abonnement Unibet Coolblue
pi_195921333
.

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.


Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames (en IC-opnames)
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente.

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Verzameling alle NL cijfers
https://twitter.com/mzelst/status/1305541298619928576, uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte! Blijf thuis!

Routekaart:


Handige kaart voor covid en andere aandoeningen:

En door..
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195921346
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 11:34 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik denk eigenlijk dat daar meer winst te behalen valt om de hoeveelheid overlijdens te beperken dan iedereen in een lockdown zetten. Er wordt op ons (als burgers) emotionele chantage gepleegd: "Je wilt je oma toch beschermen", en tegelijkertijd wordt de verzorger van je oma die positief getest is toch die kant op gestuurd om onbeschermd te werken. Dat valt toch niet uit te leggen?
Het is ook niet uit te leggen. Sterker nog. Er hangt nu al een (beginnend) sfeertje van "mondje houden dat die client positief is getest, want anders kunnen we ons werk niet meer doen"
pi_195921351
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 11:35 schreef Drekkoning het volgende: [..] Snap sowieso de hele aversie tegen vakantie niet. Tenzij je op vakantie meer risico loopt op besmetting is het geen probleem. Daarom goed dat de overheid scherp is op wintersport en in hoeverre de resorts etc voorzieningen treffen voor anderhalve meter. Als dat niet lukt moet je gewoon een negatief reisadvies afgeven om die reden.
Alleen is dat dan maar een advies, en juist het grote deel wat klaar is met de 1.5m en weer even normaal leuk gezellig menselijk sociaal wilt LEVEN, zal zich daar ook het minst van aantrekken. Maw, als je dat als reden opgeeft voor een advies, kan je denk ik net zo goed een neon reclame bord maken. Ryanair oid die weer even extra goedkope tickets aanbied en de volksverhuizing is compleet 😂
#WeesGeenWhales
pi_195921357
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 11:35 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Snap sowieso de hele aversie tegen vakantie niet. Tenzij je op vakantie meer risico loopt op besmetting is het geen probleem.

Daarom goed dat de overheid scherp is op wintersport en in hoeverre de resorts etc voorzieningen treffen voor anderhalve meter. Als dat niet lukt moet je gewoon een negatief reisadvies afgeven om die reden.
je wilt gewoon zo min mogelijk reisbewegingen hebben, tevens moet iedereen ook eten en boodschappen hebben etc
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
  Moderator / Redactie Sport donderdag 29 oktober 2020 @ 11:39:44 #5
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_195921368
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 11:24 schreef Predator40 het volgende:

[..]

Spanje heeft bijvoorbeeld al een noodtoestand tot Mei, dus reken er maar gewoon op.
ik ga zelf weer pas wat boeken als ik en de vrouw gevaccineerd zijn ik denk niet dat ze dan moeilijk zullen doen.
Gewoon boeken met "free cancellation".

Op dit moment zijn er volgens mij weinig landen in Europa waar incidentie per 100.000 hoger ligt. Van Dissel zei dat gisteren ook mooi dat men eerder exporteert dan importeert op dit moment.
pi_195921395
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 11:37 schreef Predator40 het volgende:

[..]

zelfs met code rood kan je nog gewoon gaan, en ook niet verplicht in quarantaine achteraf.
maargoed niet verzekerd zijn is wel een puntje met wintersport >:)
Ja dat is het idiote van dit land. Straks in Nederland een avondklok en weer politie op straat om te handhaven maar je mag wel gewoon doodleuk naar risicogebied zonder verplichtte quarantaine 😂😣
blablablabla
pi_195921399
quote:
7s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 11:37 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Die lui die woonachtig zijn i n die gebieden zijn al lang blij als er toeristen komen die wat spenderen.
Je kan ook redenen dat we dat doen uit solidariteit met de werkgelegenheid daar.
Goeie grap. Dat is natuurlijk helemaal niet waarom we het doen. Net als met alle andere aspecten van de coronacrisis kijken we gewoon hoe wijzelf zoveel mogelijk onze gang kunnen gaan, binnen de grenzen van de regels of er net overheen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 29 oktober 2020 @ 11:41:07 #8
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_195921401
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 11:37 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Wij hebben nog niets geboekt, en gaan dat voorlopig nog niet doen. We zien het volgend jaar wel. En mocht er niets mogelijk zijn, dan zien we het maar als een goede optie om ons vakantiegeld in het aanleggen van de tuin te stoppen ^O^
Normaal boek ik altijd eind januari, maar no way dat ik dat dit keer weer ga doen. En aanbetalen al helemaal niet.
pi_195921402
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 11:39 schreef Predator40 het volgende:

[..]

je wilt gewoon zo min mogelijk reisbewegingen hebben, tevens moet iedereen ook eten en boodschappen hebben etc
En op de toeristische plekken wordt het automatisch ook drukker. Leuk voor de economie, maar niet voor de lokale bevolking.
Tap tap tap
  Moderator donderdag 29 oktober 2020 @ 11:41:30 #10
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195921408
quote:
2s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 11:38 schreef Benny het volgende:

[..]

Het is ook niet uit te leggen. Sterker nog. Er hangt nu al een (beginnend) sfeertje van "mondje houden dat die client positief is getest, want anders kunnen we ons werk niet meer doen"
Ik heb gisteren het kamerdebat gevolgd. Dit is nou het soort onderwerp waar je kamervragen of wil zien, hoe dat in hemelsnaam mogelijk is.

Iedereen probeert zich aan alle maatregelen te houden, overal. En dan de enige plek waar het er echt en direct toe doet zeggen ze: Ja is nogal vervelend als Truus niet kan werken vandaag. En maar verbaasd zijn over die uitbraken in verpleeghuizen.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  donderdag 29 oktober 2020 @ 11:41:42 #11
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195921412
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 11:31 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Wat zorgt er dan voor overal waar het nu kouder wordt?
Men houdt zich echt niet minder aan de regels nu dan vanaf mei-sept.
Jawel, mensen houden zich minder aan de regels.
Maar kijk naar de cijfers. Het gaat niet om absolute besmettingsaantallen, het gaat om de groei. In augustus werd de R bij vlagen geschat op 1,4, terwijl die waarde in september waarschijnlijk omlaag ging. In landen rond de Middellandse Zee zien/zagen ze ook een opleving van het coronavirus terwijl het gewoon 30 graden is. De eerste golf verspreidde zich, zonder rekening te houden met seizoenen, over de aardbol. Er is op het eerste oog totaal niets te zien waarom het seizoen opeens een sleutelrol zou spelen in deze coronagolf.
  donderdag 29 oktober 2020 @ 11:42:37 #12
131800 Tarado
capô de fusca
pi_195921425
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 11:30 schreef Predator40 het volgende:

[..]

voor ons ?
Q1 2021
vergat nog te melden dat een Duitse kennis van me die in zo'n corona crisisteam zit me vertelde dat ze voorbereidingen treffen voor een groot vaccinatieplan maar die voorbereidingen gaan door t/m februari dus de kans op vaccinaties in Q1 is denk ik wel klein, verder weet ik niet in hoeverre in NL al voorbereidingen worden getroffen.
pi_195921427
quote:
1s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 11:41 schreef CherryLips het volgende:

[..]

En op de toeristische plekken wordt het automatisch ook drukker. Leuk voor de economie, maar niet voor de lokale bevolking.
Sowieso lekker tijdens een pandemie voor de lol op reis :') Die tweede golf hebben we grotendeels te danken aan de vakantiegangers.
blablablabla
  Moderator / Redactie Sport donderdag 29 oktober 2020 @ 11:43:01 #14
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_195921434
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 11:31 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Wat zorgt er dan voor overal waar het nu kouder wordt?
Men houdt zich echt niet minder aan de regels nu dan vanaf mei-sept.
Als je alleen al kijkt naar het aantal reisbewegingen is er toch geen discussie over mogelijk dat men zich slechter aan de regels houdt dan in maart/april? Dat is dan nog maar één aspect.

Daarnaast zijn de maatregelen lang niet zo streng. Contractberoepen zijn gewoon aan het werk, onderwijs gaat door, dus je kan het echt niet allemaal afschuiven op het weer. Zal vast wel wat invloed hebben, maar lang niet belangrijk genoeg.
  Moderator donderdag 29 oktober 2020 @ 11:43:11 #15
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195921440
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 11:41 schreef VoMy het volgende:

[..]

Jawel, mensen houden zich minder aan de regels.
Maar kijk naar de cijfers. Het gaat niet om absolute besmettingsaantallen, het gaat om de groei. In augustus werd de R bij vlagen geschat op 1,4, terwijl die waarde in september waarschijnlijk omlaag ging. In landen rond de Middellandse Zee zien/zagen ze ook een opleving van het coronavirus terwijl het gewoon 30 graden is. De eerste golf verspreidde zich, zonder rekening te houden met seizoenen, over de aardbol. Er is op het eerste oog totaal niets te zien waarom het seizoen opeens een sleutelrol zou spelen in deze coronagolf.
Wellicht is het beter om te zeggen dat het seizoen ervoor zorgt dat mensen zich minder goed aan de regels houden, waardoor het voor het virus makkelijker is om te verspreiden. Dan bedoel ik niet alleen de temperatuur, maar ook feestdagen en dat soort zaken.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195921444
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 11:39 schreef Kyran het volgende:
Van Dissel zei dat gisteren ook mooi dat men eerder exporteert dan importeert op dit moment.
Lekker dan, zijn we ook nog eens de aso's van de wereld.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator donderdag 29 oktober 2020 @ 11:44:25 #17
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195921465
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 11:42 schreef Elan het volgende:

[..]

Sowieso lekker tijdens een pandemie voor de lol op reis :') Die tweede golf hebben we grotendeels te danken aan de vakantiegangers.
Welnee. Het is echt wensdenken om te denken dat we de tweede golf hadden kunnen voorkomen. Had het niet met vakantiegangers teruggekomen (weten we al zeker of dat zo is?) had het wel meegekomen met mensen die internationaal moeten werken of wat dan ook. Die tweede golf zou hoe dan ook komen, op welke manier was de vraag.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195921467
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 11:42 schreef Elan het volgende:

[..]

Sowieso lekker tijdens een pandemie voor de lol op reis :') Die tweede golf hebben we grotendeels te danken aan de vakantiegangers.
Ik ben een van de weinigen in mijn kring die niet weg is geweest. Al is middle of nowhere Frans platteland misschien een ander verhaal dan hutje mutje hier op de Veluwe.
Tap tap tap
pi_195921475
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 11:42 schreef Tarado het volgende:

[..]

vergat nog te melden dat een Duitse kennis van me die in zo'n corona crisisteam zit me vertelde dat ze voorbereidingen treffen voor een groot vaccinatieplan maar die voorbereidingen gaan door t/m februari dus de kans op vaccinaties in Q1 is denk ik wel klein, verder weet ik niet in hoeverre in NL al voorbereidingen worden getroffen.
ik denk wel dat kwetsbaren/zorgpersoneel/thuiszorg de eerste shots in Q1 volgend jaar kunnen krijgen.
had van de week een artikel gelezen dat een ziekenhuis in engeland te horen had gekregen dat ze zich moesten gaan voorbereiden om te vaccineren voor eind 2020 als dat waar is.
woensdag 28 oktober 2020 15:54 schreef Kyran het volgende:[/b]
Even screenshot gemaakt van dit moment. Predator en sorry zeggen
  donderdag 29 oktober 2020 @ 11:45:01 #20
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_195921476
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 11:39 schreef Predator40 het volgende:

[..]

je wilt gewoon zo min mogelijk reisbewegingen hebben, tevens moet iedereen ook eten en boodschappen hebben etc
Dan ga je met de auto op vakantie. (Al lijkt het in de luchtvaart hartstikke mee te vallen met het aantal besmettingen)

Eten en boodschappen moet je in Nederland ook hebben.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Moderator / Redactie Sport donderdag 29 oktober 2020 @ 11:45:11 #21
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_195921479
quote:
15s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 11:43 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Lekker dan, zijn we ook nog eens de aso's van de wereld.
Wij zijn dan ook wel een beetje stout door niet de regels van WHO na te leven :D

Edit: Voordat er iemand over valt, geintje natuurlijk en een knipoog naar onze GGD :D
  donderdag 29 oktober 2020 @ 11:45:41 #22
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_195921490
quote:
1s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 11:44 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik ben een van de weinigen in mijn kring die niet weg is geweest. Al is middle of nowhere Frans platteland misschien een ander verhaal dan hutje mutje hier op de Veluwe.
Middle of nowhere kamperen lijkt me zelfs beter dan in Nederland blijven ;)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_195921491
Ik ben zelf ook enorm van het reizen en kan ook niet wachten totdat het moment daar is dat het weer kan. Ik heb alleen totaal niet de drang nu om iets te boeken, de hele fun is er voor mij af. Elke week stressen of de vakantie nog wel door kan gaan, of je dan de gemaakte kosten wel terug krijgt en überhaupt wat voor situatie je gaat aantreffen op de besmetting. Nee, ik wacht nog wel even.

Snap dus vooral de drang bij mensen niet om nu per se weg te moeten.
pi_195921494
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 11:44 schreef chratnox het volgende:

[..]

Welnee. Het is echt wensdenken om te denken dat we de tweede golf hadden kunnen voorkomen. Had het niet met vakantiegangers teruggekomen (weten we al zeker of dat zo is?) had het wel meegekomen met mensen die internationaal moeten werken of wat dan ook. Die tweede golf zou hoe dan ook komen, op welke manier was de vraag.
Volgens mij had van Dissel gezegd dat het door vakantiegangers versneld is gegaan en weer is meegenomen uit andere landen.
Tap tap tap
pi_195921496
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 11:41 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik heb gisteren het kamerdebat gevolgd. Dit is nou het soort onderwerp waar je kamervragen of wil zien, hoe dat in hemelsnaam mogelijk is.

Iedereen probeert zich aan alle maatregelen te houden, overal. En dan de enige plek waar het er echt en direct toe doet zeggen ze: Ja is nogal vervelend als Truus niet kan werken vandaag. En maar verbaasd zijn over die uitbraken in verpleeghuizen.
De inhoudelijke vragen worden niet meer gesteld. Het ging al veel te lang over het verplichten van een mondkapje. Wees duidelijk, daar heeft iedereen behoefte aan
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')