abonnement Unibet Coolblue
  Moderator woensdag 21 oktober 2020 @ 15:05:29 #1
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_195766482
.

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.


Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames (en IC-opnames)
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente.

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Verzameling alle NL cijfers
https://twitter.com/mzelst/status/1305541298619928576, uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte! Blijf thuis!

Routekaart:


En door..
pi_195766500
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 14:38 schreef _serial_ het volgende:
Even weer (zeker niet perfect) grafiekje uit de dagelijkse update van open data van RIVM

[ afbeelding ]

Totaal : DOO+DPL+DON = aantal besmettingen, hier zit echter een onzekerheid in omdat bij DOO niet altijd zeker is of er al sprake is van Corona
DOO : Eerste ziektedag zoals gemeld door GGD. Let op: het is niet altijd bekend of deze eerste ziektedag ook echt al Covid-19 betrof.
DPL : Datum positieve labtest
DON : Datum waarop de melding bij de GGD is binnengekomen

En daarbij nog de DON/DPL/DOO correcties t.o.v. het bestand van gisteren.

Op dit moment staat de piek van besmettingen op 12 Oktober met 7644
Wat we inmiddels wel kunnen concluderen is dat het maatregelenpakket van 28 september weinig zoden aan de dijk gezet heeft.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195766511
quote:
2s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:02 schreef Benny het volgende:

[..]

En dan hoeft er een paar maanden later maar een besmette Duitser een tentfeest in te lopen en je begint zo weer opnieuw. Het is ook wel een beetje dweilen met de kraan, nee... kranen.., vol open.
Dat is natuurlijk onzin, er werden in mei en juni ook gewoon alweer diverse clusters en besmettingen geregistreerd. Het duurt maanden voor je weer op niveau van vandaag zit.
blablablabla
pi_195766529
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:06 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Wat we inmiddels wel kunnen concluderen is dat het maatregelenpakket van 28 september weinig zoden aan de dijk gezet heeft.
Je weet niet hoe het zou zijn gegaan zonder die maatregelen.
  woensdag 21 oktober 2020 @ 15:08:12 #5
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_195766531
quote:
Voorzichtig optimisme geeft de mens enige hoop. Maar verwacht nu niet al teveel van deze dagcijfers want morgen, overmorgen en daarna ziet men mogelijk weer een stijging, tot maar liefst 8500+, om daarna langzaamaan weer te zakken tot hopelijk huidige proporties of lager, de zogeheten 'ups en downs!'

Deze tendens zag men ook in de cijfers van afgelopen weken. Tot er enige sprake kan zijn van een significante afvlakking van de curve blijft het nog even afwachten.
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 15:15 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Nee, het klopt niet wat je zegt. Het is nu voor het eerst sinds lange tijd dat de groei in het voortschrijdend wekelijks gemiddelde afvlakt.
Beste @Claudia_x,

Het leek er inderdaad op dat u gelijk had, de curve bleef inderdaad enkele dagen hangen rond de 8000+. Ongeacht het vooralsnog dagelijks boven de 8000 uitkomen van positief getesten, leek dat aanvankelijk op een afvlakking van de curve na de enorme stijging eerder deze maand. En, weet dat ook wij dit erg vervelend vinden voor u en al onze medemensen!

Maar helaas lijkt deze afvlakking maar van korte duur. Ik was hier al bang voor en men hield eigenlijk z'n hart al vast, temeer omdat men nu had mogen verwachten dat de curve langzamerhand ook een dalende trend had mogen laten zien. Maar we zitten vandaag zelfs al bóven de 8700 besmettingen, helaas.

Bij het RIVM zijn tot 10.00 uur vanmorgen 8764 nieuwe bevestigde coronabesmettingen gemeld. Dat zijn er 589 meer dan gisteren werden gemeld.


-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_195766533
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:04 schreef Dos37 het volgende:

[..]

Hoezo weer? De laatste keer dat die op slot ging was in de tweede wereldoorlog
Niet eens.Pas als een gebied werd geëvacueerd
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_195766536
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:02 schreef Momo het volgende:

[..]

Je weet dat het materiaal niet het probleem maar wel het personeel, die is ook weg bezuinigd. En het kost jaren om mensen op te leiden.
Dit klopt. En zolang scholen momenteel ook niet meegeven... Mijn vriendin is verpleegkundige in opleiding. In december zou ze moeten afstuderen. Wil heel graag helpen in het (corona)veld, mag nog niet. Sterker nog... Ze krijgt waarschijnlijk verlenging omdat momenteel een trechtereffect gaande is van vakken die in maart niet werden gegeven/geexamineerd werden en nu ingehaald dienen te worden. (verpleegkundige handelingen zijn afgerond, oa. Nederlands examen is benodigd voor het noodzakelijke papiertje) Ergens ook zot.
pi_195766548
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:08 schreef Halcon het volgende:

[..]

Je weet niet hoe het zou zijn gegaan zonder die maatregelen.
In theorie? Ja. In de praktijk zijn er bijzonder weinig gegevens die daarop duiden, terwijl het tegendeel (o.b.v. mobiliteitsgegevens) een stuk aannemelijker lijkt.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195766561
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:07 schreef Elan het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk onzin, er werden in mei en juni ook gewoon alweer diverse clusters en besmettingen geregistreerd. Het duurt maanden voor je weer op niveau van vandaag zit.
Klein korreltje zout natuurlijk. Maar de eerst gemelde besmetting in Nederland bleek achteraf ook niet de eerste te zijn. Kan op zo'n manier net zo goed verspreid worden. Maar ja... dan is contactonderzoek ook een stuk gemakkelijker dan nu.
pi_195766565
quote:
2s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:02 schreef Benny het volgende:

[..]

En dan hoeft er een paar maanden later maar een besmette Duitser een tentfeest in te lopen en je begint zo weer opnieuw. Het is ook wel een beetje dweilen met de kraan, nee... kranen.., vol open.
Dat gaat er vooral van afhangen hoe hardleers we zijn. En met 'we' bedoel ik dan zowel de bevolking als onze bestuurders.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  woensdag 21 oktober 2020 @ 15:11:24 #11
99379 fjs
Zo dat is ook weer gezegd.
pi_195766573
En straks wordt de horeca 2x genaaid. Nu moeten ze straks met alsnog een lockdown nog langer dicht.
pi_195766574
quote:
9s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:08 schreef Benny het volgende:

[..]

Dit klopt. En zolang scholen momenteel ook niet meegeven... Mijn vriendin is verpleegkundige in opleiding. In december zou ze moeten afstuderen. Wil heel graag helpen in het (corona)veld, mag nog niet. Sterker nog... Ze krijgt waarschijnlijk verlenging omdat momenteel een trechtereffect gaande is van vakken die in maart niet werden gegeven/geexamineerd werden en nu ingehaald dienen te worden. (verpleegkundige handelingen zijn afgerond, oa. Nederlands examen is benodigd voor het noodzakelijke papiertje) Ergens ook zot.
Je zou denken dat je eventueel straks moet gaan kijken of mensen in hun laatste jaar sneller ingezet kunnen worden, al is het maar om de wat "makkelijkere" klussen over te nemen van het huidige personeel.
pi_195766580
quote:
11s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:08 schreef Scjvb het volgende:

[..]

[..]

Beste @:Claudia_x,

Het leek er inderdaad op dat u gelijk had, de curve bleef inderdaad enkele dagen hangen rond de 8000+. Ongeacht het vooralsnog dagelijks boven de 8000 uitkomen van positief getesten, leek dat aanvankelijk op een afvlakking van de curve na de enorme stijging eerder deze maand. En, weet dat ook wij dit erg vervelend vinden voor u en al onze medemensen!

Maar helaas lijkt deze afvlakking maar van korte duur. Ik was hier al bang voor en men hield eigenlijk z'n hart al vast, temeer omdat men nu had mogen verwachten dat de curve langzamerhand ook een dalende trend had mogen laten zien. Maar we zitten vandaag zelfs al bóven de 8700 besmettingen, helaas.

Bij het RIVM zijn tot 10.00 uur vanmorgen 8764 nieuwe bevestigde coronabesmettingen gemeld. Dat zijn er 589 meer dan gisteren werden gemeld.


[ afbeelding ]
Het is echt oprecht jammer dat dit soort grafiekjes overal zonder enige disclaimer geplaatst worden.
Zolang de GGDs meer dan 14 dagen achterstand hebben met het verwerken van de uitslagen, kan je er eigenlijk geen conclusies aan verbinden.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195766597
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:11 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Het is echt oprecht jammer dat dit soort grafiekjes overal zonder enige disclaimer geplaatst worden.
Zolang de GGDs meer dan 14 dagen achterstand hebben met het verwerken van de uitslagen, kan je er eigenlijk geen conclusies aan verbinden.
Maar hoeveel % heeft daadwerkelijk zo'n achterstand? Na hoeveel dagen is bv. 80% doorgaans gerapporteerd?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator woensdag 21 oktober 2020 @ 15:13:43 #15
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195766607
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:11 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Het is echt oprecht jammer dat dit soort grafiekjes overal zonder enige disclaimer geplaatst worden.
Zolang de GGDs meer dan 14 dagen achterstand hebben met het verwerken van de uitslagen, kan je er eigenlijk geen conclusies aan verbinden.
Ik begin op het punt te komen dat ik denk: Laat maar. De moeite die jij, ik en een aantal anderen erin gestoken hebben om op basis van de data te laten zien dat het complexer is dan simpel te zeggen: "De delta is <blah>" voelt ondertussen vrij zinloos.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195766610
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:13 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Maar hoeveel % heeft daadwerkelijk zo'n achterstand? Na hoeveel dagen is bv. 80% doorgaans gerapporteerd?
Na +/- 14 dagen zijn de meeste uitslagen uiteindelijk verwerkt. (maar er zijn nog steeds ongeveer 50 van in september gemeld vandaag)
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195766614
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:11 schreef Simmertje het volgende:

[..]

Je zou denken dat je eventueel straks moet gaan kijken of mensen in hun laatste jaar sneller ingezet kunnen worden, al is het maar om de wat "makkelijkere" klussen over te nemen van het huidige personeel.
Laat ik het zo zeggen... Ze is al meermaals gevraagd om te helpen in de regio. Maar wil haar studie ook niet opgeven, zo vlak voor het eind. Wat dan wel het geval zou zijn.
  woensdag 21 oktober 2020 @ 15:14:19 #18
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_195766621
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:11 schreef fjs het volgende:
En straks wordt de horeca 2x genaaid. Nu moeten ze straks met alsnog een lockdown nog langer dicht.
En het zal ook de laatste sector zijn die ze weer zullen openen helaas.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  Moderator woensdag 21 oktober 2020 @ 15:14:20 #19
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195766622
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:13 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Maar hoeveel % heeft daadwerkelijk zo'n achterstand? Na hoeveel dagen is bv. 80% doorgaans gerapporteerd?
Dag of 5/6 voor 80%, tot 11 dagen om richting de 98%+ te komen.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  Redactie Games woensdag 21 oktober 2020 @ 15:14:28 #20
181272 crew  Noppie2000
pi_195766627
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:13 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik begin op het punt te komen dat ik denk: Laat maar. De moeite die jij, ik en een aantal anderen erin gestoken hebben om op basis van de data te laten zien dat het complexer is dan simpel te zeggen: "De delta is <blah>" voelt ondertussen vrij zinloos.
Ik waardeer het enorm hoor :Y Mag wel eens gezegd worden eigenlijk :@
pi_195766632
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:13 schreef chratnox het volgende:

[..]

Ik begin op het punt te komen dat ik denk: Laat maar. De moeite die jij, ik en een aantal anderen erin gestoken hebben om op basis van de data te laten zien dat het complexer is dan simpel te zeggen: "De delta is <blah>" voelt ondertussen vrij zinloos.
Ja dat is jammer, maar ervaring leert (in mijn werk ook) dat doordringen soms wat langer duurt.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195766638
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:11 schreef fjs het volgende:
En straks wordt de horeca 2x genaaid. Nu moeten ze straks met alsnog een lockdown nog langer dicht.
Daarom ook de discussie over een korte strenge lockdown, waarna je (wellicht) weer mondjesmaat open zou kunnen.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_195766640
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:02 schreef Momo het volgende:

[..]

Je weet dat het materiaal niet het probleem maar wel het personeel, die is ook weg bezuinigd. En het kost jaren om mensen op te leiden.
Dat personeel is vast niet van de aardbodem verdwenen. Wellicht een royale tekenbonus uitdelen wanneer ze weer terug willen keren. We strooien immers ook vrolijk rond met miljarden aan steunpakketten omdat we de horeca sluiten als gevolg van deze ZORGcrisis.

Bovendien is het personeel ook gewoon de komende jaren nodig omdat de bevolking sterk vergrijst en de zorg loopt ook al jaren op hun tenen in het griepseizoen.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_195766664
quote:
2s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:10 schreef Benny het volgende:

[..]

Klein korreltje zout natuurlijk. Maar de eerst gemelde besmetting in Nederland bleek achteraf ook niet de eerste te zijn. Kan op zo'n manier net zo goed verspreid worden. Maar ja... dan is contactonderzoek ook een stuk gemakkelijker dan nu.
Je kunt nu toch beginnen met dat klote virus grotendeels uit te roeien, sommige maatregelen zoals amateursport en de ernstige beperkingen voor de horeca zullen dit jaar toch niet meer teruggedraaid worden naar alle waarschijnlijkheid. En van daaruit. dus een nagenoeg virusvrije samenleving, kijken hoever je komt.

Ja het is herfst en straks winter dus mensen zullen meer binnen zitten, maar vergeet niet dat we het er de afgelopen zomer ook wel gewoon behoorlijk van genomen hebben met z'n allen. En dan doel ik op amper restricties in de horeca, feesten en partijen met honderden mensen, geen beperkingen in de binnenruimte, geen beperkingen op groepsvorming (nouja die 6 mensen als advies, maar dat was pas eind augustus) en voor een groot gedeelte van de mensen ook gewoon een welverdiende vakantie .

Als je het nu wegvaagt middels extreme maatregelen en je zit bovenop nieuwe besmettingen heb ik er meer vertrouwen in. In feite heeft het virus gewoon de regie nu, en dat was toch wat we niet meer wilden?
blablablabla
pi_195766669
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:15 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Dat personeel is vast niet van de aardbodem verdwenen. Wellicht een royale tekenbonus uitdelen wanneer ze weer terug willen keren. We strooien immers ook vrolijk rond met miljarden aan steunpakketten omdat we de horeca sluiten als gevolg van deze ZORGcrisis.

Bovendien is het personeel ook gewoon de komende jaren nodig omdat de bevolking sterk vergrijst en de zorg loopt ook al jaren op hun tenen in het griepseizoen.
Als het zo makkelijk zou zijn zaten we nu niet in deze situatie.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  woensdag 21 oktober 2020 @ 15:16:59 #26
14505 OProg
A Life in Music
pi_195766675
Wat een Gommers betreft. Ze zeggen vaak dat mensen met een dergelijk zware achtergrond in dit geval op het medisch vlak achter blijven qua EQ. Maar hij bewijst wel ook qua communicatie stukken sterker te zijn dan bijvoorbeeld een Hugo de J. Ook hoe hij luistert en ook begrip heeft voor het standpunt van de ander.

Maar waarschijnlijk zal de echte conclusie wel zijn dat Gommers veel intelligenter is.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  Moderator woensdag 21 oktober 2020 @ 15:17:16 #27
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_195766677
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:15 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]

Dat personeel is vast niet van de aardbodem verdwenen. Wellicht een royale tekenbonus uitdelen wanneer ze weer terug willen keren. We strooien immers ook vrolijk rond met miljarden aan steunpakketten omdat we de horeca sluiten als gevolg van deze ZORGcrisis.

Bovendien is het personeel ook gewoon de komende jaren nodig omdat de bevolking sterk vergrijst en de zorg loopt ook al jaren op hun tenen in het griepseizoen.
Denk dat die vooral nu met pensioen is...
pi_195766683
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:14 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Na +/- 14 dagen zijn de meeste uitslagen uiteindelijk verwerkt. (maar er zijn nog steeds ongeveer 50 van in september gemeld vandaag)
Maar dat was mijn vraag niet. ;)
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195766687
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:14 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dag of 5/6 voor 80%, tot 11 dagen om richting de 98%+ te komen.
Dus na een dag of 5 kun je al wel een vrije aardige conclusie trekken.

Dus dan is de vraag, hoeveel besmettingen zijn er gemeld op 15 oktober? En hoe verhoudt zich dat tot hoeveel besmettingen er gisteren gemeld werden voor 14 oktober, en eergisteren voor 13 oktober etc.?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195766691
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:16 schreef Elan het volgende:

[..]

Je kunt nu toch beginnen met dat klote virus grotendeels uit te roeien, sommige maatregelen zoals amateursport en de ernstige beperkingen voor de horeca zullen dit jaar toch niet meer teruggedraaid worden naar alle waarschijnlijkheid. En van daaruit. dus een nagenoeg vrije samenleving, kijken hoever je komt.

Ja het is herfst en straks winter dus mensen zullen meer binnen zitten, maar vergeet niet dat we het er de afgelopen zomer ook wel gewoon behoorlijk van genomen hebben met z'n allen. En dan doel ik op amper restricties in de horeca, feesten en partijen met honderden mensen, geen beperkingen in de binnenruimte, geen beperkingen op groepsvorming (nouja die 6 mensen als advies, maar dat was pas eind augustus) en voor een groot gedeelte van de mensen ook gewoon een welverdiende vakantie .

Als je het nu wegvaagt middels extreme maatregelen en je zit bovenop nieuwe besmettingen heb ik er meer vertrouwen in. In feite heeft het virus gewoon de regie nu, en dat was toch wat we niet meer wilden?
Ik ben het helemaal met je eens hoor :D . Het enige wat ik bedoelde te zeggen is dat met een lockdown het virus niet opeens helemaal weg is. Kans dat je dan alsnog in een (weliswaar kleinere) golf komt blijft gewoon.
  Moderator woensdag 21 oktober 2020 @ 15:18:16 #31
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195766692
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:14 schreef Noppie2000 het volgende:

[..]

Ik waardeer het enorm hoor :Y Mag wel eens gezegd worden eigenlijk :@
Haha, dank je wel. Ik zou heel graag eens om tafel zitten met (iemand als) Marino om 'm te vragen waarom er verder geen context gegeven wordt, maar die lijkt niet te reageren op een andere manier dan een meme als je een lastige vraag stelt.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195766703
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:14 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Daarom ook de discussie over een korte strenge lockdown, waarna je (wellicht) weer mondjesmaat open zou kunnen.
Hoe ga je dat handhaven? Ik heb een beetje het idee dat de rek er uit is bij mensen. Alles was leuk en aardig en nog helemaal nieuw in het begin van maart, waardoor we makkelijk solidariteit konden opbrengen.

Nu denkt men gewoon van laat maar zitten joh. Dit gaan we niet nog een jaar volhouden. En dat is niet gek hoor, dat zag je ook bij vorige pandemieën.

Ik denk dat we maar een afweging moeten maken tussen aantal doden en problemen in de zorg met hoeveel vrijheden mensen ingeperkt willen hebben zodat dit alles straks langer houdbaar is. En vooral zodat er straks ook meer acceptatie is bij mensen, want dat is er nu niet. En met een lockdown krijg je dat al helemaal niet. In maart wel, maar straks echt niet meer.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Moderator woensdag 21 oktober 2020 @ 15:19:36 #33
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195766711
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:18 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dus na een dag of 5 kun je al wel een vrije aardige conclusie trekken.
Na een dag of 5 kun je er redelijk vanuit gaan dat je de meeste resultaten hebt. Na ongeveer 8 dagen lijkt de data nog met zo'n 200 per dag toe te nemen, teruglopend tot ongeveer 11 dagen. Na 11 dagen komt er af en toe nog een enkele melding voorbij, maar dat is niet noemenswaardig.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195766726
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:19 schreef chratnox het volgende:

[..]

Na een dag of 5 kun je er redelijk vanuit gaan dat je de meeste resultaten hebt. Na ongeveer 8 dagen lijkt de data nog met zo'n 200 per dag toe te nemen, teruglopend tot ongeveer 11 dagen. Na 11 dagen komt er af en toe nog een enkele melding voorbij, maar dat is niet noemenswaardig.
Heb jij hier nog gegevens van?
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:18 schreef DireStraits7 het volgende:
Dus dan is de vraag, hoeveel besmettingen zijn er gemeld op 15 oktober? En hoe verhoudt zich dat tot hoeveel besmettingen er gisteren gemeld werden voor 14 oktober, en eergisteren voor 13 oktober etc.?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator woensdag 21 oktober 2020 @ 15:21:07 #35
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195766729
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:18 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Dus na een dag of 5 kun je al wel een vrije aardige conclusie trekken.

Dus dan is de vraag, hoeveel besmettingen zijn er gemeld op 15 oktober? En hoe verhoudt zich dat tot hoeveel besmettingen er gisteren gemeld werden voor 14 oktober, en eergisteren voor 13 oktober etc.?
Na een dag of 5 kun je er redelijk vanuit gaan dat je de meeste resultaten hebt. Na ongeveer 8 dagen lijkt de data nog met zo'n 200 per dag toe te nemen, teruglopend tot ongeveer 11 dagen. Na 11 dagen komt er af en toe nog een enkele melding voorbij, maar dat is niet noemenswaardig.

@_serial_ had volgens mij de grafiek al gepost, daar kunnen we al een deel uit afleiden. Wanneer mn VPN uit staat kan ik wel weer even kijken, maar de delta.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195766732
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:19 schreef chratnox het volgende:

[..]

Na een dag of 5 kun je er redelijk vanuit gaan dat je de meeste resultaten hebt. Na ongeveer 8 dagen lijkt de data nog met zo'n 200 per dag toe te nemen, teruglopend tot ongeveer 11 dagen. Na 11 dagen komt er af en toe nog een enkele melding voorbij, maar dat is niet noemenswaardig.
In het bestand van vandaag is het ongeveer 8 dagen. Dus wellicht veiligheidshalve zeggen dat je na 10 dagen de meeste data hebt. en tot 14 dagen nog 200 per dag kunt verwachten.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195766733
quote:
2s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:18 schreef Benny het volgende:

[..]

Ik ben het helemaal met je eens hoor :D . Het enige wat ik bedoelde te zeggen is dat met een lockdown het virus niet opeens helemaal weg is. Kans dat je dan alsnog in een (weliswaar kleinere) golf komt blijft gewoon.
Dat ligt er aan hoever je wilt gaan als overheid. Tijdens de vorige intelligente lockdown was het virus nagenoeg weg, eigenlijk binnen een maand al. En toen was de situatie kritieker als nu, met naar schatting veel meer besmettelijke mensen. Ook werd er amper getest.
blablablabla
pi_195766735
Ik blijf er bij dat door alleen de horeca te sluiten en verder alles door te laten gaan zoals nu het virus echt niet af gaat nemen. En dat vind ik dan weer erg sneu voor de horeca.
pi_195766745
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:21 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik blijf er bij dat door alleen de horeca te sluiten en verder alles door te laten gaan zoals nu het virus echt niet af gaat nemen. En dat vind ik dan weer erg sneu voor de horeca.
Mee eens.
pi_195766754
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:20 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Heb jij hier nog gegevens van?
[..]

Ja hoor.

8-10-2020 72
9-10-2020 116
10-10-2020 149
11-10-2020 220
12-10-2020 404
13-10-2020 596
14-10-2020 909
15-10-2020 1066
16-10-2020 1154
17-10-2020 780
18-10-2020 186
19-10-2020 459
20-10-2020 2084
21-10-2020 0
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_195766756
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:21 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik blijf er bij dat door alleen de horeca te sluiten en verder alles door te laten gaan zoals nu het virus echt niet af gaat nemen. En dat vind ik dan weer erg sneu voor de horeca.
Is nog helemaal niet te zeggen, ga je eens fatsoenlijk inlezen 8)7
blablablabla
  Moderator woensdag 21 oktober 2020 @ 15:23:16 #42
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195766767
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:21 schreef _serial_ het volgende:

[..]

In het bestand van vandaag is het ongeveer 8 dagen. Dus wellicht veiligheidshalve zeggen dat je na 10 dagen de meeste data hebt. en tot 14 dagen nog 200 per dag kunt verwachten.
Oh dat is langer geworden dan :o

Dus we kunnen nu naar 10/11 oktober kijken. Daar zouden we in de delta van vandaag/gister nagenoeg geen verschillen meer in zien.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195766771
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:22 schreef Elan het volgende:

[..]

Is nog helemaal niet te zeggen, ga je eens fatsoenlijk inlezen 8)7
Ik hoef me niet in te lezen. Dit is wat ik denk. Of het uit komt zullen we zien. Ik hoop het niet hoor.
pi_195766775
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:19 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Hoe ga je dat handhaven? Ik heb een beetje het idee dat de rek er uit is bij mensen. Alles was leuk en aardig en nog helemaal nieuw in het begin van maart, waardoor we makkelijk solidariteit konden opbrengen.

Nu denkt men gewoon van laat maar zitten joh. Dit gaan we niet nog een jaar volhouden. En dat is niet gek hoor, dat zag je ook bij vorige pandemieën.

Ik denk dat we maar een afweging moeten maken tussen aantal doden en problemen in de zorg met hoeveel vrijheden mensen ingeperkt willen hebben zodat dit alles straks langer houdbaar is. En vooral zodat er straks ook meer acceptatie is bij mensen, want dat is er nu niet. En met een lockdown krijg je dat al helemaal niet. In maart wel, maar straks echt niet meer.
Ik denk dat het nog niet echt dichtbij jou is gekomen ofwel? Dit kan natuurlijk echt niet. 8)7
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_195766779
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:22 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Ja hoor.

8-10-2020 72
9-10-2020 116
10-10-2020 149
11-10-2020 220
12-10-2020 404
13-10-2020 596
14-10-2020 909
15-10-2020 1066
16-10-2020 1154
17-10-2020 780
18-10-2020 186
19-10-2020 459
20-10-2020 2084
21-10-2020 0
Ik vermoed niet dat dit de getallen zijn waar ik naar op zoek ben.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195766784
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:19 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Hoe ga je dat handhaven? Ik heb een beetje het idee dat de rek er uit is bij mensen. Alles was leuk en aardig en nog helemaal nieuw in het begin van maart, waardoor we makkelijk solidariteit konden opbrengen.

Nu denkt men gewoon van laat maar zitten joh. Dit gaan we niet nog een jaar volhouden. En dat is niet gek hoor, dat zag je ook bij vorige pandemieën.

Ik denk dat we maar een afweging moeten maken tussen aantal doden en problemen in de zorg met hoeveel vrijheden mensen ingeperkt willen hebben zodat dit alles straks langer houdbaar is. En vooral zodat er straks ook meer acceptatie is bij mensen, want dat is er nu niet. En met een lockdown krijg je dat al helemaal niet. In maart wel, maar straks echt niet meer.
Veel gezonde mensen denken nu laat mij maar corona krijgen dan heb ik het maar gehad want het sterftecijfer is wel echt ontzettend laag. Ook die longhaulcovid hysterie zijn gewoon uitzonderingen die je bij griep ook hebt. Veel succes met de lockdown inderdaad want de politie heeft niet eens capaciteit om te flitsen op 5 snelwegen. In maart bleven we nog wel binnen want we gingen allemaal dood maar dat blijkt ontzettend mee te vallen. Maar ach des te sneller groepsimmuniteit *O*
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  Moderator woensdag 21 oktober 2020 @ 15:25:09 #47
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195766793
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:24 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik vermoed niet dat dit de getallen zijn waar ik naar op zoek ben.
Zonder ernaar te kijken lijken dit alle getallen van vandaag te zijn. Ik heb alle data terug t/m mei in mn BI systeem staan, dus kan wel terugkijken.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195766794
Laatst werd er een tweet gedeeld van een of andere wiskundeleraar die in één grafiek de trend had geplot rekening houdend met de rapportagevertraging. Iemand die weet waar ik het over heb en die de link nog heeft?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_195766796
quote:
11s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:08 schreef Scjvb het volgende:

[..]

[..]

Beste @:Claudia_x,

Het leek er inderdaad op dat u gelijk had, de curve bleef inderdaad enkele dagen hangen rond de 8000+. Ongeacht het vooralsnog dagelijks boven de 8000 uitkomen van positief getesten, leek dat aanvankelijk op een afvlakking van de curve na de enorme stijging eerder deze maand. En, weet dat ook wij dit erg vervelend vinden voor u en al onze medemensen!

Maar helaas lijkt deze afvlakking maar van korte duur. Ik was hier al bang voor en men hield eigenlijk z'n hart al vast, temeer omdat men nu had mogen verwachten dat de curve langzamerhand ook een dalende trend had mogen laten zien. Maar we zitten vandaag zelfs al bóven de 8700 besmettingen, helaas.

Bij het RIVM zijn tot 10.00 uur vanmorgen 8764 nieuwe bevestigde coronabesmettingen gemeld. Dat zijn er 589 meer dan gisteren werden gemeld.


[ afbeelding ]
Het zou goed kunnen dat je gelijk hebt. Helaas is dat niet op basis van één dag niet te zeggen. Het kan ook een uitschieter zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195766798
Het is nog steeds heel erg te hopen dat de maatregelen natuurlijk wel effect gaan hebben. Alles wat je nu denkt of zegt is speculatie, kun je niks mee. 6 dagen geleden, man, daar kun je niks zinnigs over zeggen.
Chill gewoon even.

[ Bericht 0% gewijzigd door Noek op 21-10-2020 15:53:47 ]
Go hard or go home
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')