bazbo cd0573: Judy Dyble - Talking With Strangers![Em7GmTdXYAAS5gz?format=jpg&name=360x360]()
Dan nu de dame voor wie ik een groot zwak heb. Niet alleen vanwege haar prachtige stem en haar vermogen om de meest simpele folkliedjes op volstrekt unieke wijze te vertolken, maar vooral ook om haar heerlijke gniffelhumor (ze was een verademing om te volgen op Twitter!) en de levenswarmte die ze uitstraalde. Ik hoorde voor het eerst van haar bestaan in het najaar van 1983, toen ik de dubbelelpee
The Young Person's Guide To King Crimson kocht. Op die verzamelaar van King Crimson stond een bijzondere versie van
I Talk To The Wind (dat ik alleen nog kende van het debuutalbum). Dit bleek een vroege versie, waarop ene Judy Dyble zingt en stiekem vond ik deze versie mooier dan de 'officiële', gezongen door mijn andere held Greg Lake. Judy begon als zangeres in haar eigen bandjes halverwege de jaren zestig, tot ze lid werd van het grote Fairport Convention en met die band de debuutplaat maakte. Toen moest ze helaas plaats maken voor Sandy Denny, die een iets krachtiger persoonlijkheid had. Met haar toenmalige vriend Ian McDonald sloot ze zich in 1968 aan bij het groepje Giles Giles & Fripp, dat net een album had uitgebracht. Met hen nam ze wat liedjes op, waaronder het eerder genoemde
I Talk To The Wind. De groep wilde echter een andere richting op, meer de hardere rock en Judy verkoos verder te zoeken naar muziek die bij haar paste. De opnames met de groep die niet veel later King Crimson werd bleven lang op de schappen liggen. Dyble vormde het duo Trader Horne met Jacky McAuley (ex-Them) en maakte eind 1969 een enkel album. De paar jaar daarna deed ze af en toe een gastoptreden bij verschillende folkbands en in 1973 besloot ze de muziekbusiness te verlaten. Ze werd bibliothecaresse. Na dertig jaar, in 2003, begon ze weer te schrijven en op te treden. Er verschenen drie soloplaten in kleine oplage (ik heb ze niet, grrr) en in 2008 ging ze aan het werk voor een nieuwe plaat die uiteindelijk deze
Talking With Strangers (2009) zou worden. Het was Tim Bowness die het meeste songmateriaal voor deze plaat schreef (al dan niet samen met Dyble), de productie deed en allerlei bekende en minder bekende gasten binnensleepte: Pat Mastelotto, Robert Fripp, Simon Nicoll en ... Ian McDonald. Dit is een schitterend album met prachtige songs met warme folky instrumentatie. Opvallend is een cover van
C'Est La Vie (van Greg Lake!), maar het absolute hoogtepunt is het bijna twintig minuten durende
Harpsong, dat de luisteraar meeneemt op een reis door verschillende stijlen: van folk naar prog en jazz. Ik kocht de plaat (pas) op 16 oktober 2017 en ik heb een heruitgave uit 2010 uit Noorwegen, met een andere hoes dan de originele versie uit 2009.
[ Bericht 0% gewijzigd door bazbo op 16-11-2020 08:17:28 ]
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op
www.bazbo.net