bazbo cd0613: Electric Light Orchestra - A New World Record![EnqXtVdXMAEfK2v?format=jpg&name=small]()
Op mijn vinylversie die ik in 1980 kocht, zit een barst in het eerste nummer van plaatkant twee. Toen ik op 5 oktober 2006 de net geremasterde heruitgave van deze elpee uit 1976 kocht en draaide, wachtte ik bij het nummer
So Fine op dat moment en dat moment dat de plaat oversloeg kwam niet. Daar klopte geen hout van! Tot op de dag van vandaag kan ik er niet aan wennen. Voor de rest niets dan goeds over deze plaat. De strijkers lijken een prominentere rol te hebben gekregen en Lynne heeft het voor elkaar gekregen om nog pakkender liedjes te schrijven. Dat hij daarbij zijn bewondering voor The Beatles niet voor zich houdt, blijkt uit het refrein van afsluiter
Shangri-La: 'Leaving like the Beatles on Hey Jude'. De eerste plaatkant is ijzersterk met opener Tightrope, de hit
Telephone Line (de telefoongeluidjes maakt Richard Tandy op zijn analoge synthesizer)en de
Rockaria!. Op kant twee staat dan die enorme hit
Livin' Thing en
Do Ya, dat Jeff Lynne al had geschreven voor The Move (de openingsriff hoor je ook in de liveversie van
10538 Overture op het concertalbum van gisteren). Op de heruitgave staat weer van alles extra: vier instrumentale mixen, een andere vocale mix van
Telephone Line en een geheel nieuw nummer dat we nooit eerder hoorden en ik vraag me toch werkelijk af waarom, want
Surrender is een zeer aanstekelijke deun. Na een - in mijn oren - iets minder album
Face The Music is dit een zeer sterke plaat.
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op
www.bazbo.net