Voor corona levensvatbaar?quote:Op maandag 26 oktober 2020 12:53 schreef Mr.Sandman het volgende:
Stelling: de overheid moet oneindig steun verlenen aan iedereen die om wat reden dan ook een onderneming wilt houden of opzetten zonder levensvatbaarheid.
Dan begin ik vandaag nog een zaak. Gratis geld.quote:Op maandag 26 oktober 2020 12:53 schreef Mr.Sandman het volgende:
Stelling: de overheid moet oneindig steun verlenen aan iedereen die om wat reden dan ook een onderneming wilt houden of opzetten zonder levensvatbaarheid.
Inderdaad. Een teamgenootje van mij heeft eind vorig jaar een horeca zaak overgenomen, in de afgelopen winterperiode schitterend opgeknapt, was net 1 maand open, en werd toen gesloten door de Corona maatregelen, begon vrij direct met afhaal/bezorgmaaltijden, dat liep gelukkig vrij goed, in de tussentijd nagedacht over het Coronaproof maken van de zaak, en terras, allemaal geregeld, in de zomer vrij aardig gedraaid door goede weer, geinvesteerd in een Coronaproof herfstterras nadat de gemeente toestemming gaf, en nu weer gesloten door Corona maatregelen, dus nu weer door met afhaalmaaltijden. Hij geeft niet snel op, en is een echte horecaman, maar ik kan mij wel voorstellen dat de moed in je schoenen zakt.quote:Op maandag 26 oktober 2020 12:50 schreef Elan het volgende:
Veel ondernemers hebben de afgelopen zomer ook keihard gewerkt om hun zaak coronaproof te maken en toch nog een beetje omzet te draaien door te investeren in terrassen. Toen de horeca weer dicht moest kon ik wel huilen als ik aan die mensen dacht.
Wat moet dat een klap zijn geweest.
Vooral de horeca die ook echt hard zijn best heeft gedaan om de regels te volgen, heb zelf ook kunnen ervaren dat dit per tent echt enorm kon verschillen.quote:Op maandag 26 oktober 2020 12:50 schreef Elan het volgende:
Veel ondernemers hebben de afgelopen zomer ook keihard gewerkt om hun zaak coronaproof te maken en toch nog een beetje omzet te draaien door te investeren in terrassen. Toen de horeca weer dicht moest kon ik wel huilen als ik aan die mensen dacht.
Stelling: Een ondernemer van een familiezaak die al 100 jaar in de familie zit moet niet zeiken en gewoon in de bouw gaan werken als zn café moet sluiten.quote:Op maandag 26 oktober 2020 12:53 schreef Mr.Sandman het volgende:
Ik was nog even het oude pand aan het finetunenquote:Op maandag 26 oktober 2020 12:55 schreef Tarado het volgende:
[..]
ondernemers handelen nu eenmaal sneller
Zeiken mag, huilen mag. Extreem balen mag en is allemaal logisch en te begrijpen. Ik leef daarwerkelijk mee. Maar blijven hangen in zo'n situatie? Dan ben je geen ondernemer of had je het niet moeten worden.quote:Op maandag 26 oktober 2020 12:55 schreef chratnox het volgende:
[..]
Stelling: Een ondernemer van een familiezaak die al 100 jaar in de familie zit moet niet zeiken en gewoon in de bouw gaan werken als zn café moet sluiten.
(voor de anderen: sarcasme)
Ondernemers zonder levensvatbaarheid moet je niet tot in einde der tijden ondersteunen. Maar ondernemingen die levensvatbaarheid verliezen door deze situatie en daarvoor gewoon winst maakten moet je ondersteunen.
100% mee eens. De economie (in alle landen) is nu eenmaal ontzettend kwetsbaar. Een effect in de ene sector heeft een direct effect in andere sectoren. Degene die altijd geraakt gaat worden is de belastingbetaler, linksom of rechtsom. Dat is wat je wil voorkomen.quote:Op maandag 26 oktober 2020 12:49 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Helemaal eens, maar dit geldt vooral voor de horeca.
Voor bijvoorbeeld het MKB in de industrie geldt dat het toch echt het virus is die dit veroorzaakt en niet de maatregelen. Vele zieken kosten heel veel geld en het consumentenvertrouwen is laag, waardoor het aantal klussen verminderd zijn.
Niet persoonlijk naar jou gericht overigens, maar de economie is zoveel breder dan alleen de horeca en dat vergeten veel mensen. De horeca is slechts een heel zichtbaar onderdeel.
* Benny doet een slow clapquote:Op maandag 26 oktober 2020 12:55 schreef Tarado het volgende:
[..]
ondernemers handelen nu eenmaal sneller
quote:Op maandag 26 oktober 2020 12:57 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Nu definitief terug van weggeweest.
Volgende week start ik in een topklinisch ziekenhuis. Tijdelijke functie. Even corona onder controle krijgen, ja toch?
[ afbeelding ]
CORRED
Absoluut waar maar er is ook amper gehandhaafd gedurende de zomer, alleen op excessen oid.quote:Op maandag 26 oktober 2020 12:54 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Vooral de horeca die ook echt hard zijn best heeft gedaan om de regels te volgen, heb zelf ook kunnen ervaren dat dit per tent echt enorm kon verschillen.
Precies. Doet me pijn aan de ogen hoe wereldvreemd sommigen hier zijn. Totaal geen inlevingsvermogen lijkt het.quote:Op maandag 26 oktober 2020 12:50 schreef Elan het volgende:
Veel ondernemers hebben de afgelopen zomer ook keihard gewerkt om hun zaak coronaproof te maken en toch nog een beetje omzet te draaien door te investeren in terrassen en schotten en wat al niet. Toen de horeca weer dicht moest kon ik wel huilen als ik aan die mensen dacht.
Krijg jij dan ook je eigen persconferenties?quote:Op maandag 26 oktober 2020 12:57 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Volgende week start ik in een topklinisch ziekenhuis. Tijdelijke functie. Even corona onder controle krijgen, ja toch?
[ afbeelding ]
CORRED
Top!quote:Op maandag 26 oktober 2020 12:57 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[ afbeelding ]
CORRED
Van wie krijgen ze de middelvinger?quote:Op maandag 26 oktober 2020 12:58 schreef Elan het volgende:
[..]
Absoluut waar maar er is ook amper gehandhaafd gedurende de zomer, alleen op excessen oid.
Vervolgens wel weer allemaal sluiten, dat is eigenlijk een dubbele middelvinger die goedwillende horecaondernemers krijgen.
Oneens. Er zijn al teveel zombiebedrijven.quote:Op maandag 26 oktober 2020 12:53 schreef Mr.Sandman het volgende:
Vooral nu met Halloweenquote:Op maandag 26 oktober 2020 12:59 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Oneens. Er zijn al teveel zombiebedrijven.
Goed, we maken er even een wat meer tastbare situatie van.quote:Op maandag 26 oktober 2020 12:56 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Zeiken mag, huilen mag. Extreem balen mag en is allemaal logisch en te begrijpen. Ik leef daarwerkelijk mee. Maar blijven hangen in zo'n situatie? Dan ben je geen ondernemer of had je het niet moeten worden.
Strijder 💪quote:Op maandag 26 oktober 2020 12:57 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[ afbeelding ]
CORRED
Maar hoe is je kop in het zand steken beter? Behalve dat je veilig bent voor het virus, wellicht.quote:Op maandag 26 oktober 2020 13:00 schreef chratnox het volgende:
[..]
Goed, we maken er even een wat meer tastbare situatie van.
Stel, je hebt een ondernemer die nu 30 jaar een eigen horecazaak heeft. Die horecazaak moet nu gesloten worden, dus die horecaondernemer moet zich omscholen. Heeft 10 mensen in dienst, dus die 10 gaan dan maar gewoon de WW in.
De horecaondernemer heeft gigantische schulden van zijn onderneming, maarja, die BV wordt gewoon opgedoekt dus die schulden zijn weg. Geen probleem dus. Van die onderneming zijn er 10 onder de eigenaar van de panden in die omgeving, en die krijgt ook problemen.
Die eigenaar van die panden kan zijn kosten niet meer betalen en moet daardoor ook sluiten. Indien de eigenaar van die panden ze echt in eigendom heeft: Goed nieuws, die kan ie verkopen. Indien ie een hypotheek heeft: pech, dat regelt de bank maar.
Dan krijg je de gemeente die geen inkomsten meer heeft van die panden, ga zo maar door.
Serieus, gewoon roepen: "Ga maar wat anders doen" gaat echt niet werken. Alle sectoren zijn hevig in elkaar verweven, en de horeca gewoon af laten sterven zorgt ervoor dat andere sectoren ook kapot gaan.
Volgende week persbericht:quote:Op maandag 26 oktober 2020 12:57 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[ afbeelding ]
CORRED
Gewoon het coronavirus een ban gevenquote:Op maandag 26 oktober 2020 13:03 schreef chratnox het volgende:
[..]
Volgende week persbericht:
@:Lenny_Leonard van het Fok! Outbreak Management Team heeft eigenhandig het coronaprobleem opgelost. Sinds de aanstelling van @:Lenny_Leonard zijn de problemen in de ziekenhuizen een verhaal van het verleden. Lees in deze longread wie de persoon achter @:Lenny_Leonard is.
Nee, maar jullie moeten niet zeuren. jullie hadden een echte ondernemer moeten zijn. Ik snap echt niet dat er mensen zijn die het niet opnemen voor de horeca. Jullie hebben er alles aan gedaan om zo veilig mogelijk verder te werken. En nu is het zelfs zo dat de banken en andere schuldeisers niet meer mee werken. Straks hebben we veel lege winkelpanden.quote:Op maandag 26 oktober 2020 13:01 schreef KNAK het volgende:
Hier horecaondernemer met 2 bedrijven.
Om mij heen is er zowat een genocide gaande onder de collega-ondernemers en hun horecabedrijven. De een na de ander valt om.
De eerste lockdown zorgde al voor de nodige problemen, daarna de maatregelen waar iedereen zich aan moest houden en allerlei aanpassingen voor moest doen, om vervolgens weer in dat diepe zwarte gat te vallen met die 2e sluiting. De dag na de 2e sluiting kreeg iedereen met een lening al een bericht van de bank dat er geen uitstel van betaling zou komen. Van de tientallen ondernemers die ik ken moet 90% de vaste lasten (huur etc) gewoon doorbetalen.
Pietje Puk met een produkt dat zich amper leent om bezorgd te worden probeer nu ook te bezorgen, het is gewoon zielig het van zo dichtbij te moeten zien.
Het is al een bloedbad en als we over 2 weken niet open mogen is het leed niet te overzien.
Niemand heeft het toch over kop in het zand steken? Er zijn in het afgelopen half uur al meerdere posts geweest waarin gezegd wordt: Laat maar lekker failliet gaan.quote:Op maandag 26 oktober 2020 13:02 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Maar hoe is je kop in het zand steken beter? Behalve dat je veilig bent voor het virus, wellicht.
Heel herkenbaar, mijn broer heeft een restaurant maar hij kan zijn omzet wel halen uit afhaal, en hij heeft het geluk een aardige buffer te hebben. Veel zaken hebben dat niet en lopen volledig vast. Verhuurders lijken ook een stuk minder coulant, als dit nog even duurt gaan er heel veel bedrijven omvallen. Daar doet die 2000 euro van Rutte ook niks aan af.quote:Op maandag 26 oktober 2020 13:01 schreef KNAK het volgende:
Om mij heen is er zowat een genocide gaande onder de collega-ondernemers en hun horecabedrijven. De een na de ander valt om.
De eerste lockdown zorgde al voor de nodige problemen, daarna de maatregelen waar iedereen zich aan moest houden en allerlei aanpassingen voor moest doen, om vervolgens weer in dat diepe zwarte gat te vallen met die 2e sluiting. De dag na de 2e sluiting kreeg iedereen met een lening al een bericht van de bank dat er geen uitstel van betaling zou komen. Van de tientallen ondernemers die ik ken moet 90% de vaste lasten (huur etc) gewoon doorbetalen.
Pietje Puk met een produkt dat zich amper leent om bezorgd te worden probeer nu ook te bezorgen, het is gewoon zielig het van zo dichtbij te moeten zien.
Het is al een bloedbad en als we over 2 weken niet open mogen is het leed niet te overzien.
Het is een bloedbad en heb echt te doen met jullie. Ik denk iedereen, zelfs rutte en co. Maar op dit moment is er geen "goede oplossing" voor het corona probleem. Jullie hebben de pech dat jullie in een branche werken waardoor veel mensen hun huis verlaten, veel mensen relatief dicht op elkaar zitten en een branche die niet voorziet in een eerste levensbehoefte. Kortom jullie zijn "terecht" de lul. Neemt niet weg dat het verschrikkelijk is voor alle mensen in de horeca.quote:Op maandag 26 oktober 2020 13:01 schreef KNAK het volgende:
Heb je niks aan, maar heel veel sterkte gewenst.quote:Op maandag 26 oktober 2020 13:01 schreef KNAK het volgende:
Als je met uitstel van alle belastingen in die goede maanden nog geen buffer van een paar weken hebt overgehouden ben je ook niet levensvatbaar.quote:Op maandag 26 oktober 2020 13:01 schreef KNAK het volgende:
Psies! Lenny, onze held en redder in bange dagen!quote:Op maandag 26 oktober 2020 13:03 schreef chratnox het volgende:
[..]
Volgende week persbericht:
@:Lenny_Leonard van het Fok! Outbreak Management Team heeft eigenhandig het coronaprobleem opgelost. Sinds de aanstelling van @:Lenny_Leonard zijn de problemen in de ziekenhuizen een verhaal van het verleden. Lees in deze longread wie de persoon achter @:Lenny_Leonard is.
begrijpelijk maar reken daar maar niet opquote:Op maandag 26 oktober 2020 13:01 schreef KNAK het volgende:
Dat is precies wat ik bedoel. Nee, dan ben je niet blij. Dan ben je boos en verdrietig. Maar ik zou ook niet bij de overheid (kunnen) aankloppen voor hulp. Er wordt verwacht dat ik toch door zal gaan, iets anders zal gaan doen. Dat is van alle tijden. Er verdwijnen zelfs letterlijk beroepen, om nooit meer terug te keren.quote:Op maandag 26 oktober 2020 13:06 schreef chratnox het volgende:
Als tegen jou vandaag gezegd wordt: "Jo, je hebt geen werk meer. Pech voor je, maarja, had je 't 3 maanden geleden maar moeten inzien en wat anders moeten gaan doen. Er zijn nog wel banen als tomatenplukker. Vervelend dat die hypotheek van je van 5 ton dan niet meer betaald kan worden, maarja, had je 't maar 3 maanden geleden moeten doen, dan moet je maar gewoon verhuizen en je auto weg doen"
Dan reageer je toch ook niet zoals nu?
Horeca is de laatste sector die weer open gaat, dat is denk ik overduidelijk ondertussen inderdaad. Eerste die dichtgaat/waar er maatregelen getroffen worden, en laatste die weer open gaat met strenge maatregelen.quote:Op maandag 26 oktober 2020 13:08 schreef Tarado het volgende:
[..]
begrijpelijk maar reken daar maar niet op
Die verhuurders hebben tijdens de eerste sluiting ook al veel kortingen gegeven en kunnen ook niet zomaar verder gaan met geld weggeven.quote:Op maandag 26 oktober 2020 13:06 schreef Elan het volgende:
[..]
Heel herkenbaar, mijn broer heeft een restaurant maar hij kan zijn omzet wel halen uit afhaal, en hij heeft het geluk een aardige buffer te hebben. Veel zaken hebben dat niet en lopen volledig vast. Verhuurders lijken ook een stuk minder coulant, als dit nog even duurt gaan er heel veel bedrijven omvallen. Daar doet die 2000 euro van Rutte ook niks aan af.
Kom op, dit kun je toch niet serieus menen? Het gaat niet om een paar weken, het gaat hier al om 6+ maanden. Sinds maart is de horeca al weken dicht geweest en daarna met beperkte bezetting open.quote:Op maandag 26 oktober 2020 13:07 schreef Confetti het volgende:
[..]
Als je met uitstel van alle belastingen in die goede maanden nog geen buffer van een paar weken hebt overgehouden ben je ook niet levensvatbaar.
Ook begrijpelijk, maar de situatie is daardoor wel nog nijpender dan in het voorjaar.quote:Op maandag 26 oktober 2020 13:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Die verhuurders hebben tijdens de eerste sluiting ook al veel kortingen gegeven en kunnen ook niet zomaar verder gaan met geld weggeven.
Je kunt juist wel aankloppen bij de overheid. Dat is waar WW en dat soort dingen voor zijn. Indien je daarna echt problemen hebt krijg je nog allerlei extra hulp.quote:Op maandag 26 oktober 2020 13:09 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik bedoel. Nee, dan ben je niet blij. Dan ben je boos en verdrietig. Maar ik zou ook niet bij de overheid (kunnen) aankloppen voor hulp. Er wordt verwacht dat ik toch door zal gaan, iets anders zal gaan doen. Dat is van alle tijden. Er verdwijnen zelfs letterlijk beroepen, om nooit meer terug te keren.
quote:Op maandag 26 oktober 2020 13:07 schreef Confetti het volgende:
[..]
Als je met uitstel van alle belastingen in die goede maanden nog geen buffer van een paar weken hebt overgehouden ben je ook niet levensvatbaar.
True, maar niet om mijn baan te behouden. Hooguit om te zorgen dat ik nog iets van geld heb om te leven en eten.quote:Op maandag 26 oktober 2020 13:11 schreef chratnox het volgende:
Je kunt juist wel aankloppen bij de overheid. Dat is waar WW en dat soort dingen voor zijn. Indien je daarna echt problemen hebt krijg je nog allerlei extra hulp.
Als de overheid zo makkelijk omgaat met de horeca en de sector altijd als eerste dicht moet en als laatste weer open mag; dan moeten ze toch echt eens met wat betere potjes komen voor de horeca. Helemaal voor tenten die ook echt hebben geïnvesteerd om maar te kunnen voldoen aan alle voorwaarden die opgesteld zijn door het kabinet. Ik vind het oprecht schandalig dat ze nu doen alsof die 2000/2500 euro hun gaat redden of zo. Dat ze zo gul zijn.quote:Op maandag 26 oktober 2020 13:10 schreef Elan het volgende:
[..]
Ook begrijpelijk, maar de situatie is daardoor wel nog nijpender dan in het voorjaar.
Dat kun je wel, heet ww.quote:Op maandag 26 oktober 2020 13:09 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik bedoel. Nee, dan ben je niet blij. Dan ben je boos en verdrietig. Maar ik zou ook niet bij de overheid (kunnen) aankloppen voor hulp. Er wordt verwacht dat ik toch door zal gaan, iets anders zal gaan doen. Dat is van alle tijden. Er verdwijnen zelfs letterlijk beroepen, om nooit meer terug te keren.
Omdat de verhuurder een ondernemer is en ook kan verhuren aan een bedrijf wat wel levensvatbaar is.quote:Op maandag 26 oktober 2020 13:12 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Wat heeft de bank en zo'n verhuurder eraan als die zaken massaal op de fles gaan en het pand leeg komt te staan?
Waarom dan niet wat coulanter zijn?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |