambedden, kinderbedden en allerlei soorten uitzonderingen, niet direct geschikt voor gewone verpleging.

Als je kijkt naar LCPS zie je de totale (opgeschaalde) capaciteit:

Dus, er zijn zo ongeveer 14.000 bedden beschikbaar, voor zowel Covid als non-Covid. Bedden en vloerruimte is zo geregeld (even gechargeerd), maar personeel niet.

Op de vraag van @Federer-fan : Ik denk dat het belangrijker is na te denken hoe je flexibel kunt schalen zodat je het iets meer kunt rekken dan nu. Een gedeelte daarvan is het later nemen van maatregelen, maar een ziekenhuisbezetting van 1500 mensen die de gewone zorg in de knel drukt tijdens een pandemie kun je wel zien als laag. Laten we zeggen dat je flexibel wilt kunnen schalen richting 5000 bedden en verplegers aan die bedden, wat is daar voor nodig?

Ik ben er bang voor dat het gevolg is dat je veel meer gaat betalen voor de zorg dan nu. Als je kijkt naar Duitsland speelde diezelfde discussie ook. Duitsland heeft ontzettend veel IC bedden en IC verplegers, en een heel groot deel daarvan staat buiten deze pandemie eigenlijk altijd leeg. Dat zijn flinke kosten die je maakt voor iets dat je eens in de 10/20/30 jaar nodig hebt. Uiteindelijk zal het een risico-afweging zijn.

Er is ook telkens discussie over wel/niet bezuinigingen in de zorg (niet in dit topic, maar in het algemeen). De afgelopen jaren is de instroom in de zorg veel hoger dan de uitstroom, dus kun je stellen dat het een groeiende sector is. Dat is sinds 2016 als ik me goed herinner.

Als je naar de grafiek hierboven kijkt zie je ook een beetje de trend bij gewone ziekenhuisopnames. Zoals je ziet bleef die telkens rond de 13.000 totaal hangen, en is die ineens afgenomen naar 11.700. Dat zijn geen Covid-opnames, maar reguliere. De groei/krimp per dag is ook best groot, van 9 op 10 november een groei van 900 qua bezetting en van 20 op 21 november een krimp van ~780 bedden.

En dan richting het positieve.. Ik geloof echt dat een aantal ziekenhuizen op hun tandvlees lopen, maar overall gezien lijkt de bezetting met Covid-patiënten me niet schokkend. Als er op een goede manier spreiding plaatsvindt zou het huidige aantal geen grote problemen op moeten leven.
pi_196374647
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 10:10 schreef simonblue het volgende:
AstraZeneca heeft een marktaanvraag gedaan voor hun vaccin dat is ontwikkeld in samenwerking met Oxford
https://www.ad.nl/binnenl(...)jwerkingen~aee1d6e0/

In het artikel wordt ook gezegd dat de effectiviteit waarschijnlijk nog verhoogd kan worden tot ongeveer 90% door aanpassing van de gebruikte dosis.

Des te meer vaccins goedgekeurd zijn, des te meer vaccins geproduceerd kunnen worden. En dus des te meer mensen en des te sneller men gevaccineerd kan worden als men dat wil.

@:George_of_the_jungle gaf gisteren aan dat AstraZeneca inmiddels al veel doses beschikbaar heeft in vergelijking met de andere twee vaccins, dus wellicht dat het vaccinatieprogramma dan eerder uitgevoerd kan worden.
Las ergens inderdaad dat er al een miljard doses klaar zouden zijn (alleen moeten die nog wel in kleine flesjes gestopt worden). Sowieso zouden ze in september al 30 miljoen doses klaar hebben voor de UK.

Wat ook heel mooi is, is dat er GEEN ENKELE ZIEKENHUISOPNAME was in de groep mensen die gevaccineerd was.

https://www.ox.ac.uk/news/2020-11-23-oxford-university-breakthrough-global-covid-19-vaccine

Ikzelf heb waarschijnlijk 2x een volledige dosis gehad, en zou dus in de groep vallen waar de effectiviteit 62% was.
pi_196375401
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 11:03 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Las ergens inderdaad dat er al een miljard doses klaar zouden zijn (alleen moeten die nog wel in kleine flesjes gestopt worden). Sowieso zouden ze in september al 30 miljoen doses klaar hebben voor de UK.

Wat ook heel mooi is, is dat er GEEN ENKELE ZIEKENHUISOPNAME was in de groep mensen die gevaccineerd was.

https://www.ox.ac.uk/news/2020-11-23-oxford-university-breakthrough-global-covid-19-vaccine

Ikzelf heb waarschijnlijk 2x een volledige dosis gehad, en zou dus in de groep vallen waar de effectiviteit 62% was.
Mooi artikel, ook mooi dat met een kleinere 1e dosis er meer dosissen in totaal zijn! :D
pi_196375539
Zo, ik was heel even offline door andere zaken. Sorry!

Mooie cijfers gisteren, al heb ik niet de illusie dat we dat gaan doorzetten. Ik ben bang dat er een groot stuk draagvlak afgebrokkeld is. Maar dan nog is het getal van gisteren positief, toch 1000 minder die anderen besmetten!
pi_196376022
Het gaat maar door met goed nieuws deze dagen *O*

quote:
AstraZeneca heeft ‘ons’ vaccin klaar: 70 procent effectief, geen bijwerkingen

De kans is echter groot dat het vaccin nog veel effectiever is bij een kleinere dosering. Ook positief: tijdens de fase drie-proeven, waarbij het vaccin op ruim 23.000 mensen is getest, zijn geen ernstige bijwerkingen geconstateerd. Dat betekent dat het vaccin veilig is om te gebruiken, aldus AstraZeneca. De farmaceut gaat direct over tot een marktaanvraag bij de EMA, de Europese medicijnwaakhond.
https://www.ad.nl/binnenl(...)jwerkingen~aee1d6e0/

Ook 70% is ruim boven de vereiste 50%. Pas vanaf 50% is een vaccin nuttig schijnbaar.

Als alle 3 de vaccins goedgekeurd worden dan zit er echt een goede vaart in!
  maandag 23 november 2020 @ 13:20:28 #281
55581 L3viathan
Hollywood Hootsman
pi_196376578
Nou maar hopen dat ze snel goedkeuring geven!
Just a fool will play tricks on Angus McSix
pi_196376615
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 13:20 schreef L3viathan het volgende:
Nou maar hopen dat ze snel goedkeuring geven!
Dat zal nog wel heel even duren, maar ik verwacht het wel voor de kerst. Instanties hebben constant meegelopen en gekeken, dus dat zal allemaal wel redelijk snel voor elkaar zijn. Staat genoeg druk op natuurlijk, maar we moeten niet overhaasten, het is ook belangrijk dat alle stappen zorgvuldig genomen worden.

Heel positief vind ik dat de 3 fabrikanten goede resultaten rapporteren. Met name op het gebied van de bijwerkingen. Het ziet er allemaal erg goed uit.
  maandag 23 november 2020 @ 13:24:44 #283
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196376630
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 13:23 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Dat zal nog wel heel even duren, maar ik verwacht het wel voor de kerst. Instanties hebben constant meegelopen en gekeken, dus dat zal allemaal wel redelijk snel voor elkaar zijn. Staat genoeg druk op natuurlijk, maar we moeten niet overhaasten, het is ook belangrijk dat alle stappen zorgvuldig genomen worden.

Heel positief vind ik dat de 3 fabrikanten goee resultaten rapporteren. Met name op het gebied van de bijwerkingen. Het ziet er allemaal erg goed uit.
Op naar de kroeg!
  maandag 23 november 2020 @ 13:26:12 #284
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196376646
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 12:06 schreef GereDathan het volgende:

Mooie cijfers gisteren, al heb ik niet de illusie dat we dat gaan doorzetten. Ik ben bang dat er een groot stuk draagvlak afgebrokkeld is. Maar dan nog is het getal van gisteren positief, toch 1000 minder die anderen besmetten!
Jij denkt dat de besmettingscijfers weer gaan oplopen?
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_196376649
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 13:24 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Op naar de kroeg!
Ben niet zo'n kroegtijger, een terrasje op zijn tijd vind ik wel leuk. Maar dat doe ik toch nooit in deze maanden, dus wat dat betreft heb ik geen haast.

Ik zou blij zijn met stadions en restaurants weer open en meer mensen in de bios. Dat zijn de zaken die ik het allermeeste mis. Uiteraard ook weer ongelimiteerd bezoek ontvangen, maar dat mis ik minder omdat dat nog redelijk planbaar is, zeker in de zomermaanden liep dat prima.
  maandag 23 november 2020 @ 13:51:14 #286
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196376948
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 13:27 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Ben niet zo'n kroegtijger, een terrasje op zijn tijd vind ik wel leuk. Maar dat doe ik toch nooit in deze maanden, dus wat dat betreft heb ik geen haast.
Voor mij is er weinig verschil tussen een kroegtijger en een terrastijger. o|O
quote:
Ik zou blij zijn met stadions en restaurants weer open en meer mensen in de bios. Dat zijn de zaken die ik het allermeeste mis. Uiteraard ook weer ongelimiteerd bezoek ontvangen, maar dat mis ik minder omdat dat nog redelijk planbaar is, zeker in de zomermaanden liep dat prima.
Ja, ik zou graag de nieuwe James Bond in de bioscoop willen zien.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_196377093
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 12:06 schreef GereDathan het volgende:

Coronababy op komst? :@ :o :+
pi_196377139
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 13:51 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

[..]

En Wonder Woman, en de nieuwe Ghostbusters, en de nieuwe Conjuring, en Black Widow en en en :'(
Zou ook nog steeds graag naar Tenet willen.
Tap tap tap
  maandag 23 november 2020 @ 14:07:01 #289
67174 Dos37
Come on Twente
pi_196377190
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 14:03 schreef CherryLips het volgende:

[..]

En Wonder Woman, en de nieuwe Ghostbusters, en de nieuwe Conjuring, en Black Widow en en en :'(
Zou ook nog steeds graag naar Tenet willen.
Tenet is de laatste die ik heb gezien in de bios, dat was nog voor de tweede golf. Ik denk dat de nieuwe Bond wel eens de testcase kan zijn voor de bioscopen.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  maandag 23 november 2020 @ 14:15:18 #290
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_196377303
quote:

[..]

[..]

De enige echte Bond is enkele weken terug overleden.
pi_196377360
quote:
17s.gif Op maandag 23 november 2020 14:00 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

Coronababy op komst? :@ :o :+
Niet eens geoefend dit weekend :'(
pi_196377384
quote:

[..]

[..]
Join me na deze golf!

quote:
Ik kom niet verder als Toy Story of Scoob! :')
pi_196377390
Positieve dag vandaag trouwens, cijfers mooi wat lager.
  maandag 23 november 2020 @ 14:22:57 #294
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_196377404
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 14:15 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

De enige echte Bond is enkele weken terug overleden.
Timothy Dalton? :o
pi_196377461
quote:
0s.gif Op maandag 23 november 2020 14:19 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Niet eens geoefend dit weekend :'(
Ahw :'( :D
pi_196377507
Vandaag 5170 nieuwe meldingen; iets minder dan gisteren

In de cijfers uitgesplitst naar dag een piek te zien op 16 november, wat vaker gebeurd op maandag. Vergeleken met vorige week weinig verschil.

Zelfde profiel als de eerdere dagen maar dan met net iets lagere waarden.
pi_196377568
En van het LCPS:
quote:
Het totaal aantal opgenomen COVID-patiënten bedraagt 1968, 35 meer dan de vorige dag. Daarvan liggen er 1432 buiten de Intensive Care, 39 meer dan gisteren. Op de IC liggen 536 COVID-patiënten, 4 minder dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 451 non-COVID-patiënten op de IC, 4 meer dan gisteren. De totale IC-bezetting bedraagt daarmee 987, gelijk aan de vorige dag. Het aantal nieuwe COVID-opnames bedraagt 151 in de kliniek en 23 op de IC.
Nette, lage toename van nieuwe opnames, zowel op IC als in de kliniek. Wel weinig uitstroom gisteren waardoor er toch een toename van de bezetting in de kliniek is. Op de IC blijft de daling wel door gaan, nu ca 12,5 procent minder dan op het hoogtepunt van de tweede golf. Voor de kliniek is de bezetting nu 30% lager dan op het maximum.
pi_196377606
quote:
Status 23-11

Positief getest 489.818, toename: 5.170
Ziekenhuisopnames 17.128 (3,5% van positief getest), toename: 50
IC-opnames 5.314 (1,1% van positief getest)
Overleden 8.945 (1,8% van positief getest), toename: 54
  maandag 23 november 2020 @ 14:38:51 #299
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_196377641
Vorige week schreef ik op dit moment dat de daling in het aantal ziekenhuisopnames minder sterk was dan daarvoor. Dat is ook terug te zien in de afvlakkende lopende gemiddeldes en de hogere R*/R# in die dagen. Kijken we naar de cijfers over de afgelopen week, dan heeft die afvlakking niet doorgezet en loopt het gemiddelde weer wat harder terug. Al met al lijkt het dat de gemiddelde R sinds het dalen zo rond de 0,9 aan het oscilleren is - nadat de R# tot 0,87 daalde, steeg deze een week later tot 0,95, om nu weer richting een waarde rond/onder de 0,9 te trekken.

De grafiek van vorige week staat in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De grafiek van vandaag:

We zien een afname van 13 dagen achtereen, tussen 31 oktober en 12 november, dan een kleine stijging en daarna weer een gestage daling vanaf 14 november. Hoewel er sprake is van rapportageachterstand, ligt het niet in de lijn der verwachtingen dat het beeld tussen 14 november en 20 november nog drastisch gaat wijzigen.
De daling tussen 14 en 20 november mag ook best fors genoemd worden. Waar het gecorrigeerde vierdaagsgemiddelde op 14 november nu op 205 staat, is deze voor 20 november afgenomen tot een waarde rond de 160. Dat is 20% afname van het gemiddelde in minder dan een week. Het kan nog zo zijn dat er veel extra opnames bijkomen, maar hoe verder deze dagen achter ons liggen, hoe minder waarschijnlijk dat is.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er zijn nu twee R's, R* - die werkt met lopende gemiddeldes zonder weekendcorrectie - en R#, die werkt met weekendcorrectie.

Duiding.
De R-proxies zijn weer aan het dalen, wat erop kan wijzen dat de verspreiding van het aantal besmettingen 2 weken geleden versneld aan het afnemen was. Het lijkt erop dat de R# omlaag trekt naar in ieder geval een waarde ergens rond/net onder 0,9. Een R# van 0,9 betekent zoveel als dat er week op week een afname van tussen de 15 en 20% is in het aantal ziekenhuisopnames. Het gemiddelde aantal dagelijkse opnames lag vorige vrijdag waarschijnlijk onder de 170. Mocht de daling op deze manier doorgaan, dwz dat de R# ongeveer 0,9 blijft, dan zou in de tweede week van december het gemiddelde aantal ziekenhuisopnames onder de 100 komen.

Al met al is er geen reden om aan te nemen dat het aantal ziekenhuisopnames voorlopig structureel gaat stijgen, en is er ook geen reden om aan te nemen dat de aanwezigheid van het virus aan het toenemen (R>1) is.
Antifa
pi_196378483
In je grafiek zelfs een R* en R# van rond de 0.8! Zou mooi zijn als in de weken voor kerst de aantallen in de ziekenhuizen heel beheersbaar zijn. *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')