abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195823515
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 13:22 schreef Markesh het volgende:
Ik ben benieuwd naar de cijfers vandaag.
Gaan we over de 10.000 heen of niet?
Vaak zijn de cijfers in het weekend wat lager dus ik denk dat we eronder blijven.
Het zou mij niet verbazen als we vandaag richting de 12.000 gaan.
pi_195823532
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 13:14 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Sja. Kinderen maken is een keuze. Net zoals geen kinderen maken een keuze is.
Zo zwart/wit is het natuurlijk ook niet. Het is niet dat je alles maar oké moet vinden als je besluit kinderen te nemen. Iedereen heeft af en toe rust nodig. Even alleen tijd. Mensen gaan er bij het nemen van kinderen natuurlijk ook niet van uit dat ze in lockdowns terecht komen. Net wat anders dan een schoolvakantie, waar mensen rekening mee kunnen houden. Vind het alleen maar logisch dat er ouders zijn die het er moeilijk mee hebben. Mogen ze best over beginnen zonder het argument ''dan had je maar geen kinderen moeten nemen'' aan te horen.
pi_195823538
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 13:25 schreef Elan het volgende:

[..]

Ik denk dat je die impact nogal onderschat. Thuiswerken en kinderen trekt een enorme leer op mensen. Dan kun je wel roepen dat het je eigen keuze is, maar ik gok dat veel mensen niet vooraf hadden ingezet op een pandemie met dit soort restricties overal.
Ook zonder werk en kinderen is het afgrijselijk. Gewoon, voor iedereen, ongeacht hoe de omstandigheden.
Daar hoef je geen egoïst voor te zijn.
  Redactie Frontpage zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:31:18 #104
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_195823543
quote:
Teststraat GGD in Breda beklad en vernield met graffiti, verkeersregelaars geïntimideerd
De corona-teststraat in Breda is zaterdag beklad en vernield door verschillende mensen. Ook zijn medewerkers uitgescholden en geïntimideerd.

Volgens burgemeester Paul Depla gebeurde dat door ‘mensen die corona een sprookje vinden'. Hij noemt de intimidaties, bekladdingen en vernielingen te triest voor woorden: ,,Toon respect voor onze mensen in de zorg en bij GGD”.

GGD laat via sociale media weten dat er naast de gepleegde vernielingen ook mensen aanwezig waren bij de teststraat die overlast veroorzaken. De politie kwam met meerdere agenten ter plaatse. Een woordvoerder bevestigde dat een paar borden besmeurd waren met graffiti. Zo zou op een van de borden de leus ‘Covid is een hoax’ staan. De gemeente heeft de borden inmiddels weer gereinigd.

Wat er precies voor is gevallen qua intimidatie, kan de politie nog niet vertellen. ,,We weten wel dat een van de verkeersregelaars erg agressief is aangesproken. Maar of dat strafrechtelijk vervolgd kan worden, is nog onduidelijk.” De politie roept getuigen van de incidenten op zich te melden. Er is nog niemand aangehouden.

https://www.bndestem.nl/d(...)ntimideerd~a0789e61/
Teringviruswappies :r
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_195823552
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 13:26 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Eens. No offence, maar mensen kiezen er, laten we zeggen in het overgrote merendeel zelf voor om kinderen te nemen. Dan moet je die verantwoordelijkheid ook dragen vind ik.

Net zoals mijn vrouw niet snapt (terwijl ze wel op een BSO werkt nota bene haha) dat sommige ouders daar hun kids echt VIJF dagen per week van half 2 tot half 7 naartoe dumpen.

Sure, dat is een keuze en daar is men vrij in. Maar waarom heb je dan kinderen vragen wij ons dan af, als je ze het grootste deel van elke dag uit huis wilt hebben en anderen ermee wilt opzadelen.

Net als mensen die een kat nemen, maar dan wel dat beest de hele dag in de tuin en buiten op straat willen hebben maar niet binnen :? NEEM DAN GEEN KAT :')
Tegenwoordig ligt het allemaal niet zo eenvoudig je wordt door de situatie op de woningmarkt gedwongen om samen te werken, met 1 modaal salarisje koop je nog geen flat van 60m2 in Diemen. Zat mensen waarvan de vrouw of man liever thuis zit bij de kinderen maar waar economische noodzaak een rol speelt om samen te werken.

En dan breekt er een pandemie uit lekker dikke middelvinger zeker. Zo goedkoop.
blablablabla
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:31:58 #106
489693 Markesh
Antispecisist
pi_195823553
quote:

[..]

Eens. No offence, maar mensen kiezen er, laten we zeggen in het overgrote merendeel zelf voor om kinderen te nemen. Dan moet je die verantwoordelijkheid ook dragen vind ik.

Net zoals mijn vrouw niet snapt (terwijl ze wel op een BSO werkt nota bene haha) dat sommige ouders daar hun kids echt VIJF dagen per week van half 2 tot half 7 naartoe dumpen.

Sure, dat is een keuze en daar is men vrij in. Maar waarom heb je dan kinderen vragen wij ons dan af, als je ze het grootste deel van elke dag uit huis wilt hebben en anderen ermee wilt opzadelen.

Net als mensen die een kat nemen, maar dan wel dat beest de hele dag in de tuin en buiten op straat willen hebben maar niet binnen :? NEEM DAN GEEN KAT :')
quote:

[..]

Klopt, ik begrijp ook niet waarom sommigen kinderen willen. Ze zien ze vaak amper. Is voor kinderen ook niet echt leuk.
Ik denk dat dat ook 1 van de redenen is dat kinderen tegenwoordig vreselijk brutaal zijn. Ze hebben amper een thuis en worden door teveel mensen "opgevoed"
pi_195823613
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 13:31 schreef Elan het volgende:

[..]

Tegenwoordig ligt het allemaal niet zo eenvoudig je wordt door de situatie op de woningmarkt gedwongen om samen te werken, met 1 modaal salarisje koop je nog geen flat van 60m2 in Diemen. Zat mensen waarvan de vrouw of man liever thuis zit bij de kinderen maar waar economische noodzaak een rol speelt om samen te werken.

En dan breekt er een pandemie uit lekker dikke middelvinger zeker. Zo goedkoop.
Jammer dat je in je eerste reactie op mij zo heftig reageerde. Want met wat je hier zegt ben ik het volledig eens.
Deze ontwikkeling van de laatste jaren heb ik altijd zeer verontrustend gevonden.
Ik heb 2 meiden, wonen beiden zelfstandig.
1 daarvan spreek ik door deze pandemie nauwelijks, zij studeert, dus zijn onze contacten ook niet meer zoals voorheen. Ik mis haar enorm. Dat doet deze pandemie ook met je als je kinderen hebt.
Ik steek geen dikke middelvinger op, ik hoop dat je me begrijpt.
pi_195823632
https://m.facebook.com/politiegooisemeren/posts/1674761559357627

15 mensen op een boot feesten en in t gooi hebben ze fun in een tunnel.
Heb op feesboek gestaan.
De confetti is t bewijs.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:41:26 #109
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_195823697
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 13:37 schreef quirina het volgende:
https://m.facebook.com/politiegooisemeren/posts/1674761559357627

15 mensen op een boot feesten en in t gooi hebben ze fun in een tunnel.
Heb op feesboek gestaan.
De confetti is t bewijs.
Dat zijn ballonnen.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  Moderator zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:42:48 #110
236264 crew  capricia
pi_195823728
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 13:41 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Dat zijn balonnen.
Ja. Je weet wat ze daarmee doen hè. :P
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:42:50 #111
432997 Ven1972
Man met humor
pi_195823730
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 13:41 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Dat zijn balonnen.
Met lachgas.... dus.
Humor, serieus en vrolijk!
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:43:22 #112
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_195823740
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 13:42 schreef Ven1972 het volgende:

[..]

Met lachgas.... dus.
Zou zomaar kunnen. Confetti is het iig niet.
  Moderator zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:43:38 #113
236264 crew  capricia
pi_195823746
quote:
87s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 13:31 schreef LTVDK het volgende:

[..]

Oppakken en snelrecht.
Vernieling.
Volksgezondheid ondermijning.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:43:53 #114
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_195823749
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 13:42 schreef capricia het volgende:

[..]

Ja. Je weet wat ze daarmee doen hè. :P
Het ging er meer om dat het geen confetti was :P
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:44:20 #115
22565 asco
Los in deze tent
pi_195823758
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 13:31 schreef Markesh het volgende:

[..]

[..]

Klopt, ik begrijp ook niet waarom sommigen kinderen willen.
Ik begreep dat op mijn 20e zoals de meesten niet.
Op mijn 30e begreep ik het nog steeds niet maar de meeste anderen schijnbaar wél.
Nu ben ik bijna 50 en zijn mijn vriendin (sinds 1995) en ik zó ontzettend blij met ons bewust kinderloos leven, HEERLIJK.

Mensen met kinderen hebben geen idee wat voor fantastisch, zorgeloos, energiek en financieel TOP bestaan je er voor terugkrijgt als je kiest voor een bewust kinderloos leven, _O_ _O_

Zo, nu een biertje en de matras de woonkamer in. :7
  Moderator zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:44:33 #116
236264 crew  capricia
pi_195823763
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 13:43 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Het ging er meer om dat het geen confetti was :P
_O-
Dat is idd nog niet uitgevonden.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:44:44 #117
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_195823769
quote:

[..]

Wagelijk, ook die mensen die hele tijd in de zomer hebben geroepen corona is weg/nep, er komt geen tweede golf en dan nu toch weer dit soort dingen doen :r
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:45:55 #118
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_195823782
quote:

[..]

:r
Hoe kunnen ze denken dat ze iets goeds/zinnigs doen ook?
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:53:31 #119
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_195823884
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 13:45 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ik hoop dat ze niet tot meer in staat zijn dan teststraten slopen en 5G masten in de fik zetten.
  Moderator zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:55:01 #120
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_195823915
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 13:45 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Vrij simpel. Gewoon een heel laag IQ en EQ hebben en: tadaa!
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:57:17 #121
489693 Markesh
Antispecisist
pi_195823948
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 13:44 schreef Momo het volgende:

[..]

Wagelijk, ook die mensen die hele tijd in de zomer hebben geroepen corona is weg/nep, er komt geen tweede golf en dan nu toch weer dit soort dingen doen :r
Omdat ze ongelijk hebben gehad en het virus helemaal niet nep/weg is en er wel degelijk een tweede golf is weten ze van gekheid niet meer wat ze moeten doen volgens mij.
Ze moeten echt eens harder op gaan treden tegen dit tuig
pi_195823960
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 12:49 schreef quirina het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)volledig-in-lockdown

Telegraaf is ook weer lekker stemming aan het maken he.
Ik heb ook mijn mening over de Telegraaf, maar deze column snijdt wel degelijk hout. Ik snap niet dat het "ja maar de economie"-argument nog steeds gevoerd wordt terwijl nota bene het IMF dit al van tafel heeft geveegd.

quote:
Deze strenge lockdown van 4-6 weken is volgens het IMF ook economisch gezien de beste oplossing met de minste econmische schade Voor een snel economisch herstel zijn korte strenge lockdowns effectiever dan langere milde lockdowns.
Voor wie meer hierover wil lezen:
https://www.imf.org/en/Pu(...)outlook-october-2020

En dan vooral hoofdstuk 2:
https://www.imf.org/~/med(...)glish/ch2.ashx?la=en

Enkele quotes:
quote:
Despite lockdowns having negative short-term economic effects, letting infections grow uncontrolled can also have dire economic consequences. This is because voluntary social distancing in response to rising COVID-19 infections has severe detrimental effects on the economy.
quote:
The important contribution of voluntary social distancing to the recession should caution against expecting a quick economic rebound once lockdowns are lifted. This is especially relevant for countries that lift lockdowns prematurely, when infections are still relatively high. In this case, lockdowns tend to have a weaker impact on mobility, likely because people’s decisions are driven by fear of contracting the virus.
quote:
The analysis also finds that lockdowns are powerful instruments to reduce infections, especially when they are introduced early in a country’s epidemic and when they are sufficiently stringent. Considering also that lockdowns appear to impose decreasing marginal costs on economic activity as they become more stringent, policymakers may want to lean toward rapidly adopting tight lockdowns when infections increase rather than rely on delayed mild measures.
AIVD Kerstpuzzel 2025: 1a, 2, 3a
pi_195823961

[ Bericht 100% gewijzigd door Za op 24-10-2020 14:06:25 ]
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:58:20 #124
432997 Ven1972
Man met humor
pi_195823967
Het was gisteravond te druk in de Doubletstraat in Den Haag, waardoor de prostitutiestraat eerder dan gepland werd gesloten. Daarom werd besloten om de panden dicht te doen en de rolluiken al naar beneden te halen. Daarna werd het extra druk in de Geleenstraat, de andere prostitutiezone van de stad.
Bron: AD.nl
Link: https://www.ad.nl/binnenl(...)en-politie~a5d6c9c7/

Ik vraag mij af wat ze daar willen doen in de Doublestraat in Den Haag, ah, dus ze willen allemaal een hoertje bezoeken. Als het te druk zou zijn zou het wel goed zijn om die groep reguleren.
Humor, serieus en vrolijk!
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 13:59:51 #125
489693 Markesh
Antispecisist
pi_195823988
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 13:44 schreef Momo het volgende:

[..]

Omdat ze ongelijk hebben gehad en het virus helemaal niet nep/weg is en er wel degelijk een tweede golf is weten ze van gekheid niet meer wat ze moeten doen volgens mij.
Ze moeten echt eens harder op gaan treden tegen dit tuig
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 13:55 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Vrij simpel. Gewoon een heel laag IQ en EQ hebben en: tadaa!
Ik zie het vaak genoeg in de supermarkt. Degenen die weigeren een mondkapje op te doen is echt een bepaald slag volk.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:01:28 #126
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_195824009
quote:

[..]

Dat laatste vraag ik me dus ook wel eens af.
Drie kinderen & allemaal naar school en aansluitend naar de BSO of naar de dagopvang en in de vakanties naar de vakantieopvang. Kunnen papa en mama werken & de kindertjes worden elders opgevoed.
Ieder z'n keuze & ik ken genoeg ouders die dit doen en waarvan de kinderen prima terecht lijken te komen, maar 't is ook niet mijn cup of tea.
(Un)masking for the greater good.
pi_195824014
Voor diegene die niet geloven dat er dagelijks 10k besmettingen komen door mensen die allemaal in hun gezicht gehoest worden.

Wetenschapper en expert in virusoverdacht Linsey Marr legt uit hoe je jezelf kan beschermen tegen besmetting dmv aerosolen :)

pi_195824038
quote:

[..]

Dit is toch echt de schuld van volksmenners Thierry Baudet en Willem Engel. Gevaarlijke gekken die met hun woorden idioten aanzetten tot gevaarlijke acties.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:04:01 #129
489693 Markesh
Antispecisist
pi_195824056
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 13:58 schreef Ven1972 het volgende:
Het was gisteravond te druk in de Doubletstraat in Den Haag, waardoor de prostitutiestraat eerder dan gepland werd gesloten. Daarom werd besloten om de panden dicht te doen en de rolluiken al naar beneden te halen. Daarna werd het extra druk in de Geleenstraat, de andere prostitutiezone van de stad.
Bron: AD.nl
Link: https://www.ad.nl/binnenl(...)en-politie~a5d6c9c7/

Ik vraag mij af wat ze daar willen doen in de Doublestraat in Den Haag, ah, dus ze willen allemaal een hoertje bezoeken. Als het te druk zou zijn zou het wel goed zijn om die groep reguleren.
Bericht past weer helemaal in jouw straatje hè Ven?
Bij dit soort onderwerpen ben je er nog altijd als de kippen bij zie ik.
_O-
pi_195824086
Naast het coronavirus heeft Hongkong last van een uitbraak van een andere ziekmaker, de schimmel candida auris. De schimmel kan in veel gevallen dodelijk zijn. Zover bekend heeft één Nederlander de superschimmel gehad. "Die patiënt is meteen in isolatie gezet en heeft het overleefd", zegt microbioloog en schimmelkenner Ferry Hagen.

De schimmelinfecties in Hongkong zijn opgedoken in de publieke ziekenhuizen en bejaardenhuizen van de stad, meldt de South China Morning Post. De koepelorganisatie van ziekenhuizen in Hongkong noemt de uitbraak 'zorgwekkend'.

Dit jaar is de schimmel bij 136 mensen vastgesteld. In heel 2019 ging het om 20 gevallen.

Zorgelijk
Microbioloog Ferry Hagen doet al jaren onderzoek naar de superschimmel. Sinds 2012 zijn er regelmatig uitbraken in de wereld geweest. "Veelal in landen als Pakistan en India. Maar ook in de Verenigde Staten".

De microbioloog zegt dat alle patiënten de schimmel in ziekenhuizen hebben opgelopen. "Daar worden ze behandeld voor onderliggend lijden en krijgen ze antischimmel-middelen toegediend. Maar de candida auris overleeft die."

Een Nederlander
Zover bekend heeft tot nu toe één Nederlander de schimmel opgelopen. "De patiënt had de schimmel meegenomen vanuit het buitenland. We zijn in onze ziekenhuizen erg alert op dit soort gevallen. Er wordt meteen gevraagd in welke landen de persoon is geweest en de patiënt wordt in een isolatiekamer opgenomen en behandeld door ziekenhuispersoneel dat beschermende kleding draagt."

In Nederlandse ziekenhuizen zijn nog nooit mensen besmet geraakt met de schimmel, zegt Hagen.

Schimmel
Mensen die de schimmel hebben opgelopen, hebben een overlijdenskans van tussen de 30 en 60 procent, afhankelijk van waar de infectie zit. Hoeveel mensen aan de gevolgen van de schimmel in Hongkong zijn overleden, is niet bekend. "De schimmel is dodelijk omdat candida auris bloedvergiftigingen veroorzaakt", zegt de microbioloog.

De schimmel kan zich in Hongkong momenteel gemakkelijk verspreiden doordat isoleerkamers in ziekenhuizen vanwege het coronavirus veelal bezet zijn. Patiënten met candida auris blijven daardoor in ruimtes met andere patiënten liggen.

"In Nederland zijn de hygiëneprotocollen velen malen strenger en is de kans dat bij ons een uitbraak ontstaat velen malen kleiner dan in ziekenhuizen in India of Pakistan."

Super schimmel
Als er een eenmaal een uitbraak is, kan die heel moeilijk te stoppen zijn. "In Londen is een hele afdeling gesloopt omdat het ziekenhuis de schimmel daar niet onder controle kreeg. Achteraf bleek de schimmel te zitten op de oormeters waarmee temperatuur werd gemeten. Die werden steeds niet goed schoongemaakt."

Het is een bevestiging hoe sterk de schimmel is. "De schimmel overleeft op medische materialen. Er zijn zelfs gevallen bekend dat de schimmel drie jaar op de huid van een persoon heeft gezeten."

Schimmels

Een miljard mensen per jaar heeft last van schimmels.
De meest voorkomende soort is voetschimmel maar er bestaan ook hele ernstige soorten schimmelinfecties.
Daar overlijden wereldwijd jaarlijks anderhalf miljoen mensen per jaar aan.
Deskundiges maken zich momenteel vooral zorgen over het oprukken van 2 ernstige schimmelsoorten; aspergillus fumigatus, die tot longproblemen kan zorgen. En candida auris, wat tot bloedvergiftiging kan leiden.
Candida auris is tot op heden pas 1 keer voorgekomen in Nederland.
Aspergillus Fumigatus treft naar schatting 600 patiënten per jaar in Nederland. Het gaat dan eigenlijk altijd om mensen die al een verminderde weerstand hebben.
De sterfte onder mensen die aspergillus fumigatus oplopen is ongeveer 30 procent.

Nou als dat gezegd wordt weet je het wel :P
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:05:52 #131
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_195824090
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 13:31 schreef Markesh het volgende:

[..]

[..]

Klopt, ik begrijp ook niet waarom sommigen kinderen willen. Ze zien ze vaak amper. Is voor kinderen ook niet echt leuk.
Ik denk dat dat ook 1 van de redenen is dat kinderen tegenwoordig vreselijk brutaal zijn. Ze hebben amper een thuis en worden door teveel mensen "opgevoed"
Iedereen doet 't op z'n eigen manier & er zullen ook redenen zijn waarom 't niet anders kan. Bijv. een alleenstaande moeder die haar kind naar de dagopvang stuurt omdat ze moet werken om de rekeningen te betalen. Lijkt me best pittig.
(Un)masking for the greater good.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:07:18 #132
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_195824120
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 14:05 schreef RipCity het volgende:
Naast het coronavirus heeft Hongkong last van een uitbraak van een andere ziekmaker, de schimmel candida auris. De schimmel kan in veel gevallen dodelijk zijn. Zover bekend heeft één Nederlander de superschimmel gehad. "Die patiënt is meteen in isolatie gezet en heeft het overleefd", zegt microbioloog en schimmelkenner Ferry Hagen.

De schimmelinfecties in Hongkong zijn opgedoken in de publieke ziekenhuizen en bejaardenhuizen van de stad, meldt de South China Morning Post. De koepelorganisatie van ziekenhuizen in Hongkong noemt de uitbraak 'zorgwekkend'.

Dit jaar is de schimmel bij 136 mensen vastgesteld. In heel 2019 ging het om 20 gevallen.

Zorgelijk
Microbioloog Ferry Hagen doet al jaren onderzoek naar de superschimmel. Sinds 2012 zijn er regelmatig uitbraken in de wereld geweest. "Veelal in landen als Pakistan en India. Maar ook in de Verenigde Staten".

De microbioloog zegt dat alle patiënten de schimmel in ziekenhuizen hebben opgelopen. "Daar worden ze behandeld voor onderliggend lijden en krijgen ze antischimmel-middelen toegediend. Maar de candida auris overleeft die."

Een Nederlander
Zover bekend heeft tot nu toe één Nederlander de schimmel opgelopen. "De patiënt had de schimmel meegenomen vanuit het buitenland. We zijn in onze ziekenhuizen erg alert op dit soort gevallen. Er wordt meteen gevraagd in welke landen de persoon is geweest en de patiënt wordt in een isolatiekamer opgenomen en behandeld door ziekenhuispersoneel dat beschermende kleding draagt."

In Nederlandse ziekenhuizen zijn nog nooit mensen besmet geraakt met de schimmel, zegt Hagen.

Schimmel
Mensen die de schimmel hebben opgelopen, hebben een overlijdenskans van tussen de 30 en 60 procent, afhankelijk van waar de infectie zit. Hoeveel mensen aan de gevolgen van de schimmel in Hongkong zijn overleden, is niet bekend. "De schimmel is dodelijk omdat candida auris bloedvergiftigingen veroorzaakt", zegt de microbioloog.

De schimmel kan zich in Hongkong momenteel gemakkelijk verspreiden doordat isoleerkamers in ziekenhuizen vanwege het coronavirus veelal bezet zijn. Patiënten met candida auris blijven daardoor in ruimtes met andere patiënten liggen.

"In Nederland zijn de hygiëneprotocollen velen malen strenger en is de kans dat bij ons een uitbraak ontstaat velen malen kleiner dan in ziekenhuizen in India of Pakistan."

Super schimmel
Als er een eenmaal een uitbraak is, kan die heel moeilijk te stoppen zijn. "In Londen is een hele afdeling gesloopt omdat het ziekenhuis de schimmel daar niet onder controle kreeg. Achteraf bleek de schimmel te zitten op de oormeters waarmee temperatuur werd gemeten. Die werden steeds niet goed schoongemaakt."

Het is een bevestiging hoe sterk de schimmel is. "De schimmel overleeft op medische materialen. Er zijn zelfs gevallen bekend dat de schimmel drie jaar op de huid van een persoon heeft gezeten."

Schimmels

De meest voorkomende soort is voetschimmel maar er bestaan ook hele ernstige soorten schimmelinfecties.
Deskundiges maken zich momenteel vooral zorgen over het oprukken van 2 ernstige schimmelsoorten; aspergillus fumigatus, die tot longproblemen kan zorgen. En candida auris, wat tot bloedvergiftiging kan leiden.
Aspergillus Fumigatus treft naar schatting 600 patiënten per jaar in Nederland. Het gaat dan eigenlijk altijd om mensen die al een verminderde weerstand hebben.
De sterfte onder mensen die aspergillus fumigatus oplopen is ongeveer 30 procent.

Dat kan er ook nog wel bij *O*
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_195824154
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 13:28 schreef quirina het volgende:
https://www.nu.nl/binnenl(...)in-alblasserdam.html

Wel 15 mensen op een boot!
Mijn hemel.
Ik heb echt moeite om dit soort berichten vol met superlatieven nog serieus te nemen
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:11:13 #134
489693 Markesh
Antispecisist
pi_195824182
quote:
88s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 14:05 schreef Natalie het volgende:

[..]

Iedereen doet 't op z'n eigen manier & er zullen ook redenen zijn waarom 't niet anders kan. Bijv. een alleenstaande moeder die haar kind naar de dagopvang stuurt omdat ze moet werken om de rekeningen te betalen. Lijkt me best pittig.
Oh ja absoluut. Maar het gebeurd vaak genoeg dat koppels bewust voor meerdere kinderen kiezen terwijl ze van te voren weten dat ze om dat te kunnen bekostigen allebei fulltime moeten blijven werken.
Kies dan gewoon voor maximaal 1 kind denk ik dan altijd. (Geen kinderen vind ik nog altijd de beste optie overigens) :)
pi_195824195
quote:

Het gaat dan eigenlijk altijd om mensen die al een verminderde weerstand hebben.

We kunnen geen minuut langer meer wachten om in lockdown te gaan, om de mensen met een verminderde weerstand te redden. Doodgaan aan Schimpie is echt heel erg niet cool.
Go hard or go home
pi_195824196
IC +29
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_195824235
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 14:12 schreef Jor_Dii het volgende:
IC +29
+38
En netto: +11 (om 14:00)
pi_195824238
Duurt lang
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
  Moderator zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:16:20 #139
198720 crew  Coco
dat vind je leuk hè
pi_195824257
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 14:15 schreef Mortaxx het volgende:
Duurt lang
F5
What can change the nature of a man?
pi_195824261
quote:

Zorgelijk

Een Nederlander

Schimmel

Super schimmel

Schimmels

2020 gaat lekker zeg :') :X
Twiddel
pi_195824270
RIVM is laat vandaag.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195824282
10004

Edit: oh nee dat was gisteren 😁
pi_195824305
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 14:01 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Voor diegene die niet geloven dat er dagelijks 10k besmettingen komen door mensen die allemaal in hun gezicht gehoest worden.

Wetenschapper en expert in virusoverdacht Linsey Marr legt uit hoe je jezelf kan beschermen tegen besmetting dmv aerosolen :)

Wanneer zij het heeft over masks, zal ze wel bedoelen N95 / FFP masks. Dat zijn de enige die iets doen tegen aerosollenverspreiding. Helaas zijn dat niet de mondkappen die 99% van de mensen hier in Nederland draagt.
  Moderator zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:18:45 #144
198720 crew  Coco
dat vind je leuk hè
pi_195824314
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 14:18 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Wanneer zei het heeft over masks, zal ze wel bedoelen N95 / FFP masks. Dat zijn de enige die iets doen tegen aerosollenverspreiding. Helaas zijn dat niet de mondkappen die 99% van de mensen hier in Nederland draagt.
zei _O-
What can change the nature of a man?
pi_195824331
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 14:16 schreef _serial_ het volgende:
RIVM is laat vandaag.
Ze gaan een week met herfstvakantie.
pi_195824345
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 14:17 schreef Jazeg het volgende:
10004
Dat is een gokje hoop ik! :{
pi_195824349
Het RIVM zit te slapen..
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:21:01 #148
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_195824350
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 14:16 schreef _serial_ het volgende:
RIVM is laat vandaag.
Die zijn natuurlijk naar de Action om eiersnijders te kopen.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_195824356
We hebben recht op deze informatie ongelooflijk
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
pi_195824358
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 14:21 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Die zijn natuurlijk naar de Action om eiersnijders te kopen.
_O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')