Wat is het nu? Wel of niet discussiëren. Als er niet zou worden gezeurd over de tests was het allemaal rainbows and unicorns? Wat is het alternatief? Niet testen?quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 22:46 schreef drexciya het volgende:
[..]
En iedere vorm van discussie over het aantal doden en de maatschappelijke schade door deze maatregelen ga je even uit de weg.
Wanneer Rutte met een serieuze aanpak was gekomen, inclusief een exit strategie, wanneer er geen discutabele acties met betrekking tot tests plaatsvinden.
Ja precies, maak het bekend, name and shame.quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 22:51 schreef Elan het volgende:
[..]
Rutte had het over één specifiek cluster van wel 380 mensen, wtf
Dit is het officiële standpunt: Bij kinderen verloopt COVID-19 echter niet ernstig en hun rol in de verspreiding van COVID-19 lijkt beperkt te zijn. (bron)quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 22:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat heeft de Jonge ook gezegd tijdens de persconferentie.
Dat laatste heeft de Jonge bijna letterlijk gezegd.quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 22:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dit is het officiële standpunt: Bij kinderen verloopt COVID-19 echter niet ernstig en hun rol in de verspreiding van COVID-19 lijkt beperkt te zijn. (bron)
Dat tweede deel is niet in lijn met het internationale standpunt veel kinderen weinig/geen symptomen hebben en dat de besmettelijkheid van deze kinderen nog onduidelijk is (bron). Ik zou het zelf prettiger vinden als men daar gewoon open over is: we weten het niet, maar we nemen de gok omdat onderwijs heel belangrijk is.
Besmette medewerker?quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 22:52 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ja precies, maak het bekend, name and shame.
Kan niet anders dan een fissa zijn, in een gemiddelde horeca komt helemaal niet zoveel.
Die halsema zegt ook niets als ze in de openbare ruimte mensen bij elkaar ziet staan in groepen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 22:53 schreef TheVulture het volgende:
Ik zit bij Jinek mezelf echt zo enorm te ergeren aan die horeca-bobo... verschrikkelijk onsympathiek figuur die maar blijft schermen dat het in de horeca qua besmettingen wel meeviel. Ik snap zijn teleurstelling en frustratie maar hij zou ook wel naar het grote plaatje moeten kijken.
Mooi dat Halsema aangeeft dat horecapersoneel na mensen uit de zorg en het onderwijs de meest besmette groep mensen is. En daarnaast is de horeca voor met name de jeugd dé uitgaansgelegenheid geweest. Als je dan ook nog in een supermarkt, sportteam of werk rondloopt kun je inderdaad moeilijk meer pinpointen dat je in de horeca besmet bent geraakt.
Dat zal wel maar een hele grote groep potentiële overtreders bereik je niet met woorden die zijn A niet onder de indruk of B te dom, mogelijk een combinatie van beide.quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 22:47 schreef zalkc het volgende:
[..]
Nou was de toon dit keer heel wat duidelijker als voorheen. Ik vond ook dat er duidelijk werd gemaakt dat niemand specifiek en iedereen gezamelijk er schuldig aan was dat het nu nodig is.
Truus staat te serveren en is besmet zonder dat ze het weet. Ze helpt tijdens haar dienst een mannetje of 30, 40 die ze kan besmetten. Als die mensen het virus dan weer meenemen naar huis of naar andere sociale plekken zoals vrienden, sportteam etc dan zit je zo wel aan een flink clusterquote:Op dinsdag 13 oktober 2020 22:51 schreef Elan het volgende:
[..]
Rutte had het over één specifiek cluster van wel 380 mensen, wtf
Waar denk je aan?quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 22:53 schreef Kyran het volgende:
Ben benieuwd wat voor maatregelen wij op werk gaan treffen morgen. Moet ook echt iets gebeuren.
Weet jij hoe ze aan die cijfers komen?quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 22:53 schreef DireStraits7 het volgende:
Ben overigens wel benieuwd naar die hoge percentages mensen die bv. positief testen en alsnog naar buiten gaan. Over wat voor activiteiten hebben we het dan? Rondje om het huis? Boodschappen doen (dagelijks, eenmalig)? Daags na de test of na 6 dagen? En dan zijn dit nog de mensen die zoiets toegeven in een enquête.
In jouw link staat gewoon hetzelfde hoor:quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 22:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dit is het officiële standpunt: Bij kinderen verloopt COVID-19 echter niet ernstig en hun rol in de verspreiding van COVID-19 lijkt beperkt te zijn. (bron)
Dat tweede deel is niet in lijn met het internationale standpunt veel kinderen weinig/geen symptomen hebben en dat de besmettelijkheid van deze kinderen nog onduidelijk is (bron). Ik zou het zelf prettiger vinden als men daar gewoon open over is: we weten het niet, maar we nemen de gok omdat onderwijs heel belangrijk is.
quote:There is conflicting published evidence on the impact of school closure/re-opening on community transmission levels, although the evidence from contact tracing in schools, and observational data from a number of EU countries suggest that re-opening schools has not been associated with significant increases in community transmission.
quote:Available evidence also indicates that closures of childcare and educational institutions are unlikely to be an effective single control measure for community transmission of COVID-19
Of C, volgen geen nieuws naast facebookquote:Op dinsdag 13 oktober 2020 22:54 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat zal wel maar een hele grote groep potentiële overtreders bereik je niet met woorden die zijn A niet onder de indruk of B te dom, mogelijk een combinatie van beide.
De Viruswaanzin-aanhangers en Jensen gekkies van deze wereld zeg maar. Of gewoon jongeren en allochtonen die niet eens de moeite nemen om te kijken.
quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 22:53 schreef DireStraits7 het volgende:
Ben overigens wel benieuwd naar die hoge percentages mensen die bv. positief testen en alsnog naar buiten gaan. Over wat voor activiteiten hebben we het dan? Rondje om het huis? Boodschappen doen (dagelijks, eenmalig)? Daags na de test of na 6 dagen? En dan zijn dit nog de mensen die zoiets toegeven in een enquête.
Ik hoorde zelfs verhalen van (oudere) kinderen die gebeld worden in de klas voor hun testuitslag. Waar zijn die ouders dan?
Anderhalve regel hequote:Op dinsdag 13 oktober 2020 22:56 schreef Elan het volgende:
[..]
Een regel afstand houden in de topics werd laatst geopperd hier.
Misschien heb ik het gemist, maar volgens mij was dit wel voor het eerst dat ze zo openlijk toegaven dat ze het niet wisten maar de gok maar moesten nemen om onderwijs door te laten gaan.quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 22:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat laatste heeft de Jonge bijna letterlijk gezegd.
Truus zit achter de kassa in de supermarkt en is besmet zonder dat ze het weet. Ze helpt tijdens haar dienst een mannetje of 100, 150 die ze kan besmetten. Als die mensen het virus dan weer meenemen naar huis of naar andere sociale plekken zoals vrienden, sportteam etc dan zit je zo wel aan een flink clusterquote:Op dinsdag 13 oktober 2020 22:55 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Truus staat te serveren en is besmet zonder dat ze het weet. Ze helpt tijdens haar dienst een mannetje of 30, 40 die ze kan besmetten. Als die mensen het virus dan weer meenemen naar huis of naar andere sociale plekken zoals vrienden, sportteam etc dan zit je zo wel aan een flink cluster
Volgens mij de gedragsmonitor: https://www.rivm.nl/gedragsonderzoek/maatregelen-welbevindenquote:Op dinsdag 13 oktober 2020 22:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Weet jij hoe ze aan die cijfers komen?
Maar wederom: wat valt er onder klachten? Als ik bij iedere verstopte neus thuis moet blijven...quote:Mensen met klachten (of ze deze nu toeschrijven aan een onderliggende aandoening of niet) gaan echter onverminderd vaak naar buiten: 90% doet boodschappen, 43% gaat naar het werk, 64% bezoekt familie of vrienden, en 41% gaat naar de horeca. Ondanks dat mensen zich uitspreken voor thuisblijven bij klachten (84% steunt dit beleid), lijkt het dat veel mensen zich daar niet aan houden.
quote:RIVM: een op de vijf positief getesten houdt zich niet aan voorschriften
Een op de vijf mensen die positief zijn getest, houdt zich niet aan de voorschriften en gaat gewoon naar buiten. "Zorgelijk", zegt Aura Timen van het RIVM, die tevens lid is van het Outbreak Management Team.
De slechte naleving van de regels zag Timen in nieuw onderzoek van de 'Gedragsunit' van het RIVM, dat begin volgende week wordt gepubliceerd.
Aan het werk mijn werkgever wilde mij ook aan het werk hebben terwijl ik volgens de regels en de mail thuis moest blijven.quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 22:53 schreef DireStraits7 het volgende:
Ik hoorde zelfs verhalen van (oudere) kinderen die gebeld worden in de klas voor hun testuitslag. Waar zijn die ouders dan?
Wat is het nu? De maatschappij kapot laten gaan voor een virus wat niet in de buurt komt van het beeld wat in de media wordt gecreëerd? De sociaal zwakke groepen nog verder in problemen brengen? Alleen maar omdat men de testparameters in de tussentijd iets heeft aangepast, omdat het sneller moet, en men beperkte resources heeft?quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 22:52 schreef zalkc het volgende:
[..]
Wat is het nu? Wel of niet discussiëren. Als er niet zou worden gezeurd over de tests was het allemaal rainbows and unicorns? Wat is het alternatief? Niet testen?
Da's dan een verschuiving van een standpunt dat niet onbelangrijk is. Ik blijf chagrijnig over de stelligheid aan het begin van de crisis op basis van zeer mager bewijs (dat kinderen nauwelijks een rol spelen in de verspreiding). Ik ben wel benieuwd hoe het OMT hier nu over denkt.quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 22:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat laatste heeft de Jonge bijna letterlijk gezegd.
Ja en stel dat dat 1 miljoen mensen zouden zijn, dan moet de rest wel extreem goed zijn best doen om het plan van aanpak te doen functioneren.quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 22:56 schreef zalkc het volgende:
[..]
Of C, volgen geen nieuws naast facebook
Denk dat je goed je best moet doen als je achter de kasse iemand wil besmetten. Je moet dan steeds vol in je handen niezen, niet desinfecteren en ranzig doen. Volgens mij hebben ze tegenwoordig overal spatschermen en soms dragen ze zelfs dan nog mondkapjes, dus die kans is relatief klein.quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 22:57 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Truus zit achter de kassa in de supermarkt en is besmet zonder dat ze het weet. Ze helpt tijdens haar dienst een mannetje of 100, 150 die ze kan besmetten. Als die mensen het virus dan weer meenemen naar huis of naar andere sociale plekken zoals vrienden, sportteam etc dan zit je zo wel aan een flink cluster
Nee, is door beiden benadrukt. Onderwijs is belangrijk, dat moet doorgaan.quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 22:57 schreef Kyran het volgende:
[..]
Misschien heb ik het gemist, maar volgens mij was dit wel voor het eerst dat ze zo openlijk toegaven dat ze het niet wisten maar de gok maar moesten nemen om onderwijs door te laten gaan.
Ook gaven ze toe dat horeca inderdaad niet de grootste boosdoener is, maar de andere plekken lastiger aan te pakken zijn (onderwijs).
Dat is net zo goed een probleem, al zit er wel een spatscherm tussen Truus de cassiere en haar gasten. Veel horecazaken hebben niet eens mondkapjes aan hun personeel verstrekt maar wijzen wel naar het kabinet dat ze daarop geen actie ondernemen. Je kunt het als branche ook zelf inregelen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 22:57 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Truus zit achter de kassa in de supermarkt en is besmet zonder dat ze het weet. Ze helpt tijdens haar dienst een mannetje of 100, 150 die ze kan besmetten. Als die mensen het virus dan weer meenemen naar huis of naar andere sociale plekken zoals vrienden, sportteam etc dan zit je zo wel aan een flink cluster
In alle supers hangen toch al sinds april van die schermen bij de kassa's of zijn die ook zinloos?quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 22:57 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Die heeft een spatscherm toch? Kleine kans vergeleken met iemand die drankjes en voedsel aan je tafel brengt.quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 22:57 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Prima motivatie. Maar leg dat dan uit denk ik dan. Nu kan ik er ineens een stuk meer begrip voor opbrengen want ik vond dat een van de lastigst te begrijpen maatregelen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 23:00 schreef _serial_ het volgende:
in OP1 "dat teamsporten stilliggen is heel vervelend" - "het scheelt gewoon SEH gevallen"
Oh dus leggen de teamsport ook stil vanwege de blessures die naar de SEH gaan?
Mwah, van Dissel bracht het in maart als een "opvallendheidje dat kinderen amper geraakt lijken te worden", een aantal media is daar wel iets mee op hol geslagen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 22:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Da's dan een verschuiving van een standpunt dat niet onbelangrijk is. Ik blijf chagrijnig over de stelligheid aan het begin van de crisis op basis van zeer mager bewijs (dat kinderen nauwelijks een rol spelen in de verspreiding). Ik ben wel benieuwd hoe het OMT hier nu over denkt.
Wat maakt je echt ongerust dan?quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 22:59 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Da's dan een verschuiving van een standpunt dat niet onbelangrijk is. Ik blijf chagrijnig over de stelligheid aan het begin van de crisis op basis van zeer mager bewijs (dat kinderen nauwelijks een rol spelen in de verspreiding). Ik ben wel benieuwd hoe het OMT hier nu over denkt.
Ik vond zelf het argument van Rutte over de clusters en de grootte daarvan best overtuigend. Wel jammer dat wij (het lekenpubliek) daar niet meer zicht op hebben.quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 23:00 schreef Kyran het volgende:
[..]
Denk dat je goed je best moet doen als je achter de kasse iemand wil besmetten. Je moet dan steeds vol in je handen niezen, niet desinfecteren en ranzig doen. Volgens mij hebben ze tegenwoordig overal spatschermen en soms dragen ze zelfs dan nog mondkapjes, dus die kans is relatief klein.
Daarnaast kan je supermarkten niet sluiten, want eerste levensbehoeften etc. Uit eten of een biertje pakken is dat niet.
Ja precies, benoem het, dan komt er ook meer begrip.quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 23:01 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Prima motivatie. Maar leg dat dan uit denk ik dan. Nu kan ik er ineens een stuk meer begrip voor opbrengen want ik vond dat een van de lastigst te begrijpen maatregelen.
Dank. Ik ga er dieper in duiken als ik me wat beter voel.quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 22:58 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Volgens mij de gedragsmonitor: https://www.rivm.nl/gedragsonderzoek/maatregelen-welbevinden
[..]
Maar wederom: wat valt er onder klachten? Als ik bij iedere verstopte neus thuis moet blijven...
edit: Volgende week komt de nieuwe versie:
[..]
Wat mij ongerust maakt is dat ze vanaf het begin al sommige dingen behoorlijk stellig zeggen, zonder dat dit zo stellig gezegd kan worden. Leuk dat er dan ergens in een hoekje op een website staat dat het niet zo stellig is, maar zo wordt het niet gecommuniceerd.quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 23:01 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Wat maakt je echt ongerust dan?
Ik maakt mij veel meer ongerust dat woonzorgcentra en bejaardenhuizen volle bak corona over zich uitgestort krijgen, met veel ouderen die in ziekenhuizen en op IC's komen, het zou je oma/opa maar zijn.
Volgens mij is dat meer een terloopse overweging. Want anders had je ook voetbal door kunnen laten gaan op 1,5 meter. Zoals in het begin in mei(?).quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 23:00 schreef _serial_ het volgende:
in OP1 "dat teamsporten stilliggen is heel vervelend" - "het scheelt gewoon SEH gevallen"
Oh dus leggen de teamsport ook stil vanwege de blessures die naar de SEH gaan?
Beterschapquote:Op dinsdag 13 oktober 2020 23:03 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dank. Ik ga er dieper in duiken als ik me wat beter voel.
in de eerste persco was er de uitspraak 100% van de beslissingen met 50% van de informatie.quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 23:04 schreef Kyran het volgende:
[..]
Wat mij ongerust maakt is dat ze vanaf het begin al sommige dingen behoorlijk stellig zeggen, zonder dat dit zo stellig gezegd kan worden. Leuk dat er dan ergens in een hoekje op een website staat dat het niet zo stellig is, maar zo wordt het niet gecommuniceerd.
Daarnaast gaan ze bijna altijd uit van een "best case scenario" en uiteindelijk komt bijna altijd een "worst case scenario" uit.
Gewoon wat extra strepen op het veld en ieder in zijn eigen vak blijven. Zou een geheel nieuwe sport kunnen worden!quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 23:04 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Volgens mij is dat meer een terloopse overweging. Want anders had je ook voetbal door kunnen laten gaan op 1,5 meter. Zoals in het begin in mei(?).
Je kan met 50% van de informatie ook een beslissing nemen aan de hand van een worst case scenario en zo allerlei mogelijke complicaties en ellende voor zijn. Er is steeds bewust gekozen om dit niet te doen. Ik vind het behoorlijk slap om je dan te schuilen achter een "ja, maar wij hadden niet alle informatie".quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 23:05 schreef zalkc het volgende:
[..]
in de eerste persco was er de uitspraak 100% van de beslissingen met 50% van de informatie.
Voetbal op 1,5mquote:Op dinsdag 13 oktober 2020 23:04 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Volgens mij is dat meer een terloopse overweging. Want anders had je ook voetbal door kunnen laten gaan op 1,5 meter. Zoals in het begin in mei(?).
pionnetjesvoetbal is niet zo nieuwquote:Op dinsdag 13 oktober 2020 23:06 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Gewoon wat extra strepen op het veld en ieder in zijn eigen vak blijven. Zou een geheel nieuwe sport kunnen worden!
Sowieso, alsof dit een professionele inschatting is van alleen Van Dissel. Ik heb nog geen enkele gezaghebbende bron gelezen die niet concludeert dat alles overwegend de rol van scholen vrij beperkt lijkt te zijn in het verspreidingsrisico.quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 23:01 schreef zalkc het volgende:
[..]
Mwah, van Dissel bracht het in maart als een "opvallendheidje dat kinderen amper geraakt lijken te worden", een aantal media is daar wel iets mee op hol geslagen.
FIFA 21 is uit, lekker veilig thuisquote:Op dinsdag 13 oktober 2020 23:07 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Pff... denk ik ook eens innovatief te zijn!
Van de ene kant een prima motivatie. Van de andere kant is het schokkend dat een beperkt aantal ziekenhuis opnames een land zo kan ontregelen. En dan wordt gezegd wij moeten nu handelen om de piek plat de slaan en te voorkomen dat de regulieren zorg weer helemaal stil komt te liggen, expensionele groei, ect. Daar wil ik allemaal in meegaan. Maar mensen die nu op de SHN belanden met een sportblessure, die hebben geen invloed op flatten the curve.quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 23:01 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Prima motivatie. Maar leg dat dan uit denk ik dan. Nu kan ik er ineens een stuk meer begrip voor opbrengen want ik vond dat een van de lastigst te begrijpen maatregelen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |