Ja, ik doelde dan ook vooral op parkeerplaatsen en lege winkel en kantoorpanden. Grote parkeerterreinen moeten gewoon ondergronds of op winkelcentra, het is onzin om op drukke plekken zulke nutteloze ruimte te hebben. In Alphen aan den Rijn bouwen ze bijvoorbeeld 43 woningen (geen flats) op een vrij kleine parkeerplaats.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 07:47 schreef spinazieruiker het volgende:
Er mag best wat van de "lege" ruimte onbebouwd blijven natuurlijk.
De natuur en de landbouw hebben al veel ruimte ingeleverd. En genoeg ruimte om te recreëren is ook belangrijk - iets dat we vooral dit jaar volop hebben gemerkt.
Ik heb zelf vooral problemen met de hoeveelheid distributiecentra en zonneparken die momenteel ons landschap aan het afbreken zijn. Voor die functies is er nog genoeg ruimte op respectievelijk bestaande bedrijventerreinen en daken.
Totdat bestaande ruimte is opgebruikt zouden we daaraan niet nog meer moeten opofferen van wat er nog over is van typisch Nederlandse landschappen.
Elk weiland waar we zonnepanelen op leggen betekent weer een hoop bijen gered.quote:“In het eerste jaar zijn in het zonnepark van Shell veertig soorten hommels, bijen en zweefvliegen geteld. Dat is het vijfvoudige van wat er doorgaans in open veld wordt aangetroffen. Onder de gevonden bijen zitten vier bedreigde soorten die op de Rode Lijst staan”
Het positieve effect van zonnevelden op de biodiversiteit toont vooral de biologische armoede van onze landbouw aan.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 07:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, ik doelde dan ook vooral op parkeerplaatsen en lege winkel en kantoorpanden. Grote parkeerterreinen moeten gewoon ondergronds of op winkelcentra, het is onzin om op drukke plekken zulke nutteloze ruimte te hebben. In Alphen aan den Rijn bouwen ze bijvoorbeeld 43 woningen (geen flats) op een vrij kleine parkeerplaats.
Zonnepaneelvelden zie ik zelf trouwens wel het nut, naast energieopwekking is het geweldig voor de biodiversiteit: https://www.trouw.nl/nieu(...)-heel-blij~bae8bd18/
https://www.hieropgewekt.(...)oor%20biodiversiteit.
[..]
Elk weiland waar we zonnepanelen op leggen betekent weer een hoop bijen gered.
Klopt, maar ik heb een beetje de hoop opgegeven dat de meerderheid van de boeren dat op korte termijn in gaat zien. Dus boerenland afpakken en omzetten naar iets dat zowel nuttig als goed voor de biodiversiteit is, lijkt me voorlopig een heel goed plan.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 08:23 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Het positieve effect van zonnevelden op de biodiversiteit toont vooral de biologische armoede van onze landbouw aan.
Beter worden landbouwsubsidies ingezet om boeren te helpen meer voor de biodiversiteit te doen. Behouden de boeren hun bedrijven en hoeft er geen dure grond te worden aangekocht, ingericht en onderhouden.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 08:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, maar ik heb een beetje de hoop opgegeven dat de meerderheid van de boeren dat op korte termijn in gaat zien. Dus boerenland afpakken en omzetten naar iets dat zowel nuttig als goed voor de biodiversiteit is, lijkt me voorlopig een heel goed plan.
Ja, dat weet ik. Maar Nederland zou volgens mij ook gewoon (veel) minder vlees moeten produceren en dus zie ik in elk stuk landbouwgrond dat van vlees/melkproductie naar een andere bestemming gaat gewoon veel winst.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 08:53 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Beter worden landbouwsubsidies ingezet om boeren te helpen meer voor de biodiversiteit te doen. Behouden de boeren hun bedrijven en hoeft er geen dure grond te worden aangekocht, ingericht en onderhouden.
Cruciale week voor Europees beleid landbouwsubsidies: moeten boeren vergroenen? - https://nos.nl/l/2353354
@ Hanca.Niet mee eens. De landbouw in ons land is milieu en diervriendelijker dan in veel andere landen. Zelfs hier is die nog verre van volmaakt, maar in andere landen is het gewoon een ergere puinzooi m.b.t. de milieu en diervriendelijkheid.Als wij die dus in eigen land inkrimpen dienen wij juist NIET het milieu want dan moeten niet alleen wij meer voedsel uit andere milieu verpestende landen importeren. Dat is veel slechter voor het milieu ook vanwege het transport. De grondprijzen zijn in ons land enorm hoog dus 1 miljoen extra woningen worden piepkleine kippenhokken. Niet iedereen, waaronder ikzelf wil daarin wonen. De huizenprijzen zijn zo hoog gestegen vanwege het tekort aan huizen maar ook vanwege de hoge grondprijzen in ons dicht bevolkte land. Ja de landbouw neemt veel ruimet in beslag maar ik kijk liever tegen een mooi weiland aan dan tegen flats in een monotone vinexwijkquote:Op vrijdag 23 oktober 2020 09:33 schreef Hanca het volgende:
@:paulgo: nee, het wordt aan landbouw verweten omdat die ook verreweg de grootste vervuilers zijn. Er is best ruimte voor nog een miljoen of meer woningen en dat hoeven echt geen flats te zijn.
En ja, misschien moeten we ook onze levens wat aanpassen zodat we wat minder vervuilend zijn. Maar dat we te vervuilend zijn heeft niks met overbevolking, maar met ons gedrag te maken. Dat we bijvoorbeeld dit jaar nog meer vlees zijn gaan eten is echt te gek voor woorden. Onvoorstelbaar. Dat er jaarlijks meer afval bij komt ook. Dat heeft niks met overbevolking te maken, maar met zwaar asociaal gedrag.
Als we inkrimpen dan blijft er nog genoeg over voor eigen gebruik.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 10:58 schreef paulgo het volgende:
Als wij die dus in eigen land inkrimpen dienen wij juist NIET het milieu want dan moeten niet alleen wij meer voedsel uit andere milieu verpestende landen importeren.
Maar dan gaan andere landen dus veel meer milieu- en dier- onvriendelijker voedsel eten en raken wij veel meer werkgelegenheid kwijt. Leuk in deze tijd van economische crisis.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 11:00 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Als we inkrimpen dan blijft er nog genoeg over voor eigen gebruik.
Dat eerste is nergens op gebasseerd, dat tweede is een drogreden.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 11:03 schreef paulgo het volgende:
[..]
Maar dan gaan andere landen dus veel meer milieu- en dier- onvriendelijker voedsel eten en raken wij veel meer werkgelegenheid kwijt. Leuk in deze tijd van economische crisis.
Flats in vinexwijken worden dan ook eigenlijk nergens meer gebouwd. En nee, wij hoeven de wereld niet te voeden. En het is helemaal niet zo dat het hier per definitie diervriendelijker is, als het naar Canada gaat waar ruimte zat is, is dat helemaal niet slecht voor het milieu. Maar eigenlijk moeten we gewoon zorgen dat er minder vlees en melkproducten worden gegeten. Dat is wat dat betreft de beste oplossing.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 10:58 schreef paulgo het volgende:
[..]
@ Hanca.Niet mee eens. De landbouw in ons land is milieu en diervriendelijker dan in veel andere landen. Zelfs hier is die nog verre van volmaakt, maar in andere landen is het gewoon een ergere puinzooi m.b.t. de milieu en diervriendelijkheid.Als wij die dus in eigen land inkrimpen dienen wij juist NIET het milieu want dan moeten niet alleen wij meer voedsel uit andere milieu verpestende landen importeren. Dat is veel slechter voor het milieu ook vanwege het transport. De grondprijzen zijn in ons land enorm hoog dus 1 miljoen extra woningen worden piepkleine kippenhokken. Niet iedereen, waaronder ikzelf wil daarin wonen. De huizenprijzen zijn zo hoog gestegen vanwege het tekort aan huizen maar ook vanwege de hoge grondprijzen in ons dicht bevolkte land. Ja de landbouw neemt veel ruimet in beslag maar ik kijk liever tegen een mooi weiland aan dan tegen flats in een monotone vinexwijk
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |