abonnement Unibet Coolblue
pi_195698316
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 18:56 schreef macca728 het volgende:
We hebben wel een lockdown want de horeca is op slot, sport is op slot, anderen hebben beperkingen etc etc.

Als je dat al gaat ontkennen....

En de slachtoffers ? Honderdduizenden over een periode.
Mensen die hun zaak verliezen, die hun baan verliezen.

Wat is daar een fabeltje aan ? Alleen bij het profvoetbal praat je over 10.000 mensen, die wellicht een baan gaan verliezen, want het voetbal gaat het echt geen jaar volhouden zonder publiek
En wereldwijd krijg je hongersnoden waar miljoenen mensen onder gaan lijden, veel meer dan aan corona.
pi_195698489
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:14 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]

En wereldwijd krijg je hongersnoden waar miljoenen mensen onder gaan lijden, veel meer dan aan corona.
Zeker. Er gaan honderdmiljoenen mensen sterven aan de gevolgen van de maatregelen. Niet aan corona zelf. Dat is een mild virusje. Niks aan de hand
  Moderator zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:25:05 #103
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195698537
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:14 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]

En wereldwijd krijg je hongersnoden waar miljoenen mensen onder gaan lijden, veel meer dan aan corona.
Echt? Hoe kan dat dan? Als corona niet ernstig is hoe kan het dan tot hongersnood leiden als de hele agrarische sector wereldwijd een essentieele industrie is?

Ik hoor het wel als je een antwoord hebt.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195698547
quote:
14s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:22 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Zeker. Er gaan honderdmiljoenen mensen sterven aan de gevolgen van de maatregelen. Niet aan corona zelf. Dat is een mild virusje. Niks aan de hand
Dat denigrerende toontje is nergens voor nodig en echt typisch.
pi_195698572
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:25 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Echt? Hoe kan dat dan? Als corona niet ernstig is hoe kan het dan tot hongersnood leiden als de hele agrarische sector wereldwijd een essentieele industrie is?

Ik hoor het wel als je een antwoord hebt.
Hoe ? Geen/minder geld van het Westen, transport is moeilijker als alles plat ligt bv.

In Nederland hebben de voedselbanken het al een stuk moeilijker.
  Moderator zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:28:07 #106
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195698597
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:26 schreef macca728 het volgende:

[..]

Hoe ? Geen/minder geld van het Westen, transport is moeilijker als alles plat ligt bv.
Hoezo dan? Eten wij minder of zo? Als transport belemmert was hadden we dat nu al lang gemerkt in onze Just in Time economie. De enige "tekorten" die we hebben gehad was wc papier omdat iedere sukkel dat ging hamsteren.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195698623
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:28 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Hoezo dan? Eten wij minder of zo? Als transport belemmert was hadden we dat nu al lang gemerkt in onze Just in Time economie. De enige "tekorten" die we hebben gehad was wc papier omdat iedere sukkel dat ging hamsteren.
Ja ? Gaan mensen daarom naar de voedselbanken ? Omdat ze geen tekorten hebben ?

https://www.destentor.nl/(...)%2Fwww.google.com%2F
pi_195698633
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:25 schreef macca728 het volgende:

[..]

Dat denigrerende toontje is nergens voor nodig en echt typisch.
Ik wil gewoon mee doen. Het is nergens op gebaseerd en ik maak het een klein beetje groter.

Maar oke. Door de maatregelen tegen corona gaan er miljoenen mensen sterven en gaat de economie kapot.
pi_195698651
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:28 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Hoezo dan? Eten wij minder of zo? Als transport belemmert was hadden we dat nu al lang gemerkt in onze Just in Time economie. De enige "tekorten" die we hebben gehad was wc papier omdat iedere sukkel dat ging hamsteren.
Het ging om wereldwijd en daar zijn wel degelijk al problemen.
  Moderator zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:31:10 #110
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195698663
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:29 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja ? Gaan mensen daarom naar de voedselbanken ? Omdat ze geen tekorten hebben ?

https://www.destentor.nl/(...)%2Fwww.google.com%2F
Dat is een raar argument, mensen gingen voor corona ook naar de voedselbanken en dat heeft totaal niets met de productie en aanvoer van voedsel te maken. We hadden het over hongersnoden.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195698685
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:31 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat is een raar argument, mensen gingen voor corona ook naar de voedselbanken en dat heeft totaal niets met de productie en aanvoer van voedsel te maken. We hadden het over hongersnoden.
Ja joh prima. Er is niets aan de hand. Maar 132 miljoen mensen extra honger

https://www.volkskrant.nl(...)oronavirus~bef53d39/


Het streven om in 2030 de honger uit de wereld te helpen wordt niet gehaald. Sinds 2015, het jaar dat de wereldgemeenschap dit doel vastlegde in de zogeheten Sustainable Development Goals (SDG’s), is het aantal mensen met honger juist fors toegenomen; met 60 miljoen tot 690 miljoen. Door covid-19 komen er naar schatting nog 132 miljoen bij.
pi_195698708
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 18:56 schreef macca728 het volgende:
We hebben wel een lockdown want de horeca is op slot, sport is op slot, anderen hebben beperkingen etc etc.

Als je dat al gaat ontkennen....

En de slachtoffers ? Honderdduizenden over een periode.
Mensen die hun zaak verliezen, die hun baan verliezen.

Wat is daar een fabeltje aan ? Alleen bij het profvoetbal praat je over 10.000 mensen, die wellicht een baan gaan verliezen, want het voetbal gaat het echt geen jaar volhouden zonder publiek
Zonder de maatregelen tegen corona. Zou dit allemaal niet gebeuren denk je?

Serieuze vraag. Geen ondertoontje
pi_195698717
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:25 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Echt? Hoe kan dat dan? Als corona niet ernstig is hoe kan het dan tot hongersnood leiden als de hele agrarische sector wereldwijd een essentieele industrie is?

Ik hoor het wel als je een antwoord hebt.
Het kan best zijn dat t een essentiele industrie is maar als ze de grenzen dicht houden en vleesfabrieken al gaan dichtgooien om 1 coronabesmetting dan kan het hard gaan.

https://www.theguardian.c(...)covid-19-warns-oxfam
pi_195698771
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:33 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]

Het kan best zijn dat t een essentiele industrie is maar als ze de grenzen dicht houden en vleesfabrieken al gaan dichtgooien om 1 coronabesmetting dan kan het hard gaan.

https://www.theguardian.c(...)covid-19-warns-oxfam
Waar is die ENE besmettingen?
Daar moeten we naar toe
pi_195698774
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:33 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Zonder de maatregelen tegen corona. Zou dit allemaal niet gebeuren denk je?

Serieuze vraag. Geen ondertoontje
Dan zou de economie ook een harde klap krijgen.
Alleen de belangrijkste vraag blijft hoe lang gaan we in lockdown. Dat kan net zo goed tot maart zijn en dan zijn de gevolgen denk ik groter dan zonder maatregelen.

In Madrid verliezen 18000 mensen hun baan elke week. Denk je dat dat gebeurt als we gewoon open blijven met corona ? Met afstand houden, handen wassen ?
pi_195698787
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:35 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Waar is die ENE besmettingen?
Daar moeten we naar toe
1 besmetting binnen een fabriek.
  Moderator zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:36:55 #117
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195698795
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:33 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]

Het kan best zijn dat t een essentiele industrie is maar als ze de grenzen dicht houden en vleesfabrieken al gaan dichtgooien om 1 coronabesmetting dan kan het hard gaan.

https://www.theguardian.c(...)covid-19-warns-oxfam
De grenzen zijn niet dicht voor goederen transport. Nooit geweest ook, zelfs niet in Nieuw Zeeland waar men een snoeiharde lockdown heeft.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195698815
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:36 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

De grenzen zijn niet dicht voor goederen transport. Nooit geweest ook, zelfs niet in Nieuw Zeeland waar men een snoeiharde lockdown heeft.
Dan zullen ze wel uit hun nek lullen bij the Guardian.
pi_195698816
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:35 schreef macca728 het volgende:

[..]

Dan zou de economie ook een harde klap krijgen.
Alleen de belangrijkste vraag blijft hoe lang gaan we in lockdown. Dat kan net zo goed tot maart zijn en dan zijn de gevolgen denk ik groter dan zonder maatregelen.
Huh?
Het gaat er toch om dat door de maatregelen van nu de honderdduizenden nederlanders zonder baan komen te zitten, bedrijven massaal failliet gaan, het aantal zelfmoorden excessief toegenomen is, x aantal mensen wereldwijd verhongert?

Dan gaat het er toch om dat het alternatief (niks doen) veel beter is?
  Moderator zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:40:19 #120
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195698847
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:38 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]

Dan zullen ze wel uit hun nek lullen bij the Guardian.
Het was een artikel van een flink aantal maanden geleden, he? De angsten van Oxfam zijn dus niet bewaardheid geworden.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195698851
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:36 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]

1 besmetting binnen een fabriek.
Wat ik leer is dat 1 besmetting in een afgesloten ruimte er voor zorgt dat heel veel mensen besmet worden.

Dus dat ze 1 besmetting serieus nemen, lijkt mij wel een goede zaak. Zeker als voedselveiligheid ermee gemoeid is.

Alleen het is lastig praten over iets in een ander land aangezien elk land het weer anders doet. Zo zijn er tientallen opmerkelijke voorbeelden te noemen. Toch?
pi_195698857
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 15:48 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Het virus ongecontroleerd rond laten gaan zorgt ook voor enorm veel economische schade. Het heeft invloed op het uitgavepatroon van mensen en het consumentenvertrouwen.

Zie:
[ twitter ]
Ik ben dit aan het kijken en schiet spontaan in de lach na een minuutje. Mensen blijven weg in de winkelstraten, café's en restaurant vanwege angst om besmet te worden? :D :s) |:(

Dat hebben we gezien de afgelopen tijd inderdaad. Cafés en restaurants zaten mutje vol. Detailhandel heeft ontzettend veel omzet gedraaid in de maanden dat het open was. Sorry, ik geloof dit niet.

Zij vervolgt haar verhaal met de assumptie dat met een lockdown het virus onder controle gehouden kan worden.
Guess what: Argentinië heeft al maandenlang een lockdown. Italië heeft in het voorjaar maanden in lockdown gezeten. Al die maanden geen economische activiteit mogelijk, ja dat is erg goed voor de economie. :D

Om deze periode nog enigszins dragelijk door te komen moeten er werkbare oplossingen gevonden worden om de kwetsbaren af te schermen zodat de economie - eventueel in afgeslankte vorm - kan doordraaien.

Wat zijn dan de echte economische effecten van de strenge maatregelen? Haben sie eine Stunde?

IMF: https://www.thisismoney.c(...)iving-standards.html
WE Forum: https://www.weforum.org/a(...)-the-global-economy/
ING: https://t.co/AsC4UpUN6i?amp=1
NOS: https://nos.nl/artikel/23(...)ede-betaalpauze.html
WHO: https://www.nzherald.co.n(...)NRCHCBLCITIMKOYXLRU/

Ik zo nog wel een tijdje doorgaan. Dus, zo snel mogelijk een andere strategie dan containment voor de hele bevolking. Dat gaat niet werken en je werkt je economie naar de knoppen.
pi_195698915
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:40 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Alleen het is lastig praten over iets in een ander land aangezien elk land het weer anders doet. Zo zijn er tientallen opmerkelijke voorbeelden te noemen. Toch?
Die fabrieken zijn zo groot die leveren aan heel de wereld dus als zo'n fabriek sluit heeft dat niet alleen gevolgen voor dat land.
pi_195698919
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:41 schreef Oidipous het volgende:

[..]

Ik ben dit aan het kijken en schiet spontaan in de lach na een minuutje. Mensen blijven weg in de winkelstraten, café's en restaurant vanwege angst om besmet te worden? :D :s) |:(

Dat hebben we gezien de afgelopen tijd inderdaad. Cafés en restaurants zaten mutje vol. Detailhandel heeft ontzettend veel omzet gedraaid in de maanden dat het open was. Sorry, ik geloof dit niet.

Zij vervolgt haar verhaal met de assumptie dat met een lockdown het virus onder controle gehouden kan worden.
Guess what: Argentinië heeft al maandenlang een lockdown. Italië heeft in het voorjaar maanden in lockdown gezeten. Al die maanden geen economische activiteit mogelijk, ja dat is erg goed voor de economie. :D

Om deze periode nog enigszins dragelijk door te komen moeten er werkbare oplossingen gevonden worden om de kwetsbaren af te schermen zodat de economie - eventueel in afgeslankte vorm - kan doordraaien.
Knip
.
Je ziet dat ook 'onkwetsbare mensen" erg ziek worden en een halfjaar later nog steeds last hebben van de gevolgen.

Is dat oké?

Ik ben niet bang voor de dood door corona. Maar weken ziek zijn lijkt mij kut en zeker als het enigszins te voorkomen is. En smaak-, reuk- of energieverlies, ik zit er NIET op te wachten. Jij?
pi_195698937
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:40 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Het was een artikel van een flink aantal maanden geleden, he? De angsten van Oxfam zijn dus niet bewaardheid geworden.
Het is wel een risico als wij weer in lockdown gaan.
  Moderator zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:47:46 #126
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195698969
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:46 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]

Het is wel een risico als wij weer in lockdown gaan.
Hoe dan? Want dat komt nog steeds niet uit de verf. Tijdens geen enkele lockdown, in voor zover mij bekend, geen enkel land is transport of voedselproductie gestaakt.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:51:08 #127
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195699040
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:41 schreef Oidipous het volgende:

[..]

Ik ben dit aan het kijken en schiet spontaan in de lach na een minuutje. Mensen blijven weg in de winkelstraten, café's en restaurant vanwege angst om besmet te worden? :D :s) |:(

Dat hebben we gezien de afgelopen tijd inderdaad. Cafés en restaurants zaten mutje vol. Detailhandel heeft ontzettend veel omzet gedraaid in de maanden dat het open was. Sorry, ik geloof dit niet.

Zij vervolgt haar verhaal met de assumptie dat met een lockdown het virus onder controle gehouden kan worden.
Guess what: Argentinië heeft al maandenlang een lockdown. Italië heeft in het voorjaar maanden in lockdown gezeten. Al die maanden geen economische activiteit mogelijk, ja dat is erg goed voor de economie. :D

Om deze periode nog enigszins dragelijk door te komen moeten er werkbare oplossingen gevonden worden om de kwetsbaren af te schermen zodat de economie - eventueel in afgeslankte vorm - kan doordraaien.

Wat zijn dan de echte economische effecten van de strenge maatregelen? Haben sie eine Stunde?

IMF: https://www.thisismoney.c(...)iving-standards.html
WE Forum: https://www.weforum.org/a(...)-the-global-economy/
ING: https://t.co/AsC4UpUN6i?amp=1
NOS: https://nos.nl/artikel/23(...)ede-betaalpauze.html
WHO: https://www.nzherald.co.n(...)NRCHCBLCITIMKOYXLRU/

Ik zo nog wel een tijdje doorgaan. Dus, zo snel mogelijk een andere strategie dan containment voor de hele bevolking. Dat gaat niet werken en je werkt je economie naar de knoppen.
Je loopt aardig wat bij elkaar te verzinnen hier. Als alle economische bedrijvigheid stil staat dan zou de teruggang van de NL economie 100% zijn, die was 8.7%. Daarbij zijn de sluitingen tijdens een lockdown grotendeels tijdelijk en niet structureel.
Is er economische schade? Ja. Niemand ontkent dat dus stop maar met stroppen opzetten. Er zullen ook faillesementen zijn. Uiterst vervelend voor iedereen.

En als je even kijkt naar landen met weinig tot geen maatregelen dan zie je dat daar de economische schade ook groot is en soms vele malen groter dan hier. Dus dat werkt ook niet maar je hebt wel een veel grotere hoeveelheid zieken en doden.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195699097
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:45 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Je ziet dat ook 'onkwetsbare mensen" erg ziek worden en een halfjaar later nog steeds last hebben van de gevolgen.

Is dat oké?

Ik ben niet bang voor de dood door corona. Maar weken ziek zijn lijkt mij kut en zeker als het enigszins te voorkomen is. En smaak-, reuk- of energieverlies, ik zit er NIET op te wachten. Jij?
Ik begrijp dat je bang bent om ziek te worden door de hel en verdoemenis die op dit forum en in de media wordt tentoongespreid, maar vergeet niet dat als je onder de 60/70 jaar bent dat de kans dat je ernstig ziek wordt zeer beperkt is. Zie ook de tweewekelijkse presentatie van van Dissel, waarin hij zegt dat 98% van de mensen het niet eens merken of slechts milde klachten oplopen. Ja, er zijn altijd uitzonderingen op de regel waarbij mensen onder de 60/70 wel ernstig ziek worden, maar dat is dan vaak te wijten aan onderliggend lijden of obesitas.

Laat je vooral niet gek maken.
  Moderator zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:57:07 #129
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195699165
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:53 schreef Oidipous het volgende:

[..]

Ik begrijp dat je bang bent om ziek te worden door de hel en verdoemenis die op dit forum en in de media wordt tentoongespreid, maar vergeet niet dat als je onder de 60/70 jaar bent dat de kans dat je ernstig ziek wordt zeer beperkt is. Zie ook de tweewekelijkse presentatie van van Dissel, waarin hij zegt dat 98% van de mensen het niet eens merken of slechts milde klachten oplopen. Ja, er zijn altijd uitzonderingen op de regel waarbij mensen onder de 60/70 wel ernstig ziek worden, maar dat is dan vaak te wijten aan onderliggend lijden of obesitas.

Laat je vooral niet gek maken.
Goh, laten er nou 5.5 miljoen Nederlanders zijn met onderliggende condities. En hun partners, kinderen, collega's etc.

Maar inderdaad, laten we ons niet gek laten maken, want gekken hebben wij hier al meer dan genoeg.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195699171
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:41 schreef Oidipous het volgende:

[..]

Ik ben dit aan het kijken en schiet spontaan in de lach na een minuutje. Mensen blijven weg in de winkelstraten, café's en restaurant vanwege angst om besmet te worden? :D :s) |:(

Dat hebben we gezien de afgelopen tijd inderdaad. Cafés en restaurants zaten mutje vol. Detailhandel heeft ontzettend veel omzet gedraaid in de maanden dat het open was. Sorry, ik geloof dit niet.

Zij vervolgt haar verhaal met de assumptie dat met een lockdown het virus onder controle gehouden kan worden.
Guess what: Argentinië heeft al maandenlang een lockdown. Italië heeft in het voorjaar maanden in lockdown gezeten. Al die maanden geen economische activiteit mogelijk, ja dat is erg goed voor de economie. :D

Om deze periode nog enigszins dragelijk door te komen moeten er werkbare oplossingen gevonden worden om de kwetsbaren af te schermen zodat de economie - eventueel in afgeslankte vorm - kan doordraaien.

Wat zijn dan de echte economische effecten van de strenge maatregelen? Haben sie eine Stunde?

IMF: https://www.thisismoney.c(...)iving-standards.html
WE Forum: https://www.weforum.org/a(...)-the-global-economy/
ING: https://t.co/AsC4UpUN6i?amp=1
NOS: https://nos.nl/artikel/23(...)ede-betaalpauze.html
WHO: https://www.nzherald.co.n(...)NRCHCBLCITIMKOYXLRU/

Ik zo nog wel een tijdje doorgaan. Dus, zo snel mogelijk een andere strategie dan containment voor de hele bevolking. Dat gaat niet werken en je werkt je economie naar de knoppen.
Ook in landen met weinig maatregelen is de economische schade fors. Dat heeft te maken met de invloed van de pandemie op het uitgavepatroon van mensen en het consumentenvertrouwen. Je doet nu net alsof alles ouderwets druk was tijdens de zomer. Dat is verre van waar.

Er zijn veel meer voorbeelden van een lockdown die wel hebben gewerkt om het virus in te dammen, waaronder Nederland in het voorjaar, dan de langspeelplaat Argentinië.

Containment is juist de beste strategie. Het zorgt ervoor dat het leven weer zo normaal mogelijk is als het eenmaal de kop in is gedrukt. Zoals nu het geval is in Australie en Nieuw Zeeland en van het zomer in Europa.

Een alternatief is er niet.

Zie
https://www.johnsnowmemo.com/

quote:
The arrival of a second wave and the realisation of the challenges ahead has led to renewed interest in a so-called herd immunity approach, which suggests allowing a large uncontrolled outbreak in the low-risk population while protecting the vulnerable. Proponents suggest this would lead to the development of infection-acquired population immunity in the low-risk population, which will eventually protect the vulnerable. This is a dangerous fallacy unsupported by scientific evidence.

Any pandemic management strategy relying upon immunity from natural infections for COVID-19 is flawed. Uncontrolled transmission in younger people risks significant morbidity(3) and mortality across the whole population. In addition to the human cost, this would impact the workforce as a whole and overwhelm the ability of healthcare systems to provide acute and routine care.

Furthermore, there is no evidence for lasting protective immunity to SARS-CoV-2 following natural infection(4) and the endemic transmission that would be the consequence of waning immunity would present a risk to vulnerable populations for the indefinite future. Such a strategy would not end the COVID-19 pandemic but result in recurrent epidemics, as was the case with numerous infectious diseases before the advent of vaccination. It would also place an unacceptable burden on the economy and healthcare workers, many of whom have died from COVID-19 or experienced trauma as a result of having to practise disaster medicine. Additionally, we still do not understand who might suffer from long COVID(3). Defining who is vulnerable is complex, but even if we consider those at risk of severe illness, the proportion of vulnerable people constitute as much as 30% of the population in some regions(8). Prolonged isolation of large swathes of the population is practically impossible and highly unethical. Empirical evidence from many countries shows that it is not feasible to restrict uncontrolled outbreaks to particular sections of society. Such an approach also risks further exacerbating the socioeconomic inequities and structural discriminations already laid bare by the pandemic. Special efforts to protect the most vulnerable are essential but must go hand-in-hand with multi-pronged population-level strategies.
pi_195699178
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:51 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Je loopt aardig wat bij elkaar te verzinnen hier. Als alle economische bedrijvigheid stil staat dan zou de teruggang van de NL economie 100% zijn, die was 8.7%. Daarbij zijn de sluitingen tijdens een lockdown grotendeels tijdelijk en niet structureel.
Is er economische schade? Ja. Niemand ontkent dat dus stop maar met stroppen opzetten. Er zullen ook faillesementen zijn. Uiterst vervelend voor iedereen.

En als je even kijkt naar landen met weinig tot geen maatregelen dan zie je dat daar de economische schade ook groot is en soms vele malen groter dan hier. Dus dat werkt ook niet maar je hebt wel een veel grotere hoeveelheid zieken en doden.
Ik denk dat weinig ondernemers hierna nog vertrouwen hebben om duizenden euros te investeren in nieuwe bedrijven die zomaar gesloten kunnen worden omdat er te veel besmettingen zijn of omdat er nog geen vaccin is.
pi_195699219
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:57 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Goh, laten er nou 5.5 miljoen Nederlanders zijn met onderliggende condities. En hun partners, kinderen, collega's etc.

Maar inderdaad, laten we ons niet gek laten maken, want gekken hebben wij hier al meer dan genoeg.
5,5 miljoen en de partners, kinderen en collega's ? Dus eigenlijk heel Nederland ?

Maar een klein gedeelte loopt een groot risico, als je iets chronisch aan je been heb, loop je niet meer risico door corona in het ziekenhuis te belanden.
pi_195699245
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 20:00 schreef macca728 het volgende:

[..]

5,5 miljoen en de partners, kinderen en collega's ? Dus eigenlijk heel Nederland ?

Maar een klein gedeelte loopt een groot risico, als je iets chronisch aan je been heb, loop je niet meer risico door corona in het ziekenhuis te belanden.
Niet een heel gedeelte. Iedereen vanaf 50 jaar en mensen jonger dan dat met onderliggend lijden als diabetes, kanker, hart- en vaatziekten, longaandoening en auto immuunziekten.
  Moderator zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:02:11 #134
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195699264
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:57 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

Ik denk dat weinig ondernemers hierna nog vertrouwen hebben om duizenden euros te investeren in nieuwe bedrijven die zomaar gesloten kunnen worden omdat er te veel besmettingen zijn of omdat er nog geen vaccin is.
Ik denk dat je dat bij het verkeerde eind hebt.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195699313
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:57 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

Ik denk dat weinig ondernemers hierna nog vertrouwen hebben om duizenden euros te investeren in nieuwe bedrijven die zomaar gesloten kunnen worden omdat er te veel besmettingen zijn of omdat er nog geen vaccin is.
Wel investeren in ondernemingen waar de overheid niks doet en werknemers massaal ziek worden en lange tijd de gevolgen van ondervinden?
pi_195699367
Bij ons doen ze ook niets en nog 0 besmettingen :)
pi_195699369
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 20:04 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Wel investeren in ondernemingen waar de overheid niks doet en werknemers massaal ziek worden en lange tijd de gevolgen van ondervinden?
massaal ziek? 99% heeft nergens last van.
pi_195699374
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:53 schreef Oidipous het volgende:

[..]

Ik begrijp dat je bang bent om ziek te worden door de hel en verdoemenis die op dit forum en in de media wordt tentoongespreid, maar vergeet niet dat als je onder de 60/70 jaar bent dat de kans dat je ernstig ziek wordt zeer beperkt is. Zie ook de tweewekelijkse presentatie van van Dissel, waarin hij zegt dat 98% van de mensen het niet eens merken of slechts milde klachten oplopen. Ja, er zijn altijd uitzonderingen op de regel waarbij mensen onder de 60/70 wel ernstig ziek worden, maar dat is dan vaak te wijten aan onderliggend lijden of obesitas.

Laat je vooral niet gek maken.
Vorige wel artikel dat 95% halfjaar later nog steeds hinder ondervindt. In België en Nederland. Niks forum.

Domein Verschuren op de radio, kreeg enorm veel bijval.

En twee collega's janken dat ze moe zijn en beide smaakverlies en dat gaat een stuk verder dan "gebakken ei smaakt minder lekker". Reukverlies, continu het gevoel hebben dat je enorm stinkt.

Het zijn niet alleen oude en fatsige mensen. Dat is naïef
pi_195699382
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 20:07 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

massaal ziek? 99% heeft nergens last van.
Ok
pi_195699419
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 20:08 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Ok
Van Dissel heeft blijkbaar 98% gezegd, dan zit ik er 1% naast. je doet net alsof geen 1 bedrijf meer kan bestaan omdat de medewerkers massaal ziek worden en er langdurig last van hebben.
pi_195699473
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 20:08 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Vorige wel artikel dat 95% halfjaar later nog steeds hinder ondervindt. In België en Nederland. Niks forum.

Domein Verschuren op de radio, kreeg enorm veel bijval.

En twee collega's janken dat ze moe zijn en beide smaakverlies en dat gaat een stuk verder dan "gebakken ei smaakt minder lekker". Reukverlies, continu het gevoel hebben dat je enorm stinkt.

Het zijn niet alleen oude en fatsige mensen. Dat is naïef
Echt onzin die 95%

80% ondervindt nauwelijks wat https://www.nytimes.com/2(...)eament-recovery.html
pi_195699518
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 20:09 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

Van Dissel heeft blijkbaar 98% gezegd, dan zit ik er 1% naast. je doet net alsof geen 1 bedrijf meer kan bestaan omdat de medewerkers massaal ziek worden en er langdurig last van hebben.
Wil nog steeds weten waar hij die 98% vandaan haalt. Alle buitenlandse data die ik kan vinden zeggen dat 80% een milde variant krijgen. Mild kan betekenen asymptomatisch tot net niet ziek genoeg om opgenomen te worden in het ziekenhuis.
pi_195699539
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 20:08 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Vorige wel artikel dat 95% halfjaar later nog steeds hinder ondervindt. In België en Nederland. Niks forum.

Domein Verschuren op de radio, kreeg enorm veel bijval.

En twee collega's janken dat ze moe zijn en beide smaakverlies en dat gaat een stuk verder dan "gebakken ei smaakt minder lekker". Reukverlies, continu het gevoel hebben dat je enorm stinkt.

Het zijn niet alleen oude en fatsige mensen. Dat is naïef
Die 95% was gebaseerd op een studie van de longstichting, waar in de steekproefselectie enorme fouten zijn gemaakt waardoor het totaal niet representatief was. Vervolgens is de studie door de longstichting gepubliceerd als algemeenheid, waarna grote kranten en bijvoorbeeld ook BNR dat klakkeloos overnamen. Een halve dag later hadden de meeste media de studie weer ingetrokken. Ionica Smeets heeft er een column over geschreven, het nalezen waard. https://www.volkskrant.nl(...)och-anders~b9b65b9d/

En het klopt dat je tijdelijk verlies hebt in smaak en reuk, maar dat is voor de meeste echt maar tijdelijk. Ik heb het ook meegemaakt in mijn nabije omgeving en mijn vriendin heeft zich een weekje niet zo lekker gevoeld. Daar hield het ook wel mee op. En ik heb het waarschijnlijk ook gehad want ik hield geen anderhalf meter die periode - bleef overigens wel keurig in quarantine - maar ik heb het nauwelijks gemerkt. Misschien een dagje dat ik me wat minder lekker voelde.
pi_195699639
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 20:12 schreef macca728 het volgende:

[..]

Echt onzin die 95%

80% ondervindt nauwelijks wat https://www.nytimes.com/2(...)eament-recovery.html
En het kan geen betrekking hebben op die 20% die wel (milde) klachten heeft omdat?
pi_195699675
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 20:23 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

En het kan geen betrekking hebben op die 20% die wel (milde) klachten heeft omdat?
Ja dat moet je wat duidelijker schrijven. dat is ook niet zo.

Zie boven verder.
pi_195699694
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:57 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Ook in landen met weinig maatregelen is de economische schade fors. Dat heeft te maken met de invloed van de pandemie op het uitgavepatroon van mensen en het consumentenvertrouwen. Je doet nu net alsof alles ouderwets druk was tijdens de zomer. Dat is verre van waar.
Dat blijkt niet uit de cijfers, zie ondermeer:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)rocent-hoger-in-juni

quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:57 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Er zijn veel meer voorbeelden van een lockdown die wel hebben gewerkt om het virus in te dammen, waaronder Nederland in het voorjaar, dan de langspeelplaat Argentinië.
Ik ben reuze benieuwd op welke landen jij doelt. Ik snap ook wel dat Nieuw-Zeeland, Taiwan en Japan hermetisch afsluitbaar zijn waardoor dit erg goed te handhaven is. Maar in Europa heb ik nog geen voorbeeld gezien. Duitsland is misschien nog het beste voorbeeld, maar ook daar lijken de besmettingen nu omhoog te schieten. Op een groot continent is het een illusie dat je het virus voor een langere tijd onder de duim kan krijgen. En daarnaast vraag ik mij daadwerkelijk af hoe lang je lockdown moet hebben om het virus in te dammen. Zoals ik al zei hebben landen als Italië en Spanje maandenlang in een strenge lockdown gezeten. Ontzettend kostbare tijd.

quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:57 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Containment is juist de beste strategie. Het zorgt ervoor dat het leven weer zo normaal mogelijk is als het eenmaal de kop in is gedrukt. Zoals nu het geval is in Australie en Nieuw Zeeland en van het zomer in Europa.

Een alternatief is er niet.

Zie
https://www.johnsnowmemo.com/
[..]

Ik denk dat gerichte groepen beschermen nog steeds de beste optie is, al moet ik ook zeggen dat jij en Tijger_M ook wel terecht zorgen hebben over het beschermen van de kwetsbaren. Het vertrouwen in het virus indammen waar het John Snow memorandum vanuit gaat heb ik niet meer nadat de besmettingen in alle Europese landen lijken op te lopen.
pi_195699762
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 20:09 schreef weetjewel5 het volgende:

[..]

Van Dissel heeft blijkbaar 98% gezegd, dan zit ik er 1% naast. je doet net alsof geen 1 bedrijf meer kan bestaan omdat de medewerkers massaal ziek worden en er langdurig last van hebben.
Dar is een tikkeltje overdreven. Of denk jij nu dat bedrijven nu er maatregelen zijn niet meer investeren?
pi_195699793
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 19:46 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]

Het is wel een risico als wij weer in lockdown gaan.
Het is een verzinsel van jou. Bedoeld om je kansloze punt nog enigszins ergens op te laten slaan.
Alleen vergeet je dat dat verzinsel ook compleet kansloze onzin is.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Moderator zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:37:08 #149
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195699909
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 20:30 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Dar is een tikkeltje overdreven. Of denk jij nu dat bedrijven nu er maatregelen zijn niet meer investeren?
Ik weet 100% zeker dat bedrijven nog steeds investeren maar allicht worden er nu geen nieuwe cafe's geopend.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:37:29 #150
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_195699915
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 15:50 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Welke landen doel je op? Het doel van de maatregelen is flatten the curve. Dat is volgens mij in elk land het doel? Op Brazilië na dan.
Brazilië heeft aparte maatregelen per staat, dus daar valt niet zoveel zinnigs over te zeggen. Dit is overigens in de meeste grote landen het geval: deelstaten bepalen de maatregelen.
Hier waar ik woon in Mexico moet men enkel mondkapjes op, verder zijn er weinig maatregelen. De files van voorheen zijn weer terug. De keuze is vrij simpel in Latijns-Amerika; de dood van enkelen vs de armoede van miljoenen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')