abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196237573
Hi allemaal!

Ik ben nieuw hier maar enorm zoekende naar hulp!

Ik heb vorig jaar in een benedenwoning uit ca. 1900 in Haarlem gekocht. Daarvan zijn de muren erg vochtig (dit is gemeten en zichtbaar door uitzettend stucwerk), en nu blijkt na inspectie via de (erg lage) kruipruimte ook de houten balkenvloer flink rot en wat schimmel. Nou ben ik aan het zoeken naar de beste opties voor een nieuwe vloer en zie ik door de bomen het bos niet helemaal meer.

Ter context: het huis is ca 70m2 en gefundeerd "op staal" (zo'n bakstenen "trappetje" onder de grond). De kruipruimte is ca. 30cm diep, er liggen momenteel schelpjes in om het vocht wat te reguleren - maar klaarblijkelijk niet genoeg om het hout "gezond" te houden - echter vocht komt ook de balken in via de natte muren. Volgens grondkaarten ligt het huis op "strandvlakte".

Nou wil ik in ieder geval de muren injecteren om het optrekkende vocht en vloerverwarming (als we toch bezig zijn), maar heb ik van verschillende aannemers opties gehoord om een nieuwe vloer aan te brengen, echter prijzen lopen ENORM uiteen en ook de methoden verschillen nogal. Het wederom plaatsen van hout lijkt me niet echt lekker om het risico op opnieuw rot/schimmel in de toekomst te voorkomen - maar dan blijft er nog een hoop over:

- Een "broodjesvloer" met betonnen of metalen leggers
- Een composietvloer (isolerende platen "sandwich" met compostiet erom, die rusten op een betonnen rand die steunend op de trappetjes fundering wordt gestort)
- Beton / Schuimbeton storten

In het laatste geval is er geen kruipruimte meer - wat wellicht een minpunt is omdat het dan later aanpassen van leidingen etc. Verder maak ik mij zorgen of het beton dan niet nat gaat worden aangezien er nu a vochtproblemen zijn? En kan het uberhaupt wel op mijn fundering?

Mijn vraag is - mis ik nog opties? Zijn er hier mensen met expertise die een aanbeveling kunnen doen wat de beste optie is?
pi_196238214
beton storten op de grond en vloerverwarming aanleggen.

Betonnen broodjes die rusten op je fundering kan ook, maar dan moet je een funderingsberekening laten uitvoeren of je fundering dit gewicht aan kan. Ik vermoed dat je fundering dat niet aankan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196239287
Intuitief zou ik weer voor houten vloer op balken kiezen, maar dan de balken rustend op balkdragers en niet meer in de muur.

Alternatieven met beton, zou je moeten bekijken of de ondergrond er geschikt voor is. Wat hierboven al gezegd: een complete betonvloer rustend op de fundering is behoorlijk link.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196239533
Los eerst dat vochtprobleem maar eens op.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_196240288
Ja, de muren tegen vocht injecteren in de muren is zeker stap 1!

Qua betonvloer storten - ligt deze niet automatisch ook op de fundering aangezien die "trapsgewijs" onder de vloer ligt? Dus zelfde overweging als betonbroodjes? Watvoor partij schakel ik het beste in om e.e.a. door te rekenen?
  Moderator zaterdag 14 november 2020 @ 18:33:48 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_196241994
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2020 16:44 schreef Ladidadidadida het volgende:
Watvoor partij schakel ik het beste in om e.e.a. door te rekenen?
Constructeur/aannemer
pi_196247033
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 november 2020 15:35 schreef halfway het volgende:
Los eerst dat vochtprobleem maar eens op.
dit.

en betonvloer :Y

spreek uit ervaring :X
pi_196247040
quote:

Qua betonvloer storten - ligt deze niet automatisch ook op de fundering aangezien die "trapsgewijs" onder de vloer ligt? Dus zelfde overweging als betonbroodjes? Watvoor partij schakel ik het beste in om e.e.a. door te rekenen?
dat trapsgewijs hangt maar net van 't type fundering af..
pi_196247193
Ik zou ook zeggen hout voor hout, maar dat combineert niet zo lekker met vloerverwarming.
Je kan bij hout ook de koppen van de balken driezijdig inpakken met EPDM tegen vocht uit de muren. Ook kun je balken en vloerhout laten behandelen met zwam- en schimmelwerend middel.
Sowieso inderdaad eerst vochtprobleem aanpakken.
Je kan voor de kruipruimte ook nog iets als Drowa overwegen ipv de huidige schelpen.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_196250102
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2020 23:47 schreef FranticDJ het volgende:
dit.

en betonvloer :Y

spreek uit ervaring :X
Wat bedoel je nou?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196250145
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 09:39 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat bedoel je nou?
eerst dat vochtprobleem verhelpen en dan betonvloer erin
pi_196250510
Wat heeft je balken aangetast? Als dat (huis)zwam is dan heb je een groter probleem.

Ik zou kiezen voor een lichtgewicht renovatievloer. Bijvoorbeeld van duofor of vbi. Liggers van verzinkt staal of composiet en licht beton of zelfs zandcement op lewisplaat als constructieve vloer.

Voordeel is, geen hout meer. Goed te isoleren en relatief betaalbaar. Wel veel duurder dan beton storten maar dat lijkt me lastig icm de fundering.

Andere optie is wellicht schuim beton, dat is veel lichter en gelijk isolerend.

De eerste optie was qua gewicht vergelijkbaar met een houten vloer aldus de constructeur. De tweede optie zeker even laten doorrekenen.
pi_196250621
quote:

De betonvloer ligt over de gehele grond en verdeeld het gewicht over het totale oppervlakte. Het klopt dat je stenen aan de gevels dan wat meer gewicht krijgen, maar dat is marginaal.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196250645
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 09:43 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

eerst dat vochtprobleem verhelpen en dan betonvloer erin
vaak is het vochtprobleem opkomend vocht uit de grond en slechte ventilatiegaten in je spouw naar je kruipruimte toe.
Als je de kruipruimte direct dichtgooit met beton dan is dat al opgelost.
pi_196250719
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 10:27 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

vaak is het vochtprobleem opkomend vocht uit de grond en slechte ventilatiegaten in je spouw naar je kruipruimte toe.
Als je de kruipruimte direct dichtgooit met beton dan is dat al opgelost.
Met een gemetselde fundering? Ik betwijfel het.. Het zal het probleem echt wel heel erg inperken, maar er volledig van af zijn hangt echt per situatie af.

Bij mij waren de ventilatiegaten in de 'kruipruimte' dicht gesmeerd met het ophogen van de tuin. Dus vocht had uiteraard vrij spel. Hele balken vloer (betonnen balken) verrot. X lagen hout op elkaar om het maar 'vlak' te houden. allemaal beschimmeld en vervormd. Betonbalken zwaar onder de betonrot, balken die origineel 30cm hoog en 20 breed zijn, waren op bepaalde stukken slechts enkele centimeters dik meer.

Daarnaast is de grondwaterstand hier ook heel hoog, dus sowieso ook vocht in de muren. Heb hierom dik 400 gaan geboord en de muren zelf geïnjecteerd met waterglas/kiesol. Bij de zuiderburen hiervoor een pomp gehuurd. Was voor 200-250 euro klaar (incl huur pomp/aanschaf boor/aasnchaf waterglas/kiesol). Als ik het had laten doen was ik dik 5000-10000 kwijt met zogenaamde '30 jaar garantie' met veel te veel loopholes.

Probleem is dat je het vocht wel kan verhelpen, maar je zit nog altijd met zout in je muren wat moet kunnen uitkristalliseren. Daarom moet je vervolgens ook met een renovatiepleister afsmeren welke grotere poriën heeft waar het zout/salpeter fatsoenlijk uit kan kristalliseren. Anders ga je nog steeds het probleem houden dat je pleisterwerk van de muren af gaat komen.

ik was overigens 3500 kwijt voor 20cm isolatie, 20cm beton en 10cm cementdek. plm 35-40m2 hebben we het dan over. Alles laten doen behalve sloop/afvoer oude vloer en op (eigenlijk onder) peil brengen van het grondbed.

[ Bericht 3% gewijzigd door FranticDJ op 15-11-2020 10:41:00 ]
pi_196250758
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 10:32 schreef FranticDJ het volgende:
ik was overigens 3500 kwijt voor 20cm isolatie, 20cm beton en 10cm cementdek. plm 35-40m2 hebben we het dan over.
heb je een gepantserde howitzer in je huis?
pi_196250770
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 10:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

heb je een gepantserde howitzer in je huis?
nope :P

wilde voldoende mogelijkheid tot infrezen van vloerverwarming later ;)
pi_196250780
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 10:34 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

nope :P

wilde voldoende mogelijkheid tot infrezen van vloerverwarming later ;)
ah ok.

Ik heb ooit een stuk volgegooid en op het isolatie de vloervwarming gelegd en 8cm beton gebruikt.
pi_196250796
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 10:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

ah ok.

Ik heb ooit een stuk volgegooid en op het isolatie de vloervwarming gelegd en 8cm beton gebruikt.
Mja, ik heb het uitbesteed aan een aannemer die meer verstand van betonvloeren heeft dan ik :7 Dus het is wel door berekend allemaal voor de specifieke grondsoort e.d. hier.

8cm lijkt mij in dat opzicht dan weer behoorlijk dun.
pi_196250834
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 10:36 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Mja, ik heb het uitbesteed aan een aannemer die meer verstand van betonvloeren heeft dan ik :7 Dus het is wel door berekend allemaal voor de specifieke grondsoort e.d. hier.
ok, het lijkt erop dat je kruipruimte 30cm hoog was en dat je aannemer het goedkoper vond om het met beton vol te storten dan het aan te vullen met zand. Maar goed, ik ken jou specifieke situatie niet.
pi_196250844
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 10:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

ok, het lijkt erop dat je kruipruimte 30cm hoog was en dat je aannemer het goedkoper vond om het met beton vol te storten dan het aan te vullen met zand. Maar goed, ik ken jou specifieke situatie niet.
Heb nog 2 kuub af moeten graven :+
pi_196251031
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 10:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Als je de ruimte hebt kun je het volgooien met eps isolatie dat scheelt in de kosten ten op zichte van pir en vult wat meer ruimte.
Watch me drijving!
pi_196252752
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 10:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
De betonvloer ligt over de gehele grond en verdeeld het gewicht over het totale oppervlakte. Het klopt dat je stenen aan de gevels dan wat meer gewicht krijgen, maar dat is marginaal.
Dat laatste vraag ik me af. Als de ondergrond uit zompig veen en/of klei bestaat en je gooit daar 15 - 20 ton beton op, zet die onderlaag ook naar de zijkanten uit en duwt ie de fundering naar buiten.
pi_196252879
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 12:03 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat laatste vraag ik me af. Als de ondergrond uit zompig veen en/of klei bestaat en je gooit daar 15 - 20 ton beton op, zet die onderlaag ook naar de zijkanten uit en duwt ie de fundering naar buiten.
en het beton zelf drukt ook naar de zijkanten, zeker zolang het vloeibaar is.
pi_196255096
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 12:03 schreef blomke het volgende:

[..]

Als je dat ook doet dan ben je meneer B. Haas.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')