abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195981088
Bron: Nu.nl

KLM hoeft nog even niet te rekenen op groen licht voor de resterende 2,5 miljard euro aan staatsleningen. Minister Wopke Hoekstra (Financiën) vindt het loonoffer van het KLM-personeel nog te mager in ruil voor het belastinggeld. Maar hij weet ook: het luchtvaartbedrijf houdt het niet lang vol zonder overheidssteun.

Hoekstra zit in een spagaat. Enerzijds is KLM met Schiphol als uitvalsbasis belangrijk voor de Nederlandse economie. De bewindsman laat geen kans onbenut om dat te benadrukken.

Anderzijds zitten er wel voorwaarden aan de steun. Dus hoe hard KLM het geld ook nodig heeft, Hoekstra houdt voorlopig de hand op de knip.

KLM heeft al een eerste deel ontvangen. Eind augustus maakte de overheid 277 miljoen euro over, via bankleningen waar de staat garant voor staat kwam daar nog eens 665 miljoen euro bij. Het luchtvaartbedrijf is daarmee de grootste gebruiker van de loonsubsidie (NOW) uit de noodpakketten.

Hoekstra: 'Redelijk dat er iets wordt terugverlangd'
Maar daar blijft het voorlopig bij. Het loonoffer van het personeel moet van Hoekstra net zo lang duren als de gehele looptijd van de staatssteun. Dat is waarschijnlijk vijf jaar. Het grond- en cabinepersoneel heeft voor twee jaar afspraken gemaakt, de piloten voor anderhalf jaar.

Deze plannen waren op 1 oktober al ingeleverd. De FNV, een van de bonden waarmee wordt onderhandeld, zegt dan ook verbaasd te zijn door deze "last-minute" extra voorwaarde van het kabinet. Niets van waar, zei Hoekstra vrijdag. De afspraken waren volgens hem helder.

"KLM heeft van alle bedrijven het meest gebruikgemaakt van de NOW, het is de enige onderneming waarin het kabinet fors aandelen heeft gekocht en het enige bedrijf waar we op het punt staan een miljardenlening uit te schrijven. Dat er iets wordt terugverlangd, vind ik redelijk", aldus de bewindsman vlak na de ministerraad.

Het signaal: KLM is de vragende partij, zij moeten over de brug komen.
pi_195981613
Wat een bloedzuiger.
pi_195981680
KLM is voor Nederland ook van iets groter belang dan de meeste andere bedrijven die gebruik maken van de NOW.

Maar goed, hoogste tijd om eens goed na te denken over KLM natuurlijk. Op de huidige voet is de boel compleet onwerkbaar met die Fransen en KLM puur als bedrijf leidt verlies en zal altijd wel verlies blijven maken op deze manier.

Uitrekenen wat het belang voor Nederland is, uitrekenen op welke wijze KLM de Nederlandse belangen optimaal dient en in die vorm verder gaan. Het liefst in handen van de overheid.
  zondag 1 november 2020 @ 14:45:50 #4
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_195981855
Laat ze maar vallen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  zondag 1 november 2020 @ 14:46:38 #5
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_195981885
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 14:38 schreef Selenophilia het volgende:
Wat een bloedzuiger.
Elbers zal wel vanuit Frankrijk opdracht gekregen hebben om zo veel mogelijk geld bij de staat los te peuteren, kan die man ook niets aan doen.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_195981995
Anders gwn de moslims de schuld geven. ^O^

[ Bericht 58% gewijzigd door #ANONIEM op 01-11-2020 14:50:09 ]
pi_195982042
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 14:40 schreef Halcon het volgende:
Het liefst in handen van de overheid.
Dan krijg je het continu staken, loonsverhogingen zuigen uit de staatsruif zoals we dat in het verleden hadden bij de PTT en NS, geen goed idee mijn inziens. Neem Airfrance en Alitalia als voorbeeld, failliet laten gaan en privaat doorstarten of laten overnemen door een grotere capabele onderneming.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_195982091
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 14:51 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dan krijg je het continu en staken loonsverhogingen zuigen uit de staatsruif zoals we dat in het verleden hadden bij de PTT en NS, geen goed idee mijn inziens. Neem Airfrance en Alitalia als voorbeeld, failliet laten gaan en privaat doorstarten of laten overnemen door een grotere capabela onderneming.

Nederland is natuurlijk geen Italië of Frankrijk.

En als KLM doorgaat als 'n soort Brussel Airlines, heeft dat ook wel gevolgen voor Nederland en Schiphol. Hoe groot? Dat moet je maar objectief laten bepalen en dan neem je een beslissing.

Ik ben voorstander van wat het beste is voor Nederland in dit geval. Geen ideologische voorkeur, KLM-aversie of KLM-fanboy.
  zondag 1 november 2020 @ 14:55:24 #9
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_195982138
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 14:51 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dan krijg je het continu staken, loonsverhogingen zuigen uit de staatsruif zoals we dat in het verleden hadden bij de PTT en NS, geen goed idee mijn inziens. Neem Airfrance en Alitalia als voorbeeld, failliet laten gaan en privaat doorstarten of laten overnemen door een grotere capabele onderneming.
Hoeveel leveren de NS-machinisten in eigenlijk :D
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zondag 1 november 2020 @ 14:57:35 #10
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195982175
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 14:51 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dan krijg je het continu staken, loonsverhogingen zuigen uit de staatsruif zoals we dat in het verleden hadden bij de PTT en NS, geen goed idee mijn inziens. Neem Airfrance en Alitalia als voorbeeld, failliet laten gaan en privaat doorstarten of laten overnemen door een grotere capabele onderneming.
Arifrance als voorbeeld? :D
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195982182
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 14:53 schreef Halcon het volgende:

[..]

Nederland is natuurlijk geen Italië of Frankrijk.

Het is in Nederland minder erg dan in Frankrijk en Italie maar de ervaringen uit het verleden tonen aan dat we die route beter niet nemen. Ik ken zelf een familie lid die nu met pensioen is en werkte bij de PTT, ik weet dus hoe goudgerand die salarisen en arbeidvoorwaarden waren op kosten van de gemeenschap.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_195982238
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 14:57 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Het is in Nederland minder erg dan in Frankrijk en Italie maar de ervaringen uit het verleden tonen aan dat we die route beter niet nemen. Ik ken zelf een familie lid die nu met pensioen is en werkte bij de PTT, ik weet dus hoe goudgerand die salarisen en arbeidvoorwaarden waren op kosten van de gemeenschap.
Snap wat je zegt. Daar ben je als staat zelf bij. Wat mij betreft moeten salarissen marktconform zijn, maar hoeven ze zeker niet goudgerand te zijn.
pi_195982400
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:00 schreef Halcon het volgende:

[..]

Snap wat je zegt. Daar ben je als staat zelf bij. Wat mij betreft moeten salarissen marktconform zijn, maar hoeven ze zeker niet goudgerand te zijn.
De staat heeft weinig in te brengen als de dienstverlening d.m.v. staken vaak en langdurig stilligt. Dit machtsmisbruik zal altijd en overal plaatsvinden en dergelijke toestanden moeten we niet meer willen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_195982497
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:06 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De staat heeft weinig in te brengen als de dienstverlening d.m.v. staken vaak en langdurig stilligt. Dit machtsmisbruik zal altijd en overal plaatsvinden en dergelijke toestanden moeten we niet meer willen.
Dat krijg je vaak als je goudgerande voorwaarden af wilt bouwen. Als je 'n marktconforme beloning e.d. neer zet, dan heb je nog wel dat risico, maar is het wel kleiner.
  zondag 1 november 2020 @ 15:15:55 #15
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_195982671
https://www.telegraaf.nl/(...)dient-een-klm-piloot
quote:
AMSTERDAM - Een captain bij KLM op een Boeing 737, een kleiner vliegtuig met één gangpad, verdiende in 2018 volgens onderzoek van onderzoeksbureau HKP, dat in bezit is van de Telegraaf, per jaar ¤226.000, waar dat bij prijsvechters ¤133.000 wa
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_195982686
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:09 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dat krijg je vaak als je goudgerande voorwaarden af wilt bouwen. Als je 'n marktconforme beloning e.d. neer zet, dan heb je nog wel dat risico, maar is het wel kleiner.
Faillisement is meestal noodzakelijk om het aan private handen over te kunnen doen en dus marktconform te houden. Eenmaal in staatshanden is het erg moeilijk te privatiseren omdat de overheid nooit in staat is gebleken dergelijk markconforme arbeidsvoorwaarden te kunnen handhaven waardoor markpartijen er niet makkelijk instappen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zondag 1 november 2020 @ 15:17:29 #17
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_195982713
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:16 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Faillisement is meestal noodzakelijk om het aan private handen over te kunnen doen en dus marktconform te houden. Eenmaal in staatshanden is het erg moeilijk te privatiseren omdat de overheid nooit in staat is gebleken dergelijk markconforme arbeidsvoorwaarden te handhaven waardoor markpartijen er niet makkelijk instappen.
piloten zullen wel inbinden , zo een baan krijgen ze nooit meer
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_195982752
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:16 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Faillisement is meestal noodzakelijk om het aan private handen over te kunnen doen en dus marktconform te houden. Eenmaal in staatshanden is het erg moeilijk te privatiseren omdat de overheid nooit in staat is gebleken dergelijk markconforme arbeidsvoorwaarden te kunnen handhaven waardoor markpartijen er niet makkelijk instappen.
In de huidige vorm is het verliesgevend. Ook een private partij zal flink moeten snoeien en dient uiteraard niet het belang van Nederland.

Dus ja, daar zul je niet aan ontkomen. Net zoals dat je misschien bepaalde dingen zult moeten schrappen. In handen van de overheid is het doel om het belang van Nederland te dienen, niet om met prijsvechters te gaan concurreren op bepaalde trajecten.
pi_195982773
quote:
Je kunt dan beter vergelijking met vergelijkbare maatschappijen. Niet met Ryanair of zo.
pi_195982794
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:19 schreef Halcon het volgende:

[..]

Je kunt dan beter vergelijking met vergelijkbare maatschappijen. Niet met Ryanair of zo.
Bij Garuda verdienen ze nog minder
pi_195982888
Het wordt mischien tijd de piloot te vervangen.

Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_195982994
Met of zonder KLM, gevlogen gaat er toch worden. Waarom krampachtig vasthouden aan 1 bedrijf terwijl tientallen anderen dit werk in notime kunnen overnemen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 1 november 2020 @ 15:45:23 #23
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_195983314
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:19 schreef Halcon het volgende:

[..]

Je kunt dan beter vergelijking met vergelijkbare maatschappijen. Niet met Ryanair of zo.
KLM moet als ze het overleven ook personeel uit Azie halen

Net als Qatar Airways en Emirates of South China

Die vliegen voor 40.000 euro , feilloos
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_195983354
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:45 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

KLM moet als ze het overleven ook personeel uit Azie halen

Net als Qatar Airways en Emirates of South China

Die vliegen voor 40.000 euro , feilloos
Dat is prima verder. Belang moet het Nederlands belang zijn, niet het belang van 'n paar Nederlandse piloten.
pi_195983421
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:25 schreef Digi2 het volgende:
Het wordt mischien tijd de piloot te vervangen.


doen ze al jaren idd, piloot kan slapend rijk worden

minder KLM en meer goedkoper prijsvechters graag, KLM is toch luxe wat in deze tijd van corona overbodig is.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')