Goed aan dat filmpje is ook dat ze het over het perspectief heeft.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 22:24 schreef Kyran het volgende:
[..]
Eens.
Ze hadden het niet eens zelf hoeven te verzinnen. Gewoon afkijken van andere landen, zoals Nieuw-Zeeland. Ardern staat iedere keer voor een mega groot bord met ALERT LEVEL 2 of ALERT LEVEL 3 en iedereen weer daar wat dat betekent.
Dat legde zij gewoon in maart al uit en sindsdien hebben zij alleen wat aanpassingen gedaan aan "range of measurements", zonder dat ze hebben moeten lopen kloten aan het systeem zelf.
Ja, dat is wel ironisch, in een systeem ontworpen om coalites af te dwingen stevent Ardern nu af op een dusdanig grote overwinning dat Labour daar alleen kan regeren.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 22:26 schreef Tijn het volgende:
[..]
Overigens zijn er ook in Nieuw-Zeeland binnenkort verkiezingen, maar het staat al als een paal boven water dat de huidige premier weer gaat winnen, omdat ze het land zo steengoed door de pandemie heeft geloodst.
Zo kan het ook dus.
Wij zijn geen enorm eiland met slechts 5mio inwoners. Daarnaast zou ik voor geen goud willen wisselen met een land waar men niet mag inreizen om een laatste bezoek aan stervende dierbaren te brengen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 22:24 schreef Kyran het volgende: [..] Eens. Ze hadden het niet eens zelf hoeven te verzinnen. Gewoon afkijken van andere landen, zoals Nieuw-Zeeland. Ardern staat iedere keer voor een mega groot bord met ALERT LEVEL 2 of ALERT LEVEL 3 en iedereen weer daar wat dat betekent. Dat legde zij gewoon in maart al uit en sindsdien hebben zij alleen wat aanpassingen gedaan aan "range of measurements", zonder dat ze hebben moeten lopen kloten aan het systeem zelf.
Twee eilanden.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 22:29 schreef Jedi_Pimp het volgende:
[..]
Wij zijn geen enorm eiland met slechts 5mio inwoners. Daarnaast zou ik voor geen goud willen wisselen met een land waar men niet mag inreizen om een laatste bezoek aan stervende dierbaren te brengen.
Ik las vandaag in een interview dat iemand die doorgaans op een andere partij stemde zei dat ze op Ardern zou stemmen omdat Ardern het leven van haar ouders heeft gered. Dat liet in mijn eigen ogen mooi zien dat er geen harde grenzen zijn tussen leeftijdscohorten. In Nederland hebben we de discussie over dor hout gehad terwijl dat citaat onderstreept dat we het wel over onze ouders, grootouders en overgrootouders hebben.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 22:28 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, dat is wel ironisch, in een systeem ontworpen om coalites af te dwingen stevent Ardern nu af op een dusdanig grote overwinning dat Labour daar alleen kan regeren.
Ja, het werkte. Je kan daar op verschillende manieren naar kijken, natuurlijk, de hit op de NZ economie is aanzienlijk groter dan de hit die wij kregen MAAR zij zijn tot nu toe verschoond gebleven van opvolgende golven dus lange termijn kan het best zijn dat zij er beter uit springen.quote:
En door dat laatste kan de bevolking gewoon zonder mondkapjes en zonder de anderhalvemetermaatregel in acht te nemen door het leven gaan, heb ik begrepen. Ik denk dat dat veel mensen wel wat waard is.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 22:33 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, het werkte. Je kan daar op verschillende manieren naar kijken, natuurlijk, de hit op de NZ economie is aanzienlijk groter dan de hit die wij kregen MAAR zij zijn tot nu toe verschoond gebleven van opvolgende golven dus lange termijn kan het best zijn dat zij er beter uit springen.
Een consequentie is echter wel dat je NZ nu gewoon niet binnenkomt zonder 2 weken in een "hotel'" door te brengen in quarantaine onder miltaire bewaking. Zo serieus nemen ze het.
Het gaat mij NIET om de genomen maatregelen. Het gaat mij om hoe effectief, duidelijk, eerlijk en open Ardern vanaf dag één heeft gecommuniceerd.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 22:29 schreef Jedi_Pimp het volgende:
[..]
Wij zijn geen enorm eiland met slechts 5mio inwoners. Daarnaast zou ik voor geen goud willen wisselen met een land waar men niet mag inreizen om een laatste bezoek aan stervende dierbaren te brengen.
Inderdaad. Verschrikkelijk als je het mij vraagt. Tevens onhaalbaar gezien de eigenschappen van ons minilandje.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 22:33 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, het werkte. Je kan daar op verschillende manieren naar kijken, natuurlijk, de hit op de NZ economie is aanzienlijk groter dan de hit die wij kregen MAAR zij zijn tot nu toe verschoond gebleven van opvolgende golven dus lange termijn kan het best zijn dat zij er beter uit springen.
Een consequentie is echter wel dat je NZ nu gewoon niet binnenkomt zonder 2 weken in een "hotel'" door te brengen in quarantaine onder miltaire bewaking. Zo serieus nemen ze het.
Haha, fair point. Ben zelfs op één van de twee geweest.quote:
Gemiste kans om 'de beste burgemeester v/d wereld' er niet op te zetten. Ja, ik weet, geen premier, maar Amsterdam is wel een land op zichquote:Op vrijdag 16 oktober 2020 22:35 schreef Tijn het volgende:
De vrouwelijke premiers lijken hun landen sowieso wat beter door de pandemie te loodsen dan veel van hun mannelijke collega's.
[ afbeelding ]
Nicola Sturgeon van Schotland
[ afbeelding ]
Jacinda Ardern van Nieuw-Zeeland
[ afbeelding ]
Angela Merkel van Duitsland
En wat daarnaast heeft geholpen, denk ik, is dat de bevolking heeft ervaren dat de beloftes van Ardern uitkwamen. Het virus waart nu immers niet meer rond en men kan weer behoorlijk vrij leven. Bij onze bewindslieden weten we dat ze het zelf ook niet weten en dat het inmiddels een kwestie van aanmodderen is. Beloftes worden bovendien steeds gebroken. Dat is niet bepaald motiverend.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 22:36 schreef Kyran het volgende:
[..]
Het gaat mij NIET om de genomen maatregelen. Het gaat mij om hoe effectief, duidelijk, eerlijk en open Ardern vanaf dag één heeft gecommuniceerd.
Ze kwamen meteen met een plan, ze hadden meteen een systeem paraat. Door duidelijk te communiceren is er gewoon minder ruimte voor discussie. Hier presenteren wij na zeven maanden een routekaart, zonder uitleg. Verder dan "staat straks op de website, zoek het maar lekker uit" komen wij niet.
Daar gaat het mij om. Tuurlijk is het makkelijker om Nieuw-Zeeland af te zonderen, maar dat is niet ons probleem geweest. Te makkelijk om het daar op af te schuiven.
De regering hier geeft zelf toe dat ze gefaald hebben met communiceren en dan maken ze precies dezelfde fout(en) weer. Niks geleerd in zeven maanden. Dat is waar ik over val.
Fair enough. Ookal denk ik dat het ook op het vlak van communicatie niet zo eenvoudig is om een vergelijking te maken, lijkt het er inderdaad op dat er behoefte is aan meer duidelijke communicatie. Ik kan het alleen moeilijk accepteren omdat dit voor mij in dezelfde categorie valt als "Uit een enquête blijkt dat het land behoefte heeft aan strengere maatregelen". Soort cognitieve dissonantie op maatschappelijk niveau.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 22:36 schreef Kyran het volgende:
[..]
Het gaat mij NIET om de genomen maatregelen. Het gaat mij om hoe effectief, duidelijk, eerlijk en open Ardern vanaf dag één heeft gecommuniceerd.
Ze kwamen meteen met een plan, ze hadden meteen een systeem paraat. Door duidelijk te communiceren is er gewoon minder ruimte voor discussie. Hier presenteren wij na zeven maanden een routekaart, zonder uitleg. Verder dan "staat straks op de website, zoek het maar lekker uit" komen wij niet.
Daar gaat het mij om. Tuurlijk is het makkelijker om Nieuw-Zeeland af te zonderen, maar dat is niet ons probleem geweest. Te makkelijk om het daar op af te schuiven.
De regering hier geeft zelf toe dat ze gefaald hebben met communiceren en dan maken ze precies dezelfde fout(en) weer. Niks geleerd in zeven maanden. Dat is waar ik over val.
Even voor mezelf sprekend. Ik zou het niet eens erg vinden als ze het niet weten, maar als ze dat ook maar uitspreken. Dat ze denken dat een bepaalde maatregel helpt tegen x, om te voorkomen dat de volgende fase in gegaan moet worden. Het voelt heel reactief allemaal, alsof de regering naar het OMT luistert en erna tegen elkaar zegt: "Ja, wat moeten we nu? Weet het niet, zullen we even kijken of 't morgen beter wordt? Doen we, we kijken maandag wel even!"quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 22:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En wat daarnaast heeft geholpen, denk ik, is dat de bevolking heeft ervaren dat de beloftes van Ardern uitkwamen. Het virus waart nu immers niet meer rond en men kan weer behoorlijk vrij leven. Bij onze bewindslieden weten we dat ze het zelf ook niet weten en dat het inmiddels een kwestie van aanmodderen is. Beloftes worden bovendien steeds gebroken. Dat is niet bepaald motiverend.
Eens.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 22:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En wat daarnaast heeft geholpen, denk ik, is dat de bevolking heeft ervaren dat de beloftes van Ardern uitkwamen. Het virus waart nu immers niet meer rond en men kan weer behoorlijk vrij leven. Bij onze bewindslieden weten we dat ze het zelf ook niet weten en dat het inmiddels een kwestie van aanmodderen is. Dat is niet bepaald motiverend.
Precies. Dacht je dat Den Haag erg was, dit is misschien nog wel ergerquote:Op vrijdag 16 oktober 2020 22:46 schreef Doug-Heffernan het volgende:
de tokkie nederlanders zijn naar Londen gegaan grrr
Dat weten we nog steeds niet hè. Dat kunnen we blijven roepen, maar net zo goed als de regering de aanname maakt dat het met een brandhaard op scholen wel meevalt, wordt in dit topic het andersom geroepen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 22:47 schreef Kyran het volgende:
Ook nu weer zijn wij weken te laat met maatregelen en laten de grootste brandhaarden open (onderwijs).
Maar dat is dus het verschil met bv Jacinda Ardern. Die wachtte niet af tot het mis was, die greep gelijk vroeg en hard in zodat het überhaupt nooit uit de hand is gelopen.quote:
Ik denk dat het grootste probleem het niet weten is. Datzelfde geld voor alle sectoren overigens, we hebben wel wat data maar als meer dan 80% "herkomst onbekend" is dan ben je eigenlijk alleen maar aan het gokken.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 22:50 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat weten we nog steeds niet hè. Dat kunnen we blijven roepen, maar net zo goed als de regering de aanname maakt dat het met een brandhaard op scholen wel meevalt, wordt in dit topic het andersom geroepen.
Er zijn besmettingen op scholen, naar verhouding niet schrikbarend veel gelet op de hoeveelheid bewegingen, maar we weten niet of die verspreiden op scholen of niet.
Ik denk dat de maatregelen die deze week genomen waren iets te laat waren, maar de vorige maatregelen hadden ze echt geen draagvlak voor als 't eerder was gekomen. Als je eind augustus had gezegd: Horeca moet sluiten had iedereen gezegd: "Er is toch niks aan de hand? Doe toch normaal"
Ja maar in Nederland zijn we allemaal tokkies, rest van Europa is braaf. Check maar de cijfers hoe laag...quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 22:46 schreef Doug-Heffernan het volgende:
de tokkie nederlanders zijn naar Londen gegaan grrr
oh dit was al gepost, het spijt me
Dat hele draagvlak gebeuren slaat wat mij betreft dan ook nergens op. Zij zijn de overheid en zij moeten er maar voor zorgen dat er draagvlak is.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 22:50 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat weten we nog steeds niet hè. Dat kunnen we blijven roepen, maar net zo goed als de regering de aanname maakt dat het met een brandhaard op scholen wel meevalt, wordt in dit topic het andersom geroepen.
Er zijn besmettingen op scholen, naar verhouding niet schrikbarend veel gelet op de hoeveelheid bewegingen, maar we weten niet of die verspreiden op scholen of niet.
Ik denk dat de maatregelen die deze week genomen waren iets te laat waren, maar de vorige maatregelen hadden ze echt geen draagvlak voor als 't eerder was gekomen. Als je eind augustus had gezegd: Horeca moet sluiten had iedereen gezegd: "Er is toch niks aan de hand? Doe toch normaal"
Eens, maar die had ook geen explosie zoals wij hebben gehad door de ski vakanties gecombineerd met carnaval. Dat doet niets af aan de respons of de duidelijkheid in NZ overigens maar het was wel een andere uitgangssituatie.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 22:52 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar dat is dus het verschil met bv Jacinda Ardern. Die wachtte niet af tot het mis was, die greep gelijk vroeg en hard in zodat het überhaupt nooit uit de hand is gelopen.
Dat geldt dan voor de eerste golf, maar de tweede golf dan? Ze maken wat mij betreft bijna dezelfde fouten als in maart. Onduidelijke communicatie, te laat ingrijpen, niet vooruit willen lopen etc. Steeds maar weer hopen dat het goed gaat komen, maar niet dusdanig ingrijpen dat je zeker weet dat het goed gaat komen. Dat is het grote verschil met bijvoorbeeld NZ.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 22:54 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Eens, maar die had ook geen explosie zoals wij hebben gehad door de ski vakanties. Dat doet niets af aan de respons of de duidelijkheid in NZ overigens maar het was wel een andere uitgangssituatie.
Ze communiceert niet alleen duidelijk, maar valideert ook. In een van de filmpjes uit maart heeft ze het bijvoorbeeld over scholen. Ze legt heel goed uit: we blijven monitoren op scholen, als een moeder begrijp ik hoe belangrijk het is dat we weten dat onze kinderen veilig zijn. Dat zijn van die kleine dingen die je zelf wil horen als een ouder.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 22:47 schreef Kyran het volgende:
[..]
Eens.
Denk je echter niet dat dat ook komt omdat Ardern gewoon open/duidelijk communiceerde? Hier hebben wij bepaalde maatregelen niet genomen, omdat het niet uitkwam (tekort aan mondkapjes bijvoorbeeld) of omdat het oneerlijke concurrentie zou veroorzaken (uitbreiden testcapaciteit). Terwijl ze in NZ het steeds hebben gehad over "going early and going hard" zijn wij meer van "going as late and as soft as possible".
Ook nu weer zijn wij weken te laat met maatregelen en laten de grootste brandhaarden open (onderwijs).
Ze kregen geen tweede golf omdat ze alles 100% op slot hebben gezet vanuit het buitenland. Nederland is te laks geweest. Niet alleen Nederland, uiteraard.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 22:55 schreef Kyran het volgende:
[..]
Dat geldt dan voor de eerste golf, maar de tweede golf dan? Ze maken wat mij betreft bijna dezelfde fouten als in maart. Onduidelijke communicatie, te laat ingrijpen, niet vooruit willen lopen etc. Steeds maar weer hopen dat het goed gaat komen, maar niet dusdanig ingrijpen dat je zeker weet dat het goed gaat komen.
Heel erg mee eens! Handelen naar de publieke opinie draagt vooral bij aan het reactieve waar @chratnox terecht op wijst.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 22:53 schreef Kyran het volgende:
[..]
Dat hele draagvlak gebeuren slaat wat mij betreft dan ook nergens op. Zij zijn de overheid en zij moeten er maar voor zorgen dat er draagvlak is.
Eens. Ze probeert er niet boven te staan, maar laat zien dat ook zij een burger is.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 22:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zo communiceert niet alleen duidelijk, maar valideert ook. In een van de filmpjes uit maart heeft ze het bijvoorbeeld over scholen. Ze legt heel goed uit: we blijven monitoren op scholen, als een moeder begrijp ik hoe belangrijk het is dat we weten dat onze kinderen veilig zijn. Dat zijn van die kleine dingen die je zelf wil horen als een ouder.
Ik bedoelde 2e golf hierquote:Op vrijdag 16 oktober 2020 22:56 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ze kregen geen tweede golf omdat ze alles 100% op slot hebben gezet vanuit het buitenland. Nederland is te laks geweest. Niet alleen Nederland, uiteraard.
Juist, draagvlak moet je creëren, die komt je niet aanwaaien. Als de enige manier om draagvlak te krijgen is dat er honderden doden moeten vallen en alle IC's moeten overlopen dan gaat er iets goed mis.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 22:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Heel erg mee eens! Handelen naar de publieke opinie draagt vooral bij aan het reactieve waar @:chratnox terecht op wijst.
quote:Corona-uitbraak bij AZ: negen positieve tests, zes spelers besmet
Een volgende corona-uitbraak in de Eredivisie is naar buiten gekomen: bij AZ zijn vrijdag liefst negen besmettingen geconstateerd. Het gaat om drie werknemers en zes spelers, van wie vier spelers uit het eerste elftal van Arne Slot. Twee spelers van Jong AZ hebben ook een positieve test afgelegd. Eerder deze week gebeurde bij FC Groningen hetzelfde.
https://www.fcupdate.nl/v(...)-zes-spelers-besmet/
2 grote eilanden, en dan nog 600 kleinerequote:
Het zijn de verkeerde slimme koppen. Je merkt aan nagenoeg alles dat de eerste periode de medische wereld aan het roer was. Oftewel: Beslissingen werden genomen waar ze bewezen verschil maakten op de R, niet waar de onderbuik was.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 22:53 schreef Kyran het volgende:
[..]
Dat hele draagvlak gebeuren slaat wat mij betreft dan ook nergens op. Zij zijn de overheid en zij moeten er maar voor zorgen dat er draagvlak is.
Als er geen draagvlak is betekent dat in mijn ogen dat de overheid slecht communiceert en de burgers niet op de hoogte zijn van de ernst van de situatie. Als er geen draagvlak is dan staan de drempelwaardes te hoog bijvoorbeeld.
Tuurlijk is er geen draagvlak als je (ik noem maar iets) een drempelwaarde op 100 zet en bij 50 al gaat gillen dat het mis gaat. Ze het dan gewoon op 40 en gil bij 50 dat je al te laat bent. Ik snap niet dat zulke slimme koppen dit soort simpele dingen niet kunnen bedenken.
Ik denk eigenlijk dat het niet-afsnijden vooral een economische keuze is geweest. Maar los van de maatregelen kan de Nederlandse regering veel leren van de communicatie van de collega's uit NZ.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:00 schreef TheVulture het volgende:
Ik hou van N-Zeeland en ik denk inderdaad dat het een prima aanpak is gebleken, maar het grote voordeel zal altijd zijn dat je zo'n land echt ook helemaal van de buitenwereld af kan sluiten om het simpele feit dat het een eiland is. Neemt niet weg dat ze het dan nog steeds geweldig hebben gedaan tov andere eilanden.
Nederland kun je met de beste wil van de wereld nog niet eens afsnijden van de buitenwereld, of je moet overal grensbewaking instellen en de luchthavens dichtknallen, en dan nog werkt het waarschijnlijk niet.
Ik ook. Waar NZ iedereen die uit het buitenland verplicht in quarantaine zette liet Nederland burgers door heel Europa op vakantie gaan zonder enige beperking bij terugkomst, iets wat nu nog niet verplicht is. Nou, het resultaat is inmiddels wel duidelijk.quote:
Zeker. Zuid-Korea houdt het om die reden ook redelijk in toom. Bij aankomst moet je getest worden EN je moet in quarantaine.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:00 schreef TheVulture het volgende:
Ik hou van N-Zeeland en ik denk inderdaad dat het een prima aanpak is gebleken, maar het grote voordeel zal altijd zijn dat je zo'n land echt ook helemaal van de buitenwereld af kan sluiten om het simpele feit dat het een eiland is. Neemt niet weg dat ze het dan nog steeds geweldig hebben gedaan tov andere eilanden.
Nederland kun je met de beste wil van de wereld nog niet eens afsnijden van de buitenwereld, of je moet overal grensbewaking instellen en de luchthavens dichtknallen, en dan nog werkt het waarschijnlijk niet.
Ik heb de 2 grote helemaal gezien, 3 weken waren te kort voor de 600 kleinerequote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:01 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
2 grote eilanden, en dan nog 600 kleinere
Wij zijn dan ook geen eiland, maar een land met open grenzenquote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:02 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik ook. Waar NZ iedereen die uit het buitenland verplicht in quarantaine zette liet Nederland burgers door heel Europa op vakantie gaan zonder enige beperking bij terugkomst, iets wat nu nog niet verplicht is. Nou, het resultaat is inmiddels wel duidelijk.
Dat zeker jaquote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:01 schreef Claudia_x het volgende:
. Maar los van de maatregelen kan de Nederlandse regering veel leren van de communicatie van de collega's uit NZ.
Mjah, da's te makkelijk, wij kunnen onze grenzen echt wel sluiten indien nodig. Wat ook had gekund was 2 weken verplichte quarantaine bij terugkomst uit het buitenland. Of verplichte quarantaine van buitenlandse reizigers naar Nederland.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:03 schreef falling_away het volgende:
[..]
Wij zijn dan ook geen eiland, maar een land met open grenzen
Ik weet niet wie het zei hier, maar een paar dagen geleden zei iemand iets van "Rutte wil niet leiden, dus het volk zal niet volgen". Dat is eigenlijk wel een goede samenvattingen. Rutte wil geen leider zijn.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:01 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het zijn de verkeerde slimme koppen. Je merkt aan nagenoeg alles dat de eerste periode de medische wereld aan het roer was. Oftewel: Beslissingen werden genomen waar ze bewezen verschil maakten op de R, niet waar de onderbuik was.
Daar is het eigenlijk al fout gegaan. Van Dissel roept heel feitelijk: Er is niet voldoende bewijs dat niet medische mondkapjes werken, dus we doen het niet. Dat had op dat moment niet de keuze van hem moeten zijn, maar het kabinet. Doordat hij degene was die alles in de media vertelde kreeg je het idee dat van Dissel het land bestuurde en niet het kabinet.
Voor mij is dat best een flink manco aan hoe deze hele pandemie gerund wordt. Er is niet één stem, er is niet één persoon die de leiding heeft. Ja, Rutte is de premier, maar die zegt: "nee nee, ik ga jullie geen regels opleggen, jullie zijn volwassen mensen"
Dan krijg je dat Gommers, Kuipers, alle andere leden van het OMT en de ministers allemaal hun eigen eilandje gaan verdedigen, en worden die zaken zwaar uit hun verband getrokken in de media. Dat is ook direct een groot verschil tussen de eerste en tweede golf. Tijdens de eerste golf werd alle media gecoördineerd door de communicatie-adviseurs van het MinAZ en MinVWS. Die bepaalden wie in welke media zat en wat ze konden vertellen. Dat lijkt volledig losgelaten te zijn, waardoor je merkt dat er wrijving tussen het OMT en het kabinet is.
Die wrijving is als 2 ruzieënde ouders met een kind. Het kind van die ouders weet precies hoe diegene dan dingen alsnog voor elkaar te krijgen, want die ouders worden gewoon uitgespeeld.
Ja hebt er ook gereisd. Wat een prachtige vakantie was dat. Zou er best willen wonen. Enige minpuntje was dat de kleinere steden echt heel amerikaans zijn, met soms geen eens een stoep omdat iedereen toch de auto neemt naar de lokale mega supermarkt.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:03 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik heb de 2 grote helemaal gezien, 3 weken waren te kort voor de 600 kleinere
Willen Nederlanders wel een leider is ook een valide vraag. Ja, nu mischien maar zodra de pandemie voorbij is? Ik betwijfel het.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:05 schreef Kyran het volgende:
[..]
Ik weet niet wie het zei hier, maar een paar dagen geleden zei iemand iets van "Rutte wil niet leiden, dus het volk zal niet volgen". Dat is eigenlijk wel een goede samenvattingen. Rutte wil geen leider zijn.
Tijdens de pandemie hebben wij wat mij betreft even weinig te willen (als wij hier fatsoenlijk uit willen komen).quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Willen Nederlanders wel een leider is ook een valide vraag. Ja, nu mischien maar zodra de pandemie voorbij is? Ik betwijfel het.
Lubach heeft precies daarover een segment gewijd een tijdje geleden (vanaf 03:50):quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:05 schreef Kyran het volgende:
[..]
Ik weet niet wie het zei hier, maar een paar dagen geleden zei iemand iets van "Rutte wil niet leiden, dus het volk zal niet volgen". Dat is eigenlijk wel een goede samenvattingen. Rutte wil geen leider zijn.
Rutte is nooit een autoritaire leider geweest en dat zal hij ook nooit worden en als hij er een probeert te spelen zal dat gemaakt en onecht over komen. En eerlijk gezegd zie ik weinig anderen in de 2e Kamer het met fatsoen kunnen overnemen momenteel.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:07 schreef Kyran het volgende:
[..]
Tijdens de pandemie hebben wij wat mij betreft even weinig te willen (als wij hier fatsoenlijk uit willen komen).
Daarnaast is het niet nodig nee, want gaat ook prima zonder, maar nu is het echt wel nodig en die omschakeling lijken ze maar niet te (kunnen/willen) maken.
Oh manquote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
In een democratie krijg het volk de regering die het verdient?
Dat is wel een goede samenvatting idd. Ik ben wel heel benieuwd of de maatregelen harder hadden geweest als we niet op een verkiezing af denderden, als we 6 maanden na de verkiezingen zaten. Ik geloof echt niet dat het bewust meegespeeld kan hebben in keuzes om wel of niet iets te doen, maar ik kan me voorstellen dat het toch in het achterhoofd zat.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:05 schreef Kyran het volgende:
[..]
Je komt NZ alleen binnen per vliegtuig, nogal een verschil met NL waar we honderden wegen richting Duitsland en België hebben en waar we geen draagvlak en capaciteiten hebben om een verplichte quarantaine te handhaven.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:04 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Mjah, da's te makkelijk, wij kunnen onze grenzen echt wel sluiten indien nodig. Wat ook had gekund was 2 weken verplichte quarantaine bij terugkomst uit het buitenland. Of verplichte quarantaine van buitenlandse reizigers naar Nederland.
Zou best kunnen maar veel hangt af van hoe onze buurlanden er doorheen komen, we zijn best wel afhankelijk van onze grootste handelspartners, natuurlijk.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:11 schreef TheVulture het volgende:
Ik ben er overigens nog wel steeds van overtuigd dat we economisch als een van de betere landen uit deze pandemie gaan komen....
En of ze ons nog willen hebben straksquote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Zou best kunnen maar veel hangt af van hoe onze buurlanden er doorheen komen, we zijn best wel afhankelijk van onze grootste handelspartners, natuurlijk.
Dat is waar. Maar dat draagvlak had wel gemaakt kunnen worden, denk ik en het is niet eens geprobeerd. Dus ja, we zijn laks geweest en dit is de prijs die we ervoor betalen, denk ik.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:13 schreef falling_away het volgende:
[..]
Je komt NZ alleen binnen per vliegtuig, nogal een verschil met NL waar we honderden wegen richting Duitsland en België hebben en waar we geen draagvlak en capaciteiten hebben om een verplichte quarantaine te handhaven.
Het voordeel van iemand als Rutte tijdens de eerste golf was dat hij wel een ontzettende rust uitstraalde. Hij gaf mensen het idee dat hij het onder controle had, wat zeker in het begin denk ik wel verschil gemaakt heeft.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Rutte is nooit een autoritaire leider geweest en dat zal hij ook nooit worden en als hij er een probeert te spelen zal dat gemaakt en onecht over komen. En eerlijk gezegd zie ik weinig anderen in de 2e Kamer het met fatsoen kunnen overnemen momenteel.
Hoe is het ook al weer? In een democratie krijg het volk de regering die het verdient?
En tenminste een vaccin trial staat stil vanwege onverklaarbare ziekte dus op dat front loopt het ook niet echt soepel.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Bugger
https://www.sciencemag.org/news/2020/10/remdesivir-and-interferon-fall-flat-who-s-megastudy-covid-19-treatments
Remdesivir lijkt toch niet de kans op overlijden te verkleinen. Medicijnen tegen virale aandoening zijn nu eenmaal verdomd lastig.
En ook de andere medicijnen die onderzocht werden lijken niet te helpen.
Grenzen sluiten zal denk in de grensregio's op weinig draagvlak kunnen rekenen. Soms is het korter om door het buitenland te rijden kijk naar Zeeuws Vlaanderen. Veel mensen werken net over de grens of hebben er familie wonen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:15 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is waar. Maar dat draagvlak had wel gemaakt kunnen worden, denk ik en het is niet eens geprobeerd. Dus ja, we zijn laks geweest en dit is de prijs die we ervoor betalen, denk ik.
Tel daarbij op dat vanuit de EU geroepen werd om grenzen absoluut niet meer te sluiten, dat Schengen absoluut in stand moest worden gehouden, en je hebt al een achterstand.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:20 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Grenzen sluiten zal denk in de grensregio's op weinig draagvlak kunnen rekenen. Soms is het korter om door het buitenland te rijden kijk naar Zeeuws Vlaanderen. Veel mensen werken net over de grens of hebben er familie wonen.
Kende deze nog niet, moest lachen, maar eigenlijk is het om te janken wat voor kluns die Rutte soms isquote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
Lubach heeft precies daarover een segment gewijd een tijdje geleden (vanaf 03:50):
Het komt erop neer dat Rutte de baas niet wil spelen. En misschien werkt dat wel voor Nederland in normale tijden, maar tijdens een crisis is het toch wel handig als iemand de regie neemt.
Klopt in heel de EU zijn problemen ontstaan. In Italië heb je een klein gedeelte wat voor de eerste wereld oorlog Oosterrijks was. Die mensen spreken nog steeds Duits en voelen zich Oosterrijker. Veel van hun kinderen studeren in Wenen en die konden niet naar huis of naar hun studie en zo zijn er tal van voorbeelden. Normaal zijn die open grenzen geen probleem en snap nu het probleem wel maar overal zijn dat soort situaties ontstaan.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:21 schreef chratnox het volgende:
[..]
Tel daarbij op dat vanuit de EU geroepen werd om grenzen absoluut niet meer te sluiten, dat Schengen absoluut in stand moest worden gehouden, en je hebt al een achterstand.
Het is in Londen verboden om familie of vrienden te bezoeken.quote:
Allemaal landen waar dat mondkapje al maanden is ingeburgerd.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het is in Londen verboden om familie of vrienden te bezoeken.
En België heeft nu een avondklok.
We hebben het hier maar makkelijk met onze maatregelen.
Gepauzeerd ja, maar dat is niet ongewoon in phase III van vaccine trials. Die van Oxford was ook gepauzeerd maar is ook weer door (in de UK, Brazilie en Zuid Afrika, alleen nog niet in de VS).quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:20 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En tenminste een vaccin trial staat stil vanwege onverklaarbare ziekte dus op dat front loopt het ook niet echt soepel.
Mijn vriendin loopt morgen een halve marathon in de UK. Op een afgesloten circuit, zonder toeschouwers, en met no-passing zones, dat wel.quote:
Dat weet ik maar het is wel weer vertraging. Het was natuurlijk ook te verwachten maar dan nog is het vervelend vanwege de situatie wereldwijd.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:34 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Gepauzeerd ja, maar dat is niet ongewoon in phase III van vaccine trials. Die van Oxford was ook gepauzeerd maar is ook weer door (in de UK, Brazilie en Zuid Afrika, alleen nog niet in de VS).
Dat lijkt mij toch wel een bijzondere gewaarwordingquote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:35 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Mijn vriendin loopt morgen een halve marathon in de UK. Op een afgesloten circuit, zonder toeschouwers, en met no-passing zones, dat wel.
Helemaal mee eens met dit stuk. De Jonge komt over als een stampvoetende politicus die als hij zijn zin niet krijgt rare uitspraken doet.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:19 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het voordeel van iemand als Rutte tijdens de eerste golf was dat hij wel een ontzettende rust uitstraalde. Hij gaf mensen het idee dat hij het onder controle had, wat zeker in het begin denk ik wel verschil gemaakt heeft.
Ik vond Bruins een fijne vent wat dat betreft, vind 't echt jammer dat ie onderuit is gegaan. Daarnaast, doordat ze van Rijn aantelden kreeg je het idee dat het echt een situatie was die de partijpolitiek oversteeg, aangezien er een minister uit een niet-coalitiepartij ineens bij was. Dat soort dingen laat de ernst van de situatie zien.
De Jonge vind ik over 't algemeen maar vervelend. Het belerende toontje, de mimiek alsof ie 't beter weet, de non-verbale communicatie die hij in de tweede kamer toont, het ziet er allemaal niet oprecht uit. Het ziet eruit alsof hij het wel even doet, en als 't dan niet goed gaat, dat hij het probleem ontkent.
Dat is het grootste manco wat mij betreft aan de communicatie. De woorden en daden kwamen niet met elkaar overeen. Er waren ontzettend strenge woorden, maar daarna wel grapjes. Er waren strenge maatregelen, maar die werden binnen 24 uur door allerlei bevolkingsgroepen alweer afgezwakt. Denk aan het tennisvoorbeeld. Rutte die zegt: niet dubbelen. Tennisbond dag later: Hebben even met RIVM gecheckt, mag gewoon hoor.
Als je verhaal niet éénduidig is snappen mensen het niet meer, en krijg je dit. Het grote verschil met NZ was dat Arden het gezicht achter alle maatregelen was, goed of slecht. Zij ging niet met poppetjes schuiven om ieder hun eigen verhaal te doen.
Ben je er nog steeds niet overheen?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Allemaal landen waar dat mondkapje al maanden is ingeburgerd.
Er zijn dan ook heel wat meer factoren dan wel of geen mondkapjes.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Waaroverheen?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:37 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ben je er nog steeds niet overheen?
Als dat zo is, dan is dus uberhaubt niet te meten of het werkt ?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Er zijn dan ook heel wat meer factoren dan wel of geen mondkapjes.
Japan, Zuid-Korea en Taiwan ook.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Misschien kan je al af en toe een kapje opzetten om er vast aan te wennen. Over een maandje heb je die keuze namelijk niet meer.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Er is geen plicht. Ik weiger het.
quote:De Jonge: mondkapje mogelijk half november verplicht
Het dragen van mondkapjes in de openbare binnenruimte wordt mogelijk vanaf medio november verplicht. De regeling is afhankelijk van de corona-spoedwet die de Eerste Kamer op 26 oktober behandelt, zei minister De Jonge van Volksgezondheid vrijdag.
"We bereiden een ministeriële regeling voor onder die wet. Dat is de snelste manier om het juridisch geregeld te krijgen. Als we dan heel erg haast maken met de invoeringsdatum, dan zou die half november daadwerkelijk als een plicht kunnen worden ingevoerd", zei De Jonge.
https://nos.nl/liveblog/2(...)detentiecentrum.html
Mischien als we hem vertellen dat Putin ze ook draagt?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:37 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ben je er nog steeds niet overheen?
Ja en ook dan draag ik'm gewoon half hoor. Niemand die daar wat van zegt.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:45 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Misschien kan je al af en toe een kapje opzetten om er vast aan te wennen. Over een maandje heb je die keuze namelijk niet meer.
[..]
Slecht eenmaal een knalgele overal bij bezoek ziekenhuis. Verder eerlijk gezegd niet in het openbaar ermee gezien ?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:46 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Mischien als we hem vertellen dat Putin ze ook draagt?
Dat klopt, Putin heeft een extreme bubbel om zich heenquote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:47 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Slecht eenmaal een knalgele overal bij bezoek ziekenhuis. Verder eerlijk gezegd niet in het openbaar ermee gezien ?
Misschien kan je je eerste confrontatie met BOA's filmen en hier posten voor ons vermaak?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:46 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja en ook dan draag ik'm gewoon half hoor. Niemand die daar wat van zegt.
Bovendien maar eens afwachten of dit allemaal doorgaat. De jonge blinkt bepaald niet uit in snelheid en doortastendheid.
Oeh... ik wilde hem nog ff in de waan laten, maar jij kopt hem gewoon in he?!quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:45 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Misschien kan je al af en toe een kapje opzetten om er vast aan te wennen. Over een maandje heb je die keuze namelijk niet meer.
[..]
Poetin....quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:46 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Mischien als we hem vertellen dat Putin ze ook draagt?
Ik draag ze vooral voor anderen. Kleine moeite en ik weet dat het gewaardeerd word.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:48 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Oeh... ik wilde hem nog ff in de waan laten, maar jij kopt hem gewoon in he?!
Manman, wat gaan sommigen het zwaar krijgen. Heb ook niet zo heel veel heil in die dingen, maar om er nou een probleem van te maken.
Nee. Nee. En nog eens neequote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Misschien kan je je eerste confrontatie met BOA's filmen en hier posten voor ons vermaak?
Als de noodwet er straks doorheen is dan kan je gewoon beboet worden daarvoor.
Vraag me af hoe er in Nederland gereageerd zou worden als er op de volgende persconferentie een kwartier lang uiteen wordt gezet wie met wie mag knuffelen en seksen, in welke omstandigheden, en wie er nog dates thuis mogen uitnodigen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het is in Londen verboden om familie of vrienden te bezoeken.
En België heeft nu een avondklok.
We hebben het hier maar makkelijk met onze maatregelen.
Ik weet 1 user die dan compleet gaat flippen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:50 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Vraag me af hoe er in Nederland gereageerd zou worden als er op de volgende persconferentie een kwartier lang uiteen wordt gezet wie met wie mag knuffelen en seksen, in welke omstandigheden, en wie er nog dates thuis mogen uitnodigen.
True.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:46 schreef phpmystyle het volgende:
Bovendien maar eens afwachten of dit allemaal doorgaat. De jonge blinkt bepaald niet uit in snelheid en doortastendheid.
Denk dat hij redelijk risico gericht zijn maatregelen neemt. Dus eigenlijk geen maatregelen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat klopt, Putin heeft een extreme bubbel om zich heen
Ik weet er wel meer!quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:51 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ik weet 1 user die dan compleet gaat flippen.
Kun je daar even een routekaart van maken?quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:50 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Vraag me af hoe er in Nederland gereageerd zou worden als er op de volgende persconferentie een kwartier lang uiteen wordt gezet wie met wie mag knuffelen en seksen, in welke omstandigheden, en wie er nog dates thuis mogen uitnodigen.
quote:Op vrijdag 16 oktober 2020 23:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Kun je daar even een routekaart van maken?
Er komt geen confrontatie. Ik doe'm op op het moment dat die lui dat willen zien. Wanneer ik hen gepasseerd heb valt ie weer op mijn kin.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |