abonnement Unibet Coolblue
pi_195803101
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 00:43 schreef jameshond7 het volgende:
Wanneer is Nederland volgens jou vol? In 1949 dacht de regering dat Nederland vol zou zijn bij 10 miljoen inwoners en in de troonrede van 1979 werd er al gesproken van een overvol Nederland (bron). Wanneer is Nederland volgens jou vol?

Volgens mij is Nederland al aardig vol. Kijken we nu bijvoorbeeld naar het huizenprobleem of de beperkingen rondom de bouw dan vraag ik mij af hoe slecht we het in de komende jaren gaan krijgen.
"Vol" is meer een politiek standpunt dan een meetbaar iets. Het is vooral een subjectieve mening die vooral bepaald wordt door je directe leefomgeving. Woon je in een drukke stad dan zal je Nederland als voller ervaren dan in een klein dorp. Er is echter maar een relatief klein gedeelte bebouwd in Nederland. Er zijn genoeg plekken op aarde waar veel meer mensen op 1 vierkante kilometer wonen dan in Nederland.

De grote vraag voor de toekomst is niet hoe vol of leeg Nederland is maar vooral hoe we de beschikbare ruimte willen gebruiken. Meer als de helft van alle grond in Nederland is landbouw grond. meer als 80% bestaat uit landbouwgrond, natuur en recreatie, minder als 20% is bebouwd. We hoeven niet de graanschuur van de wereld te zijn maar we hoeven ook niet de halve wereld te huisvesten. We moeten als land wel keuzes maken wat we willen met onze beschikbare grond. Echter Nederland is vol is een kreet die vooral afleid van de discussie over grondgebruik en verworden tot een stok om mee te slaan op migratie.
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 06:07:58 #27
492341 Subw00fer
Levert lekker veel slagkracht
pi_195819196
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 00:43 schreef jameshond7 het volgende:
Wanneer is Nederland volgens jou vol? In 1949 dacht de regering dat Nederland vol zou zijn bij 10 miljoen inwoners en in de troonrede van 1979 werd er al gesproken van een overvol Nederland (bron). Wanneer is Nederland volgens jou vol?

Volgens mij is Nederland al aardig vol. Kijken we nu bijvoorbeeld naar het huizenprobleem of de beperkingen rondom de bouw dan vraag ik mij af hoe slecht we het in de komende jaren gaan krijgen.
Nederland is het dichtstbevolkte land van de EU. Nederland is al tientallen jaren te vol.
Nederland heeft dus geen plek meer voor "vluchtelingen". China heeft plek zat. Daar gaan ze maar heen.
pi_195819322
In 1988 was het vol....
Wat er daarna nog plaats heeft gevonden in Nederland is bs
pi_195820853
We hebben in Nederland meer asfalt dan baksteen. Het grootste probleem is dat de gebieden vol zijn waar nog veel meer mensen graag willen wonen en dat er geen haan kraait naar de krimpgebieden.

In Zeeland (Renensse is hemelsbreed even ver van de Maasvlakte als de Rotterdamse binnenstad van de Maasvlakte) kan je in sommige gebieden de huizen nauwelijks kwijt. Vlissingen en Zeeuws-Vlaanderen verpauperen. Plek zat, je zou bij wijze van spreken zelfs alle veiligelanders in dat gebied kunnen huisvesten, alleen gaan hun vrouwen achter hun man aan, met bedekt hoofd en in het zwart, naar een ander gebedshuis dan de dorpskerk.
In de Achterhoek is de plaatselijke middenstand vaak niet meer dan een buurtsuper, terwijl je in de jaren ‘90 je basisbehoeften in het dorp bij de drogist, tijdschriftenwinkel en doe-het-zelfzaak kon kopen. Nu moet je voor een busje deo al naar Zutphen of Doetinchem.
In Delfzijl pakken ze de leegstand aan door de woningen maar te slopen. Niemand wil erin, zelfs een dakloze niet. Een plaats in 1995 met bijna 20.000 inwoners is in 2020 een dorp van 9.000 mensen geworden.

Intussen wachten we wel acht jaar op een gehorige tweekamerflat in Amsterdam. Als de buurman een boer laat, hoor je het over de muziek heen. Ramen hoeven niet open, want de wind komt door alle kieren. Drie trappen op met de kleine en de kinderwagen is gezond voor je beweging. Dat die flat van 40 m2 je per maand meer dan ¤1000 kost, boeit niet. Je woont toch maar mooi in Amsterdam en dat kunnen ze in de rest van Nederland niet zeggen.
Kortom, laat Nederland zich eens uitspreiden over alle hoeken en op drukke plaatsen zijn als dat ook echt zin heeft. Zal je zien dat 20 miljoen mensen nog leefbaar zou zijn.
pi_195821652
@Magister_Artium: volkomen eens. Ik ben dit voorjaar van randstad naar Groningen verhuisd (wel naar een plaats met alle basisbehoeften, Hoogezand) en dat kan ik eigenlijk iedereen aanraden. Meer ruimte, meer waar voor je geld. Maar ook minder 'ikke, ikke, ikke'-mentaliteit. Bevalt me uitstekend.

Ik denk dat die ommekeer ook nog wel zal komen, men gaat nu langzaam ontdekken hoe mooi Nederland is en dat je iets verder veel mooier kunt wonen. En ja, ik heb ook kennissen hier die in de randstad werken, zo ver is het nou ook weer niet en je kunt vaak wel deels thuis werken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_195822778
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 11:32 schreef Hanca het volgende:
@:Magister_Artium: volkomen eens. Ik ben dit voorjaar van randstad naar Groningen verhuisd (wel naar een plaats met alle basisbehoeften, Hoogezand) en dat kan ik eigenlijk iedereen aanraden. Meer ruimte, meer waar voor je geld. Maar ook minder 'ikke, ikke, ikke'-mentaliteit. Bevalt me uitstekend.

Ik denk dat die ommekeer ook nog wel zal komen, men gaat nu langzaam ontdekken hoe mooi Nederland is en dat je iets verder veel mooier kunt wonen. En ja, ik heb ook kennissen hier die in de randstad werken, zo ver is het nou ook weer niet en je kunt vaak wel deels thuis werken.
Inderdaad. En als ik op de A6 om me heen kijk, of onderweg tussen Zwolle en Amsterdam, dan zie ik een vrij leeg Flevoland. De provincie is ongeveer even groot als naastgelegen Utrecht, waar bijna een miljoen mensen meer wonen. De omgeving van de as Utrecht-Amersfoort is goed druk, maar de Utrechtse Heuvelrug is hartstikke groen. De Vinkeveense Plassen en de Vecht bieden veel landelijke plaatjes, dus ook daar is ruimte om niet alleen te wonen, maar ook te leven.
Men moet alleen wel willen. Daarbij moet je ook als gemeente en provincie willen investeren in infrastructuur. Ik kan me herinneren van toen ik rond 2005 in Groningen studeerde, dat er jarenlang een discussie was om een provinciale weg naar het noorden om de dorpen te leiden, om daarmee de afgelegen dorpen te ontsluiten en de dorpen waar de weg doorheen liep, rustiger te maken. De gemeente protesteerde hevig, want een rondweg was landschapsvervuiling. Vijftien jaar later reed ik nog eens over die weg, die nu in de dorpen een 30-zone is, maar waar de vrachtauto’s voor de boerenbedrijven en de bevoorrading van die paar buurtsupers nog stevig door het dorp rammelen.
pi_195878056
Ja voor mij zou het wel wat minder mogen. Ik was een tijd geleden in Slovenië, waar de bevolkingsdichtheid 4,5 x lager ligt dan in Nederland. Heerlijk rustig overal en een prachtige natuur.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_195878094
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 07:43 schreef JohnDDD het volgende:
Ja voor mij zou het wel wat minder mogen. Ik was een tijd geleden in Slovenië, waar de bevolkingsdichtheid 4,5 x lager ligt dan in Nederland. Heerlijk rustig overal en een prachtige natuur.
Datzelfde kun je ervaren in Groningen, Drenthe, de Veluwe...

En Slovenië is voor een heel deel onbewoonbaar (hoge bergen), daarmee vergelijken is dus onlogisch. Dat gedeelte van het land zou je er vanaf moeten trekken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 07:49:29 #34
338319 ZarB
Piña colada
pi_195878113
Nu. Minder mensen is altijd beter dus van mij mag er een stop op de toevoer en er mogen een hoop mensen uit ^O^
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_195878188
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 07:47 schreef Hanca het volgende:

[..]

Datzelfde kun je ervaren in Groningen, Drenthe, de Veluwe...

En Slovenië is voor een heel deel onbewoonbaar (hoge bergen), daarmee vergelijken is dus onlogisch. Dat gedeelte van het land zou je er vanaf moeten trekken.
Ja goed, op zich met je eens. We hebben natuurlijk een land dat zich zeer goed laat bebouwen. En ik ben zeker van plan om in de toekomst naar een dunner bevolkt gebied te trekken, zoals inderdaad het noorden. Maar desondanks vind ik het in de Randstad wel erg druk worden.

De vraag is: hoe kom je van mensen af? De coronacrisis was natuurlijk een prima mogelijkheid geweest, maar het lijkt toch niet echt de strategie van de regering om wat aan de overbevolking te doen. Jammer, wat een gemiste kans!
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 08:04:55 #36
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_195878243
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 07:58 schreef JohnDDD het volgende:
De vraag is: hoe kom je van mensen af? De coronacrisis was natuurlijk een prima mogelijkheid geweest, maar het lijkt toch niet echt de strategie van de regering om wat aan de overbevolking te doen. Jammer, wat een gemiste kans!
Ik pleit al jaren voor een quotum.
Maximaal 1 kind per gezin. Maar dat moet net zoals de klimaatplannen internationaal aangepakt worden.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_195878264
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 08:04 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Ik pleit al jaren voor een quotum.
Maximaal 1 kind per gezin. Maar dat moet net zoals de klimaatplannen internationaal aangepakt worden.
Gaat denk ik moeilijk worden. Maar belastingtechnisch zouden we daar meer aan moeten doen, dat een tweede, derde, vierde kind etc. fiscaal gezien en qua toeslagen minder aantrekkelijk wordt.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_195878420
- Doe jij even normaal. -

[ Bericht 94% gewijzigd door Tijger_m op 27-10-2020 14:05:35 ]
  Redactie Games dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:08:18 #39
436761 crew  Puddington
Ja, die nerd!
pi_195883297
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 08:04 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Ik pleit al jaren voor een quotum.
Maximaal 1 kind per gezin. Maar dat moet net zoals de klimaatplannen internationaal aangepakt worden.
Vraag eens aan China hoe dat is gegaan
Don't weep for the stupid, you'll be crying all day
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:13:04 #40
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_195883371
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 13:08 schreef Puddington het volgende:

[..]

Vraag eens aan China hoe dat is gegaan
Het is zeker niet perfect maar ik zie geen alternatief.
Wat is jouw oplossing?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_195883431
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 13:13 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Het is zeker niet perfect maar ik zie geen alternatief.
Wat is jouw oplossing?
Voor een oplossing moet er eerst een probleem zijn. En dat probleem is er niet. De wereldbevolking gaat vanaf halverwege deze eeuw krimpen: https://www.scientias.nl/(...)-en-neemt-daarna-af/

Ook de Nederlandse bevolking gaat vanaf 1960 krimpen. Dan zijn de kinderen die je nu op de wereld zet pas 40.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:27:35 #42
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_195883609
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 13:13 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Het is zeker niet perfect maar ik zie geen alternatief.
Wat is jouw oplossing?
Welvaart is de beste oplossing om bevolkingsgroei in te perken. Daar zit ook de echte uitdaging die door rechts-nationalistisch uit de weg wordt gegaan. Als wij als westerse samenleving niet leren om (ik weet het heel soft) mee te denken aan opbouw van welvaart in andere werelddelen dan zullen migratie en daarmee druk op onze grenzen aanwezig blijven. Dus een vorm van werkende ontwikkelingssamenwerking zou uit de taboesfeer moeten.

Daarnaast is Nederland vooral vol met landbouwgrond. Haal een 25% van het agrarische stuk af en we kunnen de natuur verdubbelen, nog behoorlijk wat bouwen en voldoende grond overhouden voor recreatie en energie. Niet allemaal in de randstad, de randstad is best vol, maar das een keuze.

  Moderator dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:08:07 #43
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195884329
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 10:58 schreef paulgo het volgende:

[..]

@ Hanca.Niet mee eens. De landbouw in ons land is milieu en diervriendelijker dan in veel andere landen. Zelfs hier is die nog verre van volmaakt, maar in andere landen is het gewoon een ergere puinzooi m.b.t. de milieu en diervriendelijkheid.Als wij die dus in eigen land inkrimpen dienen wij juist NIET het milieu want dan moeten niet alleen wij meer voedsel uit andere milieu verpestende landen importeren. Dat is veel slechter voor het milieu ook vanwege het transport. De grondprijzen zijn in ons land enorm hoog dus 1 miljoen extra woningen worden piepkleine kippenhokken. Niet iedereen, waaronder ikzelf wil daarin wonen. De huizenprijzen zijn zo hoog gestegen vanwege het tekort aan huizen maar ook vanwege de hoge grondprijzen in ons dicht bevolkte land. Ja de landbouw neemt veel ruimet in beslag maar ik kijk liever tegen een mooi weiland aan dan tegen flats in een monotone vinexwijk
Volgens moet jij eens wat cijfers gaan bekijken over hoe "groen" Nederland is, je lijkt een heel vreemd en onjuist idee te hebben van ons milieu.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:53:01 #44
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_195885121
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 13:27 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Welvaart is de beste oplossing om bevolkingsgroei in te perken. Daar zit ook de echte uitdaging die door rechts-nationalistisch uit de weg wordt gegaan. Als wij als westerse samenleving niet leren om (ik weet het heel soft) mee te denken aan opbouw van welvaart in andere werelddelen dan zullen migratie en daarmee druk op onze grenzen aanwezig blijven. Dus een vorm van werkende ontwikkelingssamenwerking zou uit de taboesfeer moeten.

Daarnaast is Nederland vooral vol met landbouwgrond. Haal een 25% van het agrarische stuk af en we kunnen de natuur verdubbelen, nog behoorlijk wat bouwen en voldoende grond overhouden voor recreatie en energie. Niet allemaal in de randstad, de randstad is best vol, maar das een keuze.

[ afbeelding ]
Alles is de schuld van rechts. :')

In de Sovjet Unie en Cuba was je inderdaad tot de nok toe gevuld met welvaart.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_195885137
Friesland en Groningen kan je nog wel wat woonwijken kwijt, nog lang niet vol dus.
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:57:13 #46
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_195887294
quote:
10s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 14:53 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Alles is de schuld van rechts. :')

In de Sovjet Unie en Cuba was je inderdaad tot de nok toe gevuld met welvaart.
Dat is teveel eer voor rechts hoor, zo slecht is rechts nou ook weer niet :-)

Het is meer een kwestie van teveel. Teveel rechts of teveel links leidt tot ophoping van macht en/of rijkdom en verminderde welzijn en/of welvaart voor de massa.

Egocentrisme, ieder voor zich, ontkennen van milieuproblematiek en nationalisme/protectionisme zijn helemaal in bij sommigen, de keerzijde is meer ongelijkheid, meer onrust, meer strijd en uiteindelijk meer migratie. Een klein beetje begrip, zorg voor onze aardbol, empathie en bijstand is daarom simpelweg eigenbelang. Migratie is namelijk geen oplossing, mensen vluchten niet omdat het zo leuk is. Migratiestromen voorkomen is juist iets wat rechts en links vanwege verschillende idealen zou kunnen verbinden.
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:58:26 #47
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_195887323
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 00:48 schreef cabe0002 het volgende:
Wat mij betreft nu al. Sterker nog: loopt hier best wat tuig rond wat een enkeltje buitenland mag krijgen.
Nederland is pas vol als je nergens meer een scheet kan laten zonder dat een ander die ruikt. :P
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_195903198
quote:
4s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 14:54 schreef Leonos het volgende:
Friesland en Groningen kan je nog wel wat woonwijken kwijt, nog lang niet vol dus.
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 16:58 schreef Megumi het volgende:

[..]

Nederland is pas vol als je nergens meer een scheet kan laten zonder dat een ander die ruikt. :P
Lariekoek. In de randstad is er door de overbevolking zo'n grote woningnood dat mensen met een middeninkomen geen woning kunnen huren laat staan kopen. Hierdoor kunnen onderwijzers, verpleegkundigen politieagenten geen woonruimte daar vinden en blijven er veel vacatures niet opgevuld in die tekort-beroepen. Dat is een rampzalige ontwikkeling voor het onderwijs de zorg enz. die je in meer grootstedelijke agglomeraties ziet zoals bijvoorbeeld Londen. Dus laten al die lui die hier doodleuk beweren dat Nederland niet vol is en in de randstad wonen verhuizen naar een uithoek van ons land zodat hun oude woning vrijkomt voor een onderwijzer , verpleegkundige, die dringend op zoek is naar woonruimte in de Randstad.
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_195903420
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 13:08 schreef paulgo het volgende:

[..]


[..]

Lariekoek. In de randstad is er door de overbevolking zo'n grote woningnood dat mensen met een middeninkomen geen woning kunnen huren laat staan kopen. Hierdoor kunnen onderwijzers, verpleegkundigen politieagenten geen woonruimte daar vinden en blijven er veel vacatures niet opgevuld in die tekort-beroepen. Dat is een rampzalige ontwikkeling voor het onderwijs de zorg enz. die je in meer grootstedelijke agglomeraties ziet zoals bijvoorbeeld Londen. Dus laten al die lui die hier doodleuk beweren dat Nederland niet vol is en in de randstad wonen verhuizen naar een uithoek van ons land zodat hun oude woning vrijkomt voor een onderwijzer , verpleegkundige, die dringend op zoek is naar woonruimte in de Randstad.
Dan is Nederland dus niet vol (nog lang niet), maar verkeerd verdeeld. Daar kan ik wel deels in meekomen, beleid om meer mensen naar andere plekken dan de randstad te lokken lijkt me ook wel verstandig. Wordt sowieso wel makkelijker nu waarschijnlijk veel werkgevers overgaan op minstens 3 thuiswerkdagen in de week, dat helpt al.

Londen, Parijs, Berlijn en New York zijn ook overvol en onbetaalbaar, maar dat zegt niet dat Engeland, Frankrijk, Duitsland en de VS vol zijn.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_195904242
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 16:57 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Dat is teveel eer voor rechts hoor, zo slecht is rechts nou ook weer niet :-)

Het is meer een kwestie van teveel. Teveel rechts of teveel links leidt tot ophoping van macht en/of rijkdom en verminderde welzijn en/of welvaart voor de massa.

Egocentrisme, ieder voor zich, ontkennen van milieuproblematiek en nationalisme/protectionisme zijn helemaal in bij sommigen, de keerzijde is meer ongelijkheid, meer onrust, meer strijd en uiteindelijk meer migratie. Een klein beetje begrip, zorg voor onze aardbol, empathie en bijstand is daarom simpelweg eigenbelang. Migratie is namelijk geen oplossing, mensen vluchten niet omdat het zo leuk is. Migratiestromen voorkomen is juist iets wat rechts en links vanwege verschillende idealen zou kunnen verbinden.
Je realiseert je dat er nochtans hier ook zeer veel mensen komen vanwege simpelweg betere economische vooruitzichten? Mensen die bijvoorbeeld vanuit Polen naar Nederland komen, dat kun je moeilijk vluchten noemen. Polen is geen derdewereldland in oorlog en armoede. Economische migranten zul je dus altijd houden. Dat is een issue dat lastig is aan te pakken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')